Gem. leestijd 4 min  23x gelezen

Succesvolle Europese wervingscampagne voor monteurs (inzending Paccar Parts)

Made for DAF pakt de Europese wervingsuitdaging aan met een datagedreven en always-on aanpak die monteurs persoonlijk bereikt, betrekt en beweegt. Lees de hele case van Paccar Parts in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2025.

Het artikel gaat hieronder verder.

Werf& Live – 15 mei 2025

Out with a BANG – The Final Edition, die mag je niet missen In 2025 organiseren we de laatste editie van ...

Bekijk event
Lees meer over Werf& Live – 15 mei 2025
Succesvolle Europese wervingscampagne voor monteurs (inzending Paccar Parts)

In de krappe arbeidsmarkt is werving van monteurs een grote uitdaging voor vrachtwagenmerken zoals DAF. Dit komt door hoge eisen, een tekort aan gekwalificeerde monteurs en concurrentie met andere technische sectoren. DAF Trucks pakt deze uitdaging aan met de positionerende én activerende campagne Made for DAF. Deze mentaliteits- en datagedreven campagne zet de wervingsuitdagingen om in een aanpak die jonge monteurs uiterst persoonlijk bereikt, betrekt en beweegt om te kiezen voor een toekomst bij DAF Trucks.

Diepgaand onderzoek naar de motivaties van monteurs legde hun unieke drijfveren bloot. Dit gaat verder dan sleutelen aan een personenwagen; werken bij een vrachtwagenmerk vereist een truckersmentaliteit: je houdt van hoogwaardige techniek, wilt continu leren en kijkt verder dan 9-tot-5. De vrachtwagen waar je aan werkt, moet zo snel mogelijk weer de weg op. Kortom, je moet ervoor gemaakt zijn.

Monteurs in 14 landen

Deze inzichten vormden de basis voor het ontwikkelen van sterke assets die de doelgroep aanspreken. We creëerden relevante en impactvolle content die de boodschap van Made for DAF versterkt en gebruikten deze in gerichte kanalen om de zichtbaarheid van DAF als werkgever te vergroten en daadwerkelijk kandidaten te rekruteren.

Een gerichte mix van kanalen leidde de doelgroep naar een landingspagina.

Met een datagedreven, always-on recruitmentstrategie combineerden we bewustwording (YouTube & Meta Awareness), engagement (Meta Traffic & Retargeting) en conversie (Google Search & Indeed). Een gerichte mix van kanalen leidde de doelgroep naar een landingspagina waar zij eenvoudig interesse konden tonen. Dankzij de koppeling met dealers en monitoring van sollicitatiefases konden we het proces naadloos volgen en bijsturen. Door continue optimalisatie op basis van de kosten per sollicitant, conversieratio’s en kwalitatieve inzichten kregen we steeds meer grip op de doelgroep en verbeterden we de effectiviteit van middelen en communicatie. We transformeerden deze Europese uitdaging in een tastbare, meetbare en effectieve werving van monteurs in 14 landen.

Wat was de impact van de case?

Kwantitatieve impact:
  • Conversie & Sollicitaties: 208% meer sollicitanten dan de verwachte KPI, met meer dan 5.000 sollicitanten en bijna 100 nieuwe monteurs.
  • Kosten per sollicitant (CPA): Verlaagd met 80% ten opzichte van eerdere Made for DAF campagnes.
  • Traffic & Engagement: CTR van 1,91% in de Meta Traffic-laag, een sterke prestatie voor paid social recruitment.
  • Bekendheid & Bereik: 33,5 miljoen impressies via YouTube & Meta Awareness, 7,8 miljoen videoweergaven.
  • KPI’s: Ruimschoots behaald door geavanceerde tracking en monitoring. Het aantal sollicitaties overtrof de verwachtingen door gerichte targeting.
  • Kwaliteit van kandidaten: Focus op jonge monteurs resulteerde in een hire ratio van 1,4%, boven de benchmark.
Kwalitatieve impact:

Een sentimentanalyse van duizenden reacties en honderden opmerkingen toont de positieve impact van de campagne:

  • Positieve reacties: 99,79% van de reacties en 60% van de opmerkingen waren positief, met veel nadruk op trots in het vak en waardering voor DAF als werkgever.
  • Negatieve percepties verminderd: Het vak werd minder als “zwaar en onderbetaald” gezien, en vaker omschreven als “uitdagend” en “technisch interessant”.
  • Voorbeeldreacties: ‘Eindelijk een campagne die ons werk laat zien zoals het écht is!’ en ‘De campagnevideo’s genereerden veel betrokkenheid onder monteurs, die trots uitten op hun werk.’

Conclusie: De campagne heeft niet alleen sollicitaties gegenereerd, maar ook het imago van het technician-vak verbeterd. Dankzij voortdurende analyse en optimalisatie is de campagne een succes in 2024 en legt het de basis voor verdere groei in 2025. Made for DAF is here to stay.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Made for DAF toont aan hoe een wervingscampagne in een uitdagende markt het verschil maakt. De case laat zien dat recruitment verder gaat dan vacatures uitzenden. De strategische aanpak maakt een blijvende impact op Europees niveau. Het Europese monteurstekort wordt niet met een standaard recruitmentcampagne, maar met een mentaliteits- en datagedreven strategie aangepakt.

Unieke aspecten:

  1. Schaalbaarheid: creëert een duurzame basis voor toekomstige werving door een always-on aanpak die efficiënt kan worden opgeschaald.
  2. Full-funnel aanpak: zet recruitment in als strategisch, langetermijnproces met continue optimalisatie van de journey.
  3. Constante optimalisatie: maximaliseert conversies en verlaagt kosten per acquisitie met 80% door datagedreven beslissingen en innovatieve mediastrategieën over verschillende kanalen (zoals Facebook, Instagram en Google).

Zo regisseert en realiseert DAF Trucks een aanpak die monteurs persoonlijk bereikt, betrekt én beweegt.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Paccar Parts:

  • Project Manager Commercial Services – Vicky van Kerckhove
  • Campagne Manager – Stijn Jochems
  • Campagne Manager – Eline Knobbout
  • Campagne Manager – Froukje Pijnenburg
  • Head of Marketing Services – Remi van der Sloot

FCB Amsterdam:

  • Creatie – Massimo van der Plas, Wouter Kampman
  • Strategie – Dennis van Aalst, Bram Draaijer
  • Account – Jolijn de Visser
  • Digitale Media – Charel Dors , Wietske Wolff, Jasmeen Makan

Uitreiking op Werf& Live

De Werf& Awards worden uitgereikt op Werf& Live, dat dit jaar plaatsvindt op 15 mei 2025. Werf& Live is dé ontmoetingsplek voor HR-professionals, recruitmentexperts en arbeidsmarktspecialisten die zich willen onderdompelen in de kernaspecten van employer branding. Wil je erbij zijn?

Meer informatie en tickets

Ook kans maken op een Werf& Award 2025?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2025 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Inzenden Werf& Awards

 

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners