Gem. leestijd 4 min  2285x gelezen

Talent Acquisition in Nederland: de visie van Veronne van der Meijs (Randstad Groep Nederland)

Talent Acquisition in Nederland: de visie van Veronne van der Meijs (Randstad Groep Nederland)

Wat bij Talent Acquisition Managers op de agenda staat, verschilt per land of regio. Deze rubriek maakt het inzichtelijk. Vorige keer behandelden we België, maar wat speelt er eigenlijk in ons eigen landje? Veronne van der Meijs (Randstad) vertelt het.

Hoe ziet Talent Acquisition eruit in Nederland?

‘TA is in Nederland een belangrijk verlengstuk van HR waarin zij haar eigen rol en businesspartnerschap inneemt. De afgelopen jaren is het evident dat recruitment en talent acquisition, met al zijn facetten, als een specialisme neergezet moet worden om te voldoen aan de wensen van de kandidaat en ervoor te zorgen dat je talent aan je bindt. Organisaties met een Angelsaksische cultuur hebben deze stap nog niet altijd gemaakt. Hier loop je meer risico dat recruitment gezien wordt als ‘cv schuiver’ in plaats van de eerste belangrijke stap in de employee journey en als adviseur en partner van de business.’

Wat wil je als TA manager?

‘Mensen en mijn organisatie ondersteunen in het realiseren van hun ware potentieel. In het eerdere interview dat ik gaf aan Werf& sprak ik over het belang van werkgeluk. Talent Acquisition is de eerste stap in het werkgeluk. Zoals het bieden van een optimale candidate experience, het werven van een nieuwe collega en maatje, alles in het belang voor werkgeluk. De doorstroom binnen onze organisatie is de letterlijke doorvertaling van het werkgeluk. Want wat je gelukkig maakt, wil je nooit meer kwijt.

‘Wat je gelukkig maakt, wil je nooit meer kwijt’

Als manager van de afdeling Talent Acquisition ben ik samen met mijn team verantwoordelijk voor het aantrekken van nieuw talent, het binden en boeien van talent en talent te koesteren door ze te laten groeien. Ons team bestaat uit vakvolwassen, betrokken en bevlogen Talent Acquisition Specialisten, Recruitment Marketing en Employer Branding Specialisten. Deze specialisten zijn online én offline het gezicht en dé expert in hun markt en daardoor een stevige business partner voor de managers en directeuren van onze sterke merken Randstad, Tempo Team en Yacht. Ze zijn samen marketeer en ambassadeur van onze prachtige werkgeversmerken en met onze top vacatures weten wij de beste talenten te boeien en te binden. Ook kijken wij naar het potentieel van zittende medewerkers en hoe wij hen verder kunnen helpen naar de volgende stap in hun carrière.

We streven iedere dag naar tevreden kandidaten en hiring managers met als doel een duurzame match voor beide partijen. We moeten blijvend impact maken aangezien de technologische veranderingen en de kandidatenmarkt ervoor zorgen dat morgen alles weer anders kan zijn. Deze veranderingen bieden juist ook weer kansen: hoe ga je om met verandering? Hoe kunnen de digitale innovaties helpen om ons werk nog beter te doen? Want als je de wil hebt, kan morgen juist alles, toch?’

Welke technologieën/tools gebruik je en wat zou je nog kunnen/willen gebruiken?

‘Arbeidsmarktdata, assessments, goede websites. Kortom: alles wat te maken heeft met het vinden en binden van kandidaten zowel intern als extern. Alles wat ik als TA manager wil, is aanwezig. Wat ik nog wel eens zou willen gebruiken of krijgen, is een tool die schapen met vijf poten, toptalenten en echte goal-getters 3D kan printen.’

‘Wij geloven dat tech de menselijke touch zal verrijken en vergroten’

Waar wil je meer over weten?

‘Hoe gaat de technologie ons verder ondersteunen in de toekomst? Wij geloven dat tech het mogelijk maakt om de menselijke touch te verrijken en vergroten, zeker in een wereld waarin steeds meer digitaal wordt. Hoe gaat VR en AR ons helpen om ook op afstand die daadwerkelijke warme handdruk te geven? Wat gaat er gebeuren op de arbeidsmarkt? Wat gaat er écht veranderen in de verschillende beroepen in de arbeidsbemiddeling? Kortom, ik wil graag een glazen bol. Hebben jullie die?’

We vrezen van niet, maar wie weet ooit… Wat is eigenlijk jouw tip voor andere TA managers?

‘Maak het doel af en toe minder belangrijk. Kijk naar de purpose van je afdeling én je organisatie. Bedenk hoe deze purpose past bij de mensen die op de afdeling werken en kijk naar wat de purpose van je bedrijf de kandidaat brengt en wat ze van zichzelf daarin kwijt kunnen. Staar je niet gek op data, maar verbindt de belangrijkste elementen met elkaar en blijf van daaruit altijd in verbinding staan met de wensen van je kandidaten, je eigen team en de hiring managers.’

‘Staar je niet gek op data’

Achtergrond van TA Managers in Nederland

Gebaseerd op de data van The European Recruitment Dashboard geven we deze keer een inkijkje in de achtergrond van TA-Managers in Nederland. We keken naar de man/vrouwverhouding, leeftijd, werkervaring en ervaring het buitenland.

Meer weten? Kom naar TA Live

Talent Acquisition Live presenteert 4 inspirerende keynotes en 16 breakout-sessies over internationaal recruitment. Niet alleen helpen de sprekers je om de vraag te beantwoorden hoe je innovatief kunt zijn met je recruitment, het is ook de gelegenheid om je Europese netwerk te vergroten. Alle sessies zijn in het Engels.

Klik hier voor alle informatie. Of bekijk eerst nog even de after movie van vorig jaar:

Lees ook:

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners