Gem. leestijd 2 min  456x gelezen

TestGorilla haalt 66 miljoen op om met assessments Nederland te veroveren

Online assessmentplatform TestGorilla maakt bekend dat het recent 70 miljoen dollar (ruim 66 miljoen euro) heeft opgehaald. Daarmee wil het testbedrijf onder meer Nederland gaan veroveren – en het cv voorgoed uitbannen.

TestGorilla haalt 66 miljoen op om met assessments Nederland te veroveren

wouter durville testgorilla‘Het komt nog te vaak voor dat het wervingsproces vereist dat HR-managers urenlang bezig zijn onbetrouwbare, incomplete, subjectieve cv’s te screenen’, aldus Wouter Durville, medeoprichter van TestGorilla. ‘Door cv’s te vervangen door selectie van onze 220 wetenschappelijk gevalideerde tests, helpt ons platform vooroordelen te elimineren. Zo creëren we een speelveld waarin elke kandidaat kan concurreren op basis van gelijke voorwaarden.’

Het bedrijf verwacht in de komende 12 maanden zo’n 100 nieuwe werknemers aan te nemen.

Durville (foto) richtte TestGorilla ruim 2 jaar geleden op, samen met voormalig Bain & Company partner Otto Verhage. Het platform heeft de missie het wervingsproces eerlijk, efficiënt en datagedreven te maken, door organisaties in staat te stellen om vaardigheden van kandidaten te testen als ze solliciteren op een vacature. Voor die missie haalt het nu dus 70 miljoen dollar op (ruim 66 miljoen euro) in Series A financiering. Daarmee verwacht het bedrijf in de komende 12 maanden zo’n 100 nieuwe werknemers aan te nemen.

Nederlandse marktlancering

De investeringsronde werd mede geleid door de Londonse durfkapitaalfirma’s Atomico en Balderton Capital. Daarmee komt TestGorilla uit op een totale investering van 80 miljoen dollar (76 miljoen euro) na eerdere investeringen van Notion, Partech en CapitalT. Luca Eisenstecken (Atomico) en James Wise (Balderton) gaan deel uitmaken van het bestuur als onderdeel van deze investeringsronde.

Met de financiering werkt TestGorilla onder meer aan de Nederlandse marktlancering.

Met de financiering werkt TestGorilla onder meer aan de Nederlandse marktlancering. Sinds de lancering in 2020 heeft het bedrijf internationaal al meer dan 5.000 gebruikers aangetrokken, waaronder bedrijven als Sony, PepsiCo, Bain & Company, Oracle, Revolut, H&M en de National Health Service van het Verenigd Koninkrijk. G2, ‘s werelds grootste softwaremarktplaats, heeft TestGorilla onlangs opgenomen in zijn prestigieuze top 5 van snelst groeiende softwareproducten van dit jaar.

Werving op skills

TestGorilla wil naar eigen zeggen een leidende rol spelen in werving op skills. Deze manier van werven groeit in populariteit en geeft elke kandidaat een gelijke kans om eigen vaardigheden en motivatie te tonen. Onderzoek heeft aangetoond dat baansucces een sterke correlatie heeft met assessments die specifieke vaardigheden meten, terwijl cv’s en werkervaring juist de zwakste indrukken opleveren.

TestGorilla wil naar eigen zeggen een leidende rol spelen in werving op skills.

Het platform van TestGorilla voorziet hierin door organisaties een (groeiende) testbibliotheek te bieden met een keuze uit honderden preselectietests. Daarmee kunnen ze in een maatwerk-werving kandidaten zoeken die precies aan hun eisen voldoen. Zo zijn er testen en assessments voor cognitieve vaardigheden, ‘soft skills’, specifieke functievaardigheden, culturele fit, motivatie en taalvaardigheden. In de doorontwikkeling van TestGorilla’s beschermde technologie wordt ook de integratie van meer Applicant Tracking Systems meegenomen. Zo kunnen werkgevers straks het platform moeiteloos vanuit hun eigen ATS gebruiken.

Lees ook

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners