De Telegraaf Media Groep (TMG) heeft sociale netwerksite Hyves overgenomen. TMG beschikt over 100 procent van de aandelen. Dat meldt Hyves vanochtend. De partijen laten weten dat beide bedrijven met de bundeling van krachten de bedrijfsstrategieën beter willen uitvoeren.
Hyves verbindt
Zo wil Hyves de missie ‘Hyves verbindt Nederland’ sneller uitvoeren en TMG zou daar met de sterke positie als multimedia uitgever op het gebied van print, online en radio aan bij kunnen dragen.
Beide bedrijven verwachten dat ze door de sterke combinatie de komende jaren nog onverminderd kunnen doorgroeien in zowel gebruikersactiviteit als in omzet.
Uniek bereik van 8,5 miljoen Nederlanders
De partijen laten weten dat Hyves en TMG samen (met de aftrek van eventuele overlap) per maand samen een netto online bereik hebben van 8,5 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder. Volgens TMG bereikt de uitgever nu 62 procent van alle Nederlanders.
De uitgever wil een groter aandeel van het bedrijfsresultaat online realiseren en ziet de overname van Hyves als een actie om deze strategie een belangrijke impuls te geven, laat Patrick Morley van TMG weten.
Identiteit Hyves blijft behouden
Volgens beide partijen hechten Nederlanders een ‘eigen’ website met een lokale insteek en lokale content. Dat zou blijken uit ervaringen bij Bol.com en Marktplaats. Deze twee websites houden de buitenlandse concurrentie (Amazon en Ebay) in Nederland op afstand. Mede daarom zal TMG de identiteit van Hyves behouden.
Een woordvoerder van TMG wilde niet bekendmaken voor welk bedrag Hyves is gekocht. Om 11.00 uur volgt een persconferentie waarin meer uitleg gegeven zal worden over de overname.