Gem. leestijd 2 min  2244x gelezen

Talkshow DWWD: generaties op werkvloer

Matthijs van Nieuwkerk was te duur en dus werd ik het, aldus Peter ter Horst in zijn openingswoord. Als presentator van de talkshow tijdens het vakevent wist hij zijn tafelgasten het vuur aan de schenen te leggen. Tafeldame Marion de Vries zat aan zijn linkerhand om de discussies als vakdeskundige bij te staan. In de eerste discussie aan tafel: Claudia Reekers van Technische Unie en Sacha Woudt van Baak Change.

Claudia Reekers, adviseur arbeidsmarktcommunicatie van Technische Unie, vertelt in het eerste gesprek hoe zij oudere werknemers werven. In tegenstelling tot veel andere werkgevers die alleen maar voor goedkopere jongeren gaan.

Marion de Vries gelooft niet dat werkgevers zullen veranderen en zich blijven richten op jongeren. Peter constateert dat werkgevers ook geen beleid hebben. Claudia Reekers vindt niet dat zij een goed voorbeeld zijn. Managers willen ouderen daar zij voor continuïteit gaan en dus minder jobhopperig zijn als de jongere generaties.

Marion de Vries gelooft eerder in levensloop dan in generaties. Mensen bepalen hun eigen leven meer dan vroeger. Door laat kinderen te krijgen en eerst carrière te maken. En op hun 45e nog te gaan studeren. Sacha voegt daaraan toe om vooral te kijken naar kwaliteiten, ongeacht de leeftijd. Iemand tussen 62 en 67 heeft veel levenservaring die hij/zij organisatie in kunnen brengen. Zijn deze ouderen dan niet verzuurd en onflexibel gooit Peter ter Horst de knuppel in het hoenderhok? Moeten recruiters in de praktijk niet vooral eenzelfde soort mensen de organisatie in brengen?

De zaal bevestigt toch wel dat vacaturehouders (lijnmanagers) eerst moeten veranderen. Recruiters zitten te weinig aan tafel wordt er vanuit de zaal geroepen. Niet iedereen beaamt dat. Draagvlak opbouwen en de ‘need of urgency’ aangeven is de helft van het probleem opgelost. Maar op de vraag aan de zaal of het nu echt een probleem is bij organisaties zijn er maar weinig handen die omhoog gaan. Niet alleen werkgevers moeten veranderen maar ook mensen. Ook in 2010 blijven we waarschijnlijk ‘dezelfde mensen’ werven…

Martijn Hemminga

Ik ben adviseur op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. Met mijn bedrijf Nr29 adviseer en begeleid ik werkgevers bij het zelf regisseren van hun arbeidsmarktcommunicatie. Denk daarbij aan strategische arbeidsmarkt(communicatie)plannen, het intern verkrijgen van draagvlak en commitment voor arbeidsmarktcommunicatie, ken- en stuurgetallen en procesoptimalisatie. In september 2013 heb ik een online platform voor kennis + advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie gelanceerd: amcexpert.nl. Met Nr29 werk en heb ik gewerkt voor onder andere Boskalis, ISS Facility Services, Sanquin Bloedvoorziening, VMI Group, TU Delft, SNS Bank, KLPD, Provincie Fryslan, Strukton Civiel en Gemeentewerken Rotterdam. Daarnaast ben ik mede-oprichter van en docent aan de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en geef ik masterclasses en trainingen op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie. In 2012 is het boek Bouwen aan Het Nieuwe Employer Brand verschenen waar ik mede-auteur van ben. Ik maak deel uit van het Employer Brand Netwerk. Een groep van 9 toonaangevende experts op het gebied van goed werkgeverschap, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met als doel kennis, inzichten en ervaringen te delen. Zie www.employerbrand-netwerk.nl. Specialismen: arbeidsmarktcommunicatiemanagement, arbeidsmarktcommunicatieadvies, arbeidsmarktcommunicatiestrategie, arbeidsmarktcommunicatieplan, employee communications, hr communications, recruitment communications, recruitment marketing, corporate communications, arbeidscommunicatie, arbeidsmarketing, arbeidsmarktcommunicatie, employer branding, employee relationship management, referral, internal branding, employee relationship management ---------- Dit is een SEO test: vacature medewerker groenvoorziening limburg
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners