Een recruiter heeft een van de belangrijkste en meest uitdagende taken in de organisatie. Hij of zij moet het beste talent zien aan te trekken, terwijl het nooit eerder zo moeilijk was om belangrijke functies in te vullen. Het is dan ook van cruciaal belang dat recruiters de mogelijkheden en middelen krijgen om hun werk efficiënt te doen. Wat zijn daarbij de 5 belangrijkste dingen in de gereedschapskist?
#1. Een geweldig ‘employer brand’
Google je naar ‘employer branding’, dan krijg je 160 miljoen resultaten. Een paar jaar geleden lag dat aantal nog rond de 2 miljoen. Voordat ze solliciteren, kijkt 75% van de sollicitanten naar het imago van een bedrijf. Dus het is nu belangrijker dan ooit om hen te laten weten wat het hen oplevert als ze bij jou komen werken. Wat moet je daarbij zeker niet vergeten?
> Optimaliseer je sociale media
In 2021 vond 73% van de millennials via sociale media zijn of haar laatste baan. Als werkzoekenden willen weten welke bedrijfscultuur ze kunnen verwachten, is dat de eerste plek waar ze zullen kijken – vooral omdat de bedrijfscultuur voor potentiële kandidaten nu een belangrijke prioriteit is.
> Publiceer je arbeidsvoorwaarden
Nog voordat ze überhaupt een sollicitatiebrief versturen, willen werkzoekenden weten welke arbeidsvoorwaarden ze kunnen verwachten. Ze zullen bijvoorbeeld nagaan of je bedrijf al dan niet overplaatsing als een arbeidsvoorwaarde aanbiedt en of er al dan niet een wereldwijd mobiliteitsprogramma is dat potentiële talenten in staat stelt om te werken waar zij dat willen.
> Stimuleer werknemers hun stem te laten horen
Als het gaat om het beschrijven van werkomstandigheden en bedrijfscultuur, weten we dat de stem van ‘gewone’ werknemers 3 keer belangrijker is dan die van de CEO. Moedig je werknemers dus aan om via hun eigen Linkedin-profiel, Glassdoor-reviews, enzovoorts te vertellen hoe het is om voor jouw bedrijf te werken.
#2. Goede relatie met hiring managers
De relatie tussen recruiter en hiring manager kan gespannen zijn. Vaak genoemde problemen: onrealistische verwachtingen, ontevredenheid over de kwaliteit van de kandidaten en meningsverschillen. Zowel recruiter als vacaturehouder hebben echter een gemeenschappelijk doel: zo snel mogelijk de beste kandidaten vinden. Hoewel een gezonde en productieve samenwerking makkelijker gezegd is dan gedaan, zijn er een paar dingen die je kunt doen om dat vlot te trekken.
> Begrijp hun behoeften
Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar miscommunicatie over wat een hiring manager precies zoekt komt veel voor. Het kan een uitdaging zijn de functie-eisen exact te verwoorden, vooral als die communicatie via e-mail plaatsvindt. Dring aan op een persoonlijke intake, zodat je het ter plekke eens wordt over de eisen waaraan de kandidaat moet voldoen en dubbel werk voorkomt.
> Wees transparant
Als je tijdens het hele wervingsproces je hiring managers op de hoogte houdt, schept dat zeker vertrouwen en neemt dat eventuele spanningen weg. Wees duidelijk over je beperkingen, vooral als het je ontbreekt aan technische kennis, of als de functie moeilijk in te vullen is. Ze zullen je eerlijkheid op prijs stellen en je kunt samen oplossingen vinden.
> Geef training in sollicitatiegesprekken
Als hiring managers niet weten hoe effectieve sollicitatiegesprekken te voeren, halen ze mogelijk niet de beste kandidaat binnen. Met jouw hulp als recruiter begrijpen ze wat wel en niet effectieve vragen zijn, wat slechte, goede en de beste antwoorden zijn en hoe onbewuste vooroordelen het sollicitatieproces beïnvloeden.
#3. Een robuuste talentenpool
Om kandidaten van hoge kwaliteit te vinden, moeten hiring managers toegang hebben tot een grote talentenpool, meestal verzameld in een database die je op elk moment en vanaf elke plek in de wereld kunt raadplegen. Ideaal is als die potentiële talenten op een gegeven moment al interesse hebben getoond om bij jouw bedrijf aan de slag te gaan. Gebruik daarvoor zoveel mogelijk wervingskanalen, zoals:
- Universiteiten – banenbeurzen, lezingen, enzovoorts
- Doorverwijzingen van werknemers
- Oud-werknemers
- Eerder geïnterviewde kandidaten
- LinkedIn
- Geografisch gerichte reclame op sociale media
- Rechtstreeks benaderen op online forums, gelokaliseerde sectorgroepen en Slack-kanalen
- Omgekeerde wervingsplatforms
En om die aantallen nog verder op te krikken, kun je ook de wereldwijde talentenpool in overweging nemen, waar veel potentiële getalenteerde kandidaten van over de hele wereld staan te trappelen om voor hun werk te verhuizen.
#4. Indrukwekkende cijfers
Als recruiter is het je taak het belangrijkste kapitaal voor je organisatie te werven: mensen. Hoe goed zij presteren heeft een directe impact op de productiviteit van een bedrijf. Daarom is het essentieel dat recruiters hun prestatiecijfers bijhouden, analyseren en rapporteren. Denk aan zaken als:
- Time-to-hire
- Time-to-fill
- Welk wervingskanaal levert het meest op
- Kwaliteit van werving
- Kosten per werving
- Acceptatiegraad aanbod
Om je output te kunnen verhogen, de kwaliteit van je werk te verbeteren en uiteindelijk aan deze criteria te voldoen, moet je over een paar robuuste onderdelen beschikken:
- Een applicant tracking system (ATS, kandidaatvolgsysteem)
Houd met een ATS elk detail op één plek, waar je alle informatie over kandidaten verzamelt en organiseert.
- Een moderne wervingsstrategie
Cultiveer je bedrijfscultuur en employer branding, richt je op passief talent en breid je wervingsinspanningen wereldwijd uit.
- Referralprogramma voor werknemers
Gebruik de netwerken van je werknemers om een talentenpool aan te boren die je anders misschien niet zou hebben aangeboord. Bied werknemers incentives en erkenning als zij je in contact brengen met gekwalificeerd talent.
- Programmatic job advertising
In plaats van zomaar ergens een digitale vacature te plaatsen en er het beste van te hopen, kun je ze ook via programmatic job advertising-software op het juiste moment bij precies de juiste kandidaten onder de aandacht brengen.
Automatiseringstechnologie invoeren verhoogt je productiviteit, vermindert de time-to-fill en de wervingskosten en verbetert het talentprofiel van uw bedrijf.
- Technologie voor wereldwijde mobiliteit
Wereldwijde mobiliteit kan ingewikkeld zijn. Daarom zijn er platforms die alle informatie op één plek houden en tegelijkertijd processen stroomlijnen, taken automatiseren en het financiële overzicht verbeteren.
#5. Internationaal kunnen werven
Toegang krijgen tot een véél grotere pool van gekwalificeerd talent is niet het enige voordeel van internationaal werven. Bedrijven die recruiters de kans geven hun activiteiten wereldwijd uit te breiden, zien hun organisaties vaak opbloeien met nieuwe perspectieven met creatieve oplossingen voor complexe problemen. Ook verbeter je zo het wereldwijde bedrijfsmerk en krijgen recruiters het gevoel dat hun werk er echt toe doet.
Wereldwijd werven geeft recruiters de kans om te zorgen dat hun werk écht impact heeft.
Afgezien van baanzekerheid is werken voor een missiegedreven organisatie voor werkzoekende recruiters het belangrijkst, blijkt uit recente gegevens van LinkedIn. Bedrijven die wereldwijd talent aantrekken en over de grenzen heen mensen werven, geven recruiters de mogelijkheid ervoor te zorgen dat hun werk echt impact heeft. Zij kunnen immers de toegang tot economische kansen voor mensen over de hele wereld vergroten.
De kern van de zaak
Omdat internationale werving en wereldwijde mobiliteit een uitdaging vormen, kunnen recruiters platforms zoals Localyze implementeren, dat informatie organiseert en ingewikkelde processen stroomlijnt. Als recruiter kun je je vervolgens richten op wat het belangrijkst is: de beste mensen vinden voor jouw bedrijf.
Wacht dus niet langer tot talent naar jou komt.
Wacht dus niet langer tot talent naar jou komt. Elk jaar zien we recruiters over de hele wereld creatieve oplossingen toepassen om de wereldwijde strijd om talent te winnen. Of het er nu om gaat nieuwe wervingskanalen aan te boren, je employer brand te optimaliseren of je wervingsactiviteiten internationaal uit te breiden. Om echt succesvol te zijn, moeten bedrijven recruiters ondersteunen en hen toegang bieden tot een scala aan mogelijkheden, technologieën en platforms zodat zij het beste talent ter wereld naar het bedrijf kunnen halen.
Over de auteur
Dit artikel is geschreven door Hanna Marie Asmussen, co-founder en CEO van Localyze, een platform dat alle aspecten van wereldwijde mobiliteit vereenvoudigt, van visumaanvraag tot huisvesting, het overplaatsen van nieuwe werknemers, het openen van nieuwe locaties, overplaatsingen tussen kantoren, tijdelijke mobiliteit en assessments op afstand. Meer weten? Woensdag 23 maart is er een online event met sprekers van diverse organisaties om hier meer over te vertellen.
Event
Lees ook