Na het openingswoord van dagvoorzitter Ben Tigchelaar, trapt Andy Headworth af met zijn presentatie over recruitment via Facebook. Volgens Headworth moet Facebook niet worden gezien als een jobboard waar je alleen maar vacatures moet posten. Het is ideaal om een relatie aan te gaan met geïnteresseerden.
Facebook is geen jobboard
Andy Headworth werkt al 23 jaar in de recruitment en de laatste 3 jaar op gebid van social media. Facebook heeft nu al 700 miljoen leden en dit aantal neemt snel toe. Facebook is niet alleen meer voor jongeren, zoals het ooit begon. In het dagelijks leven zien we dat bedrijven in commercials niet mer verwijzen naar hun eigen site, maar naar hun Facebook-pagina. Daar kun je een echte relatie aangaan met klanten.
Facebook is engagement
Het verbinden met mensen, ook kandidaten, doe je met facebook. Mensen kunnen jouw pagina liken, commentaar geven en berichten op jouw eigen pagina doorsturen in hun netwerk. Voor dit laatste is het natuurlijk wel belangrijk dat je content hebt die het waard is voor mensen om in hun netwerk uit te zetten. Omdat het humor heeft, maar ook omdat het makkelijk is en waarde toevoegt aan jouw eigen profiel.
Geloofwaardig
59% van de sollicitanten vinden wat anderen zeggen over het bedrijf belangrijker dan wat het bedrijf over zichzelf zegt. Nadeel is natuurlijk dat je geen invloed hebt op wat mensen zeggen over jou als werkgever. Het is belangrijk om goed te monitoren wat er over je wordt gezegd op je eigen Facebook-pagina om er goed op te kunnen reageren.
Meten is weten
Omdat je tijd en geld steekt in Facebook is het belangrijk om te meten. Facebook heeft een eigen analytics tool, vergelijkbaar met Google Analytics. Op deze wijze kun je niet alleen zien hoe mensen op je pagina komen, maar ook het aantal likes e.d. Via een zoekopdracht in Google (site:facebook.com ‘werkgever’) kun je bijhouden wat mensen zeggen over jou als werkgever. Of je kunt op deze manier searchen naar profielen van kandidaten.
Case Hardrock Cafe
Via de eigen Facebookpagina is het Hardrock Cafe gelukt om in 4 weken 10.222 fans op de facebook pagina te krijgen, 4.000 sollicitaties tijdens twee weken campagne, 600 sollicitatiegesprekken in 3 dagen en uiteindelijk 120 mensen aangenomen.
Over Andy Headworth
Andy Headworth, is de Managing Director van Sirona Consulting Limited (UK), een gespecialiseerd consultancy bedrijf met jarenlange ervaring in recruitment. Hij adviseert bedrijven op het gebied van recruitment strategie, recruitment processen, online recruitment en social recruiting – het gebruik van social media als onderdeel van de recruitment strategie.