Gem. leestijd 2 min  136x gelezen

Top talent aantrekken (lessen uit ‘the valley’)

personal_branding_2Hoe trek je die toppers aan die iedereen wil? Hoe zorg je dat je ‘woest aantrekkelijk’ bent in een markt met moordende concurrentie. Dit artikel over een klein bedrijf dat top talent in Sillicon Valley aan weet te trekken van Google en Apple geeft een aantal interessante inzichten.

De lessen van ‘fivestars’ een relatief kleine IT start-up uit Sillicon Valley om woest aantrekkelijk te worden als werkgever. Ook voor veel gewild IT talent, ook zonder overbodig veel te betalen.

Wat is talent?

De eerste vraag die je moet beantwoorden is een lastige: wie is nu een talent. Onderaan het artikel staan een paar hele verstandige adviezen. Neem niet iemand aan op de ‘naam’ alleen. Ook niet als die naam Google of Apple is. Het zegt niets, of in ieder geval niet genoeg, over de kwaliteiten van die persoon.

Missie voor alles

Je missie is het belangrijkste. Niet het geld dat je ermee kan verdienen. Niet als bedrijf nog als persoon. Je missie staat op één. Die missie moet ook echt voor alles gaan. Daar moet je standvastig in zijn.

Je missie moet ook boven geld verdienen staan. Niet dat je failliet moet gaan, maar er zijn altijd keuzes tussen missie en geld. Die moeten dan niet naar geld gaan als dat niet per definitie nodig is om te overleven.

Cultuur

Het tweede is een specifieke cultuur hebben die je ook echt voedt. Een sterke cultuur werkt twee kanten op. Het trekt mensen aan, en stoot ze af. Een cultuur moet iets zijn waar mensen het ook mee ONEENS zijn. Een cultuur en waarden waar iedereen wel blij mee is, is geen cultuur. Als er geen mensen het oneens zijn met je cultuur, heb je geen sterke cultuur.

Kanalen

Gebruik de juiste kanalen. Klinkt logisch, maar als klein bedrijf in het grote geweld gaan zitten schiet niet op. Gebruik je kracht. Gebruik de banden met je personeel. Referrals zijn belangrijker dan ooit bij deze bedrijven. Stimuleer dat (en dat gaat een stuk verder dan ‘we hebben een bonus’).

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners