De eerste talkshow van De Wereld Werft Door stond in het teken van ‘Time to change; de wervingsaanpak op de schop’. Presentatrice Anouschka Laheij ontving drie verschillende werkgevers die de 70 aanwezigen vertelden hoe zij hun wervingsaanpak op de schop hebben gedaan of gaan doen.
Van employerbranding naar doelgroepgerichte werving
Bert Bos, Campagnemanager bij het Expertise Centrum Arbeidsmarktcommunicatie (EC AMC), onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken, is verantwoordelijk voor de aansturing en totstandkoming van de arbeidsmarktcampagnes en –uitingen van de Rijksoverheid.
De campagne ‘werken bij het Rijk. Als je verder denkt’ is al bijna 10 jaar vertrouwd onderdeel van het Nederlandse wervingslandschap. Maar de tijd, arbeidsmarkt, mensen en technische middelen zijn veranderd waardoor de campagne een nieuwe focus krijgt in de komende jaren. Van massamediaal naar doelgroepgericht. Van zenden naar het meer aangaan van een relatie. Een nieuwe strategie en fase, die hoort bij een nieuwe tijd en de Rijksoverheid.
Intern draagvlak is misschien nog wel de grootste uitdaging, aldus Bos. In tijd van bezuinigingen en ambtenaren die eruit moeten, is het lastig om te werven. In de tweede kamer zijn hier zelfs vragen over gesteld naar aanleiding van een artikel in de media. Er zijn minder vacatures dan een paar jaar geleden, maar dit jaar heeft de Rijksoverheid nog steeds 800 vacatures. Volgens Bos hoeft er niet te worden bezuinigd, zolang je ervoor zorgt dat de uitstroom over 8 jaar wordt gespreid. Dan kun je het op een natuurlijk verloop opvangen.
Van traditioneel werven naar online werving
Als stafcoördinator Communicatie is Fijke Hoogendijk verantwoordelijk voor de interne, externe en corporate communicatie van Stichting Carmelcollege. Bij Stichting Carmelcollege zijn 14 scholen voor Voortgezet Onderwijsinstelling aangesloten, met in totaal ruim 35.000 leerlingen. De Stichting biedt werk aan 4.200 medewerkers.
Zij heeft een jaar geleden haar werving rigoureus veranderd en de focus rigoureus verlegd naar online werving. In het begin moest er intern flink draagvlak worden verkregen. Voorheen werd maandelijks een grote pagina met zoms wel 70 vacatures geplaatst. In de nieuwe manier van werven staat de website centraal: Carmelvacatures.nl. De nieuwe manier van werven levert veel betere kwaliteit op en het proces is ook veel sneller geworden.
Stichting Carmelcollege is nu bezig om naast directe werving ook te kijken naar de doelstellingen employer branding en relatiemanagement.
Social Media vast onderdeel in de wervingsstrategie
Mirjam Boersma, Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie a.i. bij verzekeraar ASR, heeft in de werving een grote rol voor social media ingebouwd. De website van ASR bevat vele mogelijkheden om een vacature in sociale netwerken uit te zetten. Ook is er een chatfunctie ingebouwd om drempel met de jonge doelgroepen te verlagen.
Het meest werkt ASR via LinkedIn en heeft daarvoor een corporate account. O.a. vacatures worden erop gepromoot, maar ook events. de status update is daarvoor ideaal, legt Mirjam uit. Ook op Twitter is ASR actief. De resultaten zijn goed. Zo is het gebruik van bureau’s terug gebracht naar minder dan 5% van de 400 vacatures die er op jaarbasis zijn. Daarnaast waren ze dit jaar genomineerd voor Digitaal-Werven.
Tenslotte drukt Boersma de aanwezigen op het hart om keuzes te maken. Neem er de tijd voor en ga zeker niet meteen afstappen van het oude. ASR werft nog steeds via vacaturesites.
Als afsluiting van de talkshow vindt er nog een korte discussie plaats. Onder meer over het gebruik van Youtube binnen werving en de inzet van eigen medewerkers.