Gem. leestijd 4 min  492x gelezen

Timetohire en BrainCompass bundelen krachten: ‘Niet op zoek naar de match, maar de match zelf creëren’

Timetohire maakt een snelle groei door. Om de zoektocht naar nieuw personeel naar een hoger niveau te tillen, bundelt RPO-specialist Timetohire nu de krachten met BrainCompass. Zorgvuldigheid is hierin het toverwoord.

Timetohire en BrainCompass bundelen krachten: ‘Niet op zoek naar de match, maar de match zelf creëren’

‘Door de samenwerking met BrainCompass maken we nog beter inzichtelijk hoe we – op basis van onze kernwaarden veiligheid, vertrouwen en verantwoordelijkheid – kandidaten het beste een plek kunnen geven binnen onze organisatie’, vertelt Michael van de Ven, Head of Regional Operations bij Timetohire.

Zorgvuldigheid en zelfreflectie

Timetohire stelt als doel om het maximale uit talent te halen, ook bij het eigen personeel. In de zoektocht naar een nieuwe assessmenttool voor de eigen werving was zorgvuldigheid dan ook het toverwoord, zo legt Van de Ven uit. ‘We zijn eerder dit jaar met het traject gestart en hebben er echt de tijd voor genomen. Uiteindelijk zijn we enorm fan geworden van de tool van BrainCompass.’

‘De tool laat zien wat kandidaten nodig hebben om zich vrij te voelen zichzelf volledig te laten zien.’

Deze tool gaat namelijk niet alleen in persoonlijke en professionele drijfveren, maar ook op aspecten rondom sociale drijfveren. ‘De tool laat echt zien hoe iemand in het leven staat en wat kandidaten nodig hebben om zich vrij te voelen zichzelf volledig te laten zien en ontplooien’, stelt Van de Ven. Daarbij gaat het dus een laagje dieper dan andere assessments, zegt hij. ‘Omdat zelfreflectie binnen onze organisatie zo belangrijk is, past deze tool goed bij hoe wij ons werkgeverschap zien.’

Waarom de tool van BrainCompass

In veel recruitmentprocessen spelen onderbuikgevoelens, intuïtie en ervaring van de recruiter een belangrijke rol. ‘Dit is een mooie start, maar met de opkomst van assessment tooling krijgen onze recruiters de backup die ze verdienen. Potentiële key players, high performers of high potentials beschikken namelijk over actief en inactief talent’, aldus Van de Ven.

De inzichten van BrainCompass geven nieuwe medewerkers praktische handvatten om goed binnen de organisatie te landen.

Traditionele assessments richten zich op het in kaart brengen van talent. Met als gevolg dat na de plaatsing blijkt ‘dat er niet uit komt wat er wel in leek te zitten’. BrainCompass gaat een stap verder en brengt ook de voorwaarden in kaart om dat talent daadwerkelijk te activeren. ‘Zo krijgen we toegang tot het volledige (onbenutte) potentieel van de kandidaat’, vertelt de Head of Regional Operations van Timetohire.

Zelfsturende teams

Dat Timetohire met zelfsturende teams werkt, speelde een belangrijke rol bij de keuze voor een nieuwe assessmenttool. Van de Ven: ‘Naast alle vrijheid die dit met zich meebrengt, kan het voor sommige medewerkers wel eens lastig zijn om zonder sturing van bovenaf het maximale uit zichzelf te halen. De inzichten van BrainCompass helpen hierbij en geven nieuwe medewerkers praktische handvatten om goed binnen de organisatie te landen.’

‘We zetten het assessment in voorafgaand aan het tweede sollicitatiegesprek. Zo optimaliseren we onze candidate journey en kunnen we ook de kandidaten met wie we niet in zee gaan toch nog iets meegeven.’ Het rapport zit in een online omgeving waar kandidaten nog een jaar toegang tot hebben. ‘Wie dat wil kan op die manier zelf met de inzichten van het assessment aan de slag’, aldus Van de Ven.

BrainCompass over hun werkwijze

Wouter van den Berg is ook enthousiast over de samenwerking. De BrainCompass-oprichter promoveerde op het snijvlak van economie en neurowetenschappen. Na een leven als topsporter legde hij zich toe op het ‘activeren van talent’. ‘Er is weinig zo frustrerend als wanneer er iets heel moois in je zit, maar het er om wat voor reden dan ook niet uitkomt’, vertelt hij over zijn eigen drijfveren. Met de assessmenttool die hij de afgelopen 10 jaar ontwikkelde, moet dat onbenutte potentieel van mensen beter tot uiting komen. Om dit te doen, richt de tool zich vanuit neurowetenschappelijke basis ook op de vroege jeugd van een kandidaat.

‘Er is weinig zo frustrerend als wanneer er iets heel moois in je zit, maar het er om wat voor reden dan ook niet uitkomt.’

Van den Berg: ‘In die beginperiode van je leven krijg je een soort spelregels mee. Dat gaat dan bijvoorbeeld om de voorwaarden waaronder je jezelf durft te zijn, eigenaarschap toont en hoe je het beste in een groep functioneert. Als je die voorwaarden niet kent, is het lastig om je talenten te tonen. Onze assessmenttool van BrainCompass brengt hier verandering in en dat heeft in de praktijk al een paar mooie voorbeelden opgeleverd.’

Mensgericht

BrainCompass

Zo waren ze bij een fintechbedrijf opzoek naar een nieuwe Head of Operations. ‘Ze kregen de positie niet gevuld en vroegen ons om nog eens naar kandidaten te kijken die al waren afgevallen. Wij vonden toen iemand die vanuit zijn sociale drijfveren duidelijke kaders nodig had om te kunnen floreren. In het sollicitatiegesprek was diegene niet goed uit de verf gekomen, en vond het bedrijf hem een wat zoekende indruk maken’, vertelt Van den Berg.

‘Wij vonden toen iemand die vanuit zijn sociale drijfveren duidelijke kaders nodig had om te kunnen floreren.’

‘Maar nu wisten we: dat was geen onzekerheid. Als ze maar bereid zijn om de juiste kaders te schetsen en een visie uiteen te zetten. Dan krijgen ze een hele mensgerichte en loyale leider erbij. Dit profiel komt met name in deze branche de diversiteit ten goede. Dat advies hebben ze opgevolgd, en nu blijkt het inderdaad een hele mooie match te zijn.’

‘Je moet niet op zoek naar de match, je moet de match zelf creëren.’

Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt wordt het werven van talent steeds meer een ontwikkelvraagstuk, ziet Van den Berg. ‘Je moet niet op zoek naar de match, je moet de match zelf creëren. We hebben elkaar daarin als gelijkwaardige partners gevonden.’

Lees ook

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners