Omschrijving van de case
Succesvol blijven werven terwijl de arbeidsmarkt krapper is dan ooit, schaarse doelgroepen weten aan te trekken terwijl ‘ze’ overal kunnen werken. Hoe hebben we dat als Lely voor elkaar gekregen? Eigenlijk heel simpel… Met een fantastisch team aan specialisten, strategisch belang van recruitment aangetoond door middel van een businesscase aan directie, authentiek en kloppende employer branding, kennis van onze strategische wervingsdoelgroepen en consistent en consequente communicatie. En misschien wel het belangrijkste: een prettige candidate journey, waarmaken wat we beloven.
Met een goed verhaal, bewijs van successen van de afgelopen jaren, een realistisch beeld van de werkelijkheid en een flinke dosis gezonde spanning, zijn we naar de board gestapt. Onze (structurele) vraag was een flinke groei aan collega’s in het Talent Acquisition-team; specialisatie binnen het team met behulp van sourcers, een recruitmentmarketeer en iemand die de volledige gespreksplanning kan overnemen van de talent acquisition-specialisten. Daarnaast extra budget om onze gedefinieerde strategische wervingsdoelgroepen meer en beter te kunnen bereiken en bewegen door middel van contentcreatie en media-inzet.
Uiteraard is niet alles goedgekeurd wat we hebben aangevraagd, maar het strategische belang werd wel in 1x duidelijk.
Uiteraard is niet alles goedgekeurd wat we hebben aangevraagd, maar het strategische belang werd wel in 1x duidelijk en het onderwerp Talent Acquisition heeft vanaf dat moment op de directieagenda gestaan. We hebben goedkeuring gekregen voor 2 vaste sourcers, 1 vaste talent acquisition-specialist erbij en ruimte voor een flexibele schil van 1 (freelance) TA specialist. Inmiddels heeft dit team, en de specialisaties waar we voor gekozen hebben, zeker het juiste resultaat behaald.
Met behulp van onze strategische wervingsdoelgroepen en de gemaakte persona’s wisten we precies waar en hoe we hen moeten bereiken. Geen grote campagnes, maar echt zichtbaar en aanwezig zijn op de mediatitels waar de doelgroep aanwezig is.
Wat was de impact van de case?
We hebben (begin 2021) een businesscase gebouwd waarin we de groeiambities, verloop en complexiteit van de arbeidsmarkt hebben meegenomen om zo diverse scenario’s te maken waarin we onze resources konden aantonen, als we deze doelstellingen wilde behalen. De inrichting toen met 3 recruiters, 1 stagecoördinator en een employer brand specialist/teamlead was niet duurzaam, ook al was het een zeer goed presterend team met 10 à 15 hires per maand.
Vooral een hele toffe werksfeer, veel successen die we kunnen vieren en veel momenten om eens flink te lachen.
Talent Acquisition als strategisch thema op de directietafel, erkenning voor het TA team, professionaliteit van het vakgebied door te specialiseren, trots onder medewerkers door eigen collega’s centraal te stellen in de campagne, toename van referralkandidaten, hiring managers die mee sourcen… en nog veel meer. Maar vooral een hele toffe werksfeer, veel successen die we kunnen vieren en veel momenten om eens flink te lachen.
Het extra budget voor media en content hebben we ingezet op extra video’s met (uiteraard) eigen collega’s in beeld. Dit hebben we op social media, google adwords/display en gespecialiseerde vaktitels online uitgezet. Geen nieuwe flashy titels, apps of creatieve guerrilla-acties… Strategie was en is nog steeds: gebruik de middelen en boodschap die de doelgroep graag wil zien en gebruikt, waarmee je je onderscheidt als werkgever en wat past bij Lely. Lely ontwikkelt revoluties van idee tot product, dan moet je juist risico’s nemen en lange termijn kunnen denken.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Nogmaals, we hebben niets bijzonders gedaan, maar een strategie gekozen een hieraan vastgehouden. Goed gekeken naar de doelgroepen die we zoeken en het onderscheidende vermogen van Lely achterhaald en zijn daarmee gaan bouwen. En wellicht is dat in dit vakgebied, waarin conjunctuur bepaalt of je als afdeling mag op- of afbouwen, juist wel het bijzondere…
Lely heeft in 2018 de keuze gemaakt om een eigen Talent Acquisition-afdeling in te richten.
Lely heeft in 2018 de keuze gemaakt om een eigen Talent Acquisition-afdeling in te richten. Voorheen ging alles via bureaus en RPO-constructies. Maar met de groeiambities en de behoefte aan schaarse doelgroepen is de keuze gemaakt om een eigen afdeling te vormen. Bewust gekozen voor Talent Acquisition in plaats van Recruitment. Idee hierachter is dat je talent moet aantrekken, niet moet wachten tot ze op je afkomen. Gestart met 2 recruiters en 1 employer brand-specialist. Eerste stap? Wie zoeken we en waarom? Hieruit is een employer story gekomen (Employee Value Proposition), die we nog steeds als basis gebruiken voor alles.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
- Branding, in overleg met onze Marketing & Communicatie afdeling. Voor alle content vragen we collega’s uit de diverse strategische wervingsdoelgroepen.
Facebook/Instagram en Google adwords/Display - Yonego als mediabureau,
- op vacatureniveau werken we voor een deel samen met VONQ,
- LinkedIn-inzet doen we zelf met hulp van LinkedIn.
- Wendy van Bree Fotografie,
- Videoproductie met Reals Productie.
- In 2020 een pilot gestart met TalentMapper en vanuit hieruit het eigen sourcingteam opgebouwd.
- We werken niet (meer) met een groot bureau, we hebben ons Legendairy-campagneconcept ontwikkeld samen met ARA in 2019
- Sindsdien hebben we een eigen team samengesteld met een fotograaf/filmproducent. Inhoud en creatie doen we zelf. Typisch Lely, lekker eigenwijs en we kunnen het zelf (beter). Legendairy is geen loze kreet, maar past heel goed bij Lely. Heb je een goed idee en een goed verhaal erbij, maak het waar! Make it Legendairy!
Meer weten?
Bekijk hier alle inzendingen van 2022 voor de Werf& Awards.