Na de pauze vertelde Geert-Jan Waasdorp, oprichter en directeur van Intelligence Group, over het online wervingslandschap. Volgens hem is deze zich fundamenteel aan het herijken. Een ontnuchterende blik op een snel veranderde wereld van vinden en gevonden worden.
200.000 Twitteraars
Waasdorp begint met te stellen, naar aanleiding van een vaag van een bezoeker, dat er van de 500.000 Nederlanders die ooit een profiel hebben aangemaakt via Twitter er nog maar 200.000 over zijn. Twitter moet dus zeker niet als eerste prioriteit te worden gezien voor werkgevers.
Het recruitmentlandschap is flink veranderd. Vroeger plaatste je het in de krant, nu heb je een ongelofelijk gefragmenteerd landschap, zoals onderstaande foto met sheet wel aantoont:
Social media bij werving overschat
Momenteel orienteert zich nog maar 8% zich op een baan via sociale media. Sociale media is dan ook eengold rush volgens Waasdorp. Ze behoren zeker een onderdeel te zijn van een geintegreerde oplossing, maar zeker niet de oplossing voor alles. Het lijkt wel of het meer om de middelen gaat, dan om de kandidaat stelt Waasdorp.
Vertrouwen in zoekmachines
We hebben ongelofelijk veel vertrouwen in wat zoekmachines ons voorschotelen. In februari waren meer dan 25 miljoen zoekopdrachten in Nederland met woorden als werk, baan en vacature erin.
Aandacht
Recruitment gaat over aandacht. Aandacht voor kandidaat, maar zeker ook de vacaturetekst. 69% van de vacatureteksten is namelijk niet wervend geschreven. Succesvol zijn met online werven betekent dat je eerst moet beginnen met de basis en dat is de doelgroep. Het gaat om bereiken, maar uiteindelijk om bewegen. Begin dus met de recruitmentsite als goede basis en ga daarna aan de slag met sociale netwerken. Want via de sociale netwerken komen mensen uiteindelijk op de recruitmentsite terecht.
Drie presentaties
Drie korte presentaties van verschillende organisaties die ieder een bijdrage leveren op het gebied van succesvolle online werving.
- Marktplaats.nl
Kiliaan Toorenaar, commercieel directeur van Marktplaats.nl, vertelt over de wervingsmogelijkheden op Marktplaats.nl. Met 6 miljoen bezoekers per maand is de bezoeker een gemiddelde Nederlander. Marktplaats.nl plaatst onder meer de vacatures van Monsterboard.nl door, maar er kunne ook direct vacatures op wordengeplaatst. Ook display (banners) is mogelijk waarbij er heel specifiek kan worden getarged op o.a. postcode gebied en of mensen kijken naar dure of goedkope producten. Oo belangrijk is dat ereen goede landingspage is om zo de conversie te optimaliseren.
- Nedstat
Guido Fambach is Vice President Professional Services Nedstat gaat in op ho belangrijk het is o de recruitmentsit te meten. Waar komen kandidaten vandaan? Hoe loopt het recruitmentproces? Welke bronnen leveren hoeveel verkeer op naar de site? Analyse van webstatistieken roepen steeds nieuwe vragen op, aldus Fambach. Met een zogenaamde funnel krijg je in kaart hoeveel mensen de site bezoeken tot hoevel mensen er uiteindelijk solliciteren en welke route (klikpad) mensen hebben afgelegd. - TOPdesk
Wendy van Slooten is P&O-adviseur bij TOPdesk en verantwoordelijk voor de arbeidsmarktcommunicatie en selectie van personeel. Ze begint haar presentatie met een stockfoto die ze vroeger hebben gebruikt. Maar kandidaten vroegen zich af of ze ook echt een college was? TOPdesk heeft daarna hun eigen medewerkers ingezet in hun arbeidsmarktcommunicatie. En dat levert tot op vandaag veel meer op aldus Van Slooten.