Gem. leestijd 4 min  1644x gelezen

Salaris breekt eindelijk door in vacatures: nu al in ruim 1 op de 4 genoemd

Tot een paar jaar geleden stond maar in 1 op de 6 vacatures een salaris(indicatie). Inmiddels is dat meer dan een kwart. Is het taboe daarmee eindelijk doorbroken?

Salaris breekt eindelijk door in vacatures: nu al in ruim 1 op de 4 genoemd

Zou het taboe op salaris eindelijk doorbroken zijn? Daar lijkt het mogelijk wel op. Jarenlang was de roep er vanuit kandidaten wel, sterker nog: zij wilden weinig liever dan in vacatures teruglezen wat ze met de functie (ongeveer) zouden kunnen gaan verdienen. Maar werkgevers kwamen vaak niet verder dan een vage term als ‘marktconform salaris’.

Onder vacatures van bemiddelaars steeg het percentage salarisvermeldingen zelfs naar 30%.

Inmiddels lijkt daar echter een kentering in gekomen. Stond in 2018 nog in 16% van de vacatures een salaris vermeld, en in 2019 nog maar in 18%, in 2020 liep dit ineens snel op tot 26%, blijkt uit onderzoek van Jobdigger. Onder vacatures van bemiddelaars ging het percentage salarisvermeldingen zelfs omhoog naar 30%. Ook daar zette de groei vorig jaar trouwens hard door: in 2019 ging het nog maar om 21%.

salaris eindelijk in vacatures

Werkgever beginnen het te snappen

Daarmee lijken werkgevers eindelijk beter te begrijpen wat werkzoekenden belangrijk vinden om terug te zien in een vacature. Uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group blijkt namelijk dat ‘een goed salaris’ voor 55% van de Nederlandse beroepsbevolking een belangrijke reden is om voor een werkgever te kiezen. Daarmee staat salaris nog steeds veruit bovenaan de lijst met ‘pullfactoren’, gevolgd door een vast contract en een goede werksfeer.

Salaris staat nog steeds veruit bovenaan de lijst met ‘pullfactoren’, al jarenlang.

Dat salaris bovenaan staat, is overigens al jaren zo, eigenlijk sinds het begin van de metingen. Dat maakt het natuurlijk wel opvallend dat in de grote meerderheid van de vacatureteksten dus nog géén verwijzing naar een salarisniveau is opgenomen. En dat terwijl 40% van de sollicitanten zich eraan stoort als er geen salaris in een vacature wordt genoemd en 20% zelfs helemaal afhaakt als ze niet direct kunnen zien hoeveel een baan verdient, zoals uit eerder onderzoek van Unique bleek.

Komt het door Google for Jobs?

Is het toegenomen percentage vacatures waarin het salaris wordt vermeld te danken aan de introductie van Google for Jobs? Dat zou zomaar eens kunnen. Dit in Nederland vorig jaar gelanceerde platform waardeert het namelijk zeer als je in je vacatures een salaris benoemt, en zal je vacatures dan hoger ranken. Dit kan een werkgever een voorsprong geven op concurrenten die dit niet doen.

Het salaris noemen kan een werkgever een voorsprong geven op concurrenten.

Maar de onderzoekers zien ook andere verklaringen. De schaarste op de arbeidsmarkt en de hiermee gepaarde concurrentie tussen werkgevers bijvoorbeeld, of een manier om aandacht te besteden aan de veelbesproken loonkloof tussen mannen en vrouwen. 

Onderzoek naar transparantie

Uit onderzoek van Glassdoor bleek al eerder het belang van en de toenemende vraag naar transparantie over salarissen. In de afgelopen jaren is er een opwaartse trend zichtbaar van de ‘traditionele geheimhouding’ naar een meer transparant salarisbeleid, constateert ook Geert-Jan Waasdorp, directeur van Intelligence Group. In een recent blog bespreekt hij het belang van een gelijke en transparante loonstructuur tussen mannen en vrouwen en de effecten hiervan op (vrouwelijke) werknemers.

‘Volgens onderzoek zijn werknemers productiever en meer betrokken als loonstructuren transparant zijn.’

Daarin zoomt hij ook in op de maatregelen die de Europese Commissie voorstelt voor beloningstransparantie. Deze transparantie heeft bovendien ook een effect op de zoektocht naar een nieuwe baan. Baanzoekers wegen namelijk de kosten (de moeite en tijd om informatie op te zoeken) af tegen de baten (een betere baan of hoger salaris). Deze informatie transparant(er) maken stimuleert meer mensen naar een baan te zoeken, zorgt zodoende voor kortere werkloosheidsperiodes en leidt potentieel tot betere matches. ‘Daar komt bij dat het merendeel van de onderzoeken aantoont dat werknemers productiever en meer betrokken zijn als loonstructuren transparant en voorspelbaar zijn’, aldus Waasdorp. 

De 10 belangrijkste pullfactoren

Mannen blijken salaris overigens een stuk belangrijker te vinden dan vrouwen. Van de vrouwen vindt zo’n 50% dit een belangrijke pullfactor, terwijl dit percentage voor mannen op 60% ligt.

Van de vrouwen vindt zo’n 50% salaris een belangrijke pullfactor, terwijl dit voor mannen op 60% ligt.

Ook leeftijd en opleiding spelen een rol. Hoe ouder, hoe minder mensen zeggen belang te hechten aan een goed salaris als reden om een werkgever te kiezen. Van de Nederlandse beroepsbevolking onder de 30 beschouwt 58% een goed salaris als belangrijke pullfactor, waar dit voor 50-plussers ‘slechts’ voor 51% het geval is. Ook uitgesplitst naar opleidingsniveau komt een duidelijk verschil naar voren. Van alle vmbo’ers vindt 59% een goed salaris een belangrijke reden bij de keuze van een werkgever, terwijl dit voor de academici met 52% een stuk lager ligt. 

De totale top 10 pullfactoren in 2020
  1. Goed salaris
2. Werksfeer
3. Vast contract
4. Inhoud van het werk
5. Dichtbij huis/acceptabele reistijd
6. Uitdaging van het werk
7. Zelfstandigheid in de functie
8. Acceptabele werkdruk
9. Afwisseling van het werk
10. Goede secundaire arbeidsvoorwaarden/CAO

Bron: Intelligence Group

Meer kengetallen? Doe mee aan het onderzoek!

kengetallenOp zoek naar Nederlandse kengetallen over recruitment? Intelligence Group doet er, samen met Compagnon, Werf& en de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, jaarlijks onderzoek naar. Deelname is nu geopend! Na invullen van de vragenlijst ontvang je gratis een digitaal exemplaar van het Recruitment Kengetallen-rapport van 2020. Dit digitale rapport is ook te koop voor 195 euro ex. btw in de webshop. Daarnaast ontvang je als eerste de resultaten van het Recruitment Kengetallen rapport van 2021 én krijg je gratis toegang tot het webinar KPI’s op 10 juni 2021. Dus doe mee, vóór 28 februari.

Doe mee met het onderzoek

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners