Hoe voorkom je dat het concurrentiebeding een onding wordt?

Eerst maar eens even een praktijkvoorbeeld. We hebben een kandidaat, die direct uit dezelfde branche komt als de opdrachtgever. Dit wordt al besproken tijdens de eerste kennismaking, maar inhoudelijk nemen noch de kandidaat noch de opdrachtgever hier direct actie. Het bedrijf vond dit de verantwoordelijkheid van de kandidaat. En de kandidaat wilde bij zijn huidige werkgever geen slapende honden wakker maken, zolang hij nog niet zeker was over hoe deze sollicitatie afliep.

Soms blijkt het concurrentiebeding ineens een showstopper, met alleen maar verliezers. Au.

Maar dan zijn we ineens een stap verder. Er is een klik, beide partijen willen met elkaar in zee. Maar dan komt de contractbespreking. Nu blijkt het concurrentiebeding ineens een showstopper, met alleen maar verliezers. Au. De opdrachtgever geen nieuwe collega, de kandidaat geen nieuwe functie en de relatie met de huidige werkgever is bekoeld.

Hoe belangrijk is branchekennis?

Wat is hier misgelopen? En interessanter: hoe had je dit kunnen voorkomen? De opdrachtgever in dit voorbeeld was erg gebrand op een kandidaat met kennis van de branche. De kans dat je dan tegen een concurrentiebeding aanloopt, is groot. Wat als je je eerst had afgevraagd hoe belangrijk deze kennis nu écht is voor je vacature? Of is deze kennis misschien ook intern op te doen via ervaren collega’s? Of breng je met de nieuwe collega ook nieuwe kennis binnenboord?

Wil je écht kandidaten die nu bij jouw concurrenten werken?

Als kennis van jouw branche een belangrijke wens is voor jouw profiel, bedenk dan van tevoren wat je als bedrijf hiervoor over hebt. Wil je écht kandidaten die nu bij jouw concurrenten werken? En ben je dan bereid om hen te helpen met hun concurrentiebeding? Je kop in het zand steken helpt dan niet, je kunt er maar beter vanaf het begin af aan duidelijk over zijn.

​Kan lastig zijn

Natuurlijk, een concurrentiebeding kan een lastig onderwerp zijn tijdens een sollicitatiegesprek. Een kandidaat weet niet altijd alle ins en outs van de afspraak en wil het in dit stadium van zijn sollicitatie ook nog liever niet bij zijn huidige werkgever ter sprake brengen. Het liefst bespreekt een kandidaat dit pas op het moment dat hij of zij zekerheid heeft over de nieuwe baan. Dat kan ervoor zorgen dat pas laat in het traject naar voren komt hoe strikt de huidige werkgever de kandidaat aan zijn concurrentiebeding wil houden.

Situaties in de praktijk hebben vaak te maken met onder- of juist óverschatten van een concurrentiebeding.

Vooropgesteld: wij zijn geen juristen. Dus voor de precieze juridische mogelijkheden kun je beter met een advocaat contact opnemen. Dat doen wij in zo’n geval namelijk ook. We kunnen wél aangeven welke situaties wij in de praktijk tegenkomen. Die hebben vaak te maken met het onderschatten of juist óverschatten van een concurrentiebeding. Een viertal voorbeelden:

> Omzetting naar relatiebeding

Een kandidaat solliciteerde op een accountmanagersfunctie in een voor hem bekende branche. Bij zijn huidige werkgever had hij een concurrentiebeding. Toen duidelijk werd dat de keuze op deze kandidaat viel, zette zijn huidige werkgever in goed overleg het concurrentiebeding om naar een relatiebeding. Alle klanten die hij bij deze werkgever onder zijn hoede had, waren verboden terrein. Dat was werkbaar voor de kandidaat, voor zijn nieuwe werkgever en voor zijn oude werkgever.

Een concurrentiebeding omzetten naar een relatiebeding is vaak een reële optie.

Een concurrentiebeding omzetten naar een relatiebeding is vaak een realistische optie. Dit is wel afhankelijk van de relatie tussen de kandidaat en zijn huidige werkgever en de vraag of de ‘verboden klanten’ niet juist op het wensenlijstje van de nieuwe werkgever staan.

> Bepaalde tijd contracten

Een zakelijke relatie neemt een kandidaat aan die de afgelopen 3 maanden thuis zat. Deze kandidaat had bij zijn vorige werkgever een jaarcontract inclusief concurrentiebeding, met motivering. Hoewel zijn contract al 3 maanden geleden was beëindigd, was het concurrentiebeding nog steeds van kracht en vormde nu dus een struikelblok bij de aanname van deze kandidaat. Dat was een tegenvaller, voor zowel de potentiële nieuwe werkgever als de kandidaat.

De zakelijke relatie vraagt vanaf nu elke kandidaat of ze nog een lopend concurrentiebeding hebben, inbetween jobs of niet.

Had dit voorkomen kunnen worden? Waarschijnlijk wel. De kandidaat had bij uitdiensttreding kunnen vragen om het concurrentiebeding te laten vernietigen, omdat de werkgever geen belang had bij handhaving. De zakelijke relatie vraagt vanaf nu elke kandidaat of ze nog een lopend concurrentiebeding hebben, inbetween jobs of niet.

> Dichtgetimmerd

Er zijn ook kandidaten met een concurrentiebeding dat echt stevig dichtgetimmerd is. Daar kwam een klant van ons helaas achter. Zij wilden een nieuwe collega aannemen die in dezelfde industrie werkte. In deze situatie waren maar twee opties mogelijk: het concurrentiebeding bespreekbaar maken met de huidige werkgever, of het voorleggen aan de kantonrechter op basis van vrijheid van arbeidskeuze. De kandidaat wilde het niet laten escaleren en ook voor de nieuwe werkgever waren er te veel onzekerheden. Daarop werd besloten om deze kandidaat toch niet aan te nemen. Ideale kandidaat of niet.

> Gentlemen’s agreement

Als laatste praktijkvoorbeeld een kandidaat die zelf al aangaf bij zijn sollicitatie dat hij een concurrentiebeding had. Hij ging met zijn eigen rechtsbijstand bespreken wat de mogelijkheden waren. De klant had echter als stelregel dat ze geen medewerkers van hun leveranciers of grote accounts aannemen. Hoe graag de leidinggevende deze kandidaat ook wilde aannemen, hij werd teruggeroepen door zijn directie. Door een gentlemen’s agreement wilden zij niet tornen aan het concurrentiebeding van hun leverancier.

Voorkomen beter dan genezen

Uiteraard is deze lijst met praktijkvoorbeelden verre van volledig. Het geeft wel aan dat het concurrentiebeding een belangrijk aspect is om rekening mee te houden tijdens een werving- en selectietraject. En ook hier geldt: voorkomen is beter dan genezen. Daarom nog enkele tips om te voorkomen dat het venijn hem in de staart van het concurrentiebeding zit.

  • Bedenk van tevoren of een kandidaat uit dezelfde markt echt een vereiste is.
  • Bespreek voordat je de vacature online zet, wat je een kandidaat kunt aanbieden als er een concurrentiebeding speelt. Waar kan en wil je hem of haar mee helpen?
  • Maak bij de eerste kennismaking met de kandidaat een eventueel concurrentiebeding al bespreekbaar en vraag door naar de specifieke inhoud ervan.
  • Speelt er een concurrentiebeding? Blijf dan tijdens het werving- en selectietraject bij de kandidaat monitoren wat de status is en welke mogelijkheden er zijn.
  • Bedenk welke (potentiële) klanten op het wensenlijstje van jouw bedrijf staan. Het is niet handig als deze ook op de lijst van ‘verboden klanten’ van de kandidaat staan.

Umut ErdoğanOver de auteur

Umut Erdoğan werkt als Senior Management Consultant en Partner bij Velde.

Lees ook

Ondanks de crisis blijft de recruiter nog steeds schaars

De essentiële taak van de recruiter is om mensen te werven. Maar hoe én waar werf je recruiters? Hoe trek je ze uiteindelijk over de streep? En hoe ziet de actuele arbeidsmarkt voor corporate recruiters eruit? Uit een analyse van Intelligence Group, aan de hand van het DoelgroepenDashboard, blijkt dat de recruiter nog steeds behoorlijk schaars te noemen is.

Twee actief zoekende recruiters kunnen kiezen uit gemiddeld 5 openstaande vacatures.

Volgens de onderzoekers waren er in het tweede kwartaal van 2020 zo’n 16.750 corporate recruiters in Nederland (bureaurecruiters, intercedenten en interim recruiters niet meegenomen). Hun ‘wervingshaalbaarheid’ is 5:2, oftewel: 2 actief zoekende recruiters kunnen kiezen uit gemiddeld 5 openstaande vacatures. En dit getal geeft dan weer aan dat het nog altijd ‘moeilijk’ is om deze doelgroep te werven.

Substantieel minder vraag

Door de coronacrisis is het aantal nieuw geplaatste vacatures voor recruiters in het tweede kwartaal van 2020 sterk gedaald, zo blijkt uit data van Jobfeed. Maar in deze analyse is ook duidelijk te zien dat de vraag naar recruiters ook nu nog steeds hoger ligt dan – pak hem beet – vóór 2016. En het goede nieuws is dat de eerste signalen er zijn dat de vraag naar recruiters weer aantrekt. Werkgevers trekken weer (interim) recruiters aan. En als recruiters de komende maanden ook weer mobieler worden op de arbeidsmarkt, is een verder stijgende vraag reëel te verwachten.

Niettemin is de neergang natuurlijk nog steeds enorm te noemen. In augustus was de daling van de vraag 70% ten opzichte van januari dit jaar. Waar er begin dit jaar nog 1.634 vacatures voor een ‘recruiter’ waren, waren dit er in augustus slechts 488. Dat maakt de recruiter op het eerste gezicht natuurlijk een stuk minder schaars dan voor de crisis.

Hoe haalbaar zijn ze te werven?

Met zo’n 17.000 personen bevindt de recruiter zich volgens het onderzoek in een relatief kleine ‘talentpool’. Van deze groep blijkt moment zo’n 1 op de 8 actief op zoek naar ander werk. De ‘sourcingsdruk’ is met 56% nog altijd hoog, wat betekent dat meer dan de helft van de recruiters minimaal eens per kwartaal wordt benaderd door een werkgever of een bureau voor een andere baan. Daarmee blijft de recruiter – volgens de gehanteerde definitie – ‘schaars’.

Deze video toont hoe het DoelgroepenDashboard tot bovenstaande inzichten komt:

Wie is ‘de recruiter’?

Hoe ziet de typische recruiter er trouwens uit? Het stereotype is: jong en vrouw, maar uit de analyse blijkt dat dit toch niet helemaal klopt. Zo blijkt dat 30 procent van de doelgroep Abraham of Sara al gezien heeft. Ook blijkt 42 procent van het mannelijk geslacht. Dit zien we ook terug in het niveau van werkervaring: 56% van de recruiters heeft een senior positie (>10 jaar relevante werkervaring), 19% is ‘medior’ (5-10 jaar) en 25% ‘junior’ (<5 jaar). Met deze gegevens wijkt deze groep overigens behoorlijk af van de groep bureaurecruiters.

Van de recruiters blijkt 30% boven de 50, en 42% is man.

Wil je weten waar je de schaarse recruiter het best kunt bereiken? Volgens de analyse oriënteert de doelgroep zich vooral via vacaturesites (72%), bekenden en het netwerk (54%) en sociale media (38%). Volgens het DoelgroepenDashboard zijn Indeed, LinkedIn en Nationale Vacaturebank de beste keuze om recruiters te werven.

Hoe trek ik de recruiter over de streep?

Oké, de schaarse recruiter is nu bereikt. Maar hoe trek je hem of haar vervolgens over de streep? Uit de analyse blijkt dat voor 49% van de recruiters de inhoud van het werk de belangrijkste pullfactor is. Een goed salaris en de werksfeer staan met 40% op een gedeelde tweede plek.

Een flexibele werktijd is voor veel recruiters (62%) de belangrijkste randvoorwaarde voor een baan.

Een flexibele werktijd is voor de meeste recruiters (62%) de belangrijkste randvoorwaarde voor een baan. Daarnaast vinden velen het belangrijk om vanuit huis te kunnen werken (52%). Ook het aantal vakantiedagen weegt voor velen zwaar (38%), gevolgd door de reiskostenvergoeding en een goede pensioenregeling (36%).

Lees ook

Herstel in vacatures zet gestaag door

Het gaat nog niet heel hard. Maar het herstel is wel duidelijk zichtbaar. Na een enorme daling net na het uitbreken van de coronacrisis zit het aantal vacatures nu alweer een tijdje behoorlijk in de lift. Waar het aantal vacatures begin juni nog 38 procent lager was dan in dezelfde tijd in 2019, viel in augustus nog maar een min van 26 procent te noteren.

‘Een aantal sectoren kent relatief snel herstel, terwijl andere sectoren een lange adem vereisen.’

Bovendien laten vrijwel alle beroepsgroepen deze maand aanhoudend verbeterde cijfers zien, aldus Indeed, dat een analyse op zijn totale database doorvoerde. ‘We noteren dus herstel op de vacaturemarkt’, aldus Arjan Vissers, verantwoordelijk voor strategie bij Indeed Benelux. ‘Het gaat echter wel minder snel dan in de vorige maanden. Een aantal sectoren herstelt zich relatief snel, terwijl in andere sectoren een lange adem vereist is.’

Meer nieuwe vacatures

Nieuwe vacatures, vacatures die in de afgelopen 7 dagen geplaatst zijn, maken ook een positieve ontwikkeling door, ziet Vissers: ‘Het is goed nieuws dat deze trend, net als vorige maand, bóven de trend van vorig jaar ligt. Dit bewijst dat een deel van de bedrijven een nazomerse groei hebben ingezet en een inhaalslag aan het maken zijn.’

De trend in nieuwe vacatures ligt zelfs bóven de trend van vorig jaar.

herstel bakkerIn augustus was er de meeste vraag naar verkopers, verzorgenden IG en schoonmakers. De bakker voert de lijst aan van functies met de grootste stijging in vacatures, gevolgd door bezorger en weekendhulp. Opvallend is bovendien dat 5 van de 10 functies bij de grootste stijgers beroepen zijn in de detailhandel. ‘Winkels en supermarkten zijn weer volop aan het werven’, zegt Vissers.

Ook herstel in andere landen

Het herstel in aantal vacatures is overigens niet alleen te zien in Nederland, aldus Indeed. Ook andere landen zitten in de groene cijfers, al gaat het momenteel in de VS en Nieuw-Zeeland iets minder hard. Wel zijn overal de vacatureaantallen nog flink onder die van vorig jaar, met het Verenigd Koninkrijk als uitschieter naar beneden.

Niet de enige die herstel ziet

Indeed is overigens niet de enige die herstel op de arbeidsmarkt ziet gloren. Zo zag Jobfeed afgelopen week het aantal vacatures dat in de afgelopen 8 weken is gepost ook stijgen, en wel met ruim 5 procent, tot bijna 260.000. Ook het aantal nieuwe unieke vacatures zit weer in de lift.

En Wim Davidse heeft het op basis van een aantal criteria over ‘een scherpe V’, die hij zelden eerder gezien heeft. ‘Na een diepe val in Q2 dendert het vertrouwen van de flexbranche in de economie even door naar een positief saldo van +22%! Dat vertrouwen is een sterke voorspeller van de omzet van uitzendbureaus, detacheringsbureaus, zzp-bemiddelaars, recruitmentbureaus en andere personeelsbemiddelaars’, zegt hij. ‘En dat is op zijn beurt weer een sterke voorspeller van de groei of krimp van de economie.’

herstel dzjeng wim davidse

Meer weten?

Op donderdag 8 oktober is er tussen 11:00 – 12:00 uur weer een ‘Webinar Arbeidsmarkt Update’, nu van Week 41. Daar bespreken Jobdigger, OnRecruit en Intelligence Group weer de meest actuele arbeidsmarktdata. Aanmelden? Dat kan hier. Het vorige ‘webinar Arbeidsmarkt Update’ vond plaats op donderdag 3 september. Dit webinar is hier terug te kijken.

AANMELDEN VOOR HET WEBINAR

Google for Jobs is er nu dus echt: wat zijn de reacties?

In het lijstje ‘regional availability‘ stond Nederland gisteren nog niet. En ook bij veel gebruikers dook de functie nog niet op. Maar desondanks was Googles lancering van de zoekfunctie voor vacatures wel officieel. Na lang wachten was het dan toch eindelijk écht gekomen. En komende week moet het voor élke gebruiker beschikbaar worden. Wat waren zoal de reacties op dat nieuws?

Komende week moet de functie voor élke gebruiker beschikbaar komen.

‘Snel en makkelijk’ vacatures vinden, dat is wat Google er aan werkzoekenden mee belooft. Alleen een functienaam en een plaats intoetsen in de zoekbalk zou al voldoende moeten zijn voor een overzichtelijke presentatie van aantrekkelijke, relevante vacatures. Hiervoor werkt Google in Nederland samen met onder meer  DPG Recruitment (Nationale Vacaturebank en Intermediair), Randstad Groep Nederland (Randstad, Tempo-Team,Yacht, BMC), Monsterboard en het carrièreplatform van de Rijksoverheid (Werken voor Nederland).

Enkele reacties

Hoe reageren zij op het nieuws? Een kort overzicht:

Edo Zwaan (Randstad): ‘Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn er minder vacatures en meer baanzoekers. Die trends zijn inmiddels grotendeels gestabiliseerd. Er zijn nu, simpel gezegd, meer sollicitaties op minder vacatures. Deze stap van Google draagt bij aan het vereenvoudigen van de zoektocht naar werk. Dat omarmen we. Deze samenwerking is voor ons dan ook een logische stap. Zo kunnen we hopelijk nog sneller de match tussen kandidaat en opdrachtgever realiseren.’

‘Er zijn nu, simpel gezegd, meer sollicitaties op minder vacatures.’

Sharita Boon, commercieel directeur bij DPG Recruitment: ‘Momenteel komt al 1 op de 3 bezoeken aan onze vacaturesites binnen via Google. De nieuwe zoekfunctionaliteit helpt om het sollicitatieproces overzichtelijker en makkelijker te maken. Daarmee kunnen werkzoekenden sneller bij relevante vacatures terechtkomen. Ook voor werkgevers is dat handig. Het leidt tot betere zichtbaarheid van vacatures en meer relevante kandidaten, waardoor ze nog sneller de juiste kandidaat kunnen vinden. Het inhoudelijk relevant matchen en de hogere actualiteit van Job Search leveren betere sollicitaties op. Een win-winsituatie.’

Betere match

Jort Wassenaar, Managing Director Monster Europe: Het is onze corebusiness om via innovatie het bedrijfsleven én werkzoekenden met een complete service rondom solliciteren en werving bij elkaar te brengen. Om dit verder te optimaliseren is de samenwerking met Google voor ons een logische stap. Ons platform heeft nu de juiste technische structuur, zodat we beter de juiste match tussen werkgevers en werkzoekenden kunnen maken.’

google for jobs plus reacties

Martijn Bertisen, sinds 1 juli country manager Google Nederland: ‘De introductie van de nieuwe vacaturezoekfunctie bouwt voort op ons bredere doel de economische kansen voor Nederlandse werkzoekenden en werkgevers te verbeteren. We zijn verheugd dat we, samen met Nederlandse organisaties, deze nieuwe functie kunnen aanbieden zodat mensen nog makkelijker kunnen zoeken naar een baan.’

Samen staan we sterker

Mona Keijzer, Staatssecretaris Ministerie van Economische Zaken en Klimaat: ‘Als het gaat om economisch herstel, geldt: samen staan we sterker. Daarom is het goed te zien dat grote bedrijven, kleine ondernemers en een organisatie als MKB-Nederland elkaar hierbij opzoeken.’

‘Google speelt vaak een rol in het zoeken naar een baan. Maar als we eerlijk zijn, hebben we dat niet altijd even goed gedaan.’

Bertisen: ‘Steeds meer mensen zoeken een baan. Google speelt daar vaak een rol in. Maar als we eerlijk zijn, hebben we dat niet altijd even goed gedaan. Deze nieuwe mogelijkheid moet dat verbeteren. Vandaar dat we in Nederland ook functies toevoegen, zoals het mogelijk opslaan van zoekresultaten en een carrousel met directe links naar aanbieders van vacatures.’

Hoe werkt de nieuwe zoekfunctie?

Wie met Google een vacature zoekt vindt bij de zoekresultaten een preview van vacatures die op websites van aanbieders zijn gepubliceerd. Door op een van de zoekresultaten te klikken ontvangt de gebruiker meer informatie zoals een beschrijving van het bedrijf en de baan. Wie wil solliciteren wordt doorverwezen naar de website waar de vacature wordt geadverteerd.

Wie wil solliciteren wordt doorverwezen naar de website waar de vacature wordt geadverteerd.

De nieuwe functie in Google Zoeken staat open voor alle websites die hun vacatures in de nieuwe functie willen integreren en is gratis te gebruiken voor alle bedrijven met vacatures. Geïnteresseerden kunnen op de ontwikkelaarspagina vinden aan welke technische vereisten ze moeten voldoen en hoe de integratie precies werkt.

Google for Jobs

De gisteren officieel in Nederland gelanceerde zoekfunctie wordt niet officieel zo genoemd, maar staat wel bekend als ’Google for Jobs’. In andere landen heeft de functie onder meer tot klachten geleid van ander vacaturesites, omdat hun eigen resultaten bij zoekopdrachten zouden worden weggedrukt. Vorig jaar schreven 23 organisaties een brief naar de Europese Commissie met het verzoek om Google hiermee op te laten houden. Over het vervolg hiervan is echter niets meer vernomen.

Mogelijk geldt hier ook: ‘Het bezit van de zaak, is het eind van het vermaak.’

Maar of dit betekent dat ‘Google for Jobs’ ook echt de Nederlandse arbeidsmarkt voorgoed gaat veranderen? Dat is natuurlijk afwachten. Als we afgaan op ervaringen in andere landen dan moet het effect in elk geval zeker niet overschat worden. Misschien was het juist ook wel de buzz vooraf die Google for Jobs zo spannend maakte. Komt het nou wel, of komt het nou niet? En: wie krijgt al wel de test te zien, en wie niet? Het is te vroeg om een definitief oordeel te vellen, maar mogelijk geldt ook hier: ‘Het bezit van de zaak, is het eind van het vermaak.’

Schrikken voor Indeed en LinkedIn

Geert-Jan Waasdorp, directeur van de Intelligence Group, en al jaren volger van alle trends op de arbeidsmarkt, spreekt ondertussen wel van ‘een geniale zet’ van Google, en de partners die nu al vooraan staan. ‘Ik vind het een mooie truc van Google om op de vleugels van anderen sterker te worden in het vacaturedomein. En het is denk ik ook een sterke strategische zet voor Randstad en Monsterboard, dat het lastig heeft. Ik denk dat het wel schrikken is voor Indeed en LinkedIn, de nu nog onbetwiste marktleiders.’

Met de deelname van WerkenVoorNederland krijg je volgens mij ook gegarandeerd vragen in de politiek.

Wel plaatst ook hij enkele kanttekeningen. ‘De ACM kan hier natuurlijk nog wel iets van gaan vinden, evenals de Europese mededingingsautoriteit. En met de deelname van WerkenVoorNederland krijg je volgens mij ook gegarandeerd vragen in de politiek. Dat had je bijvoorbeeld toch ook via werk.nl kunnen laten lopen? Ik snap niets van die zet…’

Meer weten?

Op 1 september om 14.00 houdt Monsterboard een online ‘opfriscursus’ over Google for Jobs. Monsterboard is officieel Google-lanceringspartner en heeft aan de achterkant nauw samengewerkt met diens tech team. In dit webinar gaan Customer Experience Specialist Mark Teerink (Monsterboard) en Bastiaan Vercouteren (Blogkracht) dieper in op hoe Google For Jobs het recruitmentlandschap zal veranderen en krijg je een stappenplan zodat je weet wat je moet doen zodat jouw vacatures ook profiteren van extra zichtbaarheid.

opfriscursus google for jobs

Lees ook

Waarom Takeaway continu zijn Employer Value Proposition blijft aanscherpen

Oké, het is óók die opvallende kleur oranje. Die helpt. De oranje fietsen en bezorgtassen zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Maar dat zegt natuurlijk nog niets zegt over je bedrijfscultuur. Met alleen een herkenbare kleur trek je waarschijnlijk nog niet voldoende (passende) medewerkers aan. Om z’n positionering op de talentmarkt te verbeteren, lanceerde Takeaway daarom in 2019 een groot cultuurtraject, met als doel een aantrekkelijk en sterk werkgeversmerk neer te zetten.

Takeaway bezorgde het afgelopen jaar zo’n 159 miljoen maaltijden in heel Europa, waarvan zo’n 38 miljoen in Nederland.

Takeaway is in Nederland vooral bekend van Thuisbezorgd, en in Duitsland door Lieferando. Het bedrijf is nu echter in heel Europa actief, waar het afgelopen jaar zo’n 159 miljoen maaltijden bezorgde, waarvan zo’n 38 miljoen in Nederland. Het beursgenoteerde bedrijf heeft het vizier ingesteld op nog verdere groei, en in lijn met die ambitie neemt ook de wervingsbehoefte aan (top)talent toe.

De hele journey

Om aan die behoefte tegemoet te komen, besloot Takeaway meer te gaan investeren in employer branding. Om daarbij zijn Employer Value Proposition scherp te krijgen sloeg het bedrijf de handen ineen met strategisch adviesbureau YourConnector, dat als missie heeft ‘om werkende Nederlanders te laten floreren in hun baan. Immers: als je mensen floreren, creëer je blije klanten en groeit je bedrijf in omzet.’ Een logische stap, aldus directeur en oprichter Nicole Solleveld. Want ‘de eerste stap is altijd om te kijken naar je cultuur en je strategische doelen voordat je dit naar buiten brengt om talent aan te trekken.’

‘Juist het vertrek van een medewerker is altijd weer erg gerelateerd aan je employer brand.’

De hele employee journey is belangrijk in de filosofie, vertelt ze. Van de werving tot de pre- en onboarding, tot zelfs de offboarding aan toe. ‘Juist het vertrek van een medewerker is altijd weer erg gerelateerd aan het werkgeversmerk, vind ik. Want je hebt natuurlijk het liefst dat mensen als ambassadeur van je organisatie vertrekken, en niet dat ze je reputatie schaden zodra ze zijn weggegaan.’

Takeaway - The voice of our people

Drie kernwaarden

In de Takeaway-case begon het zoeken naar de Employer Value Proposition voor haar bureau met een uitgebreide onderzoeksfase. ‘Wat is nou de rode draad? Wat gaat er om in het hoofd van de medewerkers? En wat speelt er onder de oppervlakte?’ Wat daarbij hielp was dat al drie kernwaarden waren geformuleerd, vertelt ze.

  • Lead: “We zijn er trots op dat we de online markt voor maaltijdbezorging in heel Europa kunnen leiden. Niet alleen qua aantallen, maar ook door een voorbeeld te zijn – door met integriteit innovatieve en duurzame oplossingen te creëren.”
  • Deliver: “We leveren meer dan we beloven, zowel aan onze klanten als aan onszelf. We krijgen dingen voor elkaar door hard te werken en hands-on te zijn.”
  • Care: “We zorgen voor onze klanten en restaurantpartners door hun behoeften te begrijpen. Deze zorg strekt zich ook uit richting elkaar, tot de samenleving als geheel en tot het milieu.”

Op basis van die kernwaarden is verder gezocht naar ‘het typische DNA van het bedrijf’. ‘Het van origine Nederlandse bedrijf is dankzij vele overnames uitgegroeid tot een ware multinational, waardoor intern een smeltkroes van culturen is gevormd. Het was belangrijk om vanuit deze mix van culturen tot een overkoepelend DNA te komen, dat past bij Takeaway’, aldus Solleveld. ‘We hebben de kernwaarden daarvoor meer ingevuld en meer betekenis gegeven.’

Welke persona’s horen hierbij?

Om zover te komen, selecteerde het gecombineerde projectteam van YourConnector en Takeaway 25 medewerkers vanuit diverse kantoren in onder meer Nederland, Duitsland en Israël voor diepte-interviews om een goed beeld te krijgen van de organisatiecultuur. Daarnaast verzorgden ze zogeheten creatieve Design Thinking-workshops, om samen met de medewerkers tot het unieke werkgeversverhaal van Takeaway te komen.

‘Iedereen kiest om een bepaalde reden voor deze organisatie.’

Naast de interne zoektocht naar de Employer Value Proposition richtte het bedrijf zich in dit traject tegelijkertijd ook op ‘de andere kant van de deur’, oftewel: de vraag naar welk type talent Takeaway precies op zoek is. ‘Want het mag met zo’n 2.500 werknemers inmiddels een groot bedrijf zijn, het streeft tegelijkertijd ernaar om zijn start-upmentaliteit te behouden. Een belangrijke vraag hierbij was voor ons dan ook: welke persona’s horen hierbij? Hoe zien zij eruit? En wat zoeken zij nou in een werkgever?’

Eén bedrijf, één merk, één platform

Deze beide trajecten hebben geresulteerd in enerzijds drie gedefinieerde persona’s en anderzijds een nieuwe Employer Value Proposition, die Takeaway nu gebruikt in al zijn uitingen richting de ruim 4.500 eigen medewerkers evenals op de eigen carrièrewebsite, gericht op nieuwe, potentiële medewerkers. De cultuur van het bedrijf wordt als volgt samengevat, vertelt Solleveld: ‘Takeaway is méér dan het internationale, leidende online food delivery-platform. Wij zijn één. Eén bedrijf, één merk, één platform. En dit definieert ons succes.’

‘Het is een manier van werken. We houden zaken eenvoudig, maar denken groot. We zijn een thuis voor 77 nationaliteiten, die elk hun expertise en enthousiasme meebrengen naar een wereld vol onbegrensde mogelijkheden. En we kijken altijd vooruit naar de alsmaar veranderende markt. Geen dag is hetzelfde, maar één ding is zeker… onze zorg voor elkaar en onze belofte om het beste voor onze klanten te bieden.’ Solleveld: ‘Bij ons traject kwam er vooral uit dat iedereen gemotiveerd is door die enorm snelle groei: dat is wat de mensen drijft. Ze willen iedere dag beter en slimmer worden en bijdragen aan de groei.’

Dat kan weer mee in de vacatures

Dit doordenken over een onderscheidend EVP is essentieel voor de verdere employer branding, denkt Solleveld. ‘Je kunt zo’n EVP bijvoorbeeld meenemen in je vacatureteksten, zodat je daarin ambitie uitspreekt, maar tegelijkertijd ook de waarheid vertelt, zodat je ook echt de mensen aanspreekt die bij je passen. Maar het heeft ook nut in je selectieproces. Als je EVP helder is, kun je beter kijken of iemand daarbij matcht, bijvoorbeeld aan de hand van een scorecard. Je maakt het dan veel beter toetsbaar.’

‘Het gaat er in recruitment altijd om dat je de juiste persona’s bereikt.’

En precies dat is wat je wilt in je recruitment, aldus Solleveld. ‘Het gaat er in recruitment altijd om dat je de juiste persona’s bereikt. Dan kun je campagnes bijvoorbeeld goed targetten op mensen van wie jij al weet: die passen bij mij. Doe je dat niet, dan moet je misschien ook weer veel mensen afwijzen, wat je merk ook kan schaden.’

Nooit af

Het werk zit er overigens nog niet op voor Takeaway. Niet lang nadat YourConnector het EVP-traject afrondde werd bekend dat de maaltijdenbezorgdienst het Britse Just Eat had overgenomen, bijna een verdubbeling van het oorspronkelijke bedrijf. En recent kwam daar bijna net zo’n grote overname bij, met Grubhub, dat in de VS maar liefst 23 procent van de markt in handen heeft.

Het bedrijf begon in 2000 met 100 gulden startkapitaal. Nu is het de op 1 na grootste in de wereld.

Daarmee wordt Just Eat Takeaway de op een na grootste maaltijdbezorger in de wereld. Niet gek, voor een bedrijfje dat de destijds 21-jarige Jitse Groen in 2000 oprichtte in zijn studentenkamer in Enschede, met een startkapitaal van 100 gulden. Maar het wordt met die groei natuurlijk ook een bedrijf waar het nóg moeilijker wordt om één gezamenlijke cultuur vorm te geven en vast te houden. ‘Werken aan je Employer Value Proposition is nooit af’, concludeert Solleveld dan ook.

Lees ook

Niet alleen werkzoekenden, ook beleggers letten steeds meer op vacatures

De Wall Street Journal noemde het recent ‘een ooit obscure indicator‘ van de prestaties van een organisatie. Maar volgens recent onderzoek blijken beleggers wel degelijk steeds meer werkenbij-sites te analyseren. Staan er meer vacatures op een werkenbij-site? Dan reageert meteen de beurskoers. En vooral als de vacatures duiden op nieuwe activiteiten, in plaats van op vertrokken mensen die een organisatie nu eenmaal moet vervangen.

Staan er meer vacatures op een werkenbij-site? Dan reageert meteen de beurskoers.

Ook bij bedrijven met een lage ‘arbeidsintensiteit’, dus waar elke medewerker een gemiddeld hoge productiviteit kent, reageren beleggers relatief sterk op vacatures, zo meldt het onderzoek, dat gepubliceerd is in het julinummer van Management Science. Het onderzoek volgt min of meer op een Amerikaanse petitie uit 2017. Daarin drongen een aantal institutionele beleggers aan op meer regels voor beursgenoteerde bedrijven om ook hun HR-informatie publiekelijk beschikbaar te maken.

Empire building, of echte groei?

Is het dan maar zo dat je – als je de beurskoers omhoog wilt krijgen – maar gewoon wat vacatures online moet zetten? Zo is het ook weer niet, aldus de onderzoekers. Bedrijven kunnen namelijk ook ‘overinvesteren’, zeggen ze. En dat geldt óók in personeel. Bijvoorbeeld omdat de CEO te veel zelfvertrouwen heeft, of vanwege wat wel ‘empire building‘ wordt genoemd. Méér personeel staat daarom niet altijd gelijk aan méér omzet in de toekomst.

Méér personeel betekent niet altijd meteen: méér omzet in de toekomst.

Juist daarom is het volgens hen ook zo belangrijk om de gemiddelde respons van beleggers op extra vacatures te onderzoeken. Iets wat in Amerika tegenwoordig overigens ook makkelijker is. Sinds mei vorig jaar publiceert de S&P Dow Jones Index namelijk elke week de zogeheten S&P 500 Job Index. Hierin staat van de 500 grootste bedrijven in het land wekelijks in hoeverre hun aantal vacatures in die week veranderd is. De data van deze index komen van LinkUp, een organisatie die – net als bijvoorbeeld Textkernel of Jobdigger bij ons – online vacatures van meer dan 50.000 bedrijven bijhoudt.

Vacatures – gemiddeld genomen – positief

De onderzoekers keken onder meer naar hoe aantallen vacatures correleren met groei van een onderneming. Dat verband blijkt over al die bedrijven heen al na één jaar positief te zijn, en dat ook op langere termijn te blijven. Gemiddeld dan, zo stellen ze er wel bij, met een slag om de arm. ‘We kunnen geen kosten of baten meten die inherent zijn aan de vacatures. Maar al met al lijkt het toch erop dat vacatures gemiddeld positieve incrementele informatie bevatten over toekomstige prestaties. Beleggers zouden vacatures daarom gemiddeld positief moeten beoordelen.’

‘Beleggers zouden vacatures gemiddeld positief moeten beoordelen.’

De onderzoekers zien zelfs dat organisaties de dag van en de dag ná de publicatie van vacatures significant meer beurswinst boeken. Dit effect blijft, ook als gecorrigeerd wordt voor andere koersgevoelige informatie, zoals nieuwsartikelen rondom de organisatie, of officiële aankondigingen. En dat geldt dan dus met name voor twee soorten vacatures, zo blijkt: die voor nieuwe activiteiten, en die voor weinig arbeidsintensieve organisaties.

Dus níet: hoe kleiner, hoe beter

Het onderzoek is onder meer opvallend, omdat vaak de indruk bestaat dat beleggers juist gevoelig zijn voor kleinere organisaties. Zo stijgt vaak de beurskoers na de aankondiging van een reorganisatie. En eerder onderzoek wees ook juist op zo’n negatief verband tussen aantallen medewerkers en de koersen (over 12 maanden). Maar als je dus let op geplaatste online vacatures, steekt het toch net wat anders in elkaar, aldus de onderzoekers.

Vaak zijn beleggers juist gevoelig voor kleinere organisaties.

Hier gaat het immers niet om de verplichte publicatie van de (kwartaal)cijfers. Het gaat hier om vacatures die HR online zet om kandidaten aan te trekken. Daardoor vallen ze ook niet onder het toezicht van de beurswaakhonden, en behandelen organisaties ze intern ook anders dan de officiële kwartaalberichten. Ondanks dat, of misschien wel juist daardóór, bevatten ze dus wel degelijk voor beleggers interessante, koersgevoelige informatie, aldus het onderzoek.

Steeds makkelijker te analyseren

Met name de laatste jaren blijkt dit effect ook nog eens groter geworden. Dat heeft volgens de onderzoekers onder meer ermee te maken dat vacatures steeds meer gestructureerd worden en zo dus ook makkelijker te analyseren. Ook bevatten vacatures steeds meer informatie, denken ze, al willen ze nog nader bekijken of dat werkelijk zo’n positief verband heeft met de koersontwikkeling.

Vacatures bevatten steeds meer informatie.

Wel zeggen ze dat hun onderzoek relevant is voor regelgevers. Willen die verzekeren dat organisaties informatie naar buiten brengen op een manier dat geen enkele belegger in het nadeel is ten opzichte van een ander? Dan mag dat best gevolgen hebben voor hoe organisaties vacatures kenbaar maken, zo stellen ze. ‘Vacatures bevatten nu eenmaal nieuws over investeringen in menselijk kapitaal. En de beslissing om daarin te investeren is waarschijnlijk beïnvloed door factoren als de groeikansen van de onderneming, de CEO, de arbeidsmarktcondities en financieringsmogelijkheden. Het zou goed zijn om dat nog nader te onderzoeken.’

beurskoers beleggers vacatures

Lees ook

Dit zijn de 10 onmisbare elementen van elke recruitmentsite

Er zijn de afgelopen jaren in Nederland vele prachtige recruitmentsites gebouwd. Daarbij is veel geleerd, bijvoorbeeld over wat kandidaten belangrijk vinden, of wat goed werkt om sollicitaties te verkrijgen. Ook het Amsterdamse Floyd & Hamilton bouwde in de 10 jaar van zijn bestaan veel van die kennis op, bij zo’n 100 klanten, van Coolblue tot Eneco. Waarom die kennis niet bij elkaar brengen en er een soort snoepwinkel van maken, waaruit elke organisatie vervolgens zijn eigen mix voor een eigen recruitmentsite kan samenstellen?

Waarom niet al die kennis bij elkaar brengen en er een soort snoepwinkel van maken?

Het idee ontstond eind vorig jaar, en de coronacrisis gaf de tijd het verder uit te werken. En sinds kort is het voor iedereen beschikbaar, onder de welluidende naam: Recruitment-Website.nl. Organisaties kunnen hiermee binnen 6 weken hun eigen kwalitatieve recruitmentplatform neerzetten. Compleet met eigen CMS, een analyse-dashboard, en geïntegreerd in of gekoppeld aan een ATS. En vaak kan het zelfs nog wel sneller. En dat zonder opstartkosten.

Wat zijn die 10 essentiële componenten dan?

Maar wat zijn dan de elementen die terug te vinden zijn in Recruitment-Website.nl en waar je als organisatie mee aan de slag kunt? Oftewel: wat zijn de 10 elementen die in geen enkele goede recruitmentsite zouden mogen ontbreken en waar je altijd over na moet denken? Directeuren Ramses Serno en Karlien Donders zullen er 1 oktober over vertellen op Werf& Live. Hier alvast een voorproefje van wat Floyd & Hamilton hier onder andere in heeft meegenomen. Niet als tips, benadrukt Donders, maar juist als uitgangspunten voor alle snelle technologie die het recruiters makkelijk kan maken. Dus: wat zit er allemaal in het nieuwe product meegeleverd?

#1. Applicant journeys

Verschillende doelgroepen en persona’s kennen een andere manier om je recruitmentsite te gebruiken. Cruciaal is het daarom applicant journeys te bepalen en flexibel in te richten.

#2. De homepage

De homepage is het visitekaartje van elke recruitmentsite. Dit is dé plek waar de bezoeker binnen een paar seconden zijn pad kan vinden. Natuurlijk naar de vacatures, maar ook naar contactgegevens, en informatie over de cultuur.

#3. De zoekbalk

Een slimme zoekbalk om snel vacatures te vinden, die meteen suggesties geeft als de bezoeker begint met typen.

.

#4. De vacatureoverzichtspagina

Een goede vacatureoverzichtspagina geeft een helder overzicht van alle openstaande vacatures, en een makkelijk vacaturefilter, waarbij eventueel al wordt voorgesorteerd op basis van eerdere keuzes van de gebruiker.

#5. De vacaturedetailpagina

Heel veel bezoekers komen meteen op de vacaturedetailpagina terecht. Dus deze pagina verdient alle aandacht. De beste vacaturedetailpagina is verrijkt met inspirerende en beeldende content die dynamisch wordt gegenereerd op basis van de specificaties van de vacature. Daarnaast bevat zo’n pagina altijd duidelijk de locatie/standplaats van de functie, en liefst ook testimonials bij de vacatures.

#6. Effectief sollicitatieproces

Ook heel belangrijk: bied de kandidaat een effectief sollicitatieproces, dat de conversie optimaliseert en in gebruik aansluit bij de persona en het apparaat dat de bezoeker gebruikt. In het nieuwe product zijn elementen opgenomen die de afgelopen jaren hebben aangetoond voor de optimale conversie te zorgen. Zoals: de mogelijkheid om met een cv vanuit Dropbox of Google Drive te solliciteren, of de mogelijkheid om via een LinkedIn- (of zelfs Facebook-)profiel te solliciteren.

#7. Engagement

Een goede recruitmentsite biedt niet alleen vóór de sollicitatie een goede ervaring, maar ook erná. Engagement na de sollicitatie kan de sollicitant verrassen met nieuwe content, waardoor hij of zij extra geïnspireerd wordt door het bedrijf als werkgever.

#8. Totale meetbaarheid

Nog zo’n cruciaal element is totale meetbaarheid van het proces. Dat begint met: hoe is de bezoeker op deze site beland? Maar het brengt ook alle andere touchpoints in kaart, tot zijn of haar eindstatus in het sollicitatieproces, en maakt dit inzichtelijk in een analysedashboard.

floyd hamilton recruitmentsites
Het team van Floyd & Hamilton (bij elkaar, in tijden vóór corona)

#9. SEO

Aan een goed uitziende en goed werkende recruitmentsite heb je nog weinig als hij niet ook goed gevonden wordt. En dan met name door de doelgroep(en) die jij wilt aanspreken. Je recruitmentsite optimaal inrichten voor zoekmachines (SEO), zodat je een maximale organische vindbaarheid creëert is dan ook essentieel.

#10. Integratie met het ATS

En dan last, but not least: een integratie met het ATS. Zo kun je niet alleen makkelijk vacatures en sollicitaties uitwisselen, maar zo’n integratie kan ook weer als basis dienen om dynamisch content te genereren en het gehele proces te meten.

recruitmentsite recruitmentsites werkenbij site floyd hamilton hunkemoller dhl express

Meer weten?

In september verschijnt de nieuwe whitepaper 10 onmisbare elementen van elke recruitmentsite. En schrijf je dan ook meteen in voor Werf& Live op 1 oktober. Daar hoor je niet alleen alle fijne kneepjes van het vak van de recruitmentsites van Ramses Serno en Karlien Donders, maar ook de beste recruitmenttips van onder meer Dr. John Sullivan, Jumbo en Action.

recruitmentsite werf& live floyd & hamilton

Feel Good Friday: Arbeidsmarktscan heeft wind – eindelijk – in de rug

Het is lang geleden dat de arbeidsmarkt zo onzeker was, en tegelijkertijd zo dynamisch. Aan de ene kant zijn nog steeds grote tekorten te zien, en vele vacatures, aan de andere kant sijpelt ook het nieuws van grote ontslagrondes door. Hoe kun je die aan elkaar matchen? En hoe kun je zorgen dat je voldoende mensen opleidt voor de beroepen waarin nog grote schaarste wordt verwacht? En als je mensen gaat omscholen, wie kun je dan het beste waarvoor opleiden?

Als je mensen gaat omscholen, wie kun je dan het beste waarvoor opleiden?

Daarvoor heeft het kabinet de regeling ‘NL leert door‘ bedacht. Zo’n 50 miljoen euro is hierbij vrijgemaakt voor ontwikkeladvies en (online) scholing. Dit geld is gekoppeld aan werkgevers die de NOW 2.0-regeling aanvragen, die in dat geval verplicht zijn om hun werknemers te stimuleren om aan scholing te doen. Zo kunnen die werknemers zich voorbereiden op eventueel het zoeken van een nieuwe baan.

Minister Koolmees is blij dat mensen vanaf deze zomer al aan de slag kunnen met een loopbaanadviseur: ‘Het is heel belangrijk dat mensen regelmatig nadenken over de toekomst van hun werk. Dat is altijd al zo, maar in deze crisis geldt dat misschien wel extra. Veel mensen zullen de komende maanden ander werk moeten gaan doen. Wie zich daar nu al op voorbereidt, kan sneller een overstap maken als dat nodig is.’

De arbeidsmarktscan

Maar welke scholing past dan bij hen? Dat is waar de arbeidsmarktscan om de hoek komt kijken. Iedereen in de beroepsbevolking kan vanaf 1 augustus een  ontwikkeladvies aanvragen bij gekwalificeerde loopbaanadviseurs. Die loopbaanadviseur kan per traject daarvoor bij het Rijk 700 euro claimen. Daarvan is zo’n 100 euro beschikbaar voor een arbeidsmarktscan, die in kaart brengt welke baan bij jou past en wat je nog moet leren en ontwikkelen om ook echte een goede kandidaat voor die baan te zijn.

De arbeidsmarktscan legt jouw profiel als werkzoekende over dat van potentiële (en kansrijke) banen heen.

De arbeidsmarktscan legt jouw profiel als werkzoekende over dat van potentiële (en kansrijke) banen heen. Zo kunnen (geregistreerde) loopbaanadviseurs er dus achter komen of je nog extra scholing nodig hebt voor de baan die bij jou past. Het enige dat werkzoekenden daarvoor hoeven te doen, is zich aan te melden bij een loopbaanadviseur bij hen in de buurt. De loopbaanadviseur registreert het traject, vraagt subsidie aan en handelt de administratie verder af.

Een zegen voor velen

De regeling moet niet alleen een zegen zijn voor werkzoekenden, die zo relatief snel weer aan een nieuwe baan worden geholpen, hij helpt ook de vele loopbaanadviseurs in ons land natuurlijk enorm. En natuurlijk ook de ontwikkelaars van de arbeidsmarktscan; Arbeidsmarktkansen.nl en de Intelligence Group. Jarenlang is er al aan de scan gewerkt, maar tot nu toe bleef de echt grote doorbraak uit. Daar lijkt dus nu verandering in te komen.

Achter de scan gaan grote hoeveelheden data over de arbeidsmarkt schuil.

De vraag is ‘enorm gestegen‘, constateert initiatiefnemer Ben Rogmans, directeur van Arbeidsmarktkansen.nl, dat de scan aanbiedt via onder meer partners als LDC, Ixly, eelloo, Focus, AWVN en Jobport. Achter de scan gaan grote hoeveelheden data over de arbeidsmarkt schuil, gecombineerd met 20 jaar intensief eigen arbeidsmarktonderzoek. De externe partners, zoals LDC en eelloo, voegen daar weer eigen data aan toe, vooral op het gebied van skills en competenties. Rekening houdend met enerzijds je werkervaring, opleidingsniveau, beroep of functie, branche en regio, en anderzijds het aantal vacatures (op lange termijn) dat daarbij past, wordt een score van je arbeidsmarktkansen berekend.

Voor hypotheken

De tool had de afgelopen jaren al veel bekendheid gekregen, als input voor de aanvraag van een hypotheek voor flexwerkers. Die konden in het verleden vaak moeilijk aan een hypotheek komen, maar met de arbeidsmarktscan konden ze voor veel banken en geldverstrekkers de afgelopen tijd al wel hun financiële degelijkheid aantonen. En dat werkt, aldus Rogmans. ‘Dit product is echt gevalideerd aan alle kanten. Maar het mooiste is nog wel dat in de 5 jaar dat we dit aanbieden, nog niemand ook maar één maand hypotheek heeft overgeslagen.’

Het mooiste is nog wel dat in de 5 jaar dat we dit aanbieden, nog niemand ook maar één maand hypotheek heeft overgeslagen.’

Nu vindt de toepassing dus veel breder plaats dan alleen de woningmarkt. Rogmans is er tevreden over. ‘Door objectieve kansen van individuen op de arbeidsmarkt te berekenen, kunnen we perspectief bieden aan medewerkers, werkzoekenden en studenten. Het heeft een aanloop gehad, maar we lijken nu het goede moment voor dit product te pakken te hebben.’

Meer weten?

Donderdag 13 augustus 2020, tussen 11.00 en 11.30, vindt een gratis webinar plaats over de arbeidsmarktscan, waar Geert-Jan Waasdorp, directeur en oprichter van IG Group, in gesprek gaat met LDC over de regeling NL Leert door, de data onder de (recent vernieuwde) arbeidsmarktscan van LDC, de kracht van de scan én de mogelijkheden die er ook op dit moment nog zijn voor werkzoekenden.

Aanmelden voor het webinar

Nieuw personeel nodig? Dit is hoe data je daarbij kunnen helpen

whitepaper laat data je helpenWeinig zo kostbaar voor een organisatie als een bad hire. Niet alleen in geld, maar ook in tijd, wil je dat koste wat kost voorkomen. Dus waarom zou je dan nog je werving- en selectiebeslissingen baseren op je intuïtie, en de hoop dat je geluk hebt? Terwijl er tegelijk ook bergen data beschikbaar zijn om je te helpen je besluiten beter te onderbouwen?

Met een datagedreven strategie kan jouw bedrijf geld en tijd besparen.

In een nieuwe whitepaper laten NationaleVacaturebank en Intermediair zien hoe die data elk bedrijf, groot of klein, kunnen helpen. Je gaat dan namelijk werken met échte inzichten, zodat je steeds dichter bij de best mogelijke hire komt. Door zo’n efficiënte datagedreven strategie, is jouw bedrijf dus steeds beter in staat om geld en tijd te besparen, met een beter hiring resultaat.

Maar waar te beginnen?

Maar waar te beginnen? De whitepaper behandelt onder meer bekende KPI’s als het percentage bad hires, de time-to-hire, de cost-per-hire en de source of hire en referraldata. Werken met zulke data (en meer) heeft 5 voordelen, zo wordt opgesomd:

  • Een betere quality-of-hire

Met een grondige data-analyse kom je achter de drijfveren van jouw beste hires. Wie zijn ze? Waar kwamen ze vandaan? Welke eigenschappen delen ze? Door de
variabelen te analyseren die consistent terugkomen bij jouw beste hires, weet je ook wie je in het vervolg zoekt en wáár je moet zoeken.

  • Minder kosten

Als je in je proces minder bezig bent met onnodige informatie, maar alleen focust op de belangrijkste variabelen, dan zou je dat moeten terugzien onder de streep. En je kunt zien waar voordeel te behalen valt: als bepaalde jobboards bijvoorbeeld nauwelijks sollicitanten opleveren, kun je daar geld besparen.

  • Einde aan de onderbuik

Een fantastisch sollicitatiegesprek is nog lang geen garantie voor een fantastische aanstelling. Data kunnen helpen om positieve onderbuikgevoelens te corrigeren.

  • Een betere candidate experience

Stel: je komt er via analyse achter dat kandidaten vaak bij hetzelfde punt afhaken. Dan is daar waarschijnlijk een goede reden voor. Door deze datapunten te identificeren, kun je een véél beter scenario creëren, zonder dat kandidaten iets als lastig, overbodig of vervelend ervaren.

  • Verbeter je vacature- en hiring-prognoses

Werving en selectie is nu nog vaak een slag in de lucht. Hoeveel vacatures kan één recruiter vervullen? En wat kost dat? Slechts weinig bedrijven weten het precies. Door datagestuurd te gaan werken, leer je beter voorspellen. Waar en wanneer leveren vacatures de meeste goede kandidaten op? Hoeveel kandidaten heb je eigenlijk nodig om één functie (goed) te vullen? Als je dit weet, leer je steeds beter prognoses te maken.

Complete data graag

Een grote uitdaging bij de verzameling van data is om ze compleet te krijgen. Incomplete data staan immers garant voor een incomplete beslissing – in het ergste geval vertaald naar een kandidaat die tóch niet past. Maar ook geldt: hoe meer tools en databases je hebt, hoe lastiger het is om één proces te blijven volgen. Het is vrijwel altijd lastig om ze met elkaar te laten communiceren.

Een ATS kan zelfs al voor organisaties van nog geen 10 medewerkers interessant zijn.

Het is daarom voor organisaties interessant om één centraal recruitmentplatform te ontwikkelen, waarin alle datapunten en interacties (van formele tot informele communicatie) samenkomen. Zo’n ATS (Applicant Tracking System) kan zelfs al voor kleine organisaties (van nog geen 10 medewerkers) interessant zijn. Al is het helemaal interessant als je met zo’n systeem ook de koppeling kunt maken met hoe een binnenkomende kandidaat uiteindelijk ook presteert op de werkvloer, tot het moment dat hij of zij weer vertrekt.

Hoe pak je het aan?

De whitepaper behandelt daarnaast zeven verschillende ‘startpunten’ om met data te beginnen:

1. Houd alles hondstrouw bij, het liefst op één centraal punt.

2. Gebruik scorekaarten in het screeningsproces, waarmee je kandidaten zo objectief mogelijk een cijfer geeft, per fase en op gebied van relevante vaardigheden. Zo voorkom je vooroordelen.

3. Meet de wervingssnelheid. Hoe lang duurt het (gemiddeld) vanaf het moment dat je bedrijf een vacature uitzet, totdat een kandidaat de baan accepteert?

4. Begin bij de bron. Kandidaten kunnen overal vandaan komen, maar het is handig om die bronnen wél te analyseren. Wie levert het meeste (kwalitatieve) kandidaten op? Dan kun je daarmee verder gaan.

5. Een gestructureerd sollicitatieproces kent veelal dezelfde onderdelen, en daarmee dus dezelfde meetpunten. Hiermee kun je er bijvoorbeeld achterkomen welke kenmerken succesvolle werknemers deelden in het recruitmentproces.

6. Automatiseer het vastleggen van data zoveel mogelijk. Of het nu gaat om e-mails, uitnodigingen, sollicitatiegesprekken of interne communicatie, bijvoorbeeld met de hiring manager.

7. Automatiseer de communicatie. Uit onderzoek van klantdataplatform Segment kwam naar voren dat geautomatiseerde e-mails naar kandidaten het beter doen dan handmatig verzonden e-mails. Als het om sourcing gaat, kunnen organisaties eigenlijk alle uitgaande e-mails automatiseren, totdat een kandidaat reageert.

Word predictive

Als je goed met data omgaat, wordt je recruitmentproces steeds beter voorspelbaar, en dus ook beter beïnvloedbaar. Wat daarbij steeds meer in opkomst is, is de zogeheten performance feedback loop. Door systematisch te analyseren hoe een sollicitant later in het bedrijf functioneert, kun je die data gebruiken als input voor je recruitment. Wie zijn er nog (succesvol) in dienst, en wat is hun ontwikkelingslijn geweest in die tijd? Zo word je proces steeds meer predictive.

Als je goed met data omgaat, wordt je recruitmentproces steeds beter voorspelbaar, en dus ook beter beïnvloedbaar.

Ook kun je hiervoor op zoek naar externe data. Bij de Nationale Vacaturebank (in 2019 voor de tiende keer op rij verkozen tot meest populaire carrièresite van Nederland) zoeken bijvoorbeeld elke maand ruim 1 miljoen kandidaten naar een baan. Dat levert natuurlijk een enorme hoeveelheid data en inzichten op over het online zoekgedrag en besluitvormingsproces bij het vinden van een nieuwe baan. Het team van DPG Recruitment vertelt er graag meer over.

whitepaper laat data je helpenMeer weten?

Meer weten over hoe data je kunnen helpen? In de hele whitepaper staan nog veel meer voorbeelden opgesomd. Download hem hier.

Het grote gevaar van overmoed in sollicitaties (en hoe je het tegengaat)

Toetsen we in een sollicitatiegesprek werkelijk of iemand geschikt is voor de functie? Of testen we vooral iemands vaardigheid om goede antwoorden te geven, iemands zelfvertrouwen en charisma of zelfs iemands ‘overmoed’? Nemen we hierdoor werkelijk de besten aan? Of juist alleen de beste praters? Nieuw onderzoek lijkt vooral op het laatste te wijzen. En dat leidt niet alleen ertoe dat veel talent – ten onrechte – wordt afgewezen, maar ook tot verdere sociale ongelijkheid, zo blijkt.

‘We moeten echt anders gaan kijken naar zelfvertrouwen.’

‘We moeten echt anders gaan kijken naar zelfvertrouwen’, zegt Peter Belmi, assistant professor van de universiteit in Virginia, en co-auteur van een recent onderzoek van Stanford Business University. ‘Dat iemand zeer assertief kan spreken, of vol zelfvertrouwen zit, betekent nog niet dat hij of zij ook daadwerkelijk slim is.’ En aan recruiters de lastige taak om daar doorheen te leren prikken. ‘Bravoure is aanstekelijk, waardoor we er helaas meer talent aan toeschrijven dan gerechtvaardigd is.’

Zelfvertrouwen uitstralen

Overmoed – oftewel: het geloof dat je beter bent dan anderen, terwijl daar geen bewijs voor is – blijkt volgens de onderzoekers te correleren met hogere sociale klasse. Met andere woorden: mensen van een hogere sociale klasse hebben van huis uit al meer voordelen meegekregen, maar profiteren daar nog eens extra van in een sollicitatiegesprek, vanwege het (onverdiende) zelfvertrouwen dat ze daar doorgaans uitstralen, en recruiters die daarvoor gevoelig blijken.

Betere praters en mooiere mensen hebben meer kans in een sollicitatie.

Er was natuurlijk al eerder onderzoek gedaan naar dit effect, dat veel mensen zelfvertrouwen verwarren met intelligentie of kwaliteit. En het was ook al bekend dat betere praters en mooiere mensen meer kans hebben in een sollicitatiegesprek, terwijl hun werkelijke talenten voor een functie dat niet altijd rechtvaardigen. Maar de nieuwe Stanford-studie werpt nog eens een gedetailleerd licht op het onderwerp en toont dat vooral de mensen die toch al privileges hebben hiervan profiteren.

‘Gevaarlijker dan incompetentie’

Overmoed is zelfs ‘gevaarlijker dan incompetentie’, zei managementonderzoeker en bestsellerauteur Malcolm Gladwell recent tegen CNBC Make It. ‘Overmoed is zeer giftig. Het leidt tot beslissingen die verstrekkender zijn dan incompetentie. En hoe gevaarlijker overmoed wordt, hoe minder geneigd zijn de overmoedigen te luisteren naar een ander.’

Overmoedige leiders blijken een negatieve impact te hebben op vele prestaties, van te riskante investeringen tot slechte beslissingen over fusies en overnames. Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman schijnt zelfs ooit gezegd te hebben dat, mocht hij een toverstokje hebben, overmoed als bias dan het eerste was dat hij zou ‘wegtoveren’. Toch krijgt overmoed nog steeds positieve associaties, blijkt bijvoorbeeld ook uit het onderzoek van Berkeley-docent Cameron Anderson.

Zekerheid uitstralen beïnvloedt andere mensen snel.

Deze associaties komen voort uit onze menselijke neiging om onzekerheid en ambiguïteit te vermijden, aldus psycholoog Maria Konnikova. Overmoedige mensen, met veel zelfvertrouwen, stralen zekerheid uit, wat andere mensen snel beïnvloedt. Er is zelfs een deel in ons brein (het vmPFC) dat hier met name gevoelig voor zou zijn. Overmoed komt daarbij overigens voor in drie vormen:

Wat valt ertegen te doen?

Maar dan de hamvraag: wat valt ertegen te doen? Als overmoed zo wijdverbreid is, en het zo lastig is om er níet gevoelig voor te zijn, hoe schakelen we dat mechanisme dan effectief uit in een recruitmentprocedure? De deskundigen en onderzoekers noemen daarvoor een aantal opties:

#1. Bepaal de échte expertises

De belangrijkste tip: show, don’t tell. Oftewel: vertrouw niet op iemands postuur, oogopslag of spreekstijl om te bepalen of iemand competent is. Kijk liever naar signalen die echt voorspellend zijn. Vraag een kandidaat bijvoorbeeld niet naar een (recente) prestatie waar hij of zij trots op is. Geef in plaats daarvan liever een opdracht die laat zien of iemand echt een bepaalde taak aankan.

#2. Kijk naar intellectuele nederigheid

Alhoewel de neiging groot is om te kiezen voor mensen die dingen zeker (lijken te) weten, is het vaak beter om te gaan voor de twijfelaars, de mensen die bereid zijn van mening te veranderen. ‘Intellectuele nederigheid’, zoals de onderzoekers dat noemen: open voor het idee verkeerd te zitten, en andere perspectieven te overwegen. ‘Intellectueel nederige leiders kunnen de verleiding weerstaan stug vast te houden aan hun eigen ideeën’, zoals ethiekhoogleraar Bradley Owens (Brigham Young University) het noemt.

Volgens Stanford-onderzoeker Margaret Neale gaat het zelfs zover dat je beter de onzekeren boven de overmatig zelfverzekerden kunt verkiezen. ‘Er is een grote hoeveelheid bewijs dat mensen met echte expertise en vaardigheden – ironisch genoeg – juist in hun eigen werkveld minder zeker van zichzelf zijn. Juist omdát ze zoveel ervan afweten.’

#3. Wees sceptisch

Kijk naar bewijzen, neem niet zomaar dingen aan, en wees je zoveel mogelijk bewust van hoe je eigen bias werkt. Als je mensen met veel bravoure ontmoet, probeer altijd naar de echte successen te kijken die iemand heeft geboekt, zegt management consultant Khatera Sahibzada in Scientific American. ‘Enig zelfvertrouwen is een goed ding, maar als je er te veel van hebt, dan is het gewoon te veel.’

#4. Zorg voor feedback en democratie

De sleutel tot het uitsluiten van overmoed ligt in feedback en meer ‘democratie’, zoals Gladwell het noemt. Oftewel: ‘Zorg dat je als organisatie een systeem hebt waarin je elkaar feedback kunt geven.’ En ook verkiest hij ‘democratie boven dictatorschap’. Met andere woorden: als een divers samengestelde groep beslissingen neemt, zul je overmoed eerder voorkomen. ‘Het is een stuk lastiger zelfvertrouwen uit te stralen voor een groep mensen met verschillende meningen.’

Lees ook

Feel good Friday: Vloggend op zoek naar een baan

Ze heeft nog géén sollicitatiebrief gestuurd. Maar ze heeft al wel met een aantal mensen gesproken, bijvoorbeeld over het opzetten van een franchise. En ze sprak ook al met een recruiter, die echt dé baan voor haar had. En zo zien we Sophie Emmerik al vloggend naar Rotterdam rijden, voor een gesprek met ene Joey. En ja, daar is ze best ‘een beetje gespannen voor’, dat mag de kijker best weten. Hoe het afloopt? Dat leren we pas in haar volgende vlog…

De laatste tijd zien we steeds meer vlogs van werkzoekenden opduiken.

Vlogs van recruiters of van mensen die als ambassadeur optreden voor hun organisatie, die waren er natuurlijk al volop. Steeds vaker konden kandidaten via een vlog kennismaken met een werkgever, en zo kijken of daar solliciteren misschien iets voor hen is. Maar de laatste tijd zien we ook steeds vaker de andere kant ontstaan: werkzoekenden die vloggend een baan zoeken. Zo besteedden we vorige week al aandacht aan de ‘open brief‘ van Lotte die bij de politie wil. Maar ze is vanzelfsprekend lang niet de enige die de kracht van video heeft ontdekt.

Sophie’s keuzes

Ook Sophie is zo iemand. De afgelopen maanden is ze moeder geworden, ‘er even uit geweest’, zoals ze zelf zegt, maar nu dus weer volop beschikbaar. ‘Tijd om weer te gaan werken’, zegt ze in haar video. ‘Maar wat zal ik dan gaan doen? Terug de sales in? Of verder met mijn eigen bedrijf? Of meer de social en de marketingkant op, waar echt mijn passie ligt?’ En dus wil ze de komende weken een paar vlogs posten over ‘haar zoektocht’ naar waar ze gelukkig van wordt, en waarin ze haar ei kwijt kan.

Voorgegaan door velen

Ze werd voorgegaan door velen. Onder wie bijvoorbeeld Matthijs van Doesburg (nu content manager bij RevenYOU), die eind 2018 al een behoorlijk professionele sollicitatievideo online zette (later ook nog gevolgd door twee tipvideo’s over hoe je dat nou doet, zo’n sollicitatievideo maken).

En recent duiken er – met name via LinkedIn – ook vele anderen op. Zoals Esther Dijkstra, die besloten heeft ‘haar vleugels uit te slaan richting een baan waarin mijn creatieve ideeën beter tot hun recht komen’.

En dan hebben we bijvoorbeeld ook nog de ‘reflectieve, secure en kalme’ Quirijn Kruit, die in een video de kijker uitlegt hoeveel energie hij haalt uit creatieve sessies:

Groet uit Nieuw-Zeeland

Het gaat in de sollicitatievlogs trouwens niet altijd om ‘voorgelezen cv’s’. Zo ging de destijds 29-jarige Marceliene uit Alkmaar in 2018 samen met haar vriend al vloggend de wereld over en deed ze meer onderzoekend verslag van haar zoektocht naar een baan in Nieuw-Zeeland.

En in 2014 ging de afgestudeerd psycholoog Kimberley (van MijnBreintv.nl) ook al naar YouTube in haar zoektocht naar een baan. Maar al vloggend sprak zij niet meteen werkgevers aan, maar juist ook andere baanzoekers. ‘Misschien zitten jullie in hetzelfde schuitje en kunnen we elkaar tips geven. Gedeelde smart is halve smart.’

Kijkcijferkanonnen zijn de sollicitatievideo’s overigens nog lang niet altijd. Zo is er de recente video waarin de Taiwanese Li-Chun vertelt over de baan die ze graag in Nederland wil. De teller van het aantal weergaves van haar ‘open brief’ stond (tot deze week) echter nog maar op… 1. Laten we voor haar hopen dat dit verhaal daar verandering in brengt. Volgens het aloude, hoopvolle gezegde: ‘Er hoeft er maar eentje tussen te zitten…’

Meer weten?

vloggend professioneel jobhuntenMet de tweedaagse opleiding Professioneel Jobhunten leer je als werkzoekende enerzijds met de modernste zoektechnologieën alle relevante werkgevers en vacatures identificeren. Anderzijds word je bijgespijkerd op het gebied van personal branding en hoe je maximaal gebruik kunt maken van je eigen netwerk en het netwerk van anderen.

Interesse? Hier vind je alle informatie.

Lees ook

De burn-out-bias: hoe een tijdje overspannenheid sollicitanten nog lang kan dwarszitten

Een burn-out op het cv van een kandidaat? Het is voor veel recruiters een ‘rode vlag’, blijkt uit nieuw onderzoek van de Gentse wetenschappers Philippe Sterkens, Stijn Baert, Claudia Rooman en Eva Derous. Dat kandidaten met een burn-outverleden ooit héél hard gewerkt hebben? Dat zal best, denken de recruiters. Maar ze zien zulke kandidaten toch vooral als minder stressbestendig en minder zelfstandig. En dus maken ze (véél) minder kans.

Fysiek letsel blijkt minder schadelijk voor je kansen dan een burn-out.

Heb je fysiek letsel gehad? Dat is minder schadelijk voor je carrièrekansen dan een burn-out, aldus de onderzoekers, die een experiment met 1.700 fictieve kandidaten opzetten om tot die conclusie te komen. De (fictieve) kandidaten hadden allemaal een ‘gat’ op hun cv, variërend van burn-out tot ‘persoonlijke redenen’ of ‘gewoon’ werkloosheid. Ze vroegen vervolgens 425 Vlaamse recruiters wie ze van die kandidaten al dan niet zouden uitnodigen voor een tweede gesprek.

Meer kans bij vrouwen

Het bleek vervolgens dat kandidaten met een burn-outverleden de laagste kansen hadden op een volgend sollicitatiegesprek, terwijl kandidaten die herstelden van een fysieke problematiek juist het meest kans hadden op een vervolginterview. Een fysiek ongemak kun je achter je laten, zo reageerden de recruiters waarschijnlijk. Maar heb je eenmaal een burn-out gehad, dan loop je dat risico volgens hen in een nieuwe baan opnieuw.

Vrouwen geven burn-outpatiënten doorgaans eerder een kans dan mannen.

‘Onze data suggereren dat dit effect sterker uitgesproken is voor jobs die een hoge mate van stresstolerantie vereisen’, aldus onderzoeker Philippe Sterkens. Aan de andere kant valt wel op dat recruiters die persoonlijk in aanraking kwamen met burn-out sneller geneigd zijn om ex-burn-outpatiënten een kans te geven. Uit het onderzoek blijkt ook dat het geslacht van de recruiter hierin verschil maakt: vrouwen bleken doorgaans eerder geneigd burn-outpatiënten te laten doorgaan.

Een echte bias

De studie heeft de titel meegekregen ‘As If It Weren’t Hard Enough Already: Breaking down Hiring Discrimination Following Burnout’. Er is dan ook echt sprake van een ‘burn-out-bias‘, aldus de onderzoekers, oftewel: er spelen allerlei stigma’s en vooroordelen, die niet op realiteit berusten. Zo geven de recruiters de kandidaten met een burn-out-verleden ook lagere scores voor autonomie en aanstuurbaarheid. Bovendien werd hun huidige gezondheid gemiddeld lager ingeschat.

Recruiters denken dat ex-burn-outpatiënten minder goed samenwerken.

Daarnaast laten de recruiters merken dat ze kandidaten met een burn-outverleden minder leiderschapscapaciteiten en learning ability toedichten. Ook denken ze dat ex-burn-outpatiënten zich minder snel kunnen aanpassen aan veranderende werkomstandigheden, en dat samenwerking met hen moeilijker zal zijn. Daarmee is die bias een recept voor ‘sub-optimale selectiebeslissingen’, aldus de onderzoekers. ‘Vergeet niet dat de omstandigheden in de vorige baan doorgaans veel bepalender zijn voor een burn-out dan eventueel ongunstige individuele kenmerken.’

Verzwijgen? Doe maar niet

Overigens raden ze beleidsmakers aan om zich niet alleen te richten op meer kennis rondom burn-out. Meer kennis blijkt immers nauwelijks verschil te maken. Beter is het om te proberen meer persoonlijke ontmoetingen te organiseren tussen recruiters en mensen die een burn-out achter de rug hebben. Dat leidt namelijk eerder tot minder negatieve percepties, aldus de onderzoekers, ‘en is daarom een veelbelovende route om te onderzoeken.’

‘Meer persoonlijke ontmoetingen regelen is een veelbelovende route.’

En kandidaten die maar besluiten hun burn-out te verzwijgen? Geen goed idee, zegt Sterkens. Misschien verhoog je als sollicitant daarmee wel je kansen op de korte termijn. ‘Maar dan kun je oprechte werkrelaties bij een nieuwe start vergeten.’ Beter is het daarom om te anticiperen op de bestaande vooroordelen, adviseert hij. ‘Komt de burn-out ter sprake tijdens het sollicitatiegesprek? Dan kun je misschien het best zelf proactief werksituaties aanhalen die aantonen dat je wel degelijk stressbestendig bent.’

Lees ook