5 belangrijke trends in moderne employer branding

Aan de vooravond van World Employer Branding Day, dat deze week plaatsvindt in Amsterdam, vond op het kantoor van SteamTalmark woensdag een klein voorafje plaats, in de vorm van een internationaal evenement(je) met korte presentaties over de grootste trends in employer branding. Het was het eerste evenement in het kantoor sinds corona, dus een beetje bijzonder was het zeker. Maar welke lessen staken we er nu precies op over de huidige wereld van employer branding? We pikken er 5 uit.

Les #1. Ambities centraal

Ja, je moet in je employer branding een waarachtig verhaal vertellen, en altijd dicht bij de waarheid blijven. Het wordt inmiddels zo vaak gezegd dat het bijna een cliché is, trapte strategisch directeur Jari Kloppenburg de middag af. Maar alleen maar de waarheid laten zien is niet genoeg, zei hij ook. Het is bovendien vaak nogal sáái. Wil je als werkgeversmerk onweerstaanbaar worden, dan is het volgens hem dus niet alleen nodig om te laten zien hoe het nú is, maar ook waar je naartoe wilt. Je ambities, kortom. ‘Als je durft in de toekomst te stappen, dan wordt het interessant, ook voor potentiële medewerkers.’

‘Als je durft in de toekomst te stappen, dan wordt het interessant.’

Hij laat een video zien van Enexis, die niet eens als werkgeverscampagne is opgenomen, maar die wel een werkgeversverhaal vertelt, én tegelijk de verandering laat zien die de organisatie wil doormaken. Als employer branders moet je dus niet alleen een true story brengen, zegt hij, maar ook een attractief verhaal. Niet focussen op de status quo, of wat je vandaag doet, maar juist ook focussen op je doelen, waar je naartoe wilt. ‘Zo kweek je verlangen bij je doelgroep.’

Een ander voorbeeld vond hij in een video waarin ABN Amro open en bloot alle eigen ambities en uitdagingen in de boodschap verwerkte. ‘De bank vertelt daarin een eerlijk verhaal. Dat nog lang niet alle hypotheken al duurzaam zijn. Dat slechts 35% van de topposities door vrouwen wordt ingenomen. En ze vragen mensen mee te komen werken om dat te veranderen. Dat is interessant, vind ik. Ze stappen over hun status quo heen. Dat is waar employer branding voor mij over gaat. Als je begint met je ambities als organisatie, spreek je ook de ambities van het talent aan. Op het kruispunt van die ambities kom je elkaar tegen, daar gebeurt het.’

Les #2: Glocalisation

De volgende spreker van de middag ging in op een al langer bekend probleem: hoe ga je om met wereldwijde werkgeversmerken, terwijl de lokale situatie overal anders is? Het antwoord van Robindro Ullah, CEO van het Berlijnse Trendence Institute: glokalisatie. Oftewel: omarm het wereldwijd gezamenlijke in een merk. Maar pas het tegelijk aan op de lokale omstandigheden. Zoals een iPhone ook wereldwijd hetzelfde is. Maar tegelijk heel veel mogelijkheden voor personalisatie kent. En zoals H&M in elke winkelstraat er min of meer hetzelfde uitziet. Maar toch in Tokio net iets andere kleren heeft hangen dan in Rome of Parijs.

Het ultieme voorbeeld, aldus Ullah: sociale media. Het gaat om wereldwijde platformen. Maar leveren hun product ultra-gepersonaliseerd bij je af. Daar kunnen volgens hem ook werkgeversmerken van leren. ‘Een wereldwijd merk is van belang. Maar zorg dat je het altijd kunt aanpassen aan de locatie, of aan bepaalde doelgroepen.’ Dat alles onder de stelregel: zoveel uniformiteit als mogelijk, en zoveel lokalisatie als nodig.

Handige vuistregel: zoveel uniformiteit als mogelijk, en zoveel lokalisatie als nodig.

En data over verschillende landen kunnen je daarbij helpen, zegt Ullah. Zo is het handig om te weten dat er een wereldwijde trend is waarin werknemers zoeken naar meer waardering. ‘Werknemers willen dat werkgevers hen echt zíen.’ Maar waar ze dat in Italië het liefst zien in de vorm van een promotie, is dat in het VK het liefst een salarisverhoging, en in Duitsland en Nederland juist eerder erkenning door de leidinggevende. ‘Daar kun je ook in je lokale employer brand rekening mee houden’, aldus Ullah.

Les #3. Géén e-shop

De Utrechtse Data Science Engineer Chris Pfaff ging daarna in op de rol van Artificial Intelligence in het huidige employer branding. Zijn stelling: recruitmentsites werken nu nog te vaak als e-commercesites: ze proberen bezoekers snel door de funnel heen naar een conversie te loodsen (lees: de sollicitatie). Maar een werkenbij-site is daar natuurlijk op geen enkele manier mee te vergelijken, zegt hij. ‘Ik koop zelf 12 keer per maand iets online. Maar een mens wisselt slechts 12 keer van baan in zijn hele leven. Dat is echt iets heel anders. We gebruiken dus methoden die niet passen bij de context waarin we zitten.’

Met andere woorden: er is een nieuw model nodig, legde Pfaff zijn gehoor uit. En dat zit hem niet in het volgen van individuele bezoekers, zegt hij, maar eerder in: het herkennen van patronen in het gedrag dat mensen op je website hebben. Daarmee kun je nieuwe groepen aanspreken, en je doelgroepen leren kennen. Het is een aanpak die ook veel minder privacygevoelig is dan mensen met cookies achternazitten, stelt hij.

Vergelijk het met een verkeerstelling op de weg, zegt hij. Ook daar kun je veel informatie uithalen, zonder te weten wíe er nou precies reed. ‘Als je dan het gedrag op lange termijn volgt, kun je de computer vragen te kijken wat daarin verandert. En dan kun je patronen ontdekken, waarmee je weer je doelgroepen kunt vergroten en leert wie je het beste waar en hoe kunt targetten. Omdat je dan niet naar het individueel gedrag van een bezoeker kijkt, maar naar alle events en touchpoints op een site. En het talent uiteindelijk zijn eigen keuze laat bepalen.’

Les #4: Sociale media is óók lange termijn

Ja, sociale media gaan hard. Wat je vandaag post, is morgen alweer ondergesneeuwd in een nieuwe brij aan berichten. Maar denk niet dat je het daarom maar moet zien als een quick fix, zei Ben Fox, Social media Director van Blackbridge London. Ook hoe je je als merk gedraagt op social media vraagt een langetermijnstrategie. ‘Social media hebben soms een slechte reputatie, maar als je het juist gebruikt kun je een grote impact maken!’

‘Benader nooit sociale media zonder erover na te denken wat je doet en waarom.’

Sociale media worden vaak vooral gebruikt om een boodschap te zenden. Maar Fox roept op ook hier toch vooral je doelgroep niet te vergeten. ‘Denk altijd eerst aan je publiek, en plan vervolgens rondom hun behoeftes. Benader nooit sociale media zonder erover na te denken wat je doet en waarom. Focus op het ondersteunen van je doelgroep en hoe je waarde aan hun leven kunt bieden. In plaats van alleen maar marketingboodschappen te sturen. En bekijk hoe je de resultaten op lange termijn kunt monitoren, in je hele marketingmix. Alleen zo kun je je output optimaliseren, zonder steeds achter weer een nieuw kanaal aan te lopen.’

Les #5: Flip the funnel

Nog even terug naar Jari Kloppenburg. Want hij had het niet alleen over het centraal stellen van ambities, maar ook over ‘flip the funnel‘. Wat hij daarmee bedoelde? Dat we in deze krappe arbeidsmarkt moeten afstappen van het idee onze kandidaten in een trechter te moeten stoppen, ‘want dat maakt je potentieel alleen maar kleiner’. In plaats daarvan kun je volgens hem beter aansluiting zoeken bij het marketingmodel van Binet en Field, en van een verticale naar een horizontale focus te gaan, waarbij ook veel meer aandacht is voor latent talent.

Touch/tell/sell? AIDA? See/Think/Do/Care? Het komt allemaal een beetje op hetzelfde neer, aldus Kloppenburg. Maar we helpen onszelf er op termijn niet of nauwelijks mee. Het is een beetje zoals de gele lijn in het Binet en Field-model: elke keer een kortetermijninvestering, elke keer een korte klap, maar weinig winst op de lange termijn. Terwijl: als je gaat focussen op het langetermijnpotentieel van de hele doelgroep, en bij hen je merk langdurig onder de aandacht brengt, dan bouw je memorabiliteit, en wordt het effect van je inspanningen steeds een stukje groter.

‘Touch/tell/sell? AIDA? See/Think/Do/Care? Het komt allemaal op hetzelfde neer. Maar maakt je potentieel niet groter.’

Dus het gaat er volgens hem om twee werelden samen te brengen: aan de ene kant met employer branding inzetten op het brede potentieel, op de lange termijn, op een emotionele connectie, en op herkenbaarheid, terwijl je aan de andere kant blijft inzetten op recruitment performance – dus met korte termijn conversiegedreven targeting, rationeel, ‘want mensen weten daar al dat ze willen solliciteren’, en responsief. ‘En als je die twee begrippen weet samen te krijgen, hoeven we niet alleen de kleine groep bezoekers steeds verder uit te knijpen, maar maken we ons potentieel juist groter’, sloot hij hoopvol af.

Meer weten?

Of volg de Masterclass Employer Branding bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie:

 

Hoe zet je een pakkende werkenbij-site op? 4 recente cases nader bekeken

Een pakkende werkenbij-site is het ankerpunt van elke recruitmentcampagne. Maar wat komt er allemaal bij kijken? Daarin zijn veel keuzes mogelijk. We steken ons licht op bij 4 min of meer recente cases om te kijken welke dat zoal zijn.

Case #1. Urban Gym Group

De Urban Gym Group bestaat uit 5 verschillende sportlabels met elk hun eigen discipline én doelgroep: BTY CLB, Trainmore, High Studios, Clubsportive en Trib3. Voor het werven van nieuw personeel is dit best een uitdaging, zeker als je dit op één vacatureplatform wilt bundelen. De vacatures verschillen namelijk enorm, niet alleen qua functie, maar ook qua opleidingsniveau. Van kantoorpersoneel tot clubmanagers en van fitnessinstructeurs tot receptionisten. En dus ook nog eens qua label. Hoe plaats je dit overzichtelijk op 1 plek en hoe zorg je ervoor dat de juiste vacatures bij de juiste personen terecht komen?

De vraag

Hoe creëren we één overzichtelijke plek voor alle vacatures van onze 5 verschillende labels, met een goede zichtbaarheid per discipline?

De oplossing

Een customizable recruitment-framework, waarmee relatief snel een werken-bij website gerealiseerd kan worden.

Resultaat

Een complete werkenbij-site, passend bij de huisstijl en met onderbouwde strategie. Met veel overzicht voor de labels, zodat werkzoekenden snel bij de juiste vacature uitkomen. ‘Tijdens de strategiesessie en customer journey workshop zijn we gedetailleerd naar de route van de doelgroep gaan kijken’, aldus Alen Sirovica, mede-oprichter van digitaal bureau Elephant en agency-collectief the HERD, dat tekende voor de site. ‘Hoe doorlopen bezoekers de website en hoe vertaalt dat zich naar de sitestructuur? Deze antwoorden zijn ontzettend waardevol en spelen een essentiële rol in de volgende stap: het bepalen van het design.’

De grootste uitdaging was om 5 verschillende labels overzichtelijk te laten zien, vertelt hij. Met de huisstijl van Urban Gym Group als hoofdfocus, maar waarbij de individuele branding per sportlabel ook zichtbaar moest blijven. ‘Bovendien heeft elk label een uniek verhaal, wat niet verloren mag gaan in het geheel.’ Wat in het uiteindelijke resultaat ook duidelijk terug te zien is. Een koppeling met een ATS? Dat is er niet, want Urban Gym Group maakt geen gebruik van ATS. ‘Om het de medewerkers makkelijker te maken, hebben wij wel een koppeling naar mailboxen gerealiseerd. Zo komen de reacties op vacatures direct bij het juiste label uit.’

Case #2. Holland & Barrett

Holland & Barrett (tot 8 jaar geleden bekend als: De Tuinen) is een van de meest toonaangevende retailers op het gebied van voedingssupplementen, natuurlijke beautyproducten en gezonde voeding. In Nederland zijn er momenteel 200 winkels, in alle 16 landen waar de van oorsprong Britse keten actief is zijn in totaal zo’n 1.300 gezondheidswinkels. Om voldoende mensen te vinden voor die winkels, was er behoefte aan een pakkende werkenbij-site waar de corporate story tot leven komt.

De vraag

Hoe krijgen we een sprekende werkenbij-site die onze missie goed overbrengt én onze 3 verschillende doelgroepen aanspreekt?

De oplossing

Een employer branding-WordPress-site met integratie van een nieuw ATS en voldoende ruimte voor de corporate story.

Is een pakkende werkenbij-site alleen iets voor heel grote organisaties? Nee, hoor. Deze 4 sterk verschillende cases laten zien dat het eigenlijk voor iedereen binnen bereik ligt.

Resultaat

‘Holland & Barrett heeft ambitieuze plannen en blijft groeien, zowel met fysieke winkels als online’, aldus Sirovica. ‘Maar hoe bereik je drie sterk uiteenlopende doelgroepen – het distributiecentrum, hoofdkantoor én de winkels – met één helder verhaal? En hoe zet je een goed content management systeem neer waarin het employer brand versterkt wordt en de doelgroepen geënthousiasmeerd worden om te solliciteren? Hier zat voor ons team de uitdaging.’

Holland & Barrett wilde ‘echt een slag maken’, vertelt hij, en dus voerde zijn team niet alleen gesprekken met de hogere managers, maar ook met medewerkers. ‘Hierdoor konden we gedetailleerde persona’s opstellen en nog beter naar de gewenste sitestructuur kijken.’ Op de site zetten ze vervolgens microanimaties in, om het werkgeversmerk tot leven te brengen. ‘Zo nemen we websitebezoekers echt mee in de corporate story. In plaats van een statische website is het nu een speels platform, waar dingen gebeuren en we bezoekers spelenderwijs het verhaal in trekken.’

‘Holland & Barrett wilde echt een slag maken.’

In de development-fase keek het team ook goed naar de afhankelijkheden van het wisselen van ATS-systeem. Welke impact heeft het om de systemen los te trekken? Hoe gaat het marketingteam en HR met de website werken, is alles duidelijk genoeg? ‘Door onze ervaring met werkenbij-sites kunnen we niet alleen steeds breder nadenken over dit soort vraagstukken, maar ook echt het personeel op weg helpen’, aldus Sirovica.

Het Elephant-team aan het werk.

Case #3: Erasmus Recruitment

Een case van een heel andere orde is te vinden bij Erasmus Recruitment (ER), een initiatief van twee Rotterdamse studieverenigingen die studenten ‘een vliegende start’ op de arbeidsmarkt willen geven. Dit alles door middel van 2 componenten: een vacaturesite, waarop studenten en bedrijven met elkaar in contact komen, en een jaarlijks recruitmentevenement (de ER Days), dat gedurende 17 dagen door circa 2.500 studenten en organisaties wordt bezocht.

Is een pakkende werkenbij-site alleen iets voor heel grote organisaties? Nee, hoor.

De vraag

Hoe kunnen we een platform maken dat ruimte biedt aan zowel de vacatures als het event, met ingebouwde functionaliteiten die zorgen voor een betere match tussen studenten en recruiters?

De oplossing

Een op maat gemaakt recruitmentplatform in Laravel, dat volledig is ingericht volgens de requirements van de klant en gekoppeld is aan het CRM Salesforce.

Resultaat

Een standaard website-format volstond niet voor deze vraag, zo ontdekte het team van Sirovica al snel. ‘De requirements vanuit ER waren daarvoor te specifiek’, blikt hij terug. Dus werd gekozen voor maatwerk, en wel in het vrije, opensource-PHP-webframework Laravel. Hiermee kon namelijk niet alleen een optimale gebruikerservaring voor studenten en recruiters worden gecreëerd, maar kreeg ook de efficiëntie een flinke boost. ‘Door koppelingen met systemen als Salesforce en MailChimp automatiseert het platform nu ruim de helft van alle werkzaamheden die Erasmus Recruitment eerst handmatig moest doen.’

Het vernieuwde Erasmusrecruitment.nl is een site met veel op maat gemaakte functionaliteiten, aldus Sirovica. Zo kunnen recruiters onder meer geanonimiseerde profielen en cv’s bekijken, en is ook het volledige aanmeldproces rondom de Erasmus Recruitment Days binnen het nieuwe platform gewaarborgd. ‘Een proces wat voorheen in Excel sheets werd bijgehouden, is nu binnen een paar minuten geregeld.’

Is een pakkende werkenbij-site alleen iets voor heel grote organisaties? Nee, hoor. Deze 4 sterk verschillende cases laten zien dat het eigenlijk voor iedereen binnen bereik ligt.

Om te begrijpen hoe al deze oplossingen, diensten en processen werkten is eerst een service blueprint ontwikkeld. ‘Hiermee werd inzichtelijk welke interacties er op welk moment moesten plaatsvinden en via welk kanaal. Aan de hand van deze informatie kon het prototype worden ontworpen. We goten elke stap op het platform in een wireframe. Die wireframes gaven ER een duidelijk beeld van de oplossing die we voor ogen hadden en stelden ons in staat om onze aannames te testen bij studenten en recruiters. Door eerst te valideren en daarna pas te bouwen, konden we onnodige ontwikkelkosten voorkomen.’

Case #4. Decom

Decom is een bemiddelaar die allerlei doelgroepen bemiddelt naar een vaste baan bij toonaangevende opdrachtgevers. Van administratieve tot technische professionals, van magazijnmedewerkers tot managers. Rechtstreeks in dienst of via detachering.

De vraag

Hoe krijgen we een gebruiksvriendelijke en aantrekkelijke website, die gekoppeld is aan ons ATS?

De oplossing

Een gebruiksvriendelijke recruitmentsite, met dynamische filters en zoektermen en een realtime koppeling aan Talentsoft.

Resultaat

Decom stond voor de technische uitdaging om hun nieuw te ontwikkelen website te koppelen aan hun ATS Talentsoft. Zowel voor de back-end als de front-end van de site moesten processen zo efficiënt mogelijk worden ingericht, zodat recruiters en sollicitanten snel en eenvoudig zouden vinden wat ze zochten’, aldus Sirovica. Met als uiteindelijke doel dus: recruiters die efficiënter kunnen werken en kandidaten die makkelijker hun droombaan vinden.’

Is een pakkende werkenbij-site alleen iets voor heel grote organisaties? Nee, hoor. Deze 4 sterk verschillende cases laten zien dat het eigenlijk voor iedereen binnen bereik ligt. Maar wat voor keuzes zijn er daarbij allemaal te maken?

‘De nieuwe huisstijl van Decom, ontworpen door designbureau Vruchtvlees, moest ook online tot leven worden gewekt. Bij Elephant zijn we toen ingeschakeld om de techniek daaromheen te bouwen. Om ervoor te zorgen dat het design uitvoerbaar was binnen het budget, hebben wij een van onze front-end developers aan het designteam van Vruchtvlees uitgeleend. Met goed resultaat, vinden we zelf.’ Bemiddelaar Decom en sitebouwer Elephant werken inmiddels al langere tijd samen. ‘En sinds de oplevering van de nieuwe site is die relatie alleen nog maar versterkt’, zegt Sirovica tevreden.

Lees ook

Wim op woensdag: Wat maakt een mens een betere/slechtere recruiter dan A.I.?

Grofweg en gemiddeld genomen bestaat een recruitmentproces uit de volgende stappen:

  • De vacature-intake (intake, opmaak, goedkeuring)
  • De werving (ondermeer sourcing en searching in database, internet, socials, jobboards, platforms, referrals)
  • De selectie (screening telefonisch, video, of live van cv, profiel, skills en persoonlijkheid) meestal in meerdere rondes
  • De aanname (salaris- en contractonderhandelingen)
  • De onboarding (alles na contract tekenen en start tot x-dagen/maanden).

Zoals gezegd zal dit in de meeste gevallen zo ongeveer het proces zijn. Laten we nu eens kijken welk deel de recruiter (op dit moment) beter kan uitvoeren dan A.I. of andersom en hoe dit in de nabije toekomst gaat, of kan, veranderen.

Mijn observaties

Ik predik niet de waarheid, maar geef enkel mijn observaties. Aanvullingen, verbeteringen of (andere) meningen zijn dan ook van harte welkom. Laten we starten met de vacature-intake. Een mens heeft meer empathie en inlevingsvermogen dan A.I. De kans dat dit op korte of zelfs middellange termijn (10 jaar) zal veranderen is klein. Een goede vacature-intake is een soort interview (bij de meeste bedrijven). In dat geval zal de recruiter een betere vacature intake leveren dan A.I. Simpelweg omdat A.I. niet tussen de regels door luistert, of zich kan inleven in de hiring manager en zijn belangen en problemen.

