Als kandidaat achter tralies: op de Nationale Carrièrebeurs kun je het dit jaar beleven

Vandaag en morgen vindt in de Amsterdamse RAI weer de traditionele Nationale Carrièrebeurs plaats. Een evenement waarbij vooral de stand van de Dienst Justitiële Inrichtingen de aandacht zal trekken. Hier kun je namelijk als kandidaat 1 minuut ervaren hoe het is om daadwerkelijk achter tralies te verblijven. En dat is dan niet zomaar een minuutje de gevangenismuren; het is zelfs een heuse 8D-experience, dus inclusief bijvoorbeeld een 360-graden geluidservaring.

‘In de nagebootste cel beland je midden in een gebeurtenis, gebaseerd op waargebeurde DJI-verhalen.’

‘Binnen de nagebootste cel beland je midden in een gebeurtenis, gebaseerd op waargebeurde verhalen van DJI-medewerkers. Er wordt onder andere een situatie afgespeeld waarin een gedetineerde gefrustreerd raakt tijdens de dagbesteding, waarna een arbeidsbegeleider in actie komt om te helpen’, legt DJI-eventmanager Caroline Brunting uit. ‘Het geluidselement staat centraal in de ervaring, omdat geluid een belangrijke rol speelt bij het creëren van een realistische situatie. Zo ervaren bezoekers niet alleen de fysieke omgeving, maar ook de meer emotionele impact van het werken binnen de muren van DJI.’

‘Misschien zelfs spannend’

De innovatieve stand is ontworpen samen met employer branding-bureau SteamTalmark. Bezoekers kunnen er kennismaken met functies als zorgverlener, beveiliger, penitentiair inrichtingswerker en arbeidsbegeleider. ‘Voor veel mensen is het werk binnen DJI onbekend en misschien zelfs spannend’, aldus Brunting. ‘Met deze nieuwe experience willen we op een toegankelijke manier laten zien dat er veel meer schuilt achter het werken in justitiële inrichtingen. Door bezoekers letterlijk een minuut ‘achter de muren’ te laten beleven, maken we op een unieke manier inzichtelijk hoe cruciaal en divers ons werk is.’

‘Met deze nieuwe experience willen we laten zien dat er veel meer schuilt achter het werk bij DJI.’

Niet alleen informatie delen, maar ook daadwerkelijk een interactieve ervaring bieden, dat is volgens haar het idee achter de nieuwe aanpak. DJI’s directeur-generaal Wim Saris opende de stand vandaag samen met FunX-DJ Fernando Halman. Kandidaten kunnen in de cel zelf kiezen welke functiegroep hen het meest nieuwsgierig maakt en dan daarover het hoorspel beleven. ‘Met behulp van krachtige storytelling en een meeslepende 8D-audio-ervaring, waarbij je intense, waargebeurde situaties, van heel dichtbij meemaakt, en je denkt dat het geluid uit verschillende hoeken van de kamer komt, zuigen we je dan de wereld van DJI in’, aldus Brunting.

Weken eerder naar huis

Het personeelstekort bij DJI staat de laatste tijd maatschappelijk erg in de belangstelling. Om ruimte te maken in de overvolle gevangenissen, wil PVV-staatssecretaris Coenradie gedetineerden met minder dan een jaar straf 3 dagen eerder naar huis sturen dan de bedoeling is, in het uiterste geval zelfs 2 weken. Afgelopen dinsdag probeerden VVD, BBB en PVV haar plan hiervoor echter te torpederen, maar de stemmen in de Kamer staakten, en dus kwam het nog niet tot een beslissing. Komende week vindt hierover daarom opnieuw een stemming plaats.

VVD-staatssecretaris Fred Teeven bezuinigde 10 jaar geleden flink op het gevangeniswezen.

Bij DJI werken momenteel in totaal zo’n 16.000 medewerkers, die de jaarlijkse instroom van circa 30.000 gedetineerden in goede banen moeten leiden. Het grote personeelstekort is vooral ontstaan toen onder VVD-staatssecretaris Fred Teeven enorme bezuinigingen op het gevangeniswezen plaatsvonden, en niet alleen tientallen inrichtingen de deuren moesten sluiten, maar zo ook enkele duizenden medewerkers op straat kwamen te staan. Na het aantreden van Wim Saris in 2022 is weer flink meer geïnvesteerd in werving van nieuwe collega’s, maar tot nog toe dus nog niet met voldoende resultaat.

Voor DJI was er bij de Nationale Carrièrebeurs overigens wél een gunstig resultaat: de stand met nagebootste cel kreeg van de organisatie de prijs voor ‘Beste Stand Award 2025’. ‘Een mooie kers op de taart’, aldus Onno Gout (SteamTalmark).

Lees ook 

Over de waarde van een persona als je met skills based hiring aan de slag gaat

Als recruitmentprofessional ben je ongetwijfeld bekend met het concept van persona’s. Vaak worden ze ingezet in de context van recruitmentmarketing: als fictieve profielen die helpen bij het creëren van gerichte campagnes om de juiste kandidaten aan te trekken. Maar wie persona’s uitsluitend beschouwt als een marketingtool, laat ook mogelijkheden onbenut. Een persona kan namelijk in de volledige candidate journey een waardevolle rol spelen én verrassend genoeg ook in de context van skills based hiring – een aanpak die op het eerste gezicht misschien juist veel individueler lijkt.

Fictief verhaal

Hoe dat zit? Laten we daarvoor bij het begin beginnen. Een persona is een fictief verhalend profiel van een typische kandidaat binnen een bepaalde doelgroep. Het komt tot stand komt na analyse van bestaande werknemers, marktonderzoek, en trends, en het weerspiegelt demografische kenmerken, maar vooral ook inzichten in gedrag, drijfveren, ambities, frustraties en behoeften van een doelgroep. Met het inzicht dat dit oplevert, kun je de (recruitment)marketingstrategie beter afstemmen op de interesses, het gedrag van je doelgroep en de mediakanalen die zij gebruiken.

Persona’s moeten gebaseerd zijn op feiten, niet alleen op aannames.

Persona’s moeten gebaseerd zijn op feiten, niet alleen op aannames. Gebruik in- en externe enquêtes, interviews en analytics om je doelgroep te begrijpen. Zonder relevante data krijg je geen betrouwbare persona’s. In welke levensfase zit je doelgroep? Wat is hun DISC-profiel? Wat zijn hun werkwaarden? Met andere woorden: wat vinden ze belangrijk in een baan? Wat zijn daarbuiten zijn of haar hobby’s en interesses? Wat motiveert ze? En wat vinden ze een uitdaging? Waar zijn ze ‘allergisch’ voor? Hoe communiceren ze het liefst? Het zijn allemaal vragen die je kunt beantwoorden om je persona’s te ‘vormen’.

A.I. voor persona’s

Bijna vanzelfsprekend zijn er inmiddels ook al A.I.-tools (zoals deze) die je kunnen helpen bij het formuleren van zulke persona’s. Je kunt A.I. natuurlijk ook gebruiken om een visuele weergave te maken van de persona’s die je maakt, in een moodboard of avatar, inclusief de typische kenmerken die erbij horen. A.I. kan ook helpen om een veel beter begrip van doelgroepen op de arbeidsmarkt te verkrijgen, zodat het makkelijker wordt kandidaten succesvol te benaderen voor een vacature.

A.I. is natuurlijk slechts zo goed als de data die het te verwerken krijgt. In de basis is het altijd een algoritme dat op basis van analyse van gegevens patronen vindt en een voorspelling doet over bepaalde uitkomsten. Naast slecht geformuleerde prompts, kunnen slechte of incomplete gegevens zodoende leiden tot onnauwkeurige en/of incomplete persona’s. Succes behalen met A.I. verlangt daarom vaardigheid in het formuleren van prompts en beschikbaarheid van voldoende relevante data, plus een goede kwaliteit en betrouwbaarheid van de data. Bias en vooroordelen liggen hier immers snel op de loer.

Hyperpersonalisatie

De toekomst van A.I. in recruitmentmarketing belooft een revolutie in de manier waarop we kandidaat-persona’s creëren en gebruiken. Recruiters zullen hierdoor een steeds diepere, meer gepersonaliseerde interactie met potentiële kandidaten kunnen aangaan. Door gedetailleerde en dynamische persona’s die zich in realtime aanpassen aan de veranderende arbeidsmarkt te gebruiken, is steeds meer hyperpersonalisatie mogelijk, die recruiters in staat om een holistischer en menselijker beeld van de kandidaat te vormen en de culturele fit steeds beter te beoordelen.

Door je persona een naam en verhaal mee te geven, wordt het makkelijker je voor te stellen hoe hij of zij denkt en handelt.

Dit kun je nog verder ondersteunen door je persona-profiel om te zetten naar een persona-verhaal, wat de persona nog tastbaarder en concreter maakt. Door je persona een naam, achtergrondverhaal en levensdoelen mee te geven, wordt het makkelijker om je voor te stellen hoe deze persoon denkt en handelt en waarom hij of zij dat doet. Een verhaal is ook makkelijker om complexe informatie op een begrijpelijke manier over te brengen. Het helpt je om je doelgroep beter te begrijpen, waardoor je effectievere marketing- en communicatiestrategieën kunt ontwikkelen.

Persona’s in de candidate journey

Persona’s kun je op die manier ook benutten bij het vorm en inhoud geven aan de candidate journey, waarbij je de doelgroep een passende sollicitatie-ervaring biedt. Persona’s kunnen je helpen processen persoonlijker en relevanter te maken:

  • Hoeveel updates verwacht deze doelgroep / dit type kandidaat?
  • Hechten zij waarde aan informeel of toch liever meer formeel contact?
  • Past een video call of liever een persoonlijk gesprek?

Als je weet wat een kandidaat beweegt, kun je de journey zo inrichten dat deze aanvoelt als een goede match.

Als je weet wat een kandidaat beweegt, kun je de journey zo inrichten dat deze niet alleen functioneel werkt, maar ook aanvoelt als een goede match. Ook in de selectiefase kunnen persona’s richting en vorm geven. Als je het goed doet, weet je hiermee beter:

  • Op welke kwaliteiten je moet letten in gesprekken of assessments;
  • Hoe je verschillende kandidaten eerlijk kunt vergelijken binnen dezelfde doelgroep;
  • Hoe je het selectieproces kunt inrichten op een manier die past bij de doelgroep.

Zo kun je voor een persona die veel waarde hecht aan gelijkwaardigheid en cultuur, extra aandacht besteden aan peer-interviews of een cultuurassessment, terwijl een meer taakgerichte kandidaat misschien liever een praktische proefopdracht doet.

Voorbij het cv kijken

Dat is ook precies waar persona’s passen bij de trend van skills based hiring. Als je kandidaten voortaan wil beoordelen op hun aantoonbare vaardigheden, in plaats van op diploma’s of ervaring in lineaire carrièrepaden, moet je anders leren kijken naar talent. Juist hier kunnen persona’s hun nut bewijzen. In een wereld waarin skills centraal staan, kunnen persona’s richting bieden. Door je in een persona te verplaatsen, voel je wat hen drijft, snap je waar ze zich bevinden – letterlijk én figuurlijk – en ontdek je welke skills cruciaal zijn voor succes in een rol. Je kijkt voorbij het cv, en leert naar mensen kijken zoals ze werkelijk zijn.

Persona’s verlangen dat je inzicht verschaft in welke skills essentieel zijn voor een rol, nog vóórdat je vacatureteksten opstelt.

Ook in een skills-based hiring-proces kunnen persona’s als kompas fungeren voor elke fase van de candidate journey. Persona’s verlangen dat je inzicht verschaft in welke skills essentieel zijn voor een rol, nog vóórdat je vacatureteksten opstelt. Door gesprekken te voeren met hiring managers, succesvolle medewerkers en experts, breng je in kaart wat écht telt in het werk. Je ontdekt welke skills doorslaggevend zijn, hoe je die kunt ontwikkelen, en welke soft skills bijdragen aan succes in het team. Vervolgens vertaal je die inzichten naar één of meerdere persona’s – elk met een eigen verhaal, eigen sterktes, leerstijl en ambities.

‘De Zelflerende Programmeur’

Stel, je ontwikkelt een persona zoals ‘De Zelflerende Programmeur’. Geen diploma informatica, maar wél een indrukwekkend portfolio op GitHub en een trackrecord van projecten in eigen tijd. Je weet: deze kandidaat vind je niet via traditionele vacaturebanken. Je richt je in plaats daarvan op communities, tech-events, en spreekt hun taal in de communicatie. Zo pas je je kanalen, boodschap, selectiecriteria en tone of voice aan per persona. Je zorgt dat je zichtbaar bent op de juiste plekken, en dat je communicatie aansluit op de realiteit en beleving van jouw doelgroep. Persona’s en skills-based hiring vullen elkaar zo eigenlijk goed aan.

Persona’s bieden in een skills-based hiring-proces meerdere voordelen.

Persona’s bieden in een skills-based hiring-proces meerdere voordelen. Je opent de deur naar een veel bredere talentenpool – mensen die anders buiten beeld zouden blijven omdat ze niet het ‘standaardpad’ volgen. En dat is niet alleen sociaal wenselijk, maar vooral ook slim. Je beoordeelt kandidaten objectiever, omdat je kijkt naar wat iemand daadwerkelijk kan bijdragen, niet naar welk label eraan hangt. En je versterkt de samenwerking tussen recruitment en hiring manager, doordat je een gemeenschappelijke taal hebt: de persona. Het dwingt de vacaturehouder om na te denken over wat in de praktijk écht belangrijk is.

Kijken met andere ogen

Het succes van skills-based hiring valt of staat met hoe goed je jouw doelgroep begrijpt. Persona’s helpen je om écht in de huid te kruipen van de mensen die je wilt aantrekken. Ze maken abstracte vaardigheden tastbaar en brengen menselijkheid terug in het selectieproces. De toekomst van werving is mensgericht, datagedreven en gebaseerd op skills. En in die toekomst zijn persona’s je waardevolste gids. Het vereist wel een fundamentele verandering in hoe organisaties naar talent kijken – meer dan alleen het aanpassen van vacatureteksten of het toevoegen van een extra filter in het ATS.

Voor recruiters betekent het dat ze van ‘cv-screeners’ moeten opschuiven naar talentvertalers.

Voor recruiters betekent het dat ze van traditionele ‘cv-screeners’ moeten opschuiven naar talentvertalers. Via persona’s leren ze begrijpen wie ze zoeken, maar vooral: waarom en wat iemand meebrengt aan skills, motivatie en ontwikkelpotentieel. Dat vraagt om nieuwsgierigheid, empathie en het vermogen om voorbij standaardcriteria te kijken. In plaats van te zoeken naar de juiste functietitel of opleidingsrichting, zijn recruiters de schakel die hiring managers helpen om profielen te herkennen die misschien niet perfect passen in het oude plaatje, maar wél precies aansluiten bij wat de organisatie nu én straks nodig heeft.

Reflectieve rol

Voor vacaturehouders betekent dit een meer reflectieve rol. Waar zij voorheen vaak dachten in termen van ‘de ideale kandidaat’, vraagt deze benadering een meer open blik. Wat zijn de echte uitdagingen in het team? Welke skills maken iemand succesvol in de praktijk – los van het cv? Hiring managers moeten leren anders te kijken, te beoordelen en te begeleiden. Niet elke kandidaat komt binnen met een kant-en-klaar profiel. Sommige hebben misschien minder ervaring, maar juist meer leervermogen of een frisse blik. Door samen met de recruiter de persona’s te bespreken, ontstaat een gedeeld begrip van wie men zoekt – en waarom.

Door samen met de recruiter de persona’s te bespreken, ontstaat een gedeeld begrip van wie men zoekt – en waarom.

Als recruiters, HR en vacaturehouders samen optrekken in deze beweging, ontstaat ruimte voor een aanpak die beter past bij de wereld van vandaag én morgen. Een aanpak waarin skills, groei en gelijkwaardigheid centraal staan. Waarin je als organisatie niet alleen het juiste talent aantrekt, maar ook een cultuur bouwt die dat talent laat floreren. Skills-based hiring, ondersteund door goed doordachte persona’s, zijn géén tijdelijke hype of trend. Het past bij een nieuwe manier van kijken, zoeken, selecteren en verbinden. Voor organisaties die hier vandaag al mee beginnen, betekent dat één ding: een voorsprong op de arbeidsmarkt van morgen.

Strategisch kompas

Waar persona’s vroeger vooral hun plek vonden binnen recruitmentmarketing, kunnen ze vandaag de dag uitgroeien tot een strategisch kompas voor het hele recruitmentproces. Ze helpen je doelgroep te begrijpen, processen te ontwerpen die aansluiten, én ze bieden richting binnen moderne benaderingen zoals skills based hiring. Ze zijn niet bedoeld om mensen in hokjes te stoppen – maar juist om mensgerichter te werken, vanuit inzicht in gedrag, motivatie en context. Combineer dat met een open blik naar individuele talenten, en je hebt een krachtige formule voor succes.

Over de auteur

Onder het motto ‘I help you to succeed’ werkt Alexander Crépin samen met bedrijven in de profit en non-profit om operationele en meer strategische HR- en recruitmentvraagstukken aan te pakken. Enerzijds door zelf hands-on aan de slag te gaan en anderzijds door te adviseren en te coachen. Hij deelt met regelmaat in blogs zijn visie op ontwikkelingen in HR en recruitment, en is beschikbaar voor nieuwe opdrachten.

Lees ook

Nederland telt inmiddels 2.997 (!) jobboards en vacaturesites

Een baan zoeken? Online lijkt het nog nooit zo makkelijk geweest. De keuze is in elk geval reuze. Het aantal actieve jobboards is in 2024 gegroeid met 335 tot maar liefst 2.997 vacaturesites. In totaal heeft Nederland zelfs ooit 7.000 jobboards gehad, maar de meerderheid daarvan is inmiddels ‘dood en begraven’. Van die 335 nieuwkomers hebben er 16 in 2024 meer dan 1.000 vacatures gepubliceerd, zo blijkt uit data van Jobdigger, geanalyseerd door Werf&.

Momenteel is er op elke 454 actieve baanzoekers in Nederland 1 jobboard actief.

En let op… deze 3.000 actieve jobboards zijn dan nog buiten de enkele tienduizenden vacaturesites van uitzend- en detacheringsbureaus gerekend. En ook de vele corporate werkenbij-sites zitten er natuurlijk niet bij. Wel zijn bureaus steeds vaker eigenaar van jobboards, zoals bij Indeed (Recruit), Jobbird (YoungCapital), en bijvoorbeeld uitzendbureau.nl het geval is. En uiteindelijk leidt dat ertoe dat er momenteel op elke 454 actieve baanzoekers in Nederland 1 jobboard actief is. En er op elke 426 werkenden in Nederland 1 bureau is. Over een drukke arbeidsmarkt gesproken…

Nieuwe jobboards in 2024

Dat de arbeidsmarkt primair lokaal is georganiseerd wisten de meest succesvolle uitzendbureaus in Nederland al. Maar lokale specialisatie legt ook de jobboard-industrie geen windeieren, omdat ze daarmee tegemoet komen aan de behoefte van het arbeidspotentieel. De namen van enkele van de nieuwe jobboards in 2024 met meer dan 1.000 vacatures bewijzen het:

  • heiloostart.nl
  • medemblikstart.nl
  • schagenstart.nl
  • zaandamstart.nl
  • heerhugowaardstart.nl
  • zaandijkstart.nl
  • castricumstart.nl
  • heemskerkstart.nl
  • lokaalnieuwsoss.nl
  • lokaalnieuwshattem.nl
  • heemstedestart.nl
  • lokaalnieuwsberlicum.nl
  • lokaalnieuwsuden.nl
  • lokaalnieuwsschijndel.nl
  • 078.nu
  • lokaalnieuwsoirschot.nl

Meer trends

Enkele andere trends die verder naar voren komen, kijkende naar alle 335 nieuwkomers:

  • Geografische focus: Veel jobboards richten zich (dus) op specifieke locaties, zoals steden, regio’s of dorpen. Dit duidt op een groeiende behoefte aan lokale werving en het matchen van werkzoekenden met werkgevers in hun directe omgeving.
  • Nichemarkten: Jobboards blijven zich specialiseren in bepaalde sectoren of beroepen. Voorbeelden hiervan zijn aicarriere.nl (met knoeperd van een spelfout op de homepage), europharmajobs.com, cloudcarriere.nl en werkenindebouw.com.
  • Technologische integratie: Sommige jobboards lijken te integreren met specifieke recruitmentsoftware of platforms, zoals de vermeldingen van .career.emply.com en .easycruit.com achter sommige namen. Dit kan wijzen op schaalbaarheid en verder gestroomlijnde en geautomatiseerde recruitmentprocessen.
  • Focus op behoeften en waarden: Een aantal jobboards richt zich op specifieke doelgroepen, zoals kinderopvang-wijzer.nl en thuiswerk-vacatures.nl. Dit laat zien dat er behoefte is aan jobboards die inspelen op de behoeften en waarden van specifieke groepen werkzoekenden, variërend van geloofsovertuiging, voetbalclubs tot mate van flexibiliteit.
  • Informatieve platforms: Naast vacatures bieden sommige platforms ook nieuws en informatie aan, zoals te zien is bij de vele lokaalnieuws…-sites en bijvoorbeeld weekbladdeschakel.nl. Dit suggereert dat jobboards een bredere rol kunnen spelen in het informeren van werkzoekenden over de (lokale) arbeidsmarkt.

‘Jobboards vervullen nog steeds een belangrijke rol in de ontmoeting tussen kandidaat en werkgever.’

‘Jobboards zijn er dus in vele soorten en maten, van algemeen tot niche. Ze vervullen nog steeds een belangrijke rol in de eerste ontmoeting tussen kandidaat en zijn of haar aanstaande werkgever. Hoe nauwkeuriger de matching, waardering van skills en zoekfunctionaliteit, hoe beter en ruimer de sourcingsmogelijkheden zijn voor zowel kandidaat als werkgever’, aldus Adelbert Smal, Business Development Director EMEA bij Jobdigger.

Jobboards zijn dood, leve de jobboards

Een jaar of 10 geleden werden jobboards al doodverklaard. En dat klopt ook deels: zo’n 4.000 zijn inmiddels niet meer actief. Sterker nog, er zijn ook jobboards die slechts tijdelijk (enkele weken of zelfs slechts enkele dagen) actief zijn. Vaak zijn dat sites met een frauduleus karakter, bedoeld om snel cv’s en profielen van kandidaten te verzamelen en zo bijvoorbeeld identiteitsfraude te plegen. Maar soms verdwijnen sites ook omdat (regionale samenwerkings)budgetten aflopen, of er geen winstgevend businessmodel achter zat.

Zeker als je een interessante niche vindt, kun je in 2025 ook nog best een boterham verdienen met een jobboard.

Hoe dan ook, één ding is zeker: de jobboardmarkt is nog steeds springlevend. Zoals blijkt uit onderzoek van Intelligence Group (bij kandidaten) en de Stand van Werven 2025 (recruiters) is het ook nog altijd de belangrijkste bron om aan werk of sollicitanten te komen. Of wéér een vacaturesite beginnen de arbeidsmarkt echt transparanter maakt, is te betwijfelen. Maar dat je er een (kleine) boterham mee kunt verdienen, zeker als je een interessante niche vindt, is ook in 2025 nog steeds het geval. Hoe lang nog? Dat is wel de vraag, met de opkomst van A.I. en de LazyApply’s van deze wereld. Maar daar gaan we de komende jaren achter komen…

Lees ook

Internationaal werven: hoe de NVWA uit heel Europa dierenartsen weet aan te trekken

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is in Nederland met afstand de grootste werkgever van dierenartsen. Maar waar haal je die dierenartsen vandaan als Nederland er te weinig opleidt? Senior arbeidsmarktcommunicatieadviseur Guido van Hulzen vertelt hoe zijn organisatie al sinds 2018 succesvol Europese dierenartsen aantrekt, opleidt en integreert in Nederland.

Dierenartsen zijn onmisbaar. Maar waar haal je ze vandaan als Nederland er zelf te weinig opleidt? Guido van Hulzen vertelt hoe de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) in heel Europa dierenartsen aantrekt, opleidt en integreert in Nederland.

‘We hebben ze keihard nodig, maar Nederland leidt er veel te weinig op.’

Elke Nederlander kent de NVWA van naam, maar weinig weten hoe breed het werkterrein is. ‘Bijna alles wat je thuis in handen houdt behoort tot één van de domeinen waarop de NVWA toezicht houdt. Van plantenziekten tot de controle op speelgoed en van malafide hondenfokkers tot voedselveiligheid: wij houden er toezicht op’, aldus Van Hulzen. ‘De Nederlandse vleessector is groot. EU-wetgeving bepaalt dat er altijd een dierenarts toezicht moet houden bij het slachten van dieren. Alleen… er worden te weinig dierenartsen opgeleid in Nederland.’

Waarom de NVWA buiten Nederland zoekt

Nederland heeft slechts één faculteit Diergeneeskunde, gevestigd in Utrecht. ‘Ooit de grootste ter wereld, maar nu studeren er simpelweg niet genoeg dierenartsen af. Jaarlijks slechts zo’n 200, maar de vraag is veel groter. In België is het al niet veel beter: daar is ook maar één masteropleiding, en veel Vlaamse dierenartsen werken al bij ons. Buiten de EU wordt het nóg lastiger, omdat Nederland door EU-wetgeving diploma’s van bijvoorbeeld Syrische dierenartsen niet zomaar erkent. Zij moeten nog een aanvullende master volgen. Dat is een flinke drempel.’

Dus richt de NVWA zijn wervingspijlen vooral op de landen van de Europese Unie, waar diploma’s wel automatisch worden erkend. ‘Spanje, Portugal, Polen, Roemenië, Bulgarije, Italië: daar zitten de dierenartsen die we nodig hebben. Alleen, hoe krijg je ze naar Nederland?’ Internationaal werven vraagt namelijk om een net iets andere aanpak dan binnen Nederland, zegt Van Hulzen: ‘We zijn begonnen met een employer branding-campagne. Niet direct vacatures pushen, maar eerst zorgen dat dierenartsen in Europa de NVWA leren kennen.’

Slimmer werven: niet alleen in het Engels

De keuze voor LinkedIn als platform was strategisch. ‘Een landingspagina op Werken voor Nederland lijkt logisch, maar in het buitenland kent niemand die site. Bovendien wilden we dat geïnteresseerden met één klik contact konden opnemen met een NVWA-medewerker.’

Daarnaast zet de NVWA, met projectleiders Lea van Eijsden en Jeanne Graff, Google slim in. ‘Daar hebben we echt winst mee geboekt’, vertelt Van Hulzen. ‘We besloten om niet alleen Engelstalige advertenties te plaatsen, maar bijvoorbeeld ook Spaans-, Bulgaars- en Roemeenstalige. Mensen zoeken werk in hun eigen taal, niet in het Engels. De campagne leverde uiteindelijk mooie resultaten op. Binnen 3 weken hadden we 75 reacties.’

Van werven naar integreren

Eenmaal in Nederland start voor de dierenartsen een intensief traject. ‘Ze moeten Nederlands leren tot B2-niveau. Dat betekent niet dat ze dan vloeiend Nederlands spreken, maar het is een vereiste om als toezichthouder te kunnen werken. Alle wet- en regelgeving is in het Nederlands, dus zonder die kennis kom je nergens’, legt de senior adviseur arbeidsmarktcommunicatie uit. Daarnaast krijgen ze een mentor: een ervaren NVWA-dierenarts die hen inwerkt. ‘Sommige mensen pakken het heel snel op, anderen hebben wat langer nodig. Maar je moet uiteindelijk het lef hebben om in te grijpen als iets niet goed gaat, met soms grote (financiële) gevolgen. Dat vergt zelfvertrouwen.’

‘Als je moeder in Roemenië ziek wordt, zit je hier, ver weg van familie. Dan wil je naar huis.’

Buitenlandse specialisten werven is één ding, maar zorgen dat ze blijven is minstens zo belangrijk. ‘Mensen onderschatten hoe ingrijpend het is om naar een ander land te verhuizen’, vertelt Van Hulzen. ‘Als je moeder in Roemenië ziek wordt, zit je hier, ver weg van familie. Dan wil je naar huis.’

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) houdt toezicht op de vleesindustrie en dierenartsen hebben daar een belangrijke rol in.

Ook huisvesting is vaak een probleem. ‘We beginnen met gemeenschappelijke huisvesting, zodat ze ook snel Nederlands met elkaar kunnen oefenen. Daarna helpt een bureau hen bij het vinden van een eigen huurwoning. Maar ja, de huizenmarkt is natuurlijk voor iedereen lastig.’

Kansen voor andere sectoren

Kan deze aanpak ook werken voor andere sectoren, zoals de zorg of het onderwijs? Zeker, zegt Van Hulzen. ‘We benutten internationale werving nog te weinig, zeker binnen de overheid. De uitdaging is altijd taal en integratie. Als je bereid bent daarin te investeren, liggen er veel kansen.’

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) houdt toezicht op de vleesindustrie en dierenartsen hebben daar een belangrijke rol in.

Dat bleek ook toen de NVWA startte met een ‘instapteam’ voor Syrische dierenartsen. ‘Veel van hen werkten als koerier of schoonmaker, terwijl ze gewoon een dierenartsdiploma hebben. Maar omdat hun diploma hier niet wordt erkend, kunnen ze nergens terecht.’ De NVWA bood 15 van hen een betaalde stageplek aan. ‘Ze konden 2 jaar bij ons komen werken en in die tijd leren en solliciteren naar een plek. Inmiddels zitten ze bijna allemaal op vaste functies.’

‘Werven in iemands eigen taal werkt écht. Het is een kleine investering die zich direct terugbetaalt.’

Wat is de belangrijkste les uit dit verhaal? Van Hulzen hoeft over die vraag niet lang na te denken. ‘Werven in iemands eigen taal werkt écht. Het is een kleine investering die zich direct terugbetaalt. Maar uiteindelijk zit het succes in hoe je mensen begeleidt. Taal, huisvesting, integratie: als je dat goed doet, bouw je een sterk team op.’

Foto boven: 11 nieuwe Europese dierenartsen die per 2 september 2024 bij de NVWA in dienst traden

Meer lezen?

Stop met ‘horoscopen’; kies liever de enige écht wetenschappelijke persoonlijkheidstest

Ontwikkelingspsycholoog Mark van Scheppingen (Tilburg University) is er duidelijk over. In een artikel in het AD van een aantal maanden geleden zei hij: ‘De meeste populaire persoonlijkheidstesten zijn pseudowetenschap’. Maar (gelukkig) schetst hij op het gebied van de persoonlijkheidstest ook één goede uitzondering. Waarover later meer…

80% van de Fortune 500-bedrijven gebruikt een persoonlijkheidstest om voor hoge functies te screenen.

Psychology Today meldt dat ongeveer 80% van de Fortune 500-bedrijven persoonlijkheidstests gebruikt om kandidaten voor hogere functies te screenen. Een rapport uit 2017 van de Society for Human Resource Management gaf tevens aan dat 32% van de HR-professionals persoonlijkheidstests gebruikt voor het screenen van leidinggevende functies; 28% gebruikt ze voor middenmanagementposities. Voor ‘non-management’ zet 20% ze in, en voor hourly workers slechts 17%. 

DISC en MBTI, zucht…

Als je even googelt naar persoonlijkheidstesten – we zijn immers allemaal op zoek naar manieren om te werven op basis van EQ, in plaats van IQ – dan kom je al snel op de DISC en de Myers-Briggs-methode (MBTI). Methodes die gebaseerd zijn op theorieën van Zwitsers psychiater en psycholoog Carl Jung. Eén (klein) probleem: onze Zwitserse vriend is al ruim 60 jaar dood en zijn theorieën worden vrijwel overal beschreven als ‘achterhaald’. 

Dus, die Myers-Briggs-methode, die jaarlijks door ongeveer 2 miljoen mensen wordt ingevuld. Sommige HR-afdelingen, universiteiten en zelfs overheidsinstanties zweren erbij. De test claimt dat je op basis van 93 vragen in één van de 16 discrete ‘types’ past. 

De Myers-Briggs-test wordt jaarlijks door ongeveer 2 miljoen mensen ingevuld.

Je krijgt een hippe afkorting zoals ENFJ of INTP en daarmee kun je zogenaamd ‘betere relaties opbouwen, positieve veranderingen doorvoeren en excellentie bereiken’. De meeste enthousiastelingen zien het vooral als een tool om je ideale carrièrepad te ontdekken. Het bedrijf achter deze methode verdient ongeveer 20 miljoen dollar per jaar aan dit concept…

Ruwe observaties, geen harde classificaties 

De wetenschappelijke basis? Die ontbreekt volledig. De test werd in de jaren ’40 ontwikkeld op basis van ongeteste theorieën van Jung. En zelfs Jung zelf waarschuwde dat zijn ‘types’ slechts ruwe observaties waren, geen harde classificaties. Analyses tonen intussen aan dat de test compleet ineffectief is in het voorspellen van iemands succes in verschillend werk. De meest veelzeggende: ongeveer de helft van de mensen die de test twee keer doen, krijgen verschillende resultaten eruit.

Zelfs Jung waarschuwde dat zijn ‘types’ slechts ruwe observaties waren, geen harde classificaties.

De test is volgens Adam Grant, organisatiepsycholoog aan de Universiteit van Pennsylvania, dan ook vrijwel betekenisloos. Zoals Grant stelt tegenover Vox: de Myers-Briggs dwingt mensen eigenlijk in valse binaire keuzes. ‘Ben je een denker of een voeler?’ In werkelijkheid zijn de meeste mensen gewoon een beetje van beide — en is het volledig afhankelijk van de situatie. ‘Zoiets als een pure extravert of introvert bestaat niet’, zoals Jung zelf zei. ‘Zo iemand zou in het gekkenhuis zitten.’ Toch categoriseert de test je keihard als het één óf het ander…

Geen waarde voor recruitment

Dat de Myers-Briggs geen waarde heeft voor recruitment, geeft het bedrijf zelf dan ook maar al te graag toe. ‘The Myers-Briggs Company is al lang van mening dat het Myers-Briggs Type Indicator-instrument niet gebruikt moet worden bij het aannemen van personeel, maar eerder voor teambuilding, conflictmanagement, leiderschapsontwikkeling en andere niet-selectieve doeleinden.’

‘The Myers-Briggs Company is al lang van mening dat het Myers-Briggs Type Indicator-instrument niet gebruikt moet worden bij het aannemen van personeel.’

Hetzelfde geldt overigens voor de eerdergenoemde DISC-methode. Het échte probleem met DISC (en MBTI) ligt in het zogenaamde Forer- of Barnum-effect: onze natuurlijke neiging om algemene, breed toepasbare beschrijvingen van persoonlijkheid te interpreteren als uniek én specifiek voor onszelf. Dit psychologische mechanisme verklaart ook waarom zoveel mensen horoscopen als ‘verrassend accuraat’ ervaren. 

The Big Five to the rescue

Volgens wetenschappers is er slechts één model dat geen last heeft van dat effect — en dat is het Big Five-model. Bij de Big Five gaat het niet om labels, maar om nuances: iedereen heeft van elke eigenschap een bepaalde mate, en de combinatie daarvan maakt ons uniek. Bovendien vormt deze combinatie de basis voor een succesvolle match tussen persoon en functie.

‘Bij de Big Five gaat het niet om labels, maar om nuances.’

De Big Five bestaat uit vijf onafhankelijke dimensies. Iemand kan dus hoog scoren op sommige én laag op andere (of ergens in het midden).

  1. Consciëntieusheid (de mate waarin iemand georganiseerd is, hard werkt, bij de taak blijft en volhardt om het werk af te maken),
  2. Extraversie (de mate waarin iemand uitgaand, assertief en actief is)
  3. Vriendelijkheid (de mate waarin iemand coöperatief, vertrouwend, beleefd en meelevend is,
  4. Neuroticisme (de mate waarin iemand zich zorgen maakt, prikkelbaar is of gemakkelijk gestrest raakt) én
  5. Openheid voor ervaringen (de mate waarin iemand nieuwsgierig, vindingrijk, flexibel is en geïnteresseerd in het proberen van nieuwe dingen).

Het is (en blijft) een aanknopingspunt

Maar, hoe breng je zo’n test nu in je recruitmentproces? Een testuitslag is in wezen natuurlijk een aanknopingspunt om het gesprek aan te gaan over wat een kandidaat wel én niet herkent. Persoonlijkheid is vaak ook situationeel bepaald: iemand kan bijvoorbeeld in een bepaalde context een stuk extraverter zijn dan in andere.

‘Focus op de match, niet op ‘goed’ of ‘slecht’.’

De belangrijkste lessen, naar mijn idee: focus op de match, niet op ‘goed’ of ‘slecht’. Bij de Big Five gaat het niet om het vinden van de ‘beste’ persoonlijkheid, maar om de juiste match tussen persoon én functie. Consciëntieusheid is misschien een algemeen goede voorspeller voor werkprestaties, maar voor creatieve rollen kan een hoge mate van openheid belangrijker zijn.

Die andere Big Five

En: combineer de grote 5 vóóral met andere assessmentmethoden. De test werkt het beste als onderdeel van een breder assessmentproces. Combineer persoonlijkheidsmetingen met vaardigheidstests, gedragsinterviews én praktijkopdrachten voor zo goed mogelijk (én zo volledig mogelijk) beeld van de kandidaat. Pas dan kun je een gedragen en verantwoorde keuze maken.

Over de auteur

Eli Barenholz is directeur van recruitmentbureau GrassGreener Europe en ontwikkelaar van de BarHeim-methode, waarmee al jaren een retentiepercentage van ruim 96% wordt behaald bij (senior) management plaatsingen.

Lees ook

‘Onderhandelen over secundaire arbeidsvoorwaarden voor meeste Nederlanders geen optie’

Hebben we het in recruitment over arbeidsvoorwaarden, dan gaat het in de eerste plaats meestal om: het harde salaris. De secundaire arbeidsvoorwaarden blijven vaak veel minder belicht. Terwijl er op dat terrein grote kansen liggen, stelt bijvoorbeeld flexibele-benefits-aanbieder Alleo. Met name jonge werknemers willen er graag over onderhandelen, blijkt uit onderzoek dat ze door Panel Inzicht hebben laten uitvoeren onder 1.000 Nederlanders. Meer dan de helft van de ondervraagden in die enquête (52%) zegt graag zelf te willen bepalen hoe ze hun budget voor secundaire arbeidsvoorwaarden besteden.

‘Het is naïef om te denken vanuit een one-size-fits-all-principe.’

Dit blijkt in de praktijk echter zelden mogelijk. Bijna driekwart (74%) van de ondervraagden zegt in het geheel niet te onderhandelen over hun secundaire arbeidsvoorwaarden, terwijl voor een dikke meerderheid (64%) geldt dat dit ook helemaal niet mogelijk is of is geweest. ‘In deze krappe arbeidsmarkt kan een goed secundair arbeidsvoorwaardenpakket doorslaggevend zijn voor een sollicitant’, aldus Alleo-CEO Florian Gendrault (links op de foto). ‘Het is alleen naïef om te denken vanuit een one-size-fits-all-principe. Iedereen heeft eigen voorkeuren en wensen, vaak passend bij de omstandigheden en levensfase waarin iemand zich bevindt.’

Liever betere perks dan hoger salaris

Niet gespeend van enig eigenbelang zegt hij dat het hoog tijd wordt ‘dat bedrijven in Nederland zich meer gaan openstellen om over individuele secundaire arbeidsvoorwaarden in gesprek te gaan.’ Niet alleen omdat volgens hem dus meer dan de helft van de Nederlanders zelf wil kunnen bepalen hoe het budget voor secundaire arbeidsvoorwaarden wordt besteed, maar ook omdat een derde (33%) van de ondervraagden aangeeft zelfs een hoger salaris te willen inruilen voor betere secundaire arbeidsvoorwaarden.

Van de 45+-werknemers heeft slechts 17% onderhandeld over hun secundaire arbeidsvoorwaarden.

En dat geldt met name voor de jongere generaties. Zo geldt voor de jongste generatie volwassen werknemers (18 tot 24 jaar) dat 41% graag onderhandelt over hun perks. Voor de 25- tot 44-jarigen ligt dat op 34%. Van de 45+-werknemers heeft echter slechts 17% onderhandeld over hun secundaire arbeidsvoorwaarden. Hierbij helpt het overigens wel om te weten hoeveel die secundaire arbeidsvoorwaarden waard zijn. Maar daarover tast ruim twee derde (68%) van de werknemers in het duister. ‘Je moet wel inzicht in de waarde ervan hebben om te weten wat je in handen hebt. Zeker als je erover wilt kunnen onderhandelen’, aldus Gendrault.

CultuurWerkt!

Het Amsterdamse Alleo heeft recent CultuurWerkt! overgenomen (voorheen Bedrijfs Cultureel Abonnement, ooit opgericht door Joop van den Ende, met huidig directeur Michel Schreurs rechts op de foto). Dat past in de missie van het bedrijf om een breed aanbod van secundaire arbeidsvoorwaarden via technologie transparant, flexibel en persoonlijk te maken, en zo het welzijn van werknemers te bevorderen. Met de overname van CultuurWerkt! werd het bereik van Alleo in één klap uitgebreid naar meer dan 200.000 werknemers.

Alleo (voorheen zelf YourCampus geheten) haalde vorig jaar 5 miljoen euro op om het volledige compensation &  benefits-pakket van werknemers te flexibiliseren en meer relevant te maken. Dat past ook in een trend. Zeker nu de loonstijging (in cao’s) hoog blijft, gaan er steeds meer stemmen op voor ‘een bredere blik’. Zo bepleitte arbeidsvoorwaardenadviseur Roel Fransen (Wissenraet Van Spaendonck) vorige maand nog ‘een duurzaam totaalpakket, met aandacht voor bijvoorbeeld scholing, werkdruk, flexibiliteit en secundaire arbeidsvoorwaarden‘, afgestemd op ‘wat werknemers echt belangrijk vinden’.

‘Alleen door verder te kijken dan loon kunnen cao-partijen de krapte op de arbeidsmarkt structureel aanpakken.’

Dat zou volgens hem werkgevers handvatten bieden om aantrekkelijker te blijven op de arbeidsmarkt. ‘Bovendien helpt een objectieve, datagedreven benchmark met andere sectoren en bedrijven om gericht te investeren in maatregelen die daadwerkelijk bijdragen aan tevredenheid en behoud. Alleen door verder te kijken dan loon kunnen cao-partijen de krapte op de arbeidsmarkt structureel aanpakken en de concurrentiepositie van bedrijven versterken’, aldus Fransen. ‘Zonder deze bredere aanpak lopen werkgevers het risico op korte termijn wel personeel te behouden, maar op lange termijn structurele problemen niet op te lossen.’

Lees ook

Wat leverde de kraptetop nou precies op?

Maar liefst 5 bewindspersonen waren aanwezig: 4 ministers en 1 staatssecretaris. Je kunt dus moeilijk beweren dat het kabinet het onderwerp krapte niet serieus neemt. Niet zo gek ook, met bijna een kabinetscrisis door een personeelstekort in het gevangeniswezen, een op de loer liggend zorginfarct, of Defensie, dat bijna wil verdubbelen in personeelsomvang de komende jaren. Om maar een paar voorbeelden te noemen. Het kon echter niet verbloemen dat de allereerste arbeidsmarktkrapte-top van deze regering afgelopen vrijdag vaak eerder aanvoelde als een eerste verkenning in plaats van een plek waar doorbraken werden bereikt.

Je kunt na vrijdag moeilijk meer beweren dat het kabinet het onderwerp krapte niet serieus neemt.

Zo’n 200 tot 250 vertegenwoordigers van bedrijfsleven, onderwijsinstellingen en brancheorganisaties zijn ervoor naar het Haagse New Babylon gekomen. Zij zullen daar onder meer Volksgezondheidsminister Fleur Agema (PVV) zelfverzekerd horen beweren dat ‘het ernaar uit ziet dat we het kunnen oplossen met elkaar’. En Dirk Beljaarts (EZ, ook PVV) horen zeggen dat je soms een crisis nodig hebt voordat er echt iets kan veranderen. Maar dat het tegelijk een ‘heel lastige discussie’ wordt als ‘we afscheid willen nemen van goedkope arbeid in een aantal sectoren.’

Keuzes maken

Toch is zulke keuzes maken juist iets waar ING-hoofdeconoom Marieke Blom wél toe oproept, in haar openingstoespraak van de dag. Al nuanceert ze het debat eerst door te stellen dat arbeidsmarktkrapte natuurlijk ook een soort luxeprobleem is. Er zijn veel landen die maar wat jaloers zijn op onze enorme arbeidsparticipatie, lage werkloosheid en werk voor iedereen die maar wil. ‘Daar mogen we best een lekker gevoel over hebben, als vijfde gelukkigste land in de wereld. Maar we hebben het natuurlijk wel als een van de ergste te pakken, dit krapteprobleem.’

‘Qua arbeidsaanbod is er weinig laaghangend fruit meer.’

Qua arbeidsaanbod is er ook weinig ‘laaghangend fruit’ meer, constateert ze, verwijzend naar de Kamerbrief die het kabinet eind vorig jaar over de krapte schreef. Meer uren werken per week? Ze ziet het niet zo snel gebeuren. ‘Als je kijkt naar het aantal uren per huishouden, dan is dat in Nederland eigenlijk al heel hoog. Er zijn niet veel landen waarin per inwoner meer uren worden gewerkt. We moeten wel meer nadenken over hoe we dat werk verdelen – zeg ik als vrouw. Maar het effect op de krapte is waarschijnlijk beperkt.’

Welvaart creëren

En, zo benadrukte ze: het gaat er natuurlijk ook niet om een ruime arbeidsmarkt te creëren. Want wie wil er nou een hoge werkloosheid? ‘Maar waar het wel om gaat, is die arbeidsproductiviteit. In wat je per uur gedaan krijgt dus. Daarin zit namelijk de welvaart.’ En weten we die productiviteit niet te verhogen, dan wordt het ook voor de publieke sector steeds lastiger om genoeg mensen aan te trekken, schetste ze. ‘Dan moeten we met z’n allen meer lasten gaan betalen. Wat de prikkel om te gaan werken juist weer kan verminderen.’

Beeld van een van de deelsessies in New Babylon.

‘In wat je per uur gedaan krijgt zit de welvaart.’

Het gaat er dan ook niet om de krapte op te lossen, benadrukt ze. ‘Het gaat om ons toekomstige welzijn en onze welvaart. Wij zijn een land dat ongelooflijk veel wil, het liefst ook zoveel mogelijk tegelijk. Daarin moeten we vooral keuzes maken. Doe er een paar en doe die goed, zou mijn suggestie zijn. Ik zou dan beginnen bij de overheid: wees kritisch op de beloftes die je doet. De overheid kan niet alles voor iedereen, ik denk dat dat best te verkopen valt. Want als je niet kiest, laat je het aan het toeval van de arbeidsmarkt over.’

Europeser, groener

Maar ook voor de rest van de arbeidsmarkt mogen we best wat meer keuzes maken, bepleitte Blom. ‘Ik denk dat politici met regels en subsidies duidelijk kunnen maken wat we dan bedoelen met: een sterke economie. We moeten nadenken over waar we dan de focus op willen leggen. Waarbij de richting volgens mij wel duidelijk is; het zal Europeser en groener moeten. De grenzen van de planeet komen in zicht. Dus zeg ik: politiek, hou niet ten koste van alles de gevestigde orde in stand, en oriënteer je op het nieuwe. Durf te vertrouwen op de kracht van de toekomst. We zijn namelijk hartstikke slim en inventief in Nederland.’

‘Ik zeg: politiek, hou niet ten koste van alles de gevestigde orde in stand.’

Waarbij ze uitkwam op een van haar eigen love baby’s, zoals ze het zelf noemde: mensen te helpen zien waar ze in de toekomst nodig zijn, het liefst met behulp van A.I. ‘Wat ze in huis hebben, en hoe ze een stap kunnen zetten van waar ze nu zijn naar waar ze moeten zijn, ik denk dat daar nog veel kansen liggen. Voor bedrijven komt dit nooit uit, dus de overheid moet hier meer achteraan zitten, vind ik. In Finland gebeurt het al, met actief beleid en veel succes. En ook in bijvoorbeeld Frankrijk en Singapore zie je dit gebeuren. Als we dat hier ook voor elkaar krijgen worden we én productiever, én kunnen we beter omgaan met veranderingen.’

Waar is de matching gebleven?

Een indringende oproep, die bij de 5 bewindspersonen echter niet meteen weerklank leek te vinden. In hun panelgesprek na de keynote, en de daaropvolgende deelsessies, leek het onderwerp skills based matching namelijk bijna weer volledig verdwenen. Al kwamen er bij de politici natuurlijk wel mooie beloftes voorbij. ‘We hebben niet de luxe om nog 5 jaar te debatteren’, zei Dirk Beljaarts bijvoorbeeld. ‘We moeten echt aan de slag.’ En vertelden Mariëtte Paul en Fleur Agema dat in het onderwijs en de zorg heus heel veel te verwachten valt van A.I. ‘Ik zie dat we hierin echt meters maken’, aldus Paul.

‘We hebben niet de luxe om nog 5 jaar te debatteren.’

Eddy van Hijum, de coördinerend minister van SZW, die de ‘top’ had geïnitieerd, riep ondertussen werkgevers op om ook eens mensen te overwegen ‘die een wat grotere afstand tot de vacature lijken te hebben’. En onderwijsminister Eppo Bruins kwam weer eens met de bekende vergelijking tussen ambulancepersoneel en de flitsbezorger. ‘Als we moeten kiezen, kiezen we allemaal de ambulance’, zegt hij. ‘Dat betekent dat we dus wel degelijk kunnen kiezen.’ Van Hijum haakte daar nog op in door te stellen dat ‘de afhankelijkheid van laagbetaalde arbeid onze innovatie ook in de weg zit. We moeten die omslag nu dus echt gaan maken.’

Witwassen en fraude

De SZW-minister had het ook over de regeldruk, en de gevolgen die dat heeft voor de krapte op de arbeidsmarkt. ‘Kijk alleen maar naar de ontzettende hoeveelheid mensen die bij de banken bijvoorbeeld bezig zijn met het tegengaan van witwassen en fraude.’ Zou dat niet een tandje minder kunnen, vroeg hij zich retorisch af. En hij wees op het belang van aantrekkelijk werkgeverschap. ‘Wat we niet kunnen is het fundamentele probleem per se kleiner maken. Dit vraagstuk is een gegeven, en gaat niet meer weg. Maar we kunnen met elkaar wel kijken waar nog mogelijkheden zitten die we nog niet benutten.’

‘Dit vraagstuk is een gegeven, en gaat niet meer weg.’

Verwijzend naar de eeuwenlange Nederlandse strijd tegen het water, stelde hij: ‘De noodzaak om ons aan te passen aan de omstandigheden hebben gezorgd voor een cultuur van aanpakken, van samen de schouders eronder te zetten. Dat gaat ons uiteindelijk helpen ook in het omgaan met die krapte.’ Waarbij hij bijvoorbeeld – samen met werkgevers – meer werk zegt te willen maken van ‘instapbanen’, oftewel: ‘het vak leren op de werkvloer. Ik heb het idee dat je zo nog veel meer vacatures binnen handbereik van een grote groep mensen kunt brengen.’ Maar, besefte hij ook, zo makkelijk als dat klinkt, is het in de praktijk waarschijnlijk niet.

‘Meer subsidies’

Het paste al met al wel bij de conclusies van deze eerste top. Want ook uit de paneldiscussies die in de zaaltjes vervolgens plaatsvonden, kwamen helaas niet heel veel meer ideeën terug dan toch behoorlijke dooddoeners als ‘meer subsidies’, ‘meer statushouders inzetten’, en ‘het onbenut arbeidspotentieel nog beter benutten’. Al viel er bijvoorbeeld ook te genieten van het verhaal van schooldirecteur Rick Wolsink, die bij de Dorpsschool Halle géén last heeft van een lerarentekort, omdat hij het proces ‘omdraaide’: niet langer zocht hij een juf voor een klas van 25 kinderen, maar keek hij: wie wil wanneer een deel van het onderwijs verzorgen?

Zo kreeg hij een veel grotere groep leerkrachten, voor bewegingsonderwijs, zwemlessen, muziek, burgerschap, zelfs typeles – met diplomagarantie. ‘We deden een vacature uit. Onze buurschool had één reactie, wij kregen er 45’, vertelt hij. Juist door ‘andersom te denken’. En gaat dat dan niet ten koste van de schoolresultaten? Integendeel, maakte Wolsink duidelijk. Op de basisvaardigheden gingen de scores van de kinderen juist enorm omhoog door deze aanpak. ‘We kijken nu: wie wil in onze school werken? Hoe laat wil je beginnen? Wat vind je leuk? Wat is je kracht? Daardoor hebben we een heel nieuwe vijver aan professionals gevonden.’

Waar blijft de doorbraak?

Het is dit soort voorbeelden dat toch de waarde van deze arbeidsmarktkrapte-top duidelijk maakt. Samen met elkaar enkele inspirerende voorbeelden uitwisselen, en zo hopen op wat doorbraken. Het is duidelijk andere koek dan de Woontop van afgelopen december, waar veel hardere afspraken werden gemaakt over bijvoorbeeld te bouwen woningen. Hier ontbreekt zo’n agenda. En dus zullen we misschien eerder blij moeten zijn dát er aandacht voor het onderwerp is, dan hopen dat er hierdoor meteen iets verandert.

‘We moeten over een jaar wel verder zijn dan we nu zijn.’

De ‘kleilagen opruimen’, de ‘schotten wegnemen’, ‘slimmer werken’, ‘samen de schouders eronder’, ‘taboes durven doorbreken’, het zijn dit soort politieke clichés die hier veel te horen zijn. Maar tot concrete nieuwe oplossingen leidt het nauwelijks. Eddy van Hijum beseft het, zegt hij ter afsluiting. ‘Ik vond het inspirerend. Maar er ligt tegelijk nog veel huiswerk voor ons. Hoe nu verder? We zullen in elk geval in gesprek blijven. We moeten over een jaar wel verder zijn dan we nu zijn. U mag van ons verwachten dat wij de samenhang daarin bewaken. En dat we dan hier over een jaar nog eens terug komen. Dus wellicht tot dan…’

Lees ook

8 trends die duidelijk worden uit alle 58 (!) inzendingen voor de Werf& Awards van dit jaar

Het had opnieuw even een aanloopje nodig, maar uiteindelijk kwamen gelukkig ook dit jaar de inzendingen voor de Werf& Awards weer in groten getale binnen. Toen de deadline naderde, ging de machine ineens hard draaien, en bleek ook het afgelopen jaar weer héél veel moois gemaakt te zijn. Zelfs nog precies eentje meer dan vorig jaar. Wat valt zoal op aan al die 58 inzendingen? We proberen een paar rode draden, trends en ontwikkelingen te ontdekken.

#1. De gemeentes zijn wakker geworden

Zou het de gemeente Amsterdam zijn geweest, die vorig jaar mbo’ers liet gamen voor een gewild traineeship en daarmee een Award in de wacht sleepte? Op een of andere manier lijkt het de gemeentes dit jaar wel wakker te hebben geschud. Jarenlang waren de inzendingen van de 342 gemeentes in Nederland redelijk beperkt gebleven, nu tellen we er ineens 5. En nog heel verschillende ook. Zo was de gemeente Tytsjerksteradiel na een splitsing op zoek naar nieuw personeel, en zette (opnieuw) de gemeente Amsterdam een multimediale campagne in om aan nieuwe managers te komen.

De naastliggende gemeente Haarlemmermeer viel juist op met een Meet & Greet en een mooi leer- ontwikkeltraject voor Functioneel Applicatie Beheerders (in opleiding), terwijl die andere grote stad, Rotterdam, een radicale switch naar een skills-based strategie inzette met een in samenwerking met de Erasmus Universiteit en Frisse Blikken ontwikkelde innovatieve selectie- en ontwikkelmethode. En dan hadden we ook nog de Next Beheer-campagne, een initiatief van de 4 grootste gemeenten van het land, dat een bordspel ontwikkelde om mensen te interesseren voor het beheer van de Openbare Ruimte.

#2. De hele luchtvaart werft

Opvallend: het grote aantal inzendingen uit de wereld van de luchtvaart dit jaar. Mogelijk ook aangestoken door het eerdere succes van de wervingscampagne voor beveiligers van de Schiphol Group, of door de grote tekorten in de sector, zagen we dit jaar inzendingen van vrijwel alle grote spelers op dit terrein. Of het nu de LVNL was, die ‘op de radar’ van nieuwe talenten wist te komen, de KLM, die zijn recruitment naar ‘strategische hoogten’ bracht, of de Royal Schiphol Group zelf, die met een heus Career Travel Agency 2 weken lang op Schiphol Plaza mocht bivakkeren: ze doen allemaal (opnieuw) een gooi naar de prijzen.

#3. De zorg is nog steeds zéér actief

Een sector die kampt met personeelstekorten? Dan denk je waarschijnlijk als eerste aan: de zorg. En zorgpartijen zijn dan ook dit jaar weer volop aanwezig onder de inzenders. Daaronder ziekenhuizen als het IJsselland, dat een safari op de OK organiseerde, het Reinier de Graaf, dat een social media-referral-battle organiseerde, of het Franciscus, dat als een van de weinigen dit jaar een technologisch innovatieve inzending deed. In het kader van samenwerking viel hier de case van 5 ziekenhuizen in de regio Utrecht op, die via Jouwziekenhuisbaan.nl niet langer concurreren om het schaarse personeel.

Maar ook elders in de zorg was er weer veel te genieten. Van de levende billboards van ouderenzorgorganisatie Omring, tot de mooi ‘ronde’ campagne van de Zorgcirkel en de antroposofische ‘(anti-)geitenwollensokken’-campagne van Lievegoed. En van de datagedreven aanpak van GGZ Delfland, tot de preselecterende campagne van Driestroom, het trotse werkgeversmerk van ActiVite en het ‘praatspel’ in de jeugdzorg van Swung: de variatie in de inzendingen was al even groot als die in de sector zelf. Maar steeds met als resultaat dat het dus blijkbaar nog altijd wel kán: je onderscheiden in de zorg, en zo goede mensen aantrekken.

#4. Een waar debutantenbal

Waren het de afgelopen jaren grote (vaak semi-publieke) organisaties als DJI en KVK die ineens ontdekt leken te hebben dat ze óók een werkgeversmerk hebben, dit jaar waren er meer die hun voorbeeld volgden. Wat te denken bijvoorbeeld van de Autoriteit Persoonsgegevens, die zich liet zien met een privacybewuste campagne, of het voorheen nogal onopvallende KIWA, dat nu ook aan de arbeidsmarkt duidelijk maakt dat je ze overal tegenkomt. DNB werkt natuurlijk al langer hard aan zijn employer brand, maar scharen we voor het gemak ook maar even in deze categorie, met hun campagne die het werkveld ‘invoelbaar’ maakte.

Opvallend was ook de inbreng van woningcorporaties als Havensteder en Woonwaard, die debuteerden met sterke werkgeversmerken, en de vervoersbedrijven GVB en EBS, die beide met laagdrempelige, maar zéér doelgroepgerichte acties in een beperkte tijd voldoende buschauffeurs wisten te vinden. Ook het zeer actieve Odido noemen we als nieuwe organisatie in deze categorie, net als het relatief kleine en jonge Polestar Capital, dat zijn duurzame belofte aan de man brengt onder de noemer: ‘Er is werk aan de wereld!’, en Hoogheemraadschap DSR, dat zijn hele recruitment in één jaar strategisch wist te maken.

#5. De luiken mogen open

Terwijl bij overheden vaak wordt gesproken over het ‘onbenutte arbeidspotentieel’, ‘mensen de kans geven’, en ‘de luiken open zetten voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt’, zien we die beweging in de praktijk van de Werf& Awards nog relatief weinig terug. Terwijl veel campagnes nog steeds jagen op hetzelfde schaarse (en steeds schaarsere) talent, zijn er slechts een paar die het vizier verleggen. Zoals PostNL, die met interne jobcoaches iedereen (en dan vooral uitkeringsgerechtigden) aan het werk wil helpen.

Of kijk naar sociaal ontwikkelbedrijf WSD, die in 9 Brabantse gemeenten op markten, bij kringloopwinkels en voedselbanken de doelgroep opzocht die normaal niet zo makkelijk contact heeft met de arbeidsmarkt. Met een beetje goede wil kunnen we ook de inzendingen van het objectieve, skill-based recruitment van DHL en Equalture tot deze categorie rekenen, net als de case van Based on Skills, dat vacatures bereikbaar maakt voor jongeren die anders misschien niet zo snel de kans zouden krijgen. En dan natuurlijk ook de primeur van de toepassing van het Integraal Skillspaspoort, die Defensie afgelopen jaar had, voor ‘jongeren zonder plan’, ondersteund door NCOI en een campagne van het zelf ook nog piepjonge Sevenmade.

#6. Nog altijd weinig A.I. en VR

Opvallend: in een jaar waarin A.I. vaak op allerlei manieren het gesprek leek te beheersen, is daarvan in de inzendingen voor de Werf& Awards weinig terug te vinden, net zo min als bijvoorbeeld VR of AR. Sterker: technologische innovatie lijkt over het algemeen behoorlijk ondergeschikt te zijn aan het handwerk van het traditionele campagnebouwen.

Met natuurlijk uitzonderingen als het al genoemde Franciscus Ziekenhuis, of het omgekeerd solliciteren bij JobQ, digitale ontmoetingsplek voor latent werkzoekenden. Ook de implementatie van Simply’s A.I.-oplossing bij Staan valt natuurlijk in deze categorie, net als de nieuwe recruitmentsite van technisch bemiddelaar STAR. Maar al met al valt op dat het aantal inzendingen hier nog wel wat achterblijft.

#7. Waar zijn techniek, ICT, retail en onderwijs?

Sowieso is zo’n overzicht van inzendingen altijd informatief, niet alleen omdat het laat zien wat er speelt, maar ook om wat er níet wordt ingezonden. Zo valt op dat de toch krappe onderwijssector dit jaar weer vrijwel volledig verstek laat gaan, en ook dat vanuit de techniek de inbreng beperkt blijft. De monteurscampagne van DAF is daarbij een gunstige uitzondering, net als de verrassende employer branding-aanpak van grote bouwbedrijven als BAM en hun kleinere ‘concullega’s’ als Quint en van Ginkel. En wat te denken van het in eigen huis ontwikkelde ‘warme bad’ van Brabants familiebedrijf Knaapen? Opvallend én onderscheidend.

Opmerkelijk is verder dat de IT-sector, jarenlang min of meer hofleverancier van inzendingen, het nu behoorlijk laat afweten. Zou dat met de omslag in de sector te maken hebben? Alleen de Rabobank viel hier op, met een fraaie documentaire, die de duurzaamheid van de ICT-branche belichtte. En ook de retail is wel eens sterker vertegenwoordigd geweest. Kruidvat zond in met zijn ‘solliciteren-met-je-bestie’-campagne, en Rituals met hun werkenbij-site vol merkbeleving. Maar dit jaar géén Jumbo, Lidl, Etos, of Albert Heijn bijvoorbeeld. Zou er bij de retailpartijen niet nog meer moois gemaakt zijn, dat zou kunnen meedingen om de prijzen?

#8. Van onboarding tot DBA

En zo zijn in de inzendingen nog wel meer trends op de arbeidsmarkt terug te zien. Zoals: de toenemende aandacht voor het thema onboarding, die we terug zien in de inzendingen van zowel Byner als de ‘100-dagenreis’ van PGGM, terwijl concurrent APG zich juist onderscheidt met een groots en succesvol referralprogramma, net als de NS. De invloed van de handhaving van de Wet DBA is dan weer te herkennen in de inzending van Heros, terwijl de stichting Guruz de herwaardering van het mbo treffend in video wist te vangen, en JAM de strijd om het steeds schaarser wordende jonge talent een spraakmakend gezicht gaf.

Bij Raaak zagen we de (bestendiging van de) podcast-trend terug, terwijl LTO Noord (met het platform beteruitzicht.nl) de kracht van samenwerking liet zien als je zij-instromers wilt aanspreken. Maar er zijn natuurlijk ook nog altijd gedegen, meer traditionele recruitmentaanpakken te zien. Zoals Van Lanschot Kempen, dat geduldig een sterk werkgeversmerk opbouwt. Of de Trigion Safety Group, die samen met Bluewave en Clubgeist een datagedreven campagne opzette om snel toezichthouders te werven. En ook oud-winnaar Partou liet opnieuw scherp van zich horen, met een leuk-provocerende en bepaald niet kinderachtige campagne.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de meest ‘lollige’ inzendingen van dit jaar: de bijzonder succesvolle campagne voor ‘rij-opa’s’ van Copy Commando, en de werkelijk hilarische carnavalsaanpak van vaste inzender Werken in de Kempen, die andermaal aantoonden goed aan te voelen hoe je recruitment en fun kunt laten samengaan. Of het genoeg is voor een Award, of zelfs maar een nominatie? Dat zal ongetwijfeld de komende weken duidelijk worden…

@werkeninderegio Heeft Wil zijn perfecte match gevonden? ❤️💔 #firstdates #valentijnsdag #valentijn #werkenindekempen ♬ origineel geluid – werkeninderegio

Lees ook

Ambassadeursprogramma NS💛💙: wij regelen het podium, zij delen hun verhaal (inzending NS)

De meeste werkgevers hebben wel ambassadeurs die enthousiast vertellen hoe het echt is om ergens te werken. Onmisbaar voor potentiële medewerkers: voordat je ergens gaat werken, wil je immers weten hoe het er echt is. Ook belangrijk voor bestaande collega’s. Want door enthousiaste verhalen van je collega’s ontstaat er bijvoorbeeld betrokkenheid, en daalt het verloop. Iedereen is het erover eens: ambassadeursverhalen zijn goud waard voor iedere werkgever.

Bij een mooie zonsopgang delen tientallen machinisten hun uitzicht via social media.

Ook bij NS hebben we veel enthousiaste collega’s. Sterker nog, ze zijn nog net iets enthousiaster dan gemiddeld. De score van ons jaarlijkse Medewerkers Betrokkenheidonderzoek is 7,7. En bij een mooie zonsopgang zijn er tientallen machinisten en conducteurs die hun uitzicht via social media delen. Dat gebeurde al voordat wij ons er actief mee gingen bemoeien, helemaal op hun eigen initiatief. Het enthousiasme was 100% echt, maar ook ongericht.

Van een klein aantal enthousiastelingen naar een professioneel strategisch ambassadeursprogramma met 147 deelnemers. Lees de hele case van NS, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Omdat authentieke verhalen van echte medewerkers de basis zijn voor alle candidate journeys die we inrichten, hebben we de keuze gemaakt om het ambassadeursprogramma professioneel te managen vanuit de afdeling Recruitment en Employer Branding. Het is de basis van al onze activiteiten, dat verdient een strategische plek.

Het managen van het ambassadeursprogramma: wij beheren het podium

Een ding is heilig bij het managen van een ambassadeursprogramma: wij blijven af van de inhoud. Iedere ambassadeur heeft de vrijheid om het te doen op hun eigen manier. We maken er ook geen marketing van. Juist het authentieke van het verhaal is heilig. Maar behalve de inhoud is er genoeg wat we wel kunnen betekenen voor onze ambassadeurs.

Onze ambassadeurs hebben 1 ding gemeen: ze doen het naast hun ‘echte’ baan.

Hun verhalen staan in de spotlight, zij staan in de schijnwerpers. Onze rol is het beheren van het podium. Want onze ambassadeurs hebben 1 ding gemeen: ze doen het naast hun ‘echte’ baan. Ze vinden het oprecht leuk om te delen, maar kunnen daarbij zeker geholpen, ondersteund, ontzorgd, geïnspireerd worden.

Wat was de impact van de case?

Wat levert het ambassadeursprogramma op? We zorgen voor de coördinatie van de inzet van onze ambassadeurs. Door het programma te managen, kunnen we meer ambassadeurs laten aansluiten. We kunnen bijsturen op moeilijke wervingsgebieden, de content en mensen een structurele plek geven in onze wervingsaanpak. Hiermee bereiken we organische zichtbaarheid voor werken bij NS, op termijn besparen we enorm op zichtbaarheid die we niet meer hoeven in te kopen.

We besparen hiermee enorm op zichtbaarheid die we niet meer hoeven in te kopen.

Voor de ambassadeurs maken we er een levendige community van waarin ze elkaar ontmoeten, inspireren en motiveren. We zijn begin 2024 gestart met 15 enthousiastelingen, in maart 2025 hadden we 147 actieve ambassadeurs. Van IT’ers tot monteurs, van machinisten tot inkopers en conducteurs.

Van een klein aantal enthousiastelingen naar een professioneel strategisch ambassadeursprogramma met 147 deelnemers. Lees de hele case van NS, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Zij hebben in 2024 heel veel verschillende content op hun sociale kanalen geplaatst. Conducteur Renny deelt op LinkedIn bijvoorbeeld over ontmoetingen met reizigers en gaat daar in 2025 een boek over uitgeven, Monteur Peter laat technische details van een trein zien en zijn hobby om te leren programmeren. Machinist Dennis houdt het graag kleinschalig en zoekt collega’s op voor een kop koffie op de werkplek. Het aantal berichten is letterlijk niet te tellen, omdat het ook veel op de stories plaatsvindt.

Het aantal berichten is letterlijk niet te tellen, omdat het ook veel op de stories plaatsvindt.

We beheren verschillende app-groepen waarin we de ambassadeurs veel contact met elkaar laten hebben. We organiseren 6 sessies per jaar, van tips voor het maken van foto’s of teksten tot inspiratiesessies met ambassadeurs van andere organisaties. Iedere ambassadeur heeft een pin ontvangen. Die wordt met trots gedragen. We zijn binnen onze organisatie veel zichtbaar. Op de interne online media, maar juist ook persoonlijk aanwezig bij de lunch of op de standplaatsen in het land.

Ambassadeurs-bingo-maand

In november hebben we de ambassadeurs-bingo-maand georganiseerd. Een periode waarin ze verschillende opdrachten konden uitvoeren om andere ambassadeurs te ontmoeten, content te delen of nieuwe deelnemers te werven.

Eind 2024 hebben we een test gedaan met betaald sponsoren van ambassadeurscontent.

Eind 2024 hebben we de eerste test gedaan met het betaald sponsoren van ambassadeurscontent op social media. Ook hierbij bemoeien we ons niet met de inhoud. We hebben een selectie gemaakt van hun content die aansloot bij onze werving, en die gedeeld met een (beperkt) mediabudget. Voor 1.500 euro heeft dit extreem goede resultaten opgeleverd:

  • 858.479 impressies
  • 9,32% engagement.
  • 15.000 volledige videoweergaven.
  • Cost-per-view van € 0,003 (veel lager dan €0,02 bij onze betaalde campagnes).

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Het NS-ambassadeursprogramma is hét voorbeeld van hoe employer branding écht werkt: vertellen van binnenuit, door de mensen die het best weten hoe het is om bij NS te werken. Maar ook het voorbeeld dat dat niet vanzelf ontstaat, maar dat je dat professioneel moet organiseren. En van de inhoud moet afblijven.

Van een klein aantal enthousiastelingen naar een professioneel strategisch ambassadeursprogramma met 147 deelnemers. Lees de hele case van NS, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Deze case verdient een Award omdat het verder gaat dan employer branding en recruitment. Het versterkt de hele organisatie, omdat het collega’s verbindt, potentiële kandidaten enthousiasmeert en het allerbelangrijkste; het zet medewerkers in hun kracht. Want zij krijgen ruimte om het podium te pakken.

‘Geen marketingboodschap is zo krachtig als een oprechte ervaring, gedeeld door de collega zelf.’

De eerste successen van het programma bewijzen dat geen enkele marketingboodschap zo krachtig is als een oprechte werkervaring, gedeeld door de collega zelf. Met voortdurende innovaties, van een community-gedreven aanpak tot de uitrol van ambassadeurscampagnes, laten we zien dat een sterk employer brand en goede arbeidsmarktcommunicatie echt begint bij je eigen mensen. En we staan pas aan het begin…

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Projectleider Ambassadeursprogramma: Amber de Kort.
  • Teamlead Recruitment Marketing: Lilian Vrolijk
  • Verantwoordelijk binnen NS: Claudia Zwitser

Maar vooral natuurlijk onze ambassadeurs: Johan, Priscilla, Peter, Renny, Marthe, Luke, Stefan, Tio, Emma, Patrick, Kim, Julia, Ricardo, Jelger, Robin, Sabine, Roy, Rens, Gina, Rosanne, Elles, Jeffery, Tim, Mart, Pim, Marcel Q, Danny, Sander, Daan, Denise, Irene, Martine, Teun, Rutger, Samuel, Lars, Naomi, Roy, Mart, Michel, Carola, Julia, Dennis, Yordi, Mathijs, Quinten, Sonny, Jeroen, Ilse, Maris, Aaf, Martijn, Niels, Daniël, Klaas, Timothy, Paulus, Petra, Nico, Thijs, Noah, Yari, Vano, Robbert, Heleen, Jolle, Domenic, Roos, Dinesh, Pepijn, Noud, Heert-Jan, Jennifer, Nicky, Michelle, Charlotte, Sabine, Friso, Luke, Harry, Frank, en nog 66 anderen die niet meer op het formulier passen.

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

De zorgbaan die ook voor jou zorgt (inzending Stichting ActiVite)

Stichting ActiVite is een zorgorganisatie. Met meer dan 2.500 medewerkers zijn ze groot in ouderenzorg, thuiszorg en gespecialiseerde zorgdiensten. Denk aan verpleeghuiszorg, revalidatiezorg, wijkverpleging, hulp bij het huishouden en activiteitenbegeleiding.

Ondanks de grootte is lang niet iedereen bekend met de naam ActiVite.

Ondanks de grootte is lang niet iedereen bekend met de naam ActiVite. Nog minder bekend is dat je hier jouw baan rond jouw leven kan vormen. Waar en wanneer je werkt… je kunt het zelf bepalen. Je kan zelfs voor méér afwisseling meerdere functies vervullen. Maar er zijn meer extra’s. Zo investeert ActiVite vanuit de eigen Academie in jouw talentontwikkeling en feesten en events zorgen voor verbinding. Een mooie propositie die echter nagenoeg onvindbaar is. Tijd voor een opgefrist werkgeversverhaal én campagne. Die compleet wordt opgehangen aan de belofte ‘de zorgbaan die ook voor jou zorgt.’

In de campagne laten we het betekenisvolle werk realistisch zien en kiezen we voor emotie. Met een mooie film raken we het zorghart van de doelgroep, laten we zien welk werk je allemaal kan doen én dat ActiVite serieus werk maakt van werkgeluk. Met een flexibele baan die zich rond jouw wensen vormt. Voor social maken we cut downs van de film met dezelfde wederkerigheid. Die aandacht die jij hebt voor onze cliënten, hebben wij voor jou als medewerker.

Op TikTok haalde de campagne 600.000 weergaven in 3 weken tijd.

Het resultaat is boven verwachting. Allereerst zijn alle ActiVite medewerkers trots op de campagne. Zij herkennen zich in de film en verhalen. Net zo belangrijk: de campagne die januari 2025 van start ging, doet ook zijn wervende werk. De social posts hebben een prachtig bereik op Meta en TikTok, waarbij TikTok ongelooflijk succesvol is met 600.000 weergaven in 3 weken tijd en een bereik van meer dan 136.000. Daarbij ook nog de eerste 8 weken van de campagne een duidelijk stijging in het aantal succesvolle sollicitaties. En zo ontstaat er een campagne die óók voor een stevig werkgeversmerk zorgt.

Wat was de impact van de case?

Het resultaat is boven verwachting. Allereerst zijn alle ActiVite-medewerkers trots op de campagne. Zij herkennen zich in de film en verhalen. Net zo belangrijk: de campagne die januari 2025 van start ging, doet ook zijn wervende werk.

Sollicitanten blijken onder de indruk van de medewerkers en hun rol in de campagne.

De social posts op Meta, SnapChat en TikTok hebben een prachtig bereik, Opvallend is dat we binnen 3 weken tijd 600.000 weergaven hebben behaald op TikTok met een bereik van 136.500, en meer dan 1.100 kliks naar de website. Echt een sterk resultaat in korte tijd. En dit geldt ook zeker voor Meta. In de eerste 8 weken van dit jaar dat de campagne loopt zien we daadwerkelijk een stijging in de sollicitaties. En zo ontstaat er een campagne die óók voor een stevig werkgeversmerk zorgt.

Mooi om te zien is dat we niet alleen een stijging voor de zorgvacatures zien, ook zeker op de ondersteunende diensten. Directe terugkoppeling van sollicitanten is dat ze bij deze zorgorganisatie willen werken en onder de indruk zijn van de medewerkers en hun rol in de campagne.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Een geloofwaardig werkgeversmerk verdient een rijk verhaal. Door dit warm, realistisch en met emotie in beeld brengen, raken we vele zorgharten. We investeren daarbij in filmische kwaliteit. Vanuit een idee dat je voelt én het betekenisvolle werk van al onze medewerkers een welverdiend podium geeft. De aandacht die zij geven aan hun cliënten, geven wij aan de campagne. Een campagne die ActiVite bovendien aanmoedigt altijd goed voor haar medewerkers te zorgen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern:

  • Michèle Hartevelt, Manager Marketing & Communicatie
  • Anne Veldhof, voorzitter Raad van Bestuur
  • Melanie Windmeyer, wervingsspecialist
  • Matanja van Meeuwen, wijkverpleegkundige
  • Yolanda Davies, palliatief verpleegkundige
  • Edo Adrovic, verzorgende IG
  • Chantal Elsgeest, verzorgende IG
  • Samir Mastouri, security officer/ICT
  • Manon van Beelen, verzorgende IG
  • Floor de Jong, wijkverpleegkundige

Extern:

  • Martijn de Vreeze/CopyCommando, creative director
  • John Horjus, creative director
  • Naomi Brusselmans, regisseur
  • Roderik Patijn, DOP
  • Joost Bienenmann, editor
  • Timo Pluq, sound
  • Joy van Straalen, voice-over

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

Documentaire ‘IT’s hidden footprint’ (inzending Rabobank)

IT-talent is momenteel een van de lastigste doelgroepen om te werven – en al helemaal voor een bank. IT’ers hebben de aanbiedingen voor het oprapen en zijn ongevoelig voor traditionele wervingsreclame. Uit onderzoek blijkt echter dat IT’ers wél openstaan voor inhoudelijke gesprekken over relevante IT-vraagstukken. Een waardevol inzicht voor Rabobank, die door haar transformatie van bank naar innovatieve IT-organisatie, dringend IT-talent nodig heeft.

Door de transformatie van bank naar IT-organisatie heeft Rabobank dringend IT-talent nodig.

Om de doelgroep inhoudelijk te bereiken, maakten we een documentaire. In The hidden footprint of IT volgden we een aantal IT’ers van Rabobank, die binnen het project Wavemakers werken aan het duurzamer maken van IT. Daarmee wordt duidelijk dat IT, ondanks dat het deels het probleem veroorzaakt, gelukkig ook oplossingen kan bieden.

Toren van wasmachines

Om dit onderwerp op een creatieve manier zichtbaar te maken, bouwden we voor de documentaire een grote proefinstallatie. Een toren van wasmachines, magnetrons en andere huishoudelijke apparaten liet zien hoeveel energie het kost om bijvoorbeeld een online filmpje te streamen. Of een hele serie te bingewatchen.

Voor de documentaire bouwden we een grote proefinstallatie.

De verschillende verhaallijnen in de documentaire gebruikten we om paid uitingen te maken waarmee we de doelgroep wisten te bereiken. We waren aanwezig op kanalen waar IT’ers actief zijn, zoals LinkedIn, META, YouTube, Spotify radio, display en SEA. Ook was de documentaire op een speciaal ontwikkelde landingspagina van Rabobank te zien. Hier werden ook verdiepende interviews, techblogs en carrièremogelijkheden geëtaleerd.

Hoe een documentaire over duurzame IT Rabobank helpt IT-talent aan zich te binden. Lees de hele case van Rabobank die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2025.

Met deze aanpak benaderden we IT-talent op hun eigen voorwaarden – via inhoudelijke discussie in plaats van via werving. Geen abstracte beloftes, maar echt laten zien dat de IT-professionals bij Rabobank werken aan betekenisvolle, innovatieve projecten die bijdragen aan een duurzame wereld. IT’ers die geïnteresseerd zijn in het onderwerp vinden zo vanzelf hun weg naar verdiepende content en carrièremogelijkheden, zonder dat dit aanvoelt als een wervingscampagne.

Wat was de impact van de case?

De campagne had twee kwantitatieve doelstellingen: het verhogen van de overweging om bij Rabobank te werken en het verbeteren van de merkassociatie ‘modern/vooruitstrevend’. Uit eerder onderzoek bleek namelijk dat IT’ers eerder voor werkgevers kiezen die zij als innovatief beschouwen.

IT’ers kiezen eerder voor werkgevers die zij als innovatief beschouwen.

De campagneresultaten zijn gemeten via Google Analytics dashboards en via een eigen Brand Tracker-onderzoek met DVJ Insights, specifiek gericht op onze doelgroep. Dit geeft nauwkeurigere inzichten dan extern onderzoek dat de gehele beroepsbevolking meet.

Resultaten
  • De campagne verhoogde de overweging bij IT’ers om bij Rabobank te werken succesvol van het doel van >28% naar 39% (index 139), waarbij Rabobank in de meetperiode harder steeg in overweging dan de gemiddelde concurrent (index 139 vs. 114).
  • De perceptie van Rabobank als ‘moderne/vooruitstrevende’ werkgever steeg significant van het doel van >43% naar 62% (index 144). Deze substantiële verbetering in perceptie wijst op een duidelijke verschuiving in het imago van Rabobank onder IT’ers, wat ook de groei in overweging verklaart.

De campagne The hidden footprint of IT presteerde beter dan de IT-campagne uit 2023, ondanks een kleiner mediabudget, bereik en contactfrequentie. De campagne heeft geleid tot meer sollicitaties en aanstellingen binnen de moeilijk te bereiken IT-doelgroep.

  • Het percentage van een vacature bekijken naar sollicitatie ging van 6,7% in 2023 naar 11,4% tijdens deze campagne in 2024.
  • In 2024 realiseerden we 27% meer IT-sollicitaties dan in 2023
  • 2024 resulteerde in 15% meer IT-hires. Dat duidt erop dat we niet alleen meer, maar ook kwalitatieve kandidaten werven.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

IT’ers zijn momenteel misschien wel de moeilijkste doelgroep om te werven – en al helemaal door een bank. Maar door IT-talent te benaderen via inhoudelijke discussie in plaats van directe werving, raakt Rabobank de juiste snaar.


Met de documentaire IT’s hidden footprint behandelt de bank een onderbelicht, maar significant probleem: hoe verminder je de CO₂-voetafdruk van IT? We volgen medewerkers van Rabobank die zich bezighouden met het verminderen van de CO₂-uitstoot van Rabobanks IT-systemen. Tastbaar bewijs dat je als IT’er bij de bank kunt werken aan innovatieve projecten mét maatschappelijke relevantie.

De kracht van deze aanpak ligt in het inzetten op de inhoud.

De kracht van deze aanpak ligt in het inzetten op de inhoud. Laten zien welke betekenisvolle projecten er lopen en welke technologische impact deze hebben. Het resultaat is een campagne die niet aanvoelt als reclame voor werving, maar als relevante bijdrage aan een belangrijk gesprek in de IT-wereld.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Rabobank:

  • Sasja van Ravens,
  • Anne van Lopik,
  • Richard Gerestein,
  • Renske Melchers-Vermolen en
  • Tessa Wagensveld

Bureau: Kaliber
Marktonderzoek: DVJ Insights
Media: PHD Media
Productie:

  • Mindshare,
  • Tebbernekkel en
  • the Compound

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

 

‘A.I.-geletterd’ zijn is nu verplicht: hoe maak je jouw team daarvoor klaar?

Het is een beetje een onderbelicht onderdeel van de Europese AI Act. Maar sinds eind februari is elke organisatie in Nederland officieel verplicht zijn personeel ‘A.I.-geletterd’ te maken. Oftewel: iedereen die met A.I. werkt, moet het – aantoonbaar – geïnformeerd kunnen inzetten. Ook moet er awareness zijn over zowel de mogelijkheden, als de risico’s en mogelijke schade bij het inzetten van A.I. Mensen moeten sinds die tijd vaardigheden, kennis en begrip hebben van de A.I.-systemen waarmee ze werken. Dit gaat dus zowel over algemene kennis over A.I., maar ook over het (juiste) gebruik van de tools en toepassingen.

Sinds februari is elke organisatie officieel verplicht zijn personeel ‘A.I.-geletterd’ te maken.

Is dat serieus? Zeker. Vanaf augustus dit jaar kan de Autoriteit Persoonsgegevens hier namelijk ook daadwerkelijk op gaan handhaven. Al hebben ze bij de AP ook aangegeven voorlopig vooral het bevorderen van de bewustwording belangrijker te vinden. Daarnaast is de verwachting dat ze niet zozeer op A.I.-geletterdheid zelf zullen controleren, maar wel als er iets anders misgaat. Heb je bijvoorbeeld een andere regel van de AI Act overtreden of is er een datalek geweest, en komt dat omdat jij of medewerkers niet genoeg wisten van de A.I.-systemen waarmee ze werkten, dan zal het gebrek aan A.I.-geletterdheid meespelen in het boetebesluit.

Aan de orde van de dag

Voldoende reden om op te letten dus. En zeker in de recruitmentwereld, waar het gebruik van A.I. tegenwoordig toch aan de orde van de dag is. ‘Het is iets waarmee we nu al aan de slag kunnen’, aldus online marketeer Thijmen van der Weg, die bij Recruitment Marketeers uit Haarlem on- en offline trainingen over het onderwerp verzorgt. ‘Als we een stap voor willen blijven, moeten we nu al ervoor zorgen dat we medewerkers voorbereiden op de A.I.-revolutie die overal om ons heen plaatsvindt.’

Organisaties hebben sinds kort officieel de verplichting hun medewerkers 'A.I.-geletterd' te maken. Maar wat betekent dat precies? En wat moet je als recruiter daarmee?

Van der Weg heeft van A.I. zijn expertise gemaakt. ‘Of het nu gaat om teksten optimaliseren, data analyseren of uitleg over complexe onderwerpen opzoeken; A.I. is niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven’, zegt hij. ‘Het wordt dan ook tijd dat medewerkers zich bewust worden van wat het betekent om met A.I. te werken. Daarom is het essentieel om te investeren in A.I.-trainingen voor je team. A.I. is geen trend die wel weer overwaait, het is de toekomst. Door medewerkers A.I.-geletterd te maken, kun je niet alleen meebouwen aan die toekomst, maar ook bijdragen aan de bredere digitale transformatie van bedrijven wereldwijd.’

Ethische kwesties en gevaren

A.I.-geletterd zijn betekent voor hem ‘dat je begrijpt wat A.I. is, welke vormen er zijn, hoe je het kunt toepassen en wat de ethische kwesties en gevaren zijn die eraan verbonden zijn. Kortom: een essentiële basiskennis van A.I.’ Volgens hem heeft de verplichting uit de AI Act grote invloed op de recruitmentsector. ‘Het zal de vraag naar technische vaardigheden omtrent A.I. verhogen in een scala aan functies. Wervingsprocessen zullen zich meer op A.I.-gerelateerde vaardigheden richten, wat de kandidatenpool verandert.’

‘Recruiters zullen zich bewuster moeten worden van de gevaren rondom A.I.’

Daarnaast zullen recruiters zich bewuster moeten worden van de gevaren van A.I., stelt hij. ‘Denk bijvoorbeeld aan prompt injectioneen cyber-aanval waarbij aanvallers invoer creëren die legitiem lijkt, maar ontworpen is om onbedoeld gedrag te veroorzaken in machine-learning-modellen, met name grote taalmodellen (LLM‘s). Hoewel LLM’s zijn ontworpen om vertrouwde instructies op te volgen, kunnen ze worden gemanipuleerd om onbedoelde reacties uit te voeren door middel van zorgvuldig samengestelde invoer. Dit zal bijvoorbeeld voor het uitlezen van vacatures tot grote gevolgen in de recruitmentwereld kunnen leiden.’

Op eigen niveau geletterd

Volgens de AI Act moet elke medewerker moet op diens ‘eigen niveau’ A.I.-geletterd zijn. Dat hangt bijvoorbeeld af van de tools die ze gebruiken en hoe ze die gebruiken. Hoe risicovol is de A.I.-inzet? Met welke informatie werken mensen? Wie ChatGPT alleen gebruikt om ideeën te genereren, mag op een lager niveau geletterd zijn dan wie bijvoorbeeld A.I. gebruikt voor een retargeting-campagne. Recruitment is aangemerkt als ‘hoog risico‘, dus hier geldt wel een behoorlijke A.I.-geletterdheid als uitgangspunt. En let op, dit geldt ook voor de eventuele zzp’ers en interimmers die je hiervoor mogelijk inhuurt.

De AP heeft trouwens zelf ook een document gepubliceerd met aanbevelingen voor organisaties om richting te geven over hoe ze hun medewerkers A.I.-geletterd kunnen maken. Hierin staan 4 stappen centraal: (1) identificeren van de A.I.-systemen die je gebruikt, wie dat doet, met welk doel en wat de risico’s ervan zijn, (2) doelen stellen om te bepalen wie er op welk niveau A.I.-geletterd moet worden, (3) uitvoeren van strategieën en acties, zoals trainen, om iedereen A.I.-geletterd te krijgen en (4) evalueren en rapporteren en terug naar stap 1.

Meer weten?

Op donderdag 17 april organiseert Thijmen van der Weg namens Recruitment Marketeers hierover een (verdiepend) Virtual Event:

Virtual Event