Zeker bij schaarse doelgroepen moet je op een andere manier communiceren om jezelf te onderscheiden van je concurrenten. They Ask, You Answer kan hier zomaar eens het antwoord op zijn. Steeds meer bedrijven passen deze methode toe om hun klanten te overtuigen. Maar deze methode past volgens mij ook prima bij de recruitmentbranche.
Om schaarse doelgroepen aan te trekken is het belangrijk dat je een vertrouwensband met ze opbouwt.
Om schaarse doelgroepen aan te trekken is het namelijk belangrijk dat je een vertrouwensband opbouwt met je doelgroep. En juist hiervoor blijkt They Ask, You Answer een bewezen contentstrategie. Dat heb ik zelf ervaren met het niche jobboard voorelektromonteurs.nl, dat transparantie inzet om een vertrouwensband op te bouwen met mbo-elektrotechneuten, en zo in korte tijd is gegroeid naar meer dan 2.000 leden. Daarnaast ontvangt dit platform maandelijks al meer dan 5.000 bezoekers, puur door het beantwoorden van de juiste vragen.
They Ask, You Answer: wat is het precies?
Eerst even iets meer over de methodiek They Ask, You Answer (TAYA). Het is een methode waarbij je jezelf tot op detailniveau verdiept in je doelgroep. Eén vraag staat daarbij centraal: welke vragen leven er bij mijn ideale klant/doelgroep? Deze vragen ga je vervolgens op een open en transparante manier beantwoorden. (Dus ja, ook de vraag: wat is het salaris bij deze functie?).
TAYA is een methode waarbij je jezelf tot op detailniveau verdiept in je doelgroep.
Hoe hebben we bij de site voorelektromonteurs.nl de TAYA-principes toegepast in de praktijk? Op 3 manieren:
#1. Welke vragen hebben ze?
Om erachter te komen welke vragen je doelgroep heeft, moet je jezelf in hen verdiepen. Het begint met het begrijpen van hun vragen, zorgen en behoeften. Dit kunnen vragen zijn als: wat kan ik hier verdienen? Of: wat zijn nu echt de doorgroeimogelijkheden in deze functie? Op voorelektromonteurs.nl gaat het brede netwerk regelmatig in gesprek met de doelgroep om erachter te komen welke onderwerpen ze interessant vinden. Zo maken ze inhoudelijke blogs over de beste groepenkasten, maar vertellen ze ook wat de beste elektrotechnische werkgevers van Nederland zijn.
#2. Wees transparant en open
In plaats van vragen te vermijden, omarm je ze. Wees transparant en open in je communicatie. Zo heeft voorelektromonteurs.nl een salarisonderzoek gedaan onder meer dan 2.000 elektromonteurs. Dit onderzoek geeft inzicht in hun gemiddelde salarissen. Dit biedt veel waarde voor deze doelgroep omdat ze hier voorheen geen inzicht in hadden. Hierdoor lever je iets van waarde, daar krijg je vertrouwen voor terug. Als je open en eerlijk in vacatures aangeeft wat de salarisrange is, dan zorgt deze openheid voor meer sollicitaties., dat blijkt keer op keer
#3. Bouw vertrouwen op
Door proactief informatie te verstrekken, bouw je vertrouwen op bij potentiële kandidaten. Op voorelektromonteurs.nl staat een VIP-lijst met inmiddels meer dan 2.000 leden. Via dit kanaal delen ze inhoudelijke blogs, video’s en artikelen, maar ook vacatures van klanten. Elektromonteurs staan door de inhoudelijke blogs ook meer open voor informatie over vacatures en carrièrekansen. Als het platform alleen maar commerciële content zou delen, zou de vertrouwensband snel verdwijnen. Het draait erom dat je de doelgroep ook echt iets van waarde teruggeeft.
Het draait erom dat je de doelgroep ook echt iets van waarde teruggeeft.
TAYA in recruitment
Hoe kunnen recruitmentteams deze TAYA-contentstrategie nu toepassen? De belangrijkste eerste stap is dat je in gesprek gaat met je doelgroep(en). In de praktijk zie je dat er nog veel vóór doelgroepen wordt gedacht. Maar je moet erachter komen welke vragen en behoeften ze echt hebben. Hoe kijken ze naar jullie vacatures? Wat zijn de onduidelijkheden? Welke vragen roept het werken bij jouw bedrijf op? Welke onderwerpen vinden ze interessant? Vervolgens ga je kijken hoe je de vragen zo eerlijk en transparant mogelijk kan beantwoorden.
In de praktijk zie je dat er nog veel vóór doelgroepen wordt gedacht.
Stel dat je elektromonteurs wilt werven, dan kun je bijvoorbeeld laten zien hoe een werkdag eruit ziet. Wees hierbij zo eerlijk mogelijk, belicht niet alleen de ‘positieve’ zaken, maar laat ook zien dat er overgewerkt moet worden of dat je bepaalde administratie moet doen. Pak het oprecht aan, zodat het geloofwaardig blijft, je een vertrouwensband opbouwt, en de doelgroep vervolgens vanzelf naar je toe komt. Andere goede They Ask You Answer-onderwerpen kunnen zijn: cultuur en sfeer, arbeidsvoorwaarden en doorgroeimogelijkheden. Maar let op! Bedenk het vooral niet zelf, ga liever eerst in gesprek met je doelgroep.
Waarom niet?
Het kan ook interessant zijn om te laten zien waarom mensen vooral níet bij jouw bedrijf moeten komen werken. Geef transparant aan wanneer iemand wel of niet past in de functie. Stel je voor: een campagne die de nadruk legt op waarom je vooral níet moet solliciteren. Daar onderscheid je jezelf pas echt mee! Je bouwt waarschijnlijk ook nog eens veel vertrouwen op binnen je doelgroep, een bedrijf dat zoiets open en eerlijk laat zien moet wel te vertrouwen zijn, toch?
Stel je voor: een campagne die de nadruk legt op waarom je vooral níet moet solliciteren.
Als je de TAYA methode wilt introduceren dan is het belangrijk dat je ook de rest van de business meeneemt. Deze manier van werven vraagt namelijk een grotere rol van ze. Ze moeten meedenken en helpen om de vragen van de doelgroep te beantwoorden. Je pakt de wervingsuitdaging op deze manier écht samen aan. Met meestal grote resultaten, zoals voorelektromonteurs.nl bewijst.
Over de auteur
Leroy Meurs werkte als interim corporate recruiter bij Alliander en is nu eigenaar van Renewers en Voorelektromonteurs.nl. Zijn interesses zijn (online) marketing, commercie en HR, gecombineerd met ‘een stuk gezond bewustzijn voor het duurzame leven’.
Lees ook
- De recruiter wordt steeds meer online marketeer, maar hoe pakt dat uit in de praktijk?
- Gaat leadgeneratie sourcing vervangen?
- Alles van Leroy Meurs