Gelukkig brengt de coronacrisis niet alleen een hoop ellende, maar ook een paar voordelen mee. Zo hebben we nu de tijd om eens na te denken over onze recruitmentstrategie. De strijd om topkandidaten is nog steeds hevig. Ze zitten momenteel echt niet allemaal thuis (nou ja, misschien wel thuis, maar niet zonder werk). Met alleen een vacaturetekst posten red je het niet meer. Je moet méér doen. Ook nu het crisis is.
Met alleen een vacaturetekst posten red je het niet meer. Je moet méér doen.
Maar wat dan? Hoe breng je de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste mensen? Daarvoor heb je toch echt marketing nodig. Recruitment marketing, in dit geval. Daarmee dring ook jij door tot je doelgroep en krijg je je vacatures ingevuld. Maar wat is dat dan precies, recruitment marketing? En hoe zet je het in als wervingsmagneet? Waar iemand overhalen tot een product kopen zelden ‘life-changing’ is, is iemand laten solliciteren op een nieuwe baan dat natuurlijk wel.
De voordelen van recruitment marketing
Tegenwoordig kun je als werkgever niet meer zonder goed imago, ook wel employer brand genoemd. Zeker als je de afgelopen jaren weinig aan marketing en recruitment hebt gedaan, is het lastig bepaalde vacatures zelfstandig ingevuld te krijgen. In elk geval niet zonder goedgevulde buidel. Wist je dat slechts 2 tot 5% van de Nederlandse beroepsbevolking actief een (nieuwe) baan zoekt? Het gezegde ‘Er zwemmen meer vissen in de zee’ gaat hier dus ook niet op. Samen met alle andere bedrijven vis je met het posten van een vacature in deze kleine vijver. Vaak zonder resultaat.
Een bijkomend voordeel van recruitment marketing is dat je niet meer het hoogste salaris hoeft te bieden.
Met behulp van recruitment marketing bereik je echter ook de latent zoekende groep (van zo’n 70% van de arbeidsmarkt). Een bijkomend voordeel is dat je niet meer het hoogste salaris hoeft te bieden om het juiste talent aan te trekken. Door goede inzet van recruitment marketing ontvang je sollicitaties van mensen die zich aangesproken voelen en zich identificeren met jouw kernwaarden. Ze willen écht onderdeel uitmaken van jouw bedrijf.
Maar in welke situaties zet je dan recruitment marketing in?
Maar in welke situaties zet je dan recruitment marketing effectief in? Wij onderscheiden er twee:
#1. Groei
Bij grootschalige werving kun je met behulp van recruitment marketing in principe iederéén bereiken. Of het zich terugverdient? Dat is meestal al het geval vanaf 5 fte. Een strategie uitwerken en kanalen inzetten, dat kost geld. Maar hierbij maakt het minder verschil of je werft voor 5 of voor 20 fte. Je kunt dan dezelfde strategie aanhouden en dezelfde kanalen inzetten.
#2. Verloop
Het gemiddelde verloop bij bedrijven in Nederland bedraagt zo’n 10% per jaar. Heb je meer dan 50 werknemers in dienst? Dan is recruitment marketing eigenlijk altijd interessant: het natuurlijke verloop bij 50 werknemers is dan namelijk gemiddeld al 5 fte.
Recruitment marketing inzetten: dat doe je zó
Hoe je recruitment marketing het meest effectief inzet? Per vacature breng je minimaal drie doelgroepen in kaart. Met deze informatie stel je vervolgens verschillende vacatureteksten op en/of maak je vacaturevideo’s. Laat bijvoorbeeld een van je werknemers eens vertellen wat er zo leuk is aan de baan en bespreek de unique selling points van de baan. Verplaats je hierbij in je doelgroep. Door ook de schrijfstijl aan te passen aan je doelgroep, weet je zeker dat je niet te hip bent voor de meer ervaren kandidaten of juist te formeel voor de jongere generatie.
En dan… de recruitmentmarketing-funnel
Recruitment marketing is uiteindelijk gewoon: marketing. Dat betekent dat ook in recruitment spammen niet bepaald een goede eerste indruk achterlaat. Bouw liever eerst aan je naamsbekendheid en werk toe naar positieve associaties bij jouw merk, aan de hand van originele campagnes. Is er vertrouwen ontstaan? Dan kun je overgaan tot sales, ofwel: solliciteren.
Is er vertrouwen ontstaan? Dan kun je overgaan tot sales, ofwel: solliciteren.
Per doelgroep zet je campagnes in voor drie fases: brand awareness, consideration en conversion. Deze push je op de kanalen waar je doelgroep aanwezig is door middel van gesponsorde advertenties (zorg dat je de doelgroep goed instelt, zodat de advertenties bij potentiële kandidaten voor jouw vacature terechtkomen):
#1. Brand awareness (naamsbekendheid)
Je eerste boodschap moet altijd gefocust zijn op naamsbekendheid en merkvertrouwen. Vergeet conversie en bouw eerst volledig aan je brand awareness. Jouw uiting moet je doelgroep een positief gevoel geven. Dit laat je minstens 2,5 maand doorlopen, waarbij je doelgroep je campagne gemiddeld 3 keer ziet. Data hierover bijhouden is dan ook een must.
#2. Consideration (overweging om bij jou te werken)
De volgende fase van je campagne ga je draaien als ongeveer 80% van je doelgroep je eerste campagne heeft gezien. Dit is ongeveer na 1 maand. Bij deze nieuwe campagne draait het volledig om verbeelding: je kiest je boodschap bewust zo dat je doelgroep zich onbewust al voorstelt hoe het is om bij jouw bedrijf te werken. De drempel die ze normaal gesproken hebben om de baanmogelijkheden bij jouw bedrijf te onderzoeken? Die neem je psychologisch gezien zo weg.
#3. Conversion (nieuwe collega’s verwelkomen)
Goed, je hebt jezelf tijdens de eerdere fases van de campagne al van je beste kant laten zien. Nu is het tijd om daadwerkelijk het juiste talent binnen te hengelen. Per doelgroep stel je daarvoor een gerichte vacaturetekst op, waarbij je focust op taalgebruik, tone of voice en beeldmateriaal dat past bij je doelgroep. En óf je doelgroep daar vervolgens op reageert: sollicitanten staan weer voor je in de rij!
Van baan wisselen is altijd risicovol, maar zeker in een crisis als deze!
Hou wel rekening met de bezwaren die potentiële kandidaten in de huidige situatie kunnen hebben. Van baan wisselen is altijd risicovol, maar zeker in een crisis als deze! Overleg dus goed met je opdrachtgever of je meteen een vast contract kunt aanbieden, of andere maatregelen die deze bezwaren kunnen wegnemen.
Voorbeeld campagne-inzet
Een voorbeeld van hoe zo’n campagne in drie delen dan in de praktijk eruit kan zien:
Maar wat kost dat… zo’n recruitment marketing-campagne?
Hoeveel zo’n campagne kost? Dat hangt er natuurlijk maar helemaal vanaf. De grootte van je doelgroep, het aantal doelgroepen, het aantal kanalen en de hoeveelheid te werven mensen bepalen hoe duur een recruitment marketing-campagne uiteindelijk wordt. Je creëert eigenlijk unieke content voor de drie campagnes, voor drie doelgroepen. Dat betekent dat je dus liefst 9 verschillende advertenties maakt.
Wist je dat een nieuwe werknemer aannemen gemiddeld 4.494 euro kost?
Ook bepalen de ingezette kanalen de prijs, van LinkedIn tot TikTok, en van YouTube tot jobboards als Indeed of Monsterboard. Of denk aan offline kanalen als kranten, flyers, vakbladen en beurzen, die vaak geheel op maat worden ingezet. Wist je dat het aannemen van een nieuwe werknemer in Nederland gemiddeld 4.494 euro kost? (Bron: intelligence-group). Zet je recruitment marketing goed in, dan geniet je van schaalvoordeel en kun je dat bedrag aanzienlijk verlagen.
Over de auteur
Dit blog is (eerder) geschreven door Stefan Niemer van bureau WeAchieve in Den Bosch, strategisch partner op het gebied van personeelswerving. Zijn boodschap: start met werven als een marketeer. Oftewel: versterk je bedrijfsimago, vergroot het aantal kandidaten, verbeter de kwaliteit van je sollicitaties en verkort de tijd die nodig is om vacatures te vullen.
Meer weten over recruitment marketing?
Op maandag en dinsdag 15 en 16 juni 2020 organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie een tweedaagse opleiding Recruitment Marketing Automation. Wil jij alles weten over inbound en outbound arbeidsmarktcommunicatie? Of over recruitment marketing, data & analyse, sourcing en Candidate Relation Mananagement-software? Klik dan hier om je meteen in te schrijven, of hier voor meer informatie.
Liever eerst een webinar?
Binnenkort organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie een gratis webinar. René Bolier (OnRecruit) en Caroline Pols (UP In Business) buigen zich dan over de vraag: hoe kom je als recruitmentmarketeer zo goed mogelijk door en vooral: uit deze crisis? Je kan alvast gratis inschrijven. Zodra bekend ontvang je de datum en tijdstip waarop het webinar plaats zal vinden. Ben je verhinderd? Dan ontvang je na afloop toegang tot de replay.