Quitin Schevernels, COO van VNU Media, gaat na de pauze tijdens het congres Succesvol Werven in op hoe je als werkgever succesvol kunt zijn met jobboards in een veranderend medialandschap. En hij staat stil bij de vraag wat succesvol werven nu eigenlijk is… via jobboards.
Succesvol werven
Met de demografische en economische vooruitzichten zal de krapte op de arbeidsmarkt de komende periode verder toenemen. Dit betekent dat het voor organisaties van groot belang wordt om “succesvol te werven”. Immers zonder de juiste mensen zullen de doelstellingen niet worden gerealiseerd.
Meetbaar wervingsproces
Het wervingsproces bestaat uit 3 stappen volgens Schevernels, de vraag, het zoeken en de opvolging. Het succes van het proces hangt af van de meetbaarheid ervan.
Jobboards blijven belangrijk
Jobboards blijven belangrijk aldus Schevernels. Uit onderzoeken blijken dat actief zoekenden zich orienteren op jobboards. Omdat ze daar vinden wat ze zoeken: vacatures. In tegenstelling tot social media waar van alles op te vinden is. Per seconden worden er 4 vacatures bekeken in Nederland. En 46 cv’s geupload per uur. En zo passeren nog veel meer cijfers die aan (moeten) geven dat jobboards springlevend zijn.
Post & pray werkt niet bij jobboards
Een vacaturetekst plaatsen op een jobboard is niet moeilijk. een goede tekst wel. In een aantal voorbeelden wordt getoond wat wel en niet werkt. Helaas zijn niet alle voorbeelden even van toepassing en het ontvangen van 446 sollicitaties zit een normale werkgever niet op te wachten. Schevernels adviseert de aanwezigen om de tijd te nemen. Door na een paar dagen de statistieken te bekijken. Heb je weinig views, pas dan de vacaturetekst aan. Gebruik verder aansprekende termen in de vacaturenaam, waarop ook wordt gezocht.
Afsluitend geeft Schevernels aan dat per jaar 91.000 mensen een baan vinden via jobboards…
Over Quitin Schevernels
Quintin Schevernels (39) is sinds 1993 werkzaam in de recruitment branche en sinds 2000 werkzaam in (online) media. Voordat hij begin 2007 binnen VNU Media verantwoordelijk werd voor alle online media (o.a. NationaleVacaturebank, Intermediair.nl en Tweakers.net) was hij als Directeur bij de Telegraaf Media Groep en verantwoordelijk voor o.a. Speurders.nl, Vacaturekrant.nl, Autotelegraaf en Relatieplanet.nl. Daarvoor heeft hij in verschillende management functies gewerkt bij Randstad Uitzendbureau. Momenteel is Quintin COO van VNU Media.