Recent werd ik gevraagd een keer naar de Werken bij ABN AMRO site te kijken. Hij is al een paar jaar oud, dus er zal wel het nodige te verbeteren zijn kreeg ik te horen. Maar wat dan? En wat vond ik er van? Een blik op de wervingssite van onze grootste staatsbank.
Het eerste dat opvalt is dat het geen aparte site is, maar gekozen is om het binnen de bestaande structuur te houden. Bij een grote organisatie als ABN AMRO ben ik daar doorgaans niet zo’n fan van. Hoewel het voordelen heeft, zijn de technische beperkingen in combinatie met de ontwerp beperkingen vaak groter. Wel blij ben ik om te zien dat www.werkenbijabnamro.nl gewoon op de site uit komt. Daar is iemand wakker geweest.
Homepage
Het eerste dat me opvalt is dat de vacatures ver te zoeken zijn. Of in ieder geval niet centraal staan en niet de nadruk hebben. Voor een organisatie als ABN AMRO vind ik dat niet verstandig. Het is duidelijk een keuze geweest om dit zo te doen. Ik vind het geen verstandige keuze. Het merk ABN AMRO is sterk. Dat merk is al geladen, bij ongeveer iedereen in het land. Ongeacht wat die lading is, dat ga je niet zomaar veranderen met een paar verhaaltjes. Eén optreden van Gerrit Zalm bij Pauw doet meer dan al die verhalen ooit kunnen doen.
De vacatures, die staan ergens onder de vouw en er is nog een zoek optie als een soort linker menu. Bij een organisatie als ABN AMRO is je merk te sterk. Alle video’s en verhalen ten spijt, die schieten geen deuk in een pakje boter als het om de employer branding gaat. Ik zou zeggen: ga voor conversie en de juiste conversie. Dat wil dus niet zeggen dat je zoveel mogelijk CV’s moet krijgen, maar wel dat je moet aansturen op het binnenhalen van goede CV’s.
Heel veel verhalen
De site zit boordevol verhalen. Er staan veel medewerkers op, allemaal in hetzelfde stramien. Korte video, biografie, carriere anno nu, mijn passie en mijn week. Strak in het keurslijf, al die profielen. Het geeft mij meteen een beeld van ABN AMRO. Alles volgens de regels. Dat is geheel logisch natuurlijk, dat eisen wij als maatschappij, dat eist DNB namens ons. Dat is dus de cultuur die je kan verwachten, die zo ook bevestigd wordt.
Onder elk individuele verhaal staan de tweets van ABN AMRO zelf. Wat die toevoegen begrijp ik niet. Ik zie het als een gemiste kans, want als je dan al iets met Twitter wilt doen (of je dat wilt vraag ik me overigens af), doe dan iets met de tweets van de individu die ik net bekeken heb.
Leuk is de persoonlijke informatie. Daar staan echt een paar persoonlijke dingen die ook per persoon verschillen. De één heeft erbij staan dat hij vader van twee kinderen is, de ander heeft enkel Neyenrode staan en weer een derde haar hobby’s, reizen shoppen en lezen.
Ik was benieuwd wat deze persoon op Twitter te melden had, maar helaas, tot mijn grote verbazing komt het Twitter icoon bij het ABN AMRO twitter account uit. Dat ging dus niet om persoonlijke informatie.
Usability
De gebruiksvriendelijkheid van de site laat nogal wat te wensen over. Zo heeft men een ‘wie ken je bij ons’ Linkedin widget. Je logt in bij Linkedin, wat tot mijn verbazing nog werkte aangezien ik dacht dat Linkedin hier recent de stekken uit getrokken had. De feedback die je dan krijgt is echter…. niets. Toen ik goed keek zag ik inderdaad dat de minuscuul kleine foto’s veranderd waren, maar verder niets. Geen aparte pagina waarop je daadwerkelijk ziet wie je kent. Geen suggesties, niets.
Een andere vreemde ervaring kreeg ik bij de onderstaande balk die midden op de homepage staat. Eerst dacht ik dat deze niet werkte. Ik klikte en klikte, maar er gebeurde niets. Het bleek dat niet de hele balk klikbaar is, enkel de link naast het pijltje.
Informatie
De informatie over de sollicitatieprocedures is goed. Deze is onder gebracht per categorie en de professionals krijgen andere informatie dan de starters. Ook krijgen de starters sollicitatietips. Slim gedaan, want dat zou bij professionals waarschijnlijk nogal belerend overkomen.
Over de arbeidsvoorwaarden is helemaal niets te vinden. Jammer. ABN AMRO heeft gewoon een CAO, dus je zou op zijn minst die online kunnen zetten. Een gemiste kans.
Alle informatie, over de procedure, het waarom, duurzaamheid en noem het maar op wordt helaas gortdroog gepresenteerd. Zoveel foto’s en filmpjes als je bij de verhalen van medewerkers ziet, zo weinig beeldmateriaal is er gebruikt bij de informatie. Jammer, het zou er een stuk leesbaarder door worden.
Vacatures
Bij de vacatures wordt afgeweken van wat standaard is in vacatureland. Tenminste, bij de meeste organisaties staan de uitgebreide zoekopties, de mogelijkheden om te verfijnen, links. ABN AMRO kiest ervoor deze rechts te plaatsen, waardoor ik ze in eerste instantie over het hoofd zag.
Men heeft momenteel 112 vacatures (op het moment van schrijven van dit artikel), dus genoeg reden om een goede zoekmachine nodig te hebben. Positief verbaasd ben ik dat er gewerkt lijkt te worden met synoniemen. Een zoekopdracht op marketeer en marketing medewerker leveren niet exact dezelfde resultaten op, maar de marketeer functie titels zitten wel in de marketing medewerker zoekopdracht. Wel gebeurt er tijdens het zoeken iets heel vreemds. Terwijl ik aan het tikken ben aan de rechterkant van het scherm komt ineens links een hele reeks aan termen in mijn scherm. Of dit bedoelt is als auto aanvul optie en die gewoon op een hele andere plek mijn scherm in komt of dat dit de synoniemen zijn die hij gaat gebruiken weet ik niet. Het ziet er vreemd uit.
Het gevoel dat de vacatures me geven: heel veel tekst. Kleine letters. De huisstijl van de site werkt hier duidelijk beknellend en niet uitnodigend.
Solliciteren
Als ik eenmaal op de sollicitatieknop druk ben ik blij om te zien dat dit zo eenvoudig mogelijk gehouden is. Niet teveel gegevens vragen, gewoon een CV en brief. Wel apart dat een CV maximaal 2 MB mag zijn. Waarom die beperking erin zit begrijp ik niet.
Ook is de privayverklaring een beetje en farce. Het woord sollicitatie komt er niet in voor. Nergens geeft men aan hoe er omgegaan wordt met sollicitanten. Hoe lang ze in bestand blijven. Hoe je uit het systeem komt. Het gaat vooral over cookies en surfgedrag.
De Pre Employment Screening is dan wel weer echt iets waar ik blij van ben dat ze dat uitleggen, en goed uitleggen, en toestemming voor vragen. Ze gaan wroeten in je verleden, o.a. je oud werkgevers. Als je baas dus niet weet dat je weg wil is het goed om te weten dat hij dat misschien wel te weten kan komen door bij ABN AMRO te solliciteren. Men legt daar helder en duidelijk uit waarom ze het doen, wat ze gaan doen en wie het gaat doen, want ze hebben een specialistisch bureau er voor ingeschakeld.
Conclusie
De site is duidelijk aan vervanging toe. Dat wist men al, dus dat is geen hele grote verassing. Daarom zal ik dit keer mijn traditionele plussen en minnen weglaten en enkel wat tips geven voor de nieuwe site.
- Vecht ervoor om een aparte recruitmentsite te maken. Meer ruimte qua design voor het gebruik van beeld, voor grotere letters en dat soort zaken is noodzakelijk voor een prettige ervaring;
- Zet de kandidaat centraal. Het gaat er niet om wat jullie willen communiceren, het gaat om wat de kandidaat wil. Ik weet zeker dat 80% tot 90% van je traffic op de vacatures komt. Maak deze toegankelijker via de site. Zet ze centraal. Ik denk dat juist door de vacatures te omringen met wat extra branding dat je meer bereikt dan door de branding centraal te zetten. Die negeert men toch wel, want ‘we kennen ABN AMRO wel’;
- Denk eens aan wat innovatiefs. Een ‘pas ik bij de cultuur’ game. Een bankieren anno nu case met dilemma’s. Een interactieve rondleiding door een kantoor;
- Denk visueel. Denk aan plaatjes of tekeningen bij informatie. Denk aan kaartjes met vacatures door het land heen. Maak het aantrekkelijker om dingen te lezen, te zoeken, te zien.
- Zorg voor een goede externe tester (ik predik hier voor eigen parochie). Er zitten teveel zaken in deze site die nooit zo gemaakt hadden mogen worden. Zoals niet klikbare banners en privacy statements zonder het woord sollicitatie;
Nu is een compleet nieuwe site, en dat is wel wat ABN AMRO nodig heeft, een complex proces. Zeker in een complexe organisatie als ABN AMRO. Het resultaat zal volledig afhankelijk zijn van de eerste keuzes die men maakt. Blijft het onderdeel van de huidige site met het bestaande CMS? Of mag men echt een eigen site maken? Is men bereid om de kandidaat centraal te zetten? Of overheerst het oude bankdenken nog en gaat het om wat ABN AMRO vindt dat gecommuniceerd moet worden? De initiële keuzes zullen het succes van een nieuwe site bepalen.
Hoe organisaties een betere sollicitatie-ervaring kunnen bieden en betere sollicitanten kunnen binnenhalen wordt op 7 oktober tijdens het Digitaal-Werven event besproken. Hier worden naast de meest opvallende zaken uit het onderzoek ook cases van succesvolle recruitmentorganisaties gepresenteerd. Tevens zijn er in de ochtend vraag-en-antwoord sessies over specifieke recruitment zaken.
Naast het event biedt Digitaal-Werven ook gratis enkele rapportages en whitepapers aan. Hierin staan feiten en cijfers over eerdere onderzoeken en tips m.b.t. het verbeteren van de sollicitatie-ervaring.