Gem. leestijd 4 min  270x gelezen

Succesvol verkopers werven met de tagline ‘Gek op Klanten, Gek op Kwantum’ (inzending Kwantum Nederland BV)

Geen oranje, wel verrassend blauw. Dit in combinatie met een ijzersterke tagline, vormde de basis voor Kwantum’s succesvolle wervingscampagne. Lees de hele case van Kwantum Nederland BV, ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2023.

Succesvol verkopers werven met de tagline ‘Gek op Klanten, Gek op Kwantum’ (inzending Kwantum Nederland BV)

Kwantum is met 1.700 collega’s, 110 winkels, 2 distributiecentra en een webshop niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Als dé leverancier van wand-, raam- en vloerproducten heeft bijna iedereen in Nederland wel iets van Kwantum in huis.

Door onvoldoende bezetting dreigden zelfs winkels te moeten sluiten.

Kwantum had te maken met een groot aantal openstaande vacatures op de winkelvloer. Door onvoldoende bezetting dreigden zelfs winkels te moeten sluiten. Een urgent vraagstuk dus, waarop snel geschakeld moest worden. Effectgroep* werd gevraagd een wervingscampagne op te zetten die Kwantum op de kaart zette als interessante werkgever én in korte tijd veel vacatures kon vervullen.

De campagne voor Kwantum draaide om het creatieve haakje ‘Gek op Klanten, Gek op Kwantum’. Waarbij eigen medewerkers in de winkel en in de studio gefotografeerd zijn. Er is bewust gekozen voor een opvallende blauwe achterwand. Anders dan dat je misschien gewend bent van Kwantum. Maar daardoor lekker opvallend. De kleur werkt ook goed samen met het herkenbare oranje van Kwantum.

Anders dan dat je misschien gewend bent van Kwantum. Maar daardoor lekker opvallend.

Een brede doelgroep, landelijk aanspreken, met een beperkt budget? Een social first-strategie op basis van Google’s bekende See-Think-Do-funnel bood uitkomst. De focus lag op conversie vanuit Facebook en Instagram. Clicks naar de campagnewebsite en kwalitatieve sollicitaties waren de meetbare doelen. De campagne is continu bijgestuurd. Er zijn regio’s uitgezet – bij voldoende sollicitanten – of juist voorzien van extra mediadruk – als sollicitaties achterbleven.

Veel mensen bezoeken dagelijks de 110 winkels van Kwantum. Zij zijn al ‘Gek op Kwantum’. Deze groep werd ingezet om de campagneboodschap uit te dragen. Ook het personeel werd aangespoord om actief bij te dragen aan de werving van nieuwe collega’s. Er kwam een toolkit met promotiemateriaal voor meer exposure direct vanaf de winkelvloer. Voorzien van een QR-code, die leidde naar de campagnewebsite.

Wat was de impact van de case?

Deze campagne heeft niet alleen de invulling van de specifieke vacatures een boost gegeven. Zoals Loek Roelofsen, Corporate Recruiter HFG onderdeel Kwantum, zegt: ‘In deze krappe arbeidsmarkt krijg je soms een hopeloos gevoel als het om werving gaat. Met deze campagne hebben we, zeker ook intern, laten zien en voelen dat er nog steeds een behoorlijke doelgroep beschikbaar én aan te spreken is.’

Te gekke resultaten

De campagne is binnen 6 weken gerealiseerd, van concept tot livegang! Gedurende de campagne is continu geoptimaliseerd. Zo is tussentijds gekozen om naast de reguliere click-to-site-advertenties ook Facebook Leads Ads in te zetten waardoor solliciteren nog laagdrempeliger werd gemaakt. Een gouden zet, die voor de campagne een interessante toevoeging bleek te zijn. Het aantal sollicitanten steeg hierdoor hard.

Hoewel de campagne maar 3 maanden actief zou zijn, is vanwege succes besloten deze te verlengen.

Hoewel de campagne in eerste instantie 3 maanden actief zou zijn, is vanwege het succes besloten deze te verlengen. Uiteindelijk heeft de campagne de volgende resultaten opgeleverd in de periode 18 april 2022 – 18 december 2022:

  • Totaal aantal vertoningen 1.729.086
  • Uniek bereik: 595.493
  • Click-to-campagnesite: 17.741
  • Aantal sollicitanten: 1.777
  • Aantal in dienst: 523

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Kwantum is een bekend retailmerk, maar had als werkgever nog niet echt een stempel gedrukt op de arbeidsmarkt. Met de wervingscampagne voor verkopers in de winkel (en verkoopadviseurs aan huis) heeft Kwantum hiervoor een mooie eerste stap gezet. En met succes! Er is gekozen voor een frisse, verrassende uitstraling, waarbij de bekende oranje kleur juist niet de boventoon voerde, maar gebruik werd gemaakt van een krachtige blauwe achtergrond.

De kleur, gecombineerd met eigen medewerkers in actie in de winkel, leverde een aantrekkelijk beeld op.

Dit gecombineerd met beeldmateriaal van eigen medewerkers in actie in de winkel leverde een aantrekkelijk beeld op. De tagline ‘Gek op Klanten, Gek op Kwantum‘, sluit naadloos aan bij de merkbeleving en het werkgeversmerk. De campagne leverde bijna 1.800 sollicitaties op, waarmee een groot deel van de vacatures kon worden opgevuld.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

  • Klant: Kwantum Nederland BV – Loek Roelofsen, Marlies Hooiveld, Agnes Fijnaut, Anick de Hollander, Barbara van der Kolff
  • Creative Agency: Effectgroep – Marlous van de Wiel, Tanya Hampsink, Paulien van Hemmen, Corianne Visser, Bart Drost, Boudewijn Pompe
  • Mediabureau: Zuiver Media / Wind mee – Wouter Wanrooij, Floris Kreuk, Bram van der Maat
  • Fotografie: Sven Scholten
  • Studio: Beeldbunker

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners