Er verschijnen de laatste tijd weer heel wat boeken die ook voor recruiters interessante informatie bieden (binnenkort weer een overzichtje). Een van de betere exemplaren van de nieuwe oogst is het boek Succes met je carrière, waarin journalisten én loopbaanadviseurs Jolan Douwes en Map Oberndorff hun opgedane kennis tentoonspreiden, op basis van stukken die ze eerder schreven voor Het Financieele Dagblad en Intermediair, en op basis van diverse interviews. Onder de geïnterviewden bevinden zich ook een flink aantal mensen die ook in de recruitmentwereld bekendheid genieten. Wat hebben zij in het boek zoal te melden?
#1.Jesse Geul: ‘De wereld zit niet alleen op academici te wachten’
Sollicitatie-expert Jesse Geul ziet dat begin jaren 80 nog maar 1 op de 9 mensen tussen 15 en 75 jaar hoogopgeleid was, terwijl dat inmiddels is gestegen naar ruim 1 op de 3. Maar al die hoge opleidingen garanderen niet meteen de beste loopbanen. ‘Wij Nederlanders denken dat het volgen van de hoogst haalbare opleiding automatisch tot de beste resultaten leidt, maar dat hoeft lang niet altijd zo te zijn’, aldus Geul. ‘De wereld zit niet alleen op academici te wachten. Integendeel.’
‘Bedrijven willen niet te boek staan als conservatief in hun manier van selecteren.’
Toen hij nog bij de politie werkte, zag hij juist dat veel hoogopgeleiden werden afgewezen. ‘Voor de functie van hoofdagent werd niet per se de slimste sollicitant geselecteerd, maar eerder iemand die van aanpakken weet.’ En zo gaat het bij meer bedrijven, ziet hij. ‘De banen voor cv-monteurs, installateurs van zonnepanelen en timmermannen liggen voor het oprapen. Sterker: de gemiddelde aannemer of schilder heeft meer baanzekerheid en salaris dan iemand die politicologie heeft gestudeerd.’ Als recruiter ziet hij dat bedrijven steeds vaker diploma-eisen loslaten. ‘Dat heeft te maken met de krappe arbeidsmarkt, maar ook met het sentiment in de samenleving dat een diploma niet alles zegt. Bedrijven willen niet te boek staan als conservatief in hun manier van selecteren.’
#2.Gusta Timmermans: ‘Kandidaat mag best vraag weigeren’
Als sollicitant kreeg Gusta Timmermans (auteur van onder meer onder meer het boek 199 vragen voor een succesvol selectiegesprek) zelf één keer de vraag wat het ergste was dat haar ooit is overkomen. ‘Dat kan echt niet. Persoonlijke vragen horen erbij, maar een gesprek moet wel gelijkwaardig blijven’, zegt ze. Zo gaat het volgens haar ook bij vragen over je gezondheid. ‘Daarop mag je best antwoorden: U mag die niet stellen’, zegt ze.
‘Een werkgever mag best naar leeftijd vragen, maar inzet en mogelijkheden zouden de doorslag moeten geven.’
En hoe zit het dan bijvoorbeeld met leeftijd? ‘Een werkgever mag daar best naar vragen, maar inzet en mogelijkheden zouden de doorslag moeten geven’, benadrukt ze. ‘Als je 55-plus en werkzoekende bent, zou ik daar de nadruk op leggen. Denk aan: ervaring, stabiliteit en betrouwbaarheid, minder opleidingskosten, diversiteit, mentorschap en kennisoverdracht.’
#3. Karima el Bouchtaoui: ‘Foto’s helpen in hokjes te stoppen’
Karima el Bouchtaoui is eigenaar van Ocullus Consultancy, gespecialiseerd in divers werven en inclusief leiderschap. Zij roept in het boek van Douwes en Oberndorff op om géén foto’s meer op cv’s te vragen, en ze als kandidaat ook niet meer toe te voegen. ‘Ik zit nu zelf midden in een selectieprocedure en je wilt niet weten hoeveel blinde vlekken ik heb’, zegt ze. ‘Ik betrap me er bijvoorbeeld op dat ik bij de foto van een sollicitant kan denken: jij bent veel te jong voor deze functie. Als ik van haar hoor hoeveel verantwoordelijkheid ze al heeft in haar huidige baan, weet ik dat ik me laat leiden door haar beeld.’
‘Ik zit nu zelf midden in een selectieprocedure en je wilt niet weten hoeveel blinde vlekken ik heb.’
Zo hoorde ze zelf ook al eens van een kandidaat met een hoofddoek dat ze niet werd uitgenodigd toen die hoofddoek nog te zien was op haar cv. ‘Op deze manier sluiten organisaties sollicitanten uit. Foto’s helpen om mensen in hokjes te stoppen.’ Al maakt ze wel een uitzondering voor LinkedIn. ‘Daar vind ik een foto wel raadzaam. Daar gaat het erom dat je jezelf zichtbaar maakt in je zakelijke netwerk. Als je kandidaten zoekt, begin je vaak op LinkedIn. Daar ontkom je niet aan een foto. Maar ga je selecteren, dan is het zaak geen NAW–gegevens en foto’s te zien, maar alleen de antwoorden op de functie-eisen en de gevraagde competenties.’
#4.Tamara Rood: ‘Recruiters moeten snel eerlijk durven zijn’
Alhoewel ze zich recent vol op het coachen stortte, geldt Tamara Rood natuurlijk ook nog steeds als recruitmentexpert. In het boek heeft ze het vooral over de moeilijkheden die komen kijken bij het afwijzen van kandidaten. Want bij een kandidaat doet ‘een afwijzing pijn, maar afwijzen is zelf ook geen pretje’, zegt ze. Daarom pleit ze vooral voor snelle duidelijkheid. ‘Recruiters moeten eerlijk durven zijn als ze in het telefoongesprek al een mismatch vermoeden.’
‘Iemand kan zichzelf tekortdoen, maar iemand kan zich aan de telefoon ook beter presenteren dan uit het cv blijkt.’
Als kandidaten met haar bellen, vraagt ze hen altijd vast om hun cv te sturen. Dan kan ze checken of belangrijke informatie ook op papier staat. ‘Iemand kan zichzelf tekortdoen, maar iemand kan zich aan de telefoon ook beter presenteren dan uit het cv blijkt’, aldus Rood. Ze raadt afgewezen sollicitanten dan ook aan niet meteen naar het bedrijf te wijzen bij een afwijzing, maar ook bij zichzelf te rade te gaan. En om door te vragen bij de recruiter. ‘Wat zou ik moeten doen om deze functie wél uit te kunnen oefenen?’
Op 14 december worden weer de Loopbaanpro Awards uitgereikt, voor Beste loopbaanprofessional van het jaar, Beste loopbaancasus van het jaar én de Beste loopbaaninnovatie van het jaar. Heb je nominaties? Geef ze dan door vóór 6 november.
Toen Google for Jobs net geïntroduceerd was, werd alom verwacht dat dit wel eens zware tijden zou kunnen inluiden voor Indeed. Google zou dan immers meteen de meeste werkzoekenden afvangen, die Indeed voortaan – vrij letterlijk – links zouden kunnen laten liggen. Maar zie, terwijl Google for Jobs inmiddels een vaste plek heeft verworven in recruitmentlandschap, is de positie van Indeed gewoon overeind gebleven. Sterker nog: Google heeft die positie eerder versterkt dan verzwakt.
Google heeft de positie van Indeed eerder versterkt dan verzwakt.
Hoe zit dat precies? Nou, in de eerste plaats vooral omdat Google for Jobs meer resultaten toont voor prominente vacaturebanken (zoals Indeed) en minder voor vacatures van websites van bedrijven. Websites met een hoge domeinrangschikking krijgen veel verkeer van Google for Jobs. In dit geval speelt technische SEO een cruciale rol bij het genereren van dit verkeer. En daar blijkt Indeed een meester in.
Snelheid telt
De werkelijkheid is dus totaal anders dan de verwachting. Het basisidee van Google for Jobs was dat direct...
Dit artikel gratis lezen?
Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.
Waarom een Werf& Pro account super handig is:
Je krijgt toegang tot exclusieve content.
De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
Je krijgt 10% korting op al onze events*
Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
Je download gratis het Jaarboek 2022/2023
*Exclusief RLN events
Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.
Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je ook meteen je cookies wist.
Recent heb ik een onderzoek gedaan naar wat dé Gouden Regel voor recruiters zou moeten zijn. Ik mocht meerdere reacties en inzendingen ontvangen en tevens een leuke discussie op LinkedIn volgen over de zin en onzin van dit soort Gouden Regels. Heerlijk natuurlijk als er een levendige discussie ontstaat over een onderwerp. Er mag in mijn ogen wel vaker gediscussieerd worden over alles wat met recruitment te maken heeft.
Er mag in mijn ogen wel vaker gediscussieerd worden over alles wat met recruitment te maken heeft.
Toch wil ik hier de resultaten bekend maken. Zeker omdat deze nogal treffend zijn, ook kijkend naar de opmerkingen in de eerdergenoemde discussie. Op plaats 3 is geëindigd: wees gewoon open en eerlijk. Wellicht geen Gouden Regel, maar meer een vanzelfsprekendheid. Hoewel het een wetenschappelijk erkend gegeven is dat een gemiddeld persoon echt meerdere keren liegt op een dag. En dan geen leugentje om bestwil, maar oprechte onwaarheden.
Zoek aanneemredenen
Op plaats twee: ga op zoek naar redenen om aan te nemen in plaats van af te wijzen. Dit past mooi in de open hiring-procedures die we links en rechts voorbij zien komen. Waarschijnlijk voor een groot deel vanwege de schaarste, maar een slechte reden kan uiteindelijk ook een blijvend positief effect opleveren.
Met grote meerderheid staat op plaats 1: ‘Doe geen aannames’.
Maar met grote meerderheid staat op plaats 1: ‘Doe geen aannames’. Of het nou terecht, goed, nodig, onzin of gewoon blogvulling is, de winnende Gouden Regel krijgt in mijn ogen een geweldige dubbele lading. Doe geen aannames dus. Niet over kandidaten, niet over recruitment. En misschien ook niet over blogs…
Over de auteur
Wim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.
De afgelopen jaren horen we de term steeds vaker voorbij komen: emotionele intelligentie. Dit wordt dan gedefinieerd als het vermogen om je eigen emoties te begrijpen en te beheersen, en om de emoties van de mensen om je heen te herkennen en te beïnvloeden. De term werd voor het eerst benoemd in 1990 door onderzoekers John Mayer en Peter Salovey, maar werd later gepopulariseerd door de psycholoog Daniel Goleman.
Meer dan 10 jaar geleden al benadrukte Goleman het belang van emotionele intelligentie bij leiderschap. ‘De meest effectieve leiders lijken allemaal op één cruciaal punt op elkaar: ze hebben allemaal een hoge mate van wat bekend is komen te staan als emotionele intelligentie’, vertelde hij destijds aan Harvard Business Review. ‘Het is niet zo dat IQ en technische vaardigheden irrelevant zijn. Ze doen er wel degelijk toe, maar… het zijn slechts de ingangseisen voor leidinggevende functies.’
EQ boven IQ
Ook voor niet-leiderschapsposities wordt een EQ steeds vaker voor een...
Dit artikel gratis lezen?
Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.
Waarom een Werf& Pro account super handig is:
Je krijgt toegang tot exclusieve content.
De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
Je krijgt 10% korting op al onze events*
Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
Je download gratis het Jaarboek 2022/2023
*Exclusief RLN events
Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.
Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je ook meteen je cookies wist.
Mobiel kunnen solliciteren; kandidaten willen eigenlijk weinig liever. Maar uit het meest recente Digitaal Werven-onderzoek van Bas van de Haterd blijkt het bepaald nog geen vanzelfsprekendheid. Ja, bij zo’n 61% van de onderzochte organisaties is het mogelijk op de een of andere manier mobiel te solliciteren. Maar nog heel vaak wordt dan bijvoorbeeld gevraagd het cv te uploaden via een Drive op Dropbox. En dat heeft natuurlijk niet elke kandidaat paraat. En bij slechts zo’n 10% kun je ook met je LinkedIn-profiel mobiel solliciteren.
Bij slechts zo’n 10% kun je ook met je LinkedIn-profiel mobiel solliciteren.
Het probleem dat veel potentiële kandidaten via hun mobiel op je werkenbij-site komen, maar op die telefoon geen cv hebben klaarstaan, lossen organisaties in de basis op ruwweg 5 verschillende manieren op, constateert Van de Haterd in zijn jaarlijkse onderzoek onder meer dan 650 werkenbij-sites:
Geen documenten vragen
Documenten laten uploaden via een cloud service
E-mailen van de vacature (naar jezelf)
Sollicitatie via Whatsapp, al dan niet met een bot
Solliciteren met een profiel zoals...
Dit artikel gratis lezen?
Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.
Waarom een Werf& Pro account super handig is:
Je krijgt toegang tot exclusieve content.
De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
Je krijgt 10% korting op al onze events*
Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
Je download gratis het Jaarboek 2022/2023
*Exclusief RLN events
Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.
Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je ook meteen je cookies wist.
Meer weten?
Alles weten over de stand van Nederlandse recruitmentsites? De resultaten van het Digitaal-Werven-onderzoek van 2023 zijn hier te downloaden:
Ben je niet bang voor je baan? Sinds de opkomst van ChatGPT zijn er weinig vragen die professionele schrijvers vaker gesteld krijgen. De teksten van de A.I.-tool zijn immers zó goed, dat tekstschrijver binnenkort wel eens een uitstervend ras zou kunnen zijn, zo wordt wel eens gedacht. In werkelijkheid is juist het omgekeerde het geval: nooit eerder waren schrijvers van teksten zo gewild. In een ranglijst van Freelancer.com van de snelst groeiende freelance beroepen staan ze fier op nummer 1.
‘Generatieve A.I. is superskilling freelancers en hun vermogen om extreem hoge kwaliteit content te produceren.’
‘Hoe verder de ontwikkelingen van artificial intelligence gaan, hoe groter de behoefte aan menselijke creativiteit’, zo tekenen de onderzoekers op. ‘Kunstmatige intelligentie voedt een hausse in contentcreatie, met name gericht op schrijf-, marketing- en videoproductievaardigheden’, aldus Freelancer.com-CEO Matt Barrie, in een persverklaring. ‘Generatieve A.I. is superskilling freelancers en hun vermogen om extreem hoge kwaliteit content te produceren sneller dan ooit tevoren.’
Meer tekst, graag!
Ook andere ‘marketing’-functies zijn in opkomst, maar het blijken toch vooral de contentcreators en tekstproducenten naar wie nu veel vraag is. De totale top-5 van Freelancer.com, voor het derde kwartaal van dit jaar:
Copy typing (plus 28,7% naar 8.213 vacatures)
Word (plus 24,8% naar 5.485 vacatures)
Search engine marketing (plus 24,1% naar 2.881 vacatures)
Copywriting (plus 23,8% naar 10.817 vacatures)
Ghostwriting (plus 23,1% naar 7.852 vacatures)
Ook videoproductie zit trouwens in de lift, met over het hele jaar berekend groeipercentages variërend van 58 tot 77%, voor vacatures in bijvoorbeeld videografie en videoproductie. ‘A.I. kan creativiteit nog niet vervangen’, kopt het bedrijf daarom zelf boven de opvallende resultaten.
‘A.I. kan creativiteit blijkbaar nog niet vervangen.’
Matt Barrie: ‘Zelfs nu meer bedrijven zich tot A.I. wenden om content te maken, is de vraag naar menselijke schrijvers om manuscripten te redigeren, SEO-geoptimaliseerde blogposts te schrijven en scripts op te stellen voor creatieve projecten sinds begin dit jaar toegenomen. We zagen een soortgelijke trend in het eerste kwartaal, toen creatieve designbanen floreerden, ondanks dat de belangstelling voor generatieve A.I. verdrievoudigde.’
En niet eens slecht betaald
Zet de opkomst van ChatGPT dan in elk geval wel de tarieven onder druk? Ook daar heeft het weinig schijn van. In veel gevallen kunnen schrijvers overal vandaan werken en hun eigen uren bepalen, zolang ze hun deadline maar halen, volgens FlexJobs. En hoe meer ervaring je hebt, hoe hoger je je tarief kunt vaststellen: schrijvers op Freelancer.com vragen tot 250 dollar per uur. Met dit tarief kun je als fulltime freelance schrijver meer dan 400.000 dollar per jaar verdienen.
Met dit tarief kun je als fulltime freelance schrijver meer dan 400.000 dollar per jaar verdienen.
Het is een trend die wordt bevestigd door een andere freelance marktplaats, Fiverr. Hoofd verticals en innovatie Yoav Hornung zegt dat het platform vraag blijft zien naar algemene schrijfdiensten, zoals boekredactie, maar ook meer interesse in het inhuren van freelancers voor A.I.-gerelateerde schrijfdiensten, zoals A.I.-contentredactie. Die banen zagen vorig kwartaal een stijging van 80%, vergeleken met het eerste kwartaal van 2023.
‘A.I. content is ook niet alles’
Neem de 28-jarige Gabrielle Gerbus, freelance tekstschrijver en SEO-specialist die haar tijd verdeelt tussen Thailand en Los Angeles. Aanvankelijk was ze ‘een beetje bang’ voor de impact die AI zou hebben op haar kansen op de arbeidsmarkt, geeft ze toe. Maar ze besloot A.I. in te zetten in haar professionele schrijfwerk en leerde de fijne kneepjes van ChatGPT en andere generatieve A.I.-tools, zodat ze A.I.-contentredactie aan haar portfolio kon toevoegen. Ze vraagt 100 dollar (en meer) voor deze service. Een markt die sinds de introductie flink is gegroeid, zegt ze. ‘Omdat bedrijven best beseffen dat A.I.-content ook niet alles is.’
‘Witteboordenbanen zullen hogerop moeten.’
In een lang essay onder de leuk woordspelige titel AI know what you did last summer schreef Matt Barrie al eerder dat de nieuwste A.I.-technologieën werk niet vervangt, maar dat freelancers zich wel moeten aanpassen. ‘Witteboordenbanen zullen hogerop moeten. Illustratoren worden cinematografen. Schrijvers worden redacteuren. Softwareontwikkelaars worden productmanagers. Afgestudeerden leiden nu een onderzoeksgroep.’ Hij benadrukt dat A.I. in die zin ook een grote kans is voor freelancers en stelt dat A.I.-gestuurde freelancers uiteindelijk de winnaars zullen zijn.
Meer weten?
Op 9 november vindt het eerste jaarcongres ‘AI & Recruitment 2023’ plaats. Op deze dag komen diverse topsprekers uit de sector spreken over de impact van A.I. op recruitment, zowel corporate als bureau. Ook zullen techspelers aan het woord komen die inmiddels ervaringen hebben op dit terrein en worden er diverse best practices gepresenteerd.
Grofweg en gemiddeld genomen bestaat een recruitmentproces uit de volgende stappen:
De vacature-intake (intake, opmaak, goedkeuring)
De werving (ondermeer sourcing en searching in database, internet, socials, jobboards, platforms, referrals)
De selectie (screening telefonisch, video, of live van cv, profiel, skills en persoonlijkheid) meestal in meerdere rondes
De aanname (salaris- en contractonderhandelingen)
De onboarding (alles na contract tekenen en start tot x-dagen/maanden).
Zoals gezegd zal dit in de meeste gevallen zo ongeveer het proces zijn. Laten we nu eens kijken welk deel de recruiter (op dit moment) beter kan uitvoeren dan A.I. of andersom en hoe dit in de nabije toekomst gaat, of kan, veranderen.
Mijn observaties
Ik predik niet de waarheid, maar geef enkel mijn observaties. Aanvullingen, verbeteringen of (andere) meningen zijn dan ook van harte welkom. Laten we starten met de vacature-intake. Een mens heeft meer empathie en inlevingsvermogen dan A.I. De kans dat dit op korte of zelfs middellange termijn (10 jaar) zal veranderen is klein. Een goede vacature-intake is een soort interview (bij de meeste bedrijven). In dat geval zal de recruiter een betere vacature intake leveren dan A.I. Simpelweg omdat A.I. niet tussen de regels door luistert, of zich kan inleven in de hiring manager en zijn belangen en problemen.
A.I. luistert niet tussen de regels door, en kan zich ook niet inleven in de hiring manager.
De grote vraag is echter of dit altijd zo zal blijven. A.I. kan door de vele profielen en cv’s putten uit een enorme bron van informatie over wat de best practice is voor een bepaalde rol bij een bepaald bedrijf. Hoeveel verschilt de rol van een controller bij Philips van iemand in dezelfde rol bij het ziekenhuis? En kan A.I. die verschillen juist niet veel scherper in kaart brengen? Hier neig ik naar een gelijkspel waarbij de combinatie een pluspunt krijgt. Recruiter = 1, A.I. = 1 Recruiter + A.I. = 2. Zeker voor de komende 5 tot 10 jaar.
De werving
Onderdeel twee dan, de werving. Over het algemeen zou ik zeggen dat in de grote lijnen A.I. beter en zeker sneller is dan de recruiter, maar deze grotere aantallen finetunen naar details geeft de recruiter het voordeel. Zaken als persoonlijke vaardigheden, maar vooral motivatie zijn zeer lastig voor A.I. vast te stellen. Mijn grootste pijnpunt in deze is dat de meeste recruiters niet van sourcen houden en de meeste sourcers niet van recruiten. A.I. vult dat gat mooi op. Dus ook hier is voor mij de score Recruiters = 1, A.I. = 1 en Recruiters + A.I. = 2.
Alle recruiters weten dat HR zich liever niet te veel bezighoudt met recruitment.
Deel drie dan maar. Het onderdeel waarin de echt menselijke vaardigheden naar boven komen. De reden waarom recruiters recruitment in zijn gegaan, is het interview. Hoewel veel recruiters, maar meer nog: managers, zichzelf te graag horen praten, waardoor ze na een gesprek van 1,5 uur waarin ze zelf 80% van de tijd aan het woord waren het een goed gesprek noemen, neig ik het punt in deze helemaal aan recruiters te geven. Dat er gigantische verbeterpunten zijn, is misschien niet de taak van recruiters maar van HR die de managers wel iets meer mogen trainen. Maar alle recruiters weten dat HR zich liever niet te veel bezighoudt met recruitment. Dus hier is de uitslag wat mij betreft: Recruiter 1, A.I. = 0.
No offense, HR!
Stap 4, de aanname, is in de meeste gevallen puur een HR-aangelegenheid. Helaas is HR niet het vakgebied dat uitblinkt in automatisering. Dus hier zal de komende jaren ook weinig A.I. aan te pas komen, denk ik. No offense, HR!
Hoe lang zal dit nog duren? Als ik dat toch eens wist…
De laatste stap dan, de onboarding. Automatisering heeft hier al grote stappen in gezet. Maar of A.I. hier veel aan kan toevoegen? Dat betwijfel ik. Mochten er wel A.I.-applicaties/toepassingen zijn, hoor ik het graag. De eindstand dus. Recruiter 3. A.I. 2 en Recruiter + A.I. 4. Met andere woorden: A.I. zal de komende jaren de recruiter nog niet vervangen. Maar hoe lang zal dit nog duren? Als ik dat toch eens wist …
Over de auteur
Wim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.
Het werk stapelt op en er zijn weinig vakmensen. De bouw lijkt bij uitstek een sector waarin het om snelheid in recruitment draait. Werven en hup, direct plaatsen. Gaten vullen, marges pakken. Technisch detacheerder Aditech weigert echter mee te gaan in die gekte en zet in op precies om het omgekeerde: de tijd nemen. ‘Om me heen zie ik genoeg bureaus die cv’tjes schuiven’, zegt algemeen directeur Martijn Lussenburg. ‘Ik begrijp daar eerlijk gezegd niks van. We hebben het niet over appels, maar over mensen met een gezin en een hypotheek!’
‘We hebben het niet over appels, maar over mensen met een gezin en een hypotheek!’
Aditech is gespecialiseerd in technische vakmensen. Van leerling-monteur tot projectbegeleider. Veelal inzetbaar in de installatie- en elektrotechniek. Mensen aan wie groot tekort is. Branchevereniging UNETO-VNI waarschuwde eerder al voor een tekort van 15.000 vakmensen. Gouden tijden dus voor arbeidsbemiddelaars, zou je zo zeggen. Maar voor Lussenburg geen reden de koers te verleggen. ‘Wij doen al 30 jaar onze stinkende best doen om de juiste vakmensen op de juiste plek krijgen.’
‘Kwestie van investeren’
‘Kandidaten weten dat wij er voor ze zijn’, zegt hij. ‘Ze krijgen ook andere aanbiedingen of kunnen zelf zoeken, maar zeggen...
Dit artikel gratis lezen?
Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.
Waarom een Werf& Pro account super handig is:
Je krijgt toegang tot exclusieve content.
De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
Je krijgt 10% korting op al onze events*
Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
Je download gratis het Jaarboek 2022/2023
*Exclusief RLN events
Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.
Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je ook meteen je cookies wist.
Of massaal werken-op-afstand nou de totale productiviteit verbetert, of dat juist weer met z’n allen naar kantoor beter is voor het bedrijf? De wetenschap is er bepaald nog niet over uit. Maar in de discussie werpt recent onderzoek van Scoop en PeopleDataLabs weer heel nieuw licht op de zaak. Bedrijven waar mensen in elk geval een aantal dagen in de week op afstand mogen werken blijken twee keer zo snel mensen te kunnen werven als werkgevers die een volledige werkweek op kantoor vereisen.
In de afgelopen 12 maanden groeide het personeelsbestand van volledig flexibele bedrijven met 5,6%, dat van hybride bedrijven (waar werknemers 1 tot 4 dagen in de week op kantoor komen) met 4,1% en dat van fulltime kantoorwerknemers met 2,6%, aldus het rapport. In de afgelopen 3 maanden waren de cijfers vergelijkbaar, met 1,9% voor vol-remote werkende bedrijven, 1,5% voor de hybride bedrijven en 0,8% voor de volledig op kantoor werkende organisaties. Waarbij aangetekend zij dat het onderzoek werd uitgevoerd onder organisaties die hierin überhaupt de keuze kennen.
En het zijn niet alleen de start-ups
Het team van Scoop combineerde gegevens uit de driemaandelijkse Flex Index, die het flexibele werkbeleid van zo’n 4.500 bedrijven catalogiseert, met gegevens van PeopleDataLabs over de personeelsgroei van individuele bedrijven. Die gegevens zijn afkomstig uit honderden publieke en private bronnen, zoals ATS’en voor sollicitanten, om de begin- of einddatum van individuen bij een werkgever te verzamelen, en voegen die informatie vervolgens op bedrijfsniveau samen om de groei van het personeelsbestand te volgen.
‘Groot of klein: volledig flexibele groepen bleken het best in staat mensen aan te nemen.’
Onderzoeker Robert Sadow vermoedde dat het gevonden verschil misschien te verklaren zou zijn door wendbare, snelgroeiende techstart-ups. Die liggen vaak immers nogal afgelegen of vereisen slechts een minimale aanwezigheid op kantoor. Maar toen hij de gegevens op bedrijfsgrootte uitsplitsten, ontdekte hij een vergelijkbare trend bij alle bedrijfsgroottegroepen. Ongeacht of het bedrijf een kleine start-up of een grote onderneming was: volledig flexibele en hybride groepen bleken nog steeds consistent beter in staat mensen aan te nemen dan de fulltime kantoorbedrijven.
Hoe flexibeler, hoe makkelijker
‘Het lijkt erop dat bedrijven die flexibel zijn, makkelijker personeel kunnen aannemen’, concludeert Sadow dan ook. Dat geldt zowel voor tech- als niet-techbedrijven. ‘Het toevoegen van personeel is geen perfecte indicator voor de vraag of een bedrijf het goed doet. Maar de groei van de economie volgt meestal waar de hoofden worden toegevoegd’, zegt hij. ‘De bedrijven die minder dagen op kantoor nodig hebben, doen het beter, zo lijkt het. Tenminste, als het om recruitment gaat. Bedrijven zouden dan ook zeer voorzichtig moeten zijn om te eisen dat nieuw talent minimaal 4 dagen op kantoor te zijn.’
‘Bedrijven zouden heel voorzichtig moeten zijn om te eisen dat nieuw talent minimaal 4 dagen op kantoor te zijn.’
Bedrijven die hun personeel vragen voor de volledige werkweek terug naar kantoor te komen, schieten zichzelf eigenlijk dubbel in de eigen voet. In de eerste plaats blijken ze dus minder in staat mensen aan te trekken. Maar daarnaast zorgen ze ook ervoor dat hun medewerkers sneller gaan rondkijken naar een andere baan waar ze geen 5 dagen op kantoor verwacht worden. Volgens onderzoek van Stanford-hoogleraar Nicholas Bloom waarderen werknemers de mogelijkheid om flexibel te werken ongeveer even hoog als een salarisverhoging van 8%.
Meer weten?
Meer weten over de situatie en de trends op de arbeidsmarkt? Kunnen we volgend jaar verdere afkoeling, of juist meer krapte verwachten? En hoe speel je daarop in? Het wordt allemaal besproken op 29 november, tijdens het altijd goedbezochte seminar Arbeidsmarkttrends. Met onder meer Mathijs Bouman en Eveliese Luiting als sprekers. Dus schrijf je snel in:
‘Talent bevrijden’. Of: ‘De verborgen capaciteit in onze samenleving ontsluiten’. Vraag Laurens Waling naar zijn missie, en al snel rollen dergelijke teksten uit zijn mond. ‘Ik vind het tof om innovatoren te verbinden’, zegt hij ook. De aan de Delftse TU opgeleide technisch bestuurskundige is nu Marketing Director en ‘Chief Evangelist‘ bij 8vance, een A.I.-techbedrijf dat de match tussen mensen en werk voorspelt. In die rol geniet hij ervan mensen te wijzen op hun mogelijkheden en te coachen naar een doorbraak waarin zij alles op het spel zetten om het juiste te doen.
‘Talent bevrijden’, dat is de missie van Laurens Waling.
In 2014 richtte hij Part-up op, een oplossing om werk op te knippen en slimmer te delen binnen grote organisaties. Hij verkocht dat in 2021, en ondersteunt nu het skills-based matching platform van 8vance. Dankzij de krapte en de stijgende verloop- en verzuimcijfers moeten steeds meer organisaties creatiever kijken naar de mogelijkheden om het eigen personeel slimmer in te zetten. De software van 8vance stelt voor elke baan direct de juiste personen en bij elk profiel de passende werkzaamheden voor. Op het A.I. & Recruitment congres op 9 november is hij dagvoorzitter en vertelt hij er meer over. Hier alvast een voorproefje.
> Hoe zit dat met de jobtitel Chief evangelist? Je hebt daar vast niet zomaar voor gekozen…
‘Dat is een beetje een prikkelende titel, waarmee ik mensen wakker wil maken. Letterlijk betekent ‘evangeliseren’ het brengen van de blije boodschap. Ook los van de christelijke context, gaat is er een nieuw geloof nodig in deze tijd. Vertrouwen in mensen en technologie. In Silicon Valley is evangelism een bekende term bij Amerikaanse start-ups.’
‘Letterlijk betekent ‘evangeliseren’ het brengen van de blije boodschap.’
‘Ik geloof sterk in de technologische mogelijkheden om mensen te verbinden. En in mijn geval om met A.I. snel de juiste klus bij de juiste persoon neer te leggen. Oftewel om ons gewoon effectief te kunnen organiseren. Dat hebben organisaties nodig en het maakt het voor individuen leuker om te werken. En bovenal hebben we dat als maatschappij ook nodig, om de grote transities en uitdagingen die we hebben aan te gaan.’
> Wat houdt die blijde boodschap in?
‘Onze herverdelingssoftware biedt kansen voor alle werknemers en alle werkgevers. Ik zie eigenlijk dat dat onderscheid ook steeds meer vervaagt. Iedereen wordt ook een beetje werkgever, zodra je taken delegeert naar anderen. En werknemer, als je weer werk aanneemt van anderen. We gaan van een verticaal georganiseerde maatschappij en bedrijven steeds meer naar horizontaal georganiseerde vormen, waarin we werk samen effectiever en wendbaarder uitvoeren. Organisatiegrenzen vervagen. Een grote trend, door technologie mogelijk gemaakt: democratisering van de verdeling van werk.’
‘Een grote trend, door technologie mogelijk gemaakt: democratisering van de verdeling van werk.’
‘En ja, slimme technologie maakt dat mogelijk. Technologie die meer doet dan een spreadsheet vullen, technologie die zelf dingen bedenkt, waartoe wij als mensen niet in staat zijn. Dankzij enorme rekenkracht kunnen we met A.I.-technologie inzichten naar boven halen uit data waar we als mensen niet aan gedacht hebben. En dan gaat die technologie een nieuwe werkelijkheid creëren.’
‘Met 8vance kunnen we een profiel vergelijken met 85 miljoen profielen in onze database. Dan kijken we naar mensen die een vergelijkbare opleiding hebben, of werkervaring. Die hebben vergelijkbare skills en vaardigheden. Hetzelfde doen we met werk. We verrijken data door een vacature tegen 25 miljoen andere vacatures aan te houden. Tussen de verrijkte profielen en werkzaamheden maken we een soort deep match. Regelmatig krijg je dan skills waarvan iemand nog niet bewust is dat hij/zij dat ook kan, en suggesties van banen waar die (soft) skills ook nodig zijn. Daarmee kan diegene misschien in een heel andere sector aan de slag.’
> Veel werkgevers in recent Deloitte–onderzoek hadden het ook al over die zoektocht naar skills…
‘Dat herken ik enorm in de markt. Als bedrijven op een klassieke manier zoeken, is de vijver vaak leeg. Maar als je kijkt naar het enorme potentieel in onze samenleving, zitten er allemaal mensen ofwel niks te doen ofwel in hun bullshit-jobs verkeerde dingen te doen, waar ze niet gelukkig van worden. Er is enorm veel capaciteit over. Het barst om je heen van talent dat niet zinvol wordt ingezet. Dus hoezo arbeidsmarktkrapte?’
‘Het barst om je heen van talent dat niet zinvol wordt ingezet. Dus hoezo arbeidsmarktkrapte?’
‘Mensen zitten allemaal onzinnige dingen te doen of dingen die iemand anders veel effectiever kan. Als we die taken wegautomatiseren of herverdelen heb je tijd over. Dus niet meer naar cv of naar diploma’s kijken en de klassieke fit, maar veel meer of iemand in staat is om nieuw werk snel te leren. Heeft hij of zij de juiste aanleg, de juiste persoonlijkheid? Hard skills en soft skills.Hard skills is wat je kunt leren. Soft skills gaat over je aanleg. Het leuke is: mensen weten dat vaak niet van zichzelf, hoogstens 10 tot 20 procent van hun skills kennen ze. En A.I. voorspelt de rest verrassend goed.’
> Als iemand jou vraagt wat jouw skills zijn?
‘Dan kan ik een aantal dingen bedenken en dan zit ik nog redelijk in dit vakgebied. Zo kan ik best goed spreken, weet ik. Maar als je met behulp van technologie kijkt, zegt die: met jouw profiel kun je dit en dat. Zo kun je bijvoorbeeld een heftruckchauffeur inzetten als dronepiloot. In mijn geval kwam het voorstel voor een politieke carrière, die had ik helemaal niet overwogen. Blijkt mijn profiel wel heel erg voor geschikt.’
‘In mijn geval kwam het voorstel voor een politieke carrière, die had ik helemaal niet overwogen.’
‘8vance levert A.I. voor de mensen die niet kunnen zien wat hun eigen skills zijn. Praktijkvoorbeeld: we hebben een heleboel mensen die in bakkerijen werken en die goed zijn in het volgen van hygiëneprotocollen. Maar als elektricien moet je ook strakke protocollen volgen. Dat is dezelfde precieze manier van werken. Kun je taartjes bakken, dan kun je ook sleutelen aan een laadpaal, zo blijkt. Mensen met diezelfde aanleg en zelfde soort persoonlijkheid zijn geschikt zijn om een schaars beroep uit te oefenen.’
> Voordat zoiets functioneert, heb je een enorme pool aan profielen nodig.
‘Klopt. En het mooie is: die zijn gewoon publiek beschikbaar. We verzamelen bij 8vance al 10 jaar lang publieke profielen in verschillende talen. Dus we hebben een database met 80 miljoen profielen. Genoeg om die A.I. op te trainen. Die kan dus met waanzinnig goede suggesties komen. Vervolgens heb ik maar een kleine groep nodig, dat kan een bedrijf zijn. Bijvoorbeeld een uitzendbureau, dat meedoet met een hele talentenpool. Het kan ook een bedrijf zijn, dat een aantal eigen medewerkers aanbiedt. Of een combinatie van bedrijven, die met elkaar personeel gaan uitwisselen.’
‘We verzamelen bij 8vance al 10 jaar lang publieke profielen in verschillende talen.’
‘Het kunnen de kandidatenpools zijn. Dus als je solliciteert bij een bedrijf, maar je wordt afgewezen dan kun je meteen gekoppeld worden aan een vacature bij een ander bedrijf, als jij daar toestemming voor geeft en bedrijven kandidaten uitwisselen. Bedrijven kunnen zelf kiezen: welke talenten stellen we beschikbaar voor andere bedrijven? Je kunt dan geanonimiseerd zoeken in profielen, om te kijken wie er beschikbaar zijn.’
> Waar zit volgens jou de grootste winst?
‘Voor mij zit het gros van de winst die je als een beetje groot bedrijf kunt halen, intern. Mensen slim inzetten en workload herverdelen. Met het eigen personeelsbestand slimme combinaties maken. Opleiden door hen leerzame klussen te geven, en tegelijkertijd flexibiliteit organiseren. En daar dus ook slimme A.I. voor gebruiken. Dus ook flexibele schillen aanleggen: talentpools om je organisatie heen. Waarin je, als de werkdruk tijdelijk te hoog is of in de toekomst bepaalde skills nodig zijn, je makkelijk kunt vissen, want die mensen hebben al interesse voor de organisatie. Daar heb je al een bepaald soort verbintenis mee.’
‘Wij kunnen zien dat in een regio als Venlo bepaalde skills ruim aanwezig zijn, terwijl die juist ontbreken in bijvoorbeeld Schiedam.’
‘Voor mij is talent intelligence het geheel: op een slimme manier werk aan mensen verbinden. Concreet zie je dat met locatiebeleid, dat extra interessant wordt omdat mensen ook op afstand kunnen en willen werken. Daarmee wordt het belangrijk om mensen op andere plekken weer te verbinden in tijdelijke teams. Doordat we bij 8vance al die publieke profielen hebben, kunnen wij precies zien dat in een regio als Venlo bepaalde skills ruim aanwezig zijn in de arbeidsmarkt, terwijl die juist ontbreken in bijvoorbeeld Schiedam. Nou, waar wil je je dan vestigen als bedrijf? Waar wil je een kantoor hebben?’
‘Een bullshit job is als je niet gelukkig naar je werk gaat en betekenisvol bijdraagt. Vaak omdat je werk doet waarbij je denkt “ja, de wereld wordt hier niet beter van”. En het kan ook zijn omdat je werk doet wat makkelijk vervangen kan worden; hetzij door A.I., hetzij door een andere persoon. Eigenlijk de ergste marteling is die er is: zinloos werk.’
Eigenlijk de ergste marteling is die er is: zinloos werk.’
‘Hoeveel mensen doen niet allerlei werk dat vervolgens in de prullenbak belandt? Wat voor percentage denk jij? Ik denk dat als wij gewoon eens om ons heen kijken en echt kritisch zijn op welk gedeelte van ons werk we eigenlijk niet zouden hoeven doen? Iemand anders of A.I.? Het zou me niets verbazen als het over 80 procent van het werk gaat dat we gewoon met elkaar zitten uit te voeren om elkaar mee bezig te houden, omdat we werk überhaupt zo belangrijk vinden in deze maatschappij. Stop daar eens mee! Laten we dat anders organiseren, met een basisinkomen of zo.’
> Hoe is dat bij jou?
‘Ik probeer natuurlijk to practice what you preach. Mezelf scherp te houden. Ik betrap mezelf ook wel eens op dingen waarvan ik denk: klopt het wel dat ik dat aan het doen ben? Heb ik niet mensen in mijn omgeving die hier veel gelukkiger van worden? Ik probeer de nieuwe A.I.-mogelijkheden te volgen en ook te kijken van waar dat op mijn werk van toepassing is. Draag ik op een leuke manier bij aan de maatschappij? Als evangelist wil ik de samenleving een stuk mooier maken.’
‘Als evangelist wil ik de samenleving een stuk mooier maken.’
‘Het leuke van mijn werk is dat ik in allerlei sectoren kom. Ik zie overal hetzelfde patroon. We zitten allemaal werk te doen vanuit een functie, met taken waarvan we denken dat het er allemaal bijhoort. Maar misschien ben ik bijvoorbeeld netto helemaal niet de beste om interviews te houden of om een presentatie te maken. Het is vaak één ding wat je goed kunt. Doe dat dan gewoon heel erg veel. En wissel dat andere gewoon uit met collega’s, vrienden of je netwerk om je heen. We hebben tegenwoordig al die social media, maar we gebruiken ze veel te weinig om werk effectief te verdelen.’
‘En eigenlijk is daarvoor, zeker binnen een bedrijf, helemaal niet zo’n ingewikkelde software voor nodig. Daar hoef je niet gigantische computers op los te laten. Stel: je zet 10 collega’s bij elkaar in een ruimte en vraagt: maak eens een top 10 van dingen die je te doen hebt. Vooraan wat je het leukst vindt en achteraan het minst leuke. Ga dan kijken bij elkaar hoe je kunt helpen. Hoeveel effecten je dan krijgt! De één zegt: dat vind ik niet leuk, en de ander zegt: dat vind ik toch superleuk, terwijl de eerste dacht dat niemand de klus leuk vindt. Je kunt met 10 man al heel veel effect behalen. Laat staan op grotere groepen.’
‘Geholpen door A.I. kun je nog veel leukere matches maken.’
‘Met 50 man lukt het nog via een gezamenlijk prikbord, Whatsapp-groep of iets dergelijks, om werk uit te wisselen. Kom je boven die grens van 50 of 100, ja, dan heb je A.I. nodig, iets van structuur om werk te herverdelen. Zeker als je denkt dat mensen tientallen taken per dag doen. Bij een groot bedrijf wil je voor elke specifieke taak weten wie kan dit nu precies doen. Of overnemen. Iemand heeft een uur over, wat kan hij doen? Dus geholpen door A.I. kan je nog veel leukere matches maken.’
> Heb je dat al wel eens in de praktijk toegepast?
‘Ik heb wel 50 implementaties gedaan van dit concept bij bedrijven. En op alle niveaus successen meegemaakt. Ik vind het het leukst om het live te doen en zien. In een workshop zitten mensen die 10 punten op kaartjes schrijven en dan met elkaar een kaartje uitwisselen. ‘Holy fuck, ik kijk al twee weken op tegen het maken van deze presentatie’ en dat haar collega zegt: nou, laat mij dat even doen. Live zie je de energie die dan vrijkomt.’
‘Een aantal bedrijven geeft hun medewerkers nu vast een flexibel stuk tijd om een dag in de week op een andere afdeling aan de slag te gaan.’
‘Tijdens corona heb ik veel ziekenhuizen ondersteund. Er moest opeens allerlei werk uitgevoerd door allerlei afdelingen die stillagen. Dan werden de meest fantastische matches gemaakt. Wie kan er even helpen stickers plakken op de vloer? Oké, ja, kom ik wel even doen. Maar ook dat mensen zeggen, ja, jullie zien mij alleen maar als secretaresse, maar ik kan eigenlijk veel meer. Allerlei waanzinnig interessante combinaties. Er zijn nu zelfs een aantal bedrijven die hun medewerkers vast een flexibel stuk tijd geven om naast hun baan een dag in de week op een andere afdeling aan de slag te gaan waar het te druk is en zo elkaar te helpen om de werkdruk naar beneden te brengen. Bijvoorbeeld de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland doet het zo.’
Meer weten?
Op 9 november vindt het eerste jaarcongres ‘AI & Recruitment 2023’ plaats. Op deze dag komen diverse topsprekers uit de sector spreken over de impact van A.I. op recruitment, zowel corporate als bureau. Ook zullen techspelers aan het woord komen die inmiddels ervaringen hebben op dit terrein en worden er diverse best practices gepresenteerd.
Nieuwe docenten bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie is op zich niet altijd nieuws. Maar 4 nieuwelingen, vrijwel tegelijkertijd? Dat komt dan weer niet zo vaak voor. En dan nog allemaal vrouw ook. Wat willen ze in hun trainingen vooral overbrengen? En hoe kijken zij aan tegen het vak? Een korte introductie, aan de hand van 4 interviews.
Een échte recruiter moet voorbij vacatures, en vooral naar strategie kijken, zegt Susanne Freriks-Zeeuw, senior-recruiter bij de ANWB. ‘Een goede recruiter krijgt mensen op lege stoeltjes, maar een écht goede recruiter kan veel meer. Een echte professional zorgt voor een strategie waarmee zijn organisatie zich op lange termijn van talent verzekert.’
‘Het zal je verbazen hoeveel hiring managers nog steeds denken dat er talent te over is.’
Een goede candidate experience is volgens haar onderdeel van zo’n langetermijnstrategie. Niet geheel toevallig is ze sinds kort docent over dit onderwerp bij de Leergang Recruitment van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. En daar valt nog wel wat missiewerk te verrichten, zegt ze. ‘Het zal je verbazen hoeveel hiring managers nog steeds denken dat er talent te over is. Maar als je pas kandidaten gaat zoeken op het moment dat er een vacature is, blijft het aantal sollicitanten beperkt, en gaat zo’n manager flink op z’n neus kijken. Stippel je in plaats daarvan een duidelijke visie op je recruitment uit, en word je een herkenbare en aantrekkelijke werkgever? Dan gaat de response rate op sourcing omhoog, en krijgt die hiring manager hopelijk wél de keus die hij of zij had verwacht.’
‘Mensen komen sneller op je af als hun omgeving een goed woordje voor je over heeft.’
Haar training over het belang van de candidate experience begint ze altijd door cursisten elkaar restaurants aan te laten raden. ‘En wat blijkt dan natuurlijk? Ze adviseren elkaar alleen maar tentjes waar ze zelf goede ervaringen mee hebben! Werkgevers kunnen van diezelfde dynamiek profiteren: mensen komen immers sneller op je af als hun omgeving een goed woordje voor je over heeft. De kern van een goede candidate experience is kortom: zorg dat iedereen die ooit in je funnel heeft gezeten blij met je is, zodat ze mensen in hun netwerk naar jou toesturen.’
#2. Sandra Hartemink: ‘Maatwerk voor ervaringsdeskundigen’
Waar Susanne Freriks-Zeeuw dus een bepaald onderdeel van de Leergang Recruitment neemt, is Sandra Hartemink eerder dit jaar begonnen als nieuwe hoofddocent van dezelfde leergang. Ze vertelt niet lang te hebben hoeven nadenken toen dit op haar pad kwam. Het docentschap is namelijk een mooie aanvulling op haar interim HR-werkzaamheden, zegt ze. ‘Recruitment en Talent Acquisition lopen als een rode draad door mijn carrière, en ik wilde vroeger al docent worden. Bij de Leergang Recruitment komen die twee nu mooi samen.’
‘We helpen deelnemers om echte Recruitment Business Partners te worden.’
Wat de leergang volgens haar bijzonder maakt? Dat is bijvoorbeeld dat de docenten stuk voor stuk ervaringsdeskundigen zijn. ‘De lessen die ze zelf in de praktijk geleerd hebben, nemen ze mee naar de cursus. Dat is enorm waardevol. Bovendien kunnen ze maatwerk leveren: ze inventariseren tegen welke dingen deelnemers van de Leergang aanlopen, en wat de groep wil leren. De stof die deelnemers tijdens de cursus opdoen, kunnen ze daardoor direct toepassen.’ Bovendien, zegt ze, ‘de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie beschikt over de meest recente arbeidsmarktdata. Daarmee helpen we deelnemers om echte Recruitment Business Partners te worden, vakvolwassen professionals die opdrachtgevers met al hun Talent Acquisition-vraagstukken kunnen bijstaan.’
‘Sommige groepen weten elkaar jaren later nog in WhatsApp-chats te vinden voor advies.’
En de deelnemers helpen elkaar ook onderling, ziet ze gelukkig in de praktijk gebeuren. ‘Tijdens de cursus doen ze dat door elkaar bij te staan met huiswerkopdrachten, maar ook lang nadat de Leergang is afgelopen zie je dat mensen contact met elkaar houden. Sommige groepen weten elkaar jaren later nog in WhatsApp-chats te vinden voor advies.’
Een andere nieuwe docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie is een oude bekende in het recruitmentvak. Het is Ardiënne Verhoeven, expert en auteur op onder meer het gebied van onboarding. Ze geeft niet alleen de training ‘Managen van verwachtingen‘, maar ook incompany training bij bijvoorbeeld het A&O Fonds. Vooral omdat ze het zonde vindt dat ze in de praktijk ziet dat veel mensen die aan een nieuwe baan beginnen, daar al snel teleurgesteld door raken. ‘Dat is ook helemaal niet nodig. Zolang je de juiste verwachtingen schept tijdens je selectieproces, en die verwachtingen vervolgens waarmaakt in je onboarding, kun je die snelle teleurstelling flink terugdringen.’
‘Zolang je de juiste verwachtingen schept tijdens je selectieproces, kun je snelle teleurstelling flink terugdringen.’
Recruiters besteden veel tijd en aandacht aan het vinden en enthousiasmeren van nieuwe medewerkers, ziet ze. ‘Maar het is belangrijk dat de opvolging vervolgens met net zo veel aandacht wordt opgepakt – in die fase zit immers een groot afbreukrisico. Het is voor recruiters kortom belangrijk om te weten hoe ze het traject van nadat de kandidaat ‘ja’ heeft gezegd het beste kunnen inrichten.’
‘Het is belangrijk dat de opvolging van recruitment met net zo veel aandacht wordt opgepakt.’
Onboarding als medicijn noemt ze dat. ‘Ik ben anders naar werk gaan kijken, doordat ik een zoon heb met een arbeidsbeperking. Als hij straks aan de slag wil, zal hij daar hulp bij nodig hebben. Voordat mensen zoals hij een eerlijke kans krijgen, zullen veel organisaties echter nog stappen moeten zetten. Door werkgevers te helpen met hun onboardings-processen, hoop ik een bijdrage aan die transitie te kunnen leveren.’
#4. Bianca Roelandschap: ‘Doorbraak forceren’
De laatste nieuwe docente die we hier voorstellen is Bianca Roelandschap, die samen met Anne-Britt Petri-Arends een ‘Arbeidsmarktcommunicatie Leer- & Intervisietraject’ heeft opgezet. Een traject dat volgens de twee ‘Werkgeversarchitecten’ hard nodig is. ‘Voor beginners in dit segment bestaat al veel ondersteuning. Maar voor mediors en seniors, mensen die al tijden in het vak zitten, was het aanbod, zeker in deze vorm, heel beperkt. En dat terwijl ze er zoveel behoefte aan hebben’, legt Roelandschap uit. Om op de hoogte te blijven, maar ook om te kunnen sparren met mensen met hetzelfde specialisme.
‘Voor mensen die al tijden in het vak zitten was het aanbod aan ondersteuning tot nu toe heel beperkt.’
In het Intervisietraject dat de twee beginnen bevat géén van tevoren uitgestippelde lesstof. ‘Het enige dat vaststaat is dat we met arbeidsmarktcommunicatiestrategie aan de slag gaan, én dat we tijdens de eerste sessie onder deelnemers peilen waar hun behoefte ligt. In de drie trajectsessies die volgen helpen we sámen met andere deelnemers om die uitdagingen en praktische vraagstukken aan te pakken. Voor de meeste traditionele bijscholingsinitiatieven moet je tijd vrij maken. Ons Leer- & Intervisietraject is anders: je neemt je werk met je mee naar ons toe, om met de hulp van ons en anderen slimme keuzes te maken en misschien zelfs een doorbraak te forceren.’
Op 20 september heb ik een oproep gedaan om tot Dé Gouden Regel voor recruiters te komen. Een karrenvracht aan reacties was het gevolg. Vandaag stap 2. Het onderzoek: Wat is de ultieme gouden regel (voor recruiters)? Het onderzoek gaat als volgt. Door op de link te klikken kun je jouw top 3 aangeven. Klik maximaal 3 van de regels aan om jouw top aan te geven! De volgorde maakt niet uit, degene die het meest gekozen wordt is de winnaar!
Vandaag stap 2. Het onderzoek: Wat is de ultieme gouden regel (voor recruiters)?
Hieronder het totaaloverzicht. Ik heb de vrijheid genomen om regels die erg op elkaar lijken te bundelen, om ze in te korten en terug te brengen tot 15 regels. De volgorde is willekeurig. Welke Gouden Regel gaat voor jou het meest op?
Doe geen aannames;
(Be)oordeel niet te vroeg want zodra je oordeelt, stop je met onderzoeken;
Wees gewoon open een eerlijk;
Communiceer;
Behandel anderen zoals je zelf behandeld wil worden;
Recruitment is van iedereen;
Hoe concreter, hoe beter;
‘Wees aardig, voor anderen en voor jezelf’
Gelijkwaardigheid;
Kijk naar de mens achter de mens;
“Underpromise – overdeliver”;
Recruitment gaat altijd om een persoonlijke connectie;
Zonder goede intake, geen goede vacaturetekst;
Oogkleppen af, bril van de doelgroep op;
Ga op zoek naar redenen om iemand aan te nemen, niet om af te wijzen.
Je kunt jouw stem uitbrengen tot vrijdag 20 oktober. Je hoeft natuurlijk geen recruiter te zijn om mee te doen…
Over de auteur
Wim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.