Aangetoond: recruiters opleiden levert veel meer op dan het kost

Minder fouten en klachten, minder stress, verzuim en verloop. Méér productiviteit, en een betere sfeer op de koop toe. Het zijn van die voordelen waar je misschien niet meteen aan denkt als het om opleiden gaat. Maar de gunstige effecten zijn er wel degelijk, en zeker in de flexbranche, zo blijkt uit recent onderzoek van het onafhankelijke ROI Institute Europe, een instituut dat het effect van leren en ontwikkelen meetbaar en zichtbaar maakt. En de voordelen van dat opleiden van recruiters en intercedenten overtreffen de kosten daarvan ruim, aldus de onderzoekers.

‘Opleiden is in de branche nog te vaak een stelpost.’

Het is een resultaat waar de opdrachtgever, de Stichting Examens Uitzendbranche (SEU), uiterst tevreden mee is, aldus manager Barbara Kramer. ‘Ook al is het in de afgelopen jaren wel minder geworden, het SEU-examen wordt in de branche nog steeds wel eens gezien als een “moetje”. En opleiden is bij veel bureaus nog een stelpost, waarop bezuinigd kan worden als het financieel minder gaat. Maar daar is de laatste jaren – sinds corona en inzet op leven lang leren vanuit de overheid – gelukkig wel verandering in gekomen. Met dit onderzoek kunnen we ook duidelijk laten zien dat het echt betere recruiters en intercedenten oplevert. En het belang van actuele kennis wordt bovendien steeds groter, dus dat effect wordt nog verder versterkt.’

Minder stress

Ruim 9 op de 10 deelnemers in het onderzoek ziet een direct verband tussen het SEU-examen en een afname van het aantal fouten, klachten en incidenten. Werkgevers kunnen dankzij de examens met minder mensen hetzelfde werk doen, door een toename in efficiëntie: dankzij de actuele kennis hoeft de medewerker minder bronnen te raadplegen. Kennis van wet- en regelgeving vergroot zo de handelingssnelheid en er hoeven ‘minder brandjes geblust’ te worden, aldus het onderzoek.

seu recruiters opleiden

Ruim 9 op de 10 deelnemers zien een verband tussen het examen en het aantal fouten, klachten en incidenten.

Individuele deelnemers voelen zich bovendien gesterkt in hun eigen professionele rol, blijkt uit het onderzoek, waarvoor onder meer ruim 1.600 oud-deelnemers zijn gevraagd. Zij laten een groter bewustzijn zien rond privacywetgeving en discriminatie. Het zelfvertrouwen groeit en daarmee het vertrouwen tijdens het dagelijkse werk. Deelnemers geven aan dat zij sneller vragen kunnen beantwoorden, flexkrachten beter begeleiden en klanten op hoog niveau van advies voorzien. Een belangrijk bijkomend effect is de afname van stress en een lagere werkdruk, zoals een derde van de deelnemers ervaart.

Geen verloren tijd

‘Dat vonden wij zelf wel een heel opvallende en interessante uitkomst’, aldus Kramer. ‘Dit onderschrijft dat opleiden geen verloren tijd is, maar dat het je juist veel kan helpen als je over actuele kennis beschikt.’ De belangrijkste conclusie van de hele studie is dat tijd dé factor is in termen van winst vanuit het SEU-examen. Dit geldt voor zowel de individuele deelnemer als voor werkgevers. In verhouding tot de opbrengsten, verdient de investering in (de opleiding voor) het SEU-examen zichzelf ruimschoots terug, zo blijkt.

roi recruiters opleiden

Het SEU-examen, erkend door NBBU en ABU, toetst actuele kennis op het gebied van wet- en regelgeving in de flexbranche. Het gaat dus vooral om het juridisch en theoretisch kader, aldus Kramer. Er worden dus geen praktische vaardigheden onderwezen of getoetst. Wil je als recruiter of intercedent bepaalde vaardigheden leren, dan zijn instituten als de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie meer de aangewezen plek. Toch denkt ze wel dat de resultaten van het onderzoek breder zijn te trekken dan de SEU alleen. ‘De parallellen met andere opleidingen zijn er zeker.’

Permanente educatie

De wet- en regelgeving rondom de arbeidsmarkt is vaak complex. Uit onderzoek blijkt dat een deel van de opgedane kennis na 1 tot 1,5 jaar verloren gaat, doordat deelnemers deze kennis onvoldoende onderhouden of gebruiken in de praktijk van alledag. ‘Dit pleit voor permanente educatie (PE), waarmee opgedane kennis actueel en top of mind blijft’, aldus Kramer. Ruim driekwart van de deelnemers aan het onderzoek verwacht dat zij door permanente educatie het kennisniveau dusdanig op peil houden, dat dit leidt tot (nog) efficiënter werken.

recruiters opleiden seu

Ongeveer 42% van de deelnemers verwacht dat permanente educatie effect heeft op de intentie om langer in organisatie of in de branche te blijven werken. ‘In een branche waarin het verloop als geheel fors is, zijn dit positieve geluiden van deelnemers. Dit is een mooie bijvangst van permanente educatie, dat nu wordt ingevoerd voor de vaste medewerker in de flexbranche’, stelt Kramer. Dus: voor medewerkers in dienst van de uitzendondernemingen zelf, zoals intercedenten, mid- en backofficemedewerkers, medewerkers op de hoofdkantoren en hun managers. Daarvan zijn er ongeveer 21.400 in ons land (inclusief zzp’ers).

Intercedenten blijven bij grote bureaus gemiddeld 2,5 jaar, bij middelgrote en kleine bureaus zo’n 4 jaar.

Bijna twee derde (63%) van hen is jonger is dan 35 jaar; het merendeel werkt fulltime. De verblijfstijd van de intercedent is – zeker ten opzichte van andere sectoren – relatief kort. Bij grote bureaus is dit zo’n 2,5 jaar, bij middelgrote en kleine bureaus is dat met bijna 4 jaar wat langer.

Bureaurecruiter van het jaar

Om dit grote verloop in de branche tegen te gaan, werkt Kramer ook mee aan de Bureaurecruitment Awards, de prijs voor het bureau en de bureaurecruiter die een voorbeeld zijn voor het vakgebied, en die op 28 maart worden uitgereikt, tijdens Werf& Bureaurecruitment Live. Kramer is daar jurylid. ‘Het klopt dat we daar bij de kandidaten niet toetsen of ze op de hoogte zijn van de actuele wet- en regelgeving. Maar het zit natuurlijk wel in mijn achterhoofd als ik de nominaties lees’, zegt ze.

‘Je kunt toetsen of iemand weet of hij bij rood moet stoppen. Je kunt ook kijken of iemand dat ook echt dóét.’

‘Ik kijk natuurlijk wel of ze het juiste doen.’ Vergelijk het met de verkeersregels, zegt ze. ‘Je kunt toetsen of iemand weet of hij bij rood moet stoppen of mag doorrijden. Dat doen we met de SEU-examens. Maar bij de Bureaurecruitment Awards probeer ik meer te kijken of iemand dat ook daadwerkelijk dóét.’

Meer weten?

Check hier het hele onderzoek.

Meer over de Bureaurecruiter van het Jaar?

Tot 23 februari kun je hier nog een kandidaat bureau of bureaurecruiter nomineren:

Nomineren

Meer over Bureaurecruitment Live?

Op dinsdag 28 maart 2023 vindt alweer voor de 5e keer Werf& Bureaurecruitment Live plaats. Het thema voor dit jaar is “Digitaliseren, professionaliseren en automatiseren”. Lees er hier alles over:

Bureaurecruitment Live

‘Quiet quitting’: generatieding of managementprobleem?

Ik zit al 18 jaar in de arbeidsbemiddeling en heb heel wat ontwikkelingen meegemaakt. Er is er één waar de laatste tijd veel over gezegd wordt en mij aan het denken heeft gezet: quiet quitting. Helemaal omdat de term vaak gecombineerd wordt met ‘young professionals’. Als die laatste doelgroep ergens aan gekoppeld wordt, spitsen mijn oren zich automatisch. Ik deed een digitaal rondje en kwam een column van Ben Tiggelaar tegen, waarin hij het uitlegt als:

  • “Het minimale doen op je werk en het daarbij laten.”

Mijn eerste reactie: gaan we weer… Lekker makkelijk, de jongste generaties koppelen aan luiheid en passief zijn. Waarom zie ik bij ons in het bedrijf dan wel bewijsdrang en willen klimmen op de carrièreladder? Ligt het probleem niet bij de leidinggevenden? Het beeld van het minimale doen, strookt niet met de young professionals met wie ik dagelijks samenwerk. Wat ik wél merk, is dat er een verschuiving is qua mindset. Dat werk/privébalans een ding geworden is.

Snuffelen aan vrijheid

Tijdens corona hebben mensen kunnen snuffelen aan ultieme vrijheid: werken waar en wanneer je maar wil. Iets wat ze nog maar lastig loslaten en waardoor hun eisen zijn veranderd wat betreft werk. Een supersnelle, maar impactvolle verandering. Dit in combinatie met de krapte op de arbeidsmarkt maakt het dat je als werkgever je voorwaarden wel moet aanpassen.

In ‘mijn tijd’ – die niet eens zo lang geleden is – was werk/privé geen onderwerp van gesprek.

Ik ben geen 65, maar ‘in mijn tijd’ – die niet eens zo lang geleden is – was werk/privé geen onderwerp van gesprek. Er werd van je verwacht dat je als starter het hardst werkte. En dat deed je, want dat maakte je succesvol of niet. Het zat hem niet per se in overwerken, maar wel in een extra project leiden of een training naast je werk doen. Met de nadruk op ‘naast’, want dat is tegenwoordig schaars. Alles moet onder werktijd of gecompenseerd worden.

De heilige graal

Soms vraag ik me af of we als samenleving niet te soft zijn geworden. Parttime werken is de heilige graal. En niet alleen onder vaders en moeders. De modus geen-werktijd-dus-mij-niet-bellen geldt niet meer alleen op vakantie. Die begint al zodra de laptop überhaupt dichtgeklapt wordt. Het zijn er maar weinig die nog reageren op mails in de avonden of weekenden.

Het zit hem er vaak niet in dat de jongeren zich passief opstellen, maar juist de werkgever.

Ik las het artikel van Ben verder. “Het gaat vooral slecht met werknemers onder de 35″, stond erin. “Die voelen zich beperkt in hun baan, ervaren weinig ontwikkelmogelijkheden en hebben het gevoel dat niemand zich om hen bekommert”. Kijk, dát is het pijnpunt. Een – helaas nog – welbekende. Het zit hem er vaak niet in dat de jongeren zich passief opstellen, maar juist de werkgever. Door ze op het werk niet te blijven uitdagen om het maximale uit zichzelf te halen. Terwijl je zo je (jonge) werknemers helpt uit die neerwaartse werkspiraal te blijven en voorkomt dat het quiet quitters worden.

Work in progress

Hoe je dit doet? Door je bewust te zijn van je aannames. Deze buig je dan weer om naar een gesprek waarin je open vragen stelt aan je (jonge) medewerker. Dit is work in progress. Want heel eerlijk, ik schiet ook nog wel eens in de aanname-stand. Ik kan mezelf soms verliezen in het organisatie- en klantbelang. Als een collega bijvoorbeeld even geen tandje extra bijzet of weinig zichtbaar is, staat-ie bij mij niet top of mind als ik een tof project te verdelen heb. Ik denk dan al snel: jij doet er niet alles aan om het met succes af te ronden.

‘Heel eerlijk, ik schiet ook nog wel eens in de aanname-stand.’

Terwijl ik inmiddels veel meer bewust ben dat dit niet de juiste aanname is én dat niet alleen de young professional mooie kansen misloopt, maar ook mijn team en ik. Want zo benutten we tenslotte niet ieders talenten maximaal. Zelf stel ik dus in zo’n gesprek vragen als: waar haal je energie uit? Wat motiveert je? Waar wil je naartoe groeien? Wat heb jij nodig om je verder te ontwikkelen? Dit om het perspectief van de young professional te veranderen naar het positieve. En dat van mij net zo goed. Waardevol om jezelf dit dus aan te leren.

Wat extra’s doen

Quiet quitters zul je altijd hebben. Binnen iedere generatie. Alleen wat je als werkgever doet om het te voorkomen, dat ligt volledig bij jou. Maar om toch nog even terug te komen op die focus op werk/privé, ik vind dat toch ook een lastige. Ik geloof er nog steeds in dat je af en toe wat extra’s moet doen, wil je boven het maaiveld uitsteken. Want ik ben ervan overtuigd dat als ik dat als twintiger niet gedaan had, ik op mijn dertigste geen directeur was geworden.

Over de auteur

Daphine (Fien) Jacobs is Managing Director bij YoungCapital NEXT

Lees ook

Neemt A.I. binnenkort ook het sollicitatiegesprek over?

Jouw stem die jou alles kan laten zeggen, zonder dat je het zelf weet. Zo kun je Vall-E samenvatten, de recent gelanceerde text-to-speech-tool van Microsoft. Na een sample van slechts 3 seconden van iemands stem gehoord te hebben, kan dit A.I.-model vrijwel foutloos uitgesproken zinnen reproduceren, waarbij je nauwelijks kunt herkennen dat het een machine is die tegen je praat, en niet degene van wie hij het stemgeluid ‘geleend’ heeft. Hij kan zelfs intonatie en emotie als boosheid, frustratie en ‘slaperig’ in de gesproken tekst leggen.

Vall-E is getraind met 60.000 uur aan (Engelstalige) spraakopnames.

Vall-E is getraind met 60.000 uur aan Engelstalige spraakopnames, schrijven onderzoekers in een researchpaper. Het Vall-E-model is getest door studenten van Cornell University, die een website met allerlei demo’s publiceerden. Op deze pagina zijn verschillende echte spraakopnames te horen, die zijn gebruikt als sample voor Vall-E. Bij iedere sample worden vervolgens spraakopnames gepubliceerd die door Vall-E zijn gegenereerd.

Overtuigend of niet

Hoe overtuigend het nu al is? Dat is waarschijnlijk vooral iets om zelf uit te vinden. Maar net zoals deep fake-video’s soms behoorlijk nep ogen, maar vaak ook verbluffend echt, geldt dit ook voor de geluidsopnames van Vall-E, die over het algemeen behoorlijk indrukwekkend zijn. De onderzoekers schrijven zelf trouwens ook dat het A.I.-model nog bepaald niet perfect is. Bepaalde woorden uit de tekstprompt kunnen bijvoorbeeld worden overgeslagen, of juist dubbel voorkomen in de gesproken tekst.

Op dit moment is Vall-E nog niet openbaar beschikbaar.

Ook erkennen de onderzoekers dat er een gevaar schuilt in deze technologie, omdat je hiermee – zonder toestemming – iemands stem dingen kunt laten zeggen die hij of zij nooit gezegd heeft. Wel is het volgens hen mogelijk om een detectiemodel te ontwikkelen dat kan herkennen of een geluidsfragment door Vall-E is gegenereerd. Op dit moment is Vall-E nog niet openbaar beschikbaar, zoals ChatGPT. En of dat ooit gebeurt, is ook nog maar de vraag, aldus Microsoft.

Vervanging van sollicitatiegesprekken?

Hoe dan ook is het interessant om na te denken over de implicaties van zulke technologie. De meeste huidige chatbots kunnen onmogelijk doorgaan voor een menselijke stem. Maar wat als dat wél zo is, en deze technologie bijvoorbeeld kandidaten kan bellen voor een eerste screening-gesprek? Of – als je het werkelijk structureel aanpakt – voor sollicitatiegesprekken, waarbij elke kandidaat het gevoel heeft daadwerkelijk met een mens van vlees en bloed in gesprek te zijn? Want waarom zou je zelf nog iemand bellen als een computer dat (in principe) net zo goed kan doen?

Het zou de volgende stap kunnen zijn in wat wel bekend staat als ‘Interview Intel’.

Het zou de volgende stap kunnen zijn in wat wel bekend staat als ‘Interview Intel’, oftewel: meer op wetenschap gebaseerde sollicitatiegesprekken dan de random gesprekken die het nu nog vaak zijn, die vaak meer lijken te draaien om de vraag of de interviewer de geïnterviewde aardig vindt dan om de daadwerkelijke kwaliteiten van de kandidaat voor de betreffende functie. Het enige is: wat als de techniek wél beschikbaar komt, en ook kandidaten de voordelen ervan ontdekken? Zouden zij de tool dan niet kunnen inzetten om ook voor hen het volledige sollicitatiegesprek te voeren?

Lees ook

Koen Roozen over een ‘interessant’ 2023: ‘Recruiten wordt weer leuk!’

Personeelstekorten. In 2022 kostten ze Schiphol-baas Dick Benschop zelfs zijn kop. Bijzonder, maar niet uniek. Restaurants gaan dicht, treinen rijden niet en operaties worden uitgesteld. Over de volle breedte is er personeel tekort. Werknemers beseffen dat maar al te goed. Structureel is er iets veranderd in hoe zij kijken naar werk en werkgevers.

Personeelstekorten. In 2022 kostten ze Schiphol-baas Dick Benschop zelfs zijn kop.

Lange loopbanen met vanzelfsprekend respect voor de baas? Die bestaan niet meer. Ze blijven bij je werken zolang ze er zin in hebben. Regelmatig slaat dat door. Sommige sollicitanten nemen de ‘je mag blij zijn dat ik bij je solliciteer’-houding erg letterlijk: ze komen niet opdagen op gesprek of eerste werkdag of ghosten je daarna.

Voorspellingen voor 2023

Een groot deel van die problemen is ook structureel. Een recessie verandert daar weinig aan. Mijn voorspellingen voor 2023:

  • Schaarste blijft, zij het iets minder heftig. Maar het blijven ‘gouden tijden’ voor...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer lezen?

Deze column van Koen Roozen, partner bij HetRecruitingKantoor en docent bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, verscheen ook in het Werf& Jaarboek 2022. Ook een exemplaar hiervan ontvangen? Vraag hem hier aan.

Lees ook

Wordt 2023 het jaar van de visie op arbeidsmarktcommunicatie?

Visie. Elke organisatie zou er één moeten hebben. Een toekomstbeeld waar jouw club over een paar jaar staat. Ook als verantwoordelijke voor arbeidsmarktcommunicatie heb je een visie nodig wil je in deze arbeidsmarkt het verschil kunnen maken. Helaas kom ik nog weinig van zulke visies tegen. Wel arbeidsmarktcommunicatieplannen, maar daarin mist vaak de visie. Het plan is vaak niets meer dan een planning: wat gaan we wanneer doen? Maar zonder heldere visie is arbeidsmarktcommunicatie weinig anders dan een verlengstuk van recruitment.

Helaas kom ik nog weinig goede visies op arbeidsmarktcommunicatie tegen.

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer lezen?

Deze column van Martijn Hemminga, adviseur, spreker, trainer en auteur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, verscheen ook in het Werf& Jaarboek 2022. Ook een exemplaar hiervan ontvangen? Vraag hem hier aan.

Lees ook

 

 

Wim op woensdag: Geen antwoord mogelijk

De tijd van don’t call us, we’ll call you voor recruiters lijkt voorbij. Met de nadruk op lijk. Zonder t. Ten eerste omdat het absolute een doodzonde is om als recruiter zo in het werkende leven te staan. En twee: het is power to the employee, dus recruiters met deze houding zijn net zo succesvol als geel poeder strooien tegen de olifanten (vrij naar Urbanus).

Waar ik me nog meer aan stoor dan aan eenrichtingsverkeer-recruiters is de noreply-mail.

Waar ik me persoonlijk nog meer aan stoor dan aan eenrichtingsverkeer-recruiters is de noreply-mail. Deze werkloze actie, aangezien reageren niet kan, geeft alleen frustratie, maar leidt niet tot actie, zou bij wet verboden moeten worden of in ieder geval moeten leiden tot een #NoReply leads to NoBusiness.

Gedrocht

Wie heeft de noreply-mail bedacht? Dit gedrocht van een communicatievorm. Hoewel, communicatie? Je verstuurt post, maar reageren is niet mogelijk. Dit is een ‘gewoon daarom’ van je ouders of een ‘omdat ik het zeg’ van je baas voor professionals. Communiceren is per definitie minimaal tweerichtingsverkeer.

Recruiters die een noreply sturen zouden verbannen moeten worden uit de sector.

Recruiters (en alle overige mensen) die een noreply sturen zouden verbannen moeten worden uit de sector. We moeten hier gewoon hard in zijn. Een noreply-mail sturen betekent nobusiness en nocandidates. Klaar ermee. En nu ga ik een goed boek lezen. Dus ff no comment aub.

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.

Lees ook:

Beeld boven: podcast Don’t Call Us, We’ll Call You

Wendy van Wijngaarden over waarom recruiters moeten focussen op behoud

Het vervangen van een vertrekkende medewerker kostte bedrijven in 2022 al gemiddeld zo’n 1,5 keer het jaarsalaris van die medewerker. En dat terwijl de krapte op de arbeidsmarkt de komende jaren in veel sectoren nog verder toeneemt. Wat betekent dat een vertrekkende medewerker dan alleen nog maar méér gaat kosten.

‘Een vertrekkende medewerker gaat de komende jaren alleen nog maar méér kosten.’

Als ik met het oog op 2023 organisaties dan ook één advies mag geven: focus op je medewerkers. Want medewerkers die zich niet verbonden en betrokken voelen bij je organisatie laten zich makkelijker verleiden over te stappen naar je concurrent. Vraag hen dus wat ze bezighoudt, en luister oprecht. Faciliteer ze in hun ontwikkeling en behoefte aan zingeving. Creëer een veilige werksfeer waarin ze eerlijk tegen je durven te zijn.

Creëer ambassadeurs die met hun enthousiasme nieuwe medewerkers aantrekken.

Stimuleer ze daarnaast om te bouwen aan...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer lezen?

Deze column van recruitmentstrateeg Wendy van Wijngaarden verscheen ook in het Werf& Jaarboek 2022. Ook een exemplaar hiervan ontvangen? Vraag hem hier aan.

Lees ook

 

 

Heleen Stoevelaar over referral: ‘Vraag je collega’s níet om jouw taken als recruiter over te nemen’

‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.’ Een uitspraak die we vaak horen, niet alleen binnen recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. En ja, ook ik hou ervan dingen gewoon te dóén. Deze quote staat voor onbevangenheid en daarmee kunnen we in het leven echt veel doen om het gezelliger en mooier te maken (ook al heeft Pippi Langkous het nóóit gezegd).

Ja, ook ik hou ervan dingen gewoon te dóén…

Echter. Binnen mijn specialisme, ‘Referral Recruitment’, kijk ik toch anders ernaar. Wij ontmoeten regelmatig organisaties met de handen in het haar nadat ze “iets” hebben gedaan met referral recruitment. ‘En toen gebeurde er helemaal niks, terwijl we wel 4.000 euro wilden geven aan collega’s als zij mee zouden werven’. Het moment voor ons om eens echt even stil te staan bij je interne doelgroep. Recruiters zijn nu eenmaal (vaak) gericht op de buitenwereld. Hoe trekken we talent van buitenaf aan? Daarvoor tonen we graag lachende ‘eigen’ medewerkers in...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer lezen?

Deze column van Heleen Stoevelaar, oprichter/eigenaar van The Referral Company, verscheen ook in het Werf& Jaarboek 2022. Ook een exemplaar hiervan ontvangen? Vraag hem hier aan.

Lees ook

Over de nieuwste trend van 2023: Quiet Hiring (als tegenhanger van Quiet Quitting)

Ergens halverwege vorig jaar werd de term ‘Quiet Quitting‘ populair, mede met dank aan TikTokker Zaid Khan. Hij legde in een korte video uit niet met zijn baan te willen stoppen, maar wel met het idee om altijd méér te moeten doen dan dat. Nu is er aan de andere kant van het spectrum ook een nieuw buzzword opgedoken: Quiet Hiring. Volgens Gartner is het zelfs trend #1 voor dit jaar. Met enige goede wil kun je het zelfs als de directe opponent van Quiet Quitting beschouwen.

Met enige goede wil kun je Quiet Hiring zelfs de directe opponent van Quiet Quitting noemen.

Wat wordt er met Quiet Hiring bedoeld? Heel simpel gezegd: organisaties die nieuwe vaardigheden toevoegen, zonder extra (voltijds) medewerkers aan te nemen. Met andere woorden: een focus op interne mobiliteit, inzet op de hoogste prioriteiten, upskilling en het vergroten van de kansen voor zittende medewerkers. En ook nog een snufje extern recruitment. Maar dan ‘stil’, dus: door bijvoorbeeld in te zetten op alumninetwerken en een meer flexibele schil.

Meer productiviteit

Quiet Quitting en een lage productiviteit in het algemeen vormen voor de Amerikaanse economie een probleem van naar schatting zo’n 500 miljard dollar. Van Quiet Hiring wordt juist het tegenovergestelde verwacht. Organisaties kunnen er bijvoorbeeld flink mee besparen op onboardingkosten. Al kleeft er ook een risico aan de strategie, namelijk dat medewerkers zich ondergewaardeerd gaan voelen als ze geacht worden meer te gaan doen met minder middelen.

@managermethod #quiethiring #hrtiktok #hiringfreeze #worktok #corporate ♬ Swear By It – Chris Alan Lee

Velen zien Quiet Hiring ook als reactie op de ontslagrondes die in Amerikaanse techbedrijven aan de gang zijn, en de sombere economische vooruitzichten. Het is bepaald geen nieuw concept, wordt er meestal ook wel bij verteld. Maar het past wel bij de tijdgeest, en wordt ook wel weer als een reactie gezien op de frustraties die traditionele wervingsprocessen met zich meebrengen, met hun langdurige sollicitatierondes en toch nog vaak daarop volgende teleurstellingen.

Niet iedereen van gediend

Organisaties framen de trend zelf vaak als een kans voor hun huidige medewerkers: ze mogen meer doen, nieuwe vaardigheden verwerven, andere doelen bereiken. Dat kan ze later helpen in hun carrière, zeggen ze er ook bij. Maar niet alle medewerkers blijken daar evenzeer van gediend, tekende Fortune al op. Zeker als organisaties mensen meer taken willen geven zonder daar de bijbehorende beloning tegenover te zetten. ‘Er is geen beloning voor extra taken doen. Behalve: nog meer taken’, tekende een Redditor al op.

Organisaties framen de nieuwe trend vaak als een kans voor hun medewerkers.

Goed, in zoverre weinig nieuws misschien. Maar is het dan alleen oude wijn in nieuwe zakken, deze trend die in september voor het eerst opdook in Inc. magazine, en populair werd sinds CNBC erover berichtte? Nou, zo is het ook weer niet, schrijft Vox. Nieuw onderzoek van Monsterboard laat bijvoorbeeld zien dat er wel degelijk iets aan de hand is. Zo zou 80% van de medewerkers al ‘quiet hired’ zijn, oftewel: een nieuwe rol gekregen hebben met nieuwe verantwoordelijkheden, bij dezelfde organisatie.’

monster quiet hiring

Stempels plakken heeft zin

En het heeft volgens Emily Rose McRae, senior director of research bij Gartner, die de term ‘Quiet Hiring’ populair maakte, ook wel degelijk zin om zulke stempels op trends te blijven plakken. ‘Als we een bestuurskamer binnengaan en zeggen: “Dit is er aan de hand” brengen we het meteen meer tot leven.’ Dit soort termen kan fenomenen in één keer blootleggen, en tegelijk velen inspireren. Zo zou de lancering van de term ‘burn-out’ ook ervoor hebben gezorgd dat velen ineens herkenden wat er bij henzelf zich afspeelde.

Dit soort buzzwords hebben een functie: ze helpen ons om de wereld om ons heen beter te begrijpen.

Dit soort buzzwords hebben een functie: ze helpen ons om de wereld om ons heen beter te begrijpen, stelt Vox. ‘Ik ben heel blij dat deze term zoveel reactie oproept’, aldus McRae. ‘Dat betekent dat mensen het onderwerp echt aan het onderzoeken zijn.’ Al waarschuwt harvard-hoogleraar Joseph Fuller in hetzelfde artikel ook wel weer voor ‘buzzword-inflatie’. ‘Zulke trends krijgen een naam omdat ze aan de hand zijn. Maar dit soort termen introduceren vergroot het effect ook, omdat mensen dan een template hebben om te kopiëren. En sociale media versterken dat nog eens.’ En wij doen daar nu dus ook weer aan mee.

Lees ook

Wat wordt volgens Bas van de Haterd in 2023 het ‘nieuwe normaal’ in recruitment?

In 2022 zijn er veel dingen normaal geworden. De vaag of digitale meetings en sollicitatiegesprekken normaal zouden blijven na de pandemie is beantwoord met: ja. Niet voor de volle 100%, maar niemand kijkt er meer van op dat een gesprek digitaal is. Ook lijkt de structurele krapte die al vele jaren voorspeld werd door de vergrijzing normaal geworden. Zelfs nu overal het woord recessie valt is er – behalve in de door venture capital gefinancierde organisaties met twijfelachtige businessmodellen – nog nergens een reorganisatie met ontslagrondes aangekondigd.

Zelfs nu overal het woord recessie valt is er nog vrijwel geen ontslagronde aangekondigd.

De structurele krapte bereikt nu ook sectoren en organisaties die traditioneel nooit heel grote wervingsproblemen hadden. Veel van deze organisaties hebben in 2022 een professionaliseringsslag gemaakt als het om recruitment gaat. Met nieuwe recruitmentsites, goed ingerichte ATS’en en betere processen.

Selecteren op potentie

Ook is 2022 het jaar waarin het gebruik van testen en data om kandidaten beter in te schatten normaler is geworden, ook onder groepen die traditioneel vonden dat ze zelf perfect in staat waren om kwaliteiten in te schatten. Dit mede ingegeven doordat er meer en meer op potentie en doorgroei geselecteerd moet worden, ook voor...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer lezen?

Deze column van Bas van de Haterd, professional snoop en organisator van onder meer Digitaal-Werven, verscheen ook in het Werf& Jaarboek 2022. Ook een exemplaar hiervan ontvangen? Vraag hem hier aan.

Lees ook

 

Gusta Timmermans: ‘Geen enkele kandidaat wil nog 40 velden invullen’

Voor mij was 2022 het jaar dat we eindelijk de kandidaat centraal zijn gaan stellen. Het sollicitatieproces, de systeemondersteuning, de kandidaatreis; ik ken bijna geen organisatie die dat helemaal voor elkaar heeft. Maar een nieuwe arbeidsmarktpositionering heeft helemaal geen zin als je niet eerst dit proces op orde hebt. Te beginnen bij de basics: laat de kandidaat weten hoe het proces verloopt en houd regelmatig contact.

Maak het kandidaten vooral ook niet te moeilijk.

Maak het hen vooral ook niet te moeilijk. Is die motivatiebrief echt nodig? Laat je sollicitanten 40 velden invullen? Dát wil niemand meer. Houd het simpel. Alleen naam, e-mail en telefoon zijn genoeg. In relatief kleine stappen, met weinig budget, kun je zo al veel op orde krijgen in je proces. Neem zoiets simpels als een ‘kopje koffie’-button op je website, direct gelinkt aan je agenda of mailadres. Zo kun je heel veel dingen stroomlijnen en in je systeem programmeren.

Geen kruisverhoren

Ook sollicitatiegesprekken kunnen veel beter. Geen kruisverhoren, maar...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer lezen?

Deze column van Gusta Timmermans, eigenaar van adviesbureau Recruitment Builders!, verscheen ook in het Werf& Jaarboek 2022. Ook een exemplaar hiervan ontvangen? Vraag hem hier aan.

Lees ook

‘In 2023 zullen we al die employer brands ook echt moeten gaan uitrollen’

Ik verheug me zó op 2023. Het arbeidsmarktcommunicatievak wordt steeds professioneler en vollediger. Waar 2022 het jaar van branding was, wordt 2023 volgens mij het jaar van branding. Daarover zo meer.

Tot zo’n 10 jaar geleden was arbeidsmarktcommunicatie schieten met hagel en post & pray.

Maar eerst even een korte terugblik. Tot zo’n 10 jaar geleden was arbeidsmarktcommunicatie schieten met hagel en post & pray. Daarna gingen we steeds beter meten wat activiteiten opleverden. En sloegen daar regelmatig in door. Alles wat minder goed meetbaar was (offline) ging de kast in. Alles met oog op de conversie. En dat lukte toen de arbeidsmarkt nog ruim was.

Enter Covid

Maar ondertussen ging de vergrijzing door. En hakte covid erin. De schaarste groeide groter dan ooit. En opeens was er weer oog voor de kandidaat. Die niet wil solliciteren, maar oriënteren. En ineens was er ook...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer lezen?

Deze column van Marion de Vries, hoofddocent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, verscheen ook in het Werf& Jaarboek 2022. Ook een exemplaar hiervan ontvangen? Vraag hem hier aan.

Lees ook