Het vermogen talent te werven is een van de belangrijkste drie pijlers waarop de groei van een bedrijf rust.
Dat blijkt uit het deze week verschenen onderzoeksrapport ‘Maken knappe koppen het verschil?‘ van ABN Amro en Mazars, gemaakt voor de FD Gazellen 2015, de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Naast het aantrekken van talent zien de onderzoekers ook de focus op innovatie en het vermogen kritisch in de spiegel te kijken en het roer om te gooien als voorwaarde voor groei.
De belangrijkste kwaliteiten: innovatief en creatief kunnen denken
Ruim 60 procent van de onderzochte ondernemers beschouwt innovatief en creatief kunnen denken als de belangrijkste kwaliteiten waarop zij (nieuwe) medewerkers beoordelen. ‘Nog nooit was de behoefte aan professionele vaardigheden zo groot’, aldus de onderzoekers, die het hier consequent hebben over de ‘War on Talent’ (sic). De geënquêteerde FD Gazellen zien ‘het aantrekken van talent’ met 32% als veruit de belangrijkste beperking van hun verdere groei.
Bedrijfscultuur
Met helder gedefinieerde bedrijfswaarden en een duidelijk herkenbare bedrijfscultuur proberen de snelgroeiende bedrijven waardevolle medewerkers niet alleen voor zich te winnen, maar vooral ook aan zich te verbinden, zo melden de onderzoekers. Dat geldt zeker ook voor het grote aantal bedrijven dat een beroep doet op een flexibele schil zelfstandige professionals. Het binnenhalen van ‘knappe koppen’ met specialistische vakkennis en niche-experts geldt hierbij met afstand als het belangrijkste motief.