Het artikel gaat hieronder verder.

Door het nieuwe partnership met Recruitment Marketeers kunnen leden van branchevereniging Techniek Nederland makkelijker aan nieuw talent komen, zo is de bedoeling. Recruitmentmarketingbureau Recruitment Marketeers maakt de technische vacatures van de leden zichtbaar op social media en op vakmedia. ‘En dat is essentieel’, aldus Frank van Eijk-Willemse, Manager Ledenvoordeelprogramma bij Techniek Nederland. ‘Want de tekorten in de technische sector blijven groeien.’
‘Door het visuele aspect zijn werkzoekenden eerder geneigd te solliciteren.’
Techniek Nederland biedt vaker ledenvoordelen aan, maar dit is de eerste keer dat recruitment daar nu ook onderdeel van uitmaakt. Recruitment Marketeers adverteert uit naam van de leden van Techniek Nederland; het bemiddelen van nieuw personeel doen de leden zelf. Recruitment Marketeers maakt beeldende advertenties van de technische vacatures, die laten zien hoe het is om bij een technisch bedrijf te werken. ‘Door het visuele aspect zijn werkzoekenden eerder geneigd te solliciteren’, aldus Recruitment Marketeers-eigenaar Remko Booghmans.
80% van wat we zien onthouden we
Dat is belangrijk, zegt hij. ‘Door het visuele aspect blijft de vacature beter hangen en brengt het de boodschap beter over, omdat we visuele informatie anders verwerken dan tekstuele informatie. We onthouden 80% van wat we zien, en slechts 20% van wat we lezen. Dit laat zien hoe groot het effect van visuele content is. Daarnaast gebruiken we slimme targetingtechniek om de juiste kandidaten op het goede moment content te laten zien.’
‘Door starters op sociale media levendige vacatures te tonen, vergroten we de kans dat ze solliciteren.’
De advertenties richten zich vooral op starters in de techniek. ‘Veel van hen hebben onlangs de opleiding werktuigbouwkunde afgerond, of volgen een technische BBL-opleiding’, aldus Booghmans. ‘Zij zitten in een fase waarin ze een eerste baan zoeken en zijn dagelijks actief op social media. Door hen daar levendige vacatures te tonen, vergroten we de kans dat ze solliciteren. Gerichte targeting is dus essentieel.’
Grote tekorten
Veel technische bedrijven kampen al jaren met personeelstekort en een krappe arbeidsmarkt. Van deze bedrijven voelt 57% de druk om snel personeel aan te nemen vanwege het aanhoudende tekort, laat onderzoek van Intelligence Group zien. ‘Daarom is het belangrijk dat zij zich onderscheiden van de concurrent met recruitment’, aldus Geert-Jan Waasdorp, Directeur Arbeidsmarkt bij Intelligence Group. ‘Dit kun je effectief doen door vacatures zichtbaar te maken op social media voor latente kandidaten. Zichtbaarheid in vakmedia en op platformen zoals Techniekwerkt helpt ook. Daar zoeken veel potentiële werknemers actief naar een baan.’
‘De branche heeft personeel harder nodig dan ooit.’
Tegelijkertijd laat Intelligence Group-onderzoek zien dat afgestudeerden met een praktische technische opleiding minder vaak benaderd worden door werkgevers. ‘Dit vergroot de schaarste alleen maar’, aldus Waasdorp. Techniek Nederland-leden krijgen dankzij het nieuwe partnership 25% korting op een wervingscampagne bij Recruitment Marketeers. ‘Vooral kleinere bedrijven kunnen hiervan profiteren, omdat zij vaak geen ervaring hebben met recruitment’, verklaart Booghmans. Techniek Nederland wil zo het aantal sollicitaties bij haar leden flink verhogen. ‘Want de branche heeft personeel harder nodig dan ooit’, aldus Van Eijk-Willemse.
Lees ook
- Alle Zakennieuws