In een overspannen arbeidsmarkt heeft The Lockdown ABN AMRO neergezet als innovatieve én uitdagende werkgever voor IT-professionals. Lees de hele case van ABN AMRO die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2019.
Case ABN AMRO
Omschrijving van de case
De ‘war for ICT-talent’ winnen
Sinds begin 2017 loopt de krapte op de ICT-arbeidsmarkt steeds verder op. Eind 2017 was 50% van de ICT-vacatures moeilijk vervulbaar. Financiële dienstverlening is een van de sectoren die het vaakst moeite heeft om ICT-vacatures te vervullen (Bron: ADP/Berenschot/Performa (2018). HR-Trends 2017-18.). Dit beeld wordt bevestigd in de ‘100 beste werkgevers voor ICT-professionals in Nederland’ waarin ICT’ers aangeven dat banken een van de meest impopulaire werkgevers zijn onder niet-ICT werkgevers voor deze groep.” (Bron: Enigma Research in opdracht van Computable, 2017).
ABN AMRO heeft een concrete wervingsbehoefte op het gebied van digitale en IT professionals waarbij ze in de krappe arbeidsmarkt op het netvlies van de doelgroep moeten weten te komen door zichzelf als potentiële werkgever te profileren.
Daarom lanceert ABN AMRO The Lockdown: een brand experience waarmee de doelgroep kennis maakt met de bank. The Lockdown is een Augmented Reality game die zich afspeelt in 2028, waarin spelers worden uitgedaagd om een wereldwijde financiële catastrofe te voorkomen. ‘Geld’ is geheel digitaal en beveiligd in de blockchain. Deze is echter niet zo veilig als gedacht. Spelers worden om hulp gevraagd wanneer een hacker een wereldwijde financiële catastrofe dreigt te veroorzaken. Binnen thema’s zoals artificial intelligence, cryptocurrency, info-security en blockchain worden spelers uitgedaagd om challenges op te lossen.
The Lockdown is de eerste mobiele escape room, voor iOS en Android, ter wereld waarin Augmented Reality (AR) technologie wordt gebruik. Zo kan een speler, op elk willekeurig moment, iedere ruimte transformeren naar een eigen escape room van wereldklasse en ontdekken waar hun interesse raakvlakken heeft met de onderwerpen waar ABN AMRO zich mee bezighoudt.
Wat was de impact van de case?
“It’s like being in an episode of Black Mirror”: Bright over The Lockdown. Andere reacties waren onder meer:
“It excites, thrills and surprises you with its advanced game-play” – The Next Web;
“Infosec made cool! LOL Had a lot of fun with this” – Rutger van den Berg, Senior IT Professional.
In een overspannen arbeidsmarkt heeft The Lockdown ABN AMRO op een opmerkelijke manier neergezet als innovatieve en uitdagende werkgever voor IT-professionals:
- Gefeatured in (inter)nationale ICT titels en algemene pers (o.a. Bright, iCulture, Android Police, Emerce). Met de Nederlandse titels is ongeveer 73% van het werkende IT talent in Nederland bereikt. ABN AMRO is geprezen over de creatieve manier waarop zij een van de moeilijkste doelgroepen op de banenmarkt weet te bereiken.
- The Lockdown werd binnen 6 weken ruim 10.000 gedownload (133% t.o.v. doelstelling) en meer dan 90.000 minuten gespeeld.
- Met een uitzonderlijk hoog aantal bezoekers op de recruitmentwebsite tot gevolg: 10.641 unieke bezoekers (213% t.o.v. doelstelling).
- Op de IT landingspage van de Werken bij website is er tijdens de campagneperiode een stijging van 43% aan unieke bezoekers (13704) gezien.
- In totaal zijn er bij ABN AMRO tijdens de campagneperiode 1040 kwalitatieve CV’s binnengekomen bij de afdeling IT en recruitment (+ 30% t.o.v. dezelfde periode in 2017).
- Computable 100, januari 2019: ABN AMRO staat in de top vijf beste niet-ICT werkgevers.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Met The Lockdown – de eerste mobile AR escape room ter wereld – heeft ABN AMRO zichzelf, in een overspannen arbeidsmarkt, neergezet als innovatieve en uitdagende werkgever voor digitale en IT-professionals.
Samen met de betrokken IT-experts van ABN AMRO en Sherlocked (ontwerpers escape rooms) zijn 18 challenges ontwikkeld. Met als resultaat puzzels op het niveau van de beste escape rooms ter wereld, die gelijktijdig ook een goede afspiegeling zijn van uitdagingen en workflows die digitale en IT professionals zullen ondervinden bij de bank. Deze kwaliteit wordt opgemerkt en gewaardeerd door de spelers waaronder TNW Founder Veldhuijzen Van Zanten: “De app laat je steeds weer versteld staan door zeer geavanceerde gameplay elementen en realistische scenario’s. Het voelt als een film waar je zelf de hoofdrol in speelt.”
Deze brand experience had als resultaat: stijgingen in het aantal kwalitatieve cv’s én in het werkgeversimago van ABN AMRO.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Klant: ABN AMRO
- Bureau: CODE D’AZUR
- Videoproductie: Wenneker
- 3D productie: Studio05
- Puzzelmechaniek: Sherlocked
Ook kans maken op een Werf& Award 2019?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 9 maart 2019 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.