Rebecca Hornig (Textmetrics): ‘De moeilijkheid bij alle A.I. is de goede aanbieders te herkennen’

Normaal staat ze meer achter de schermen. Als communicatiemedewerker en marketeer bij Textmetrics probeert Rebecca Hornig doorgaans anderen het verhaal te laten vertellen, of is ze op de achtergrond bezig met de begeleiding van evenementen, of met het zorgen voor zaken als SEO (search engine optimization) en SEA (search engine advertising). Maar als Duits-Nederlandse maakt ze binnenkort een uitzondering, en zal ze juist voor één keertje vóór de camera verschijnen, en wel bij de allereerste Webinar Tage in de geschiedenis, waarbij de Duitse en Nederlandse recruitmentmarkt elkaar online zullen ontmoeten.

‘Sommigen hebben bij wijze van spreken nog nooit van A.I. gehoord.’

Als Duits-Nederlandse zegt ze de culturele verschillen die verschillende benaderingen vereisen te kunnen voelen. Terwijl Nederlanders bijvoorbeeld gedurfder zijn in hun gebruik van A.I., lopen Duitstalige landen voorop in inclusief taalgebruik, constateert ze. ‘Ik kan dezelfde boodschap niet zowel in het Duits als in het Nederlands vertalen. Ik moet mijn teksten voor elk land aanpassen. Daarnaast is er een verschillend niveau van ontwikkeling. Sommige organisaties werken dagelijks met A.I. sinds de trend twee jaar geleden jaar opkwam en weten veel over tools en functionaliteiten. Anderen hebben bij wijze van spreken nog nooit van A.I. gehoord.’

Vooroordelen

Textmetrics is in Nederland bekend als A.I.-tool, die helpt inclusieve vacatureteksten te schrijven, die bovendien goed converteren bij de juiste doelgroep(en) en voldoen aan alle voorwaarden die bij een goede vacaturetekst komen kijken. In de praktijk merkt ze nog veel vooroordelen tegen het gebruik van A.I., zegt ze. Maar die is in Nederland volgens haar bijvoorbeeld wel anders dan in Duitsland. ‘Bijvoorbeeld de angst dat A.I. de banen van mensen zal wegnemen. In Duitsland maakt men zich juist veel meer zorgen over hoe gegevens worden verwerkt en opgeslagen.’

Zowel Nederlanders als Duitsers lopen ook tegen hun grenzen aan als het gaat om het gebruik van A.I., zegt Hornig. ‘ChatGPT is bijvoorbeeld nog niet in staat om goede genderinclusieve teksten te maken, ondanks geschikte prompts, zo bevestigt een recente UNESCO-studie. ChatGPT is een generatieve A.I., dus het ‘begrijpt’ wat ik wil zien en geeft me een bijbehorend resultaat. De antwoorden veranderen ook voortdurend, ondanks dezelfde prompts.’ Dat is anders bij Textmetrics, benadrukt ze. ‘Textmetrics heeft ook een generatieve component, maar is meer een classificerende A.I.’

Het menselijke aspect

Wat dat betekent? Textmetrics fungeert als een soort controle-instantie, legt ze uit. ‘Onze gegevens zijn gebaseerd op algoritmen die we zelf hebben ontwikkeld. Data scientist Anna Pillar zal hier ook meer over vertellen in ons gezamenlijke webinar. Ons algoritme richt zich op inclusiviteit, SEO, branding, stijl, schrijfregels, taboewoorden – precies zoals de klanten willen. Wat ons daarbij onderscheidend maakt is het menselijke aspect. Onze medewerkers werken samen met de klanten om een Textmetrics-omgeving op maat te creëren. Mensen zullen altijd de belangrijkste factor zijn. Menselijkheid in combinatie met A.I., dat is Textmetrics.’

‘Wie A.I. op de juiste manier – dat wil zeggen: duurzaam – gebruikt, is toekomstbestendig.’

Samen met Pillar zal Hornig op 18 september het webinar over Zukunftssicheres Recruiting: Alle 2025-Trends in einer einzigen Software verzorgen. De twee experts willen dan laten zien dat er geen reden is om bang te zijn voor A.I. en dat je juist veel kunt bereiken door het gebruik ervan. ‘Wie A.I. op de juiste manier – dat wil zeggen: duurzaam – gebruikt, is toekomstbestendig. We zullen ook bespreken hoe je A.I. kunt gebruiken om te voldoen aan de menselijke eisen van inclusiviteit. Onze focus ligt daarbij vooral op inclusief taalgebruik.’

Objectiviteit bevorderen

A.I. kan namelijk helpen de objectiviteit in recruitment te bevorderen, gelooft ze. ‘Mensen hebben altijd vooroordelen, dit kunnen ze ook niet uitschakelen. Helaas komt dit dan wel onbedoeld terug in de vacatureteksten. Zelfs bedrijven die staan voor inclusiviteit en diversiteit hebben vaak nog geen inclusieve of genderneutrale personeelsadvertenties. Dat is een menselijke fout, en A.I. kan dan helpen als je het op de juiste manier inzet.’

Rebecca Hornig: ‘Het gebruik van A.I. zal net zo gewoon zal worden als Google dat nu is.’

Maar Textmetrics gaat dieper dan genderneutraal taalgebruik, benadrukt ze. ‘Het zijn vooral de onbewuste uitingen die we controleren.’ Hornig wijst erop hoe bijvoorbeeld het gebruik van ‘mannelijke woorden‘ vrouwen kunnen afschrikken om te solliciteren. Textmetrics let op zulke subtiliteiten, maar ook op de juiste structuur, zoals niet te veel bullet points in een vacaturetekst. Deze kunnen vrouwelijke kandidaten afschrikken als ze niet aan 100% van de vereisten voldoen, terwijl mannen solliciteren zelfs als ze maar aan 6 van de 10 vereiste vaardigheden voldoen, zoals een onderzoek van de Harvard Business Review bevestigt.

‘A.I. voor iedereen’

Rebecca Hornig is er van overtuigd dat er in de toekomst meer openheid komt over het gebruik van A.I. ‘Niemand zal het gebruik van A.I. kunnen vermijden’, zegt ze. ‘We verwachten dat het net zo gewoon zal worden als Google nu is. De moeilijkheid hierbij is om goede aanbieders te herkennen. Veel schijnbaar nieuwe tools zijn eigenlijk ChatGPT, maar dan achter een masker geïnstalleerd. Textmetrics bestaat al 10 jaar en heeft zijn eigen algoritmes. Na verloop van tijd zullen gebruikers de verschillen zien en ze beter begrijpen.’

Meedoen met de Webinar Tage?

Rebecca Hornig en Anna Pillar zullen tijdens de Webinar Tage op 18 september om 13.30 een webinar verzorgen over ‘Zukunftssicheres Recruiting: Alle 2025-Trends in einer einzigen Software’. Niets missen? Schrijf je dan nu in!

Meer informatie

Dit artikel is geschreven door Lydia Stöflmayr.

Arbeidsmigratie? ‘Wat je ook ervan vindt, we kunnen écht niet zonder’

Het is de demografie, stupid. En die is echt niet zomaar te veranderen. Pieter Omtzigt had het in de H.J. Schoolezing vorige week nog over het lage kindertal van de gemiddelde Nederlander, en dat in Ethiopië momenteel meer kinderen worden geboren dan in alle 27 landen van de EU bij elkaar. Het was een boodschap die ook weerklonk tijdens de tweede editie van het congres Internationalisering van de Arbeidsmarkt, dat afgelopen maandag in Den Haag werd gehouden. Want ook daar werd één ding duidelijk: hoe je het ook wendt of keert, als we de economie in Nederland op peil willen houden, dan ontkomen we op geen enkele manier aan arbeidsmigratie. We kunnen echt niet zonder.

Nederlanders denken nog steeds dat ze heel tolerant zijn, de praktijk is een heel andere.

‘Maar dan moeten we het wel beter regelen dan we nu doen’, werd er door de meeste sprekers bijna in één adem achteraan gezegd. Met daarbij nóg een opvallende rode lijn, en die ging over de rol van de Nederlander zelf. Want we mogen dan als Nederlanders nog steeds denken dat we heel tolerant zijn, en heel open voor vreemdelingen, de praktijk van alledag is inmiddels een heel andere. En dat maakt niet alleen de inzet van arbeidsmigranten moeilijk, het zorgt er ook voor dat Nederland bij hen allang niet meer bovenaan het verlanglijstje staat. Met alle gevolgen van dien.

Grootste misverstanden

Het begon al met dagvoorzitter Diana Matroos, die in de goed gevulde galerie van Pulchri Studio even wat ‘grote misverstanden’ over het fenomeen ging ophalen. ‘Dat het zomaar gestopt kan worden’, was daarbij een van de allereerste responses. ‘Dat Polen vooral dom werk doen’, zei een ander. ‘Dat vind ik denigrerend, kortzichtig en stigmatiserend.’ Een derde, een vertegenwoordiger van een bekende logistieke dienstverlener, noemde het ook een groot misverstand ‘dat het een heel homogene groep zou zijn, die vooral overlast veroorzaakt.’

‘Zonder migratie moeilijk groeien’

Daar kon openingsspreker Mathijs Bouman mooi op voortbouwen. De econoom en columnist, onder meer bekend van BNR en het FD, trapte af met heel wat indrukwekkende cijfers, gecombineerd met slapstickfilmpjes uit den ouden doosch. De hoofdlijn van zijn verhaal: ‘Zonder arbeidsmigratie wordt het moeilijk groeien’. ‘We komen net uit de langste periode van economische krimp ooit. Maar we hebben het daar nauwelijks over, omdat de arbeidsmarkt zo krap blijft. De werkloosheid loopt maar niet op’, constateert Bouman. ‘Het CPB voorspelt het elke keer: het zal nu toch wel eens gaan gebeuren? Maar toch blijft het maar laag. En dat geeft alleen maar aan: als de economie weer aantrekt, zal gebrek aan personeel de belangrijkste bottleneck zijn.’

‘Zonder arbeidsmigranten daalt de beroepsbevolking van 7,2 naar 5,4 miljoen.’

De arbeidsparticipatie is inmiddels nergens in Europa zo hoog als in Nederland, vertelde hij verder. Daar zit dus weinig rek meer in. En als we zouden besluiten géén arbeidsmigranten meer toe te laten? Dan zou de ‘autochtone’ beroepsbevolking dalen van 7,2 miljoen nu naar zo’n 5,4 miljoen in 2070, rekende hij voor. Meer baby’s, zoals Pieter Omtzigt leek te bepleiten? ‘Dat zorgt er vooral voor dat je eerst meer onderwijzers nodig hebt’, zei hij. ‘Pas over een langere periode kan dat enig respijt bieden.’

‘Demografie bepaalt deze eeuw’

De demografische ontwikkeling is ‘iets wat de hele wereld overkomt’, aldus Bouman. ‘Demografie bepaalt deze eeuw’, zei hij zelfs. Want stijging van de productiviteit zou ons uit de brand kunnen helpen. Maar daar zit juist al langere tijd de klad in. En dan is het volgens hem dus ook best zorgelijk dat Nederland zakt op de lijstjes met aantrekkelijke economieën. ‘We zijn niet zo aantrekkelijk als we zelf vaak denken dat we zijn. Bij de OESO staan we qua talent attractiveness op plek 9, bij studenten pas op plek 19.’

Wat een succesvol internationaal arbeidsmarktbeleid zou moeten inhouden? Bouman zegt zelf te denken aan een soort green card voor tekortberoepen, of gereguleerd toelatingssysteem zoals de Duitsers hanteren. Ook zou hij aanraden meer te kiezen voor groeisectoren, en andere sectoren juist af te remmen. En: het minimumloon omhoog, zodat sommige laagwaardige sectoren zich min of meer vanzelf uit de markt prijzen, of wel zullen moeten gaan automatiseren. ‘We maken het bedrijven nu soms ook te makkelijk om te zeggen: we halen wel de mensen uit het buitenland.’

‘Thuis uitnodigen’

Ook pleitte hij voor ‘gaan voor kwaliteit’ en ‘Nederland weer echt aantrekkelijk maken voor talent.’ Waarbij hem één ding wel van het hart moest. ‘Een van de dingen die we momenteel echt niet goed doen in Nederland is zorgen dat mensen zich thuis en welkom voelen. Wat je ook doet als arbeidsmigrant, je komt nooit in de inner circle van de Nederlanders. We doen heel lief tegen ze als we ze tegenkomen, maar nodigen ze nooit thuis uit.’

‘In Nederland moet je als werkgever door heel veel hoepels springen. Velen denken: dan maar niet.’

Twee compleet gescheiden werelden, levend in één en hetzelfde land. Het was ook een lijn die af en toe terugkwam in de bijdrage van migratiehoogleraar Tesseltje de Lange. ‘Nederland loopt achter de feiten aan’, tekende zij onder meer op. ‘Dat was vlak na de oorlog al het geval, en dat is het nu nog steeds.’ In haar betoog onderstreepte ze de kansen die er voor werkgevers liggen om ‘vaklui van ver’ te halen. Van een Europese blauwe kaart tot geëmigreerde Nederlanders proberen te verleiden om terug te keren. Ook wees ze naar het gemak van de Vlaamse knelpuntberoepen-regeling, ‘terwijl je in Nederland juist door heel veel hoepels heen moet springen. Waardoor werkgevers vaak denken: dan maar niet.’

‘Sluitstuk van de discussie’

Iets waar CNV-voorzitter Piet Fortuin overigens niet al te rouwig om lijkt te zijn. Voor hem is arbeidsmigratie namelijk nadrukkelijk ‘het sluitstuk‘ van de discussie over de krimpende beroepsbevolking, vertelde hij. Eerst: inzetten op iedereen laten meedoen. Daarna: volop automatiseren. En pas als allerlaatste: mensen van buiten uitnodigen hier te komen werken. Zo viel zijn betoog het best samen te vatten. Want: ‘migratie is een veelkoppig monster’, zo viel hij meteen met de deur in huis, verwijzend naar de ‘maatschappelijke onrust’, die het onderwerp met zich meebrengt.

‘Migratie is een veelkoppig monster.’

Fortuin verwees ook naar de 22.000 uitzendbureaus die in Nederland actief zijn, vaak gericht op arbeidsmigranten. ‘Ik vind dat te bizar voor woorden’, zei hij. ‘Als je bemiddelt in arbeid, is de kans op een boete bovendien nu nog zeer laag. Dat vraagt om een veel meer regulerende en controlerende overheid. Dus als de commissie-Roemer dan komt met verbetersuggesties, en je zegt dat je dat omarmt, dan vind ik dat je dat dan ook moet doen.’

‘Werk importeren zou voor Nederland kennisland geen oplossing moeten zijn.’

Gewoon steeds maar meer mensen van buiten halen, dat is een ‘te simpele oplossing’, zegt hij. ‘Het heeft ook te maken met morele keuzes. Neem een tuinbouwondernemer. Die kan gewoon doorgaan met goedkope, flexibele arbeid en goedkope energie. Maar die kan ook zeggen: ik zet een kas neer in Marokko. Daar zijn ook mensen beschikbaar, en er schijnt vaak de zon. Je kunt ook kiezen voor robotisering en aardwarmte. Ga dát dan als overheid stimuleren, denk ik. Werk importeren zou voor Nederland kennisland geen oplossing moeten zijn.’

Doelgroepencontract

Na de pauze was het tijd voor de meer praktische invulling van de dag. En ging het meteen over een van de meest heikele thema’s die spelen rondom het fenomeen arbeidsmigratie: de huisvesting. Jaap Uijlenbroek vertelde namens digitaal platform Lento over wat er allemaal gebeurt op dit gebied. Van de Wet Goed Verhuurderschap tot de wetten Vaste Huurcontracten en Betaalbare Huur. Ook gaf hij een inkijkje in de gesprekken rondom een mogelijk ‘doelgroepencontract’ voor arbeidsmigranten, in analogie met studentencontracten voor studentenhuisvesting. ‘Je moet namelijk begrijpen: een arbeidsmigrant is op de huurmarkt geen arbeidsmigrant. Een arbeidsmigrant heeft dezelfde rechten en plichten als ieder ander op de huurmarkt. Met een EU-paspoort kun je overal terecht.’

Hoe je het ook wendt of keert, de arbeidsmarkt kan de komende decennia echt niet zonder migratie. Wen er dus maar aan, was min of meer de boodschap op het congres Internationalisering van de Arbeidsmarkt.

‘Heel verstandig dat gemeentes paal en perk stellen aan de problemen rondom huisvesting.’

We leren in Nederland maar bar weinig van de geschiedenis, stelde Uijlenbroek scherp. Verkamerde woningen? Veel Polen of Roemenen in één huurwoning? ‘Heel verstandig dat gemeentes daar paal en perk aan stellen’, stelde hij. Maar tegelijk schetste hij ook wel het dilemma rondom dit onderwerp. ‘Aan de ene kant willen we dat werkgevers verantwoordelijkheid nemen voor de huisvesting van die mensen. Aan de andere kant zei Roemer ook: laten we wonen en werk scheiden. Anders maak je mensen nóg afhankelijker van de werkgever.’ Speciaal daarom is Lento ook opgericht, zegt hij. ‘Dat maakt het in elk geval transparant. Wat kost een bepaalde woonruimte? En hoe ziet het eruit? Met wooncontracten die volledig losstaan van het arbeidscontract.’ En dat in 5 talen.

Zijn we nog wel aantrekkelijk?

Het huisvestingsvraagstuk speelde ook een rol bij de volgende spreker: Marjan Stoit. Namens recruitmentbureau Undutchables maakte zij zich zorgen over hoe aantrekkelijk Nederland nog is voor buitenlandse werknemers. ‘Bij ons zijn al plaatsingen uiteindelijk niet doorgegaan omdat ze geen huisvesting kunnen vinden. Dan gaan ze liever elders in Europa werken. Zonde voor Nederland’, zegt ze. Ook iets als de mogelijke versobering van de expatregeling gaat haar naar eigen zeggen aan het hart. ‘We moeten het niet moeilijker maken, we moeten het juist makkelijker maken. Er komt gewoon een strijd om internationaal talent. Wij hebben hier in Nederland nu een aantal mooie regelingen. Waarom koesteren we dat niet meer? De overheid doet er veel aan om bedrijven binnen te halen, maar een stuk minder om ook de bijbehorende mensen binnen te halen. Dat is toch vreemd?’

Hoe je het ook wendt of keert, de arbeidsmarkt kan de komende decennia echt niet zonder migratie. Wen er dus maar aan, was min of meer de boodschap op het congres Internationalisering van de Arbeidsmarkt.

‘Kandidaten vragen zich vaak af: zijn we nog wel welkom?’

Steeds meer talent trekt weg, of wil niet meer naar Nederland komen, omdat ‘huisvesting en salaris steeds minder matchen’, aldus Stoit. Oftewel: woningen zijn nauwelijks meer te betalen. En versobering van de expatregeling maakt dat niet makkelijker, zegt ze. Net zoals een inclusieve cultuur volgens haar belangrijk is. ‘Kandidaten vragen zich vaak af: zijn we nog wel welkom? Daarom zou mijn oproep zijn: laten we het in elk goed houden met de regelgeving, en niet daaraan tornen. Zodat ze wél naar Nederland komen en niet naar Duitsland, met al hun slimme koppies.’

‘Ogen niet sluiten’

‘Het begint met de simpele constatering dat we veel meer werk gedaan willen krijgen dan we mensen hebben’, aldus de volgende spreker, de Rotterdamse wethouder Tim Versnel. ‘Zeker in een stad als Rotterdam, waar de haven cruciaal is voor de economie.’ Maar als we daarvoor veel arbeidsmigranten willen aantrekken, dan moeten we onze ogen ook niet sluiten voor de nadelen ervan, en het ook goed regelen, onderstreepte hij, verwijzend naar onder meer het recente Actieprogramma van de Coalitie Goed Werkgeverschap.

Hoe je het ook wendt of keert, de arbeidsmarkt kan de komende decennia echt niet zonder migratie. Wen er dus maar aan, was min of meer de boodschap op het congres Internationalisering van de Arbeidsmarkt.

Als je je mobiel in het Pools hebt ingesteld, krijg je al een advertentie van de gemeente.’

Arbeidsmigratie is nu eenmaal nodig ‘om het leven te kunnen leiden dat we willen leiden in dit land’, aldus Versnel. ‘Als stadsbestuur proberen we daarom in elk geval in contact te zijn. Als je je mobiel in het Pools hebt ingesteld, dan krijg je dus al een advertentie van de gemeente.’ En de gemeente investeert in taallessen, en kijkt bijvoorbeeld ook naar het eigen inkoopbeleid. ‘Omdat we zeker willen weten dat we niet zelf ook bijdragen aan uitbuiting.’

Matrassendag

Maar ondanks alles gaat het toch nog mis in de stad, constateert Versnel ietwat berustend. ‘De problemen worden groter, niet kleiner. Uitbuiting verdwijnt niet. Op basisscholen komen kinderen voor een paar maanden. Dat is gewoon niet te doen, ook niet voor de kinderen die er wel blijven. De Tarwewijk kent een fenomeen wat ze de matrassendag noemen, een dystopisch beeld, als arbeidsmigranten hun matrassen op straat gooien omdat ze doortrekken naar een andere plek.’

Hoe je het ook wendt of keert, de arbeidsmarkt kan de komende decennia echt niet zonder migratie. Wen er dus maar aan, was min of meer de boodschap op het congres Internationalisering van de Arbeidsmarkt.

‘Een praatje kunnen maken met je buren, dat vinden we ook belangrijk.’

Arbeidsmigratie, met andere woorden, is dus niet alleen een economisch vraagstuk, maar ook een moreel vraagstuk, aldus de wethouder. ‘Het raakt aan: wat voor samenleving willen we zijn? Een praatje kunnen maken met je buren, dat vinden we ook belangrijk. Voor veel mensen raakt dat buiten bereik als de toename aan arbeidsmigranten zo groot blijft. We moeten de dingen dus beter in balans gaan brengen.’ En de illusie dat we dit gaan oplossen met meer woningbouw, daar moeten we volgens hem ook vanaf. ‘Dat bouwtempo kunnen we nooit realiseren. Daar kunnen we het dus niet van hebben.’

Deltaplan

Nog meer politiek vuurwerk kwam vervolgens van voormalig ChristenUnie-fractievoorzitter Gert-Jan Segers, tegenwoordig onder meer adviseur van OTTO Work Force, en als zodanig schrijver van het Deltaplan Arbeidsmigratie. Hij begon met de opmerking dat migratie tegenwoordig ‘een splijtend thema is in alle democratieën. Kijk naar de VS, kijk naar de Brexit.’ Maar dat we tegelijk moeten erkennen dat we dus ook niet zonder kunnen, willen we onze economie en vitale sectoren als techniek en de zorg op peil houden. En dat we dus moeten zorgen dat we het beter regelen, door tegemoet te komen aan de bezwaren die bij mensen leven. ‘We moeten op zoek naar een deal die beter is voor iedereen.’

Hoe je het ook wendt of keert, de arbeidsmarkt kan de komende decennia echt niet zonder migratie. Wen er dus maar aan, was min of meer de boodschap op het congres Internationalisering van de Arbeidsmarkt.

‘We moeten op zoek naar een deal die beter is voor iedereen.’

Zijn Deltaplan wil daar een antwoord op geven. Onder meer met een pleidooi voor een nieuwe vakkrachtenregeling voor mensen buiten de EU. ‘Gereguleerd, functioneel en tijdelijk.’ Daarnaast onder meer door beter te handhaven op verkamerde woningen, en boetes hiervoor te verhogen. ‘En Mathijs noemde het een green card, wij hebben het een oranje kaart genoemd. Een tijdelijke vergunning waarmee je hier maximaal 5 jaar mag werken. Zodat je zorgt dat het tijdelijk wordt.’

Op hoop van zegen

‘Zolang migratie ons overkomt, en zolang burgers het gevoel hebben: er komen aantallen waar niemand ooit voor heeft gekozen, dan zal het onbehagen blijven’, schetste Segers. Daarom pleitte hij voor een Nationaal Akkoord, waarbij werkgevers en werknemers samenkomen, en samen proberen breed draagvlak te krijgen voor hoe het verder moet. ‘En dan kun je daarna de stap naar de politiek zetten, zodat we in elk geval voor de lange termijn een goede ethische lijn te pakken hebben. Op hoop van zegen, zou ik bijna willen zeggen.’

Hoe je het ook wendt of keert, de arbeidsmarkt kan de komende decennia echt niet zonder migratie. Wen er dus maar aan, was min of meer de boodschap op het congres Internationalisering van de Arbeidsmarkt.

‘Die mensen meten we niet, kennen we niet, doen we niets mee. En dat is een probleem.’

Maar dan moeten we dus wel eerst weten waarover we het precies hebben. En dat weten we nu allerminst, betoogde slotspreker Geert-Jan Waasdorp. Als alleen Rotterdam al merkt dat er bijna drie keer zoveel arbeidsmigranten in de stad leven als er überhaupt staan ingeschreven in de gemeente, wat betekent dat dan voor heel Nederland, zo vroeg hij zich af. Dan zijn die 800.000 arbeidsmigranten waarover het CBS het heeft, er in de praktijk misschien dus wel 2 miljoen (!). ‘Maar daar hebben we het nooit over’, constateerde de Intelligence Group-directeur. ‘Die mensen meten we niet, kennen we niet, doen we niets mee. En dat is een probleem. Want wat je niet meet, kun je ook niet managen.’

Strijd om waarden verloren

Op de internationale arbeidsmarkt is Nederland steeds minder aantrekkelijk, liet ook hij zien, aan de hand van onderzoek. Wat daarbij veelzeggend is: mensen die wel naar Nederland willen, willen dat tegenwoordig vooral om het salaris dat ze hier kunnen verdienen. Terwijl het hen voorheen veel meer ging om de Nederlandse waarden en de vrijheid die je hier kon vinden. ‘De strijd om de waarden hebben we in de internationale concurrentie verloren’, constateerde Waasdorp misnoegd.

‘Als een arbeidsmigrant zijn baan verliest, is er helemaal niets voor deze groep.’

‘We missen de snelst roulerende groep op de arbeidsmarkt volledig’, was een andere wrange constatering van hem. ‘Als een arbeidsmigrant zijn baan verliest, is er helemaal niets voor deze groep. Geen Indeed, geen digitaal platform in de eigen taal, geen Roemeense sectie op welke werkenbij-site dan ook, het bestaat gewoon niet.’ Zijn advies was daarom niet alleen een mobile first marktplaats in alle talen voor arbmigranten op te zetten, maar ook veel meer skills van arbeidsmigranten te proberen te registreren. ‘Zodat je ze kunt helpen.’ En richt je meer dan voorheen als Nederland op de benodigde skills, zei hij. ‘Het volume binnenhalen, dat is niet het probleem. De juiste skills binnenhalen, dat is het probleem. De technische skills, dat is de meest schaarse groep ter wereld. Niet alleen in Europa, maar in de hele wereld. Als je die wil binnenhalen, dan moet je dus kwaliteit weer centraal durven stellen. Het moet weer een voorrecht worden om hier te werken.’ Woorden waarmee alle congresgangers begeesterd weer naar huis konden.

Lees ook

Caroline Pols: ‘Recruitment Marketing Automation draait maar om 3 dingen: relatie, relatie, relatie’

Als het gaat over Recruitment Marketing Automation, hoor je nog vaak dat mensen denken dat het over automatisering of robotisering gaat. Maar nee, dat is voor Caroline Pols dus zeker níet de essentie. Sterker nog, de oprichter van UP in Business denkt dat het bij dit begrip in essentie juist om iets heel menselijks gaat. Het gaat haar namelijk om 3 dingen, zegt ze: ‘relatie, relatie, relatie.’ Waarbij slimme automatisering en A.I. je kunnen ondersteunen.

‘Je moet niet denken dat mensen zomaar op de sollicitatieknop zullen drukken.’

Veel mensen ‘claimen’ tegenwoordig het terrein van Recruitment Marketing Automation, zegt ze. Maar na 9 jaar in dit vakgebied durft ze te stellen dat weinigen beseffen waar het écht om gaat. ‘Volgens mij gaat het vooral om het structureel vinden, volgen en verleiden van latente kandidaten.’ En in het huidige recruitmentlandschap zijn ze alle 3 belangrijk, zegt ze. ‘Je ziet op de arbeidsmarkt momenteel wel veel activiteit, maar weinig mobiliteit. De vraag naar talent blijft hoog, maar het aantal baanwisselaars is al een hele tijd heel laag. Als recruiter heb je dus méér en andere inspanning nodig voor hetzelfde resultaat. Je moet niet denken dat je een vacature live kunt zetten en mensen dan zomaar op de sollicitatieknop zullen drukken. Je zult ze moeten verleiden, overtuigen, je verhaal moeten vertellen, en weten wat er in hen omgaat.’

Waar gaan ze op aan?

Recruitment Marketing Automation is dus in de eerste plaats vooral: marketing, zegt ze. ‘Je moet mensen kunnen volgen op persoonsniveau. Wanneer bekijken ze wat? Wat is hun informatiebehoefte op dat moment? Zijn ze al toe aan andere content? Waar gaan ze op aan? En waar niet? Waar klikken ze op? Dat houden wij allemaal in de gaten. Zodat wij de doelgroep een koffiemoment kunnen bieden op het moment dat ze daar aan toe zijn.’

De funnel inrichten en begrijpen, weten hoe de See/Think/Do-cyclus werkt, zorgen dat er altijd een call-to-action is. Het is een proces waarbij veel creativiteit komt kijken, zegt ze, maar ook een proces dat je volgens haar bijna wetenschappelijk kunt benaderen. ‘We kunnen vooraf – via een zogeheten kitchen review -precies berekenen hoeveel personen we moeten bereiken om uiteindelijk een bepaalde conversie te behalen. Hoeveel mensen zijn er in deze doelgroep überhaupt latent op zoek? Hoeveel mensen moeten we “opwarmen”? En hoe moeten we ze dan opvolgen, rekening houdend met conversieratio’s? Alle knoppen in elke fase kun je duidelijk maken. Zó krijg je grip op je doelstelling en op je hires.’

Enorme urgentie

De arbeidsmarkt is momenteel sterk aan het veranderen, merkt Caroline Pols. ‘De laatste jaren was het vooral voor bureaus vechten om de kandidaten. Inmiddels zie je dat er ook weer gevochten wordt om klanten. Beide zit een enorme urgentie op. Het was altijd: óf je had te weinig kandidaten, óf je had te weinig klanten. Ik zie nu eigenlijk voor het eerst in de geschiedenis druk op beide kanten. Zowel bureaus als directe werkgevers hebben in de gaten: al verdubbel je het aantal recruiters, dan nog lukt het niet meer om vacatures te vervullen.’

Dat komt ook, merkt ze, omdat kandidaten steeds kritischer zijn. Niet alleen in de werkgevers voor wie ze eventueel kiezen, maar ook in de manier waarop ze benaderd willen worden. ‘Ze zijn zeker geïnteresseerd, en staan ook best open voor een andere baan. Maar ze willen níet meer het standaard verkooppraatje van de recruiter. Consultants en engineers willen best iets weten van een andere baan of andere werkgever, mits het relevant voor ze is. Ze horen dat dan ook liever van hun peers, ze willen inhoudelijk uitgedaagd worden.’

Intrinsieke motivatie

Anderzijds ziet ze ook dat werkgevers bewuster omgaan met wie ze aantrekken. ‘Ze willen graag mensen met een intrinsieke motivatie om bij hen te werken. Die blijven immers langer, en presteren over het algemeen beter. Je ziet veel werkgevers daarom nu investeren in authentieke employer branding, alles rondom contentcreatie. Ze onderkennen het belang ervan, en acteren er ook op. Even een campagnetje doen, en dan denken dat je er bent, dat zie je gelukkig steeds minder. Daar overtuig je kandidaten ook steeds minder makkelijk mee. Je moet het echt opbouwen, op het juiste moment met de juiste boodschap komen, structureel in verbinding blijven.’

‘Even een campagnetje doen, en denken dat je er dan bent, dat zie je gelukkig steeds minder.’

En vergeet daarbij vooral de eigen medewerker niet, benadrukt ze. ‘Niemand kan het verhaal van de baan en van de werkgever zo goed en geloofwaardig vertellen als de collega, de ambassadeur van de organisatie die de kandidaat intrinsiek motiveert om voor jou als werkgever te kiezen.’

Geen bodemloze put

Online marketing is vaak een bodemloze put, weet ze uit ervaring. Je probeert van alles, maar weet vooraf eigenlijk niet wat resultaat heeft. In de manier waarop UP recruitment marketing automation aanpakt is het juist zaak dat inzicht wél zoveel mogelijk te genereren. Dat gebeurt door de hele funnel in kaart te brengen, via verschillende touchpoints voor de (latente) kandidaat. En daar dan gericht, met passende content, op in te spelen. Door vooral inzichtelijk te maken welk type campagnes en kanalen de meeste passende kandidaten opleveren.

In de praktijk levert dat doorgaans heel goede resultaten op, ziet Pols. ‘We zien dat mensen die op deze manier binnenkomen gemiddeld langer blijven, en beter presteren in hun functie. Maar we zien ook dat mensen die op deze manier op sollicitatiegesprek komen al een drie keer zo hoge kans hebben om te worden aangenomen dan mensen die deze funnel niet hebben doorlopen. Dat komt omdat de funnel hen helpt bij hun intrinsieke motivatie. Het past beter, omdat je elkaar al beter hebt leren kennen. Met de content die je verspreid hebt, ben je eigenlijk al vroeg in gesprek met de kandidaat. Je hebt al een relatie opgebouwd.’

Kennistest

Hé, de relatie, daar is-ie weer. Het onderstreept het belang ervan. Maar hoe bouw je dat dan op?  Pols geeft een voorbeeld uit haar eigen praktijk. ‘Bij Kenter hebben we kandidaten bijvoorbeeld uitgedaagd met een kennistest over (elektro)techniek. Dat vonden ze leuk en leerzaam om te doen, en zo kregen wij veel mailadressen, zodat we ze daarna meer content konden aanbieden. En steeds als de kandidaat dan ergens op klikt, konden we ze andere content aanbieden. Via recruitment marketing automation haal je ze dus uit de anonimiteit, en kun je een relatie met ze opbouwen.’

‘Via recruitment marketing automation haal je ze dus uit de anonimiteit, en kun je een relatie met ze opbouwen.’

Op dezelfde manier kun je als bureau overigens ook een relatie met potentiële klanten opbouwen, vertelt ze. ‘Je kunt dan bijvoorbeeld een interactieve masterclass geven over bepaalde ontwikkelingen in de branche. Of ergens technische uitleg over geven.’ Wat je doet maakt eigenlijk niet uit, benadrukt ze. Het gaat dus om het principe dat je eerst gééft alvorens je aan anderen iets vráágt. Maar dat je dus wel in de gaten houdt wat goed werkt en wat niet. ‘Daarmee wordt het voor de recruiter ook veel leuker werken’, zegt ze. ‘Je ziet waar de kandidaat op aangaat, en kunt daar verder op inspelen.’

Peperduur prijsschieten

Let op, zegt ze: het gaat er dus niet om zoveel mogelijk bereik te genereren. ‘Dat is alleen interessant als het de juiste mensen zijn. Anders wordt het middel het doel. Organisaties zijn tegenwoordig steeds meer gefocust op de kwaliteit in plaats van op de hit and run. En terecht. Door op kwaliteit te focussen, krijg je de meest intrinsiek gemotiveerde mensen. Een campagne is vaak een eenmalige prik. Peperduur prijsschieten, en dat is geen relatie opbouwen.’

Hetzelfde geldt min of meer voor de klassieke vacature, zegt ze. ‘Er is tegenwoordig méér nodig. Iedereen wordt kritischer. Ik zie daarom dat het werkgeversmerk steeds belangrijker wordt, het verhaal wat dat behelst. Je moet slim de beleving van het werk overbrengen, en concreter laten zien hoe mensen zich kunnen ontwikkeling. Ik heb heel lang gedacht: wanneer gaat het kwartje nou eindelijk eens vallen? Maar ik moet zeggen, het is nu voor het eerst dat ik het ook daadwerkelijk zie veranderen.’

Middel bot geworden

Heel lang is geprobeerd met steeds meer sourcers en recruiters de arbeidsmarkt steeds harder te bewerken. Maar inmiddels is dat middel bot geworden, ziet ze. ‘Als werkgevers het dan nog steeds niet zien gebeuren, gaan ze gelukkig wel nadenken. In die fase zitten we nu, denk ik.’

Ze noemt nog een voorbeeld uit de eigen praktijk: Volker Energy Solutions, onderdeel van Volker Wessels, en de absolute top in Nederland op het gebied van hoogspanning, voor wie UP in Business momenteel een compleet corporate brand op een gerichte en passende manier naar de markt brengt, en ze met name ook intern een enorme trots en spin-off zien ontstaan. Of technisch detacheerder Techsharks, waarvoor eerst de hele customer journey van A tot Z in kaart werd gebracht, alvorens te beginnen met het via content verleiden van technische vakspecialisten. Pols: ‘Je ziet dat zulke organisaties door hun verhaal te vertellen voor veel kandidaten steeds interessanter worden. En daarmee wordt de conversie naar sollicitant steeds makkelijker.’

Meer weten?

Kijk op de site van UP voor nog meer succesvolle voorbeelden van Recruitment Marketing Automation.

Foto’s gemaakt tijdens het RMA Event van 4 juli 2024. Bekijk hier alle foto’s, met onder andere Richard Kemper.

Meer leren?

Op 20 en 21 november vindt bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie de volgende editie plaats van de Tweedaagse Recruitment Marketing & Automation, waar Caroline Pols een van de hoofddocenten is. Meer informatie? Download de brochure.

Tweedaagse RMA

 

Help, handhaving schijnzelfstandigheid dreigt: hoe kun je nog veilig zzp’ers inhuren?

Gedetacheerden, consultants, uitbesteed werk, uitzendkrachten, flexwerkers en zelfstandigen met een eenmanszaak of een BV: in organisaties lopen vaak werkenden van allerlei pluimage rond. Maar de overheid wil er weer zoveel mogelijk ‘vaste’ werknemers van maken, en de Belastingdienst heeft aangekondigd vanaf 1 januari volgend jaar weer (streng) te gaan handhaven op schijnzelfstandigheid. Blijkt een ingehuurde zelfstandige niet écht als zzp’er te kunnen worden beschouwd? Dan dreigt het risico op navordering van loonheffingen en sociale premies, en mogelijk boetes (al zal dat het eerste jaar nog niet gebeuren, zo is bekend geworden).

‘Binnen HR en recruitment blijft ook straks nog voldoende ruimte om als zelfstandige te werken, als iemand dat wil en kan.’

Bij veel organisaties – én zelfstandigen – leidt dat tot lichte paniek. Kunnen ze nog wel onbekommerd zzp’ers inhuren? En omgekeerd: kun je als zelfstandig recruiter straks nog wel aan opdrachten komen? In een nieuwe whitepaper zet Compagnon alle mogelijkheden en uitdagingen op een rij. Met één opvallende geruststelling meteen aan het begin: ‘Binnen HR en recruitment blijft nog voldoende ruimte om als zelfstandige te werken, als iemand dat wil en kan. Opdrachtgevers hebben dus ook nog genoeg ruimte om interimmers met een specifiek kennisgebied tijdelijk in te zetten. Dat vraagt echter mogelijk wél om een aanpassing van het beleid.’

VIP-programma

Over die aanpassing van het beleid gaat het in de rest van de whitepaper. Het heeft ook een naam gekregen: het VIP-programma, oftewel: het Veilig Inhuren Programma. ‘De aangekondigde handhaving vraagt eigenlijk om een net iets andere kijk op inhuur. Soms ook om een net iets andere omgang met interimmers. Resultaatgerichter, met duidelijkere afspraken over het gewenste resultaat en output. Maar dat past wat ons betreft juist ook bij goed opdrachtgeverschap’, aldus de auteurs.

Hoe je dat kunt doen? Door bijvoorbeeld geen zzp’ers in te zetten voor een tijdelijke functie, maar voor een concrete opdracht. Waarbij je ook meteen scherp kijkt naar de voorwaarden van die opdracht. ‘Met de wetenschap dat sommige typen opdrachten, ook binnen HR, vanaf 2025 niet meer door zzp’ers gedaan kunnen worden, is het goed om te weten dat er gelukkig nog tal van alternatieven zijn. Er kan veel, zonder risico’s op extra loonheffingen of boetes van de fiscus. Maar organisaties moeten wel snel met de voorbereidingen beginnen.’

Wettelijk kader

Wat verandert er (straks) allemaal? Het gaat daarbij heus niet alleen om (schijn)zelfstandigheid, waar ook de wet Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden (VBAR) mee te maken heeft. Maar qua wetgeving over de arbeidsmarkt is er veel meer aan de hand, zo legt de whitepaper uit. En ook dat komt allemaal aan bod. Zo mag je in elk geval medewerkers straks geen nulurencontract meer aanbieden, moet je flexwerkers eerder een vast contract geven en veranderen ook de regels rondom de inhuur van uitzendkrachten en gedetacheerden.

Qua wetgeving over de arbeidsmarkt is er veel aan de hand.

En dan hebben we natuurlijk ook nog te maken met de gevolgen van het zogenoemde Deliveroo-arrest, waarbij de Hoge Raad oordeelde dat de bezorgers van Deliveroo wel degelijk een arbeidsovereenkomst hadden, en met de wet Toelating Terbeschikkingstelling van Arbeidskrachten (TTA), die verplicht dat uitzendbureaus en detacheerders voortaan ‘toegelaten’ worden, en bijvoorbeeld een certificering hebben van de Stichting Normering Arbeid (iets wat Compagnon vanzelfsprekend zelf al langer heeft).

Niet bang worden

Kortom, genoeg om je in te verdiepen. Vandaar ook de ondertitel van de whitepaper Better safe than sorry. Maar daarmee nog niet iets om meteen bang van te worden, schrijven de auteurs ook. Want er blijven dus nog voldoende mogelijkheden over als je mensen niet direct een arbeidsovereenkomst wil aanbieden. ‘Juist bij HR- en andere staffuncties is het vaak prima mogelijk om een opdracht uit te laten voeren door zelfstandig professionals, mits je rekening houdt met een aantal belangrijke uitgangspunten, zoals: zet een zelfstandig professional vooral in vanwege de specifieke kennis die hij of zij heeft.’

Op de arbeidsmarkt geldt: ‘Wezen gaat voor schijn!’

Ook aan andere voorwaarden en kaders kan volgens de auteurs vaak prima worden voldaan. Zoals: ‘Huur een zelfstandig professional in voor een concrete – duidelijk omschreven – opdracht, met een specifiek resultaat en een duidelijk begin- en eindpunt’. Of: ‘Werk met professionele interimmers die aantoonbaar hebben gekozen voor zelfstandig ondernemerschap.’ Maar wel heel belangrijk, stellen ze ook: ‘Zorg dat de werkelijkheid overeenstemt met wat er op papier is afgesproken. Het gaat – zoals wel vaker in het arbeidsrecht – om de werkelijke situatie, niet om het papieren contract. Oftewel: ‘Wezen gaat voor schijn!’

De introductie van: de Pluslancer

Bij Compagnon spelen ze zelf in op de nieuwe ontwikkelingen met de introductie van de zogeheten ‘Pluslancer‘, een detacheringsformule voor HR-professionals, die inhurende organisaties vrijwaart van risico’s op boetes en naheffingen, maar de betrokken professionals wel de aantrekkelijkheid van het ondernemerschap biedt, gecombineerd met de juridische en sociale zekerheden die passen bij een vaste baan.

‘Huur straks niet een recruiter in voor x aantal uur, maar voor de invulling van x aantal functies.’

Nu de Belastingdienst heeft aangekondigd weer te gaan handhaven op schijnzelfstandigheid, zijn veel organisaties in paniek. Hoe kunnen ze straks nog veilig interim professionals inhuren? En voor inhurende organisaties is er dus het Veilig Inhuren Programma. ‘Mocht je tijdelijke extra capaciteit nodig hebben, koppel dat dan altijd aan een specifieke omstandigheid en formuleer het te leveren werk zoveel mogelijk outputgericht’, adviseren de auteurs daarover nu al. ‘Huur niet een recruiter in voor x aantal uur, maar voor de invulling van x aantal functies. Of ga een stap verder: huur niet iemand in, maar besteed een pakket werk uit. Ook dat is soms een optie rond HR, recruitment of andere staffuncties. Als je samenwerkt met Compagnon, zullen wij daar, vanuit onze verantwoordelijkheid, ook alle zorgvuldigheid in betrachten.’

Stoplichtmodel

Oja, en hoe zit het dan met lopende contracten? Wat doe je na 1 januari 2025 met de interim professionals die je nu al hebt ingehuurd? Daarvoor biedt de whitepaper een handig ‘stoplichtmodel’, om te beoordelen of je risico loopt, en wat dan te doen. ‘Als blijkt dat het gaat om opdrachten die écht niet geschikt zijn om door een zzp’er te laten uitvoeren, ga dan in gesprek. Is detacheren een optie of wil de zelfstandige bij je organisatie in loondienst? Goede voorlichting over de voor- en nadelen en een coachende houding zijn hier gepast.’

‘Gaat het om opdrachten die écht niet geschikt zijn om door een zzp’er te laten uitvoeren, ga dan in gesprek.’

Wel nog een geruststelling: je hebt nog even de tijd. Het is nog geen 1 januari. En de Belastingdienst heeft aangekondigd niet met terugwerkende kracht te gaan handhaven over situaties vóór 1 januari. Maar het is dus wel tijd om nú te beginnen met de voorbereidingen, aldus de auteurs. ‘Het blijft een lastige materie, zeker als je er niet dagelijks mee bezig bent. Wij zijn dat wel. Twijfel je dus of je alle kennis in huis hebt, heb je het te druk, of ben je bang dat het bedrijf helemaal geen zelfstandigen meer kan inhuren? Wij kijken graag met je mee.’

Meer weten?

Download hier de hele whitepaper, met nog veel meer achtergronden over de (op handen zijnde) wet- en regelgeving over de inhuur van interim-professionals, en hoe je daarop kunt inspelen.

Veilig inhuren doe je zo

Pre-skilling als antwoord op de snel veranderende arbeidsmarkt: wat houdt dat in?

Hoe de banen van morgen eruit zullen zien? Niemand weet het. Maar het is veilig om aan te nemen dat als mensen nieuwsgieriger, emotioneel intelligenter, veerkrachtiger, gedrevener en intelligenter zijn, ze over het algemeen beter in staat zullen zijn om te leren wat nodig is om die banen uit te voeren en de menselijke waarde te leveren die technologie niet kan vervangen, stelt hoogleraar en organisatiepsycholoog Tomas Chamorro-Premuzic. Daarom moeten we volgens hem niet alleen investeren in om- en bijscholing, maar ook in wat hij noemt pre-skilling, oftewel: talent toekomstbestendig maken voor de...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Dit zijn de 3 pijlers om de harten van Gen Z te veroveren

Dat Generatie Z er andere wensen en een andere visie op werken op nahoudt, mag geen verrassing meer zijn. Hen op de traditionele manier proberen te werven is dan ook een garantie voor teleurstelling. Maar hoe kun je deze nieuwe generatie dan wél aan je binden als werkgever? Een nieuwe whitepaper van Creative Agency Collective The HERD komt tot 3 cruciale pijlers. Welke zijn dat, kort samengevat?

Pijler 1. Een ijzersterk employer brand

Verschillen tussen generaties zijn niks nieuws. Weet je nog hoe jouw blik op 30-plussers was toen je zelf begin 20 was? Omdat de wensen en eisen van verschillende generaties dus lijnrecht tegenover kunnen elkaar liggen, moet je Generatie Z ook benaderen op een manier die hen écht aanspreekt. Daarvoor is het in elk geval belangrijk dat je een kritische blik werpt op je employer brand, oftewel je werkgeversmerk, zowel in tekst als beeld.

Beeld van creative branding agency Mosquito

Dat doe je aan de hand van twee vragen. Laat je een unieke indruk achter? En durf je op te vallen? Het internet staat vol met vacatures, erbovenuit steken is dus belangrijk. Generatie Z solliciteert niet alleen meer op een functie, maar wil een klik met het bedrijf. En je kunt maar één keer een eerste indruk maken. Zorg dus dat je verhaal helder is. Het is net als met het product dat je verkoopt. Mensen kopen niet alleen wat je doet, maar ook waaróm. En als jouw vacature veel lijkt op die van een paar deuren verderop, moet de sollicitant weten waarom die van jullie beter bij hem past.

‘Je employer brand is pas sterk als je consistent omgaat met je communicatie.’

En laat dat vooral ook zien. Denk je Gen Z, dan denk je short form video content. Iets waar je zowel gevoel als je verhaal mee overbrengt. Deel bijvoorbeeld een korte TikTok-video waarin medewerkers vertellen hoe zij de held van een klant zijn geworden met hun dagelijkse werkzaamheden. Dit brengt veel meer gevoel over dan een stockfoto met de tekst ‘Hé jij, wij zoeken een customer service medewerker’. Je kunt zeggen dat er een informele sfeer heerst op kantoor, maar beter laat je het merken. En voer dat overal door, van je socials tot je vacatureteksten en je campagnes. Je employer brand is pas sterk als je consistent omgaat met je communicatie.

Pijler 2. De werkenbij-site

En zo komen we eigenlijk als vanzelf bij de tweede van de drie pijlers om generatie Z aan te spreken: de werkenbij-site. Die is vooral bedoeld om je bedrijf te presenteren als een aantrekkelijke plek om te werken. Het doel is om talent aan te trekken door te laten zien wat jou onderscheidt als werkgever. Een sollicitant uit Generatie Z komt immers niet bij jou werken voor ‘slechts’ je product, maar echt voor jouw bedrijf. Het gaat uiteindelijk om sfeer en plezier op de werkvloer. En aan je aparte werkenbij-site om dat duidelijk over te brengen. Daarmee solliciteer je namelijk ook bij de kandidaat, in plaats van andersom.

Werken bij Holland & Barrett: voorbeeld van een aansprekende werkenbij-site.

Voor een Generatie Z aansprekende werkenbij-site zijn een paar dingen essentieel, aldus de whitepaper. Zo moet de site mobielvriendelijk en snel zijn, meer plaatjes en minder tekst bevatten, waar het kan iets interactiefs (zoals een quiz) bieden en een duidelijke, snelle en eenvoudige sollicitatieprocedure bevatten. Denk aan inloggen met sociale media of het uploaden van een video-introductie in plaats van een traditionele motivatiebrief. En ook belangrijk: schep heldere verwachtingen. Wanneer kan de kandidaat een mailtje, appje of telefoontje verwachten? Leg iedere stap uit tot de handtekening staat, liefst via bijvoorbeeld een heldere tijdlijn.

Pijler 3. Een onweerstaanbare campagne

En dan komen we bij de derde van de cruciale pijlers: een onweerstaanbare campagne. Een effectieve employee journey en sterke employer branding zijn hierbij essentieel. Met gerichte, laagdrempelige interacties en strategisch gebruik van sociale media kun je Gen-Z op een authentieke manier aan je merk binden. Dit kun je door gebruik te maken van het zogeheten See-Think-Do-Care-model, waarbij je potentiële kandidaten op elk moment in hun reis aanspreekt met gerichte boodschappen. Doe dit datagedreven en multi-channel, want Generatie Z is heus niet alleen maar op TikTok te vinden.

Bedenk ook goed: voor veel Gen Z’ers (maar eigenlijk geldt dit voor alle doelgroepen) is de klassieke ‘solliciteer direct’-knop een te grote stap. Voordat ze zich volledig binden, willen ze namelijk graag eerst de kans krijgen om de sfeer en cultuur van een bedrijf te ervaren. Maak dus kennismaken simpel, en bied bijvoorbeeld een kop koffie of borrel met het team aan. Of bied een chatfunctie op je werkenbij-site. En werk volgens het principe ‘Van Gen-Z tot Gen-Z’, laat potentiële kandidaten waar het kan praten met huidige werknemers van hun eigen generatie.

Download de hele whitepaper

Meer weten over hoe je de harten van Generatie Z kunt veroveren? Download dan de hele whitepaper, waarin alle pijlers nog veel uitgebreider worden beschreven, inclusief do’s en don’ts:

Pijlers voor generatie Z

pijlers generatie z aantrekken

Lees ook

Meer weten? 

Wil je meer weten over generaties? Dan is het Werf& Generatie event echt iets voor jou! We bespreken onder andere het belang van verschillende generaties op de werkvloer en staan stil bij de meest besproken generatie: de Gen Z’ers. Wat vinden de verschillende generaties belangrijk? En hoe kun je ze het beste bereiken en benaderen? Dit zal allemaal aan bod komen op 12 november 2024. Klik hier om je aan te melden. 

Generatie evenement

Gert-Jan Segers over arbeidsmigratie: ‘Mensen die eerst kritisch zijn, worden later vaak ambassadeur’

Weinig onderwerpen vangen de laatste weken zoveel politieke wind als arbeidsmigratie. Moeten we in sommige sectoren uitzendbureaus voor migranten verbieden? Hoe gaan we om met mensonterende toestanden, bijvoorbeeld met migranten in kippenslachterijen? Moeten we zulke sectoren misschien zelfs maar helemaal weren? En kun je beter tomaten of tomatenplukkers importeren? Dit soort vragen leidde tot veel verdeeldheid in de Tweede Kamer afgelopen week.

Als Kamerlid vroeg hij al meermaals aandacht voor misstanden rond arbeidsmigratie.

Zelf maakt hij geen deel meer van uit dat...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

‘Opkomst A.I. vraagt om een nationale agenda voor de toekomst van de arbeidsmarkt’

Blijvende krapte op de arbeidsmarkt, constante veranderingen in benodigde vaardigheden, de opkomst van A.I.-technologieën. Het is niet niets wat er op het bordje ligt van HR-afdelingen in het hele land. Dat is inmiddels zóveel, en het heeft zó’n ingrijpende gevolgen, dat het wel eens wat meer aandacht zou mogen hebben, ook buiten de HR-afdelingen om, zo stelt een nieuw rapport van Communication Concert en denktank Public Space Foundation, dat maandag aanstaande officieel verschijnt. Sterker nog: het is tijd voor een heuse ‘nationale agenda’, aldus de opstellers ervan.

‘De opkomst van A.I. vraagt om een gezamenlijke visie en beleid en om het met regelmaat monitoren van ontwikkelingen.’

‘De komende jaren zijn bepalend voor hoe A.I. en digitalisering de manier van werken fundamenteel gaan veranderen’, schrijven auteurs Harm Rozie, Dorus Teeuwen en Steven de Waal. ‘A.I. kan bijdragen aan verbeterde beoordelingen, efficiënter werk en voortdurende professionele ontwikkeling. Mits organisaties de urgentie erkennen en bereid zijn A.I. te integreren, met aandacht voor ethische overwegingen. Dit vraagt om een gezamenlijke visie en beleid en om het met regelmaat monitoren van ontwikkelingen en de consequenties hiervan.’

‘Waakzame en nieuwsgierige houding’

Ze pleiten in het rapport voor ‘een meerjarige agenda voor de toekomst van A.I. op de arbeidsmarkt en talentontwikkeling, waarin de ontwikkelingen worden gemonitord en de bevindingen gedeeld. Innovatie moet ruimte krijgen, maar met een waakzame en nieuwsgierige houding. Een aantal keren per jaar worden deze ontwikkelingen en bevindingen nationaal gedeeld met alle relevante partijen: overheden, werkgevers- en werknemersorganisatie, bedrijven en ontwikkelaars, onderwijs, wetenschap.’

‘We moeten nu de juiste stappen zetten om toekomstige reparaties te voorkomen.’

Ook pleiten ze voor het creëren van een platform ‘waar regelmatig bijeenkomsten plaatsvinden om de ontwikkeling van A.I. op de arbeidsmarkt en de impact ervan op ons leven te bespreken. Dit platform moet fungeren als een ruimte voor gedeelde kennis en samenwerking. Waar men niet alleen kijkt naar wat mogelijk is, maar ook naar de gevolgen van deze mogelijkheden.’ Als we dat niet doen, dreigt de A.I.-revolutie ons namelijk te overkomen, vrezen ze. ‘We moeten nu de juiste stappen zetten om toekomstige reparaties te voorkomen. Dit vereist een brede Nederlandse basis van waaruit we de A.I.-ontwikkelingen kunnen volgen en sturen.’

Concurrentiepositie van regio’s

Het ‘verkennend onderzoeksrapport’ belicht veel recente ontwikkelingen op het gebied van A.I. op de arbeidsmarkt. Onder meer de bekende matchingspartij 8vance heeft er ook een bijdrage aan geleverd. Er zijn interviews gehouden, is deskresearch gedaan, en er hebben ook interactieve sessies met experts voor plaatsgevonden. Conclusie is onder meer dat veel organisaties nu geen helder beeld hebben van hun medewerkers, wat strategisch personeelsbeleid moeilijk maakt, en dat A.I. (bijvoorbeeld door een skillspaspoort beter toegankelijk te maken) een bijdrage zou kunnen leveren om dat te verbeteren.

‘A.I. kan bijvoorbeeld de concurrentiepositie van regio’s verbeteren door bedrijven aan te trekken op basis van beschikbaar talent.’

Uit onderzoek van werkgeversvereniging AWVN blijkt dat veel Nederlandse werkgevers nu nog terughoudend zijn met de inzet van A.I. in hun bedrijven. Daarmee dreigen we als Nederland kansen mis te lopen, aldus de auteurs. ‘Zo kan A.I. bijvoorbeeld de concurrentiepositie van regio’s verbeteren door bedrijven aan te trekken op basis van beschikbaar talent. Maar hiervoor zijn wel gedetailleerde arbeidsmarktdata nodig.’ En om de kwaliteit en toegankelijkheid van zulke data te bewaken is dus een nationale agenda cruciaal, stellen ze, naast richtlijnen voor beheer van persoonlijke data en meer A.I.-trainingen.

Objectieve skills-analyse

Laurens Waling, evangelist bij 8vance, zegt blij te zijn met het onderzoek. ‘In een tijd waarin organisaties worstelen met krapte op de arbeidsmarkt en constante veranderingen in benodigde vaardigheden, zie je dat A.I. oplossingen kan bieden. Door A.I. toe te passen, kunnen bedrijven beter inzicht krijgen in de competenties van hun medewerkers en deze afstemmen op strategische doelen. Denk aan het gebruik van A.I. voor objectieve skills-analyse en gepersonaliseerde ontwikkeltrajecten.’

‘Met A.I. kunnen bedrijven beter inzicht krijgen in de competenties van hun medewerkers en deze afstemmen op strategische doelen.’

De resultaten van dit onderzoek laten volgens hem zien dat ‘de adoptie van A.I. binnen HR een katalysator kan zijn voor efficiëntere processen, betere matching en een rechtvaardigere arbeidsmarkt. Bedrijven die deze technologieën omarmen, kunnen niet alleen hun interne processen optimaliseren, maar ook hun concurrentiepositie versterken. De sleutel tot succes ligt in een zorgvuldige en ethisch verantwoorde implementatie van A.I., waarbij de menselijke maat centraal blijft staan. De tijd is rijp om AI in te zetten als strategisch instrument binnen HR. De vraag is: ben jij er klaar voor?’

Meer weten?

Onderzoekers Steven de Waal (Public Space) en Dorus Teeuwen (Communication Concert) vertellen meer over hun onderzoeksresultaten tijdens de Webinar Week, op dinsdag 1 oktober. Inschrijven kan vanaf nú.

Webinar Week

Nog meer weten?

Op 17 oktober organiseert Werf& het Congres HR & AI, waarin alle nieuwe ontwikkelingen op dit gebied de revue passeren. Dus schrijf je snel in:

Congres HR & AI

Lees ook

Het Rijk is nog altijd de meest favoriete werkgever onder hbo-studenten

In de aankomende begroting mag het nieuwe kabinet gaan uitleggen hoe het wil gaan toewerken naar structureel 22% mínder ambtenaren, zoals het in het Hoofdlijnenakkoord heeft opgeschreven. Maar die wens doet (nog) niets af aan de aantrekkelijkheid van de Rijksoverheid als werkgever. In elk geval onder hbo-studenten staat het Rijk nog altijd fier bovenaan als meest favoriete werkgever (waar het dit jaar onder mbo-studenten nog op de zesde plek stond).

Waar de Politie onder mbo’ers gewild is, willen hbo’ers het liefst Rijksambtenaar worden.

Het Rijk laat daarmee andere onder...

Dit artikel gratis lezen?

Dit artikel is alleen beschikbaar voor Werf& Pro leden.

Waarom een Werf& Pro account super handig is:

  • Je krijgt toegang tot exclusieve content.
  • De homepage wordt aan de hand van jouw voorkeuren weergegeven.
  • Je ontvangt 2 keer per week onze nieuwsbrief;
  • Je krijgt 10% korting op al onze events*
  • Je ontvangt speciale aanbiedingen van onze partners.
  • Je download gratis het Jaarboek 2022/2023

*Exclusief RLN events

Maak binnen 1 minuut een gratis Werf& Pro account.

Registreren Al een account? Log dan hier in

Deze site onthoudt via een cookie die geplaatst wordt bij inloggen dat gebruikers na 48 uur weer worden uitgelogd. Als je het ‘remember me‘ vinkje aanzet onthoudt de site het voor 14 dagen. Dit geldt niet als je hebt ingesteld in je browser dat wanneer je deze site sluit je  ook meteen je cookies wist.

Diana Matroos over arbeidsmigratie: ‘Scherpte is cruciaal om tot goede oplossingen te komen’

Of je haar nu kent van het spraakmakende debat tussen Pieter Omtzigt en Frans Timmermans vorig jaar, van RTL Nieuws, van BNR Nieuwsradio of van Buitenhof, dat maakt eigenlijk niet uit. Feit is dat Diana Matroos door de jaren heen bekend is komen te staan als een van de scherpste interviewers van Nederland. Een kwaliteit die haar ook volgende week goed van pas zal komen, als ze optreedt als dagvoorzitter van het congres Internationalisering van de Arbeidsmarkt, dat op 9 september in Rotterdam plaatsvindt.

‘Er zit op het dossier natuurlijk de nodige spanning.’

Het belooft namelijk een interessante dag te worden, waar de controverse rondom het onderwerp niet wordt geschuwd. Of het nu gaat om huisvesting, integratie, of het belang van arbeidsmigratie voor de Nederlandse economie, Matroos zal doorvragen tot het naadje van de kous, belooft ze. Sterker nog: ze ziet het als haar taak om het debat te laten knetteren. ‘Er zit op het dossier natuurlijk de nodige spanning – en ik vond het mooi te lezen in de aankondiging van het event dat het ook best mag schuren. Zo’n spannend dossier vraagt dat ook en de scherpte is dan cruciaal om tot goede oplossingen te komen.’

Big Five

‘De internationale arbeidsmarkt is als dagvoorzitter een nieuw onderwerp voor mij’, geeft ze aan. ‘Maar uiteraard heb ik daar als journalist veel aandacht voor, bijvoorbeeld in mijn programma BNR’s Big Five waarvoor ik ook een aantal sprekers op dit congres heb geïnterviewd. Dus heel leuk om die ervaring nu ook te verbinden in mijn rol als dagvoorzitter.’

Het onderwerp ‘migratie’, en met name arbeidsmigratie, heeft natuurlijk al wel langer haar aandacht. De geboren en getogen Amsterdamse, dochter van een Nederlandse moeder en Surinaamse vader, kwam in 2015 in het nieuws na een onthullend vraaggesprek met de Volkskrant waarin zij vertelde slachtoffer te zijn geweest van discriminatie. ‘Onder het mom van een grapje worden de vreselijkste dingen gezegd of gedaan. Bij RTL legde een chef een handje pepernoten op mijn bureau met de woorden: voor de enige echte Zwarte Piet op de redactie.’, onthulde Matroos destijds.

Het belang van culturele diversiteit

Later keek ze met minder genoegen terug op dat interview. Tegen de VPRO zei ze erover: ‘Het is voor mij een oud verhaal, er is al zoveel over gezegd. Mijn statement destijds ging overigens vooral over het belang van meer diversiteit in de media. Maar de media pakten de pepernoten op als hét grote verhaal.’ Gelukkig pakte RTL het wel positief op, blikt ze terug. ‘Op dat moment was het weliswaar slikken voor RTL, maar later hebben ze me bedankt voor het bredere inzicht dat culturele diversiteit positief is voor de media.’

In 2015 nam ze ook een TEDtalk op, onder de titel Diversity Wins. ‘Nederland is al heel lang aan het verkleuren, of men dat nu leuk vindt of niet’, zei ze daarover. ‘Het is een feit en de trend zal doorzetten, wijzen de prognoses uit. Daarbij leven we sowieso meer global. Dan is het vanuit een economisch oogpunt niet handig om niets met die doelgroepen te doen.’ […] ‘Iemand met een migratieachtergrond die vanuit een kans benaderd wordt, komt veel beter tot zijn recht dan goedbedoelde projecten uit het verleden, waarbij we allochtonen gingen helpen.’

Beladen onderwerp

Inmiddels zijn we bijna 10 jaar verder, en is het onderwerp diversiteit misschien alleen nog maar meer beladen geworden, net als de hele internationalisering van de arbeidsmarkt, en arbeidsmigratie in het bijzonder. Maar laat het maar aan iemand als Diana Matroos om het debat erover in goede banen te leiden. Dat deed de aanvoerder van De Kleurrijke Top 100 van 2015 tenslotte al vele malen eerder, van medische congressen en vastgoedconferenties tot een nationale veiligheidsconferentie en diepte-interviews met onder meer oud-premier Balkenende samen met de rechterhand van bondskanselier Merkel, Peter Almeier.

Als hoogtepunt van dit jaar noemt zij tot nu toe het dagvoorzitterschap van de tweedaagse Bilderberg Conferentie enkele maanden geleden, met daarin onder meer een uitgebreid on stage-interview met de dan net als premier vertrokken Mark Rutte. Maar misschien dat ze daar volgende week zomaar een nieuw hoogtepunt van het jaar aan kan toevoegen…

Meer weten?

Op 9 september 2024 vindt in Rotterdam de tweede editie plaats van het congres Internationalisering van de Nederlandse Arbeidsmarkt. Tijdens dit evenement worden deelnemers geïnspireerd door de feiten, de context, de praktijk, best practices, dilemma’s, uitdagingen, problematiek en oplossingen. Geen heilige huisjes, wel feiten en de praktijk. Problemen én oplossingen. Schrijf je dus nú snel in:

Internationalisering

Tim Ambler, grondlegger van het begrip ‘Employer Branding’, overleden

Wie niet beter zou weten, zou denken dat het begrip ‘employer branding‘ altijd bestaan heeft. Maar het tegendeel is het geval. Sterker nog: het was pas in oktober 1996 – nog net geen 28 jaar geleden dus – dat het begrip voor het eerst (gefundeerd) de wereld in werd geworpen, en wel door een academisch artikel van Simon Barrow (oprichter en consultant van Simon Barrow Associates, links op de foto) en de dan bijna 60-jarige Tim Ambler, marketinghoogleraar aan London Business School (rechts), waar hij tot 2012 aan verbonden bleef.

In het artikel uit 1996 hebben ze het beiden niet alleen voor het eerst ooit over het beeld dat je als werkgever wil oproepen in de hoofden van je (potentiële) werknemers, ze leggen daarbij ook de eerste theoretische principes uit, waarbij ze eigenlijk voor het eerst de wereld van HR en marketing bij elkaar proberen te brengen. Dat gaat nog op een vrij rudimentaire manier, zoals bovenstaande afbeelding laat zien. Maar wie het artikel nu leest, ziet dat veel van de ideeën erin nog steeds overeind staan, en nog verrassend actueel zijn.

Al sinds 1990

Toegegeven, helemaal als de aartsvader van het begrip employer branding kan Ambler niet worden beschouwd. Het was Barrow die er al in 1990 over sprak, op de toenmalige Britse CIPD-conferentie. Maar het was wel Ambler die in 1995 het eerste wetenschappelijke ernaar startte, door 2 MBA-studenten (Christian Ingerslev en Andrew Wiseman) het HR- en marketingmanagement bij 27 toonaangevende werkgevers te laten interviewen, en de resultaten daarvan – plus een eerste definitie van employer branding – te publiceren in de Journal of Brand Management.

Zonder Tim Ambler zou de World Employer Branding Day misschien niet eens plaatsgevonden hebben.

In The Employer Brand, het standaardwerk dat Simon Barrow in 2005 samen met de latere Universum-directeur Richard Mosley schreef, komt Ambler er trouwens maar bekaaid vanaf, met slechts drie vermeldingen, waarvan eentje naar Amblers eigen boek Marketing and the Bottom Line. Maar het is niet overdreven gewaagd om te stellen dat zonder het werk van Tim Ambler de wereld van werkgeversmerken er echt nog wel anders uit had gezien, en een groot evenement als de nu ruim 700 bezoekers trekkende World Employer Branding Day misschien nog niet eens plaatsgevonden zou hebben. ‘We zijn hem veel verschuldigd bij het helpen oprichten van wat nu een gevestigde mondiale managementdiscipline is geworden’, schrijft Mosley nu dan ook.

‘Strategisch marketinginstrument’

In het artikel uit 1996 leggen Barrow en Ambler kort gezegd uit dat employer branding een ‘strategisch marketinginstrument’ is dat kan worden gebruikt om het beste talent aan te trekken en te behouden. Kort samengevat definieerden ze het concept als ‘het pakket functionele, economische en psychologische voordelen die een baan met zich meebrengt en die geïdentificeerd worden met het bedrijf dat de werknemer in dienst heeft’. Dus, zoals Barrow en Ambler stellen, kunnen we zeggen dat employer branding het proces is waarbij de bedrijfscultuur verandert om de werkomgeving positief en aantrekkelijk te maken en zo het beste talent aan te trekken en te behouden.

‘We zijn Tim Ambler veel verschuldigd bij het helpen oprichten van wat nu een gevestigde mondiale managementdiscipline is.’

Tim Ambler heeft eigenlijk zijn hele leven gewijd aan de effectiviteit van marketing. Hij stond lange tijd op de lijst van 100 meest invloedrijke figuren in de marketingwereld, en het Chartered Institute of Marketing noemde hem een van de top-50 marketing experts in de wereld. Hij studeerde wiskunde aan Oxford University en marketing aan MIT Sloan School of Management. Voordat hij naar de academische wereld overstapte, werkte Ambler 30 jaar in het bedrijfsleven, eerst als accountant, daarna pas als marketeer. Na zijn pensionering ontwikkelde hij zich ook nog eens als componist.

Meer weten?

Meer te weten te komen over employer branding? Van 9 tot 11 oktober is Amsterdam opnieuw het decor voor de groots opgezette World Employer Branding Day. Met dit jaar cases van onder meer McKinsey, Amazon, Coca-Cola, DHL Group, Merlin Entertainment, PwC en McCain. Met de promocode werf krijg je 100 euro korting per persoon.

World Employer Branding Day

Zelf iemand nomineren?

Iemand nomineren voor de Employer Brand Leader of the Year awards van dit jaar? Dat kan! Tot 27 september kun je iemand aandragen voor de prestigieuze Indeed International Employer Branding Summit op 10 oktober. Wie vind jij dat deze prijs dit jaar verdient?

Nominate now

Lees ook

Plots sterke daling te zien in aanbod vaste contracten

Het vaste contract bezig aan een opmars, zoals nu.nl onlangs schreef, op basis van cijfers van statistiekbureau CBS? Dat leek inderdaad lange tijd het geval. Maar nieuwe cijfers van Jobdigger laten juist recent iets héél anders zien. Na de piek van het aantal vacatures met een aangeboden vaste aanstelling in mei dit jaar is volgens hen namelijk ineens een scherpe daling te zien. Werden in mei dit jaar nog 136.000 vaste contracten aangeboden, inmiddels is dat gedaald tot minder dan 80.000 per maand, ongeveer de helft minder dan begin dit jaar.

Zou het de veranderende arbeidsmarkt in zijn geheel zijn? Of zou het iets te maken hebben met een op de rem trappende overheid, van oudsher de meest genereuze uitdeler van vaste contracten? Anyway, de trend lijkt duidelijk gekeerd. Waar het aantal werknemers met een vast dienstverband volgens het CBS al sinds 2015 alleen maar aan het stijgen is, wijst veel erop dat ze binnenkort wel eens andere geluiden zullen moeten gaan communiceren.

Top 10 functies voor vast contract

Welke aangeboden functies gaan het meest samen met een vast dienstverband? Hier blijken vooral logistieke functies als vrachtwagenchauffeur en magazijnmedewerker goed te scoren. Maar ook in andere beroepen komen nog veel vacatures met aangeboden vaste contracten voor. De top 10 functies is overigens gebaseerd op de eigen JDCO-classificatie van Jobdigger, een classificatie die de functies gedetailleerder beschrijft dan de meer algemene ISCO-classificatie.

Is het verstandig dat in deze functies veel vaste contracten worden aangeboden? Zeker. Uit een analyse van data van Intelligence Group blijkt het vaste contract namelijk zowel bij de magazijnmedewerker als de vrachtwagenchauffeur in de top-3 van pullfactoren te staan, naast een goed salaris en werksfeer. De vrachtwagenchauffeur die op zoek is naar een (andere) baan zal hier dus waarschijnlijk zeker gevoelig voor zijn als hij of zij deze arbeidsvoorwaarde in een vacature tegenkomt.

Vaakst vaste contracten voor mbo’ers

Ingezoomd naar opleidingsniveau is te zien dat meer dan de helft van de vacatures met aangeboden vaste contracten een mbo-opleiding vraagt. Iets meer dan een kwart van de vacatures vraagt een hbo-opleiding en slechts 4% een afgeronde wo-opleiding. Het vaste contract is dus vooral in trek bij de praktische beroepen, wat aansluit bij de eerdere top-10 met functies waarbij organisaties vaste contracten aanbieden.

Lees ook