‘Arbeidsmarkt koelt af, maar personeelstekorten houden aan’

De Nederlandse arbeidsmarkt blijft afkoelen. Het aantal openstaande vacatures lag op 1 maart 2025 ruim 12% lager dan een jaar eerder, zo blijkt uit een analyse van Indeed. Ondanks deze daling blijven veel bedrijven moeite houden om personeel te vinden en blijven de personeelstekorten dus groot. Het vacatureniveau ligt namelijk nog altijd 29% hoger dan begin 2020 (net voor de coronapandemie). De vraag naar tandheelkundigen, thuiszorgmedewerkers en apothekers piekt zelfs, terwijl rollen in IT Operations, klantenservice en landbouw juist een (flinke) daling laten zien.

Afgelopen jaar stak de zorgsector met kop en schouders erbovenuit op de vacaturemarkt, met aanzienlijke vacaturegroei in tandheelkunde (+58%), persoonlijke (thuis)zorg (+35%) en farmacie (+23%). Daarnaast blijven verpleegkundigen (+17%) en medewerkers in de maatschappelijke dienstverlening (+19%) nog altijd zeer gewild.

Sector
Groei
Tandheelkunde
+58%
Persoonlijke Verzorging & Thuiszorg
+35%
Farmacie
+23%
Community & Maatschappelijke Dienstverlening
+19%
Verpleging
+17%

* 1 maart 2024 versus 1 maart 2025

‘De tandheelkundige sector kampt met vergrijzing’, zegt Stan Snijders, managing director van Indeed Benelux. ‘Veel tandartsen en assistenten gaan met pensioen, terwijl de instroom van nieuwe krachten beperkt blijft. Tegelijkertijd neemt de vraag naar mondzorg toe, wat de stijging van vacatures in deze sector verklaart. Die vergrijzing speelt ook een rol in andere zorgsectoren, zoals de thuiszorg, waar eveneens steeds meer vacatures ontstaan.’

IT, klantenservice en landbouw zien afname

In tegenstelling tot de zorg is het aantal vacatures in IT, klantenservice en landbouw juist sterk gedaald. Vooral banen in IT Operations & Helpdesk (-55%) en klantgerichte functies zoals klantenservice (-33%) laten een flinke afname zien. Opvallend, zegt Snijders. ‘Al zijn dit natuurlijk sectoren die zich goed lenen voor automatisering. A.I. zorgt voor veranderingen van banen in deze sector, wat mogelijk de daling in vraag naar personeel kan verklaren.’

Sector
Daling
IT Operations & Helpdesk
-55%
Klantenservice
-33%
Landbouw & Bosbouw
-32%
Banken & Financiën
-24%
Retail
-25%

* 1 maart 2024 versus 1 maart 2025

De cijfers van Indeed sluiten aan bij de cijfers waar UWV en SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven) recent mee kwamen over het dalende aantal vacatures voor mbo-banen in de ICT. Ook deze twee instellingen verwachten dat A.I. een deel van het werk in dit segment gaat overnemen, terwijl opvallend genoeg het aantal mbo-afgestudeerden in de ICT tussen 2024 en 2029 waarschijnlijk juist zal gaan stijgen. Ook het UWV en SBB zien overigens een flinke groei van het aantal vacatures in de sectoren zorg, retail en gastvrijheid, en als gevolg daarvan over de hele linie nog flinke personeelstekorten.

Werkloosheid ietsjes toegenomen

Het nieuws van Indeed komt op dezelfde dag dat het CBS meldt dat de werkloosheid in februari opnieuw iets is toegenomen, al blijft het met 3,8% nog altijd historisch gezien erg laag – en bovendien even hoog als in januari. In februari kwam het aantal werklozen uit op 392.000, nog altijd minder dan het aantal open vacatures, dat eind vorig jaar op 404.000 lag. De personeelstekorten blijven dus groot. Bovendien steeg het aantal mensen met betaald werk ook nog eens in de afgelopen 3 maanden, met gemiddeld 6.000 per maand.

‘De reserves van de Nederlandse arbeidsbevolking lijken op.’

CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen meldt daarnaast dat de ‘Nederlandse arbeidsmarkt uit zijn jasje dreigt te groeien’. De groep 25- tot 45-jarigen op de arbeidsmarkt groeit namelijk niet of nauwelijks meer, terwijl steeds meer mensen met pensioen gaan. ‘De reserves van de Nederlandse arbeidsbevolking lijken op’, aldus Van Mulligen. Mensen die nu nog niet werken, hebben daar volgens hem nu meestal een goede reden voor. En daar zal de komende jaren waarschijnlijk ook weinig verandering in komen, verwacht hij.

Lees ook

Safari op de OK (Inzending IJsselland Ziekenhuis)

De Rotterdamse Zorg, een samenwerking van 42 zorg- en onderwijsinstellingen, organiseert 2 keer per jaar de werving voor het leer- werktraject tot anesthesiemedewerker en operatieassistent in de 7 ziekenhuizen van de regio Rijnmond (waaronder het IJsselland Ziekenhuis). De leerlingen volgen gezamenlijk een opleiding via de academie van het Erasmus MC, waarbij zij theorie direct in de praktijk toepassen in hun eigen ziekenhuis.

Grotere ziekenhuizen trekken vaak meer leerlingen aan.

Om voldoende anesthesiemedewerkers en operatieassistenten op te leiden en de operatiekamers optimaal te bezetten, hebben de ziekenhuizen hun krachten gebundeld in het wervingsproces. Dit proces omvat brievenselectie, speeddates, een meeloopdag en een sollicitatiegesprek. Kandidaten kunnen hun voorkeur voor een ziekenhuis aangeven, waarbij elk ziekenhuis unieke kenmerken heeft. Grotere ziekenhuizen trekken vaak meer leerlingen aan.

Het IJsselland Ziekenhuis, een regionaal ziekenhuis met ongeveer 2.000 medewerkers, staat bekend om zijn warme en collegiale sfeer. Hier krijgen kandidaten de kans om gedurende hun opleiding intensieve en persoonlijke begeleiding te ontvangen en vanaf het begin actief bij te dragen op de operatiekamer.

Tijdens deze safari kregen zij inzicht in het operatiekamercomplex en het jaarlijkse leer-werktraject.

Het ziekenhuis was in eerdere sollicitatierondes echter minder populair. Om dit te verbeteren, organiseerde de recruitmentafdeling op 28 januari 2025 een ‘Safari op de OK‘. Daar kregen ongeveer 30 geïnteresseerde deelnemers de kans om de cultuur en het werk van operatieassistenten en anesthesiemedewerkers binnen het IJsselland te verkennen. Tijdens deze safari kregen zij inzicht in het operatiekamercomplex en het leer-werktraject dat jaarlijks in maart en september van start gaat.

Wat was de impact van de case?

Van de kandidaten die hebben deelgenomen aan de Safari op de OK, heeft 60% een sollicitatie ingediend met het IJsselland Ziekenhuis als voorkeur. De sollicitatieprocedure is momenteel nog in volle gang: de speeddates hebben in week 11 plaatsgevonden.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Iedere toekomstige anesthesiemedewerker en operatieassistent verdient een geschikte opleidingsplek. Door de Safari op de OK leren kandidaten de voordelen kennen van het leren en werken binnen een kleinschalig ziekenhuis. Zo zullen zij vanaf dag 1 hun kennis in de praktijk mogen brengen. Ook is de begeleiding persoonlijk doordat het team waarmee zij op de OK werken compacter is dan binnen een grootschalig ziekenhuis.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Recruitment
  • Communicatie
  • OK
  • Externe videograaf
  • Marketingbureau voor campagne ‘Bij ons kan het’

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Dit zijn de 12 meest opvallende nieuwe functies van 2024

Elk jaar komen er (tien)duizenden nieuwe functies bij. Een derde van alle functiebenamingen die worden opgevoerd in loket.nl, met 1,2 miljoen loonstroken per jaar de grootste salarisadministrateur in het MKB, zijn niet eerder gebruikt, maar zijn natuurlijk niet ‘nieuw-nieuw’. Denk aan ‘medewerker A’ of ‘adviseur afdeling XYZ’.

Jobdigger telde 36 echt nieuwe functies in 2024.

Om echt zicht te krijgen op wat dan wel de nieuwste functies in Nederland zijn, heeft Jobdigger voor Werf& analyses gemaakt over de échte nieuwe functies in 2024, maar ook een verdieping gemaakt op functies met A.I. en LLM. Daarin zijn heel veel leuke nieuwe weetjes terecht gekomen:

  • Jobdigger telt 36 echt nieuwe functies in 2024
  • Er zijn 159 verschillende functies gerelateerd aan A.I. gemeten
  • Er zijn 6 functies gerelateerd aan LLM gemeten

De 12 meest opvallende nieuwe functies

De 12 meest opvallende nieuwe gemeten functies zijn:

  • Ouderschapsbemiddelaar

Helpt gescheiden of scheidende ouders bij het maken van afspraken over de opvoeding en zorg van hun kinderen, zodat conflicten worden verminderd en het welzijn van het kind vooropstaat.

  • Arrestantenbeveiliger

Beveiligt arrestanten in cellencomplexen, politiebureaus of rechtbanken, zorgt voor orde en veiligheid en begeleidt overgedragen verdachten tijdens transport of verhoor.

  • Laadpaalmonteur

Installeert en onderhoudt laadpalen voor elektrische voertuigen, zowel thuis als op openbare locaties, en zorgt voor een veilige aansluiting op het stroomnet.

  • Game Master

Begeleidt spellen en escaperooms, creëert interactieve ervaringen en zorgt ervoor dat deelnemers een meeslepende en uitdagende spelervaring hebben.

  • Datateamtrainer

Leert teams hoe ze data kunnen verzamelen, analyseren en gebruiken voor betere besluitvorming, vaak binnen organisaties of onderwijsinstellingen.

  • Injecteerder vochtwering

Voert speciale injectietechnieken uit om vochtproblemen in muren en funderingen te bestrijden, waardoor gebouwen beter beschermd blijven tegen schimmel en schade.

  • Bouwwerkbegroener

Ontwerpt, plaatst en onderhoudt groene daken en gevelbegroeiing om gebouwen duurzamer en klimaatbestendiger te maken.

  • Schanskorfspecialist

Maakt en plaatst schanskorven (metalen korven gevuld met stenen) voor oeverbescherming, geluidswanden en decoratieve afscheidingen in tuinen en openbare ruimtes.

  • E-bikebezorger

Bezorgt pakketten of maaltijden op een elektrische fiets, vaak in stedelijke gebieden, en draagt bij aan milieuvriendelijke en snelle leveringen.

  • Kanaalspecialist

Houdt zich bezig met het onderhoud, beheer en optimalisatie van waterkanalen voor waterhuishouding, scheepvaart of ecologie.

  • Onderwijsversterker

Werkt aan de verbetering van het onderwijs door docenten te ondersteunen, innovatieve leermethoden te ontwikkelen en onderwijsprogramma’s te versterken.

  • Buigstatenmaker

Maakt buigstaten (overzichten van te buigen wapeningsstaal) voor de bouwsector, zodat constructies stevig en volgens specificaties worden gerealiseerd.

En de A.I.-functies dan?

Als we verder kijken naar bijvoorbeeld de A.I.-functies, zien we benamingen als Adviseur AI text mining, NLP AI expert, Strategisch AI-deskundige, Data analyst AI specialist, Generatieve AI specialist, Azure AI engineer. Met 159 verschillende versies van A.I.-functies (veelal eenmalig of slechts enkele keren uitgevraagd), gecombineerd met de constatering van loket.nl is wel te concluderen dat Nederland veel meer dan 1 miljoen unieke functiebenamingen telt.

Van Directeur van de Eerste Indruk tot Code tovenaar: het komt allemaal voor.

Een constatering die de werking van de arbeidsmarkt niet makkelijker maakt, maar soms wel leuker. Kijk maar eens naar deze écht voorkomende functiebenamingen:

  • Directeur van de Eerste Indruk,
  • Chief Koffie Optimalisatie,
  • Happiness Manager,
  • Slaapoptimalisatie-adviseur,
  • Code Tovenaar,
  • Code Ninja,
  • Full-stack Magician,
  • Software Wizard,
  • Hoofd Probleemoplosser,
  • Smaakcurator,
  • Geurfluisteraar,
  • Strategisch Chaosbeheerder en
  • Cijfergoochelaar

Alle gekkigheid werft niet beter

Het is maar goed dat het aantal nieuwe functies beperkt blijft, al is het altijd leuk om te zien wat we met elkaar verzinnen. Het geeft ook signalen van een tijdgeest, zoals de nieuwe functies die tijdens covid ontstonden. Maar de arbeidsmarkt gaat er niet beter van functioneren. Inschalen van functies is met al die nieuwe functiebenamingen lastig(er), maar het ontbreekt vooral ook aan herkenning bij beoogde doelgroepen. Zij zoeken immers op bekende functiebenamingen en relevante skills- en kennisgebieden.

Een afwijkende functiebenaming is misschien wel opvallend, maar niet zonder meer effectief.

Een afwijkende functiebenaming is derhalve misschien wel opvallend, maar niet zonder meer effectief, duidelijk en verklarend voor de beoogde doelgroep. Ook een arbeidsmarkt-, concurrentie-analyse of functioneel vergelijk is voor zo’n functie niet eenvoudig te maken; simpelweg omdat er geen vergelijkingsmateriaal voor is. Al kan A.I. ook op dat gebied veel oplossen, zoals de nieuwste functionaliteit in Giant die ook nieuwe functiebenamingen kan matchen op de arbeidsmarkt.

Dus: bezint alvorens je aan nieuwe functiebenamingen begint. En als je dan toch een unieke functietitel wilt gaan gebruiken, is misschien de belangrijkste tip wel om deze te gebruiken in de onderregel of als omschrijving. Maar kies als hoofdfunctienaam toch liever voor een gangbare functiebenaming, om zodoende voldoende online vindbaarheid en herkenning bij de doelgroep te realiseren.

Lees ook

Wim op woensdag: Over de enige afdeling die niemand écht wil, maar iedereen nodig heeft

Recruitment. Een ambacht. Een kunst. Maar bovenal: een structureel ondergewaardeerde discipline waar iedereen een mening over heeft, maar weinigen echt verstand van hebben. En dat zie je meteen als de vraag op tafel komt: onder welke afdeling moet recruitment eigenlijk vallen?

Onder welke afdeling moet recruitment eigenlijk vallen?

HR? ‘Ja, want het gaat over mensen!’
Marketing? ‘Ja, want het gaat over positionering!’
Sales? ‘Ja, want het gaat over overtuigen!’
Of moet recruitment gewoon een onafhankelijke elite-eenheid worden, met een eigen vlag, eigen wetten en een eigen Minister van Talentacquisitie?

Geen geheime formule

Laten we eerlijk zijn: recruitment is geen rocket science. Er is geen geheime formule, geen magische A.I.-tool die het werk volledig overneemt, en geen academische studie die je voorbereidt op de realiteit van dit vak. Het is gewoon gezond verstand, goed luisteren en snel schakelen. Een goede recruiter weet wanneer deze moet pushen en wanneer hij of zij moet loslaten. De goede recruiter begrijpt mensen, speelt in op behoeftes en kan het kaf van het koren scheiden zonder er een beleidsplan van 30 pagina’s tegenaan te gooien.

Recruitment wordt nog steeds in hokjes geduwd, alsof het alleen binnen de lijntjes van HR, Marketing of Sales past.

Toch wordt recruitment nog steeds in hokjes geduwd, alsof het alleen binnen de lijntjes van HR, Marketing of Sales past. Maar klopt dat eigenlijk wel? Laten we elke afdeling even langs lopen.

HR: De veilige, maar saaie keuze

Traditioneel bungelt recruitment meestal onder HR. Logisch, toch? HR regelt arbeidscontracten, salarisadministratie en functioneringsgesprekken – dus recruitment hoort daar thuis. Maar hier zit ook meteen het probleem: HR is gebouwd op beheersing, compliance en regels.

Recruitment onder HR plaatsen is alsof je een chef-kok verplicht alleen nog maar kant-en-klare maaltijden op te warmen.

Recruitment daarentegen is: guerrilla-marketing, out-of-the-box denken, lef tonen en sales met een human touch. Zet een recruiter in een HR-meeting en binnen 5 minuten zijn ze hun LinkedIn-feed aan het refreshen. Te veel beleid, te weinig actie. Recruiters moeten jagen, verleiden, kansen creëren. En dat botst nog weleens met de HR-reflex: ‘Laten we eerst een beleidsstuk schrijven en een proces inrichten.’ Conclusie? HR en recruitment kunnen prima samenwerken, maar recruitment onder HR plaatsen? Dat is alsof je een chef-kok verplicht om alleen nog maar kant-en-klare maaltijden op te warmen.

Marketing: Het perfecte huwelijk?

Dan marketing. Veel recruiters zweren erbij: ‘We moeten recruitment behandelen als marketing! Employer branding! Candidate experience! LinkedIn-strategieën!’ Klinkt ergens ook wel logisch. Recruitment draait om zichtbaarheid, positionering en storytelling. Een goede vacaturetekst is geen functieomschrijving, maar een advertentiecampagne. Recruitment is verleiden, net zoals marketing dat doet met producten en diensten.

Recruitment is verleiden, net zoals marketing dat doet met producten en diensten.

Maar hier wringt het meteen ook. Marketing denkt in lange termijn, naamsbekendheid en engagement. Recruitment moet juist snel schakelen, scoren en deals closen. Zie je een marketeer al denken: ‘Laten we een 12-maanden strategie ontwikkelen voor de invulling van deze vacature?’ Neen. Driewerf neen.

Sales: Recruiters als closers?

Sales dan? Ergens lijkt dat ook wel logisch. Recruiters zijn verkopers. Ze verkopen banen aan kandidaten en kandidaten aan bedrijven. Ze moeten onderhandelen, weerstanden wegnemen, de deal closen. maar het probleem is natuurlijk dat Sales geld de organisatie binnenbrengt, en recruiters… tja, die kosten geld. Dat vinden directies lastig te verteren. En recruiters zijn meestal ook weer geen hardcore closers. Geen ‘Wat-moet-ik-doen-om-je-vandaag-nog-te-laten-tekenen?’-types.

Maar wat dan wel?

Misschien moeten we concluderen dat recruitment een eigen discipline verdient. Want het is een mix van HR (mensen begrijpen), Marketing (verleiden) en Sales (overtuigen en closen). Het is een vak apart. Dus, waar hoort recruitment volgens onder?

🧠 Gezond verstand – Geef recruiters de ruimte en het vertrouwen om te doen waar ze goed in zijn.
📂 HR – Omdat het uiteindelijk over mensen gaat.
📢 Marketing – Want employer branding en positionering zijn cruciaal.
💰 Sales – Overtuigen en closen, daar draait het om.

Of is het tijd dat recruitment een eigen plek opeist binnen organisaties? Wat is jouw mening? Laat het weten! Waar valt recruitment volgens jou onder? ⬇️💬

Over de auteur

wim van den nobelen recruiterdilemma's beterWim van den Nobelen is adviseur en investeerder in recruitmentbedrijven, ambassadeur voor Guruz en blogger. Hij schrijft voor Werf& de Wim op woensdag. Elke woensdag vind je hier een blog, onderzoek, artikel of interview van hem.

Lees ook:

 

Vrijdag 21 maart vindt beloofde ‘Arbeidsmarktkrapte-top’ plaats

In Nederland zijn er momenteel voor iedere 100 werkzoekenden 108 openstaande vacatures. Er zijn dus structureel te weinig mensen om al het werk te doen. De verwachting is dat dit zo blijft, zo blijkt bijvoorbeeld uit het rapport van de Staatscommissie Demografische Ontwikkeling 2050. Daarom stond al in het regeerakkoord een passage te lezen over een ‘top over arbeidsmarktkrapte’, min of meer naar analogie van de Woontop, die in december vorig jaar werd gehouden, en waarin onder meer afspraken werden gemaakt over de versnelde bouw van 100.000 woningen per jaar.

Den Haag, juni 2024Eddy van Hijum, minister van Sociale Zaken, viceminister-president
Eddy van Hijum

Deze arbeidsmarktkrapte-top liet even op zich wachten, maar staat nu ineens toch gepland voor aanstaande vrijdag 21 maart. Op de top zullen onder meer Eddy van Hijum (minister van SZW), Dirk Beljaarts (minister van EZ), Fleur Agema (minister VWS), Eppo Bruins (minister OC&W) en staatssecretaris Mariëlle Paul (Funderend Onderwijs en Emancipatie) in gesprek gaan met verschillende maatschappelijke partijen over hoe Nederland hiermee omgaat.

Krapte duiden

De top wordt om 10 uur geopend door minister Eddy van Hijum. Daarna geeft Marieke Blom, hoofdeconoom van ING, een keynote speech. Zij gaat de krapte op onze arbeidsmarkt duiden en de verbinding leggen naar gesprekken over productiviteit en over keuzes wat we doen in onze economie en publieke sector. De aanwezige bewindspersonen leveren vervolgens een bijdrage aan de paneldiscussies. Daarna gaan de aanwezigen verder in interactieve deelsessies.

‘Het tekort aan personeel ondergraaft de kwaliteit van de publieke dienstverlening en het verdienvermogen van Nederland.’

‘Het tekort aan personeel ondergraaft de kwaliteit van de publieke dienstverlening en het verdienvermogen van Nederland’, zo verklaart Van Hijum de reden van de top. ‘We moeten onder ogen zien dat er geen eenvoudige oplossingen zijn. Om onze welvaart op peil te houden moeten werkgevers in vrijwel alle sectoren met minder mensen méér presteren. Onze arbeidsproductiviteit moet omhoog; meer uren werken moet aantrekkelijker worden. En we moeten alles op alles zetten om mensen die nu nog werkloos langs de kant staan kansen te bieden mee te doen. Over de aanpassingen die dit vraagt ga ik op deze top met alle aanwezigen in gesprek.’ Dat zal overigens niet al te lang mogen duren: op 13.00 is de top volgens planning alweer afgelopen…

Lees ook

Hoe GGZ Delfland het aantal sollicitaties verdubbelde met een slimme strategie (inzending GGZ Delfland)

GGZ Delfland stond voor een grote uitdaging: te weinig sollicitaties, onduidelijke recruitmentprocessen en een gebrek aan vertrouwen in recruitmentmarketing. Er was weinig grip op welke kanalen werkten en vacatures waren onvoldoende zichtbaar. Samen met Groowup Digital Agency werd de oplossing niet gezocht in een losse campagne, maar in een strategische, gelaagde aanpak. De kern? Een krachtige werkenbij-site als fundament, gecombineerd met slimme recruitmentmarketing.

De nieuwe website is méér dan een platform voor vacatures.

De nieuwe website is méér dan een platform voor vacatures. Het is een visueel aantrekkelijk, functioneel en conversiegericht systeem geworden waarin:

  • De organisatie een sterk gezicht krijgt, met professionele beelden die rust en kwaliteit uitstralen, welke in lijn is met organisatie waardes.
  • Gebruiksvriendelijkheid voorop staat: vacatures zijn eenvoudig te filteren en te vinden
  • Employer branding naadloos samenkomt met een datagedreven aanpak.

Na de lancering van de website startten we een continue optimalisatie: continu meten, testen en optimaliseren. Door inzicht uit Hotjar en Google Analytics leerden we welke filters cruciaal waren, hoe job alerts een onverwacht krachtig kanaal bleken, en hoe een slimme kanaalmix het succes van alle kanalen versterkte. Het resultaat:

  • Verdubbeling van het aantal sollicitaties
  • 5.000+ websitebezoekers per maand, van wie gemiddeld 325 direct solliciteren
  • Flexpool-campagne met recordresultaten: 4.500 bezoekers en 250 sollicitatieklikken
  • Beter kanaalbeheer: minder afhankelijkheid van één kanaal en een geïntegreerde aanpak

Het succes zat niet in één grote actie, maar in de slimme, duurzame opbouw van een recruitment-ecosysteem: een sterke basis (de website) als hefboom voor gerichte campagnes en structurele recruitmentgroei.

Wat was de impact van de case?

GGZ Delfland ging van wantrouwen in recruitmentmarketing naar grip en groei.

Kwantitatieve impact:

  • Verdubbeling van bezoekers en sollicitaties via de werken-bij website in het afgelopen halfjaar.
  • 5.000+ websitebezoekers per maand, van wie gemiddeld 325 direct solliciteren.
  • 160 bezoekers per maand schrijven zich in voor job alerts of delen een vacature.
  • Flexpool-campagne met recordcijfers: 4.500 bezoekers en 250 sollicitatieklikken.
  • Google Ads haalde 8.300 bezoekers naar de site, waarvan 5,1% conversies (zoals sollicitaties en inschrijvingen).
  • Flexpool-campagne op Socials: 140.000 impressies, 1.000 bezoekers en 27 directe sollicitaties.
  • Google Ads-flexwerk-campagne: 36% conversiepercentage.

Kwalitatieve impact:

  • Minder afhankelijk van externe platformen: vacatures zijn nu beter vindbaar via eigen kanalen.
  • Sterkere employer branding: de visuele identiteit van GGZ Delfland komt krachtig naar voren.
  • Slimmer recruitmentproces: vacatureteksten en kanalen geoptimaliseerd op conversie.
  • Beter inzicht en samenwerking: recruiters en communicatie werken nu datagedreven.

Grootste doorbraak:

  • Job alerts als onverwacht wervingskanaal: na analyse zagen we dat sollicitaties hier sterk uit binnenkwamen, waarna dit werd opgeschaald.
  • Kracht van een brede kanaalmix: elke toevoeging versterkte de andere kanalen, waardoor recruitment exponentieel verbeterde.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case laat zien hoe een slimme, duurzame recruitmentstrategie werkt:

  • Een sterke werkenbij-site als vliegwiel voor recruitmentmarketing.
  • Growth hacking en data-driven optimalisatie voor continue verbetering.
  • Een gelaagde aanpak die stap voor stap recruitment naar een hoger niveau tilde.

GGZ Delfland heeft niet alleen meer sollicitaties, maar ook vertrouwen in recruitment. Communicatie en recruitment werken nu datagedreven, campagnes zijn structureel effectief en de organisatie kan werving met trots en zelfvertrouwen aanpakken. Dit is geen eenmalig succes, maar een fundament voor de toekomst. Daarom verdient deze case een Werf& Award.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Klantzijde:

  • Esther Risse – Communicatie
  • Maaike Kolenbrander – Communicatie
  • Dieke van Hees – Communicatie
  • Ingeborg Emmerzael – Recruitment

Bureauzijde:

  • Ontwerp website: Groowup – Karolina van Leest
  • Development: SuperBold – Remko van Beers & Rick Heerdt
  • Projectleiding & strategie: Groowup – Jasper van Gils
  • Online marketing: Wouter van Hal
  • ATS: Yellow Yard

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

 

Johnny Campbell komt naar Werf& Live: 7 dingen die je nog niet over hem wist

Op SocialTalent heeft hij niet alleen de beste sprekers en denkers ter wereld op het gebied van recruitment bij elkaar gebracht. Sinds hij het platform in 2010 oprichtte, geldt Johnny Campbell ook zélf steeds meer als zo’n topspreker, steeds bovenop het nieuws, en altijd geïnteresseerd in de laatste trends. De bezoekers van de jubileumeditie van Werf& Live zullen er op 15 mei van kunnen getuigen, als hij daar het podium betreedt. Om hem een beetje voor te stellen aan wie hem nog niet zo goed kent: 7 feitjes en meningen die je waarschijnlijk nog niet wist.

#1. Op de fiets naar zijn werk 

Wat in 2010 begon als een tweemansbedrijfje is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met zo’n 70 mensen in dienst, dat vooral opereert vanuit het hoofdkantoor in het Ierse Dublin, maar klanten over de hele wereld adviseert over hun recruitmentaanpak. In totaal hielp het zo al 500 bedrijven, die tezamen goed zijn voor meer dan 1 miljoen medewerkers, hun recruitment meer strategisch aan te pakken. Maar Johnny Campbell, vader van 4 jongens, blijft er bescheiden onder. Zo neemt hij het liefst de fiets naar zijn werk. Ook om fit te blijven natuurlijk.

#2. Als drag opgetreden

Is Johnny Campbell een beetje zenuwachtig als hij het podium op moet? Nou, dat valt wel mee. Hoe dat komt? ‘Toen ik eerstejaars op de universiteit was, zong ik ooit I Will Survive van Gloria Gaynor in drag voor 500 mensen… om 10 uur ‘s ochtends. Spreken op een podium voor recruiters is daarmee vergeleken een peulenschil!’ En nee, daar zijn geen (openbare) beelden van bewaard gebleven…

#3. Het geheim: de hiring manager

Het geheim van succesvol recruitment schuilt hem volgens Johnny Campbell altijd in de vacaturehouder. ‘Besteed meer tijd aan het definiëren van wat de hiring manager zoekt en je zult twee keer zo succesvol zijn’, is zijn simpele, maar vaak vergeten advies.

#4. Oók een podcast

Ja, óók Johnny Campbell heeft een podcast. Wie niet, zou je bijna zeggen. In de Hiring Excellence-podcast heeft hij elke week een andere gast, al ruim 160 afleveringen lang. Dikke kans dat je dat niet wist, want nog geen 2% van de luisteraars schijnt uit Nederland te komen. Mogelijk dat daar de komende weken echter wel wat verandering in komt…

#5. ‘Diversiteit is meer dan kleur en gender’

Johnny Campbell geldt als voorvechter van diversiteit. Maar de benadering die daarvan meestal gekozen wordt, vindt hij te beperkt. Op DEAMcon24 hield hij er nog een bevlogen betoog over, waarbij hij uitlegde dat het hem gaat om diversiteit in de breedste zin van het woord, en het vieren en erkennen van verschillen tussen mensen. En dan niet alleen verschillen in kleur, gender, of leeftijd. Want daarop focussen leidt alleen maar tot een polariserende ‘wij tegen zij’-mentaliteit, vreest hij, terwijl een meer holistische benadering van het DEI-begrip juist verwelkomend is – en meer inclusief voor iedereen.

‘Focussen op gender, leeftijd of afkomst leidt alleen maar tot een polariserende ‘wij tegen zij’-mentaliteit.’

Het gaat om empathie, stelt hij: je inleven in een ander. En daarvoor is volgens hem effectieve storytelling nodig, die emoties en samenwerking stimuleert. ‘Want verhalen onthouden we, feiten niet.’

#6. De drempel mag best hoog zijn

In de krappe arbeidsmarkt lijkt het misschien vanzelfsprekend om de normen wat te verlagen, en je als werkgever niet al te veeleisend op te stellen, omdat je anders mogelijk kandidaten verliest. Maar volgens Johnny Campbell is dat toch niet de goede aanpak, omdat een gedegen recruitmentproces ook het signaal aan de kandidaat afgeeft dat je als organisatie je werk serieus neemt. ‘Als je niet gedegen hun skills test, zullen ze zich afvragen: wie werkt hier nog meer? Kandidaten willen omringd zijn door goede mensen, en verwachten daarom een stevig recruitmentproces. Want een goed bedrijf is en blijft moeilijk om binnen te komen.’

Als het gaat om recruitment, dan is bovenal echter equitability, oftewel: eerlijkheid en billijkheid, belangrijk, zegt hij. Niet alleen omdat de wet het vereist, maar ook omdat kandidaten het verwachten. En daarover zullen praten als ze het niet eerlijk ervaren. Daarom laat hij zich ook weinig gelegen liggen aan de DEI-discussie die sinds het aantreden van Donald Trump in de VS is losgebarsten. Omdat het volgens hem gaat om het verwijderen van bias in alle delen van het proces. En als je dat goed doet, maakt het volgens hem helemaal niet uit wie er in het Witte Huis zit. ‘Werkelijke inclusie is niet politiek, het is gewoon verstandig zaken doen.’

#7. De kwaliteit telt, niet de snelheid en kosten

Misschien geen heel verrassend of vernieuwend standpunt, maar Johnny Campbell ziet het in de praktijk nog vaak fout gaan: organisaties die als het om recruitment gaat nog vooral focussen op snelheid en kosten van het proces, maar niet op de kwaliteit van de uiteindelijke aanname. ‘Als je een conferentie over KPI’s bijwoont of naar discussies hierover luistert, zul je vaak merken dat niemand echt weet hoe je data moet definiëren of meten als het gaat om recruitmentsucces.’ Met zijn eigen Hiring Excellence Maturity Model probeert hij dat wel voor elkaar te krijgen.

Op het hoogste niveau van dat model verbindt een organisatie het recruitmentproces aan de resultaten van de organisatie, oftewel: zijn de mensen die we hebben aangenomen echt succesvol gebleken? Houden en ontwikkelen we de juiste mensen? En helpen de mensen die we aannemen de organisatie echt vooruit? ‘Zo wordt recruitment van een kostenplaats een waardeleverancier‘, aldus Campbell. ‘Optimalisatie van het proces is waardevol en moet je natuurlijk altijd aanmoedigen, maar het is slechts het halve verhaal als je het niet tegelijkertijd verbindt aan de kwaliteit van de uitkomst.’

Meer weten?

Op 15 mei 2025, tijdens Werf& Live, is Johnny Campbell keynote spreker. Hij zal dan optreden vlak voor de uitreiking van de Werf& Awards van dit jaar. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Beeld boven

Een wervingscampagne die verbinding creëert (inzending Havensteder)

Krapte: een woord waar Havensteder niet langer van wakker ligt. Juist omdat de organisatie zich hier dagelijks voor inzet. Zowel op de woningmarkt als op de arbeidsmarkt werkt Havensteder voortdurend aan oplossingen om haar tanden in de uitdagingen van deze tijd te zetten. Met ruim 550 gedreven collega’s die niet alleen betrokken zijn bij elkaar, maar ook bij de bewoners, bewijst Havensteder dat werken bij een woningcorporatie meer is dan een baan – het is een missie.

Begin 2024 zette Havensteder een grote stap: de ontwikkeling van haar allereerste werkgeversmerk.

Begin 2024 zette Havensteder een grote stap: de ontwikkeling van haar allereerste werkgeversmerk. In samenwerking met Frisse Blikken werd diepgaand onderzoek gedaan naar de behoeften van zowel de kandidaten als de organisatie zelf. Dit leidde tot de creatie van een krachtige Employer Value Proposition (EVP) dat de basis vormde voor het nieuwe werkgeversmerk: ‘Samen Wonen, Samen Werken, Samen Havensteder’. Een jaar later staat er niet alleen een merk, maar ook een goedlopende campagne, een werkenbij-site en een sterke groep ambassadeurs.

Over de campagne

De campagne brengt collega’s, bewoners en de stad letterlijk in verbinding. In alle uitingen zijn iconische elementen van Rotterdam verwerkt, evenals echte bewoners en de trotse medewerkers van Havensteder. Dit creëert niet alleen herkenbaarheid, maar benadrukt ook de essentie van waar Havensteder voor staat: een woningcorporatie die samen met de stad bouwt aan een leefbare toekomst.

In alle uitingen zijn iconische elementen van Rotterdam verwerkt.

Daarnaast is de campagne niet alleen gericht op de juiste kandidaten, maar ook authentiek en dichtbij. Echte bewoners speelden een rol in de uitingen, wat zorgde voor een herkenbare en geloofwaardige uitstraling. In samenwerking met Brandmannen werd de campagne breed verspreid via META, LinkedIn, DPG Display en Google Search. Inmiddels is Havensteder overgestapt op gerichte targeting voor nóg meer effectiviteit.

Wat was de impact van de case?

De resultaten spreken voor zich. Waar vorig jaar sommige vacatures een jaar openstonden, werden ze na de campagne binnen een maand ingevuld. Doorlopende vacatures, zoals die van huismeester, trekken nu kandidaten aan die zich écht identificeren met het merk. Sinds de start van de campagne in november 2024 zijn er al 44 sollicitaties binnengekomen.

Waar vorig jaar sommige vacatures een jaar openstonden, werden ze na de campagne binnen een maand ingevuld.

Naast de cijfers is er een belangrijke kwalitatieve winst geboekt: kandidaten verwijzen in gesprekken en sollicitaties actief naar de content van de campagne. Havensteder wordt niet alleen beter gevonden, maar ook door de juiste mensen. Dat is de kracht van een sterk werkgeversmerk.

  • Significante stijging in sollicitaties: Sinds de lancering in november 2024 tot begin februari 2025 zijn er al 44 sollicitaties binnengekomen.
  • Verbeterde kwaliteit van kandidaten: Moeilijk vervulbare functies zijn sneller en met betere kandidaten ingevuld.
  • Sterkere employer branding: Kandidaten verwijzen in gesprekken en sollicitaties actief naar de content van de campagne.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case laat zien hoe een woningcorporatie met een slimme, doelgerichte aanpak haar werkgeversmerk kan versterken en succesvol talent kan aantrekken. Door een strategische combinatie van branding, gerichte marketing en interne betrokkenheid heeft Havensteder een impactvolle en inspirerende recruitmentstrategie neergezet. De resultaten tonen aan dat een sterk werkgeversmerk, zelfs met een bewust en verantwoord budget, een cruciale rol speelt in het aantrekken van talent. Dit maakt deze campagne een voorbeeld voor de sector.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Havensteder: Heleen Latooij, Bram Siebenlist en Nikki Meijer.
  • Frisse Blikken: Britt Driessen en Nora Zwierenberg
  • Raznd: Bas Driessen, Ellen Driessen en Esmée van Dinteren
  • Brandmannen
  • Stuurlui

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

 

Een succesvolle transformatie naar een volledige skills-based strategie (inzending Gemeente Rotterdam)

In Rotterdam geloven we dat talent overal te vinden is – als je maar goed kijkt. Maar wat als de manier waarop we talent beoordelen verouderd is? Wat als diploma’s en werkervaring ons juist beperken in het vinden van de beste mensen? Die vragen stonden centraal bij onze radicale switch naar een skills-based strategie. Als stad van pioniers en doorzetters geloven wij dat iedereen een eerlijke kans verdient om bij te dragen aan de toekomst van de gemeente Rotterdam.

Onze aanpak heeft één duidelijke boodschap: je potentieel bepaalt je toekomst, niet je verleden.

Onze aanpak heeft één duidelijke boodschap: je potentieel bepaalt je toekomst, niet je verleden. Daarom hebben we – in samenwerking met de Erasmus Universiteit en Frisse Blikken – een innovatieve selectie- en ontwikkelmethode ontwikkeld die écht talent vooropstelt. Om deze verandering behapbaar en effectief door te voeren, kozen we ervoor om te starten met een pilot binnen ons traineeship. Dit gaf ons de ruimte om de volledige transformatie in een gecontroleerde setting te testen en verfijnen.

Binnen de pilot hebben we:

  • Inclusief geworven: Een gerichte aanpak opgezet om ondervertegenwoordigde doelgroepen – met name mbo’ers – beter te bereiken. In samenwerking met mbo-scholen uit de regio geven we deze groep een eerlijke kans zonder filter op opleiding of ervaring.
  • Objectief geselecteerd: Sollicitanten begonnen met verdiepende vragen en een praktijkopdracht om hun skills te tonen. De selectiedag combineerde een gestructureerd interview met een gamified assessment (escape room-ervaring).
  • Skills-based ontwikkeld: Het traineeship werd geen standaardprogramma, maar een op maat gemaakt groeipad, gebaseerd op de skills van de ambtenaar van de toekomst.

Door te focussen op skills spelen we beter in op de behoeften van de stad.

Onze aanpak vermindert ongelijkheid én maakt ons toekomstbestendig. De arbeidsmarkt verandert snel en ervaring is niet altijd de oplossing. Door te focussen op skills spelen we beter in op de behoeften van de stad.

Rotterdam transformeert zijn werving met een skills-based aanpak, vergroot kansengelijkheid en ontwikkelt toekomstbestendig talent voor de stad. Lees de hele case van de Gemeente Rotterdam, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

We willen vooropstellen dat ons belangrijkste succes is dat kandidaten en collega’s teruggeven dat ze zich gelijk behandeld en gewaardeerd voelen. Concreet hebben we de afgelopen periode de volgende successen behaald:

  • 835 kandidaten hebben een objectief selectieproces doorlopen.
  • De kwaliteit en diversiteit binnen onze instroom is significant vergroot.
  • Kandidaten en collega’s geven aan dat ze zich eerlijk behandeld en gewaardeerd voelen.

Maar Rotterdam zou Rotterdam niet zijn als we hier stopten. We blijven doorontwikkelen. Daarom:

  • Zijn we actief in gesprek met stakeholders binnen de gemeente om deze transformatie verder door te voeren.
  • Verkennen we samen met andere gemeenten in de regio hoe we onze krachten kunnen bundelen.
  • Hebben we een DIY-pakket ontwikkeld waarmee andere gemeenten en (semi-)overheidsinstellingen onze aanpak gemakkelijk kunnen repliceren.
  • Delen we onze lessen via de VNG Pilot Arbeidsmarktkrapte, middels inspiratiesessies voor een bredere community.
  • Met ieder initiatief dat we ondernemen, streven we ernaar om niet alleen binnen onze gemeente Rotterdam, maar in het hele land kansengelijkheid te vergroten.

Rotterdam transformeert zijn werving met een skills-based aanpak, vergroot kansengelijkheid en ontwikkelt toekomstbestendig talent voor de stad. Lees de hele case van de Gemeente Rotterdam, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Onze aanpak is niet alleen vernieuwend en wetenschappelijk onderbouwd, maar ook gedreven door een diepgewortelde overtuiging: talent zit in iedereen. Dit is Rotterdam op z’n best – kansen zien, pionieren en mensen vooruithelpen. Door deze award te winnen willen we niet alleen erkenning voor onze transformatie, maar vooral anderen inspireren om óók te kiezen voor een eerlijke en impactvolle manier van werven.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern Gemeente Rotterdam:

  • Nawal Ahimi, programmamanager traineeship
  • Imane Boumahdi, programmamanager trainees
  • Recruitment
  • Communicatie
  • Strategisch adviseur concernontwikkeling
  • Adviseur HRO (lerende organisatie, ambtenaar van de toekomst)
  • Adviseur Leren & Ontwikkelen (talentontwikkeling, neurodiversiteit)
  • Doelgroep: trainees, oud-trainees, stuurgroep traineeship, traineeclustercoördinatoren

Extern

  • Inhoudelijke experts vanuit Frisse Blikken: Britt Driessen, Jette Crone, Amy Krebber, Christie Bruinewoud en Mirthe Schouten
  • Wetenschappers en studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam
  • Doelgroeponderzoek: mbo, hbo en wo studenten en partners JINC en Wrokko
  • Foto boven: Iris van den Broek

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

 

Lachen met LinkedIn: van een namen zingend AC/DC tot de ‘Kont Kussen’-emoji

Lang was het platform eigenlijk niet meer dan een plek waar professionele informatie werd uitgewisseld, en recruiters op zoek konden naar kandidaten met verstand van zaken. Lachen leek op LinkedIn welhaast verboden. Maar de laatste jaren is het platform – bedoeld en onbedoeld – op allerlei manieren verder ontwikkeld. Als datingsite bijvoorbeeld, maar de laatste tijd dus ook steeds meer als soort van moderne online Comedy Club. Zoals salesman/comedian Ben Sweeny, die het platform ziet als ‘gewoon nog een podium’ om zijn kunsten te vertonen.

Hij is de enige niet. Precieze data zijn er nauwelijks, maar LinkedIn zet wel bewust in op meer video, en zag hier afgelopen jaar al een groei van 36% in, een twee keer zo snelle groei als andere formats. En de afgelopen jaren is het gebruik van woorden als ‘haha’, ‘lol’ en lachende emoji’s op het platform ook bijna verdubbeld, waarbij de lachende emoji zelfs is opgewaardeerd tot 1 van de mogelijke standaardreacties. ‘We denken dat humor een deel van LinkedIn zou moeten zijn’, aldus editor-in-chief Dan Roth. ‘Humor helpt om te laten zien dat we allemaal fouten maken, en dat je jezelf niet al te serieus moet nemen.’

Jezelf serieus nemen?

Maar juist dat ‘jezelf overdreven serieus nemen’ is nou net iets waar LinkedIn zelf bekend om staat. Geen plek op het internet waar elke minuscule prestatie zo onder het vergrootglas komt te liggen, geen andere plek waar humble brag zo tot kunstvorm verheven is. En juist die overdaad aan cringey content zorgt weer voor veel inspiratie bij andere comedians. Zoals voormalig consultant Joe Fenti, die zelf het platform nu gebruikt om het nog een beetje meer belachelijk te maken dan het al is. ‘Waarom kunnen we op LinkedIn niet meer met elkaar praten alsof we gewoon mensen zijn?’, vraagt hij zich af.

Ook de Brit Rob Mayhew neemt in zijn vele en veelbekeken video’s graag LinkedIn op de hak, naast allerlei andere bekende werksituaties, net als bijvoorbeeld iemand als Corporate Natalie.

LinkedIn Lunatics

Maar toch; het (voormalig?) serieuze karakter zit het platform op dit gebied ook nog wel wat in de weg. Zelfs serieuze media als The Independent is het de laatste tijd opgevallen: serieuze ziektes, dingen die de kinderen doen, het komt allemaal op LinkedIn steeds vaker voorbij. Maar hoe past dat nog bij een professioneel netwerk? En het levert gewoon té veel cringe en corporate jargon op om het op hetzelfde platform ook nog eens geloofwaardig belachelijk te maken. Zelfspot oké, maar leidt dat er niet juist meer toe dat het ooit zo serieuze karakter van het platform nóg verder verwatert?

Geen andere plek op internet waar humble brag zo tot kunstvorm verheven is als LinkedIn.

Misschien dat je daarom ook voor het betere LinkedIn-mangelwerk beter je toevlucht kunt nemen tot bijvoorbeeld de subreddit LinkedIn Lunatics, waar pareltjes worden verzameld van bizarre posts en uitspraken op het platform.

Interview was too easy
byu/Ok-Audience6618 inLinkedInLunatics

‘Pislink’ van ‘eigenpijperij’

Ook op humorsites zoals die van de Speld zijn er trouwens mooie voorbeelden van te vinden, zoals die over de eerste ‘LinkedIn-rij op de Amsterdamse Zuidas voor een aparte mix tussen een perforator, nietmachine en koffiemok, de Google Translate-functie voor LinkedIn-berichten, de extra reactieopties (zoals de ‘veer in reet’, ‘eigenpijperij’ en ‘kont kussen’), en de gespeelde bescheidenheid van veel bedrijven hier.

Op De Speld werd melding gemaakt van de eerste LinkedIn-rij op de Amsterdamse Zuidas.

Bij The Best Social Media zijn ook wat bizarre LinkedIn-avonturen terug te vinden. Hier moeten vooral recruiters het ontgelden. Zoals in het verhaal van Sacha, die ontdekte dat er niet helemaal een match was met de recruiter die hem benaderde. Of dat van Koos, die om half 4 ‘s nachts door een recruiter benaderd werd. Ook opdringerige recruiters op LinkedIn die je ‘pas écht pislink’ maken worden hier aan de schandpaal genageld. En ene Loïc wist hier een paar jaar geleden ook treffend de spot te drijven met de vele cringey LinkedIn-berichten van zijn eigen generatie.

Highway to Hell

En dan hebben we ook nog de categorie ‘metahumor’. Denk aan de manier waarop Frank Tieskens recent op Twitter van LinkedIn zelfs een bijvoeglijk naamwoord wist te maken:

Of Lolly, die hier opmerkte dat LinkedIn geen datingsite is, maar eerder juist een soort van het omgekeerde:


En dan sluiten we af met een staaltje dat eigenlijk in geen enkele categorie is onder te brengen, maar toch te mooi is om te laten lopen. Want al die namen op LinkedIn, daar kun je natuurlijk ook mooie metal mee maken… Dat niemand daar ooit eerder op is gekomen…

@guitaristesofficiel AC/DC Sings LinkedIn names 😂👍 #acdc #angusyoung #malcolmyoung #bonscott #brianjohnson #highwaytohell #rock #rockband #rockguitar #rockmusic #guitarhumor #guitarlol #guitarjokes #memesguitar ♬ son original – Guitaristes Officiel

Lees ook

Ouderen als levend billboard om nieuwe zorgcollega’s te werven (inzending Omring)

Werken in de zorg is meer dan een baan – het is een roeping. Maar hoe activeer je jong talent in een tijd waarin zorgwerving steeds uitdagender wordt? Omring staat voor zorg met aandacht, nu én in de toekomst. Omring ontwikkelde daarom, samen met The Groundbreakers, een unieke wervingscampagne: ‘Wij zitten op jou te wachten’. Geen standaard vacatureteksten of online advertenties, maar een menselijk, levend billboard, waarbij ouderen letterlijk de oproep deden aan zorgprofessionals van de toekomst.

Geen traditionele campagne, maar een levend billboard met acteurs: ‘ouderen’ vertelden zelf waarom werken in de ouderenzorg ertoe doet. Lees de hele case van Omring, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Door senior acteurs – ‘ouderen’ die op jong zorgtalent zitten te wachten – plaats te laten nemen in bushokjes en op bankjes bij centrale OV-locaties in West-Friesland en de Kop van Noord-Holland, brachten zij in de maand oktober 2024 de zorgvraag letterlijk de straat op. Zo ontstonden persoonlijke, laagdrempelige gesprekken tussen generaties, die niet alleen de urgentie van de ouderenzorg voelbaar maakten, maar ook inspireerden om een loopbaan in de zorg te overwegen.

Geen standaard vacatureteksten of online advertenties, maar een menselijk billboard.

