Het artikel gaat hieronder verder.
Hij ziet ze nog vaak. Van die ‘saaie informele corporate video’s die duizenden euro’s kosten en dan ergens op een intranet of op een YouTube-kanaal komen te staan, en daar dan een paar honderd views trekken.’ Helemaal de verkeerde aanpak, zegt Tom de Groot, oprichter van Agen-Z, een bureau gespecialiseerd in ‘Gen-Z Marketing & Consultancy, Short-Form Video (SFV) en Scroll-Stopping Content’. ‘Het is te gestileerd. Dat werkt niet meer. De medewerkers van morgen werf je niet op de manier van gisteren. Pak gewoon lekker je iPhone en ga daarmee filmen. Laat het echte zien, laat behind the scenes zien. Laat echte mensen zien. Ja, ik denk dat dat echt het allerbelangrijkste is.’
Tom de Groot was recent te gast in de podcast Werving van A tot Gen Z, waar hij onder meer vertelde over de kracht van vooral korte video. ‘Pakkende video’s die echt meteen de aandacht grijpen van mensen. Je zit te scrollen en opeens zie je zo’n video en daar word je ingezogen.’ Dat geldt trouwens niet alleen voor de jongste generaties, zegt hij. ‘Je ziet dat alle generaties meer gevoelig zijn voor korte pakkende content dan lange teksten. TikTok is steeds meer de manier waarop we content consumeren op verschillende platformen en dat gaat heel snel. We willen gewoon snel informatie tot ons nemen.’
Geen 40 jaar bij één baas meer
Het gaat in de podcast overigens niet alleen om video. Tom de Groot deelt ook inzichten over de veranderende werkcultuur die wordt beïnvloed door Gen Z, waarbij hij de nadruk legt op de noodzaak van emotionele intelligentie en vertrouwen van managers. ‘Ik denk dat Gen Z heel bewust is op wat ze leuk vinden, dus ze doen graag wat ze leuk vinden en daar gaan ze helemaal al in. En dingen die ze niet leuk vinden, dat willen ze zo min mogelijk doen. Dat zie je ook in banen. Dus ik denk dat het er veel meer naartoe gaat dat ze op projectmatige basis ergens gaan werken of voor verschillende werkgevers. Zo’n 40 jaar bij één werkgever, dat zie ik niet snel meer gebeuren.’
Hij ziet werkvloeren langzaam veranderen, ook mede dankzij Gen Z. ‘Kijk: eigenlijk sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog werken we al zoals we werken. En niets ontwikkelt zich zo lastig als de werkvloer. We hebben gewoon heel veel dingen met elkaar afgesproken, processen, rituelen, waar we gewoon heel lang aan vast blijven houden met elkaar. Er speelt altijd mee resistance to change. Ik denk dat we daarin pas echt een shift gaan zien als we ons meer gaan verdiepen in Gen Z.’
Ook op LinkedIn
En dat kan trouwens best op LinkedIn zijn. Volgens Tom de Groot is het een fabel dat Gen Z daar veel minder te vinden zou zijn dan andere generaties. Maar ook hier is authenticiteit en bewegend beeld belangrijk, benadrukt hij. ‘In de nieuwe LinkedIn short form video feed plaatsen we video’s die gewoon meer dan 100.000 views krijgen. En omdat het nieuw is, worden de early adopters die daar opspringen beloond door bereik.’
‘Ik heb nog nooit geklikt op een LinkedIn-ad. Echt, nog nooit.’
Maar laat het vooral niet op reclame lijken, zegt hij ook. ‘Niet voor niets wordt ook wel gezegd dat Gen Z de onbereikbare generatie is. Ze zijn min of meer allergisch voor alles wat lijkt op marketing.’ Zelf zegt hij bijvoorbeeld ook nog nooit te hebben geklikt op een LinkedIn-ad. ‘Echt, nog nooit.’ Slimmer is het volgens hem dan ook om in te zetten op je organische content. ‘En bijvoorbeeld als een post het heel goed doet, daar wat geld achter te zetten. Zodat het zich dan verder verspreidt.’
Lees ook
- Raymond de Looze (Double-OO): ‘Dat je manager op je deur hebt, maakt bij Gen Z totaal geen indruk’
- Ine Lubbers: ‘Hard werken is niet per se de basisstand waarin Generatie Z staat’
- Claudia van Dalen: ‘Werkgevers, vraag je jongste generatie eens wat meer om feedback’
- Dana Jiménez Herrera: ‘Werkgevers, stop met het onderwaarderen van ideeën’