Gem. leestijd 2 min  3725x gelezen

Top 4 ergernissen van werkzoekenden

Top 4 ergernissen van werkzoekenden

De grootste ergernis van werkzoekenden tijdens het sollicitatieproces is als een werkgever niet reageert na een sollicitatie. 70 procent van de werkzoekenden ergert zich hieraan. Naast gebrek aan reactie valt ook een standaardpraatje van de recruiter niet in de smaak. 19 procent stoort zich hieraan.

Mooie praatjes

Dit blijkt uit online poll van Unique onder 2.139 respondenten. Aan organisaties die het werk mooier proberen te maken dan het in werkelijkheid is, ergeren zich een stuk minder werkzoekenden. 6 procent zegt zich hieraan te ergeren. De laatste ergernis in het lijstje is als een organisatie het cv van de kandidaat niet goed kent. Slechts 5 procent vindt dit vervelend.

Employer Brand

Solliciteren is vaak een lastige en tijdrovende klus. Veel werkzoekenden verdiepen zich bijvoorbeeld goed in de functie en het bedrijf en nemen de tijd om een goede motivatiebrief te schrijven. Natuurlijk verwachten zij daar ten minste een reactie op. Het sollicitatietraject kost organisaties echter ook veel tijd. Het komt regelmatig voor dat organisaties sollicitanten niet op de hoogte stellen van het verloop van het proces. Om het bedrijfsimago positief te houden is het een minimale effort om sollicitanten op zijn minst een bevestiging of afwijzing te sturen. Om maar niet te spreken van gewoon fatsoenlijk intermenselijk gedrag!

Hoe maak je van solliciteren een feestje?

Werf& 21 stond geheel in het teken van de Candidate Experience. Gasthoofdredacteur Bas van de Haterd gaf daarin een aantal tips hoe je van solliciteren een feestje kunt maken.

  • Mimiek zoveel mogelijk van de offline communicatie in je online communicatie
  • Het aantal bulletpoints met ‘wij vragen’ zou ongeveer gelijk moeten zijn aan dat van ‘wij bieden
  • Je eigen wervingssite is het centrum van je werving. Die moet een totaalervaring zijn. Dus niet of mooi of goede content of   gebruiksvriendelijk, maar hij moet mooi, inhoudelijk goed en   gebruiksvriendelijk zijn
  • Aanwezigheid op social media is niet genoeg, als je geen mankracht kan inzetten om ook (af en toe) vragen te beantwoorden kan je beter helemaal niet aanwezig zijn
  • Maak het de sollicitant makkelijk. Gebruik de beschikbare technologie, zoals tekstextractie en solliciteren via Linkedin, om het invoeren van gegevens zo makkelijk mogelijk te maken
  • Bedrijven die vanuit overheidswege meer dan de gebruikelijke informatie nodig hebben, zoals een BSN nummer en dergelijke, moeten zich afvragen of ze dat per se nodig hebben bij het eerste contact. Des te meer je meteen vraagt, des te minder mensen geneigd zijn dit te geven
  • Maak het menselijk. Gebruik altijd de naam van een persoon, onderteken altijd met een naam en probeer het zo persoonlijk mogelijk te houden

Lees het volledige artikel dat aan het interview ten grondslag lag. En in Werf& de kandidaat staat nog veel meer lezenswaardigs. Bestel het nummer in de shop of neem een abonnement.

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners