Passieve of latente kandidaten bestaan echt niet meer. En vrijwel iedereen kijkt wel eens rond op een jobboard, of het gras aan de overkant niet toch toevallig groener is.
Ook toptalent dat allang aan het werk is, oriënteert zich nog steeds op de arbeidsmarkt. Dat is althans de conclusie die is te trekken uit een nieuw rapport van Indeed, de Talent Attraction Study, waarvoor de vacaturezoekmachine recent ruim 8.000 Amerikanen ondervroeg.
Sourcen is onzin
Het populaire geloof dat toptalent passief talent is, is volgens Indeed dan ook grote onzin. Volgens de site is bijna niemand meer ‘passief’ over zijn of haar loopbaan, en is vrijwel iedereen in meer of mindere mate actief op zoek of aan het rondkijken. Actief sourcen naar latente of passieve kandidaten? Indeed zegt dat hun onderzoek uitwijst dat het weggegooid geld is: goede mensen vinden je vacature zo ook wel en zullen ook echt wel reageren als ze het interessant vinden, aldus de zoekmachine.
90% onderneemt actie
Volgens het onderzoek heeft 90 procent van de mensen die het afgelopen jaar in een nieuwe baan zijn begonnen, in de zes maanden daaraan voorafgaand een actie ondernomen om die baan te vinden. Een beetje moeilijke manier om het te zeggen misschien, maar de conclusie is dat dus slechts een kleine minderheid direct benaderd is voor een nieuwe baan, zonder zelf actief rond te hebben gekeken.
Vooral online
Weinig verwonderlijk waarschijnlijk, maar die activiteiten vonden vooral online plaats. Dat betekent, met andere woorden: op jobsites, jobboards, en werkenbij-sites, aldus Indeed.
Een baan zoeken? Dat gaat alsmaar door
Volgens het Indeed-onderzoek zijn mensen vrijwel continu om zich heen aan het kijken.
- 71% zegt dat ze actief rondkijken of open zijn voor een nieuwe baan
- 58% zegt minstens 1 keer per maand naar een andere baan te kijken
- 65% van de mensen met een nieuwe baan kijkt binnen 3 maanden alweer rond naar een andere baan.
- Jongeren en hoger opgeleiden blijken relatief het meest rond te kijken naar een andere baan.
Zelf vinden geeft meer vertrouwen
Dat mensen zelf op zoek gaan naar nieuwe kansen heeft overigens ook een goede reden. De ondervraagden in het onderzoek geven namelijk aan dat ze meer vertrouwen hebben in banen die ze zelf hebben gevonden dan in de aanbiedingen die ze eventueel van een recruiter krijgen voorgeschoteld.
- 52% zegt te verwachten dat ze meer succes hebben in een baan die ze zelf hebben gevonden
- 64% zegt dat ze meer vertrouwen hebben dat de nieuwe werkgever bij hen past, als ze zelf hebben gesolliciteerd, in plaats van dat een recruiter met hen contact heeft gelegd.
Hier gaat het toptalent voor
Indeed heeft niet alleen werkenden en werkzoekenden ondervraagd, maar ook een groot aantal managers over wie ze zien als toptalent. Vervolgens is gekeken hoe dat toptalent zich gedraagt op de arbeidsmarkt. Daaruit concludeert de vacaturezoekmachine dat geld voor toptalent minder een driver is dan een goede werkomgeving, uitdagend werk en een betere werk/privébalans.
3 manieren om talent te werven
Volgens Indeed leidt het onderzoek dan ook tot 3 tips om meer talent te werven:
- Optimaliseer de ‘inbound sources’ om zo meer kwalitatieve kandidaten te bereiken
- Gebruik je employer brand zo goed mogelijk
- Zorg dat het toptalent geen drempels ervaart als ze bij jou willen solliciteren
Ad #1. Zet kanalen in die zij gebruiken
‘Om zoveel mogelijk toppresteerders te vinden, moet je de wervingskanalen inzetten die zij gebruiken: online jobsites, e-mailmeldingen en mobiel’, stelt de vacaturezoekmachine, natuurlijk niet gespeend van enig eigenbelang.
Ad #2. Zorg voor je employer brand
Toptalent zal eerder dan anderen een nieuwe baan accepteren als het hen meer uitdaging, een fijnere werkomgeving of een betere werk/privébalans oplevert. Het is dan ook verstandig om zulke factoren te benadrukken in je vacatures, je carrièresite en je wervingsproces.
Ad #3. Maak het hen makkelijk
Veel bedrijven werken eerst hard om getalenteerde sollicitanten te inspireren, om ze vervolgens af te schrikken tijdens het selectieproces, aldus Indeed. De site pleit er dan ook voor om het sollicitatieproces zo makkelijk, mobielvriendelijk en ongecompliceerd mogelijk te maken.