Wat tegenwoordig opvalt in het recruitmentvak is dat er een enorme diversiteit aan mensen in actief is. Van enthousiaste jongens en meisjes die vooral heel vlot en commercieel zijn, tot ervaren experts die je business snappen en je kunnen adviseren op directieniveau. Maar wat doen al die recruiters eigenlijk? Soms zie je door de bomen het bos niet meer.
Wat doen al die recruiters eigenlijk? Soms zie je door de bomen het bos niet meer.
Bureaurecruiters, corporate recruiters, sourcers, talentscouts, recruitment business partners, recruitment strategists, talent acquisition specialisten, projectrecruiters, RPO-recruiters, intercedenten, headhunters, resourcemanagers, recruitmentmarketeers, noem maar op. We maken het mensen buiten dit vak ook niet makkelijk. Wat doen al die mensen precies? In dit artikel brengen we er een paar in kaart:
Wat doet: een recruiter?
Een recruiter heeft over het algemeen (in elk geval) de volgende taken:
- Een recruiter adviseert op basis van zijn of haar kennis van de arbeidsmarkt.
- Samen met een hiring manager (vacaturehouder) bepaalt de recruiter het profiel van de ideale kandidaat (het selectieprofiel).
- Een recruiter kiest de meest effectieve werving- en selectieaanpak (een bureau inschakelen, zelf sourcen, een advertentie plaatsen).
- Vaak schrijft de recruiter ook een kort wervingsplan. Hierin staat waar je gaat werven, wie er een rol spelen in de procedure en wat de tijdslijnen zijn.
- De recruiter schrijft een wervende advertentietekst die precies de rol omschrijft, de doelgroep aanspreekt en bij voorkeur ook nog selecterend is.
Vaak benadert een recruiter actief mensen die passen in het selectieprofiel.
- Vaak benadert een recruiter actief mensen die passen in het selectieprofiel.
- De recruiter screent de sollicitaties die via de website binnenkomen (cv-screening).
- De recruiter houdt vaak eerste screeningsgesprekken met kandidaten.
- Recruiters houden sollicitanten op de hoogte van de status van hun sollicitatie en zorgen voor een positieve candidate experience.
- Alle contactmomenten, vacatures, sollicitaties en informatie over sollicitanten legt de recruiter vast in een recruitmentsysteem (Applicant Tracking System).
- De recruiter beantwoordt vragen van kandidaten.
- De recruiter managet het recruitmentproces (zowel intern, bijvoorbeeld naar de vacaturehouder, als extern, naar bureaus).
- Kandidaten uitnodigen voor een gesprek of afwijzen en feedback geven
- Gesprekken voeren met kandidaten (al dan niet samen met vacaturehouders)
- Vacaturehouders en betrokkenen begeleiden tijdens het sollicitatieproces (bijvoorbeeld door training in interviewen of aanspreken op doorlooptijden)
- Kandidaten coachen tijdens de sollicitatieprocedure.
De recruiter houdt vaak eerste screeningsgesprekken met kandidaten.
- Kandidaten screenen, denk aan referenties nabellen of diploma’s controleren.
- Aanbieding opstellen en onderhandelen met kandidaten over arbeidsvoorwaarden of tarief.
- Rapporteren over de procedure op basis van data en verbetervoorstellen doen.
- Contact houden met kandidaten tijdens de onboarding: gaat alles zoals verwacht?
Deze taken worden door veel professionals in recruitment uitgevoerd, maar er zijn ook verschillen tussen de functies. We zetten de meest voorkomende functies op een rij:
Wat doet: een talent acquisition specialist?
Een talent acquisition specialist heeft over het algemeen een nog iets bredere benadering dan een recruiter. Hij of zij heeft bijvoorbeeld ook kennis van employer branding, personeelsplanning, een vlootschouw en toekomstige organisatiebehoeften. Recruitment is vaak gericht op actuele vacatures invullen, talent acquisition gaat meer om de brede strategie om talent te vinden, nu en in de toekomst.
In Nederland gebruiken we voor de talent acquisition specialist ook wel de term recruitment business partner.
Dat betekent dat de talent acquisition specialist betrokken is bij het bepalen van de toekomstige personeelsbehoefte en diepgaande kennis heeft van (een deel van) de organisatie en de bijbehorende arbeidsmarkt. Daarbij kijkt de talent acquisition specialist naar het loopbaanperspectief, de bedrijfswaarden en het employer brand waarmee je kandidaten aan je organisatie verbindt voor ‘future opportunities’. Door actief relaties aan te gaan met kandidaten bouwt hij of zij een robuuste talent pipeline voor strategische posities. In Nederland gebruiken we voor de talent acquisition specialist ook wel de term: recruitment business partner.
Wat doet: een corporate recruiter?
Net zoals de talent acquisition specialist is de corporate recruiter in dienst bij een organisatie die recruitment niet als kerntaak heeft (zoals een recruitment- of RPO-bureau) en zelf haar medewerkers werft. Meestal houdt een corporate recruiter zich bezig met de werving van medewerkers die in dienst komen. Sommige organisaties kiezen tegenwoordig voor een ‘Total Talent Management’-aanpak, waarbij er één centrale aanpak is voor tijdelijke en vaste posities. Zo ontstaat een integrale benadering van de invulling van de personeelsbehoefte.
Als een corporate recruiter het hele proces overziet, noemen we hem of haar ook wel: een 360graden-recruiter.
In grotere organisaties met meerdere recruiters is het gebruikelijk dat recruiters een eigen aandachtsgebied krijgen. Dat kan een bedrijfsonderdeel zijn of een aandachtsgebied zoals IT. Als een corporate recruiter het hele recruitmentproces overziet, van vacature-intake tot contractonderhandeling en onboarding, noemen we hem of haar ook wel eens: een 360graden-recruiter.
Wat doet: een RPO-recruiter?
Een organisatie die een (gedeelte) van haar recruitment uitbesteedt aan een externe partner kiest voor recruitment via Recruitment Proces Outsourcing. Een rpo-recruiter is in dienst bij een externe dienstverlener en voert onder naam van de opdrachtgever recruitmentaken uit. De taken komen meestal overeen met die van een corporate recruiter.
Wat doet: een bureaurecruiter?
Een bureaurecruiter werkt bij de intermediair die kandidaten werft voor een opdrachtgever. In deze categorie vind je de meest exotische functietitels, maar naast een flink stuk commercie houdt een bureaurecruiter zich vooral bezig met het vinden en screenen van geschikte kandidaten (meestal voor lastig in te vullen vacatures). Vaak door een combinatie van sourcing en recruitmentmarketing.
Wat doet: een resourcemanager?
Een resourcemanager houdt zich bezig met het inhuren van tijdelijk personeel voor een organisatie. Hiervoor zijn meestal meerdere leveranciers aangesloten die tijdelijke specialisten in dienst hebben of werken met freelancers. Naast het managen van het wervingsproces en het onderhouden van contact met leveranciers, zorgt de resourcemanager vooral voor een inhuurproces dat voldoet aan alle interne regels (bijvoorbeeld opgesteld door inkoop) en wettelijke bepalingen (contractmanagement).
Wat doet: een recruitmentmarketeer?
Recruitmentmarketing is het onderdeel van je arbeidsmarktcommunicatie. Waar employer branding zich richt op het versterken van het werkgeversmerk, richt recruitmentmarketing zich op het slimmer, sneller en/of goedkoper invullen van vacatures. Recruitmentmarketeers zijn vaak opgeleid in marketing, hebben zich gespecialiseerd in recruitment en zijn deskundig in online werving: van het opzetten van campagnes tot het gebruik van bijvoorbeeld Google Analytics en online advertising. Eigenlijk dus meer een marketeer dan een recruiter.
Wat doet: een sourcer?
Een sourcer richt zich vooral op het zoeken van kandidaten binnen bepaalde sectoren of functiedomeinen zoals bijvoorbeeld software engineering. Hiervoor maakt hij gebruik van tools zoals LinkedIn en cv-databases. Met een zoekstrategie brengen sourcers voor een recruiter of opdrachtgever de arbeidsmarkt in kaart die hij vervolgens gaat benaderen met een vacature. Soms voor een unieke vacature, maar regelmatig ook met de bedoeling om relaties aan te gaan met schaarse kandidaten voor huidige én toekomstige vacatures. In dat geval spreken we van talentpooling.
Hoewel een sourcer wel prescreening verricht, houdt hij zich niet bezig met selectie.
Hoewel een sourcer wel prescreening verricht, houdt hij zich niet bezig met selectie. Een sourcer zet kandidaten die kunnen passen door naar een recruiter of vacaturehouder die vervolgens het selectietraject op zich neemt. Sommige grotere organisaties hebben een eigen sourcingteam dat samenwerkt met de corporate recruiters. Andere organisaties werken met een externe partner die namens hen de sourcing verzorgt.
Over de serie Recruitment Basics
De serie Recruitment Basics verschijnt om de week op dinsdag en behandelt elke keer een standaard onderdeel van elk werving- en selectieproces. De artikelen zijn bedoeld om (beginnende) recruiters goed op pad te sturen. De serie wordt geschreven door Koen Roozen, partner van HetRecruitingKantoor, én hoofddocent Strategisch Recruitment bij de Academie van Arbeidsmarktcommunicatie. De serie verschijnt (in aangepaste vorm) ook daar regelmatig op de site.
Meer over de soorten recruiters?
Op 17 mei start bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie de Leergang Strategisch recruitment. In deze opleiding voor ervaren recruiters word je verder opgeleid als vakvolwassen recruiter waardoor je een sterke gesprekspartner wordt voor management, de ontwikkelingen van recruitment kent en het vak beheerst