Salaris steeds meer vermeld in vacatures, ook vaker vast contract aangeboden

In Frankrijk bevat nog geen 22% van de vacatures iets van een salarisindicatie. In Duitsland is het nog erger, met nog geen 9%. Maar zelfs dat is nog niet zo erg als in België, waar minder dan 8% van de vacatures een indicatie van het te verdienen salaris bevat. Hoe anders is dat tegenwoordig in Nederland, waar in 2023 in maar liefst 45% van de vacatures al een salaris(indicatie) vermeld staat, opnieuw een groei ten opzichte van 2022, toen ook al een grote groei te zien was.

Wel staat nog steeds in het merendeel van de gepubliceerde vacatures dus niets over het te verwachten salaris vermeld, blijkt uit een recent jaaroverzicht over 2023 van Jobdigger. Maar als de trend zich doorzet als de afgelopen jaren, is dat in 2024 voor het eerst niet meer het geval, aldus de vacatureanalisten. Eind 2023 werd het salaris in bijvoorbeeld bijna 47% van de vacatureteksten vermeld. Dan is de belangrijke grens van 50% natuurlijk niet ver meer.

ICT blijft achter

Er is ook gekeken of het aantal salarisvermeldingen verschilt tussen 4 belangrijke branches op de arbeidsmarkt: de zorg, de techniek, het onderwijs en de ICT-branche. Hier blijkt dat de technische sector duidelijk de sector is waar het salaris het vaakst genoemd wordt in vacatureteksten, gevolgd door de zorg. Opvallend: de ICT-sector en het onderwijs lijken relatief nog achter te blijven.

Enkele andere in het oog springende bevindingen uit het rapport:

  • De meeste vacatureplaatsingen werden gedaan op dinsdag 2 mei.
  • De populairste dag van de week om vacatures online te zetten was in 2023 de woensdag.
  • De dag waarop het afgelopen jaar de minste vacatures werden geplaatst, was zondag 23 juli.
  • In 2023 werden er in totaal zo’n 4,8 miljoen unieke vacatures geplaatst in Nederland.
  • Dat zijn er 70.000 minder dan het jaar ervoor (ongeveer 1,5%).
  • Juni was de maand waarin de meeste vacatures geplaatst werden.

  • Meer dan 64% van alle vacatures is na 2 weken alweer offline.
  • Bijna 36% van alle vacatures staat maar (minder dan) 1 week open.
  • In Nederland vonden de analisten 135 miljoen skills terug in vacatureteksten. Hierbij ging het om bijna 13.000 unieke skills. In de gemiddelde vacature staan 14 gevraagde skills vermeld.

Vaker vast contract

Opvallend: in 2023 is een flinke stijging te zien in het aantal aangeboden vaste contracten in vacatures. Waar het in 2022 nog ging om 70,3% van de vacatures, is dat in 2023 toegenomen tot 75,3%. Werkgevers nemen dus vaker mensen direct vast in dienst, zo lijkt het. Met name in de technische branche en de ICT-branche is deze groei sterk. Al moet daarbij wel worden aangetekend dat vacatures voor flexwerk, ZZP- of interim personeel niet zijn meegenomen in de tellingen.

Het aantal vacatures waar een salaris in vermeld staat is opnieuw gestegen, nu tot ruim 45%. Daarmee doet Nederland het veel beter dan bijvoorbeeld Duitsland, België en Frankrijk. Opvallend: juist de ICT-sector blijft hierin nog achter.

Ook opvallend: waar de grootste groei van het aantal vacatures de afgelopen jaren steeds in de Randstad was te zien, is dat in 2023 omgeslagen. Juist in provincies als Noord-Holland, Flevoland, Zuid-Holland en Utrecht is een daling te zien van het aantal geplaatste vacatures. Terwijl in Overijssel, Drenthe en Gelderland juist nog een behoorlijke groei van het vacaturevolume is geconstateerd.

Het aantal vacatures waar een salarisindicatie in vermeld staat is opnieuw gestegen, nu tot ruim 45%. Daarmee doet Nederland het veel beter dan bijvoorbeeld Duitsland, België en Frankrijk. Opvallend: juist de ICT-sector blijft hierin nog achter.

Dit strookt met een recente analyse van het Planbureau voor de Leefomgeving uit januari 2024. De vrees dat concentratie van werkgelegenheid in de Randstad (en Eindhoven) ten koste gaat van andere gebieden blijkt volgens de PBL-onderzoekers ongegrond, en dat lijkt in de cijfers van Jobdigger nog eens te worden bevestigd.

Lees de hele terugblik

Jaaroverzicht 2023

Meer terugblik?

Meer terugblikken op 2023? Lees dan het 180 pagina’s dikke Werf& Jaarboek, dat vorige maand is verschenen. Een gratis (digitaal) exemplaar ontvangen? Vraag het hier aan!

Jaarboek

rondetafelsessie

Meer weten over Jobdigger?

Waarom de beste selectiemethode schuilt in de combinatie mens én machine

Als mens denken we vaak van onszelf dat we heel goede besluitvormers zijn. En in sommige opzichten zijn we dat ook. Maar wat onderzoek ook allang heeft aangetoond, is dat we het als mens moeilijk vinden om informatie uit verschillende bronnen te integreren én dat we vooroordelen hebben bij beslissingen over het aannemen van personeel. Hoe vaak je ook van jezelf zegt dat jij de uitzondering op de regel bent en heus géén vooroordelen hebt. Want als er íemand objectief is, dan ben je het zelf wel, toch?

Keer op keer blijkt in de praktijk dat mensen niet zo’n goede voorspellers zijn.

Het is precies deze reden dat de mens (vaak: de hiring manager) in selectiebeslissingen zelf het laatste woord wil hebben. Zij kunnen toch zeker het best voorspellen of iemand succesvol zal zijn, op basis van alles dat ze hebben gezien? Daarom gaat de opmars van algoritmes in werving wel hard, maar in selectie veel minder: in de praktijk willen veel mensen er niet aan, en zijn ze bang dat ze daardoor de autonomie over hun beslissing verliezen. Hoe daaruit te komen, als keer op keer in de praktijk blijkt dat de mens helemaal niet zo’n goede voorspeller is?

‘Mechanische synthesebenadering’

De oplossing kan wel eens schuilen in een combinatie van beide benaderingen, dus de menselijke én de algoritmische, aldus Franziska Linn. In de scriptie die ze vorig jaar aan de VU hierover schreef, en waarvoor ze gisteren de David van Lennep Scriptieprijs in de wacht sleepte, noemt de Duitse dit ‘de mechanische synthesebenadering’.

‘Ik heb getest hoe algoritmes ontworpen zouden moeten worden zodat recruiters ze ook willen gebruiken.’

Deze benadering blijkt beter te werken dan die waar recruiters alles op intuïtie beslissen, op basis van de informatie die ze gaandeweg hebben verzameld, maar ook beter dan die waar alleen algoritmes uiteindelijk het besluit nemen. Bovendien zorgt deze benadering ervoor dat recruiters hun gevoel voor autonomie behouden, aldus de onderzoekster. ‘Een veelbelovend compromis voor organisaties om de professional te behouden en tegelijkertijd ruis in aannamebeslissingen te verminderen’, noemt ze het dan ook.

Linn, die tegenwoordig als Consultant Organization Design bij Deloitte werkt, won 2.000 euro met de prijs. Ze baseerde haar onderzoek op ruim 200 echte sollicitanten, wat betekende dat ze de prestatievoorspellingen ook daadwerkelijk kon vergelijken met de prestaties van de gekozen werknemers nadat ze 3 maanden aan het werk waren. ‘Ik heb getest hoe algoritmes ontworpen zouden moeten worden zodat recruiters ze ook willen gebruiken om de geldigheid van aannamebeslissingen te vergroten’, vertelt ze, meteen meedelend dat er nog een nadere publicatie over het onderzoek zal volgen.

Brede welvaart

De prijsuitreiking vond plaats op een symposium in Utrecht over werk dat bijdraagt aan Brede Welvaart, onder de kop ‘Hoe gaan we van bullshit naar bull’s eye banen in een krappe arbeidsmarkt?’ Het betrof een initiatief van de NSvP en het Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken, dat hier tegelijk het themanummer ‘Tot Nut van het Algemeen’ presenteerde.

‘Hoe gaan we in een krappe arbeidsmarkt van bullshit naar bull’s eye banen?’

Een van de sprekers was econoom Ronald Dekker. Hij merkte daarbij onder meer op dat het thema ‘Krapte op de arbeidsmarkt’ doorgaans benaderd wordt vanuit kwantiteit: hoe zorgen we ervoor dat vacatures zo veel en zo snel mogelijk worden vervuld? Maar in zijn keynote hield hij juist een pleidooi voor een meer kwalitatieve benadering: wat ervaren mensen zelf als nuttig werk? ‘Alleen als werk bijdraagt aan welzijn, gezondheid en zingeving én aan aspecten van brede welvaart kunnen we zinvolle afwegingen maken tussen werk, vrije tijd en de maatschappelijke waarde van betaalde en onbetaalde activiteiten.’

Lees ook

Zo bereken je de skills die jouw organisatie in huis heeft (deel 1/2)

Het verschil tussen de vaardigheden en competenties die je in huis hebt en die je nodig hebt noemen we ook wel een skills gap. Maar hoe krijg je hier goed zicht op? Hiervoor zijn gelukkig veel data beschikbaar, zowel binnen als buiten de organisatie. Het berekenen van zo’n skills gap is een voorbeeld van ‘Talent Intelligence‘. In dit artikel verken ik een simpele methode die organisaties kunnen gebruiken om hun interne vaardigheden effectief te bepalen en te benutten.

Door de huidige talentprofielen te analyseren kun je een duidelijk beeld krijgen van welke vaardigheden je al bezit.

Er zijn verschillende methoden voor het bepalen van de aanwezige skills. We focussen hier op een data-analyse van werknemersprofielen. Door de huidige talentprofielen te analyseren kunnen organisaties een duidelijk beeld krijgen van welke vaardigheden ze al bezitten. Dit omvat het kijken naar cv’s, prestatiebeoordelingen, en training records. Veel organisaties hebben intern geen uitgebreide profielen beschikbaar. Maar geen nood. De meeste mensen hebben ook een publiek profiel, waarmee deze informatie alsnog extern beschikbaar is.

Waar vind je deze publieke profielen?

Er zijn verschillende platformen waar mensen hun profiel (publiekelijk) delen. Dit is enigszins afhankelijk van de doelgroep. In Nederland is LinkedIn met 9 miljoen profielen natuurlijk de bekendste. De meeste mensen hebben hun profiel op publiek toegankelijk staan, wat betekent dat ze onder andere in Google vindbaar zijn. Dat vindt LinkedIn fijn, want dat genereert verkeer naar hun platform. Anderzijds beperken ze dit steeds meer, om zelf te kunnen verdienen aan de data. Of leden van het platform dat willen is maar weer de vraag, want zij willen vooral vindbaar zijn. Hoe dan ook, er zijn nog tal van andere manieren en platformen om aan deze data te komen.

LinkedIn biedt zelf het programma Talent Insights, maar experts lopen hier tegen zeer veel beperkingen aan.

