Wim op woensdag: Waarom recruitment zo vaak lijkt op een ontwikkelingsland

De metafoor dat recruitment geen kraan is die je open draait wordt vaak gemaakt. Je kunt niet zoals wij gewend zijn de kraan opendraaien bij recruitment zoals je doet wanneer je dorst hebt en een glas met water wil vullen. Helder dus.

Vers en schoon water uit de kraan is voor ons vanzelfsprekend.

Maar deze beeldspraak is verder te trekken, waardoor de onderschatting van het belang van goed recruitment duidelijker wordt. In de hoge graad van industrialisatie waarin wij leven is vers en schoon water uit de kraan vanzelfsprekend. Ik kan de tijd nog herinneren dat ik op vakantie in Zuid-Europa van mijn moeder de waarschuwing kreeg: drink geen water uit de kraan!

2 miljard zonder kraan

Tegenwoordig zijn er ruim 2.000.000.000 mensen, dit is meer dan 25% van de hele wereldbevolking, die niet de beschikking hebben over zo’n kraan als wij die hebben. Wij drinken zonder na te denken uit een kraan in de keuken, wc, schuur, maar ook bij een restaurant, of op een begraafplaats waar je als ervaren hardloper weet dat er altijd wel een kraantje is waar je water uit kunt drinken. Laat ik van dat laatste maar geen metafoor maken, die is misschien wel te confronterend.

Recruitment lijkt vaak op water halen uit een put tientallen kilometers verderop.

Maar recruitment is dus geen kraan die je opendraait als je dorst hebt. De praktijk wijst uit dat recruitment bij veel bedrijven veel meer lijkt op water halen met een pot op het hoofd uit een put tientallen kilometers verderop. Vermoeiend, intensief maar vooral ineffectief.

Sla je een nieuwe waterput?

Hoe los je dit op? Sla je een nieuwe waterput of leer je hoe de mensen zelf waterputten kunnen maken? Voor beide oplossingen heb je twee zaken nodig: tijd en geld. Het laatste is vrijwel nooit een probleem, mits je het eerste prioriteit geeft. Geen tijd is geen prioriteit.

Geld is vrijwel nooit een probleem, als je tijd prioriteit geeft.

Dus stel jezelf eens de vraag: is er echt schaarste op de arbeidsmarkt? Of praat ik iedereen na omdat ik geen prioriteit geef aan recruitment? Er is tenslotte ook voldoende eten en water aanwezig voor de hele wereldbevolking, maar het heeft niet de hoogste prioriteit om de hongersnood en dorst op te lossen.

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.

Lees ook:

Welke lessen kan recruitment leren van e-commerce?

Les 1: Word digitaal gevonden

Of we nu via internet een product aanschaffen, of dat we solliciteren, het maakt in de basis niet zoveel uit, stelde Erik Polakiewiez, Head of Customer Experience & E-commerce bij Digipolitans eerder dit jaar tijdens een ZigZagHR-event. ‘De customer en candidate journey zijn veel gelijkwaardiger dan mensen vaak denken. Als je smartphone ouder en trager wordt, ontstaan er een behoefte waarna je een journey doorloopt. De candidate experience begint óók bij een behoefte: ik wil een andere uitdaging, ik wil een keer iets anders.’

‘Het eerste resultaat op Google is mijn eerste werkgever geworden.’

Zo kwam de enthousiaste Belg zelf ook ooit terecht bij zijn eerste werkgever — terwijl hij zocht naar een baan, alsof het een iPhone was. ‘Het is van belang om digitaal gevonden te worden. Als je bijvoorbeeld op zoek gaat naar een baan als product owner, iets dat ik zelf jaren geleden ook deed, dan solliciteer je in eerste instantie bij een bedrijf dat vindbaar is. Het eerste resultaat op Google is ook mijn eerste werkgever geworden.’

Les 2: Word datagedreven

Goed, gevonden worden is...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Oude koffie: hoe slechte interviewpraktijken kunnen terugslaan in de tijd van TikTok

Een kandidaat die zijn koffiekopje niet terugbrengt naar de keuken? Het is een rode vlag voor hiring manager Trent Innes, vertelde hij ooit, 4,5 jaar geleden, in een van de vele podcasts die het internet inmiddels rijk is. Kandidaten die hun kopje niet opruimen? Die neemt de huidige ‘chief growth officer‘ van SiteMinder liever niet aan, zei hij. Het leek een ietwat onschuldige opmerking, zo’n opmerking die meestal snel ondersneeuwt in de zee van meningen die de online wereld nu eenmaal dagelijks overspoelt. Maar op een of andere moeilijk verklaarbare manier is er recent juist veel ophef over ontstaan.

Want de ‘coffee cup test‘, zoals Innes zijn onconventionele assessmentpraktijk heeft gedoopt, mag dan alweer jaren oud zijn, recent dook hij plots weer op en ging hij viraal na een post op Reddit en een later veel bekeken video op TikTok. Gebruikers uiten daar commentaar variërend van ‘F*cking ridiculous. Die kandidaat is op dat moment te gast. Vraagt deze asshat ook zijn gasten thuis om af te wassen als hij ze te eten vraagt?’, tot ‘Als een werkgever dit soort mindgames speelt, is dat direct een rode vlag voor mij. Ik zou er niet willen werken.’

@yourtango Would you pass this job interview coffee cup test? #coffeecuptest #jobinterview #worktok #coffeetest #hired #greenscreen ♬ original sound – YourTango

Indicatie van attitude

De ophef legt nogmaals de vaak weinig wetenschappelijke manieren bloot waarop hiring managers hun kandidaten proberen te testen, en die dus soms tot lastig te onderbouwen en moeilijk te verdedigen afwijzingen leiden. Want wat zegt het nou helemaal als een kandidaat na een uur lang interview niet precies weet wat te doen met een gebruikt koffiekopje? Volgens Innes zelf geeft het een indicatie van iemands attitude. En dat is waar het hem om gaat. ‘Je kunt kennis en ervaring vergaren en skills ontwikkelen, maar je attitude is waar het op aankomt’, zegt hij in de podcast.

‘Dus, hij straft mensen af omdat ze zijn gedachten niet kunnen lezen? Klinkt als een shitty boss.’

Dat mag dan misschien zo zijn, de koffiekopjes-test werkt daarvoor niet, merken veel gebruikers op Reddit op. ‘Dus, hij communiceert zijn behoeftes niet, en straft mensen vervolgens af omdat ze zijn gedachten niet kunnen lezen? Klinkt als een shitty boss.’ Nogal wat commentaren duiden erop dat wat misschien in theorie een redelijk onschuldige praktijk lijkt, in feite duidt op een toxische bedrijfscultuur. Iets wat organisaties dus dwingt nóg beter na te denken over hoe ze mensen willen selecteren. Of… hoe ze daarover opscheppen in podcasts. Want het internet vergeet nog steeds nooit…

Lees ook

De inzichten van 4 bekende recruitment-experts over succes in je carrière

Er verschijnen de laatste tijd weer heel wat boeken die ook voor recruiters interessante informatie bieden (binnenkort weer een overzichtje). Een van de betere exemplaren van de nieuwe oogst is het boek Succes met je carrière, waarin journalisten én loopbaanadviseurs Jolan Douwes en Map Oberndorff hun opgedane kennis tentoonspreiden, op basis van stukken die ze eerder schreven voor Het Financieele Dagblad en Intermediair, en op basis van diverse interviews. Onder de geïnterviewden bevinden zich ook een flink aantal mensen die ook in de recruitmentwereld bekendheid genieten. Wat hebben zij in het boek zoal te melden?

#1. Jesse Geul: ‘De wereld zit niet alleen op academici te wachten’

Sollicitatie-expert Jesse Geul ziet dat begin jaren 80 nog maar 1 op de 9 mensen tussen 15 en 75 jaar hoogopgeleid was, terwijl dat inmiddels is gestegen naar ruim 1 op de 3. Maar al die hoge opleidingen garanderen niet meteen de beste loopbanen. ‘Wij Nederlanders denken dat het volgen van de hoogst haalbare opleiding automatisch tot de beste resultaten leidt, maar dat hoeft lang niet altijd zo te zijn’, aldus Geul. ‘De wereld zit niet alleen op academici te wachten. Integendeel.’

‘Bedrijven willen niet te boek staan als conservatief in hun manier van selecteren.’

Toen hij nog bij de politie werkte, zag hij juist dat veel hoogopgeleiden werden afgewezen. ‘Voor de functie van hoofdagent werd niet per se de slimste sollicitant geselecteerd, maar eerder iemand die van aanpakken weet.’ En zo gaat het bij meer bedrijven, ziet hij. ‘De banen voor cv-monteurs, installateurs van zonnepanelen en timmermannen liggen voor het oprapen. Sterker: de gemiddelde aannemer of schilder heeft meer baanzekerheid en salaris dan iemand die politicologie heeft gestudeerd.’ Als recruiter ziet hij dat bedrijven steeds vaker diploma-eisen loslaten. ‘Dat heeft te maken met de krappe arbeidsmarkt, maar ook met het sentiment in de samenleving dat een diploma niet alles zegt. Bedrijven willen niet te boek staan als conservatief in hun manier van selecteren.’

#2. Gusta Timmermans: ‘Kandidaat mag best vraag weigeren’

Als sollicitant kreeg Gusta Timmermans (auteur van onder meer onder meer het boek 199 vragen voor een succesvol selectiegesprek) zelf één keer de vraag wat het ergste was dat haar ooit is overkomen. ‘Dat kan echt niet. Persoonlijke vragen horen erbij, maar een gesprek moet wel gelijkwaardig blijven’, zegt ze. Zo gaat het volgens haar ook bij vragen over je gezondheid. ‘Daarop mag je best antwoorden: U mag die niet stellen’, zegt ze.

‘Een werkgever mag best naar leeftijd vragen, maar inzet en mogelijkheden zouden de doorslag moeten geven.’

En hoe zit het dan bijvoorbeeld met leeftijd? ‘Een werkgever mag daar best naar vragen, maar inzet en mogelijkheden zouden de doorslag moeten geven’, benadrukt ze. ‘Als je 55-plus en werkzoekende bent, zou ik daar de nadruk op leggen. Denk aan: ervaring, stabiliteit en betrouwbaarheid, minder opleidingskosten, diversiteit, mentorschap en kennisoverdracht.’

#3. Karima el Bouchtaoui: ‘Foto’s helpen in hokjes te stoppen’

Karima el Bouchtaoui is eigenaar van Ocullus Consultancy, gespecialiseerd in divers werven en inclusief leiderschap. Zij roept in het boek van Douwes en Oberndorff op om géén foto’s meer op cv’s te vragen, en ze als kandidaat ook niet meer toe te voegen. ‘Ik zit nu zelf midden in een selectieprocedure en je wilt niet weten hoeveel blinde vlekken ik heb’, zegt ze. ‘Ik betrap me er bijvoorbeeld op dat ik bij de foto van een sollicitant kan denken: jij bent veel te jong voor deze functie. Als ik van haar hoor hoeveel verantwoordelijkheid ze al heeft in haar huidige baan, weet ik dat ik me laat leiden door haar beeld.’

‘Ik zit nu zelf midden in een selectieprocedure en je wilt niet weten hoeveel blinde vlekken ik heb.’

Zo hoorde ze zelf ook al eens van een kandidaat met een hoofddoek dat ze niet werd uitgenodigd toen die hoofddoek nog te zien was op haar cv. ‘Op deze manier sluiten organisaties sollicitanten uit. Foto’s helpen om mensen in hokjes te stoppen.’ Al maakt ze wel een uitzondering voor LinkedIn. ‘Daar vind ik een foto wel raadzaam. Daar gaat het erom dat je jezelf zichtbaar maakt in je zakelijke netwerk. Als je kandidaten zoekt, begin je vaak op LinkedIn. Daar ontkom je niet aan een foto. Maar ga je selecteren, dan is het zaak geen NAWgegevens en foto’s te zien, maar alleen de antwoorden op de functie-eisen en de gevraagde competenties.’

#4. Tamara Rood: ‘Recruiters moeten snel eerlijk durven zijn’

Alhoewel ze zich recent vol op het coachen stortte, geldt Tamara Rood natuurlijk ook nog steeds als recruitmentexpert. In het boek heeft ze het vooral over de moeilijkheden die komen kijken bij het afwijzen van kandidaten. Want bij een kandidaat doet ‘een afwijzing pijn, maar afwijzen is zelf ook geen pretje’, zegt ze. Daarom pleit ze vooral voor snelle duidelijkheid. ‘Recruiters moeten eerlijk durven zijn als ze in het telefoongesprek al een mismatch vermoeden.’

‘Iemand kan zichzelf tekortdoen, maar iemand kan zich aan de telefoon ook beter presenteren dan uit het cv blijkt.’

Als kandidaten met haar bellen, vraagt ze hen altijd vast om hun cv te sturen. Dan kan ze checken of belangrijke informatie ook op papier staat. ‘Iemand kan zichzelf tekortdoen, maar iemand kan zich aan de telefoon ook beter presenteren dan uit het cv blijkt’, aldus Rood. Ze raadt afgewezen sollicitanten dan ook aan niet meteen naar het bedrijf te wijzen bij een afwijzing, maar ook bij zichzelf te rade te gaan. En om door te vragen bij de recruiter. ‘Wat zou ik moeten doen om deze functie wél uit te kunnen oefenen?’

Lees ook

Meer over loopbaanadvies?

Op 14 december worden weer de Loopbaanpro Awards uitgereikt, voor Beste loopbaanprofessional van het jaar, Beste loopbaancasus van het jaar én de Beste loopbaaninnovatie van het jaar. Heb je nominaties? Geef ze dan door vóór 6 november.

Inzenden LoopbaanPro Awards

Voor hun recente boek Succes met je carrière interviewden Jolan Douwes en Map Oberndorff ook een flink aantal prominente Nederlandse recruitment-experts. Welke loopbaanlessen leverde dat zoal op?

Waarom Google for Jobs juist een uitkomst is gebleken voor Indeed

Toen Google for Jobs net geïntroduceerd was, werd alom verwacht dat dit wel eens zware tijden zou kunnen inluiden voor Indeed. Google zou dan immers meteen de meeste werkzoekenden afvangen, die Indeed voortaan – vrij letterlijk – links zouden kunnen laten liggen. Maar zie, terwijl Google for Jobs inmiddels een vaste plek heeft verworven in recruitmentlandschap, is de positie van Indeed gewoon overeind gebleven. Sterker nog: Google heeft die positie eerder versterkt dan verzwakt.

Google heeft de positie van Indeed eerder versterkt dan verzwakt.

Hoe zit dat precies? Nou, in de eerste plaats vooral omdat Google for Jobs meer resultaten toont voor prominente vacaturebanken (zoals Indeed) en minder voor vacatures van websites van bedrijven. Websites met een hoge domeinrangschikking krijgen veel verkeer van Google for Jobs. In dit geval speelt technische SEO een cruciale rol bij het genereren van dit verkeer. En daar blijkt Indeed een meester in.

Snelheid telt

De werkelijkheid is dus totaal anders dan de verwachting. Het basisidee van Google for Jobs was dat direct...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.


Lees ook

Wim op woensdag: Doe nooit aannames (ook niet over Gouden Regels)

Recent heb ik een onderzoek gedaan naar wat dé Gouden Regel voor recruiters zou moeten zijn. Ik mocht meerdere reacties en inzendingen ontvangen en tevens een leuke discussie op LinkedIn volgen over de zin en onzin van dit soort Gouden Regels. Heerlijk natuurlijk als er een levendige discussie ontstaat over een onderwerp. Er mag in mijn ogen wel vaker gediscussieerd worden over alles wat met recruitment te maken heeft.

Er mag in mijn ogen wel vaker gediscussieerd worden over alles wat met recruitment te maken heeft.

Toch wil ik hier de resultaten bekend maken. Zeker omdat deze nogal treffend zijn, ook kijkend naar de opmerkingen in de eerdergenoemde discussie. Op plaats 3 is geëindigd: wees gewoon open en eerlijk. Wellicht geen Gouden Regel, maar meer een vanzelfsprekendheid. Hoewel het een wetenschappelijk erkend gegeven is dat een gemiddeld persoon echt meerdere keren liegt op een dag. En dan geen leugentje om bestwil, maar oprechte onwaarheden.

Zoek aanneemredenen

Op plaats twee: ga op zoek naar redenen om aan te nemen in plaats van af te wijzen. Dit past mooi in de open hiring-procedures die we links en rechts voorbij zien komen. Waarschijnlijk voor een groot deel vanwege de schaarste, maar een slechte reden kan uiteindelijk ook een blijvend positief effect opleveren.

Met grote meerderheid staat op plaats 1: ‘Doe geen aannames’.

Maar met grote meerderheid staat op plaats 1: ‘Doe geen aannames’. Of het nou terecht, goed, nodig, onzin of gewoon blogvulling is, de winnende Gouden Regel krijgt in mijn ogen een geweldige dubbele lading. Doe geen aannames dus. Niet over kandidaten, niet over recruitment. En misschien ook niet over blogs…

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.

Lees ook:

Het belang van emotionele intelligentie in het wervingsproces

De afgelopen jaren horen we de term steeds vaker voorbij komen: emotionele intelligentie. Dit wordt dan gedefinieerd als het vermogen om je eigen emoties te begrijpen en te beheersen, en om de emoties van de mensen om je heen te herkennen en te beïnvloeden. De term werd voor het eerst benoemd in 1990 door onderzoekers John Mayer en Peter Salovey, maar werd later gepopulariseerd door de psycholoog Daniel Goleman.

Meer dan 10 jaar geleden al benadrukte Goleman het belang van emotionele intelligentie bij leiderschap. ‘De meest effectieve leiders lijken allemaal op één cruciaal punt op elkaar: ze hebben allemaal een hoge mate van wat bekend is komen te staan als emotionele intelligentie’, vertelde hij destijds aan Harvard Business Review. ‘Het is niet zo dat IQ en technische vaardigheden irrelevant zijn. Ze doen er wel degelijk toe, maar… het zijn slechts de ingangseisen voor leidinggevende functies.’

EQ boven IQ

Ook voor niet-leiderschapsposities wordt een EQ steeds vaker voor een...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.


Lees ook

Mobiel kunnen solliciteren blijkt nog lang niet vanzelfsprekend

Mobiel kunnen solliciteren; kandidaten willen eigenlijk weinig liever. Maar uit het meest recente Digitaal Werven-onderzoek van Bas van de Haterd blijkt het bepaald nog geen vanzelfsprekendheid. Ja, bij zo’n 61% van de onderzochte organisaties is het mogelijk op de een of andere manier mobiel te solliciteren. Maar nog heel vaak wordt dan bijvoorbeeld gevraagd het cv te uploaden via een Drive op Dropbox. En dat heeft natuurlijk niet elke kandidaat paraat. En bij slechts zo’n 10% kun je ook met je LinkedIn-profiel mobiel solliciteren.

Bij slechts zo’n 10% kun je ook met je LinkedIn-profiel mobiel solliciteren.

Het probleem dat veel potentiële kandidaten via hun mobiel op je werkenbij-site komen, maar op die telefoon geen cv hebben klaarstaan, lossen organisaties in de basis op ruwweg 5 verschillende manieren op, constateert Van de Haterd in zijn jaarlijkse onderzoek onder meer dan 650 werkenbij-sites:

  1. Geen documenten vragen
  2. Documenten laten uploaden via een cloud service
  3. E-mailen van de vacature (naar jezelf)
  4. Sollicitatie via Whatsapp, al dan niet met een bot
  5. Solliciteren met een profiel zoals...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer weten?

Alles weten over de stand van Nederlandse recruitmentsites? De resultaten van het Digitaal-Werven-onderzoek van 2023 zijn hier te downloaden:

Digitaal Werven

Lees ook

Grappig: hoe opkomst ChatGPT juist leidt tot flink groeiende vraag naar… schrijvers

Ben je niet bang voor je baan? Sinds de opkomst van ChatGPT zijn er weinig vragen die professionele schrijvers vaker gesteld krijgen. De teksten van de A.I.-tool zijn immers zó goed, dat tekstschrijver binnenkort wel eens een uitstervend ras zou kunnen zijn, zo wordt wel eens gedacht. In werkelijkheid is juist het omgekeerde het geval: nooit eerder waren schrijvers van teksten zo gewild. In een ranglijst van Freelancer.com van de snelst groeiende freelance beroepen staan ze fier op nummer 1.

Generatieve A.I. is superskilling freelancers en hun vermogen om extreem hoge kwaliteit content te produceren.’

‘Hoe verder de ontwikkelingen van artificial intelligence gaan, hoe groter de behoefte aan menselijke creativiteit’, zo tekenen de onderzoekers op. ‘Kunstmatige intelligentie voedt een hausse in contentcreatie, met name gericht op schrijf-, marketing- en videoproductievaardigheden’, aldus Freelancer.com-CEO Matt Barrie, in een persverklaring. ‘Generatieve A.I. is superskilling freelancers en hun vermogen om extreem hoge kwaliteit content te produceren sneller dan ooit tevoren.’

Meer tekst, graag!

Ook andere ‘marketing’-functies zijn in opkomst, maar het blijken toch vooral de contentcreators en tekstproducenten naar wie nu veel vraag is. De totale top-5 van Freelancer.com, voor het derde kwartaal van dit jaar:

  1. Copy typing (plus 28,7% naar 8.213 vacatures)
  2. Word (plus 24,8% naar 5.485 vacatures)
  3. Search engine marketing (plus 24,1% naar 2.881 vacatures)
  4. Copywriting (plus 23,8% naar 10.817 vacatures)
  5. Ghostwriting (plus 23,1% naar 7.852 vacatures)

Ook videoproductie zit trouwens in de lift, met over het hele jaar berekend groeipercentages variërend van 58 tot 77%, voor vacatures in bijvoorbeeld videografie en videoproductie. ‘A.I. kan creativiteit nog niet vervangen’, kopt het bedrijf daarom zelf boven de opvallende resultaten.

‘A.I. kan creativiteit blijkbaar nog niet vervangen.’

Matt Barrie: ‘Zelfs nu meer bedrijven zich tot A.I. wenden om content te maken, is de vraag naar menselijke schrijvers om manuscripten te redigeren, SEO-geoptimaliseerde blogposts te schrijven en scripts op te stellen voor creatieve projecten sinds begin dit jaar toegenomen. We zagen een soortgelijke trend in het eerste kwartaal, toen creatieve designbanen floreerden, ondanks dat de belangstelling voor generatieve A.I. verdrievoudigde.’

En niet eens slecht betaald

Zet de opkomst van ChatGPT dan in elk geval wel de tarieven onder druk? Ook daar heeft het weinig schijn van. In veel gevallen kunnen schrijvers overal vandaan werken en hun eigen uren bepalen, zolang ze hun deadline maar halen, volgens FlexJobs. En hoe meer ervaring je hebt, hoe hoger je je tarief kunt vaststellen: schrijvers op Freelancer.com vragen tot 250 dollar per uur. Met dit tarief kun je als fulltime freelance schrijver meer dan 400.000 dollar per jaar verdienen.

Met dit tarief kun je als fulltime freelance schrijver meer dan 400.000 dollar per jaar verdienen.

Het is een trend die wordt bevestigd door een andere freelance marktplaats, Fiverr. Hoofd verticals en innovatie Yoav Hornung zegt dat het platform vraag blijft zien naar algemene schrijfdiensten, zoals boekredactie, maar ook meer interesse in het inhuren van freelancers voor A.I.-gerelateerde schrijfdiensten, zoals A.I.-contentredactie. Die banen zagen vorig kwartaal een stijging van 80%, vergeleken met het eerste kwartaal van 2023.

Bron: Reddit

‘A.I. content is ook niet alles’

Neem de 28-jarige Gabrielle Gerbus, freelance tekstschrijver en SEO-specialist die haar tijd verdeelt tussen Thailand en Los Angeles. Aanvankelijk was ze ‘een beetje bang’ voor de impact die AI zou hebben op haar kansen op de arbeidsmarkt, geeft ze toe. Maar ze besloot A.I. in te zetten in haar professionele schrijfwerk en leerde de fijne kneepjes van ChatGPT en andere generatieve A.I.-tools, zodat ze A.I.-contentredactie aan haar portfolio kon toevoegen. Ze vraagt 100 dollar (en meer) voor deze service. Een markt die sinds de introductie flink is gegroeid, zegt ze. ‘Omdat bedrijven best beseffen dat A.I.-content ook niet alles is.’

‘Witteboordenbanen zullen hogerop moeten.’

In een lang essay onder de leuk woordspelige titel AI know what you did last summer schreef Matt Barrie al eerder dat de nieuwste A.I.-technologieën werk niet vervangt, maar dat freelancers zich wel moeten aanpassen. ‘Witteboordenbanen zullen hogerop moeten. Illustratoren worden cinematografen. Schrijvers worden redacteuren. Softwareontwikkelaars worden productmanagers. Afgestudeerden leiden nu een onderzoeksgroep.’ Hij benadrukt dat A.I. in die zin ook een grote kans is voor freelancers en stelt dat A.I.-gestuurde freelancers uiteindelijk de winnaars zullen zijn.

Meer weten?

Op 9 november vindt het eerste jaarcongres ‘AI & Recruitment 2023’ plaats. Op deze dag komen diverse topsprekers uit de sector spreken over de impact van A.I. op recruitment, zowel corporate als bureau. Ook zullen techspelers aan het woord komen die inmiddels ervaringen hebben op dit terrein en worden er diverse best practices gepresenteerd.

Inschrijven

Lees ook

Wim op woensdag: Wat maakt een mens een betere/slechtere recruiter dan A.I.?

Grofweg en gemiddeld genomen bestaat een recruitmentproces uit de volgende stappen:

  • De vacature-intake (intake, opmaak, goedkeuring)
  • De werving (ondermeer sourcing en searching in database, internet, socials, jobboards, platforms, referrals)
  • De selectie (screening telefonisch, video, of live van cv, profiel, skills en persoonlijkheid) meestal in meerdere rondes
  • De aanname (salaris- en contractonderhandelingen)
  • De onboarding (alles na contract tekenen en start tot x-dagen/maanden).

Zoals gezegd zal dit in de meeste gevallen zo ongeveer het proces zijn. Laten we nu eens kijken welk deel de recruiter (op dit moment) beter kan uitvoeren dan A.I. of andersom en hoe dit in de nabije toekomst gaat, of kan, veranderen.

Mijn observaties

Ik predik niet de waarheid, maar geef enkel mijn observaties. Aanvullingen, verbeteringen of (andere) meningen zijn dan ook van harte welkom. Laten we starten met de vacature-intake. Een mens heeft meer empathie en inlevingsvermogen dan A.I. De kans dat dit op korte of zelfs middellange termijn (10 jaar) zal veranderen is klein. Een goede vacature-intake is een soort interview (bij de meeste bedrijven). In dat geval zal de recruiter een betere vacature intake leveren dan A.I. Simpelweg omdat A.I. niet tussen de regels door luistert, of zich kan inleven in de hiring manager en zijn belangen en problemen.

A.I. luistert niet tussen de regels door, en kan zich ook niet inleven in de hiring manager.

De grote vraag is echter of dit altijd zo zal blijven. A.I. kan door de vele profielen en cv’s putten uit een enorme bron van informatie over wat de best practice is voor een bepaalde rol bij een bepaald bedrijf. Hoeveel verschilt de rol van een controller bij Philips van iemand in dezelfde rol bij het ziekenhuis? En kan A.I. die verschillen juist niet veel scherper in kaart brengen? Hier neig ik naar een gelijkspel waarbij de combinatie een pluspunt krijgt. Recruiter = 1, A.I. = 1 Recruiter + A.I. = 2. Zeker voor de komende 5 tot 10 jaar.

De werving

Onderdeel twee dan, de werving. Over het algemeen zou ik zeggen dat in de grote lijnen A.I. beter en zeker sneller is dan de recruiter, maar deze grotere aantallen finetunen naar details geeft de recruiter het voordeel. Zaken als persoonlijke vaardigheden, maar vooral motivatie zijn zeer lastig voor A.I. vast te stellen. Mijn grootste pijnpunt in deze is dat de meeste recruiters niet van sourcen houden en de meeste sourcers niet van recruiten. A.I. vult dat gat mooi op. Dus ook hier is voor mij de score Recruiters = 1, A.I. = 1 en Recruiters + A.I. = 2.

Alle recruiters weten dat HR zich liever niet te veel bezighoudt met recruitment.

Deel drie dan maar. Het onderdeel waarin de echt menselijke vaardigheden naar boven komen. De reden waarom recruiters recruitment in zijn gegaan, is het interview. Hoewel veel recruiters, maar meer nog: managers, zichzelf te graag horen praten, waardoor ze na een gesprek van 1,5 uur waarin ze zelf 80% van de tijd aan het woord waren het een goed gesprek noemen, neig ik het punt in deze helemaal aan recruiters te geven. Dat er gigantische verbeterpunten zijn, is misschien niet de taak van recruiters maar van HR die de managers wel iets meer mogen trainen. Maar alle recruiters weten dat HR zich liever niet te veel bezighoudt met recruitment. Dus hier is de uitslag wat mij betreft: Recruiter 1, A.I. = 0.

No offense, HR!

Stap 4, de aanname, is in de meeste gevallen puur een HR-aangelegenheid. Helaas is HR niet het vakgebied dat uitblinkt in automatisering. Dus hier zal de komende jaren ook weinig A.I. aan te pas komen, denk ik. No offense, HR!

Hoe lang zal dit nog duren? Als ik dat toch eens wist…

De laatste stap dan, de onboarding. Automatisering heeft hier al grote stappen in gezet. Maar of A.I. hier veel aan kan toevoegen? Dat betwijfel ik. Mochten er wel A.I.-applicaties/toepassingen zijn, hoor ik het graag. De eindstand dus. Recruiter 3. A.I. 2 en Recruiter + A.I. 4. Met andere woorden: A.I. zal de komende jaren de recruiter nog niet vervangen. Maar hoe lang zal dit nog duren? Als ik dat toch eens wist …

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.

Lees ook:

Gratis hamburgers voor iedereen: over de detacheerder die van elke collega een ‘maat’ maakt

Het werk stapelt op en er zijn weinig vakmensen. De bouw lijkt bij uitstek een sector waarin het om snelheid in recruitment draait. Werven en hup, direct plaatsen. Gaten vullen, marges pakken. Technisch detacheerder Aditech weigert echter mee te gaan in die gekte en zet in op precies om het omgekeerde: de tijd nemen. ‘Om me heen zie ik genoeg bureaus die cv’tjes schuiven’, zegt algemeen directeur Martijn Lussenburg. ‘Ik begrijp daar eerlijk gezegd niks van. We hebben het niet over appels, maar over mensen met een gezin en een hypotheek!’

‘We hebben het niet over appels, maar over mensen met een gezin en een hypotheek!’

martijn lussenburg
Martijn Lussenburg (Aditech)

Aditech is gespecialiseerd in technische vakmensen. Van leerling-monteur tot projectbegeleider. Veelal inzetbaar in de installatie- en elektrotechniek. Mensen aan wie groot tekort is. Branchevereniging UNETO-VNI waarschuwde eerder al voor een tekort van 15.000 vakmensen. Gouden tijden dus voor arbeidsbemiddelaars, zou je zo zeggen. Maar voor Lussenburg geen reden de koers te verleggen. ‘Wij doen al 30 jaar onze stinkende best doen om de juiste vakmensen op de juiste plek krijgen.’

‘Kwestie van investeren’ 

‘Kandidaten weten dat wij er voor ze zijn’, zegt hij. ‘Ze krijgen ook andere aanbiedingen of kunnen zelf zoeken, maar zeggen...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Lees ook

Terug-naar-kantoor-beleid maakt werven dubbel zo moeilijk

Of massaal werken-op-afstand nou de totale productiviteit verbetert, of dat juist weer met z’n allen naar kantoor beter is voor het bedrijf? De wetenschap is er bepaald nog niet over uit. Maar in de discussie werpt recent onderzoek van Scoop en PeopleDataLabs weer heel nieuw licht op de zaak. Bedrijven waar mensen in elk geval een aantal dagen in de week op afstand mogen werken blijken twee keer zo snel mensen te kunnen werven als werkgevers die een volledige werkweek op kantoor vereisen.

In de afgelopen 12 maanden groeide het personeelsbestand van volledig flexibele bedrijven met 5,6%, dat van hybride bedrijven (waar werknemers 1 tot 4 dagen in de week op kantoor komen) met 4,1% en dat van fulltime kantoorwerknemers met 2,6%, aldus het rapport. In de afgelopen 3 maanden waren de cijfers vergelijkbaar, met 1,9% voor vol-remote werkende bedrijven, 1,5% voor de hybride bedrijven en 0,8% voor de volledig op kantoor werkende organisaties. Waarbij aangetekend zij dat het onderzoek werd uitgevoerd onder organisaties die hierin überhaupt de keuze kennen.

En het zijn niet alleen de start-ups

Het team van Scoop combineerde gegevens uit de driemaandelijkse Flex Index, die het flexibele werkbeleid van zo’n 4.500 bedrijven catalogiseert, met gegevens van PeopleDataLabs over de personeelsgroei van individuele bedrijven. Die gegevens zijn afkomstig uit honderden publieke en private bronnen, zoals ATS’en voor sollicitanten, om de begin- of einddatum van individuen bij een werkgever te verzamelen, en voegen die informatie vervolgens op bedrijfsniveau samen om de groei van het personeelsbestand te volgen.

‘Groot of klein: volledig flexibele groepen bleken het best in staat mensen aan te nemen.’

Onderzoeker Robert Sadow vermoedde dat het gevonden verschil misschien te verklaren zou zijn door wendbare, snelgroeiende techstart-ups. Die liggen vaak immers nogal afgelegen of vereisen slechts een minimale aanwezigheid op kantoor. Maar toen hij de gegevens op bedrijfsgrootte uitsplitsten, ontdekte hij een vergelijkbare trend bij alle bedrijfsgroottegroepen. Ongeacht of het bedrijf een kleine start-up of een grote onderneming was: volledig flexibele en hybride groepen bleken nog steeds consistent beter in staat mensen aan te nemen dan de fulltime kantoorbedrijven.

Hoe flexibeler, hoe makkelijker

‘Het lijkt erop dat bedrijven die flexibel zijn, makkelijker personeel kunnen aannemen’, concludeert Sadow dan ook. Dat geldt zowel voor tech- als niet-techbedrijven. ‘Het toevoegen van personeel is geen perfecte indicator voor de vraag of een bedrijf het goed doet. Maar de groei van de economie volgt meestal waar de hoofden worden toegevoegd’, zegt hij. ‘De bedrijven die minder dagen op kantoor nodig hebben, doen het beter, zo lijkt het. Tenminste, als het om recruitment gaat. Bedrijven zouden dan ook zeer voorzichtig moeten zijn om te eisen dat nieuw talent minimaal 4 dagen op kantoor te zijn.’

‘Bedrijven zouden heel voorzichtig moeten zijn om te eisen dat nieuw talent minimaal 4 dagen op kantoor te zijn.’

Bedrijven die hun personeel vragen voor de volledige werkweek terug naar kantoor te komen, schieten zichzelf eigenlijk dubbel in de eigen voet. In de eerste plaats blijken ze dus minder in staat mensen aan te trekken. Maar daarnaast zorgen ze ook ervoor dat hun medewerkers sneller gaan rondkijken naar een andere baan waar ze geen 5 dagen op kantoor verwacht worden. Volgens onderzoek van Stanford-hoogleraar Nicholas Bloom waarderen werknemers de mogelijkheid om flexibel te werken ongeveer even hoog als een salarisverhoging van 8%.

Meer weten?

Meer weten over de situatie en de trends op de arbeidsmarkt? Kunnen we volgend jaar verdere afkoeling, of juist meer krapte verwachten? En hoe speel je daarop in? Het wordt allemaal besproken op 29 november, tijdens het altijd goedbezochte seminar Arbeidsmarkttrends. Met onder meer Mathijs Bouman en Eveliese Luiting als sprekers. Dus schrijf je snel in:

Trends

Lees ook