Advertorial: plaats 1 extra kandidaat per maand

Effectief gebruikmaken van je LinkedIn Recruiter Seat

LinkedIn Recruiter is een allesomvattend wervingsplatform waarop recruiters kandidaten kunnen vinden, benaderen en beheren.

Stap in de wereld van grenzeloze mogelijkheden met de Training LinkedIn Recruiter. Tijdens deze training onthullen we de geheimen van dit krachtige hulpmiddel en laten we zien waarom het de sleutel is tot het aantrekken van het allerbeste talent.

Ontdek hoe het optimale gebruik van LinkedIn Recruiter jouw wervingsinspanningen naar ongekende hoogten kan tillen, resulterend in een verbeterd recruitmentproces en het aantrekken van de meest gekwalificeerde kandidaten voor jouw organisatie. Klaar om je sourcingvaardigheden te transformeren en het maximale uit LinkedIn Recruiter te halen?

Deze training bestaat uit een fysieke bijeenkomst en een online terugkomsessie. De datum van de terugkomsessie wordt met de deelnemers en docent afgestemd.

Programma

De Training LinkedIn Recruiter is een samenwerking tussen de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en Talentmapper. Deze training biedt een boeiend programma dat je volledig onderdompelt in de wereld van LinkedIn.

Je leert onder andere hoe je vacatures kunt plaatsen op LinkedIn, welke geavanceerde zoekfuncties en filters LinkedIn Recruiter Seat heeft, welke benaderingstechnieken en -tactieken je kunt gebruiken en hoe je rapportages kunt uitdraaien vanuit LinkedIn Recruiter.

Het wordt een interactieve training waarbij de deelnemers zelf actief aan de slag gaan.

Na het volgen van de Training LinkedIn Recruiter:

  • Ken je de ins & outs van LinkedIn Recruiter
  • Kun je effectief vacatures plaatsen op LinkedIn
  • Kun je (geavanceerde) zoekfuncties gebruiken om de beste kandidaten te vinden
  • Kun je effectieve benaderingsberichten opstellen
  • Kun je effectief talentpools bouwen in LinkedIn Recruiter
  • Kun je rapporteren vanuit LinkedIn Recruiter

Belangrijkste informatie op een rij:

Datum: 27 mei 2024

Tijd: 10:00- 14:30 uur

Locatie: Weena 200, Toren C, derde etage
3012 NJ, Rotterdam

Investering: €599,- excl. btw

Docent: Bjarne Vijfvinkel

 

Ja, ik wil graag meer weten

Koplopers in Recruitment & AI gezocht! [ADV]

Koplopers in Recruitment & AI gezocht! 

Werf& en RecruitAgent.ai starten 16 februari met het eerste recruitment & AI pilot programma van Nederland. Hierin gaan we nieuwe features en AI testen om de recruitment productiviteit te verhogen en succesvoller te zijn in het benaderen, werven en selecteren van talent.

Wat gaan we doen?

  • Meerdere kennisdelings- en interactieve workshops op AI Friday, op het Weena in Rotterdam, incl. lunch & inspirerende sprekers

  • Testen en gebruik maken van nieuwe tools zoals RecruitAgent.ai, Bard, MidJourney, Dall-e, Opus, Pika.art en vele andere

Wij vragen:

  • Actieve deelname, bereidheid om samen te werken en plezier

  • Tijd om écht te testen en te ontdekken

  • Klein budget om te investeren in AI-tooling om te testen

Deelnemen?
Schrijf je dan in (samen met collega’s) voor het introductie webinar: woensdag 07 februari, van 12:00 tot 12:45, met behulp van deze link.

De eerste digitale aftrap is op vrijdag 16 februari tussen 12:00 en 13:30
De eerste AI Friday staat gepland op vrijdag 23 februari vanaf 12:00

Tot dan!

Staff Capital: ‘We vertalen Haagse ontwikkelingen naar goede businessmodellen’

Als Ronald Wichems terugkijkt op 2023, ziet hij een jaar waarin zijn sector zich opnieuw moest aanpassen aan veranderende regelgeving. Wéér, want dat was de jaren ervoor eigenlijk anders. Niet dat al die ingrepen de Sales Director van de Deventer HR-expert Staff Capital een doorn in het oog waren – integendeel zelfs.

De regels van het nieuw te vormen kabinet ziet hij met plezier tegemoet – hoe die er dan ook uitzien.

‘Ik merk dat wij voorop lopen in het interpreteren van wetswijzigingen, we kunnen bedrijven kortom helpen om er optimaal op in te spelen’, vertelt hij. ‘In andere woorden: we vertalen ontwikkelingen uit Den Haag naar goede businessmodellen.’ Dat het nieuw te vormen kabinet straks ook met nieuwe regels komt, ziet Wichems dan ook logischerwijs met plezier tegemoet – hoe die regels er dan ook uit komen te zien.

Van verloner naar fullservice

Als veranderingen worden aangekondigd, volgt Wichems vooral het nieuws over payrolling en flexibele arbeid aandachtig – dat zijn tenslotte de frontiers waarop Staff Capital actief is. Met het oog op de toekomst zette zijn organisatie het afgelopen jaar al belangrijke stappen op beide velden, vertelt hij. ‘We hebben bijvoorbeeld onze payrolling-processen volledig gedigitaliseerd, waardoor we nu nóg beter in staat zijn om grote volumes aan uren te verlonen.’ Maar goed ook, zo bleek later in het jaar: Staff Capital zag de vraag naar zijn verloningsdiensten flink toenemen.

Dat het de organisatie juist in payrolling voor de wind gaat, is natuurlijk niet vreemd – op dat vlak heeft het ook de meeste ervaring. Met ruim 250 klanten, vooral in het mkb, en meer dan 11.500 ingeschreven payrollmedewerkers is Staff Capital uitgegroeid tot een van de grotere HR-specialisten van Nederland. Het bedrijf begon in 2002 onder de naam ‘Payroll Select’, en streek na een aantal overnames neer aan het water in Deventer, waar Staff Capital zich steeds meer omvormde tot ontwikkelaar van eigen HR-tech-oplossingen. Het heeft nu een team in huis dat bijvoorbeeld zelf platformen, websites en producten ontwikkelt en beheert, allemaal gericht op de werving, selectie en inzet van (vooral flexibel) personeel.

Het is een transformatie die volgens Wichems nooit af is. Toch gaat het de onderneming óók in haar geadopteerde veld inmiddels van een leien dakje: haar nieuwe online platform, Flexplein, inmiddels hét grootste netwerk van zelfstandig werkende uitzendondernemers in Nederland, bracht afgelopen jaar klanten als Coca-Cola en Jumbo binnen. ‘Die samenwerkingen kunnen aangaan maakte me in 2023 het meest trots’, aldus Wichems.

Potentieel alom

Met de lancering van Flexplein heeft Staff Capital een platform in handen dat werkgevers direct met uitzenders in contact brengt. Zo is eerstgenoemde groep nooit meer afhankelijk van uitsluitend de preferred uitzenders met wie het werkt. Tegelijkertijd kan laatstgenoemde groep zaken doen met meer werkgevers dan alleen partijen met wie al een bestaande band is. ‘Flexplein vormt, in combinatie met de progressie die we dit jaar in de payrolling boekte, een enorm groeipotentieel voor ons’, laat Wichems optekenen. ‘We gaan vast lessen leren van klanten als Coca-Cola en Jumbo – het is zaak om op basis van die lessen nóg verder te komen.’

Een derde ontwikkeling die Wichems in de gaten houdt, is die van kunstmatige intelligentie – daarin is hij natuurlijk niet de enige. ‘In 2023 hebben we met name van A.I. geprofiteerd in onze recruitment- en marketing-hub’, vertelt hij. ‘Vanuit ons merk RPO Staffing, één van de drie labels die zich onder de paraplu van Staff Capital bevindt, werven we enorme hoeveelheden call center-agents. In dat proces heeft het gebruikmaken van kunstmatige intelligentie voor een grote versnelling gezorgd – de toepassingen ervan lijken vooralsnog eindeloos. Daar hopen we in 2024 nog veel verder van te profiteren.’

Meer lezen?

Dit verhaal is afkomstig uit het 180 pagina’s dikke Werf& Jaarboek, dat deze maand is verschenen. Een gratis (digitaal) exemplaar ontvangen? Vraag het hier aan!

Jaarboek

rondetafelsessie

Eindejaarsactie Giant: nu nog meer doelgroepanalyses! [ADV]

Stel, je bent op zoek naar een logistiek manager. Giant laat zien dat deze doelgroep extreem schaars is op de arbeidsmarkt, wat waarschijnlijk geen verrassing is. Maar wist je ook al dat de doelgroep bestaat uit 20.300 personen. dat 14% van deze doelgroep het afgelopen jaar van baan is veranderd (gemiddeld blijft men dus 7 jaar op een functie zitten), en dat dit onder het landelijke gemiddelde van 17% ligt? Anders gezegd, de doelgroep is loyaler dan de gemiddelde beroepsbevolking. Het is een veelgevraagde doelgroep, wat onder andere blijkt uit de hoge benaderfrequentie van 60%, wat boven het landelijke gemiddelde van 40% ligt. Elk kwartaal wordt 60 procent minimaal één keer actief gehunt.

Hoe trek je deze doelgroep aan?

Een goed salaris staat als nummer één van de belangrijkste pullfactoren, wat natuurlijk geen verrassing is. Maar welk salaris moet je bieden? Een junior verdient gemiddeld 3.180 euro in deze functie, een medior 3.990 euro en een senior 4.470 euro. Maar er zijn ook uitschieters naar boven en onder en uiteraard zijn er regionale verschillen. Deze cijfers zijn afgeleid van vacatureteksten die online staan en bieden daardoor een goed beeld van wat andere partijen voor deze functies bieden.

43% van de logistiek managers geeft aan een vast contract belangrijk te vinden.

Daarnaast vindt deze groep een vast contract erg belangrijk; 43% van de logistiek managers geeft aan een vast contract belangrijk te vinden. Hiermee behaalt deze factor de tweede plaats. Gevolgd door de inhoud van het werk en de werksfeer. Belangrijke arbeidsvoorwaarden zijn flexibele werktijden en de mogelijkheid om thuis te werken. Wat kun je hiermee doen? Als je in deze punten kunt voorzien, is het verstandig om deze goed in je vacaturetekst te benoemen. De juiste doelgroep voelt zich hierdoor aangesproken en zal eerder enthousiast worden van de functie en dus reageren.

Giant scherm

Hoe bereik je deze doelgroep?

Je hebt een sterke vacaturetekst, maar wat nu? Het is belangrijk om te weten waar je doelgroep zich bevindt, zodat je jouw vacature goed zichtbaar kunt maken op deze platforms. De meest genoemde vacaturesites in de zoektocht naar een nieuwe baan als logistiek manager zijn Indeed en LinkedIn. Favoriete apps van deze doelgroep zijn Instagram en Facebook, dus het is verstandig om op deze kanalen actief te zijn. WhatsApp staat op nummer drie; is jouw organisatie al goed bereikbaar via WhatsApp?

Giant dashboard

Eindejaarsactie

Dit en nog veel meer informatie kun je vinden in het dashboard Giant. Ben je geïnteresseerd in dergelijke gegevens over jouw doelgroep? Profiteer dan van onze aantrekkelijke eindejaarsactie: krijg 10+5 gratis doelgroepanalyses voor slechts 3.000 euro.

Meer informatie en aanmelden 

Banner

Advertorial: Internationale recruitmenttop komt naar Amsterdam

In een wereld die snel verandert, is kennis je waardevolste wapen. Als je aan de top van het recruitment-vakgebied wilt blijven, is er geen betere plek om dat te doen dan de Talent Intelligence Conference in Hoofddorp, op 27 en 28 september. Keuzes maken op basis van data, dat staat centraal op deze conference. Wat kun je deze twee dagen verwachten? Masterclasses, casestudies, inspirerende presentaties, netwerkmogelijkheden en avondeten op een rooftopbar in hartje Amsterdam.

Sprekers zijn onder andere:

Toby Culshaw: Als oprichter van het Talent Intelligence Collective en Talent Intelligence Leader bij Amazon brengt Toby een schat mee aan ervaring en inzichten uit de Talent Intelligence industrie.

Sophia Lang (PayPal): Als hoofd Talent Intelligence bij PayPal, een van de wereldleiders in online betalingsoplossingen, biedt Sophia een unieke kijk op hoe technologie en talent samenkomen. Haar inzichten over hoe PayPal de uitdagingen in de wereld van fintech aangaat en tegelijkertijd toptalent aantrekt, zijn onmisbaar.

Simone Dooley (Booking.com): Na jarenlang talentstrategieën te hebben geformuleerd voor topbedrijven zoals Google, deelt Simone haar visie en ervaring als Global Talent Intelligence Lead bij Booking.com.

logo's bedrijven

Naast deze toonaangevende stemmen in de recruitmentbranche, krijg je ook toegang tot masterclasses en netwerkmogelijkheden die je blik op de toekomst van talent intelligence zullen vernieuwen. Dit is dé gelegenheid om te leren van de besten, je netwerk uit te breiden en je carrière een boost te geven.

Zorg dat je erbij bent en blijf de concurrentie een stap voor en koop je tickets via de volgende link.

Talent Intelligence

Advertorial ‘Workshop succesvolle onboarding start bij werving’

Management van verwachtingen: succesvolle onboarding start bij werving

Het aannemen van nieuwe medewerkers is een cruciale stap in het opbouwen van een sterk team. Het begint allemaal bij de werving en selectie: het aantrekken van de juiste kandidaten en het duidelijk communiceren van de verwachtingen. Het is van essentieel belang dat de verwachtingen van zowel de organisatie als de kandidaat goed op elkaar zijn afgestemd. Bij kandidaten ontstaan verwachtingen, welke soms (te) hooggespannen zijn. Na binnenkomst kan dat zorgen voor teleurstellingen en dat wil je natuurlijk voorkomen. Tijdens de workshop ‘Management van verwachtingen: succesvolle onboarding start bij werving’ delen we praktische tips om verwachtingsmanagement tijdens het wervingsproces effectief aan te pakken. Daarnaast ontvang je waardevolle inzichten en handvatten om de kwaliteit van je wervings- en onboardingsproces te verbeteren. Samen zorgen we ervoor dat jouw team vanaf dag één gemotiveerd en goed geïnformeerd aan de slag gaat, wat zal leiden tot een hogere betrokkenheid, productiviteit en retentie binnen jouw organisatie.

Tijdens de workshop staan de volgende vragen centraal:

  • Hoe zorg je ervoor dat kandidaten enthousiast starten en gemotiveerd blijven tijdens je onboarding?
  • Wat betekent dat voor je werving?

Programma

De Workshop Succesvolle onboarding start bij werving, georganiseerd door de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, biedt een boeiend programma waarbij alle belangrijke facetten rondom het aannemen van nieuw talent aanbod komt. Wat kun je verwachten tijdens de workshop?

Het programma begint met een hartelijk welkom en een leuke kennismaking, waarbij we de gelegenheid krijgen om elkaar beter te leren kennen. Vervolgens staan we stil bij waarom verwachtingsmanagement zo cruciaal is in het wervingsproces. We delen relevante cijfers om je inzicht te geven in de impact van goed verwachtingsmanagement. Samen zullen we onderzoeken hoe je de juiste verwachtingen bij kandidaten kunt creëren en invullen. Daarna verkennen we het belang van pre-boarding, onboarding en offboarding binnen het wervingsproces. We staan stil bij de duur van deze fasen en illustreren ze met voorbeelden van succesvolle onboarding. Een kandidaatgerichte aanpak staat centraal in het volgende onderdeel. We behandelen wat mensen motiveert in hun werk en welke behoeftes ze hebben. Je leert hoe je je wervingsproces kunt afstemmen op de kandidaten en hun individuele wensen. Vervolgens bespreken we waarom duurzame motivatie essentieel is voor het behoud van kandidaten op lange termijn. We onderzoeken hoe je de intrinsieke motivatie en individuele behoeftes centraal kunt stellen tijdens de werving en onboarding. Na veel inspiratie is het tijd voor actie! Tijdens de werksessie ga je zelf aan de slag met waardevolle tips om de kwaliteit van je wervings- en onboardingsproces te verbeteren. We sluiten de workshop af met een vragenronde. 

Na het volgen van de workshop:

  • Weet je realistische verwachtingen te creëren en open communicatie te bevorderen
  • Is de kwaliteit van je medewerkers verhoogd
  • Weet je hoe je de intrinsieke motivatie van een kandidaat centraal stelt
  • Begrijp je het belang van verwachtingsmanagement in het wervingsproces
  • Kun je achterhalen wat de behoeftes van jouw kandidaten zijn
  • Ga je naar huis met tips en tricks om je wervings- en onboardingsproces te verbeteren
  • Begrijp je waarom pre-boarding, onboarding en offboarding zo belangrijk is

Belangrijkste informatie op een rij:

Datum: 30 oktober 2023

Tijd: 13:00 – 17:00

Locatie: Goudsesingel 80, 3011 KD Rotterdam

Investering: €599,-

Docent: Ardienne Verhoeven

Actie: Tot en met 31 augustus 2023 heeft de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie een speciale actie, waarbij je 50% korting ontvangt op de tweede opleiding. Lees hier meer over de actie. 

Heb je vragen over de workshop? Neem dan contact op met de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie via 088 730 28 88 of het e-mailadres info@arbeidsmarktcommunicatie.eu.

Lees hier meer over de workshop

 

Advertorial Dubbel zoveel leren!

Ontdek, leer en vier de zomer!

Dompel jezelf deze zomer onder in een zee van kennis en leer dubbel zo veel. Of je dat nu doet vanuit je strandstoel met een e-learning of gezellig op locatie met jouw vakgenoten en een heerlijk ijsje, het is allemaal mogelijk!

Dubbel leuke zomer!

Bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie heb jij deze zomer dubbel zoveel mogelijkheden om jouw kennis op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, recruitment of mobiliteit te verrijken. Met de speciale zomeractie ontvang je 50% korting op de tweede opleiding met de code DUBBEL. Je kunt zelf twee cursussen volgen of samen met een van jouw collega’s de uitdaging aangaan. Maak van deze vakantieperiode een tijd van groei!

Bekijk nu alle trainingen en schrijf je in!

Bekijk alle trainingen hier

Let op! Er gelden een aantal voorwaarden:

  • Deze actie loopt tot en met 31 augustus 2023
  • De korting wordt verrekend op de goedkoopste opleiding
  • Deze actie is niet geldig in combinatie met andere acties
  • Niet mogelijk met terugwerkende kracht
  • Korting wordt verwerkt op de factuur

Vragen?

Heb je vragen over de actie of wil je weten welke opleiding het beste past bij jouw eigen leerbehoefte of dat van jouw collega’s? Neem dan contact op met de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie via 088 730 28 88 of het e-mailadres info@arbeidsmarktcommunicatie.eu.

 

Advertorial ‘Van leren naar dansen: een zomer vol kansen!’

Ontdek leer en vier de zomer! De zomer is het perfecte moment om nieuwe dingen te leren en daarom heeft de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie een speciale actie voor jou in petto.

Ontdek, leer en vier de zomer

Het weer wordt mooier, de dagen langer en de zomervakantie staat te trappelen voor de deur. Vakantietijd; een heerlijk moment om te ontspannen van de drukke dagen. Maar wist je dat de zomer het perfecte moment is om nieuwe dingen te leren? Juist in deze periode kun je je brein prikkelen en nieuwe vaardigheden opdoen, zodat je in september vol frisse energie en nieuwe ideeën aan de slag kunt gaan.

Een zomer vol kansen!

Speciaal om het leren in de zomer te stimuleren heeft de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie een leuke actie voor jou in petto. Wanneer je je inschrijft voor een van onze trainingen die in juni van start gaan, ontvang je een gratis ticket ter waarde van € 249,- voor het onvergetelijke Festival Recruitment in de Zon op vrijdag 15 september. Gebruik hiervoor bij aanmelding voor een training de code: Werf&Festival

Tijdens het Festival Recruitment in de Zon schaaf je niet alleen jouw kennis bij over uiteenlopende onderwerpen zoals Diversiteit & Inclusie, DISC drijfveren voor recruiters, skills en AI, het belooft vooral een dag vol gezelligheid te worden.

De volgende trainingen doen mee met deze actie:

  • Tweedaagse Recruitment Marketing & Automation
    Recruitment Marketing & Automation is de meest ideale combinatie tussen inbound arbeidsmarktcommunicatie, recruitment tech, data en sourcing. Leer kandidaten te verleiden, een relatie op te bouwen en op het juiste moment te benaderen.
  • Leergang Strategisch Recruitment
    In deze opleiding voor ervaren recruiters word je verder opgeleid als vakvolwassen recruiter waardoor je een sterke gesprekspartner wordt voor het management, de ontwikkelingen van recruitment kent en het vak beheerst.
  • Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie
    Je arbeidsmarktcommunicatie naar een hoger plan tillen? Update je kennis én ga aan de slag met jouw eigen arbeidsmarktcommunicatie voor jouw eigen organisatie tijdens de Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie.

Meer informatie over de opleidingen vind je via deze link. 

Er gelden een aantal voorwaarden:

  • Deze actie is niet gelding in combinatie met andere acties
  • Niet mogelijk met terugwerkende kracht

Vragen?

Heb je vragen over de actie of wil je weten welke opleiding het beste past bij jouw eigen leerbehoefte of dat van jouw collega’s? Neem dan contact op met de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie via 088 730 28 88 of het e-mailadres info@arbeidsmarktcommunicatie.eu.

 

Zo wil adviesbureau Birch via arbeidsmarktdata zijn maatschappelijke impact vergroten

‘Hoe kunnen we kennis beter laten circuleren? En hoe zorgen we dat deze kennis, van onder andere de arbeidsmarkt, terecht komt bij bedrijven?’ Met deze vraag houdt onderzoeks- en adviesbureau Birch zich bezig, sinds de oprichting in 2011. Sinds die tijd groeide Birch uit tot een bedrijf dat actief is van van Zeeuws-Vlaanderen tot Noord-Holland, en daar steeds meer impact kan maken op het gebied van innovatie en de kenniseconomie.

‘Kun je uit vacaturedata veranderingen in skills halen?’

Erdem Bagir

Dat gebeurt niet alleen op basis van een goed luisterend oor, maar ook steeds meer op data, zoals die van Jobdigger. In 2015 kwamen de Birch-adviseurs voor het eerst in aanraking met dit bedrijf, toen het zich ging bezighouden met vragen als ‘Kun je uit vacaturedata veranderingen in skills halen?’ en ‘Waar op de arbeidsmarkt is er een tekort – of juist een overvloed aan skills?’ Een paar jaar later werd de samenwerking weer nieuw leven ingeblazen, toen de universiteiten van Utrecht en Tilburg samen met Birch gingen onderzoeken hoe regio’s reageerden op de coronacrisis.

Vernieuwing

En zo is het gekomen dat Jobdigger sinds 2020 op maat gemaakte datafeeds aan Birch levert waarmee het adviesbureau vervolgens, gecombineerd met andere bronnen, grondige analyses kan uitvoeren en daarna passende adviezen kan geven. ‘De samenwerking bevalt goed; samen kijken we bij ieder project naar wat nodig én mogelijk is’, aldus consultant Erdem Bagir. Soms gaat het daarbij om onderzoek dat nogal experimenteel van aard is. ‘Niet alleen wát we onderzoeken gaat vaak over vernieuwing, ook de manier waaróp we dit doen’, laat managing partner Jan Peter van den Toren weten. ‘Daar past het gebruik van arbeidsmarktdata goed bij.’

De onderzoeken van Birch lopen ver uiteen, bijvoorbeeld van analyseren hoe een gemeente haar omgeving aantrekkelijker kan maken voor bewoners en bedrijven, tot advies over hoe bedrijven nieuwe medewerkers met de juiste skills en vaardigheden kunnen vinden. Vanuit de samenwerking met Tilburg University studeren regelmatig ook studenten af op vragen die Birch aanlevert. Zo brengt Van der Toren in zijn rol als ‘Professor of Practice’ aan de universiteit vragen vanuit de regio naar de universiteit. Meerdere studenten hebben de afgelopen periode zo hun thesis geschreven door gebruik te maken van arbeidsmarktdata.

Verklappen vacatures digitalisering?

Een voorbeeld daarvan is Mees van Veldhoven, student strategic management in Tilburg. Hij onderzocht voor Midpoint het effect van investeringen die bedrijven doen in digitalisering. Met de arbeidsmarktdata van Jobdigger onderzocht hij of je op basis van de vacatureteksten kunt zeggen hoe digitaal een bepaald bedrijf is. De student koppelde daarvoor de vacaturedata van Jobdigger aan bedrijfsinformatie uit ORBIS en company info. Hij keek eerst of woorden die te linken zijn aan digitalisering, zoals cloud, AI, BI en namen van programma’s en digitale skills, voorkomen in vacatureteksten.

Het effect van digitalisering blijkt groter als bedrijven zich bevinden in een kwalitatief ‘entrepreneurial ecosystem’.

Bedrijven zijn daar vervolgens op geclassificeerd en er werd bij ruim 400 bedrijven financieel-economische data opgehaald. Zo legde Van Veldhoven een link tussen digitalisering en financiële gezondheid. Het resultaat? Vrijwel alle bedrijven profiteren van digitalisering, maar grote bedrijven doen dit meer dan kleine bedrijven. En het effect van digitalisering op het bedrijfsresultaat is groter wanneer bedrijven zich bevinden in een kwalitatief goed ‘entrepreneurial ecosystem’. Dat is weer een aanbeveling voor regionale organisaties als Midpoint, waarvoor hij het onderzoek uitvoerde.

Dit verhaal verscheen eerder, in aangepaste vorm, op de website van Jobdigger.

Lees ook

Advertorial: Alles over een strategisch recruitmentplan

Alles over een strategisch recruitmentplan

In een strategisch recruitmentplan stippelt een organisatie een wervingsaanpak voor de komende jaren uit. Een bedrijf met zo’n plan gooit dus niet een vacature over de schutting wanneer een andere collega is gestopt. In plaats daarvan weet het te voorspellen wanneer nieuwe mensen nodig zijn, en kan het op dat moment uit een pool (die het door de jaren heen zorgvuldig gecreëerd heeft) interessante kandidaten halen.

Een strategisch recruitmentplan heeft ontzettend veel voordelen door het hele recruitmentproces, vanaf het moment dat een vacature vrij komt tot het moment van pre-/onboarding.

Ben jij benieuwd naar het effect van een strategisch recruitmentplan en waar je begint met het opstellen van zo’n plan? Download dan het document ‘Alles over een strategisch recruitmentplan’ door dit formulier in te vullen..

Leergang strategisch recruitment
Ben jij een ervaren recruiter en op zoek naar oplossingen voor grote wervingsproblemen? Dan helpen wij je graag met het bedenken van langdurige, duurzame en structurele oplossingen tijdens de Leergang Strategisch Recruitment met startdatum 19 juni.

 

 

Advertorial: ‘De Stand van Werven 2023’: Hoe zien de verwachtingen in het vak eruit?

De afgelopen jaren heeft de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie steeds meer dan 200 professionals op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment ondervraagd over hun verwachtingen voor het komende jaar. Uit deze enquêtes is elk jaar de zogeheten ‘Stand van Werven’ samengesteld.

Hoe werven werkgevers hun talent?

Ook in 2023 wordt dit onderzoek weer uitgevoerd. Doel ervan is om een totaalbeeld te krijgen van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment anno 2023. Welke trends en ontwikkelingen spelen er? Wat zijn de prioriteiten van de professionals in het vakgebied? Hoe werven werkgevers hun talent? Hoe effectief zijn de kanalen die ze daarvoor inzetten? Dit jaar zijn bovendien vragen toegevoegd over het gebruik van Artificial Intelligence. Zijn we als recruiters voorlopers? Of kijken we liever de kat uit de boom?

Maximaal 12 minuten invullen

De resultaten van het onderzoek zullen onder meer uitgebreid worden besproken op Werf&. Het onderzoek invullen kost maximaal 12 minuten en het levert ook de respondent wat op. Zo kan de vragenlijst mooi als checklist voor de recruiter dienen (‘Hebben we al onze prioriteiten voor dit jaar op orde?’). Daarnaast krijgen respondenten als dank voor hun deelname als eerste inzage in de resultaten en maken zij kans op mooie prijzen:

♦️ 3x opleidingsvoucher voor een (online) opleiding aan de Academie van Arbeidsmarktcommunicatie t.w.v. € 300,- (geldig t/m 31 december 2023)
♦️ 3x vrijkaart voor Werf& Live op 16 mei t.w.v. € 395,-
♦️ 3 x vrijkaart voor Festival Recruitment in de Zon t.w.v. € 295,-

Vul direct de vragenlijst in

Wil je meedoen aan het onderzoek? Vul dan direct de vragenlijst in. Wens je de resultaten van het onderzoek te ontvangen en wil je tevens kans maken op een van bovenstaande prijzen? Vul dan aan het einde van de vragenlijst jouw e-mailadres in. Het invullen van jouw e-mailadres is niet verplicht. Alle antwoorden worden anoniem verwerkt.

Doe direct mee met het onderzoek

 

De Stand van Werven 2021

Het onderzoek ‘De Stand van Werven 2021’ nog even terugkijken? Deze kan je hier downloaden.

Hoe Recruitment Backoffice flexibiliteit vindt binnen de grenzen van de regelgeving

Alleen aan de wet- en regelgeving voldoen? Het is voor een backoffice dienstverlener tegenwoordig echt niet meer voldoende, zo weet Daphne Bouw, manager van Recruitment Backoffice. Maar waarin kun je dan nog wel het verschil maken? Een interview.

> Waarom zijn jullie koploper als het gaat om wet- en regelgeving?

‘Vanuit de overheid wordt steeds strenger en meer gecontroleerd of partijen zich daadwerkelijk aan de regels houden. En de regels worden steeds uitgebreider. Daarom is het voor kleine partijen bijna niet meer mogelijk overal aan te voldoen. Op 1 januari 2025 gaat in Nederland de verplichte certificering voor alle uitleners van arbeidskrachten in. Voor de intermediairs met wie wij samenwerken wordt het daardoor nog belangrijker dat ze samenwerken met een solide en betrouwbare partij die ze op de hoogte houdt van veranderingen in de markt, die aan alle eisen voldoet én die een sparringpartner voor ze is van wie ze op aankunnen.’

> Hoe kun je als backoffice dienstverlener sparringpartner zijn? Regels zijn toch regels?

‘Regels zijn zeker regels en daar moeten we altijd aan voldoen. Maar niet alles is altijd zwart/wit. Er is freedom within the frame, er zijn soms meerdere oplossingen die uiteindelijk nagenoeg hetzelfde resultaat opleveren. Intermediairs lopen tegen veel meer zaken aan. Als zij een gesprek aangaan met een potentiële opdrachtgever vinden we het belangrijk dat ze goed beslagen ten ijs komen.’

‘Niet alles is altijd zwart/wit. Er is freedom within the frame, er zijn soms meerdere oplossingen.’

‘Doordat wij proactief onze intermediairs op de hoogte houden van veranderingen die eraan komen, kunnen zij dit al voorleggen bij hun opdrachtgevers. Daarnaast ondersteunen wij ze bij HR-vraagstukken, waarbij zij dezelfde dag nog antwoord krijgen. Daar waar kan bieden we meer dan één oplossing, zodat de intermediair kan kiezen welke oplossing het beste past bij de bedrijfsvoering. Wij zijn de strategisch HR-partner voor onze opdrachtgever. Een collega op afstand! Door onze persoonlijke benadering kennen wij onze intermediairs en de uitdagingen waar ze mee te maken hebben goed.’

> In de uitzendbranche wordt wel eens gesproken over de cowboys. De partijen die regels aan hun laars lappen of het niet zo nauw nemen.

‘Die vallen bij ons snel door de mand. We vinden het belangrijk om met gelijkgestemden te werken. Partijen die gaan voor goed werkgeverschap, plezier op het werk en met elkaar zo goed mogelijk werk afleveren waar iedereen baat bij heeft. Doordat we nauw samenwerken met onze intermediairs leren we elkaar ook goed kennen. Bij potentiële samenwerkingen kijken we wat voor partij het is, waar iemand voor staat en of dat aansluit. In een enkel geval voeren we een controle uit. Als we niet dezelfde kernwaardes hebben en de afstand te groot is om deze te overbruggen, kan het gebeuren dat we kiezen om de samenwerking niet aan te gaan.’

> Wat merkt een flexkracht van jullie inzet?

‘De overheid schroeft aardig aan de regels rondom flexkrachten. Je trekt als flexkracht dan ook regelmatig aan het kortste eind. Een goede backoffice dienstverlener die de boel op orde heeft bezit de benodigde keurmerken. De één volgt de ABU, de ander de NBBU, maar in de basis gaat het om dezelfde keurmerken.’

daphne bouw recruitment backoffice

‘Wat kun je dan naast het volgen van de regels specifiek voor de flexkrachten doen? Binnenkort hebben wij de audits voor de keurmerken, dit jaar hebben wij voor het eerst ook de audit voor het verstrekken van de perspectiefverklaring. Voorheen kwam een flexkracht zelden in aanmerking voor een hypotheek. Dit verandert met een perspectiefverklaring. Dit certificaat verkrijgen gaat natuurlijk niet zomaar, er zijn eisen waaraan je moet voldoen, maar het behoort straks wel tot de opties. Dit soort voordelen communiceren we dan ook proactief.’

> Welke processen zetten jullie in om ervoor te zorgen dat een flexkracht tevreden is?

‘Wij zorgen dat de flexkracht gebruik kan maken van een gebruiksvriendelijk en duidelijk portal via onze eigen app. Deze verbindt het backoffice pakket met het frontoffice systeem. Dit portal is zo ingericht dat het in de huisstijl is van de intermediair waarmee de flexkracht werkt. Dit zorgt voor herkenbaarheid. De flexkracht weet zo precies bij wie hij aan de bel moet trekken als er vragen zijn en is het feit dat Recruitment Backoffice erachter zit een detail.’

‘Doordat we onze intermediairs stuk voor stuk goed kennen denken wij aan mensen in plaats van aan resultaten en nummertjes.’

‘Doordat we onze intermediairs stuk voor stuk goed kennen denken wij aan mensen in plaats van aan resultaten en nummertjes. Dit geldt ook voor de flexkrachten. Zo verlonen we standaard 2 keer per week en wordt dit in de toekomst uitgebreid naar dagelijks verlonen. Ook is het mogelijk om een voorschot op je salaris te krijgen. Je zal net voor een vervelende financiële verrassing komen te staan, dan is het toch fijn dat je in gesprek kan over een oplossing? Zo denken we mee met de maatschappij.’

> En de zzp’ers?

‘Dat geldt ook voor de zzp’ers met wie we samenwerken. De zzp-facturen worden altijd binnen een week betaald. In de zzp-wereld wacht je normaal gesproken minimaal 14 dagen op je betaling. En wil je dit sneller ontvangen dan houden andere backoffice-partijen hiervoor 3 tot 5% in. Wij vinden dat de persoon die het werk doet ervoor betaald moet worden. Wij stellen ons dus flexibel op zonder dat je hier voor extra kosten komt te staan.’

‘Wij vinden dat de persoon die het werk doet ervoor betaald moet worden.’

‘Doordat wij een grotere partij zijn hebben wij de mogelijkheid om ons aan te sluiten bij een kredietverzekeraar. Onze facturen zijn verzekerd, wanneer een opdrachtgever niet betaalt kunnen we dit aanbieden ter incasso. Voor onze intermediairs zijn zulke verzekeringen niet haalbaar.

 > Dat klinkt alsof je verder gaat dan alleen meedenken met de financiën.

Ja, als flexkracht krijg je niet altijd dezelfde kansen als wanneer je vast in dienst bent. Wat eigenlijk vreemd is, want je doet hetzelfde werk als die collega’s. We bieden de flexkrachten dus bijvoorbeeld ook de kans om zich te ontwikkelen. Vanuit de overheid is er opleidingsbudget en zijn er allerlei andere potjes waarop je aanspraak kunt maken. Dit jaar zat er ook een taalbudget bij. Maar denk ook aan het STAP-budget. Wij vragen deze budgetten aan en benoemen deze mogelijkheden proactief naar onze intermediairs. Er zijn intermediairs die het zelf inzetten als promotie, wat natuurlijk hartstikke mooi is! Zo kunnen ze bij bepaalde functies een opleiding aanbieden. Denk hierbij aan VCA, een heftruckcertificaat en alle andere relevante opleidingen.’

‘Wij bewegen ons altijd tussen de 3 pijlers in de arbeidsmarkt: salaris, opleidingsmogelijkheden en werksfeer.’

‘Doordat wij die budgetten claimen en aanvragen scheelt dit de intermediairs werk en kunnen zij doen waar zij gelukkig van worden: het matchen van kandidaten aan opdrachtgevers. Wij bewegen ons altijd tussen de 3 pijlers in de arbeidsmarkt: salaris, opleidingsmogelijkheden en werksfeer.’

> Hoe heeft een backoffice dienstverlener invloed op de werksfeer?

‘Haha, ik kan me voorstellen dat je denkt dat we daar weinig invloed op hebben, maar toch kunnen we zeker bijdragen! Denk bijvoorbeeld aan ziekteverzuim. Onze consultants zoeken altijd naar de rode draad. Komt er relatief veel ziekteverzuim bij een bepaalde intermediair of opdrachtgever voor? Horen we bepaalde klachten vaker? Hoe komt dit? Hoe kan Recruitment Backoffice hier bijdragen aan een goede oplossing?’

‘We gaan niet alleen de gesprekken aan, maar bieden onze intermediairs ook workshops aan.’

‘We denken altijd mee en benaderen zulke dingen ook altijd proactief. We gaan niet alleen de gesprekken aan, maar bieden onze intermediairs ook workshops aan. Deze workshops gaan bijvoorbeeld over hoe om te gaan met ziekteverzuim, het verhogen van het werkplezier of de werksfeer of goed werkgeverschap. De input die wij hier geven aan onze klanten vertaalt zich door naar de eindgebruikers, zowel de flexkracht als de opdrachtgever in dit geval.’

> En dan?

‘Ook hierbij denken we aan mensen en niet aan nummertjes. Dat houdt in dat we soms ons verlies moeten nemen. Kort verzuim is zo’n onderwerp. Stel iemand zijn oma komt te overlijden, maar hij heeft nog maar 2 uur verlof opgebouwd. Dan kiezen wij er, in overleg met de intermediair, voor om die persoon gewoon de dag vrij te geven, de situatie is al verdrietig genoeg! Dit factureren we dan niet door aan onze klant, we nemen ons verlies als juridisch werkgever.’

‘In de backoffice wereld is een persoonlijke benadering zó belangrijk.’

‘In de backoffice wereld is een persoonlijke benadering zo belangrijk. En dan is er nog het verschil tussen zeggen of het daadwerkelijk doen! Wij kennen iedereen bij naam, weten wanneer mensen jarig zijn en wat er in de privésituatie speelt. Ons streven is om de beste backoffice dienstverlener te zijn, niet de grootste of goedkoopste. Met ons team zijn we constant aan het brainstormen: wat kunnen we doen om onze dienstverlening nog completer en beter te maken? Lekker werken, dat is onze winstbelofte. Deze houding hebben we niet alleen tegenover de intermediairs, maar ook de flexkrachten. Zijn mensen bijvoorbeeld langdurig ziek, dan bellen we, maken een praatje, sturen een bos bloemen en informeren of we ze ergens mee kunnen helpen. We hebben het wel over mensen, hè!

> Jullie stellen je dus eigenlijk op als verlengstuk van de intermediair, zodat deze zich kan onderscheiden.

‘Precies! De arbeidsmarkt is nu zo dat er meer vacatures dan werkzoekenden zijn, maar we weten dat dit in de toekomst weer de andere kant op slaat. Dus het is belangrijk voor de intermediairs om nu duurzame relaties op de te bouwen met opdrachtgevers om in slechtere tijden nog steeds de partij te zijn waarmee zij samenwerken. Dit doe je door kwaliteit te leveren, op de hoogte te zijn, mee te denken en de betrouwbare partij te zijn. Daarmee kunnen wij onze intermediairs heel goed helpen.’

Lees ook