Gem. leestijd 3 min  421x gelezen

3 Amerikaanse recruitmentgoeroes over de invloed van technologie

Wat is de invloed van technologie op het werk van de recruiter? En waar moet je op letten als je tech wilt aanschaffen? Deze 3 Amerikaanse goeroes delen graag een paar van hun belangrijkste inzichten.

3 Amerikaanse recruitmentgoeroes over de invloed van technologie

Wat is de invloed van technologie op het werk van de recruiter? Hebben we de grootste slag in automatisering nu wel achter de rug? Of staan we aan de vooravond van een nieuwe technologische revolutie? En in welk opzicht dan? Waar moet je als recruiter op letten als je binnenkort technologie wilt aanschaffen? Drie bekende Amerikaanse recruitmentgoeroes geven er begin april hun oordeel over, tijdens DW Digitaal. Hier alvast enkele van hun belangrijkste inzichten:

Hoe ver staat het nu al met de invloed van technologie?

Kevin Wheeler (Future of Talent Institute): ‘Van de taken die een recruiter nu doet kan 40% met de huidige technologie volledig geautomatiseerd worden op hetzelfde niveau als een mens deze kan uitvoeren. Nog eens 30% van de taken kan dat al gedeeltelijk.’

‘De tijd van je recruiters is veel te waardevol om iets te doen wat technologie beter kan.’

William Tincup (Recruiting Daily): ‘Alle taken met een lage waarde, zoals bijvoorbeeld het inplannen van sollicitatiegesprekken, zou elke organisatie zo snel mogelijk moeten automatiseren. De tijd van je recruiters en ondersteuners is veel te waardevol om iets te doen wat technologie beter kan.’

Wheeler:De waarde van de recruiter in het proces zal groter worden, juist omdat we met technologie ons kunnen toeleggen op de taken die waarde toevoegen, zoals het overtuigen van de kandidaat of het doen van een goede intake. Dat zijn zaken die de komende tientallen jaren nog niet geautomatiseerd kunnen worden.’

‘De inhouse recruiter zal overal wat van moeten weten en er een expert bij trekken als er specialistische kennis nodig is.’

Wheeler: ‘Recruiters zullen meer en meer generalisten worden. Er zal zeker nog wel ruimte zijn voor een recruitmentmarketeer of een sourcing specialist, maar minder en minder bij de corporates zelf. De echte specialisten worden freelancers die organisaties ondersteunen bij specifieke, specialistische vragen. De inhouse recruiter zal overal wat van moeten weten en er een expert bij trekken als er specialistische kennis nodig is.’

Waar moet je op letten bij de aanschaf van technologie?

Dr. Charles Handler (Rocket-Hire): ‘De grootste fout die een organisatie kan maken is een assessment kopen zonder echt te weten wat ze zoeken. Te vaak zie ik nog organisaties die vragen ‘wat is het beste assessment?’, zonder te kunnen aangeven wat ze nu echt willen meten. Als je wilt meten op de fit met de organisatie is een statement als ‘moet verantwoordelijkheid nemen voor het werk’ niet duidelijk genoeg om in een assessment onder te brengen.’

‘Dat er nog steeds organisaties zijn die MBTI of DISC-testen gebruiken geeft aan dat veel mensen niet weten waar ze mee bezig zijn.’

Handler: ‘Het feit dat er nog steeds organisaties zijn die MBTI of DISC-testen in hun werving en selectie gebruiken geeft wel aan dat er in veel organisaties nog mensen zijn die niet weten waar ze mee bezig zijn, terwijl ze wel keuzes voor leveranciers maken.’

invloed van technologie

Tincup: ‘Je kunt het een verkoper niet kwalijk nemen dat hij op al je vragen ja zegt. Jij moet toetsen of het klopt wat deze persoon zegt. Je moet nooit technologie kopen op basis van een powerpoint. Vraag altijd een live demo.’

‘Koop nooit technologie op basis van een powerpoint.’

Handler: ‘Je kunt pas een goed product kopen als je echt weet wat je wilt. En als je dat niet heel specifiek weet, moet je daar hulp bij zoeken.’

Meer weten?

Op 4, 5 en 6 april 2022 vindt DW Digitaal plaats. Elke dag kun je dan 4 talks in je mailbox krijgen, onder meer over de invloed van technologie. Te kijken wanneer jij dat wilt. Naast Handler, Wheeler en Tincup zijn er onder meer gesprekken met Babette Naglé (teamlead recruitment bij CWS), Marcel Borst (Recruitment & Marketing manager bij Bluetech engineering) en Charlotte Trommelen (NN Group).

DW Digitaal

bij Digitaal-Werven

Bas van de Haterd

Bas van de Haterd is onder meer initiatiefnemer van Digitaal-Werven, een jaarlijks onderzoek naar welke organisatie kandidaten de beste sollicitatie-ervaring biedt, en samen met Werf& organisator van TA Live.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners