Gem. leestijd 7 min  908x gelezen

Tanja van Oosten: ‘Wil je mensen binden, dan moet je je echt in hen verdiepen’

Tanja van Oosten: ‘Wil je mensen binden, dan moet je je echt in hen verdiepen’

Zorgorganisatie Vivent zet vol in op ‘beleving’. Maar hoe geef je zo’n begrip inhoud op de arbeidsmarkt? En leidt dat ook echt tot meer en betere sollicitanten?

tanja van oosten werf& live viventTanja van Oosten is een van de sprekers op Werf& Live, op donderdag 11 mei. Daar gaat ze onder meer in op de hevige strijd die in de branche woedt om de hoogopgeleide kandidaten. ‘We zijn in de zorg vaak nog heel loyaal naar elkaar. Maar daar gaat nu echt een einde aan komen, denk ik.’

Als mensen 1 ding van je verhaal op Werf& Live moeten onthouden, wat zou dat zijn?

‘Zorg dat je verhaal authentiek is en klopt. Je corporate communicatie moet ook doorgevoerd zijn in je arbeidsmarktcommunicatie. De kandidaat moet het verhaal ook beleven en voelen.’

Beleving dus. Jullie hebben het bij Vivent ook over ‘belevingsgerichte zorg’. Wat moet ik me daarbij voorstellen?

‘Vivent traint haar medewerkers veel breder dan alleen in zorg. De beleving van de cliënt staat centraal, maar ook die van de zorgprofessional. Het gaat erom stil te staan bij het leven van alledag. Wat voor effect hebben de dingen die jij doet op een ander? Waaraan heeft de ander behoefte?

Het gaat erom stil te staan bij het leven van alledag. wat jij doet, Welk effect heeft dat op de ander?

Het begint bij hele kleine dingen. In zorg voor mensen met dementie is het heel belangrijk om te weten wie de bewoner echt is. Wat hij of zij heeft meegemaakt in de levensloop. Zo kun je het gedrag namelijk ook gaan verklaren.’

vivent beleving

Dan hebben jullie het ook over ‘belevingsgericht werven’; hoe geven jullie dat precies vorm?

‘Bij ons krijgt bijvoorbeeld elke sollicitant een reactie. Altijd. Onze recruiters nemen persoonlijk contact op met kandidaten die op gesprek mogen komen. Onze teams zijn zelfsturend en daardoor ook betrokken bij de werving. Mocht een bepaald team niet direct passen bij de kandidaat, dan hebben we ook nog: de flex van Vivent. Daarmee kunnen we een kandidaat ook bij meerdere teams laten meelopen. Als er een klik is, kan iemand overstappen naar het meest passende team. Dat is zeker een beleving.

‘Ons werk is nooit klaar; het kan altijd nóg persoonlijker met de juiste beleving’

Sinds kort zijn we bovendien gestart met de pre- en onboardingtool Appical. Met die app willen we mensen enerzijds beter voorbereiden op het werk bij Vivent, tussen de contractondertekening en de eerste dag, en anderzijds hen het eerste half jaar helpen bij het inwerken. Zo willen we nog meer de beleving van je nieuwe werkplek meegeven. Ons werk is nooit klaar en het kan altijd nog persoonlijker met de juiste beleving!’

Hoe is het idee van het belevingsgerichte zo ontstaan?

‘Om de juiste aandacht te geven aan onze cliënten en bewoners, kijken we niet alleen naar de zorg die nodig is, maar naar wie de persoon echt is. Hoe kan hij of zij zich zo thuis mogelijk voelen, zodat de zorg zo min mogelijk inbreuk doet op de privacy? Daarnaast willen we ook altijd kijken naar de mogelijkheden. Houdt iemand van tuinieren, maar kan dit niet meer? Dan laten we zien dat ze ook op andere manieren nog van de bloemen kunnen genieten. Zo dragen we continu bij aan het leefplezier van onze cliënten. Vandaar ook het motto: Nu is van u.’

vivent nu is van u

Komt dit vanuit arbeidsmarktcommunicatie?

‘Mijn functie is arbeidsmarktcommunicatie, maar ik zit op de afdeling communicatie, waar ik ook andere projecten uitvoer. Daardoor is er bij Vivent een zeer kort lijntje tussen corporate en arbeidsmarkt. In deze strategie is dus ook vanaf het begin meegenomen wat het voor de werkenbij-kant betekent.’

Als ik op jullie werkenbij-pagina kijk, krijg ik meteen vacatures aangeboden. Waarom niet eerst meer beleving geschetst?

‘We hebben nu op de corporate site een werkenbij-stuk, waar je direct de vacatures vindt. Daar kunnen we in de huidige opzet eigenlijk niets extra’s toevoegen. Daarom zijn we nu achter de schermen enorm druk bezig met foto’s en filmpjes van onze werkplekken. Vanaf 1 juni willen we die op een nieuwe site kunnen introduceren. Dus inderdaad: daar kunnen we zeker nog een grote stap maken.

‘We zijn achter de schermen druk bezig met foto’s en filmpjes van onze werkplekken’

Op de nieuwe site heten we je welkom met beeld. Daaronder richten we ons in eerste instantie kort op onze visie. Die tekst is selecterend: kun je je er niet in vinden, dan pas je ook niet bij Vivent. Daaronder staan de uitgelichte vacatures met een doorklik naar alle vacatures. Deze willen we niet later zetten, want bezoekers komen natuurlijk primair voor vacatures op een werkenbij-pagina. Je wilt kandidaten niet verder dan nodig laten zoeken naar het belangrijkste. Mensen die meer interesse hebben in Vivent, kunnen naar beneden scrollen. Daar vinden ze dan meer informatie over de divisies en daar komen de medewerkers en vrijwilligers aan het woord.’

vivent beleving werf& live tanja van oosten

Het belevingsgerichte zit ook in jullie afwijzingen, lees ik. Hoe moet ik me dat voorstellen?

‘Alle kandidaten, alle mensen zelfs, kunnen onze toekomstige cliënt zijn. Soms zelf, soms als mantelzorger. Dus voor ons is het van belang dat kandidaten altijd een prettig gevoel blijven houden bij Vivent. Niet alleen wij hebben tijd in kandidaten gestoken, maar dit geldt andersom ook. Wij vinden dat dit ook beloond mag worden.

‘Iedereen een ansichtkaart sturen kost natuurlijk tijd, maar we krijgen er ook veel voor terug’

Persoonlijke trajecten moet je ook zo afsluiten. Kandidaten die op gesprek zijn geweest worden persoonlijk opgebeld met de reden van afwijzing. Daarnaast ontvangt hij of zij een ansichtkaart, door de recruiter met de hand geschreven, om de kandidaat succes te wensen met zijn verdere zoektocht. Dit kost tijd, maar we krijgen er heel veel positieve reacties op terug. En daar doen we het uiteraard ook voor.’

Hoe lastig is het voor jullie om met talent in contact te komen?

‘We merken dat we ze echt bij andere zorgorganisaties moeten wegkapen. In de zorg zijn we eigenlijk nog niet zo commercieel. We zijn vaak nog heel loyaal naar elkaar. Maar daar gaat nu echt een einde aan komen, denk ik.

‘We zijn in de zorg nog vaak heel loyaal naar elkaar. Maar daar gaat nu echt een einde aan komen’

In de regio Den Bosch heeft Vivent een prima imago. Daar mogen we niet over klagen. Maar de aantallen zijn onvoldoende, dus daarom zoeken we steeds andere oplossingen. Zo hebben we nu een eigen ‘Vivent’-klas bij het Koning Willem I-College, waar we eigen talent ontwikkelen. Nu gaan we een volgend traject starten: talenten in de zorg. We zoeken 22 medewerkers die nu in een andere zorgtak werken of niveau 2/3 hebben, en dan 24 uur per week bij Vivent komen werken en daarnaast de verkorte 3IG-opleiding volgen.’

Helpen de medewerkers zelf ook mee in de werving?

‘Wij vinden het heel belangrijk dat onze medewerkers ambassadeurs worden. Daarom hebben we Social Shift opgezet, een project waarbij onze medewerkers op hun eigen sociale-mediakanaal berichten posten of bloggen over hun werk met de hashtag #Vivent. Enerzijds om te laten zien wat het werk bij Vivent inhoudt; anderzijds bieden wij hiermee training in personal branding. Het blijkt een enorm geslaagd project. Doordat de medewerker ze zelf schrijft, zijn het echte authentieke verhalen. En het bereik dat de medewerkers hebben, was ons vanuit marketing alleen nooit gelukt.’

Om hoeveel mensen gaat het eigenlijk bij jullie?

‘In 2016 hebben we 237 nieuwe medewerkers aangenomen. Dat is veel, want door overheidsregels moeten we steeds hogere opleidingseisen stellen aan onze medewerkers. Daardoor ontstaat nu ook het enorme tekort op de arbeidsmarkt in de zorg. Zoveel mensen met die opleiding zijn er gewoon niet.’

Is dat jullie grootste uitdaging op wervingsgebied?

‘In de zorg heerst enorme krapte. Er studeren te weinig verzorgenden 3 IG en verpleegkundigen 4/5 af om de vraag in te vullen. Daarnaast is de ouderenzorg ook niet de meest sexy baan in de branche. Je moet je werk dus zo goed en authentiek mogelijk in het licht zetten.

‘ouderenzorg is niet de meest sexy baan in de branche. Je moet je werk dus goed in het licht zetten’

Wij zien dat kandidaten geïnteresseerd zijn in het werk in zelfsturende teams. In onze regio liepen we daarmee voorop, we hebben dat 3 jaar geleden al ingezet. Hoe we techniek inzetten op verpleeglocaties maakt voor cliënten een verschil, maar ook voor kandidaten. Maar het blijft wel een enorme uitdaging om juist die dingen elke keer eruit te lichten.’

vivent tanja van oosten sollicitatieprocedure beleving werkenbijsite

Je bent zelf geschoold marketeer. Is recruitment volgens jou al een marketingvak geworden?

‘Ik denk het wel. Denken in doelgroepen, hen bereiken, een strategie bedenken om hen op diverse manieren in contact te brengen met je organisatie, anders dan alleen vacatures: dat is allemaal steeds belangrijker. Je gebruikt steeds meer marketingtechnieken. Personalisatie zie je bijvoorbeeld nu overal terugkomen. Het wordt steeds een grotere uitdaging om mensen voor je te winnen en ze te binden. Je moet je echt verdiepen in de persoon die tegenover je zit. Ik vind dat een even spannende als interessante zoektocht naar de juiste inzet van middelen, kennis en interesses.’

Werf& Live op 11 mei

Benieuwd hoe Van Oosten per jaar de honderden vacatures bij Vivent weet te vervullen? Op donderdag 11 mei vindt de tweede editie plaats van Werf& Live, hét live evenement van deze site over arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Tanja van Oosten verzorgt er een van de break-outs, net als onder meer recruiters van Rituals, Action en Marktplaats. Schrijf je dus nu in!

 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners