Uitbesteding van recruitment was de afgelopen jaren aan een gestage opmars bezig. Groei in deze zogeheten RPO-markt (kort voor Recruitment Process Outsourcing) beliep al jaren in de dubbele cijfers. Steeds meer organisaties zagen er wereldwijd brood in hun werving en selectie aan een externe partij te outsourcen, die daar volledig in is gespecialiseerd. Maar waarom zou dat nu ineens veranderd zijn?
Een van de voordelen van outsourcing is dat je makkelijker kunt op- en afschalen.
Een van de voordelen van outsourcing is immers dat je makkelijker kunt op- en afschalen, zeggen de diverse deskundigen die aan het woord komen in een recente whitepaper over de RPO-markt voor het komende decennium. Daarbij roeren zij zeven verschillende onderwerpen aan, van regulering tot algemene marktontwikkelingen, en van data en technologie tot klanten en concurrentie.
Dit zal niet afzwakken
In de whitepaper wordt duidelijk dat steeds meer sectoren RPO als strategie omarmen. En weinig lijkt erop dat de huidige coronacrisis die trend zal afzwakken. Of, zoals in de whitepaper valt te lezen: ‘De data laten nu eenmaal zien dat recruitment steeds complexer wordt. Dat betekent dat RPO-aanbieders voor steeds meer bedrijven interessanter worden, mits die aanbieders tenminste in staat zijn hun dienstverlening te verbreden.’
Vooral in Europa en in de opkomende markten is de outsourcing van recruitment aan een opmars bezig.
Vooral in Europa en in de opkomende markten blijkt het outsourcen van recruitment aan een opmars bezig. Dit trekt nieuwe aanbieders aan, en leidt tot een groeiende fragmentatie in de markt, zo wordt geschetst. Maar ook de vele nieuwe regelgeving zoals de GDPR/AVG speelt een rol: gespecialiseerde RPO-partijen kunnen daar immers makkelijker aan voldoen dan veel corporate recruiters. ‘En regulering zal naar verwachting alleen maar strenger worden. Voor RPO-aanbieders maakt dit een van hun sterkste selling points alleen nog maar sterker: zij kunnen hun klanten immers meer compliance bieden.
Toenemend belang van data
Als er één trend is die alle negen (!) voor de whitepaper geïnterviewden onderschrijven, is het wel die van het toenemende belang van data. Of het nu gaat om het combineren van data van verschillende bronnen, het genereren van inzichten of de data zo presenteren dat ze het recruitmentproces daadwerkelijk ondersteunen: voor RPO-aanbieders is het bijna een bestaansvoorwaarde. Daar komt bij dat bijna geen bedrijfsfunctie de afgelopen jaren zoveel heeft geïnvesteerd in technologie als HR. ‘Voor bijna elk onderdeel van recruitment komt wel nieuwe technologie op. Maar deze overvloed maakt het ook weer lastig om overzicht te creëren, wat de komende jaren consolidatie in dit gebied onvermijdelijk maakt.’
Doe de download
Benieuwd naar alle inzichten van de experts? Of meer weten over de voor- en nadelen van het outsourcen van al je recruitmentactiviteiten? Download dan nu de (Engelstalige) whitepaper The Start of a New Decade for the RPO Market 2020-2021.
Lees ook