Vervolgens zijn er verschillende manieren om op basis van deze data analyses te doen. Zo biedt LinkedIn zelf het programma Talent Insights, maar experts lopen hier tegen zeer veel beperkingen aan. Je kunt er bijvoorbeeld geen A.I. mee trainen, functies standaardiseren of skills classificeren. Een alternatief is deze data via Google en andere zoekmachines te benaderen. De ‘index’ van Google bevat ook deze profielen en is middels ‘Custom searches’ of ‘Programmable search engines’ goed benaderbaar voor allerlei zoekopdrachten. Zo kun je toch de data van jouw medewerkers eruit halen en analyseren. Er zijn bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn, mocht je het wiel niet opnieuw willen uitvinden. En ben je hier eenmaal handig mee, dan doe je dit natuurlijk ook even voor de concurrentie.

Het gebruik van A.I. in Talent Intelligence

De opkomst van A.I. en geavanceerde analytics heeft een nieuwe dimensie toegevoegd aan het bepalen van in-house vaardigheden. A.I.-gestuurde tools kunnen grote hoeveelheden gegevens analyseren om trends, skills gaps en ontwikkelingsmogelijkheden te identificeren. Deze technologieën maken het mogelijk om realtime analyses uit te voeren en voorspellende modellen te creëren voor toekomstige talentbehoeften.

Na het identificeren van de bestaande vaardigheden en de benodigde vaardigheden, moeten organisaties strategieën ontwikkelen om de skills gap te overbruggen. Dit kan onder meer via interne training en ontwikkelingsprogramma’s, het aantrekken van nieuw talent met de ontbrekende vaardigheden, en het stimuleren van interne mobiliteit door medewerkers de kans te geven nieuwe rollen en verantwoordelijkheden op te nemen.

Een voorbeeld

Op deze manier kunnen we van een willekeurige organisaties de in-house skills in beeld brengen. Neem bijvoorbeeld een grote financiële organisatie, waarvan we bijna 100.000 publieke profielen vonden die hier werken of gewerkt hebben. Deze medewerkers delen online informatie over hun werkervaring en opleidingen, wat nuttig is voor het samenstellen van diverse grafieken, zoals de carrièrepaden van huidige, toekomstige en voormalige werknemers.

Dit is waardevol, maar voor een grondige analyse van de skills gap is specifiekere informatie nodig, zoals de huidige functies van medewerkers. Zonder enige interne data te gebruiken, is het mogelijk om een overzicht te maken van de meest voorkomende functies. Hierbij kan A.I. worden ingezet voor het classificeren van complexe functietitels.

Top-25 vaardigheden

De volgende stap is het analyseren van de vaardigheden die nodig zijn voor deze functies. Dit kan door functiebeschrijvingen en profielen van medewerkers te onderzoeken. Vaak zijn de benodigde vaardigheden al direct uit de profielen af te leiden, anders kunnen ze worden voorspeld of aangevuld op basis van opleiding en werkervaring. A.I.-tools zoals 8vance kun je dan gebruiken om een gedetailleerd overzicht van vaardigheden te maken voor elke functie. Dit vormt het eerste deel van de skills gap-analyse. Zo kun je bijvoorbeeld een top-25 van vaardigheden binnen de hele organisatie samenstellen, maar dit kun je ook op kleinere schaal toepassen voor specifieke teams of afdelingen.

Het effectief bepalen van in-house vaardigheden is een vrij simpele, maar cruciale stap voor organisaties om competitief te blijven in een snel veranderende wereld. Door data-analyse en A.I. te gebruiken kunnen organisaties niet alleen hun huidige talentenpool begrijpen, maar ook strategisch plannen voor toekomstige behoeften. Uiteindelijk leidt dit tot een meer dynamische, flexibele en veerkrachtige organisatie, waarbij er volop kansen zijn voor de medewerkers om leuker, leerzamer en effectiever te werken. In volgende blogs ga ik verder in op het bepalen en werven van de benodigde skills.

Lees ook

7 interessante feiten over het werven van blue collar workers

Eigenlijk is er maar heel weinig bekend van de doelgroep ‘blue collar workers. Het merendeel van de recruiters richt zich op white collar workers, met in hun gereedschapskist instrumenten als de LinkedIn Recruiter Seat, Employer branding & EVP’s, Indeed, inzetten van bureaus/flex en natuurlijk social media. Een andere groep recruiters in Nederland, veelal gedreven door de uitzendbranche, richt zich op volumerecruitment van onder meer horecapersoneel, logistiek- en callcenter medewerkers, beveiliging en alles rondom Europese arbeidsmigranten in bijvoorbeeld de glas- en tuinbouw.

Een elektromonteur met 10 jaar ervaring werven is lastiger dan – laten we zeggen – een nano-engineer.

Maar hoe je de veruit meest schaarse groep in Nederland, de blue collar workers, moet werven? Daarover is maar weinig informatie beschikbaar. Dit terwijl een elektromonteur met 10 jaar ervaring werven lastiger is dan – laten we zeggen – een nano-engineer. Blue collar workers zijn namelijk de meest ongrijpbare doelgroep op de arbeidsmarkt. Dat komt vooral doordat we zo weinig van ze weten. Want zij die hun doelgroep kennen, zijn óók de concurrentie te snel af bij de werving ervan. Daarom 7 interessante feiten over het werven van blue collar workers, met dank aan de doelgroepinformatie uit het Talent Intelligence Dashboard Giant:

#1. Nederland heeft 1 miljoen blue collar workers

Ongeveer 1 op de 8 personen uit de Nederlandse beroepsbevolking valt binnen de categorie van ‘blue collar worker’ en zijn – nu wordt het technisch – terug te vinden in de ISCO-gebieden gedomineerd door landbouwers, bosbouwers en vissers, ambachtslieden, bedieningspersoneel van machines en installaties, assembleurs en elementaire beroepen. Van timmermannen tot monteurs, van schoonmakers tot en met conciërges dus.

Ze zijn de meest gewilde én meest schaarse doelgroep op de arbeidsmarkt. Toch weten we gemiddeld maar heel weinig van blue collar workers. Deze 7 feiten helpen je op weg als je naar hen op zoek bent.

Dat maakt een totaal van 1 miljoen personen, van wie 23% vrouw. Veel van de recruitmentfocus gaat uit naar de blue collar-monteurs die inderdaad overwegend man zijn, maar dat is een ‘te enge’ definitie van de markt, waarbij veel potentieel en aansluitende skills buiten de wervingsscope vallen. Werken met de brede definitie van blue collar workers geeft veel extra wervingsmogelijkheden en maakt ook voorheen onzichtbare talentpools zichtbaar.

#2. 57% wordt nooit benaderd

Meer dan de helft van de blue collar workers wordt nooit benaderd door een werkgever of recruiter. Onder vrouwen is dit opvallend genoeg zelfs 62% en bij 50-plussers is dit 69%. Ook hun sourcingsdruk van 31% (het deel van de doelgroep dat zegt minimaal 1 keer per maand gehunt te worden) ligt ruim onder het Nederlands gemiddelde (42%). Je kunt concluderen: de meest schaarse doelgroep in Nederland wordt derhalve nauwelijks gehunt, is niet te hunten of laat zich niet hunten.

De meest schaarse doelgroep in Nederland wordt nauwelijks gehunt, is niet te hunten of laat zich niet hunten.

Het zal een combinatie van alle drie zijn. De instrumenten die hiervoor zijn opgesomd voor de werving van white collar workers lenen zich ook minder goed voor blue collar workers. Ook bij het grote leeftijdscohort 50-plussers ligt een interessante kans. Vaak hoor je dat deze groep zeer loyaal is en/of vastgeroest zit in de huidige functie. Maar dat werd wel van meer groepen op de arbeidsmarkt gezegd die de laatste jaren juist massaal in beweging zijn gekomen, aangejaagd door de krapte en/of verleid door het zzp-schap. Met andere woorden: 50-plussers bewegen heus wel, je moet ze alleen wel benaderen en op de juiste manier verleiden.

#3. Bijna 500.000 actief of latent zoekend

Ruim de helft van de blue collar workers (52%) is niet op zoek naar een nieuwe baan of werkgever. De groep die niet openstaat voor een nieuwe baan is hier een stuk groter dan het Nederlands gemiddelde. Bij 50-plussers gaat het zelfs om 2 op de 3. Maar zoals veel Amerikaanse recruiters zeggen: niet-zoekers bestaan niet op de arbeidsmarkt. Iedereen is met het juiste (financiële) aanbod in beweging te brengen.

Ze zijn de meest gewilde én tegelijk meest schaarse doelgroep op de arbeidsmarkt. Toch weten we gemiddeld maar heel weinig van blue collar workers. Deze 7 feiten helpen je op weg als je hen zoekt.

Zoals veel Amerikaanse recruiters zeggen: niet-zoekers bestaan niet op de arbeidsmarkt.

Ook is het niet-zoeken een resultante van nooit benaderd worden door recruiters. Een groot deel van de doelgroep is onbekend met de vraag naar zijn/haar talenten op de arbeidsmarkt (even los van de monteurs), wordt nooit benaderd, komt zelden tot nooit op jobboards en/of is niet ontvankelijk voor de standaard manier van arbeidsmarktcommunicatie. Werkgevers en recruiters zullen uit een ander vaatje moeten tappen om de 9% actieve baanzoekers (dat is best veel!) en 39% latente baanzoekers (ook een mooi volume) in verleiding te brengen.

#4. Waar onderhandelen ze over?

Ondanks dat 17% zonder onderhandelen het aanbod bij het nieuwe contract accepteert (ruim meer dan gemiddeld), wordt door veel blue collar workers wel over salaris onderhandeld. Dat is op zich niet zo bijzonder, aangezien dat geldt voor elke doelgroep op de Nederlandse arbeidsmarkt. Interessanter is om te kijken waar ze meer over onderhandelen dan het gemiddelde onder de Nederlandse beroepsbevolking. Dat is:

  • Vast contract
  • Bonus
  • Onregelmatigheidstoeslag

Waar blue collar workers niet of nauwelijks over onderhandelen, is:

  • Mogelijkheid tot thuiswerken/ flexibele werktijden
  • Opleidingsmogelijkheden en studiebudget
  • Carrière-/doorgroeimogelijkheden

#5. Hoe oriënteren ze zich?

De 9% actief zoekende blue collar baanzoekers gebruiken minder oriëntatiebronnen dan de gemiddeld andere actieve baanzoekers, namelijk ‘slechts’ 3,6 bronnen waar de gemiddelde Nederlandse beroepsbevolking er 4,1 gebruikt. Er is ook maar beperkt sprake van één echt dominant kanaal. Natuurlijk springen vacaturesites eruit, met een score van 47%. Maar opvallender is nog wel dat 53% van de actieve baanzoekers géén vacaturesite benoemt (ruim meer dan de beroepsbevolking). Saillant is ook dat de jongere blue collar workers nog minder kanalen gebruiken (3,1) en slechts 39% een vacaturesite. En dus nog moeilijker zijn om te bereiken.

Saillant is dat de jongere blue collar workers nóg moeilijker te bereiken zijn.

We weten gemiddeld maar heel weinig van blue collar workers. Deze 7 feiten helpen je op weg als je naar hen op zoek bent.

Niet gek dus dat recruiters het lastig vinden om deze doelgroep te bereiken. Het is een breed pallet aan kanalen die actieve baanzoekers gebruiken, waarbij per generatie er enkele uitspringen. Enkele om te benoemen:

  • Het uitzendbureau is bij deze doelgroep veel populairder dan gemiddeld. Ondanks de wens voor een vast contract, weten blue collar workers vooral de uitzenders te vinden in hun bewegingen op de arbeidsmarkt. Dit kan een noodgedwongen keuze zijn (verlies baan, faillissement) maar zeker ook een vrijwillige keuze, waarbij uitzenders de baanzoekers servicen en helpen een nieuwe baan te vinden. Ook zijn uitzenders vaak de lokale experts.
  • Het UWV valt meer in de categorie van de noodgedwongen keuze. Voor werkgevers betekent dit én samenwerken met het UWV, én intensief gebruik maken van werk.nl. Dat laatste is misschien niet benijdenswaardig, maar het kan je wel toegang geven tot een extra talentpool.
  • (Huis-aan-huis)krant. Vooral in de groep 50-plus zijn de krant en het lokale sufferdje een unieke en uitgelezen manier om onder de aandacht te komen van blue collar workers. De 30-minner ga je daar evenwel niet vinden.
  • Open sollicitaties en open dagen. Deze ‘vergeten oriëntatiekanalen’ doen het goed bij de doelgroep. De open bedrijvendagen van werken in de Kempen bewijzen bijvoorbeeld dat deze vergeten kanalen, zomaar eens het goud kunnen zijn in het wervingssucces van samenwerkende werkgevers.

#6. Indeed en NationaleVacaturebank

LinkedIn speelt een te verwaarlozen rol in de werving van blue collar medewerkers. Minder dan 1 op de 10 (8%) zegt dit kanaal te gebruiken. Dit in tegenstelling tot Indeed (57%) en NationaleVacaturebank.nl (24%). Op de derde plek staat werk.nl met 17%. Ondanks dat een meerderheid zegt géén jobboards te gebruiken, is dit onder de doelgroep toch wel het meest gebruikte kanaal. Je kunt het dus niet níet gebruiken in je wervingsstrategie. Het is echter wel slim om goede teksten te schrijven met de juiste skills en juiste drijfveren, zeker omdat deze sterk verschillen al naar gelang werkervaring of functiediscipline.

Ze zijn de meest gewilde én tegelijk meest schaarse doelgroep op de arbeidsmarkt. Toch weten we gemiddeld maar heel weinig van blue collar workers.

Het sterke regionale karakter van de doelgroep maakt ook dat uitzendbureaus het goed doen bij deze doelgroep.

Een andere belangrijke tip is, vanwege het sterk regionale karakter van de doelgroep, om ook regionale jobboards te gebruiken of regionale nichesites. Via partijen als Brandmannen, Recruitment Marketeers, Brockmeyer en VONQ is hier extra informatie over te krijgen. En de nieuwe A.I. Recruiter geeft hier ook antwoord op. Het sterke regionale karakter van de doelgroep maakt ook dat de sites van de verschillende uitzendbureaus het goed doen bij deze doelgroep.

#7. Liever een app dan een cv

Omdat blue collar workers zelden regelmatig actief zijn op de arbeidsmarkt, is een actueel cv niet vanzelfsprekend, net zo min als een profiel op LinkedIn. Solliciteren met cv en motivatiebrief is voor een (groot) deel van de doelgroep dan ook een extra horde. Dit terwijl natuurlijk communiceren en solliciteren via Whatsapp, Facebook of Snapchap (afhankelijk van de generatie die je benadert) veel meer voor de hand ligt. Snel, laagdrempelig en zonder cv dus.

Blue collar workers hebben zelden een actueel cv. Vraag daar dan ook niet om.

Deze manier van werven en communiceren is veelgebruikt in volumerecruitment, campus recruitment en bij platformtechnologie. Het zou ook de norm moeten zijn voor de werving van blue collar workers. Daarbij moeten mobile, snelheid, chat en eenvoud de belangrijkste ingrediënten zijn. Maar ook multilingual (inspelend op arbeidsmigranten) én veel met video. Dit omdat je ook rekening moet houden met soms beperkte taalvaardigheid van de doelgroep. Een jobboard dat daarin goed inspeelt op de wensen van de blue collar doelgroep is het Turkse Isinolsun. Het wordt tijd voor zo’n variant in Nederland.

Lees ook

Omringd door idioten: is dit echt wat recruitment nu nodig heeft?

Toen ik op één dag maar liefst 3 keer de tip kreeg om dit boek eens te lezen dacht ik eerst: ‘ben ik misschien omringd door idioten?’ En vervolgens dacht ik: ‘volgens mij niet, dus laat ik het dan toch maar eens lezen’. Het bewuste boek wordt veel gelezen door mensen die zich bezighouden met werving. Ik zag de leestip onlangs zelfs hier op Werf& voorbijkomen! Het gaat namelijk over persoonlijkheidstypen en gedragsstijlen, een wereld waarin ik inmiddels ook al even actief ben, dus dat sprak me wel aan. Vol goede moed begon ik dan ook met lezen.

Omringd door idioten schijnt nu een van de grootste exportproducten van Zweden te zijn.

Omringd door idioten is een boek uit 2018 van de Zweed Thomas Erikson. Hij heeft er inmiddels al meer dan 8 miljoen exemplaren van verkocht en het is vertaald in maar liefst 60 talen. Het schijnt zelfs een van de grootste exportproducten te zijn van Zweden. Volgens zijn eigen website is hij gedragswetenschapper, coacht hij managementteams, draagt hij graag tweedjasjes en schrijft hij ook non-fictie. Ik kan daaraan toevoegen dat hij ook weinig fantasie heeft in het verzinnen van titels voor zijn boeken. Waarover dadelijk meer.

Persoonlijkheidstypen en gedragsstijlen

Maar eerst even het boek waarin Thomas op een luchtige manier schrijft over persoonlijkheidstypen en gedragsstijlen. En dan vooral over de bekende testen waarin persoonlijkheidstypen worden gekoppeld aan kleuren. En ik moet eerlijk zeggen: dat leest allemaal best lekker weg. Maar daar is dan ook alles mee gezegd. Want ik had niet het idee dat ik na het lezen heel veel wijzer was geworden. Om even in de kleuren te blijven: ik ergerde me stiekem een beetje groen en geel.

‘Ik had niet het idee dat ik na het lezen veel wijzer was geworden.’

Testen waarin persoonlijkheidstypen worden gekoppeld aan kleuren, zoals DISC, hebben volgens mij absoluut hun waarde. Mits ze worden gebruikt als instrument om met elkaar over in gesprek te gaan. En zeker niet als middel om mensen in hokjes te plaatsen en te ridiculiseren. En dat laatste is wat Thomas in het boek helaas vooral lijkt te doen. Dat snap ik ook wel, want dat schrijft gemakkelijker, is grappiger en voor de lezer die eventueel minder weet van het onderwerp gewoon ook beter leesbaar.

De kleuren van IKEA

Thomas beschrijft in totaal 4 persoonlijkheidstypen met daaraan gekoppeld evenveel kleuren. Laten we het gedrag van deze typen even kort doornemen aan de hand van zijn eigen voorbeeld van het van oorsprong net zo Zweedse IKEA. Om even in de wereld van werving te blijven heb ik er als voorbeeld ook telkens een passende functietitel bijgezet.

ROOD: Krijgt een IKEA-kast thuisbezorgd, pakt een schaar en gereedschap en gaat direct voortvarend aan de slag. Als we dit zouden moeten vertalen naar een functietitel: de manager.

GEEL: Krijgt een IKEA-kast thuisbezorgd en belt al zijn vrienden om te vertellen dat hij een kast bezorgd heeft gekregen, welke kleur hij heeft en hoe deze waarschijnlijk gaat staan in zijn huis. Functie: de accountmanager.

GROEN: Krijgt een IKEA-kast thuisbezorgd en zet deze ergens in een hoek zodat hij hem later in elkaar kan zetten als hij er aan toe is. Misschien in het weekend? Functie: de medewerker customer service.

BLAUW: Krijgt een IKEA-kast thuisbezorgd en gaat eerst de handleiding volledig uitpluizen en de bijgeleverde schroeven en moeren tellen. Is alles duidelijk en compleet? Functie: de accountant.

credit

De persoonlijkheidstypen worden in het boek steeds iets te veel uitvergroot. Zelfs zóveel dat het vooral karikaturen worden. Het werkt wel, want geef toe, moest je ook niet een beetje glimlachen toen je het stukje hierboven las? En herkende je niet meteen die irritante collega of die rare tante? Die had je al direct in een passend hokje gestopt, toch?

DISC en de nuance

Zelf maak ik in zowel selectie- als coachingsprocessen veel gebruik van DISC (Everything DiSC van de organisatie Wiley). Een krachtige tool waarmee je makkelijk meer inzicht krijgt in je eigen gedrag en de impact van jouw gedrag op anderen. Vervolgens ga je daarover met elkaar in gesprek. In het selectieproces kun je zo bijvoorbeeld inschatten of wie je wil aannemen qua persoonlijkheid en gedrag iets toevoegt aan een team of juist ‘meer van hetzelfde’ is.

Wat ik in het boek van Thomas Erikson vooral mis: de nuance.

De DISC die ik gebruik kent een rapportage van ruim 25 pagina’s vol met uitleg, uitzonderingen en nuances. En dat is wat ik in het boek van Thomas Erikson – op zich begrijpelijk – vooral mis: de nuance. De geloofwaardigheid van Erikson verdween voor mij nog verder toen ik achter in het boek zag welke boeken hij nog meer heeft geschreven sinds het enorme succes van ‘Omringd door idioten. Lees even mee: ‘Omringd door slechte bazen en luie werknemers’, ‘Omringd door psychopaten’, Omringd door narcisten, Omringd door energievreters en Omringd door tegenslag. Ik zie een trend…

Positieve noot

Wie kan raden hoe zijn eerstvolgende boek gaat heten? Laten we zeggen: de eerste 2 woorden van de titel zijn in elk geval al bekend. Inzendingen zijn vanaf nu welkom. Afijn, het resultaat is dus dat we de komende tijd vooral zijn ‘omringd door Thomas Erikson’. En of we daar nu blij mee moeten zijn? Om toch even in een positieve noot te eindigen: wat ik Erikson wel moet nageven is dat we nu toch weer over zijn boek hebben. We discussiëren daardoor met elkaar nu over persoonlijkheidstypen. En dat is altijd waardevol, toch?

Lees ook

‘Vaker derde gesprek, ook voor solliciterende HR-professional’

Niet twee gesprekken, maar drie. Om het helemaal zeker te weten. Het is een proces dat je in steeds meer organisaties ziet terugkomen, stelt Tim Roza, manager HR recruitment bij Walters People. Ook ziet hij tegenwoordig weer vaker gebeuren dat er meer stakeholders betrokken worden bij de procedure om ‘zeker te weten’ dat het om een geschikte kandidaat gaat. Of het nu gaat om een starter of meer om een senior functie.

Als HR-professionals niet snel worden binnengehengeld, bestaat de kans dat zij afhaken.’

Het is misschien een begrijpelijke neiging voor organisaties – meer zekerheden inbouwen, minder risico’s nemen. Maar in feite is het ook gevaarlijk om te veel drempels in te bouwen, waarschuwt Roza. ‘Hierdoor duurt het proces langer. Veel solliciterende HR-professionals zijn dit niet gewend, aangezien zij voorheen heel snel binnengehengeld werden door organisaties. Als dat nu niet gebeurt, bestaat de kans dat zij afhaken gedurende het proces. Zij kiezen toch vaker voor de partij die hen als eerst een aanbod doet.’

Zwaarder profiel

Roza ziet dat veel organisaties de afgelopen maanden strenger zijn geworden met het aannemen van HR-professionals. Hij denkt dat dit vooral komt doordat veel van de nu gezochte mensen een relatief zwaar profiel moeten hebben. ‘Er is momenteel niet alleen behoefte aan starters, maar ook aan professionals die op strategisch niveau werken en bijvoorbeeld het personeelsbeleid vormgeven en uitvoeren. Voor deze senior functies wil je goed uitzoeken wat voor vlees je in de kuip hebt. De onzekerheid over de Nederlandse economie zorgt er ook voor dat organisaties kritischer zijn op deze kandidaten.’

‘De onzekerheid over de Nederlandse economie zorgt ervoor dat organisaties kritischer zijn.’

Roza ziet overigens momenteel vooral veel vraag naar een ‘dubbelfunctie’, oftewel: strategische HR-professionals die óók met operationele zaken bezig zijn. ‘Een generalistische HR-professional die van alle markten thuis is, heeft veel waarde voor je organisatie’, verklaart hij die behoefte. ‘De scheidslijn tussen operationele, tactische en meer strategische HR-zaken wordt bovendien steeds dunner. Daarom zullen senior HR-professionals ook moeten weten wat er in de day-to-day business gebeurt en hoe dit precies werkt.’

Gras niet altijd groener

Roza heeft wel zijn bedenkingen bij organisaties die steeds kritischer worden in hun selectieprocedures. ‘Denk goed na over de tijdslijn die je aan je sollicitatieproces hangt en welke stakeholders je erbij betrekt’, adviseert hij. ‘Er is niets mis met kritisch zijn, maar de arbeidsmarkt is nog steeds krap en er zijn nog steeds weinig beschikbare kandidaten.’

‘Ik wil organisaties op het hart drukken dat ze nu niet de luxe hebben om te wachten op de perfecte HR-professional.’

Ook benadrukt hij dat geen enkele kandidaat perfect is. ‘Ik zie nog vaak dat organisaties met een kandidaat in gesprek zijn die goed past in de rol, maar uiteindelijk niet voor diegene kiezen omdat ze hopen dat er een nog betere kandidaat om de hoek komt kijken. Ik wil organisaties op het hart drukken dat ze nu niet de luxe hebben om te wachten op de perfecte HR-professional. Een match op het gebied van persoonlijkheid en bedrijfscultuur is het belangrijkst, in combinatie met de essentiële skills voor de baan. De rest is aan te leren.’

Lees ook

Rondetafelsessie over employer branding: ‘Niet zo bang dat het creatieve gaat verdwijnen’

The major shortages continued in 2023, with plenty of employers who spared no effort to show their best side to the labor market. But what were the most important and striking developments? Is employer branding finally being taken seriously? And what can we tell from that? And are they already afraid of the possibilities of AI within employer branding? Ten experts are happy to discuss this in this third round table session on developments in the recruitment field, with this time an emphasis on labor market communication.

#1. Heroic act in 2023

Jari Kloppenburg ( SteamTalmark ): ‘We recently won a Lamp, an ADCN Award. Winning a prize in itself is of course not a heroic act, but the reason why was in this case for me. We won the prize for the Police’s diversity campaign. For me, that is a good example of the impact that labor market communication can have. And for me that immediately illustrates the importance of this profession: it is about something.’

Jari Kloppenburg: ‘This course is about something.’

Alix Hensen Verbaten ( BRANDMANNEN ): ‘We were really able to make a difference. At Digitaal-Werven we met a woman who came to the Netherlands years ago as a political refugee. Although she has been integrated for years, she was unable to find a job in her area of ​​expertise. We then helped her with her CV and put her in touch with the right people from our network. That makes me proud of how we act at Brandmannen.’

‘25% of applicants to the Public Prosecution Service now come through our sourcing.’

Milou Verhoeks ( Cooble ): ‘The Public Prosecution Service is one of our clients. There is a major officer shortage there, which is a really important issue for the Netherlands. 25% of applicants now arrive there through our sourcing. Diversity also plays a major role in this. When we started we had 8% diversity in the candidates, now it is 34%. So you see that you can also achieve socially beneficial results with sourcing.’

‘Making choices pays off’

Ton Rodenburg ( ClubgeistBVH ): ‘I see that a lot of generic rubbish is made in our profession. With respect, don’t get me wrong. But for me a highlight this year, a heroic act, if you like, was that we presented to KPN, and that our creatives cut through with one idea. For me it is also a recognition that it pays to make choices, speak out as an employer, so that people can make a good choice for a company. This will only make the labor market better, I am convinced of that.’

Ton Rodenburg: ‘I see that a lot of generic rubbish is made in our profession.’

Wander Wierda ( Loyall/SendtoDeliver ) : ‘I recently had contact with an organization that mainly recruits directors in education. About 4 years ago they still did this through vacancies in the NRC, but the manager now wants to accelerate. At first I really had to explain why the newspaper was not effective, but now he comes asking for it himself. I now see this change in the recruitment of organizations that really want to be of significance in society a lot more around me. It’s nice to be able to contribute to that.’

‘I see many organizations around me that really want to be of significance in society.’

Vanessa Backer ( AdverOnline ): ‘I stand for job satisfaction and job satisfaction. Last year I spent a lot of time asking: are the people in the right place with us? I also think that is quite a heroic act. We have been able to make many shifts, and now we have a team of experts that really sparkles again, in a beautiful new building. I’m proud of that.’

Vanessa Backer: ‘I stand for job satisfaction and job satisfaction. I think that’s quite a heroic act.’

Koen Roozen ( HetRecruitingKantoor ): ‘I think I’ll also keep it internal. Over the past year, we as an agency have developed our own employer brand; Masters in recruitment ‘. Now you see that everyone is embracing that idea, it has become a unifying theme throughout the organization. That has been a journey, but I also think it is a heroic act.’

A whole group of heroes

Remko Booghmans ( Recruitment Marketeers ) : ‘We work a lot for SMEs, municipalities, environmental services, water boards. Organizations that often find it difficult to compete against the big boys. I am proud that with a group of 14 professionals we can do a lot for such organizations and now structurally serve more than 50 municipalities and help them fill their vacancies.’

‘I am proud that I see more and more people being loyal to the profession.’

Peer Goudsmit ( RecruitAgent.ai ) : ‘It is always difficult to name a heroic act of your own. I am proud that I look around here and see that more and more people are loyal to the profession. Recruitment is really starting to get serious in that sense. A whole group of heroes. My own heroic act? I think that is the step into the unknown that we have taken with our new AI tool. Very exciting.’

Michelle Schroen: ‘I hope my children consider it a heroic act that I convey that they should dare to take a step if they believe in something.’

Michelle Schroen ( iD employer marketing & media ): ‘I have 4 children. I hope that they consider it a heroic act that I took the step to establish this company 2 years ago, and that I convey that they should dare to take a step if they believe in something.’

#2. AI

Verhoeks : ‘You already saw the trend coming last year. You knew: if that happens, it will really do something. With us, everyone was on ChatGPT within one week.’

‘AI has exposed a generation gap.’

Goudsmit : ‘It has exposed a generation gap.’

Verhoeks : ‘Well, I also have friends who say: I find it quite scary.’

Milou Verhoeks (left): ‘We had everyone on ChatGPT within one week.’

Backer : ‘Many of our customers are also quite anxious. But I think we will see many more new initiatives in the coming year.’

‘I see a lot of people who talk about AI, and a lot fewer who actually do something with it.’

Verhoeks : ‘Customers mainly want to hear from us whether we are already doing something with it. Then they want to be able to say through us that they are also doing something with it. I see it mainly as a tool, not as something that can solve everything. In addition, I also see a lot of people who talk about it, and a lot fewer who actually do something with it.’

Goudsmit : ‘The number of self-proclaimed experts is indeed growing rapidly. That could have an adverse effect, I fear.’

Peer Goudsmit: ‘The number of self-proclaimed AI experts is growing rapidly. That could have an adverse effect.’

Verhoeks : ‘I am semi-anti myself. Because if you do it automatically, candidates will turn away from you.’

‘If you start doing it all automatically, candidates will turn away from you.’

Roozen : ‘All those instruments at your disposal can also expose your lack of vision and strategy. If it doesn’t fit into a bigger plan, then what are you moving towards? I see many posts on LinkedIn where it is clear that ChatGPT wrote them. But where does that lead? Without a goal you reach the wrong place. AI will only ensure that you get there faster.’

Koen Roozen: ‘Without a goal you reach the wrong place. AI will only ensure that you get there faster.’

Kloppenburg : ‘The genie is out of the bottle. This isn’t going away anymore. From a creative perspective, I am critical of its use. If you ask AI to generate an image, it is often extremely stereotypical. Moreover, Marleen Stikker already said: why would you let a computer do what you enjoy doing most? I sometimes miss that critical note.’

Rodenburg : ‘It is increasingly becoming an ordinary part of the toolkit. It works like crazy for designers, especially in the digital sketching phase. Then it can certainly help. ChatGPT is also a useful tool for me to organize your own brainstorming.’

‘ChatGPT is also a useful tool for me to organize your own brainstorming.’

Kloppenburg : ‘Of course, we also experiment with it. And also benefit from it. But you must always be careful not to turn a means into an end.’

Making smaller

Hensen Verbaten : ‘For many customers it is so big. AI, oh my god ! I often try to make it smaller. Like: ask a question you ask Google to ChatGPT. And try to give an order from there. Such as: “write a vacancy text with the following information.” Then it becomes more tangible.’

No one can ignore AI within employer branding either.  But the experts in employer branding are not afraid that they will lose work as a result.
Alix Hensen Verbaten (right): ‘As humans we will always continue to seek human connections with each other.’

‘I also teach at the Academy for Labor Market Communication . There, a participant entered the partial assignment in ChatGPT. Within a minute she came up with a useful strategy. Not that you didn’t have to do anything about it anymore, but still. I thought that was impressive. But I’m still not afraid that AI will take over the entire economy. As humans we will always continue to seek human connection with each other.’

Kloppenburg : ‘What the development also reveals is our enormous focus on output. We want results as quickly as possible. But certainly in the subject, it is also the process, the journey, that is of value. Writing a text must also be a struggle . That is also educational. You use tools for that, it has always been that way. But if a machine comes along that skips that struggle, I don’t know whether we should be so happy about that.’

Toddling, puzzling

Goudsmit : ‘I’m not really afraid that the creative element will disappear. Although I do think we are moving towards a kind of driver’s license that you have to learn to use.’

‘I think we are moving towards a kind of driver’s license that you have to learn to use.’

Roozen : ‘AI can help you. But what we are here for is employer branding. In other words: looking for the uniqueness of every organization and bringing that out. That search involves craftsmanship. Toddling, puzzling. I’m afraid that if we only use AI, we will all soon look like Kim Kardashian. That immediately makes it uninteresting to me.’

#3. Employer branding in 2023

Schroen : ‘I see a lot that is quite flat. A lot of uniformity. I also think the police video we talked about earlier is fantastic. But these are only sporadic examples. I think we should learn a lot more from B2C and B2B marketing. They are so much further along.’

‘I see a lot that is quite flat. A lot of uniformity.’

Goudsmit : ‘It is also because millions still go to marketing, and several tens of thousands go to recruitment.’

Marion de Vries ( Employer Brand Builders , discussion leader): ‘I recently received a call from an accounting firm, who said: we are goingto add employer branding . The customer asks for it. If I could explain something to them about it.’

Marion de Vries: ‘I recently received a call from an accounting firm, who said: we are going to add employer branding.’

Backer : ‘My allergies really go through the roof. We’re not going to do an audit either, are we? But it also shows that employer branding is still an immature field. It is an expertise, not something extra. That’s why I think it should be taught at colleges.’

‘Employer branding is not an afterthought. That’s why I think it should be taught at colleges.’

Rodenburg : ‘The problem also lies in this: employer branding is often in the communication corner. But it’s about much more than campaigns. It’s about how you build a business. That’s super strategic.’

Booghmans : Employer branding has also become a catch-all concept. I often spend more time explaining how recruitment marketing works than running a campaign. An HR manager often wants a new colleague yesterday, and a new campaign the day before yesterday. But of course it doesn’t work that way. So it has to be invested at a different level, I think. It is not something for the side, it is a pure specialism.’

No one can ignore AI within employer branding either.  But the experts in employer branding are not afraid that they will lose work as a result.
Remko Booghmans: ‘Employer branding has also become a catch-all concept.’

Hensen Verbaten : ‘Employer branding is about influencing attitude and behavior. That is really different from providing information. It’s really strategic. That’s why I think it should be pushed further up in the organization.’

Wierda : Employer branding has become employer identity . Who are you as an organization? As employer branders, we havenow also become culture builders.’

As employer branders, we have now also become culture builders.’

Kloppenburg : ‘It’s even more than that, I think. It’s not just about what you are like as an employer, it’s about your entire identity. Who you are as an employer, or how you interact with your colleagues, is an application of that. I see this strongly in companies that were founded on a mission. On World Employer Branding Day I heard the story of Vattenfall, who said: we don’t think in terms of an employer brand, we think in terms of our mission. That mission guides both consumers and candidates, who we hire, and how we train them. Then you are essentiallyreducing employer branding and consumer branding to the same story. Very strong.’

No one can ignore AI within employer branding either.  But the experts in employer branding are not afraid that they will lose work as a result.

Roozen : ‘But that is why you cannot separate employer branding from HR. Because otherwise you draw them in through the front door with marketing, and then they walk right out the back door because of broken promises. People understand that perfectly.’

Employer branding is the only profession that touches the soul of the organization.’

Rodenburg : ‘That is the best thing about our profession. You always talk to the management, because it is so fundamentally about who you are as an organization. Employer branding is the only profession that touches the soul of the organization. And yes, sometimes we also have to confront: is this who we want to be?’

#4. Specialist or generalist

Roozen : ‘I don’t really think that as an agency we should offer our clients the all-encompassing total package, but that we should create chains of specialists. I recently spoke to someone who said: I don’t see how employer branding and sourcing are related. Well, we know: if you have a bad employer brand, sourcing becomes difficult. We need eachother.’

‘We know: if you have a bad employer brand, sourcing becomes difficult.’

Verhoeks: ‘And it also works vice versa. That sourcer hears everything and knows exactly what is going on about your brand in the external labor market. For example, if you choose certain core values, but we hear from candidates that they do not recognize you in that way at all, then you obviously still have some work to do. This also applies to us: we have the best
collaborations with customers where employer branding is in order. For example, if something has happened, the employer branders will call immediately: have you heard anything about this from candidates?’

We know: if you have a bad employer brand, sourcing becomes difficult

Hensen Verbaten: ‘I notice more and more awareness among organizations. They realize: you can no longer just say that you are so inclusive, while in practice you are not. They ask us to find out what they can really promise, instead of simply requesting to communicate something. In doing so they rely on a specialism.’

#5. Inspiration

Schroen : ‘I see a lot of uniformity. I think the Police campaign is strong because it is not based on reason, but much more on emotion. I think we need to respond more to that. What happens within the brains of the target group?’

‘I think the Police campaign is strong because it is not based on reason, but much more on emotion.’

Kloppenburg : ‘I am very jealous of last year’s Monopoly campaign. They placed bus shelters exactly on the streets that appear in the game. I think this is so strong because it deviates from the standard list of social media, and the choice of media therefore enormously strengthens the power of the campaign. I also see a lot of uniformity in the distribution of communications. It then ends up in a huge mountain of content. I think it’s great when you dare to make different choices.’

Rodenburg : ‘I notice that many creatives no longer enjoy this profession at all. It is so serious and well thought out, it all has to be so right. Do we dare to do this? It is completely rationalized and crushed in many organizations. It lacks feeling and has often become very risk averse.’

‘Employer branding is completely rationalized and flattened in many organizations.’

Verhoeks : ‘That is also something social, I think. Many people have become afraid: can we still say this?’

Rodenburg : ‘It is the power of creativity, in wording and imagination, needed to touch the heart. I rarely cry when you tell me something, but if you show me something it can happen. It’s not always a matter of money, it’s mainly about time, attention and love, I think.’

Kloppenburg : ‘It is also the media landscape. The whole personalization of social media – down to the level of the individual – is now being restricted. And I’m actually happy with that. That personalization also took away the power from communication. We want to create something that can be talked about. It forces us to create something that stands out. That requires creativity.’

‘That whole personalization also took away the power of communication.’

Booghmans : ‘It has been the case for some time that personalized advertisements are no longer allowed. It didn’t change my targeting. It has made my profession even more interesting. Showing the right content to the right target group at the right time will only become more important. In that sense, I am only happy with the restrictions. It just underlines that it is not something you can just do on the side.’

Short term thinking

Kloppenburg : ‘There is a deeply rooted idea in our profession that what we do costs money and yields nothing. There is so much short-term thinking. I think that also has to do with how our economy is structured. I find ‘post-growth’ thinker Paul Schenderling inspiring. He argues that we should not focus blindly on as many sales as possible, but to look at things in a different way, in which the relationship between people and work becomes important again.’

‘There is a deeply rooted idea in our profession that what we do costs money and yields nothing.’

Schroen : ‘I would like to mention marketing psychologist Christ Coolen . I think we can learn a lot from the way he explains in simple terms what motivates people and how you can change behavior.’

Rodenburg : ‘I like to stick with content strategist Cor Hospes. He has a podcast Hart voor Zaken and a book of the same name , about love for work. The human dimension in a company. And how to release the energy. If you get 25%, the rest will follow automatically. I think that as employer branders we should also focus on that.’

‘If you get 25%, the rest will follow automatically. I think that as employer branders we should focus on that.’

Hensen Verbaten : ‘I follow business coach Tibor Olgers . I find it inspiring how he shows that you can achieve success by focusing on one product or service. Especially daring to choose, that teaches me a lot.’

#6. Heroic act in 2024

Backer : ‘I think that next year will really be about looking at labor differently. Addressing remote, hybrid, retirees and non-standard target groups, other types of contracts.’

Schroen : ‘I would like to see more diversity in media campaigns. And more focus on our customers’ own employees.’

‘I would like to see more diversity in media campaigns. And more focus on our own employees.’

Goudsmit : ‘I have been suffering from the “urge to evangelize” for some time now. But please take this profession seriously for once. I have the impression that all organizations now realize the importance of recruitment. But there are few who really understand how to approach this part.’

Roozen : ‘We have opted for a clear proposition. I would consider it a heroic act if this was fully implemented next year and became effective for all colleagues.’

‘All organizations now recognize the importance of recruitment. But few really understand how to approach this part.’

Booghmans : ‘I have been an entrepreneur for 4.5 years now. Next year there are a few charities we want to help in. I also enjoy doing it sometimes.’

Share knowledge

Backer : ‘Sharing knowledge, that is my intrinsic motivation. And I want to do that a lot more next year. So that we will hopefully ultimately see more distinctive employer profiles.’

‘Fair Hire not only produces more conversions, it also gives everyone a chance.’

Wierda : ‘We have started Fair Hire Research in recent months, with which we show customers: where are you still missing opportunities? And also: how do you approach people you still miss? Not only because it results in more conversion, but also because it gives everyone a chance.’

No one can ignore AI within employer branding either.  But the experts in employer branding are not afraid that they will lose work as a result.
Wander Wierda: ‘We send people home in December if they have not taken enough holiday.’

Rodenburg : ‘I would consider it a heroic act if a CEO became responsible for the employer brand. I also always wonder: why are there recruitment managers, but no retention managers? There is a lot of profit to be made there. Also in the naming. I think People & Culture is 100 times better than HR, in any case.’

‘I do see heroes at organizations that are working less vacancy-driven.’

Verhoeks : ‘I see heroes at organizations that dare to invest in talent pooling and work less vacancy-driven.’

Even within the world of employer branding, they could not ignore AI this year.  But the experts in employer branding are not afraid that they will lose work as a result.  Their fear lies more in: organizations that do not dare to choose.  "I'm afraid we'll all look like Kim Kardashian."

Hensen Verbaten: ‘I sometimes see organizations that want to put something at the end of their communication that we actually take for granted. Such as hybrid working. Then I think: that’s not an asset, is it? Rather, choose something that really makes you unique. A heroic act for 2024 would be to dare to do that.’

‘Hybrid working: that’s not an asset, is it? Rather, choose something that really makes you unique.’

Wierda : ‘We have a minimum number of vacation days. And so people actually send home in December if they have not yet taken enough vacation. This is how we turn a commodity into an asset again, I think. It is really something completely different from an unlimited number of vacation days.’

Read more?

This is the third part of four different round table sessions organized for the 180-page Yard & Yearbook, which was published this month. Would you like to receive a free (digital) copy? Request it here! A report of the round table session on flex will also be published sometime in the coming weeks.

Yearbook

round table session

Also read

Trend: recruitment als een (bord)spel

Het was een opmerkelijke samenkomst van omstandigheden vorige week, bij de uitreiking van de awards voor de Meest Invloedrijke Recruiters van het jaar. De ene winnaar, Frederique Thans, had vorig jaar zelf een bordspel ontwikkeld, en dat in alle goodiebags van het evenement gedaan. Dat viel op bij een andere winnaar, Chantal Roelofsen, die – héél toevallig – ook net een eigen doos met bordspel naar het event had meegenomen. Twee zielen, één gedachte, zoiets moet het bijna wel geweest zijn.

Niet dat de twee helemaal op hetzelfde spoor zaten natuurlijk. Het bordspel van interim recruiter Roelofsen is een variant op Monopoly, waarbij je de straten (banen) betaalt in ‘wervingskosten’, en nutsvoorzieningen tegenkomt als ‘Onboardingsplan’, ‘RecruiterSeat’, ‘Opleidingsplan’, ‘ATS-recruitment-CRM’ en ‘Open Avond’. Kanskaarten melden dingen als ‘Je kandidaat heeft voor een ander bedrijf gekozen. Ga naar “huilen in een hoekje” en sla een beurt over’, en – helemaal toevallig: ‘Je hebt de juryprijs voor Meest Invloedrijke Recruiter gewonnen. U ontvangt het geld uit de pot.’

Demotie in 30 seconds

Het bordspel van Thans is meer een variant op het eveneens welbekende 30 seconds. Ze kwam op het idee toen ze bij haar werkgever Timetohire na een paar weken in dienst een keer een presentatie moest houden, en bedacht dat ze dat eens helemaal anders dan anders wilde doen. ‘Dat viel in zo goede aarde dat het spel uiteindelijk ook in productie genomen is, en we het nu gebruiken als relatiegeschenk’, legt Thans uit. Op de bijbehorende kaartjes zijn woorden te vinden als ‘koffiemoment’, net promoter score, RPO team, candidate journey, en demotie. Zie dat allemaal maar eens in 30 seconden uit te leggen…

Frederique Thans met haar recruitmentversie van ’30 seconds’.

Dat recruiters houden van een spelletje, dat wisten we natuurlijk al. Noem het gerust een liefde voor offline gamification. Denk bijvoorbeeld alleen maar aan het Recruitment Poker Toernooi, dat volgende week weer in Amsterdam wordt gehouden. Maar zelf ontwikkelde bordspellen die speciaal op het recruitmentvak zijn afgestemd, dat is toch nog wel bijzonder te noemen.

Let’s Play Equal

Alhoewel, graven we iets dieper, dan komen we ook nog wel meer voorbeelden tegen. Zoals Let’s Play Equal, een bordspel met de ondertitel: The most unfair game in the world, dat vorig jaar is uitgebracht en diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid op de werkvloer wil stimuleren. ‘Het bordspel is geschikt voor organisaties die complexe sociale kwesties bespreekbaar willen maken en wederzijds begrip willen creëren op de werkvloer en daarbuiten’, aldus de initiatiefnemers ervan (Blyde Benelux, BR-ND PeopleMisteli Creative Agency en Greenjobs.nl).

En dan hadden we – heel recent – ook nog Adwise, dat zelfs voor zijn visuele contract en onboarding een eigen bordspel besloot vorm te geven: de Adwise Onboarding game. ‘Wij vonden dat de officiële (her)start van je Adwise-carrière een arbeidsovereenkomst verdient die beter past bij onze missie, visie, kernwaarden en de huidige arbeidsmarkt’, aldus de initiatiefnemers. ‘Want ook dat is Changing the game in digital, zoals we zelf altijd graag zeggen.’ Heb je dit spel helemaal uitgespeeld en ben je akkoord gegaan met alle voorwaarden? Dan ben je met je pion in het midden van het bord en kun je je ‘contract’ ondertekenen.

En dan zijn we er nog niet. Want er is ook nog Formiblox, een bordspel van het 2 jaar geleden opgerichte Formika uit Den Bosch, dat bedoeld is ‘voor ieder team om op een leuke en luchtige manier met elkaar te ontdekken hoe je van nature goed kunt samenwerken’, aldus initiatiefnemer Debbie Heijne. ‘De spelvorm zorgt voor luchtigheid, de structuur voor actie op de werkvloer. Met Formiblox zie je meteen de positieve veranderingen in je team.’ Je kunt Formiblox (gebaseerd op de modellen van Jung, Belbin en Fields) op allerlei manieren inzetten, zegt ze. ‘Zelfs letterlijk met een groot spelbord van 2 x 3 meter – en zeker ook voor recruitment.’

Vijf nieuwe recruitment-bordspellen in een jaar: het lijkt dat we niet anders kunnen concluderen dan dat een trend is geboren. Heb jij ook nog een mooi bordspel liggen? Of zelf iets ontwikkeld dat met recruitment te maken heeft? Laat het ons weten!

Lees ook

 

Remco Kraal (Pro Contact): ‘Het bruist op kantoor; succes werkt aanstekelijk’

Het leukste bedrijf van Nederland? Na slechts een paar maanden er gewerkt te hebben? Het klinkt misschien wat overdreven. Maar Remco Kraal durft het wel aan. En waarom zou hij zo’n uitspraak ook niet doen – hij kent de organisatie tenslotte ook al goed. ‘Al ver voordat ik hier kwam binnenlopen, was ik een tevreden klant van Pro Contact’, vertelt hij. ‘Ik zat in de directie van een Frans uitzendbureau, en was op de Nederlandse markt op zoek naar kandidaten met een lastig profiel. Via Pro Contact lukte dat, en de samenwerking beviel zó goed, dat ik uiteindelijk in Amsterdam gebleven ben.’

> Wat was voor jou in 2023 een hoogtepunt?

‘Dat zijn er veel. We zijn een snelgroeiend bedrijf, en bij groei en succes komen leuke dingen kijken – we vieren momenteel de ene mijlpaal na de ander. Alleen al in de afgelopen maanden werd Pro Contact genomineerd voor een award van MarketingTribune, wonnen we een Gazelle van het Financieele Dagblad en vierden we onze tiende verjaardag.’

 

‘Ik vind het lastig om één hoogtepunt daaruit te kiezen, maar als ik kijk naar de organisatie die er nu staat, dan is alles gewoon hartstikke fijn. Het bruist op de werkvloer, de sfeer is aanstekelijk. Het is fantastisch om te zien dat wat we doen – een combinatie van sales en recruitment – zo goed door de markt ontvangen wordt.’

> Hoe kan het dat die 2 dingen tegelijk jullie zo goed afgaat?

‘ProContact is ooit als sales lead-generator begonnen – we zijn daardoor super resultaatgericht. Pas nádat we onze aanpak in dat veld hadden geperfectioneerd, zijn we ons op recruitment gaan storten – daar zit dus nu de fun en energie. En omdat organisaties door de krapte hard op zoek zijn naar nieuwe mensen, maar door inflatie niet de hoofdprijs willen betalen, zitten wij in een gat in de markt. Wij zijn tenslotte geen duur werving- en selectiebureau, maar een flexibele probleemoplosser – dat is een unieke propositie.’

> Er zijn toch wel meer Recruitment Process Outsourcers?

‘Tuurlijk: andere RPO’s bestaan in Nederland, maar onze combinatie van recruitment en job marketing is wat mij betreft uniek. Kijk maar eens op onze site, dan zie je welke bedrijven we hebben geholpen, en wat onze cost per hire was – heel transparant. Klanten kijken tegenwoordig terecht naar kosten, en dankzij onze werkwijze weten ze bij ons waar ze aan toe zijn.’

> Wat was afgelopen jaar het belangrijkst voor jullie, de krapte of toch A.I.?

‘Ik zou zeggen: ze waren allebei belangrijk. Maar ik moet zeker kiezen?’ 

> Dat is wel zo leuk.

‘De krapte is op dit moment een van de drivers van ons succes. Maar zelfs in een hypothetische situatie waarin de krapte morgen is opgelost, hoeven wij ons geen zorgen te maken. Onze online tools zitten diep in de funnels van onze klanten – we blijven kortom nodig. En los daarvan: Pro Contact is van origine een sales-bedrijf: we zouden ons sales-kanon altijd op een ander veld kunnen richten, mocht dat nodig zijn. Ik zie die krapte daarom onderaan de streep niet als een cruciale ontwikkeling voor onze organisatie.’

> Het antwoord op de vraag is dus: A.I.?

‘A.I. vormt een ontwikkeling die niet zomaar zal verdwijnen, op onze marketingafdeling werken jonge creatives die bovengemiddeld geïnteresseerd zijn in de toepassingen ervan. Tegelijkertijd doen we op dit moment technisch gezien nog niet veel meer met de techniek dan anderen; ik wil het voor nu dus niet belangrijker maken dan het is.’

> Gebeurde er afgelopen jaar een ontwikkeling die je wél cruciaal vindt?

‘De enige ontwikkeling die ik cruciaal vind, is de ontwikkeling van ons bedrijf. We zijn de rol van start-up inmiddels officieel ontgroeid, en zijn ook eigenlijk geen mkb meer. Sterker nog: we groeien nu zo hard dat het aan alle kanten piept en kraakt – het is zaak om door te pakken. De groeiambitie is enorm, en een van de redenen dat ik me bij Pro Contact heb aangesloten is om die volgende stap in goede banen te leiden.’

> Volop vertrouwen dus.

‘Absoluut. Enerzijds omdat de operationele kant van de organisatie staat als een huis – daar is de afgelopen 10 jaar wel voor gezorgd. Anderzijds omdat de groei nu in de recruitmentmarkt zit, en het bestuur daar jaar flink in heeft geïnvesteerd. De organisatie trok in 2023 een aantal zwaargewichten aan uit het recruitmentvak, onder wie ikzelf. Daardoor hebben we nu alles in eigen handen – 2024 zal in het teken staan van nóg meer groei!’

Lees ook

Meer lezen?

Dit verhaal is afkomstig uit het 180 pagina’s dikke Werf& Jaarboek, dat deze maand is verschenen. Een gratis (digitaal) exemplaar ontvangen? Vraag het hier aan!

Jaarboek

rondetafelsessie

De maand in werving: 7 dingen die ons opvielen in januari 2024

De jaarwisseling lijkt alweer een eeuwigheid geleden, na weer een maand vol met groot en klein nieuws. Wat te denken van de stroperige formatie, van Westlandse protesten tegen de spreidingswet, van mogelijk legale cocaïne (en recordvangsten in de Belgische en Nederlandse havens), een op meerdere manieren uit te leggen rapport over migratie (en in de praktijk tegengestelde bewegingen), agressieve Houthi’s bij Jemen, of de eerste reis van het grootste cruiseschip ooit gebouwd? Zo was er in januari 2024 weer genoeg om je over op te winden. Maar wat gebeurde er verder allemaal dat voor de recruiters van Nederland van belang is?

#1. Mixed signals over de arbeidsmarkt

In de eerste plaats maar even kijken naar de algemene stand van zaken op de arbeidsmarkt. Want daar kwamen veel signalen over binnen. Zo bleek in allerlei sectoren het personeelstekort nog groot, en lijken mogelijke plannen van het nieuwe kabinet dit alleen nog maar te verergeren, maar viel tegelijk ook een ‘keerpunt‘ op de arbeidsmarkt te zien. Opvallend nieuws van het CBS: in 2023 daalde vooral de werkloosheid onder 45-plussers, terwijl het totale werkloosheidspercentage in december precies gelijk lag aan het gemiddelde over het hele jaar. Dus hier bleek bepaald nog geen stijging in te signaleren.

Ander arbeidsmarktnieuws kwam van de ABU MarktMonitor, die liet zien dat de uitzendbranche in december 2023 ineens weer de wind in de rug kreeg. Na maanden van daling in omzetcijfers, bleek aan het eind van het jaar plots een (flinke) plus te noteren.

Terwijl uit een analyse van de Rabobank deze maand blijkt dat de spanning op de arbeidsmarkt wel degelijk aan een duidelijke neergang begonnen is, maar tegelijk historisch gezien nog steeds hoog blijft. Volop mixed signals dus. Maar we houden het verder in de gaten.

#2. Problemen bij selectietool EU

Het Concours van de Europese Commissie is het paradepaardje van werving en selectie. Het geldt als een van de zwaarste selectietrajecten van heel Europa. Maar de nieuwe online selectietool die hiervoor vorig jaar werd geïntroduceerd door het Europese Bureau voor Personeelsselectie (EPSO) ligt onder vuur, na klachten over de techniek en de privacy, en is daarom tot nader order on hold gezet.

Het online testsysteem zou juist moeten bijdragen aan een ambtenarenapparaat dat een betere afspiegeling is van de samenleving.

Er zijn bijvoorbeeld klachten over de eis dat kandidaten tijdens de test hun camera moeten aanzetten, wat er onder meer toe leidde dat als een kat in beeld was, het hele assessment ongeldig werd verklaard. Een andere kandidaat werd gevraagd haar trui omhoog te trekken om te laten zien dat ze echt zwanger was. De test wordt geleverd door het Amerikaanse Prometric, techleverancier van test- en beoordelingsoplossingen voor veel licentie- en certificeringsorganisaties, academische instellingen en overheidsinstanties. Het bedrijf bestaat al meer dan 30 jaar en ondersteunt meer dan 25 miljoen examenuren op testlocaties in meer dan 180 landen over de hele wereld. In Nederland heeft het bedrijf een vestiging in Amsterdam.

Het idee van het nieuwe online testsysteem was nu juist dat dit zou bijdragen aan een ambtenarenapparaat dat een betere afspiegeling is van de samenleving – sociaal diverser vooral, geografisch beter gespreid en minder ‘wit’. Bovendien is een online selectieprocedure in theorie milieuvriendelijker dan wanneer kandidaten op en neer naar Brussel moeten reizen. Daarnaast zou de nieuwe procedure per kandidaat slechts 6 maanden in beslag nemen, minder dan de helft van de 13 maanden die het tot dan toe had gekost. Een veelbelovend initiatief, zo leek het. Maar niet elke verandering blijkt dus meteen een verbetering. Al zegt de Commissie zelf dat het aantal klachten wel meeviel: met een aantal van 197 op een totaal aantal tests van 4.600.

#3. Zzp’ers: best belangrijk

Geen zin om aan de Europese selectie mee te doen? Dan kun je altijd nog zzp’er worden. Daarmee zou je bepaald ook niet de enige zijn. De afgelopen 10 jaar is het aantal zelfstandigen zelfs met zo’n 370.000 mensen gegroeid, berekende het CBS in januari 2024, van 1,23 naar 1,6 miljoen, bijna 1 op de 6 werkenden dus. De grootste groep (zo’n 123.000 mensen) werkt als accountant, financieel specialist, econoom, bedrijfskundige of organisatie- en beleidsadviseur.

De bouw telt 120.000 zelfstandigen, vooral timmerlieden, behangers, schilders, pijpfitters en loodgieters. Daarnaast werken in de persoonlijke dienstverlening nog eens zo’n 105.000 mensen voor zichzelf als kok, barman, kapper, kelner, reisbegeleider of schoonheidsspecialist. Bij de artsen, therapeuten en gespecialiseerde verpleegkundigen gaat het om 96.000 mensen, gevolgd door verkopers (89.000) en auteurs en kunstenaars (83.000).

De economische waarde van al die zelfstandig professionals mag niet onderschat worden.

De economische waarde van al die zelfstandig professionals mag vooral ook niet onderschat worden, blijkt uit een rapport dat de HeadFirst Group in januari 2024 uitbracht. Volgens hun berekeningen zorgen hoogopgeleide zelfstandige professionals (zzp’ers) in Nederland jaarlijks voor een economische waarde van 17,3 miljard euro, en leveren zij meer belasting op (1,6 miljard) dan de overheid door hen aan sociale premies misloopt (1,3 miljard). Hoogopgeleide zzp’ers zorgen voor een positief saldo van 4,4 miljard euro per jaar, aldus het rapport, voornamelijk door extra productie en winst, en een hogere productiviteit.

#4. Niet alleen baangroei in de Randstad

En dan: eventjes afrekenen met een mythe. Want we mogen vaak denken dat al het werk zich steeds meer concentreert in de Randstad, en dat daardoor in de randen van Nederland steeds minder werk overblijft, in werkelijkheid is daarvan geen sprake, aldus het Planbureau voor de Leefomgeving in januari 2024. De vrees dat concentratie van werkgelegenheid in de Randstad (en Eindhoven) ten koste gaat van andere gebieden blijkt volgens de onderzoekers dus ongegrond.

De afgelopen 25 jaar nam het aantal banen bijna overal toe, concludeert het PBL. Het is dus ook niet noodzakelijker wijs zo dat inwoners massaal besluiten te verhuizen naar de Randstad en het voorzieningenaanbod voor de achterblijvers in de rest van Nederland verschraalt. In slechts 15 gemeenten lag het aantal banen in 2022 lager dan in 1996. Het gaat om zowel gemeenten aan de randen van het land (Brunssum, Den Helder, Vlissingen, Weert, Hulst, Geertruidenberg en Eemsdelta) als gemeenten in de Randstad (Leidschendam-Voorburg, Rijswijk, Heemstede, Bloemendaal, Zoeterwoude, Drechterland en Aalsmeer).

#5. Korter forensen steeds belangrijker

En dan blijven we even bij een stukje ruimtelijke ordening en verkeer. Want uit het PBL-onderzoek mag blijken dat het aantal beschikbare banen per inwoner binnen een bereisbare afstand van 25 kilometer de afgelopen jaren in heel Nederland toenam, uit onderzoek van Nationale Vacaturebank, dat in januari verscheen, blijkt dat werkenden dit ook steeds belangrijker vinden. Althans: ruim de helft van de Nederlanders (53%) geeft aan dat ze sinds corona meer waarde zijn gaan hechten om aan een baan in de buurt. Met name in regio West is dit een grotere rol gaan spelen, waar 6 op de 10 werkenden liever een kortere reisafstand naar werk ziet.

Dat met name regio West een korte reisafstand ambieert, hangt natuurlijk samen met het steeds groter wordende fileleed in de Randstad. Ook de wens om meer thuis te werken, speelt hier een grotere rol dan in de rest van Nederland. Uit het onderzoek blijkt verder dat respondenten met een universitair diploma het belangrijker vinden om dichter bij huis te werken dan mbo’ers.

Het onderzoek werd gedaan ter gelegenheid van de lancering van een nieuwe tool, waarmee bezoekers kunnen filteren op postcode, en ze bijvoorbeeld op een plattegrond kunnen zien in welke straat welke banen worden aangeboden.

#6. Hè hè, eindelijk weer eens een bijzondere vacature…

We hadden al die beroemde ‘Head of Godverdomme Alles’-vacature van De Vloer. En de bijzondere vacaturetekst van ClubgeistBVH. Maar verder? Het blijft toch altijd met een lantaarntje zoeken naar vacatures waarin het randje wordt opgezocht, waar echte creativiteit doorheen sijpelt. Maar in januari 2024 dook er weer eens eentje op, en die wist meteen flink de aandacht te trekken. Het was dit keer Eetbar de Stadt uit Den Bosch die alle credits mocht verzamelen, door nu eens ongegeneerd alle clichés te lijf te gaan in hun vacature voor een fulltime (ja, echt fulltime) medewerker.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Eetbar de Stadt (@eetbardestadt)

#7. De grootste clichés op cv’s

En ja, we hadden het er al over: clichés en dooddoeners. De wereld van werving en selectie ligt er vol mee. En niet alleen in Nederland. Ze laten zich bovendien maar moeilijk verdrijven, blijkt uit onderzoek van cvster.nl op basis van bijna 7 miljoen cv’s uit 30 landen over de hele wereld. Zo komt op ruim 1 op de 5 cv’s in Nederland terug dat een kandidaat ‘sociaal’ is, en noemen zo’n 1 op de 6 sollicitanten zichzelf ‘leergierig’, ‘flexibel’ en ‘betrouwbaar’.

In Maleisië benadrukt 63,4% van alle werkzoekenden zijn computerskills.

Opvallend is dat er op Nederlandse cv’s vooral veel soft skills worden genoemd. Praktische (en meer meetbare) vaardigheden zoals programmeren, talenkennis, copywriting en het werken met verschillende computerprogramma’s worden veel minder vaak genoemd. In veel andere landen is dat anders. Wereldwijd staat ‘Microsoft Office’ bijvoorbeeld op de derde plaats van meest genoemde vaardigheden. Van alle sollicitanten wereldwijd benadrukt 22% op hun cv dat zij goed kunnen werken met deze kantoorsoftware. In Maleisië gaat het zelfs om 63,4% (!) van alle werkzoekenden.

#8. Cartoon van de maand

Bron: van9tot5

Iets over het hoofd gezien?

In de rubriek ‘De maand in werving’ belichten we trends en ontwikkelingen voor iedereen in de wereld van recruitment. In januari 2024 iets belangrijks over het hoofd gezien? Meld het ons!

Beluister de podcast

Liever luisteren? Martijn Hemminga en Peter Boerman maken ook (bijna) elke maand een podcast over dit nieuwsoverzicht. Beluister hier de meest recente opname:

Lees ook

Credit foto boven: Royal Caribbean

Waarom de uitzendbranche de winnaar op de arbeidsmarkt zou moeten zijn

De hele uitzendbranche behoort tot de unsung heroes van de Nederlandse economie. Zonder de uitzendbranche was de transitie op de arbeidsmarkt die nodig was tijdens de covid-crisis niet zo goed gelukt. Het was deze sector die honderdduizenden mensen in een periode van slechts enkele weken van de ene naar de andere kant van de economie wist te brengen. En geen enkele sector brengt zoveel werklozen, mensen met afstand tot de arbeidsmarkt of met een uitkering naar de arbeidsmarkt.

Was de uitzendbranche er niet, dan was de werkloosheid al snel een stuk hoger.

Was de uitzendbranche er niet, dan zou de werkloosheid in Nederland al snel enkele tienden van een procent (of meer) hoger zijn. Een schadepost van vele honderden miljoenen, oplopend tot 1,5 miljard euro per jaar. Het zijn niet het UWV of de werkpleinen die in Nederland mensen aan werk helpen; dat doen uitzenders. Van alle legale arbeidsmarktbewegingen in Nederland zijn uitzenders gecombineerd met werving- en selectiebureaus en platforms (veelal eigendom van uitzendbureaus) verantwoordelijk voor minimaal 85%. Bizar veel, en dat percentage blijft groeien, aangezien deze manier van bewegen aansluit bij de wensen van werknemers én werkgevers.

Waar blijft de waardering?

Kortom, steeds minder mensen bewegen op de arbeidsmarkt zonder tussenkomst van (de technologie van) uitzendbureaus. Toch blijft de waardering uit voor de bureaus die dit mogelijk maken. Sterker nog: de uitzendbranche lijkt wel symbool te staan voor alles wat fout is op de arbeidsmarkt: van malafide, uitbuiting van arbeidsmigranten, tot slechte huisvesting, discriminatie, en lage lonen: altijd zijn de uitzenders de kop-van-jut.

Flex is fout, zeker in de ogen van de FNV.

Maar waar heel veel van die wantoestanden vooral het gevolg zijn van het gebrek aan controle en handhaving door (de Arbeidsinspectie van) het ministerie van SZW, wordt juist het kleine gedeelte dat via de ABU en NBBU binnen de uitzendbranche georganiseerd is erop aangesproken. Flex is fout, zeker in de ogen van de FNV, en alle nieuwe wetgeving komt primair op het bordje van de overwegend goede uitzenders die wel een naam en rugnummer hebben.

Zij die dat niet hebben, zullen zich ook weinig aantrekken van de nieuwe wetgeving (van WAADI en verplichte certificering, tot en met meldplicht discriminerende verzoeken en het bevorderen van gelijke kansen bij werving en selectie), aangezien de Arbeidsinspectie nu al te weinig capaciteit heeft om te handhaven. Saillant detail is dat zij alleen kan handhaven met de flexibele capaciteit van onder meer uitzenders, detacheerders en andere bureaus. Maar dat geheel terzijde.

Partner van de polder

De uitzendbranche laat zich met de rug tegen de muur zetten door een gesprekspartner te zijn in ‘de polder’. In de hoop de scherpste kantjes van de wetgeving af te halen of wetgeving te vertragen (iets wat de politiek trouwens vooral zelf doet) probeert de branche kaders te schetsen om te overleven. Dit resulteert in een snel krimpende sector (al 2 jaar double digit-krimp), waar steeds meer bureaus de vlucht naar voren kiezen door een platform te beginnen en/of een techspeler te worden (zoals HeadFirst Group). Of te kiezen voor bijvoorbeeld detachering en zzp-bemiddeling, zoals YoungCapital Next.

Detachering is een vorm van uitzenden waarbij de marges hoger zijn en de wetgeving coulanter.

Detachering is een andere vorm van uitzenden waarbij de marges hoger zijn en de wetgeving coulanter. In de praktijk gaat het om honderden bureaus die in stilte hun model veranderen of nieuwe labels beginnen. In een markt van bijna 50 miljard euro per jaar – maar in de praktijk waarschijnlijk tientallen miljarden meer, omdat veel bedrijven verkeerd of niet geclassificeerd zijn bij het CBS – werkt by far het grootste deel onzichtbaar onder de radar. Denk daarbij aan alles rondom EU-flex, buitenlandse bureaus die kennis- en arbeidsmigranten leveren tot en met de (grote) consultancybureaus die feitelijk allang geen consultancy meer doen, maar uurtjes leveren volgens een detacheringsformule, zoals ICT-dienstverleners of Zuidas-kantoren die bonnetjes tellen voor de ministeries.

Credit

De kaas van het brood eten

Een sector die zo bepalend is voor het goed werken van de Nederlandse arbeidsmarkt en de Nederlandse economie laat zich zo wel heel makkelijk de kaas van het brood eten en zich op het strafbankje zetten. In plaats van lobbyen voor ‘oude belangen’ zou de héle branche de vlucht naar voren moeten maken en zich moeten laten inspireren door bijvoorbeeld Funda (één arbeidsmarkt voor aangesloten leden), gecombineerd met één arbeidsmarkttechnologie, zoals de Belgen dat doen met WorkID en de Engelsen met CV Wallet. In Nederland zou SkillsCV zo’n rol kunnen oppakken.

‘Geen gesprekken en afspraken meer zonder waterdichte handhaving.’

Brancheorganisaties zouden alleen nog aan tafel bij de politiek/polder moeten aansluiten indien die partijen beloven ook daadwerkelijk te gaan handhaven op malafide bedrijven. Geen gesprekken en afspraken meer zonder waterdichte handhaving. Je zou zelfs nog extremer kunnen denken… bij opheffing van de ABU en NBBU heeft de polder niemand meer om mee te praten en afspraken mee te maken… Dat is een onderhandelingskaart die zelden getrokken wordt, aangezien onder ‘de radar’ opereren in Nederland loont.

Kaf van het koren

Misschien is dat ook wel het minst gewenste scenario en ook helemaal niet nodig, aangezien de samenwerkingsverbanden die er zijn, alles in zich hebben om het kaf van het koren te scheiden. En nog veel mooier: alles in zich hebben om weer double digit winst te maken.

Meer dan 85% van alle matches op de Nederlandse arbeidsmarkt wordt door bureaus gemaakt of gefaciliteerd.

Meer dan 85% van alle matches op de Nederlandse arbeidsmarkt wordt door bureaus gemaakt of gefaciliteerd. Daarmee heeft de sector de sleutel in handen voor het zetten van dé arbeidsmarktnorm, het realiseren van betere matches, het verbeteren van werkgeluk en het vergroten van de arbeidsproductiviteit in Nederland. Samenwerken is daarin de sleutel, waarbij de goeden winnen van de malafiden. Niet omdat de sector of de polder dat wil, maar omdat kandidaten en werkgevers dit willen en hierbij gebaat zijn.

Zelf de regie nemen

Dat dit gaat gebeuren staat vast. Maar wie daarin het voortouw durft te nemen zou zomaar eens heel gelukkig kunnen worden. Als de ABU/NBBU/VvDN er dit jaar nog in slagen met de Funda van de arbeidsmarkt te komen, gedragen door bewezen functionerende matchingstechnologie, dan levert zij (na de komst van Indeed en LinkedIn) de grootste arbeidsmarkttransformatie die we in Nederland in jaren hebben gezien. Iets dat onder een investering van 1 miljoen euro prima te regelen zou moeten zijn, Daarmee zet de uitzendbranche dan meteen een Europees voorbeeld – en ik hoef niet uit te leggen wat dat aan commerciële mogelijkheden biedt.

Wie hierin het voortouw durft te nemen zou zomaar eens heel gelukkig kunnen worden.

Voor dit soort zaken moet je niet overleggen met het UWV, SZW, de politiek, de polder of aansluiten bij de standaarden die zij nastreven. Je moet zelf de regie nemen, en doen waar je goed in bent… het beter laten functioneren van de arbeidsmarkt. En wie kan dat beter dan de uitzendbranche? Niemand, toch?

Meer weten?

Meer weten over de laatste ontwikkelingen in de bureauwereld, en veel inspiratie opdoen? Op Bureaurecruitment Live worden niet alleen cijfermatige updates gegeven, maar ook inzicht verschaft in technologische vernieuwingen en nieuwe kansen om schaars talent te vinden. Zelfs nu de markt verandert. Met de opkomst van A.I., internationalisering, certificering, nieuwe wetgeving en vele andere relevante ontwikkelingen is het thema dit jaar: Bureaurecruitment: the next level.

Meld je dus nu aan:

Bureaurecruitment Live

Credit beeld boven

Recruiters nog steeds zeer schaars, maar worden nu minder snel zelfstandige

Recruiters hebben gemiddeld goede jaren achter de rug. Vorige week meldden we nog dat de recruiter tot de 10 beste banen van het moment behoort, met een grote salarisgroei, en een flink deel van het werk dat remote gedaan kan worden. Deze week komt daar het onderzoek bij, waaruit blijkt dat recruiters nog altijd zeer schaars zijn, met gemiddeld 6 vacatures op elke werkzoekende, en een sourcingsdruk van 81%, wat wil zeggen dat 4 op de 5 meer dan eens per kwartaal worden benaderd voor een nieuwe baan.

4 op de 5 recruiters worden meer dan eens per kwartaal benaderd voor een nieuwe baan.

Opvallend in het nieuwe onderzoek Arbeidsmarkt HR en recruitment in cijfers is wel dat de groei van het aantal zelfstandige recruiters tot stilstand lijkt te zijn gekomen. Sterker nog: de onderzoekers meten verhoudingsgewijs nu zelfs iets mínder zzp’ers onder de recruiters dan in 2022, een trend die tegengesteld is aan die van HR-professionals, waar het zzp-schap in 1 jaar juist met 34% groeide, van 8,5% naar 11,4% van de totale beroepsgroep (een cijfer dat vergelijkbaar is met dat van recruiters).

3.000 unieke vacatures

Met bijna 3.000 unieke vacatures per maand is er nog steeds veel vraag naar recruiters. Deze vraag matcht echter vaak slecht met het aanbod. Waar veel vacatures vragen om bijvoorbeeld startende recruiters en intercedenten, zijn juist veel tweedestappers en recruiters met (meer) ervaring in de markt voor een nieuwe uitdaging. ‘Zowel bij recruiters als bij werkgevers en bureaus ligt er een taak om niet alleen startende recruiters aan te nemen, maar ze ook op te leiden tot vakvolwassen recruiters’, reageert Geert-Jan Waasdorp, onderzoeker en directeur van Intelligence Group, hierop. ‘Hierdoor zal de mismatch kleiner worden in de markt en zal dit ook een positief effect hebben voor retentie binnen het vak recruitment.’

De laatste maanden van het jaar was een aardige opleving te zien in de vraag naar recruitmentprofessionals. Dit speelde zowel bij directe werkgevers als bij bemiddelaars. ‘In algemene zin is echter te zien dat de arbeidsmarkt voor recruiters in 2023 in een iets rustiger vaarwater is gekomen dan de kolkende gekte
van 2022. Voor (interim) recruiters ook even wennen. Tegelijkertijd is er voldoende vraag naar recruiters en is de krapte deels structureel, waardoor je eerder zou kunnen spreken van een normalisatie op de arbeidsmarkt van recruiters’, aldus Waasdorp.

65% vrouwen en 81% benaderd

De onderzoekers, van Compagnon en Intelligence Group, berekenden dat het werkveld van recruitment tussen de 20- en 30.000 (hbo+)recruitmentprofessionals telt, van wie 65% vrouw en 35% man. Het vak verjongt ook: het aandeel 50-plussers is in 2023 gedaald van 27% naar 23%. Van alle recruitmentprofessionals is in 2023 maar liefst 27% (extern) van baan veranderd, en nog eens 6% kreeg intern een nieuwe functie. Dat laatste is relatief overigens weinig, en dat is opvallend voor een beroep dat in wezen toch draait om kansen vinden en benutten.

Ook opvallend: recruitmentprofessionals blijken in 2023 veel meer op zoek te zijn gegaan naar een andere functie. Zowel het aantal actief als latent zoekenden nam flink toe, terwijl het aandeel mensen dat zei ‘niet op zoek’ te zijn daalde van bijna de helft tot nog geen 30%. Dat kan ook samenhangen met een ‘exploderende’ sourcingsdruk. Waar in 2022 ongeveer de helft zei (vaker dan) eens per kwartaal te worden benaderd, was dit in 2023 toegenomen naar liefst 81%.

Ondanks een licht afnemende vraag, zijn recruiters nog steeds enorm schaars. Als ze actief op zoek gaan naar een nieuwe baan, kunnen ze kiezen uit nog steeds maar liefst 6 vacatures, blijkt uit een nieuw rapport. En worden dus ook veel gesourcet

Recruiters die andere recruiters willen sourcen, zullen daarbij wel goed beslagen ten ijs moeten komen. Een paar jaar geleden was ‘werksfeer’ nog de belangrijkste pullfactor voor recruiters, maar die beweegreden is dit jaar gezakt naar plek 3, achter salaris en inhoud van het werk. Met name salaris is nu weer belangrijk, merkt ook Waasdorp op. ‘Aangejaagd door de inflatie, de krapte en hun kennis over de arbeidsmarkt weten recruitmentprofessionals heel goed wat ze waard zijn. Een goed salaris is anno 2024 voor hen dan ook niet meer weg te denken.’

Skills, skills, skills

Recruiters praten veel over skills van kandidaten, en dat lijkt ook aan hun eigen arbeidsmarktgedrag niet voorbij te gaan. Maar opvallend is dat skills in vacatures voor recruiters niet zo’n grote plek innemen. Zo is het aantal genoemde ICT-skills in recruitervacatures in 2023 weliswaar gegroeid, maar nog altijd behoorlijk laag te noemen. Kennis van Databases (4,4%), Microsoft Office (3,7%) en Microsoft Excel (2,6%) wordt nog het meest gevraagd, maar ook bepaald niet in hoge percentages. En dat is op zich best opmerkelijk, voor een vakgebied dat zo snel automatiseert.

Ondanks een licht afnemende vraag, zijn recruiters nog steeds enorm schaars. Als ze actief op zoek gaan naar een nieuwe baan, kunnen ze kiezen uit nog steeds maar liefst 6 vacature.

Zowel professionele als sociale vaardigheden komen vaker voor in de vacatures voor recruitmentprofessionals. Zo is in 2023 is het aantal keer dat  ‘verkoopvaardigheden’ en ‘arbeidsbemiddeling’ in de vacatures voorkwamen als professionele skills flink gestegen ten opzichte van 2022. En bij de meer sociale vaardigheden is een groei te zien in het aantal vacatures dat vraagt om ‘ondernemende’ (11%) en ‘creatieve’ (19%) recruiters. Alhoewel hier (helaas) ‘gepassioneerd‘ nog altijd op 1 staat, met maar liefst 32%.

‘Recruitment speelt een grote rol in de ICT- en skills-transitie, maar dit zie je in hun eigen vacatures nog nauwelijks terug.’

‘Voor een beroepsgroep die essentieel is in de transitie die organisaties moeten doormaken, zijn de vacatures en skills-profielen nog opvallend klassiek te noemen’, reageert Bob Roders, Marketing Manager bij Compagnon. ‘De ICT- en skills-transitie is een domein waar zowel HR als recruitment een belangrijke rol hebben, alleen zien we dit in hun eigen vacatureteksten nog nauwelijks terugkomen.’

Meer weten?

Vooruitlopend op een nog uitgebreider rapport dat later dit jaar wordt gepubliceerd, zijn in het onderzoek ‘Arbeidsmarkt HR en recruitment in cijfers‘ al de meest actuele gegevens verwerkt van de arbeidsmarkt van zowel HR- als recruitmentprofessionals. Download het nu!

Arbeidsmarkt HR en recruitment