A.I. luistert niet tussen de regels door, en kan zich ook niet inleven in de hiring manager.

De grote vraag is echter of dit altijd zo zal blijven. A.I. kan door de vele profielen en cv’s putten uit een enorme bron van informatie over wat de best practice is voor een bepaalde rol bij een bepaald bedrijf. Hoeveel verschilt de rol van een controller bij Philips van iemand in dezelfde rol bij het ziekenhuis? En kan A.I. die verschillen juist niet veel scherper in kaart brengen? Hier neig ik naar een gelijkspel waarbij de combinatie een pluspunt krijgt. Recruiter = 1, A.I. = 1 Recruiter + A.I. = 2. Zeker voor de komende 5 tot 10 jaar.

De werving

Onderdeel twee dan, de werving. Over het algemeen zou ik zeggen dat in de grote lijnen A.I. beter en zeker sneller is dan de recruiter, maar deze grotere aantallen finetunen naar details geeft de recruiter het voordeel. Zaken als persoonlijke vaardigheden, maar vooral motivatie zijn zeer lastig voor A.I. vast te stellen. Mijn grootste pijnpunt in deze is dat de meeste recruiters niet van sourcen houden en de meeste sourcers niet van recruiten. A.I. vult dat gat mooi op. Dus ook hier is voor mij de score Recruiters = 1, A.I. = 1 en Recruiters + A.I. = 2.

Alle recruiters weten dat HR zich liever niet te veel bezighoudt met recruitment.

Deel drie dan maar. Het onderdeel waarin de echt menselijke vaardigheden naar boven komen. De reden waarom recruiters recruitment in zijn gegaan, is het interview. Hoewel veel recruiters, maar meer nog: managers, zichzelf te graag horen praten, waardoor ze na een gesprek van 1,5 uur waarin ze zelf 80% van de tijd aan het woord waren het een goed gesprek noemen, neig ik het punt in deze helemaal aan recruiters te geven. Dat er gigantische verbeterpunten zijn, is misschien niet de taak van recruiters maar van HR die de managers wel iets meer mogen trainen. Maar alle recruiters weten dat HR zich liever niet te veel bezighoudt met recruitment. Dus hier is de uitslag wat mij betreft: Recruiter 1, A.I. = 0.

No offense, HR!

Stap 4, de aanname, is in de meeste gevallen puur een HR-aangelegenheid. Helaas is HR niet het vakgebied dat uitblinkt in automatisering. Dus hier zal de komende jaren ook weinig A.I. aan te pas komen, denk ik. No offense, HR!

Hoe lang zal dit nog duren? Als ik dat toch eens wist…

De laatste stap dan, de onboarding. Automatisering heeft hier al grote stappen in gezet. Maar of A.I. hier veel aan kan toevoegen? Dat betwijfel ik. Mochten er wel A.I.-applicaties/toepassingen zijn, hoor ik het graag. De eindstand dus. Recruiter 3. A.I. 2 en Recruiter + A.I. 4. Met andere woorden: A.I. zal de komende jaren de recruiter nog niet vervangen. Maar hoe lang zal dit nog duren? Als ik dat toch eens wist …

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma'sWim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.

Lees ook:

A.I. helpt efficiëntie vooruit, maar wanneer volgt nou eens: verbetering?

Dat Artificial Intelligence het leven van de recruiters een stuk makkelijker kan maken, daar is inmiddels veel over geschreven. Via ChatGPT kun je doodeenvoudig functieprofielen en vacatures laten schrijven, A.I.-gebaseerde platformen kunnen al heel simpel geschikte kandidaten identificeren, en ook candidate engagement is steeds beter te personaliseren en te automatiseren.

Bijna elke week komt er wel weer een nieuwe A.I.-tool op de markt.

De ontwikkelingen gaan snel, en waarschijnlijk sneller dan ooit. Bijna elke week komt er wel weer een nieuwe tool op de markt, die een nieuw onderdeel van het traditionele recruitmentproces automatiseert, digitaliseert, en via A.I. ook continu blijft verbeteren. Bijna alle handmatige, repetitieve handelingen worden zo aangepakt. De winst, zo wordt er continu bij gezegd, is dat recruiters zich weer concentreren op wat ze het liefste doen: aandacht voor de kandidaat, en dan vooral: via het goede gesprek.

Verbetering gewenst

De vraag is evenwel: voor welke kandidaat? En welke aandacht is dan nodig? Wat is dat goede gesprek precies? Daar is waar de recruiter zich nog kan onderscheiden. En dat is waar A. I. tot nog toe ook nog weinig toegevoegde waarde laat zien. Al kunnen algoritmes in theorie razendsnel door een stapel cv’s heen lezen, op zoek naar matchende begrippen, nog weinig organisaties durven het aan volledig op de uitkomsten daarvan te vertrouwen. Dan is dus de inbreng van de recruiter nog steeds noodzakelijk.

‘Een bot is 100 keer slimmer, reageert direct en kost me...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Meer weten?

Op 9 november vindt het eerste jaarcongres ‘AI & Recruitment 2023’ plaats. Op deze dag komen diverse topsprekers uit de sector spreken over de impact van A.I. op recruitment, zowel corporate als bureau. Ook zullen techspelers aan het woord komen die inmiddels ervaringen hebben op dit terrein en worden er diverse best practices gepresenteerd.

Inschrijven

Lees ook

Volop ambitie, maar waarom horen we nog zo weinig van het Aanvalsplan Techniek?

‘Het is echt 5 voor 12’, zei VNO-NCW-voorzitter Ingrid Thijssen eind vorig jaar dreigend. Want het tekort aan technici was volgens haar echt uitgegroeid tot een molensteen voor de uitvoering van de energietransitie en de bouwopgave in Nederland. ‘Zonder onconventionele oplossingen loopt Nederland op tal van fronten letterlijk vast’, zo sprak ze waarschuwend.

‘Zonder onconventionele oplossingen loopt Nederland op tal van fronten letterlijk vast.’

En dus kwam VNO-NCW, samen met MKB-Nederland en 5 technische brancheorganisaties, in november vorig jaar met een heus Aanvalsplan Techniek op de proppen, vol met maatregelen als ‘De Gouden Poort’, als centrale plek voor informatie over en begeleiding bij loopbaanstappen naar een (nieuw) beroep in
de techniek, bouw en energie, en een gezamenlijke campagne richting ondernemers in de sector, om hen te helpen het werkgeverschap te vernieuwen en te moderniseren.

De Gouden Poort nog onvindbaar

Maar nu we bijna een jaar verder zijn, blijkt van die ambities in de praktijk nog weinig. Wie nu bijvoorbeeld snel googlet op ‘De Gouden Poort‘ vindt eerst informatie over Jeruzalem, en daarna over een ‘antroposofische peutergroep‘ in Leiden en een speltherapiepraktijk in Purmerend. Wie hoopte een mooie pagina voor een ‘nieuw arbeidsmarktsysteem voor werken in de Techniek, Bouw en Energie’ aan te treffen, dat een 10-jarige werk- en ontwikkelgarantie biedt ‘voor iedereen die voor een technische opleiding en technisch werk in onze sectoren kiest’, komt (nog) bedrogen uit. Zo’n centrale plek schittert namelijk nog altijd door afwezigheid.

‘Ik kan alleen melden dat ik verwacht dat voor eind 2023 meer communicatie gaat volgen.’

Ook van verdere voortgang lijkt vooralsnog niet veel sprake. Zo was weliswaar een secretaris voor het aanvalsplan benoemd, maar beantwoording van een aantal schriftelijke vragen liet nogal op zich wachten. ‘Dat heeft ermee te maken dat ik inmiddels in een andere functie ben begonnen’, meldt de bewuste secretaris nu. ‘Hierdoor heb ik de werkzaamheden voor het Aanvalsplan Techniek weer neergelegd.’ Het is nog niet bekend wie haar gaat opvolgen, voegt ze ook nog toe. ‘Wel kan ik melden, dat ik verwacht dat...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Jaarconferentie

Langzaamaan lijkt zo ook bij de sector zelf het besef doorgebroken dat verandering niet alleen begint met een grote zak geld, of met allerlei overlegorganen, maar dat er ook concrete meetbare doelen nodig zijn. Plus ook een branche die laat zien open te staan voor diversiteit, zowel in aantrekkingskracht voor doelgroepen als in werktijden en arbeidsvoorwaarden. Een branche, die – kortom – die ook lijkt te willen aansluiten bij de arbeidsmarkt van nu. En laten we hopen dat zo die 1 miljard van het Aanvalsplan Techniek uiteindelijk ook écht iets gaat opleveren. In plaats van alleen maar veel nieuwe praatgroepjes.

Lees ook 

Kandidaten vinden vooral werktijden belangrijk voor flexibel werken, contractvorm stuk minder

Gaat het om de ‘flexwereld’, dan denken we gauw aan de uitzend- en detacheringsmarkt, en aan zzp’ers. Alles wat geen vast contract heeft, zeg maar. Maar vragen we werkenden wat voor hen belangrijk is als het gaat om flexibel werken, dan ontstaat een heel ander beeld. Dan blijkt dat zij flexibiliteit vooral zoeken in werken waar en wanneer ze zelf willen. Werktijden staan dan bovenaan, gevolgd door locatie van werk, aantal uren, aantal dagen, aantal vakantiedagen en aantal thuiswerkdagen. Pas daarna volgt in hun ogen de contractvorm als vorm van flexibel werken.

Flexibiliteit vinden veel kandidaten belangrijk. Maar waar gaat het dan eigenlijk over als ze het over flexibel werken hebben? Meer over werktijden dan over hun contractvorm, zo blijkt uit onderzoek. En dat geldt vooral voor vrouwen.

Het is goed om te bedenken voor iedereen die op zoek is naar kandidaten, en zich hierbij ‘flexibel’ wil opstellen. Vooral vrouwelijke kandidaten zoeken flexibiliteit in werktijden, aldus het onderzoek van Intelligence Group. Ze noemen significant vaker ‘begin- en eindtijd’ (57 vs 49%), aantal uren per dag (50 vs 42%), aantal werkdagen (51 vs 39%), aantal thuiswerkdagen (31 vs 27%). Ook qua locatie van werk hebben zij vaker een voorkeur voor flexibiliteit (52 vs 47%). Mannen scoren daarentegen alleen hoger bij de uitspraak ‘Ik hecht geen belang aan flexibel werken’ (11 vs 7%).

Maakt opleiding en leeftijd uit?

Zijn er ook nog opvallende verschillen in leeftijd? Jazeker. Jongeren tot 30 jaar hechten als het gaat om flexibel werken iets meer aan vrijheid in werktijden (56 vs 51%), en het aantal vakantiedagen (37 vs 27%) dan 50-plussers. Voor die leeftijdsgroep gaat het daarentegen iets meer om vrijheid van locatie van werken (51 vs 46% bij de jongeren). Ook valt op dat deze oudere groep véél meer dan de jongeren zegt geen belang aan flexibel werken te hechten (13 vs 4%).

Ouderen en (v)mbo’ers antwoorden vaker geen belang te hechten aan flexibel werken.

Kijken we naar verschillen in opleidingsniveau, dan valt op dat hoger opgeleiden meer waarde hechten aan flexibele werktijden dan vmbo’ers (56 vs 44%), en ook meer aan flexibiliteit qua werklocatie (57 bij de academici vs 43% bij de vmbo’ers). Bij het aantal thuiswerkdagen is het verschil helemaal groot (45% bij wo’ers, vs 13% bij vmbo en 21% bij mbo). Maar gaat het om het aantal uren per dag dan staan plots de hoger opgeleiden wel onderaan (43% vs 50% bij de vmbo’ers). Opvallend: (v)mbo’ers antwoorden ook een stuk vaker geen belang te hechten aan flexibel werken (12% vs 4%).

En per beroepsgroep?

Uitgesplitst naar beroepsgroep zijn ook wel een paar uitschieters te noteren. Zo antwoorden ze in de sector beleid en bestuur relatief vaak te hechten aan het recht op onbereikbaarheid buiten werktijd, en speelt hier ook het aantal geboden thuiswerkdagen een significant zeer grote rol. Ook in callcenters, de consultancy, accountancy, IT, juridisch, marketing, HRM, onderzoek en wetenschap en in de journalistiek/PR/Communicatie hechten ze relatief sterk aan een aantal thuiswerkdagen, niet toevallig zo’n beetje alle beroepen waarbij dit ook technisch gezien mogelijk is.

Het recht op onbereikbaarheid buiten werktijd speelt een grote rol bij sociaal-agogisch werk.

In andere beroepen denken ze dan als het om flexibel werken gaat weer vaker aan bijvoorbeeld ‘flexibel uitbetalen (per dag/week/maand)’. Dit is bijvoorbeeld relatief vaak het geval in de bouw, de callcenters, de schoonmaaksector, de horeca, installatie en onderhoud, logistiek, kappers en schoonheidsspecialistes, en in de transportsector. Het recht op onbereikbaarheid buiten werktijd speelt dan weer een relatief grote rol (naast bij beleid en bestuur) in de sectoren kunst en cultuur, communicatie/PR, de ICT, marketing, hrm en – vooral – bij onderzoek en wetenschap en bij sociaal-agogisch werk.

Lees ook

 

Aantal chatbots op recruitmentsites in 1 jaar verdubbeld; ook reactiesnelheid neemt toe

We kennen het officieel ook wel als conversational A.I., maar noemen het meestal gewoon: chatbots. En op recruitmentsites worden ze steeds belangrijker. Waar je als kandidaat vorig jaar nog op ‘slechts’ 4,4% van alle werkenbij-sites met een chatbot digitaal in gesprek kon, is dat dit jaar gestegen tot maar liefst zo’n 8,0%, bijna een verdubbeling dus. En ook de kwaliteit lijkt er behoorlijk op vooruit gegaan, aldus Digitaal-Werven, het onderzoek dat jaarlijks de sites van de 560 grootste en bekendste werkgevers van Nederland onderzoekt.

Als ergens wel uit is af te lezen dat we 2023 het jaar van de A.I. mogen noemen, dan is het wel uit de populariteit van chatbots. Het aantal chatbots is op recruitmentsites namelijk in 1 jaar verdubbeld (!), zo blijkt uit nieuw onderzoek.

‘De kwaliteit van de chatbots is over de hele linie toegenomen’, concludeert onderzoeker Bas van de Haterd. ‘Het aantal heel slechte chatbots is gelijk gebleven op zo’n 4%. Maar het lijkt erop dat bijna alle nieuwe chatbots veel beter voldoen aan de wensen van de kandidaten. De chatbots begrijpen steeds beter wat je ze vraagt en geven meer relevante antwoorden.’

1 op 7 laat je solliciteren

Aan de meeste chatbots op recruitmentsites, 51,2%, kun je als kandidaat tot nog toe eigenlijk nog steeds niet meer dan wat algemene informatie vragen. ‘Het is dan zeg maar een alternatieve interface voor je website’, aldus Van de Haterd. Maar bij 34,1% kun je inmiddels ook vacatures zoeken en bij nog eens 14,6%, dus zo’n 1 op de 7, kun je via de chatbot ook een hele sollicitatie voltooien.

Het aantal chatbots is op recruitmentsites in 1 jaar verdubbeld (!), zo blijkt uit nieuw onderzoek.

De meeste van die chatbots (44,4%) schrijven gewoon in het Nederlands. Van de chatbots op de recruitmentsites spreekt daarentegen 35,6% alleen Engels en bij 17,8% van de chatbots kon je zelf kiezen welke taal je wilde spreken. Dan was er in het onderzoek overigens ook nog één chatbot gevonden die Nederlands noch Engels sprak. Die sprak alleen Frans. ‘Let wel: het ging hier om de Nederlandse recruitmentsite, verder ook volledig Nederlandstalig, met vacatures in het Nederlands’, aldus Van de Haterd. ‘Maar de chatbot sprak dus alleen Frans. Nou, dan is het al snel: Au revoir…’

Meer en snellere reacties

De toename van het aantal (kwalitatieve) chatbots op recruitmentsites valt samen met een andere positieve ontwikkeling voor de candidate journey. En dat is dat de reactiesnelheid van bedrijven en organisaties toeneemt. Digitaal-Werven stuurt al 17 jaar mystery sollicitaties naar vacatures op de recruitmentsites. Daaruit bleek dit jaar een opmerkelijke stijging in reactiesnelheid. Waar vorig jaar nog slechts op 41,3% van de sollicitaties binnen 1 week reactie kwam, steeg dat dit jaar tot 51,8%.

‘Helaas ging het ook gepaard met een lichte stijging in het aantal organisaties dat meer dan 2 weken over een reactie doet zonder dit te melden, bijvoorbeeld door een reactietermijn te vermelden op de site of in de bevestiging of bijvoorbeeld een soort out-of-office-melding.’ Maar al met al is Van de Haterd er wel positief over dat meer dan de helft van alle organisaties binnen een week inhoudelijk reageerde. ‘Zeker als je er rekening mee houdt dat het vakantietijd was toen dit onderzoek werd uitgevoerd.’

Afwijzen eenvoudig gemaakt

Bij de mystery sollicitaties solliciteert steeds een niet-gekwalificeerde kandidaat op een functie om te kijken of en hoe snel hij of zij afgewezen wordt. ‘Denk hierbij bijvoorbeeld aan een starter die solliciteert op een senior rol’, legt Van de Haterd uit. ‘Zo is afwijzen heel eenvoudig, en is het ook heel eenvoudig om een reden te geven (je hebt echt te weinig ervaring), verdoet een recruiter er bijna geen tijd aan en kan het snel, want deze kandidaat zou op geen enkele manier in aanmerking moeten komen voor de functie.’

‘Ondanks duidelijk onvoldoende kwalificaties, kreeg ruim 2% van de mystery sollicitaties toch een uitnodiging.’

Desondanks is in het onderzoek te merken dat de krapte groot is. ‘Van alle reacties was 2,2% toch een uitnodiging voor een gesprek. Dit is een flinke stijging ten opzichte van de 0,8% van vorig jaar. Ook wilde 5,7% eerst bellen, een policy die blijkbaar steeds meer organisaties tegenwoordig hanteren. Vorig jaar was dit nog 4,9%.’ Opvallend: bij 0,7% zat er een fout in de reactie. ‘Dan werd bijvoorbeeld een verkeerde naam gebruikt om iemand af te wijzen.’ Vorig jaar gebeurde dit overigens ongeveer even vaak; in 0,5% van de gevallen.

Soms inclusief suggesties

Van de schriftelijke afwijzingen bleek ongeveer 2/3 een standaardreactie à la ‘Er waren betere kandidaten’. Ongeveer 1/3 gaf in de tekst echter duidelijk aan het bewuste cv te hebben gelezen, door bijvoorbeeld de eerste genoemde opmerking: ‘je hebt echt te weinig ervaring’. Soms zaten er ook suggesties voor wel geschikte functies bij.

Opvallend is dit jaar ook dat het aantal niet beantwoorde mystery sollicitaties weer flink is gedaald. Vorig jaar nam dat nog toe tot 25,7%, het een na hoogste cijfer ooit en een nieuw record sinds de uitbreiding van het onderzoek (in 2009 werd nog minder dan de helft van het huidige aantal organisaties onderzocht). Dit jaar is 18% van de mystery sollicitaties volledig onbeantwoord gebleven. ‘Nog steeds veel te veel natuurlijk, maar historisch gezien relatief normaal’, aldus de onderzoeker.

Meer weten?

De volledige resultaten van het onderzoek zullen gepresenteerd worden op 12 oktober tijdens Digitaal-Werven in Maarssen. Ook zal dan onder meer Lonneke Schagel-Eelman presenteren hoe zij bij DHL Express chatbots inzetten en hoe dit hun recruitmentproces heeft versneld en vereenvoudigd. Op basis van het onderzoek van vorig jaar is overigens nu al wel een gratis whitepaper te downloaden met verbetersuggesties voor jouw vacaturesite.

Whitepaper Event

Lees ook

3 nieuwe manieren om naar functieomschrijvingen te kijken

Sollicitatieprocessen zonder cv en motivatiebrief, het is tegenwoordig de gewoonste zaak van de wereld. Zelfs de traditionele sollicitatiegesprekken lijken niet meer heilig in menig werving- en selectieproces. Maar kijken we naar ‘de andere kant van de sollicitatietafel’, de interne kant, dan lijkt die vernieuwing ineens een stuk minder hard te gaan. Vrijwel overal wordt bijvoorbeeld nog gewerkt met standaard en vrij statische functieomschrijvingen voor een kandidaat.

Vrijwel overal wordt nog gewerkt met standaard en vrij statische functiebeschrijvingen.

Terwijl ook hier best nieuwe, betere manieren voor te vinden zijn, schrijft Antonio Nieto-Rodriguez op Harvard Business Review. En dat is hard nodig ook, zegt hij, want ‘banen veranderen tegenwoordig snel en traditionele functiebeschrijvingen kunnen dat niet bijhouden. Nu nieuwe technologieën processen op z’n kop zetten en nieuwe vaardigheden vereisen en bedrijven steeds meer projectmatig gaan werken, beginnen we te zien dat functieomschrijvingen niet langer statische, holistische voorschriften kunnen zijn die een werknemer jarenlang volgen, maar dynamische richtlijnen moeten...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Lees ook

Bekend als organisatie, maar niet als werkgever? Zo brengt het Scheepvaartmuseum daar verandering in

Wie kent het Scheepvaartmuseum niet? Nou, dat zal je nog verbazen. Want waar bij (potentiële) bezoekers het museum uit Amsterdam een grote naamsbekendheid heeft, was die bekendheid als werkgever een heel stuk lager. Zeker op het gebied van ‘onverwachte’ functies. Conservatoren kennen het museum wel als potentiële werkplek. Maar dat is minder het geval bij chef-koks of eventmanagers.

‘Al heb je een bekend commercieel merk, dat wil nog niet zeggen dat mensen je overwegen als werkgever.’

‘En ook al heb je een bekend commercieel merk, dat wil nog niet zeggen dat mensen je overwegen als werkgever. Of dat enkel je commerciële verhaal genoeg is om kandidaten aan te trekken en te overtuigen. Het Scheepvaartmuseum zag dat goed in en gaf ons al het vertrouwen om hun werkgeversverhaal te ontwikkelen’, aldus Liesbeth Dusseljee, adviseur recruitment marketing en employer branding bij Brandmannen.

‘Onzichtbaar en onherkenbaar’

Hoewel medewerkers al jaren vol enthousiasme met familie en vrienden delen wat voor een unieke werkplek het Scheepvaartmuseum is, was dat verhaal niet consistent of goed afgestemd op de ideale toekomstige collega, vertelt Dusseljee. Bovendien werden voor de werving vaak enkel owned media ingezet, met name LinkedIn. Waarbij dan geen mensen in beeld gebracht werden, maar alleen maar schepen. Hierdoor was het museum voor veel doelgroepen ‘onzichtbaar en onherkenbaar’ als werkgever, vertelt ze. ‘Zonde, want er zijn zoveel verschillende functies en een duurzame werkwijze.’

‘Het is echt een unieke werkplek, waar iedereen met trots werkt’, vult Jessica Augustin, HR-manager van het Scheepvaartmuseum aan. ‘Dit vertellen we thuis dan ook graag aan familie en vrienden, maar die boodschap landt nog onvoldoende bij onze toekomstige collega’s. En dat is superzonde, want we hebben als werkgever echt wel wat te bieden.’

‘Het volledige werkgeversverhaal’

Om een doelgroep die jou nog niet kent of overweegt als werkgever, moet je ‘het volledige werkgeversverhaal’ vertellen, aldus Dusseljee, en ‘laten zien op een manier die inspireert en overtuigt. Exact waar we als Brandmannen het Scheepvaartmuseum mee uit de brand geholpen hebben.’ Dankzij intensief onderzoek via onder meer strategische sessies, diepte-interviews en deskresearch werd de rode draad van het werken bij het Scheepvaartmuseum gevonden, vertelt ze. Die rode draad resulteerde in drie werkgeverspijlers, die natuurlijk veel met water en scheepvaart te maken hebben:

  • Dit is jouw thuishaven, de plek waar zoveel verschillende mensen en expertises samenkomen, verbonden door het water.
  • Blijvend in beweging, wat aangeeft dat dit een werkplek is waar flink geïnnoveerd en ontwikkeld wordt.
  • Met veel plezier, wat vertelt dat hoewel de werkthema’s inhoudelijk complex zijn, iedereen écht met plezier hun werk doet.

Daarbij kwam ook natuurlijk een nieuwe werkgevers-pay-off: Werken bij het Scheepvaartmuseum. Verbind werelden. En een mooi geschoten employer branding-video en authentieke fotografie, gemaakt in samenwerking met Qatcher:

Met deze nieuwe Employer Value Proposition heeft het Scheepvaartmuseum ‘een solide fundament om haar arbeidsmarktcommunicatie en recruitmentcampagnes de komende jaren op te stoelen’, aldus Dusseljee.

24 uur in het museum

Om op te vallen bij de ideale doelgroep voor het Scheepvaartmuseum ontwikkelde Brandmannen een creatief concept ‘24 uur in het Scheepvaartmuseum’. Want wat gebeurt er eigenlijk achter die statige witte muren? En achter alle computerschermen om het museum draaiende te houden, ook als alle bezoekers naar huis zijn? ‘Dat is in beeld gebracht vanuit het perspectief van de beveiliger’, legt Dusseljee uit. ‘Want dat is dé persoon die alles ziet: de verscheidenheid aan mensen, expertises en werkzaamheden. Voor en achter de schermen. Alles op basis van de EVP, natuurlijk.’

Dat viel in goede aarde, aldus HR-manager Augustin. ‘We waren echt verrast door de juiste snaar die Brandmannen wist te raken bij totstandkoming van het werkgeversverhaal. En ook daarna waren we aangenaam verrast bij het zien van de eerste versie van de video. Knap hoe ze ons verhaal zo goed in 1,5 minuut hebben kunnen vangen.’

Meer Beauty Cases?

In de rubriek ‘Beauty Case’ belichten we met regelmaat inspirerende recruitmentcases. Ook een mooie case? Laat het de redactie weten!

Lees ook

Relaties > recruitment: de 6 termen die René Herremans’ nieuwe HR-revolutie bepalen

Recruitment? Het is heus belangrijk, zegt René Herremans in zijn nieuwste boek, Nooit meer zonder personeel. Maar nóg meer recruiters aannemen, om zo te hopen je arbeidsmarktprobleem op te lossen? Dat gaat hem niet worden. Net zomin als: meer salaris bieden. Het zijn misschien voor de hand liggende oplossingen, maar geen structureel antwoord op de krapte, zegt hij. Waar de oplossing volgens hem dan wél ligt? In: denken in relaties. Welke 6 kernbegrippen horen daar wat hem betreft bij? En wat bedoelt hij daarmee?

#1. De ploforganisatie

Veel organisaties worden tegenwoordig ‘gemanaged en geoptimaliseerd op basis van data en KPI’s, terwijl de praktijk van alledag en de individuele werknemers uit het zicht raken’ aldus de a

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Lees ook

Op flexmarkt is ‘krapte voorbij’, terwijl aantal vacatures juist weer (wat) toeneemt

Arbeidsmarktvorsers hebben het maar moeilijk op dit moment, zoveel verschillende geluiden komen op hen af. De grote krapte van vorig jaar is voorbij, zoveel is wel duidelijk. Maar tegelijkertijd wordt het nog niet makkelijker om vacatures te vervullen. En laat de flexmarkt weer een ander beeld zien dan de wereld van vacatures voor vast. Oftewel: waar gaat het heen? Laten we daarom – om een beetje licht in de zaak te werpen – een paar van de meest recente cijfers op een rij zetten.

Zo blijkt op de flexmarkt het aantal reacties van professionals op opdrachten alweer ruim een jaar te stijgen en het aantal opdrachten zonder bieding te dalen. Ook uurtarieven stijgen, al blijven die met een gemiddelde toename van 3,7% wel achter bij de inflatie. Maar opvallend, zo blijkt uit de nieuwste Talent Monitor van arbeidsmarktdataspecialist Intelligence Group en HR-tech dienstverlener HeadFirst Group, juist in dat aantal aanbiedingen per opdracht zit recent weer een knik naar beneden, wat toch weer op toenemende schaarste duidt.

Ook bij vacatures

Zo’n knik is ook te zien bij het aantal vacatures dat Indeed continu telt. Waar ook bij hen het aantal vacatures dit jaar aanvankelijk leek te dalen, zit het sinds kort toch weer in de lift, en worden de niveaus van vorig jaar nog niet gehaald, maar wel het aantal van 2 jaar geleden (ruim) overtroffen. Momenteel bevindt het vacatureniveau zich op 35,4 procentpunt boven het niveau ten tijde van de uitbraak van de coronapandemie, aldus Stan Snijders (Managing Director van Indeed Benelux).

krapte voorbij of niet

 

En dat is niet alleen een Nederlands fenomeen. In Duitsland ligt het vacatureniveau, ondanks een economie die zich in zwaarder weer bevindt, op hetzelfde niveau als Nederland, meldt Indeed. En ook bijvoorbeeld uit de Verenigde Staten kwamen min of meer verrassende berichten over een stijging in het aantal vacatures binnen: de Job Openings and Labor Turnover Survey (JOLTS) van het Amerikaanse Bureau of Labor Statistics meldde voor augustus 2023 zo’n 9,6 miljoen vacatures, waar er slechts 8,8 miljoen verwacht werden.

Korreltje zout

Maar ook hier: de cijfers laten zich misschien moeilijk duiden, en zouden ook met een korreltje zout mogen worden genomen. Analysebedrijf GlobalData maakt bijvoorbeeld de kanttekening dat de cijfers vertekenen. Uit hun dataset van actieve vacatures blijkt juist de sterkste daling sinds 2019. ‘Meer realtime data wijzen op een meer gematigde arbeidsmarkt’, concludeert Adarsh Jain van GlobalData dan ook.

Mixed signals op de arbeidsmarkt van vandaag de dag. Waar de ene meldt dat de krapte (op de flexmarkt) voorbij is, meldt een ander juist weer een groei in vacatures, na maanden van daling. Waar gaat het heen?

Bij Indeed blijkt de groei in vacatures overigens ook niet overal te zien: in België en het Verenigd Koninkrijk staan bijvoorbeeld veel minder vacatures open vergeleken met de situatie voor februari 2020. En in Nederland blijkt met name in de ICT-vacatures de groei er wel uit. Waar dit aantal rond de jaarwisseling nog 30 procentpunt boven het pre-pandemische meetpunt lag, is dat nu bijna gelijk aan dat niveau, aldus Indeed.

Seniors gewild

Over de ICT-markt gesproken; uit de Talent Monitor van Intelligence Group en HeadFirst blijkt nog wel een pikant detail. De cijfers melden namelijk dat vooral de tarieven van junior professionals percentueel sterk stijgen. En dat is opvallend, aldus HeadFirst-CEO Marion van Happen. ‘Want de tendens is juist dat er relatief meer vraag is naar professionals met ervaring. Onder meer door A.I.-innovaties en de afvlakking van de economie – om nog maar te zwijgen van de uitdagingenmet werknemers uit generatie Z – geven veel opdrachtgevers nu immers de voorkeur aan mediors en seniors.’

Meer weten?

Meer weten over de situatie en de trends op de arbeidsmarkt? Kunnen we volgend jaar verdere afkoeling, of juist meer krapte verwachten? En hoe speel je daarop in? Het wordt allemaal besproken op 29 november, tijdens het altijd goedbezochte seminar Arbeidsmarkttrends. Met onder meer Mathijs Bouman en Eveliese Luiting als sprekers. Dus schrijf je snel in:

Trends

Maar liefst 51.000 vacatures voor verduurzaming van industrie

Of het nu gaat om een waterstoffabriek boven de Waddeneilanden, het ‘groene staal’ van Tata Steel, of de Porthos-opslag van CO2 in de Rijnmond, verduurzaming van de industrie staat volop in de belangstelling. En er is werk aan de winkel, véél werk. Maar liefst 51.000 vacatures zijn er voor beroepen in deze projecten te vinden, een ruimte verdubbeling in 7 jaar, aldus een recent UWV-onderzoek, onder de noemer Klimaatbanen Industrie.

Schaarste aan personeel wordt al langer gezien als grote belemmering voor de energietransitie en de verduurzaming van Nederland. Het nieuwe rapport bevestigt dat beeld nog eens. Het gaat – weinig verwonderlijk – vooral om technische functies, met kennis van bijvoorbeeld procestechniek, chemie, werktuigbouw en elektro. Daarnaast worden er ook beroepen gevraagd op het gebied van ICT en kwaliteit en veiligheid. Met bijna 10.000 vacatures staan de ‘Monteurs industriële machines en installaties’ ruim bovenaan de verlanglijst.

‘Geen andere beroepen’

‘Er zijn niet altijd andere beroepen of andere medewerkers nodig, maar wel andere kennis en vaardigheden’, aldus Suzanne IJzerman, arbeidsmarktadviseur UWV. ‘Daarvoor is ook bijscholing nodig doordat personeel met andere machines, installaties of grondstoffen gaat werken.’ Ook ICT speelt volgens haar een belangrijke rol, omdat productieprocessen vaak sterk zijn geautomatiseerd.

Voor al deze beroepen is er nu al een ongekend krappe arbeidsmarkt, weet IJzerman. ‘Ook los van het klimaat is er al veel vraag naar deze vakmensen. Daarnaast zijn er relatief veel 60-plussers in de industrie die binnenkort de pensioengerechtigde leeftijd bereiken en de arbeidsmarkt verlaten. Ook zijn er dalende studentenaantallen in het mbo en hbo voor relevante opleidingen.’

Goed toekomstperspectief

Opleidingen in deze richtingen bieden dus een (zeer) goed toekomstperspectief voor jongeren, aldus het UWV. Maar ook voor werkzoekenden en werkenden die de overstap naar een ‘klimaatbaan’ willen maken zijn er goede baankansen. Denk aan een initiatief als Be An Engineer, bedoeld om meer mensen te laten instromen in een klimaatbaan.

Ongeveer 1 op elke 9 vacatures is nu aan te duiden als ‘een klimaatbaan’.

In heel Nederland staan momenteel zo’n 440.000 vacatures open. Ervan uitgaande dat de UWV-cijfers correct zijn, is dus ongeveer 1 op elke 9 vacatures aan te duiden als ‘een klimaatbaan’.

Lees ook