Gem. leestijd 5 min  978x gelezen

Waarom elke werkgever een eigen Tommie zou moeten hebben

Tommie Niessen, ook wel bekend als: ‘Tommie in de zorg’, is het prototype van een ambassadeur voor zijn branche. Hoe kun je als werkgever stimuleren dat ‘jouw’ mensen net zo enthousiast verhalen gaan delen over hun werk?

Waarom elke werkgever een eigen Tommie zou moeten hebben

Voor mij is de basis van alle employer branding en arbeidsmarktcommunicatie dat mensen enthousiast vertellen over hun werk. Natuurlijk komt er nog veel meer bij kijken, maar als dat enthousiasme ontbreekt, of als mensen het niet echt voelen, klopt het uiteindelijk niet. Daarover praat ik in aflevering 27 van podcast Hier is AMC met Tommie Niessen, ook wel bekend als: Tommie in de Zorg, en iemand die al jaren verhalen over zijn werk in de zorg met de buitenwereld deelt.

Tommie is voor mij hét voorbeeld van een ambassadeur van zijn werk. Samen praten we over wat hij zoal doet, en waarom hij het ooit is gaan doen. Ook bespreken we de zorg als branche. Wat komt hij daar tegen? En wat kan er nog gebeuren om het beeld over werken in de zorg te verbeteren? Daarna trekken we het breder dan alleen de zorg. Want elke werkgever kan wel enthousiaste ambassadeurs gebruiken. Welke tips heeft Tommie voor hen om dit mogelijk te maken?

Elke werkgever kan wel enthousiaste ambassadeurs gebruiken. Welke tips kan Tommie hiervoor geven?

We hadden elkaar voor het eerst gesproken voordat de coronacrisis in Nederland uitbarstte. Omdat het vreemd zou zijn nu een aflevering over de zorg te publiceren zónder over corona te praten, hebben we later nog een korte bijpraatsessie gehouden over de invloed van de coronacrisis op het beeld van werken in de zorg. Dat gesprek heb ik uiteindelijk vóór het oorspronkelijke gesprek geplakt.

Wie is Tommie in de Zorg?

Tommies motivatie ligt in zijn eigen ervaring. Uit een studiekeuzetest op de middelbare school kwam als top-3: de techniek, ‘iets‘ met tuinbouw en Defensie. Maar dat leek hem alle drie helemaal niks. Maar toen wist hij dus nog steeds niet wat hij dan wél moest gaan doen. ‘Waarom ga je niet in de zorg werken?’, vroeg zijn moeder daarop. In eerste instantie leek hem dit echter ook niks. Maar Tommie gaf het toch een kans. Er moest immers toch gewerkt worden. En de rest is history.

Tommie had in zijn hoofd dat je in de zorg alleen maar oude mensen moest wassen.

Dat Tommie nu zo veel vertelt over zijn werk, komt voort uit die ervaring. Voordat hij er begon, wist hij namelijk bijna niks over werken in de zorg. Hij had in zijn hoofd dat het saai was en dat je er alleen maar oude mensen moest wassen. Daarom wil hij nu vooral een realistisch beeld neerzetten van werken in de zorg. En daarmee ook een positief beeld creëren. Werken in de zorg vindt hij namelijk veel positiever dan hoe het (te) vaak wordt afgeschilderd. In elk geval positiever dan wat hij erover wist toen hij in de zorg terechtkwam. ‘Als ik dat beeld zelf had gehad, had ik misschien wel eerder voor de zorg gekozen.’

Van Facebook tot webshop

Inmiddels is Tommie een aantal jaar bezig. Hij heeft in die tijd al veel verhalen gemaakt. Begonnen met een Facebook-groep, uitgebreid met een zeer succesvol boek, video’s en Instagram. En sinds kort heeft Tommie ook een webshop, een eigen podcast en geeft hij workshops en lezingen. En het volgende boek is in de maak. Je vindt het allemaal op zijn site.

Tommie is een serieuze arbeidsmarkt-influencer. Maar het voelt nooit geforceerd.

Een serieuze arbeidsmarkt-influencer dus. Wat het voor mij bijzonder maakt, is dat ondanks de grote hoeveelheid ‘dingen’ het geen moment commercieel voelt. Dat komt omdat alles heel dicht bij de basis blijft, het blijft ‘echt’ voelen. Het wordt geen geforceerd merk, Tommie blijft helemaal zichzelf.

Niemand werd veel gelezen

Een van zijn meest gelezen verhalen is ‘Niemand’. Tommie vertelt dat hij zelf verrast was dat dat verhaal zo veel gelezen werd. ‘Want het is geen spectaculair verhaal. Het gaat over het wegbrengen van iemands urine naar de huisarts. Dat hoor ik eigenlijk niet te doen als wijkverpleegkundige. Maar deze vrouw had verder niemand, dus dat heb ik toch maar gedaan. Mijn leidinggevende sprak me daarop aan. Begrijpelijk van haar kant, maar ik zou het zo weer doen. Ik denk dat dat verhaal heel herkenbaar was voor alle mensen in de zorg.’

Ander mooi voorbeeld is bovenstaande video. Het werkplezier spat eraf. En het laat een kant van de ouderenzorg zien die je nergens anders ziet.

Niet alleen maar leuke dingen

Als het gaat over werken in de zorg, halen meestal vooral de negatieve onderwerpen de publiciteit. Denk aan: de werkdruk, de slechte betaling. ‘Dat raakte mij, want ik vond dat niet eerlijk’, zegt Tommie erover. ‘Werken in de zorg vond ik veel positiever dan het beeld dat ik in de media tegenkwam. Ik wilde de andere kant ook laten zien, zodat het totaalbeeld eerlijker werd. Want aan het eind van de dag overheersen bij mij toch de positieve kanten. Het is niet zo dat ik een positieveling ben die alleen maar leuke dingen opschrijft, maar het is meer de waarheid dan alleen de ellende die je in de krant leest. Vind ik zelf.’

‘Ik ben niet de zorg, ik ben vooral Tommie.’

Tommie is lang de enige niet (meer) die mooie verhalen vertelt over werken in de zorg. Denk bijvoorbeeld ook aan boeken van Elllen de Visser, Adam Kay, Sander de Hosson en Sarah Blom. Of aan mensen als Teun Toebes, Lien in de zorg of de ambassadeurs van het Amsterdam UMC of het VU MC. Maar het kan en moet eigenlijk nog beter. Want er zijn nog veel meer verhalen te vertellen. Al zegt Tommie er ook meteen bij: ‘Ik ben niet de zorg, ik ben vooral Tommie.’

Tips voor Tommies

Hoe kun je nou als werkgever stimuleren dat ‘jouw’ mensen ook enthousiast verhalen gaan delen over hun werk? Daar noemt hij een aantal handige tips voor:

  • Laat vooral mensen aan het woord die dat van zichzelf al leuk vinden. Overal zijn wel medewerkers die schrijven of video’s maken als hobby doen.
  • Geef mensen er tijd voor. Te vaak wordt verwacht dat mensen het helemaal naast hun baan doen, in hun eigen tijd. Maar als werkgever levert het je iets op, dus mag het ook iets kosten.
  • Bemoei je er niet te veel mee. Het is begrijpelijk dat de afdeling Communicatie wil meekijken wat wordt gepubliceerd. Maar wees daar voorzichtig mee. Want te veel logo’s in beeld of op de kleding, of te veel geredigeerd of geregisseerd, dat voelen lezers en kijkers direct. Dan is het niet meer echt.
  • Vertrouw je mensen. Geef hen ruimte. Leg hen niet te veel regels op. Dan wordt het niet leuk meer om te doen.

Nog meer voorbeelden

Tommie is misschien de bekendste geworden, maar hij is natuurlijk niet de enige bekende ambassadeur voor zijn branche. Voor de penitentiaire inrichtingen hebben we bijvoorbeeld bajesbroeder Rik en gevangeniszuster Sanne, voor de kinderopvang Rick in de kinderopvang, en voor de binnenvaart Liana Engibarjan. En zo zijn er vast nog veel meer.

Win een boek van Tommie, noem ons je favoriete ambassadeur.

Maar wie dat zijn? Daar zijn we samen naar op zoek. Dus: wie heeft er nog meer goede voorbeelden? Wat zijn jouw favoriete ambassadeurs? Laat het ons weten. Dat mag ook gerust iemand uit jouw eigen organisatie zijn. Stuur mij via LinkedIn een bericht wie jouw favoriete ambassadeur is en waarom. Onder de inzenders geven we 3 gesigneerde boeken van Tommie weg. En als we heel veel reacties krijgen, worden dat er meer dan 3…

Meer weten?

Benieuwd naar het hele gesprek? Bekijk en beluister hem hier. Alle andere afleveringen van de podcast ‘Hier is AMC’ vind je hier. Zo ook de recente aflevering waarin Geert-Jan Waasdorp (Intelligence Group), Lianne Toebes (LIDL) en Ronald van Schaik (Kaliber) de coronacrisis in relatie tot arbeidsmarktcommunicatie bespreken, vol met tips over hoe juist nu je employer branding te versterken.

Lees ook:

Marcel van der Quast

Marcel van der Quast is zelfstandig adviseur employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. Onder de naam WerkMerk denkt en doet hij mee bij werkgevers en in de keuken van arbeidsmarktcommunicatiebureaus. Ook maakt hij de podcast ‘Hier is AMC’, waarin hij interessante mensen in deze vakgebieden spreekt.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners