Omschrijving van de case
Het is maart 2020 en we staan aan de vooravond van de lancering van ons referralprogramma ‘Vraag een vriend’. Maar dan is daar ineens COVID-19 en werken we allemaal thuis. Alle 1.600 medewerkers van Menzis reizen niet meer naar de kantoren. En we wilden juist op alle 3 de locaties ons referralprogramma lanceren…
En we wilden juist op alle 3 de locaties ons referralprogramma lanceren…
In eerste instantie hebben we de lancering uitgesteld. Maar na de zomer bleek dat we nog steeds niet op korte termijn zouden terugkeren naar kantoor. Wat nu? Dan lanceren we met de (thuiswerk)middelen die we hebben, dachten we. Want we geloofden in de kracht van ons programma. Tenslotte hadden we het jaar ervoor een vragenlijst naar alle medewerkers gestuurd en was de trots op Menzis en de betrokkenheid, ook met betrekking tot het programma, groot. Maar was dat nog steeds zo?
Artikel en vlogje voor intranet
Om bij alle collega’s (thuis) het programma onder de aandacht te brengen, hebben we onze CEO Ruben Wenselaar gevraagd of hij iedereen een e-mail wilde sturen. En ach, nu hij toch bezig was, zou een vlogje voor intranet ook leuk zijn. Gelukkig kent Ruben ons inmiddels een beetje en was hij direct enthousiast. Zijn mail inclusief vlog is op dinsdag 17 november 2020 naar alle medewerkers gestuurd. En natuurlijk hebben we ook een leuk artikel voor intranet geschreven.
Over het programma
We hebben het programma ‘Vraag een vriend’ genoemd. Een eenvoudige naam en bovenal wordt je netwerk door de komst van sociale media gezien als je vrienden.
Na onderzoek onder alle medewerkers van Menzis bleek de wil om potentiële collega’s aan te dragen groot. En daar hoefde zelfs geen beloning tegenover te staan. Om toch te laten merken dat we ontzettend blij zijn met iedereen die de moeite neemt om iemand aan te dragen, hebben we gekozen voor relatief kleine waarderingen, in de vorm van een cadeaubon van Topbloemen, een Nationale Bioscoopbon of (virtueel) koffiedrinken met Ruben Wenselaar.
Voor het onderzoek en de ontwikkeling van het programma hebben we de expertise van The Referral Company in huis gehaald.
Wat was de impact van de case?
Allereerst hebben we veel enthousiaste reacties van onze collega’s ontvangen. Op het initiatief zelf, maar – nog belangrijker – er werden direct ook al kandidaten aangedragen. De eerste week al 5 potentiële collega’s! Van deze 5 hebben we uiteindelijk 1 iemand aangenomen voor de rol van junior softwareontwikkelaar. Een mooie aanwinst!
Om het programma een eigen gezicht te geven, hebben we een logo laten ontwikkelen.
Om het programma een eigen gezicht te geven, hebben we een logo laten ontwikkelen. Uiteraard in combinatie met het beeldmerk van Menzis. Zo hebben we voor al onze uitingen voortaan een duidelijke afzender. En het geeft ook nog eens een leuke achtergrond tijdens het videobellen.
Het logo geeft ook nog eens een leuke achtergrond tijdens het videobellen.
Voor het team recruitment, die het programma ontwikkeld heeft, was een mooie bijkomstigheid het intensieve contact met (voor hun soms nieuwe) collega’s. Zo hebben we samen met Juridische Zaken de spelregels en Q&A gemaakt, met Fiscale Zaken de waarderingen afgestemd en met Compliance het privacy statement. Wij zijn inmiddels bezig met de volgende uitdaging: de (continue) activatie van ‘Vraag een vriend’!
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Een referralprogramma waarbij je op een laagdrempelige en eenvoudige manier kandidaten kunt aandragen, was een langgekoesterde wens van de collega’s van het team recruitment. Maar met een relatief klein team (3 medewerkers), is het ieder jaar weer kijken wat we als eerste gaan doen. Om dan in tijden van COVID-19 en daardoor het volledige thuiswerken een programma als ‘Vraag een vriend’ te lanceren, vervult ons met trots.
Als we kijken naar de eerste reacties, zien we dat we met de juiste dingen bezig zijn.
En als we kijken naar de eerste reacties, dan geeft ons dat de bevestiging dat we met de juiste dingen bezig zijn. Als dit in de vorm van een Award ook nog eens gewaardeerd wordt, dan is dat de kers op de taart.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Wendeliene de Vries – adviseur employer branding & arbeidsmarktcommunicatie
- Marieke van Overbeek – corporate recruiter
- Kristel Wielens – corporate recruiter
Ook kans maken op een Werf& Award 2021?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 21 maart 2021 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.