Onze wereld is bereikbaarder dan ooit, maar de problemen worden steeds minder beheersbaar. We worden bedolven onder informatie waarvan we niet weten of die waar is en die te vaak leidt tot onzekerheid. De kracht van social media is zo groot dat 1 bericht iedereen per direct in de schijnwerpers kan plaatsen. Sprak Andy Warhol in 1968 nog over ‘In the future, everyone will be world-famous for 15 minutes’, nu kun je spreken over ‘everyone will be world-famous Ãn 15 minutes’.
De strijd tussen vrijheid van meningsuiting en gelijke behandeling is koorddansen op wetboeken.
Hoe extreem de uitspraak of het gedachtegoed ook, er is altijd wel iemand die het verder uitdraagt. ‘The long tail’ heeft niet alleen Amazon en Bol.com groot gemaakt, het vindt zijn weg ook op social media. Als de deler/zender voldoende traffic genereert wordt het vanzelf mainstream. De strijd tussen vrijheid van meningsuiting en gelijke behandeling (of inclusie) is koorddansen op wetboeken.
Tolerantie is succes
De geschiedenis laat zien dat landen en dynastieën die tolerant zijn, succesvol zijn. Pas wanneer ze intolerant worden, gaat het mis. Zo is het Romeinse Rijk uit elkaar gevallen nadat het christendom tot enige religie werd uitgeroepen. Daarvoor had iedere regio zijn eigen goden en religie. Nu gaat de kracht van tolerantie niet alleen op bij landen. Ook bedrijven en instanties die tolerant zijn, blijken succesvoller.
Om als bedrijf tolerant te zijn, heb je geen protocol nodig. Geen 5-stappenplan.
Zijn er bedrijven die tolerantie in de kernwaarden hebben opgenomen? Is dit een gemiste kans? Om als bedrijf tolerant te zijn, heb je geen protocol nodig. Geen 5-stappenplan. Tolerantie is gedrag. Tolerant zijn is verdragen. Verdragen dat andere meningen oké zijn zolang je niemand uitsluit.
Niet tolerant tegen intolerantie
Tolerante bedrijven zijn succesvol. Maar hoe word je als bedrijf dan tolerant? Twee belangrijke pijlers hierin zijn de directie en recruitment. De directie doet er goed aan tolerantie te stimuleren en intolerantie niet te accepteren. Waarbij het goede voorbeeld geven cruciaal is. Daarnaast zorg je dat iedereen die je aanneemt duidelijk gemaakt wordt dat men hier tolerant is. Vind je dat fijn, dan ben je welkom. En anders? Dan respecteren we jouw mening, maar zoeken we verder.
Over de auteur
Wim van den Nobelen is recruiter salarisadministratie bij Strictly People. Hij schrijft voor Werf& de ‘Wim op woensdag’. Op (bijna elke) woensdag vind je hier een blog, onderzoek of artikel van hem.