Kandidaten zoeken op je werkenbij-site vooral naar: vacatures. In een korte serie laten we zien hoe je hen daarbij het hof maakt. Vandaag: de informatie over je sollicitatieprocedure.
Van al het bezoek op je werkenbij-site komt tussen de 80% en 90% meteen voor je vacatures. Alle andere contentpagina’s? De best bekeken pagina haalt meestal net 1% van het totale bezoek. Wat dat betekent? Dat je je bedrijf zoveel mogelijk moet verkopen in, en rondom, de vacature. Dat is namelijk de enige plek waar je kandidaten kijken.
Hoe doe je dat? In deze serie bekijken we wat je allemaal rondom die vacatures kunt aanbieden, buiten de functie-eisen en het functieprofiel om. Vandaag gaat het daarbij om: wat sollicitanten allemaal willen weten voordat ze besluiten om te solliciteren.
Tip 1: Geef vacature-informatie compact weer
In een vacaturetekst wil je jouw organisatie goed naar voren laten komen (employer branding), maar minstens zo belangrijk is het om de vacature zelf goed weg te zetten (vaak aangeduid als: jobmarketing).
Dit begint ermee zoveel mogelijk informatie te bieden. Voor een aantal elementen van een vacature is dat eenvoudig samen te vatten. De locatie, hoeveel uur per week, welke minimale opleiding, welk salaris? Dat kan bijvoorbeeld in een kort overzicht naast de vacature, zoals Stedin dat mooi doet, met nog icoontjes erbij voor de visuele aantrekkelijkheid.
Goede service
Enexis gaat hierin nog een stap verder en zet er bijvoorbeeld nog bij of een bedrijfsauto erbij hoort, of storingsdiensten onderdeel van het werk zijn, of het een buitendienstfunctie is en of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in aanmerking komen bijvoorbeeld. Goeie service van Enexis om dit er zo bij te zetten!
Werken voor Nederland zet er nog een sluitingsdatum bij. Belangrijk bij de overheid natuurlijk; procedures. Als de sluitingsdatum binnen 2 weken ligt geven ze dit ook nog eens expliciet aan.
Tip 2: Zet een sollicitanten-tellertje erbij
Niet alleen informatie vóór de sollicitanten is belangrijk, ze willen ook heel graag informatie óver andere sollicitanten. Organisaties als Bol.com en de ANWB geven daarom al aan hoe vaak de vacature bekeken is en hoeveel mensen inmiddels hebben gesolliciteerd. Ben ik straks 1 van de 10 of 1 van de 100?
Heel fijn voor sollicitanten om te weten en om in te schatten of ze daadwerkelijk kans maken. En ook fijn voor de recruiter. Als je al tientallen sollicitanten hebt, krijg je er waarschijnlijk daarna minder. En als je nog nauwelijks kandidaten hebt, solliciteert misschien nét die ene persoon die anders niet in aanmerking dacht te komen. En wie weet is dat net een verborgen parel…
Tip 3: Maak de procedure visueel duidelijk
Elke organisatie heeft zijn sollicitatieprocedure als het goed is vastgelegd. Waarom deze dan niet ook uitleggen aan de kandidaat? Dat geeft hem of haar houvast. En als je als organisatie dan toch je procedure uitlegt bij een vacature, doe het dan ook meteen mooi, visueel.
Bol.com begon hiermee en laat de bolletjes door de visual heen gaan. Je kan dus ook voor oude vacatures zien waar ze zich in de procedure bevinden, mocht je dat willen weten. Continu heeft een vergelijkbare visual, met als verschil dat alleen openstaande vacatures op de site staan, geen bewegende bolletjes dus, maar wel is de startdatum van de vacature in de visual verwerkt. Je weet dus wanneer het proces is begonnen.
Icoontjes voor elke stap
Coolblue heeft verschillende icoontjes gemaakt voor elke stap en legt per stap in tekst nog iets uit over die stap.
BDO heeft gekozen voor een slider en elke stap ook met tekst te ondersteunen. Net zoals Coolblue dus, maar dan niet in één oogopslag te overzien.
De procedure visueel ondersteund bij de vacature uitleggen: het is niet moeilijk, maar het biedt de kandidaat weer extra informatie die nuttig kan zijn om hem of haar te overtuigen te solliciteren. Dus waarom zou je het eigenlijk niet doen?
2 november: Digitaal Werven
De auteur van dit artikel, Bas van de Haterd, is organisator van Digitaal Werven. Op 2 november vindt in Utrecht het evenement plaats dat volledig draait om de digitale sollicitatie-ervaring. Wie heeft dit jaar de beste werkenbij-site in Nederland? Op Digitaal Werven wordt het bekend gemaakt. Bekijk hier het volledige programma.
Lees meer over Digitaal Werven:
- Tips voor een topsite #1: hoe ‘verkoop’ je jouw vacatures?
- Tips voor een topsite #2: hoe je vacatures er het beste uitzien
- Steeds vaker informatie over de sollicitatieprocedure op werkenbij-site
Stem mee!
Welke digitale wervingssite vind jij de beste? Laat het weten, voor 30 september!