Eind vorig jaar werd al bekend dat het platform voor preselectie van het Nederlandse TestGorilla een miljoen euro had opgehaald. Nu komt daar dus (zeker) het tienvoudige bij. ‘De coronapandemie heeft gezorgd voor een verschuiving in de manier waarop organisaties nieuw talent werven’, stellen de ondernemers achter het platform. ‘Daardoor is het aantrekken van nieuw talent moeilijker geworden dan ooit en moeten recruiters zich meer focussen op vaardigheden en intrinsieke motivatie dan op cv’s en ervaring.’
De financiering wil het platform besteden aan verdere ontwikkeling van de technologie.
En juist door deze ontwikkeling ziet TestGorilla zich dus gesterkt. De extra financiering wil het platform gaan besteden aan verdere ontwikkeling van de eigen technologie, de toevoeging van nieuwe functies aan het platform en uitbreiding van het testaanbod. Met de tests op het platform kunnen HR-professionals en recruiters baanvaardigheden bij kandidaten beter bepalen, wat volgens de ondernemers de kans op een succesvolle invulling van de baan vergroot.
In 2020 opgericht
TestGorilla is in 2020 opgericht door serieondernemer Wouter Durville en voormalig Bain & Company-partner Otto Verhage. Het platform heeft inmiddels meer dan 1.500 klanten waaronder NHS, Sony, PepsiCo en Bain & Company. Deze ondernemingen zetten het platform in om beter en meer divers talent te werven. Met de tests kunnen ze cognitieve vaardigheden, ‘soft skills’, specifieke functievaardigheden, culturele fit, motivatie en taalvaardigheden van kandidaten beoordelen, en zo de traditionele cv-screening steeds beter vervangen.
‘Via relevante vragen kun je het kaf van het koren scheiden voordat er een cv aan te pas komt.’
‘Het is onacceptabel dat slechts een kwart van de werknemers wereldwijd hun droombaan heeft gevonden’, aldus Wouter Durville. ‘Dit komt vooral door de ouderwetse manier van werven en uitsluiting door onbewuste vooroordelen. Veel bedrijven hebben kandidaten van oudsher voornamelijk op basis van cv’s en onderbuikgevoel geselecteerd. Wij doen dat anders. Met ons preselectieplatform kunnen recruiters al vroeg in het wervingstraject kandidaten selecteren op basis van harde data. Aan de hand van relevante vragen kun je het kaf van het koren scheiden al voordat er een cv aan te pas komt.’
Een soort glazen bol
De financiering maakt het mogelijk om het platform verder te ontwikkelen en het aanbod van slimme screeningtests uit te breiden, stelt Durville. ‘Daarmee maken we het voor HR-managers – in allerlei branches en functies – makkelijker om snel tot een weloverwogen beslissing te komen, gebaseerd op de belangrijkste factoren voor de baan. Onze assessments werken als een soort glazen bol door de beste kandidaten uit te lichten. Deze worden vaak over het hoofd gezien als je alleen op cv’s beoordeelt. Onze assessments maken een einde aan die kostenverslindende mismatches.’
‘Deze assessments maken een einde aan kostenverslindende mismatches.’
De Europese venture capitalist Notion Capital leidde de financieringsronde van 10 miljoen dollar, in samenwerking met Partech, Next Play Ventures van Jeff Weiner en een groep van HR-tech-ondernemers als Indeed-medeoprichter Paul Forster, Peakon-medeoprichter Phil Chambers en Justworks-medeoprichter Isaac Oates.
Uitsluiting door vooroordelen onmogelijk
Jos White, General Partner bij Notion Capital: ‘Succesvolle ondernemingen draaien om mensen. En de zoektocht naar de beste mensen wordt een grotere uitdaging dan ooit tevoren. Daar staat tegenover dat werken op afstand, of deels op afstand, steeds meer gemeengoed wordt. Dat vergroot ook het aanbod aan talent. Er zijn immers geen geografische drempels meer. Ook andere barrières vallen weg. Steeds meer bedrijven beseffen immers de noodzaak van meer diversiteit en sociale integratie op de werkvloer. TestGorilla past perfect bij deze nieuwe, snelle ontwikkeling omdat het platform uitsluiting door vooroordelen onmogelijk maakt.’