Waar de levende abri meer in de SEE-fase van de funnel zat, wilden wij ook aandacht besteden aan de THINK-fase. Met Omring’s Hangout hebben wij een opvolgingsactie georganiseerd. Omring’s Hangout was hét evenement waar de ouderen bij de jongere bezoekers solliciteerden en hen enthousiasmeerden voor de ouderenzorg.

Geen traditionele campagne, maar een levend billboard met acteurs: ‘ouderen’ vertelden zelf waarom werken in de ouderenzorg ertoe doet. Lees de hele case van Omring, ingezonden voor de Werf& Awards 2025.

Wat was de impact van de case?

Kwalitatieve doelstellingen

  • Omring positioneren als aantrekkelijke en innovatieve werkgever in de zorg.
  • De kracht van menselijk contact inzetten voor recruitment.
  • Een vernieuwende campagne neerzetten die jongeren activeert.

Kwalitatieve resultaten

  • Echte interactie: De doelgroep werd aangesproken door de mensen om wie het gaat – ouderen zelf.
  • Sterke media-aandacht: Publicaties in onder meer Noordhollands Dagblad, NextLive, Skipr, Werf& en Omring.nl zorgden voor extra bereik.
  • Creatieve doorbreking van traditionele zorgwerving: Geen ‘werken bij’-pagina’s, maar levende oproepen op straat.

Kwantitatieve doelstellingen

  • Minimaal 300.000 jongeren bereiken via paid media
  • Publicaties in de (regionale) media (earned media)
  • Minimaal 40 bezoekers bij het evenement Omring’s Hangout

Kwantitatieve resultaten

  • Mooie bijvangst: in de maand van de activatie – de maand oktober – zagen wij een toename van 26% in het aantal sollicitanten en in november een toename van 17%.
  • Via TikTok en Snapchat (paid media) hebben we 407.444 weergaven onder jongeren bereikt in de regio.
  • Onder andere publicaties (earned media) in het Noordhollands Dagblad, OnsWestfriesland, Hoorns Dagblad, Werf&, Skipr en Rodi Media.
  • Er zijn 50 bezoekers geweest bij Omring’s Hangout in Hoorn, de opvolgingsactie waarin bezoekers direct in gesprek konden gaan met onze recruiters en de ouderen van de billboards (onder andere via ‘oma weet raad’, mental check-up en de Ontmoetmobiel).

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case is een voorbeeld van innovatieve zorgwerving met een menselijke touch.

  • Geen standaard recruitmentcampagne, maar een activatie die mensen écht raakt.
  • Innovatief & gedurfd: Een recruitmentaanpak die verder gaat dan de gebruikelijke kanalen.
  • Directe impact op instroom, employer branding en maatschappelijke bewustwording.

Omring laat hiermee zien dat zorgwerving anno 2025 anders kan – én moet.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Opdrachtgever: Omring (Richard Mellaart, Josien van der Wal en Mariëlle Kerssens)
  • Creatief concept & uitvoerende partner: The Groundbreakers
  • Hoofdrolspelers: oudere acteurs als ambassadeurs van de ouderenzorg.

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

 

Hoe Team EIFFEL op zijn nieuwe carrièreplatform een A.I.-coach integreerde

Een nieuw staaltje A.I. in recruitment, maar nu zelfs óp een vacaturesite. Het zijn de consultants van Team EIFFEL die waarschijnlijk de primeur hebben van de allereerste A.I. Career Coach, beschikbaar voor elke sitebezoeker. Die bezoeker beantwoordt eerst anoniem een aantal stellingen. Daarna genereert de virtuele coach een op maat gemaakt persoonlijk advies, bestaande uit tips voor de werk/privébalans, potentiële carrièrepaden en inzicht in de eigen professionele ontwikkeling. Het advies wordt samengesteld met behulp van een A.I.-model, gestuurd en getraind op het werk van Team EIFFEL en de unieke tone of voice van de organisatie.

En ja, natuurlijk komt er vervolgens niet alleen een op maat gemaakt persoonlijkheidsprofiel uitrollen, maar ook aanbevolen vacatures, of verhalen van Team EIFFEL-collega’s die toevallig net in dezelfde sector werkzaam zijn als die volgens de A.I.-coach goed bij jou past. De A.I.-coach is dan ook vooral bedoeld om te inspireren en te helpen bij het vinden van de juiste vacature, zo valt in de disclaimer te lezen. ‘Wat je met dit advies doet, bepaal je helemaal zelf.’ En: ‘We vragen niet om persoonsgegevens, en je antwoorden worden niet gebruikt in het verdere sollicitatieproces.’

Geen statische beslisboom

Hoeveel A.I. dit precies is? Moeilijk te zeggen. Loopbaanadvies-tooltjes op carrièresites waren er natuurlijk al wel langer. Wel staat bij deze tool nadrukkelijk te lezen dat ‘de combinaties van antwoorden op de stellingen’ worden bewaard en gebruikt ‘om de werking van deze tool te kunnen monitoren en verbeteren.’ Dus dat suggereert inderdaad meer dan een gewone statische beslisboom. Ook gebruikt de tool Large Language Models om de door de kandidaat ingegeven informatie aan te vullen en zo het persoonlijk advies op te stellen.

De nieuwe carrièresite van Team EIFFEL, inclusief AI Career Coach, is ontwikkeld door het Utrechtse bureau Kaliber. Op het gezamenlijke platform voor het consultantsbedrijf met meer dan 3.500 experts samen in legal, finance, data, analytics, engineering, projectmanagement en supply chain hebben alle verschillende labels een eigen pagina gekregen, waar ze hun vacatures, verhalen en projecten kunnen delen.

Blijf jezelf voor

Thema van de nieuwe site en werkgevers-merkbelofte voor de arbeidsmarkt is: Blijf jezelf voor. Dat moet aansluiten bij de algemene merkbelofte van Team EIFFEL: Voorblijven. Niet bijblijven. Deze belofte moet trouwens ook te merken zijn op de site, die volgens de ontwikkelaars ‘toekomstbestendig’ is opgebouwd. ‘Binnen afzienbare tijd zal een sollicitant niet alleen met een cv solliciteren, maar net zo eenvoudig een eigen skillset meegeven.’

En daar heeft het bedrijf met de nieuwe site dus naar eigen zeggen nu al op voorgesorteerd. Bij een vacature voor een recruitment business partner staat bijvoorbeeld te lezen: ‘Je bent een oprecht geïnteresseerde gesprekspartner die hoofd- en bijzaken goed kan scheiden. Met jouw topsportmentaliteit ga je voor het beste resultaat, zonder daarbij de menselijke maat uit het oog te verliezen.’ En vervolgens als lijstje gevraagde skills: sales / verkoopvaardigheden, communicatievaardigheden, Employee Relations en arbeidsbemiddeling / werving en selectie.

Start van verdere samenwerking

De lancering van het nieuwe carrièreplatform is ‘het begin van een verdere samenwerking’ tussen Team EIFFEL en Kaliber, Martin Stiemer, Business Director bij de laatstgenoemde organisatie. ‘De komende maanden zullen meer gezamenlijke projecten het levenslicht zien, zoals een Business Hub waar de integrale dienstverlening van Team EIFFEL centraal staat voor klantorganisaties.’

Lees ook