Gem. leestijd 2 min  2645x gelezen

Technische mankementen storend bij sollicitatie

Technische mankementen, zoals niet-werkende links of sollicitatieformulieren, zijn de grootste bron van ergernis bij het online solliciteren. Dit blijkt uit een onderzoek van de Campaign Group. Ook verplichte registratie op een vacaturesite is vaak een reden tot irritatie en tot het afhaken van de potentiële sollicitant.

Storende Factoren

De grootste ergernissen bij het online solliciteren worden veroorzaakt door technische fouten. Links die niet werken of weigerende sollicitatieformulieren zijn volgens 65% van de ondervraagden een grote bron van ergernis. Bijna evenveel (60%) van de ondervraagden irriteert zich mateloos aan verplichte registratie voordat er gesolliciteerd kan worden. Andere bronnen van ergernis zijn onder andere het moeten invullen van informatie die ook al in het CV staat (41%), een lange laadtijd van de pagina(‘s) (35%) en een te lang sollicitatieformulier (25%).

Verschillen

De resultaten verschillen wel tussen verschillende groepen. Zo blijken mannen iets ‘luier’ dan vrouwen bij het online solliciteren. Zo vinden zij het hinderlijker dan vrouwen wanneer het sollicitatieformulier te lang is (29% vs. 22%) en irriteren ze zich meer wanneer ze informatie moeten invullen die ook al in hun CV staat.

Tussen verschillende opleidingsniveaus zijn ook verschillen te vinden. Met name sollicitatiepagina’s in het Engels worden door laagopgeleiden erg hinderlijk ervaren. Hoogopgeleiden hebben hier beduidend minder moeite mee: gemiddeld 12% voor HBO’ers en WO’ers tegenover 26% van de laagopgeleiden (maximaal MBO). Hoogopgeleiden storen zich daarentegen veel meer aan technische storingen en dubbel werk. Bij WO’ers zijn technische fouten zelfs voor 79% een grote irritatie.

Tenslotte zijn er nog verschillen tussen leeftijdsgroepen. Jongere leeftijdsgroepen tussen de 15 en de 34 jaar hebben duidelijk minder geduld dan oudere leeftijdsgroepen: zij storen zich een stuk meer aan dubbel werk, technische mankementen en verplichte registratie.

Maak het makkelijk

Op sommige doelgroepen blijft het moeilijk werven. Werkgevers die op zoek zijn naar moeilijk werfbare doelgroepen doen er wellicht goed aan om hun online sollicitatieprocedure eens goed onder de loep te nemen. Ergernissen tijdens het online solliciteren kunnen er voor zorgen dat potentiële kandidaten tussentijds afhaken, en dat is niet wenselijk. Een soepele online sollicitatieprocedure kan onnodige ergernissen, en daarmee onnodige afhakers, voorkomen.

Bron:
www.campaigngroup.nl

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners