Expert Programma Arbeidsmarktcommunicatie & Employer Branding

In samenwerking met De Werkgeversarchitecten organiseren wij voor de meer ervaren arbeidsmarktcommunicatieprofessionals het Expert Programma Arbeidsmarktcommunicatie & Employer Branding.

Ben jij een medior of senior professional die zich bezighoudt met arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment (marketing)? Dan weet je hoe waardevol het is om te sparren met vakgenoten over jouw aanpak en plannen. Om te leren van andere organisaties, geïnspireerd te worden door experts en een kritische externe blik te betrekken bij jouw vraagstukken.

 

Samen met De Werkgeversarchitecten organiseren wij het Expert Programma Arbeidsmarktcommunicatie & Employer Branding. De meerwaarde van dit traject:

  • Je wordt elke sessie persoonlijk begeleid door docenten Bianca en Anne-Britt. Je wordt meegenomen in de theoretische kaders en de trends & ontwikkelingen die voor jou van toepassing zijn.
  • Je krijgt de kennis en tools aangereikt om jezelf te ontwikkelen tot een nog betere professional en adviseur.
  • Je kunt jouw specifieke vragen inbrengen en samen pakken we deze aan.
  • Je gaat concreet aan de slag met jouw projecten.
  • Je hoort hoe andere organisaties vergelijkbare uitdagingen aanpakken.
  • Je maakt onderdeel uit van een intervisiegroep, waarmee je zowel binnen als buiten de sessies kunt sparren. Deze ‘tijdelijke collega’s’ bieden een frisse blik en inspiratie.
  • Je gaat naar huis met concrete tips en verbeterpunten waarmee je direct aan de slag kunt. Daarnaast ontvang je nieuwe inspiratie en creatieve ideeën vanuit je intervisiecollega’s én De Werkgeversarchitecten.

Klik hier voor meer informatie over het Expert Programma Arbeidsmarktcommunicatie & Employer Branding

Masterclass Werven met TikTok

Als recruiter en arbeidsmarktcommunicatiespecialist is het essentieel om op de hoogte te blijven van de nieuwste trends en technologieën. TikTok, het snelgroeiende sociale mediaplatform, heeft de manier waarop we content bekijken en delen drastisch veranderd. Maar wist je dat TikTok niet alleen een bron van entertainment is, maar ook een krachtig hulpmiddel kan zijn voor werving en employer branding?

Deze masterclass is speciaal ontworpen voor recruiters, HR-professionals en arbeidsmarktcommunicatiespecialisten die hun wervingsstrategieën willen versterken door TikTok effectief in te zetten. We behandelen hoe je TikTok kunt gebruiken om talent aan te trekken en betrokkenheid te vergroten bij zowel je huidige werknemers als potentiële kandidaten. Je leert hoe je op een creatieve en authentieke manier kunt opvallen op TikTok en hoe je deze krachtige tool kunt integreren in je bestaande strategie.

Programma

De inloop is vanaf 13:15 uur. We starten om 13:30 uur. De training wordt om 17:00 uur afgerond.

Kennismaking en welkom

Inleiding TikTok
Wat biedt TikTok als platform, haar groeiende populariteit en de specifieke rol die het kan spelen in het wervingsproces? Belangrijke statistieken en trends worden besproken om jou een goed begrip te geven van waarom TikTok relevant is voor je wervingsstrategieën.

Succesverhalen
Er zijn veel organisaties die TikTok effectief gebruiken voor werving. We staan stil bij de voorbeelden van organisaties die TikTok op een creatieve en succesvolle manier hebben ingezet voor werving.

Hoe werkt TikTok?
Hoe werkt TikTok? Wat zijn de functies, algoritmen en trends waar je als professional op kan inspelen?

Het creëren van boeiende content
Hoe creeër je boeiende content voor TikTok? Je ontvangt tips, tricks en handvatten die jou hierbij kunnen helpen. Je gaat zelf aan de slag met het bedenken van boeiende content voor jouw organisatie.

TikTok Analytics:
Meten = weten. We benadrukken het belang van het meten van de prestaties van TikTok content.  Hoe kunnen de beschikbare analytics-tools worden gebruikt om succes te meten en strategieën te optimaliseren? Wat is het verschil tussen paid en owned media en wat zijn de voor- en nadelen van deze mogelijkheden?

Integratie van TikTok in je bestaande wervingsstrategie
Leer hoe je TikTok kunt integreren in je bestaande wervingsstrategie en hoe je het platform kunt combineren met andere social media kanalen.  We staan tevens stil bij een aantal andere social media kanalen die je kunt inzetten, zoals Snapchat en Twitch.

Vragen en afronding

Klik hier voor meer informatie over de Masterlcass Werven met TikTok

 

Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie

Je arbeidsmarktcommunicatie naar een hoger plan tillen? Werk twee dagen intensief aan je arbeidsmarktcommunicatie tijdens de Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie. Update je kennis én ga direct aan de slag voor jouw eigen organisatie.

In 2 dagen alles over arbeidsmarktcommunicatie

Maandag 9 en dinsdag 10 december organiseren wij voor de zeventiende keer de Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie. Met een kleine groep deelnemers ga je in een informele sfeer actief aan de slag met jouw eigen arbeidsmarktcommunicatie. Korte theorieblokken worden afgewisseld met cases en werksessies waarin je werkt aan jouw eigen arbeidsmarktcommunicatie. Met onderwerpen als werving, online recruitment, social media recruitment, employer branding, employee relationship management en strategie komt het hele vakgebied aan bod. Na afloop van de Bootcamp Arbeidsmarktcommunicatie heb je niet alleen je kennis op peil gebracht, maar ga je naar huis met concrete onderdelen van jouw arbeidsmarktcommunicatiestrategie en -operatie.

Lees meer op de website van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Of download de factsheet.

Combinatiekorting

De bootcamp arbeidsmarktcommunicatie leent zich ideaal om deze samen met je collega van HR, recruitment of communicatie te volgen zodat jullie samen de arbeidsmarktcommunicatie optimaliseert. Je profiteert dan ook van een speciaal combitarief!

De investering voor deze bootcamp is € 1.999,- bij één persoon en € 3.600,- bij twee personen van dezelfde organisatie (alle vermelde tarieven zijn exclusief BTW). Gebruik hiervoor bij inschrijving met 2 personen de kortingscode combi-bamc *

Masterclass Recruitment en AI

Transformeer je werving met AI

AI is niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven en ook in de recruitmentwereld neemt AI de overhand. Want met een flinke dosis technologische innovatie ben jij in staat om de meest geschikte kandidaten te vinden en aan te trekken voor jouw organisatie. Deze masterclass gaat over prompts, over vacatureteksten maar ook over virtual recruiters, chatbots, geautomatiseerde intakes en ‘live’ advies tijdens interviews. En hacks die je kunt gebruiken in sourcing en benaderen van kandidaten.

In de Masterclass Recruitment en AI nemen we je mee op de betoverende reis naar de wereld van AI. Je ontdekt de fundamentele principes van kunstmatige intelligente en leert hoe je deze kunt toepassen om jouw wervingsstrategieën te verbeteren. Praktisch, tactisch maar we raken ook even de strategie aan.  We behandelen hoe je AI kunt inzetten om kandidaten te identificeren, screenen en selecteren en hoe je met AI de juiste match vindt tussen kandidaten en functievereisten. Hierdoor maak je jouw wervingsproces efficiënter en effectiever.

Maar het draait niet alleen om technologie. We staan ook stil bij de ethische en privacy overwegingen die gepaard gaan met het gebruik van AI in recruitment. Je leert hoe je de voordelen van technologie benut en daarbij de menselijke factor behoudt. Want dat is tenslotte de kracht van ons vakgebied.

Als kers op de taart ontvang je waardevolle tips en tricks om het gebruik van AI in recruitment te optimaliseren. Met deze inzichten vind je de beste kandidaten, versterk je de organisatie en behaal je successen die voorheen onbereikbaar leken.

Schrijf je hier in voor de Masterclass Recruitment en AI

Seminar CSRD/ESRS & HR

Seminar CSRD: Onmisbaar voor jou als HR-professional

Ontdek tijdens dit interactieve seminar wat de impact van CSRD op jouw rol als HR-professional wordt en hoe je concreet kunt bijdragen aan duurzaamheidsrapportage en sociale verantwoordelijkheid binnen je organisatie. Welke vragen kun je verwachten vanuit finance, compliance, legal en de accountant? Wat moet je weten? Wat betekent dit voor HR?  

De EU rolt de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) uit, waardoor organisaties verplicht worden uitgebreid over duurzaamheid te rapporteren. Voor grote beursgenoteerde bedrijven gaat dit al in vanaf boekjaar 2024. Vanaf 2025 geldt dit ook voor andere grote bedrijven. Elke organisatie met meer dan 250 werknemers (vast en flex) kan vragen verwachten voor de eigen organisatie en van organisaties die jouw producten of diensten afnemen. Het heeft bijzonder veel impact!

CSRD voor HR in een dag
Als HR-professional speel je een sleutelrol in het rapporteren over sociale aspecten, zoals equal pay, diversiteit, werk-privébalans en talentontwikkeling.
Ons seminar biedt:  

  • Een inleiding op CSRD en ESRS 
  • Een HR-naslagwerk en handreikingen om alle CSRD-vragen te kunnen beantwoorden en/of te duiden 
  • Kennis, discussie en het kunnen stellen van vragen aan topic-experts 
  • Voorbereiding op de vragen die je vanuit de organisatie en klanten gaat krijgen 
  • Grondige analyse van CSRD’s impact op HR 
  • Begrip van de European Sustainability Reporting Standards (ESRS) 
  • Tactieken om de rol van HR in duurzaamheidsimplementatie te versterken 
  • Methoden om meten en te rapporteren 

Deze dag rust je uit met praktische kennis en vaardigheden om de overgang naar duurzaamheid te ondersteunen. Je leert hoe je binnen je organisatie echt het verschil kunt maken en als volwaardig gesprekspartner aan tafel kunt over CSRD. Na afloop van het seminar ontvang je naslagwerk die jou ondersteuning biedt in het implementeren van de richtlijn.  

Leergang Strategisch Recruitment

In oktober gaat de volgende editie van de Leergang Strategisch Recruitment van start. Deze opleiding van 2×2 dagen heeft als doel om van vakprofessional te gaan naar sterke gesprekspartner en beïnvloeder voor het management. Naast het beheersen van basisvaardigheden, gaan wij in deze strategische recruitmentopleiding in op de actuele ontwikkelingen van het vak en een stapje verder als het gaat om Tech, KPI’s, strategie, planning en beïnvloeden. Je leert alles om alvast invloed uit te oefenen om als senior, lead of manager gewenst advies te geven. Deze recruitmentopleiding is voor professionals met meerdere jaren praktijkervaring en minimaal 250 hires, werkzaam aan de bureaukant (W&S, detachering) of als corporate recruiter/recruitment manager.

Een nieuwe aanpak

In de opleiding gaan we uit van de spelregels van de huidige arbeidsmarkt. Dat betekent dat wij ook met jou een moderne intake houden en jouw ervaring, visie en motivatie meenemen om deel te nemen aan de opleiding en opdat we een minimaal niveau van vakvolwassen deelnemers garanderen. Jouw visie op het vak en de manier hoe jij dat over de bühne brengt, is een belangrijk onderdeel van de opleiding. Maar ook de beheersing van basisdata, doelgroepkennis en het invullen van de candidate journey. Bij de start, tussendoor en bij het einde van de opleiding. Hoe presenteer jij jouw recruitmentvisie als vakvolwassen recruiter, leadrecruiter, HR professionals of (toekomstig) recruitment manager?

Dit doen we:

  • Maximaal 16 deelnemers
  • In 2 keer 2 dagen (incl. twee overnachtingen)
  • Veel interactie, oefeningen en intervisie
  • Voorafgaand en tussen de trainingsdagen opdrachten en oefeningen. Deelnemers zijn hier gemiddeld 8 uur mee bezig.
  • Je werkt in groepen aan de eindopdracht. Je kiest 1 project waar jullie samen mee aan de slag gaan. Tussen de trainingsdagen werk je met jouw groep ook aan de opdracht.
  • De beste praktijktrainers met bewezen trackrecord
  • Ontspannen, lerend van elkaar met humor en hoog niveau kennisoverdracht

Lees meer op de website van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Of download de factsheet.

Seminar AI & Loopbaanprofessionals

Combineer de kracht van AI met menselijke expertise om de toekomst van loopbaanbegeleiding naar een hoger niveau te tillen.

Blijf als loopbaanprofessional bij met de nieuwste ontwikkelingen

In een wereld die voortdurend evolueert is het essentieel voor loopbaanprofessionals om bij te blijven met de nieuwste ontwikkelingen. Tijdens dit seminar bespreken we de impact van AI op loopbaanbegeleiding. We delen praktische inzichten in hoe loopbaanprofessionals AI kunnen integreren in hun werk.  Of je nu nieuwsgierig bent naar de mogelijkheden van AI of al ervaring hebt met de toepassing, dit seminar is voor iedereen een eye-opener.

Partners

Na afloop van het seminar:

  • Ben jij bekend met de nieuwe ontwikkelingen binnen AI
  • Weet je hoe je AI kunt toepassen in het loopbaanvak
  • Weet je hoe jij als loopbaanprofessional ChatGPT kan gebruiken in jouw loopbaanadvies
  • Kan jij kandidaten wegwijs maken in ChatGPT
  • Haal je het maximale uit AI
  • Ben je een AI-pionier binnen het loopbaanvak

Meer weten?

Het seminar wordt georganiseerd vanuit de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Hier vind je alle informatie over het seminar en de meest actuele timetable.

 

Human Profiling Experience

Leer de taal van het lichaam te lezen. Of je nu interviewt, onderhandelt of op wat voor manier dan ook informatie verzamelt; binnen enkele minuten weet jij met Human Profiling® niet alleen wie je tegenover je hebt, maar met name wat zijn of haar ware intenties zijn.

Had ik het maar geweten….

In de meeste gevallen worden al jouw besluiten, keuzes en adviezen gebaseerd op informatie van anderen. De succesbepalende factor is dan ook vaak niet het besluit zelf, maar juist de informatie die daaraan ten grondslag ligt.

Of je nu interviewt, onderhandelt of op wat voor manier dan ook informatie verzamelt, Human Profiling® helpt je om:

  • informatie te toetsen aan betrouwbaarheid en volledigheid
  • minimaal 65% meer informatie te genereren uit je gesprek
  • te zien wanneer en waarom men bewust of onbewust liegt, informatie achter houdt of je probeert te misleiden
  • de (ware) intentie van je gesprekspartner te achterhalen
  • de ander beter te doorgronden, begrijpen en te helpen

Programma

De inloop is vanaf 09:15 uur. We starten om 09:30 uur.

Welkom en kennismaking

Wat is Human Profiling®?
Had jij er wel eens eerder van gehoord.. Human Profiling? We staan stil bij wat Human Profiling precies is en inhoud. We laten je kennis maken met wat micro- en macro expressies zijn en hoe je deze kunt lezen en gebruiken voor je vragen. We werken daarbij vanuit het principe, “stel vragen op basis van wat je ziet in plaats van wat je hoort”.

Wat levert Human Profiling® op?
Wat levert Human Profiling je precies op in je dagelijkse werkzaamheden?

Human Profiling voor werving en selectie
We behandelen waarvoor je Human Profiling kunt gebruiken gedurende het wervingsproces. We willen weten ‘wie’ de kandidaat is in plaats van ‘wat’ hij of zij kan bijdragen. Met andere woorden,  met Human Profiling ben je in staat om binnen enkele minuten (baselining) achter de dominante karakteristieken van je gesprekspartner te komen zodat je altijd de juiste gespreksstrategie kiest.

Afronding en vragen

Leergang Arbeidsmarktcommunicatie Kopiëren

Arbeidsmarktcommunicatie speelt een essentiële rol in de strijd om talent. Ontdek tijdens de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie hoe je het verschil maakt op de arbeidsmarkt.

Dé arbeidsmarktcommunicatie-opleiding

Dinsdag 4 april start alweer de 36ste editie van de succesvolle Leergang Arbeidsmarktcommunicatie. De meest complete opleiding op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie in Nederland waarin je ontdekt hoe je arbeidsmarktcommunicatie het beste kunt inzetten voor jouw organisatie. Van werving tot employee relationship management en van employer branding tot arbeidsmarktcommunicatiestrategie.

De leergang bestaat uit 4 opleidingsdagen en een eindpresentatie op dag 5. Voorafgaand aan elke opleidingsdag volg je een e-training van ongeveer 45 minuten (voorafgaand aan dag 1 zelfs 2 e-trainingen van ongeveer 45 minuten) waarin de belangrijkste theorie wordt besproken. Hierdoor ligt tijdens de opleidingsdagen de nadruk meer op de praktijk. Met best practices uit binnen- en buitenland, werken aan kleine opdrachten en cases voor de eigen organisatie.

De leergang wordt succesvol afgesloten met een eindopdracht. Jouw eigen praktijk staat centraal voor de eindopdracht zodat je de opleiding afrond met een concreet eindproduct zoals bijvoorbeeld een arbeidsmarktcommunicatieplan, werkgeverspositionering, candidate experience onderzoek, recruitmentsite-plan of referralstrategie.

De vorige edities van de leergang waren volledig uitverkocht. Meer weten over de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie? Lees meer/download de factsheet >>

Schrijven van vacatureteksten

Betere respons met online vacatureteksten

Vacatureteksten zijn nog steeds het meest gebruikte middel binnen arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Tijdens deze workshop krijg je handvatten om je vacatureteksten te optimaliseren. Van doelgroepgerichtheid tot online vindbaarheid (SEO). Van optimale indeling tot selecterend vermogen.

Tijdens de online training voorafgaand aan de workshop leer je alles voor het schrijven van een goede vacaturetekst. Tijdens deze workshop breng je de theorie direct in de praktijk tijdens opdrachten en oefeningen met jouw eigen vacatureteksten. Tenslotte kun je na afloop een herschreven vacaturetekst voorleggen aan de docent voor een-op-een feedback

Blended workshop in 3 stappen

De blended workshop Schrijven van vacatureteksten combineert online en offline leren voor optimaal effect en bestaat uit 3 onderdelen:

  1. Kennisportal Vacatureteksten: Direct na inschrijving ontvang je toegang tot de Kennisportal Vacatureteksten. In de portal staat o.a. de online training Schrijven van Vacatureteksten. Deze online training bestaat uit 8 modules en dien je voorafgaand aan de workshop volledig te hebben gevolgd. Houd er rekening mee dat dit ongeveer 8 uur voorbereidingstijd vraagt. Vervolgens heb je een jaar lang toegang tot dit portal. Dus ook na afloop van de workshop. In de kennisportal staat niet alleen de online training maar je krijgt toegang toe een schat aan kennis en tools voor de perfecte vacaturetekst.
  2. Workshop Vacatureteksten: Klassikale workshop waarin we aan de hand van theorie en voorbeelden vooral aan de slag gaan met het optimaliseren van eigen vacatureteksten.
  3. Een-op-een feedback:  Na afloop van de workshop kun je een herschreven vacaturetekst voorleggen aan de docent voor een-op-een feedback.

Programma

Online Training

Direct bij inschrijving voor de workshop ontvang je toegang tot de Kennisportal Vacatureteksten. Voor het volgen van de online training heb je een smartphone, tablet, laptop of pc nodig met internet en de mogelijkheid om geluid af te spelen.

Workshop

Het programma begint om 13.30 uur. Om 17.00 uur wordt de workshop afgesloten. Deze 3 uur ga je samen met de docent en mededeelnemers praktisch aan de slag met je eigen vacatureteksten om zo het geleerde van de online training in de praktijk toe te passen op je eigen vacatureteksten.

  • Kennismaking
  • Korte samenvatting van de modules in de kennisportal
  • Werven vanuit de doelgroep: ‘Leer te denken vanuit kandidaat perspectief’. Opdracht: korte omschrijving van je doelgroep
  • Energy break
  • In groepjes aan de slag met je eigen vacatureteksten
  • Tips en tops van de docent aan de deelnemers betreft de ingestuurde vacatureteksten
  • Vragen en afsluiten

Een-op-een feedback

Binnen 1 week na de workshop kun je een herschreven vacaturetekst voorleggen aan de docent voor een-op-een feedback.

Meer weten over de Workshop Schrijven van vacaturetekstent?  Lees meer >>

Leergang Arbeidsmarktcommunicatie

Arbeidsmarktcommunicatie speelt een essentiële rol in de strijd om talent. Ontdek tijdens de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie hoe je het verschil maakt op de arbeidsmarkt.

Dé arbeidsmarktcommunicatie-opleiding

Dinsdag 1 oktober start alweer de 39e editie van de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie. De leergang bestaat uit 4 opleidingsdagen en een eindpresentatie op dag 5. Voorafgaand aan iedere opleidingsdag volg je een e-learning van ongeveer 45 minuten waarin de belangrijkste theorie wordt besproken. Hierdoor ligt tijdens de opleidingsdagen de nadruk meer op de praktijk. Met best practices uit binnen- en buitenland, werken aan kleine opdrachten en cases voor de eigen organisatie.

De leergang wordt succesvol afgesloten met een eindopdracht. Jouw eigen praktijk staat centraal voor de eindopdracht zodat je de opleiding afrond met een concreet eindproduct als een arbeidsmarktcommunicatieplan, werkgeverspositionering, candidate experience onderzoek, recruitmentsite-plan of referralstrategie.

De Leergang Arbeidsmarktcommunicatie bestaat uit 5 dagen en vindt plaats op 4 maart, 25 maart, 15 april, 13 mei en 17 juni 2025.

De vorige edities van de leergang waren volledig uitverkocht. Meer weten over de Leergang Arbeidsmarktcommunicatie? Lees meer/download de factsheet >>

Arbeidsmarktcommunicatie Leer-& Intervisietraject

Til jezelf en je werk naar een hoger niveau

Ben jij een medior of senior professional die zich bezighoudt met arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitment (marketing)? Dan weet je hoe waardevol het is om te sparren met vakgenoten over jouw aanpak en plannen. Om te leren van andere organisaties, geïnspireerd te worden door experts en een kritische externe blik te betrekken bij jouw vraagstukken.

Samen met de Werkgeversarchitecten organiseren wij het Arbeidsmarktcommunicatie Leer- & Intervisietraject. De meerwaarde van dit traject:

  • Je wordt elke sessie persoonlijk begeleid door docenten Bianca en Anne-Britt. Je wordt meegenomen in de theoretische kaders en de trends & ontwikkelingen die voor jou van toepassing zijn.
  • Je krijgt de kennis en tools aangereikt om jezelf te ontwikkelen tot een nog betere professional en adviseur.
  • Je kunt jouw specifieke vragen inbrengen en samen pakken we deze aan.
  • Je gaat concreet aan de slag met jouw projecten.
  • Je hoort hoe andere organisaties vergelijkbare uitdagingen aanpakken.
  • Je maakt onderdeel uit van een intervisiegroep, waarmee je zowel binnen als buiten de sessies kunt sparren. Deze ‘tijdelijke collega’s’ bieden een frisse blik en inspiratie.
  • Je gaat naar huis met concrete tips en verbeterpunten waarmee je direct aan de slag kunt. Daarnaast ontvang je nieuwe inspiratie en creatieve ideeën vanuit je intervisiecollega’s én De Werkgeversarchitecten.