Als je als bekende voetbalclub barpersoneel zoekt, kun je natuurlijk een vacature plaatsen op een vacaturesite. Maar zelfs als je AZ heet, kom je dan nog niet meteen op een hoge plek terecht. ‘Nou, toen hebben wij gezegd: oké, we gaan even een video maken’, vertelt Niek van de Schootbrugge. ‘En dat moet natuurlijk ook het stadion even in beeld. Ons TikTok-team kwam toen ook langs tijdens een wedstrijd. En precies toen AZ de enige goal scoorde, zaten wij achter de goal te filmen. En dan een rondje langs alle barren en echt alles gefilmd en dat geëdit in een 20 seconden-videootje. Ja, die heeft mooie resultaten opgeleverd.’
Van der Schootbrugge vertelt er trots over. Samen met Maarten ter Velde is hij oprichter van Swipework, een platform dat is ontwikkeld als de eerste ‘TikTok voor de jobmarkt’, waar werkzoekenden kunnen swipen door videovacatures en zo een beter inzicht krijgen in hun toekomstige werkomgeving. Ideaal voor de werkzoekenden onder Gen Z, omdat het perfect aansluit op hun behoeften aan short-form content, zo leggen beiden uit in een recente editie van de podcast Werving van A tot Gen Z.
Geen bureaurecruiter meer
De vacaturesite met korte video’s sluit overigens niet alleen zo goed aan bij de nieuwste generatie omdat die vaak al zo vertrouwd zijn met visuele content, en meestal liever iets opzoeken op TikTok dan op Google, aldus Van de Schootbrugge. Het platform zorgt er bovendien ook voor dat de werkzoekenden niemand hoeven te bellen, iets wat jonge mensen volgens de oprichters namelijk steeds minder durven. ‘Dus dat is ook één ding waar wij op inspelen met de app. Er komt eigenlijk geen bureaurecruiter meer tussen.’
Het systeem wordt bovendien steeds slimmer, en leert wat voor video’s werkzoekenden wel en niet leuk vinden. Ter Velde: ‘Uiteindelijk moet het algoritme zo slim worden dat hij het natuurlijk ziet als jij de hele tijd het wegswipet of bijvoorbeeld vacatures voor bezorgers afwijst. Dan moet hij op een gegeven moment wel gaan snappen: oké, deze persoon wil niet bezorgen. Ook al had je misschien eerder wel aangegeven dat je graag buiten wilde werken en graag onder de mensen wilde zijn. Dat stukje machine learning zit er dus wel in.’
Meest ongemakkelijke ooit
Gaat video echt doordringen in álle facetten van het recruitmentproces, denken ze? Ter Velde haalt herinneringen op aan de keer dat hij een videosollicitatie voor energiemaatschappij Vandebron moest maken. ‘Echt het meest ongemakkelijke wat ik ooit heb moeten doen’, blikt hij terug. ‘Maar ik denk dat de generatie die nu de arbeidsmarkt opkomt daar veel makkelijker mee omgaat. Zij zijn zo makkelijk geworden in het presenteren van zichzelf met behulp van social media. En dat bedoel ik niet positief of negatief. Ik denk dat zij misschien nog eerder een video opsturen dan een cv moeten uittypen.’
‘Ik denk dat de nieuwe generatie misschien nog eerder een video wil opsturen dan een cv te moeten uittypen.’
Of een appje stuurt, zegt hij. ‘Kijk het ligt ook een beetje aan de job. De mensen die geïnteresseerd zijn in een IT- of developersfunctie staan over het algemeen niet bekend om: ik film mezelf, ik wil graag in de schijnwerper staan. Maar ik kan me best voorstellen dat iemand die voor een timmerfunctie solliciteert, met een filmpje wil laten zien: kijk, dit soort dingen heb ik al gemaakt.’ Video’s lenen zich gewoon veel beter voor zo’n soort portfolio dan een uitgetypt cv, zegt hij. ‘En dat hoeft heus geen video van minuten te zijn met een hele presentatie.’
Lees ook
- Raymond de Looze (Double-OO): ‘Dat je manager op je deur hebt, maakt bij Gen Z totaal geen indruk’
- Ine Lubbers: ‘Hard werken is niet per se de basisstand waarin Generatie Z staat’
- Claudia van Dalen: ‘Werkgevers, vraag je jongste generatie eens wat meer om feedback’
- Dana Jiménez Herrera: ‘Werkgevers, stop met het onderwaarderen van ideeën’
- Tom de Groot (Agen-Z): ‘De medewerkers van morgen werf je niet op de manier van gisteren’