Jongeren interesseren voor techniek is lastig. NXtv probeert de branche nu sexy te maken met een interactief online tv-kanaal. Stukadoors beten – samen met Knauf – de spits af.
Techniek en jongeren: het is al jarenlang een lastige combinatie, weet Gerritje Cornelisse. ‘Het onderwerp leeft niet echt en jongeren kiezen daarom vaak niet voor een technisch beroep. En dat leidt weer tot een groot tekort aan goed gekwalificeerde, jonge mensen in de techniekbranche.’
Online, on demand, 24/7 op alle devices
Met haar NXtv duikt Cornelisse in dat gat. Het idee van die online tv-zender: op een interactieve manier techniek echt laten leven bij jongeren, door aan te sluiten bij juist hun kijkgedrag. ‘We willen een uitgebreid aanbod produceren én publiceren van video’s, vlogs en programma’s over techniek. Online, on demand, 24/7 op alle devices.’
Gips, zweet en spanen
De eerste proeve van bekwaamheid is een vierdelige online serie over het stukadoorsvak, StucMasters 2017 geheten (nee, geen StukTV, dat is weer iets heel anders…). Onder de geestige noemer ‘Gips, zweet en spanen‘ gaan in deze serie vier echte vakmannen met elkaar de strijd aan om dé StucMaster van 2017 te worden. Het is een serie die wordt gepresenteerd door Bobbie Bodt en mede mogelijk gemaakt wordt door Knauf, bekende naam in de stukadoorswereld.
‘Employer branding 3.0 is aan!’
Elke video is zowel online als via een app te bekijken en biedt de gebruikers ook extra mogelijkheden. Via slimme pop-ups in de serie kunnen kijkers direct worden verbonden aan passende opleidingen en erkende leerbedrijven in hun regio. ‘Dat deze aanpak werkt heeft de lancering wel bewezen’, stelt Cornelisse. ‘De eerste dag alleen al was het bereik 45.000 in de doelgroep! Employer branding en arbeidsmarktcommunicatie 3.0 is aan!’
Uitgebreid platform voor breed publiek
NXtv (waarbij NX staat voor: New eXperience) is trouwens niet specifiek bedoeld voor jongeren, aldus de initiatiefneemster. ‘We willen een breed publiek een uitgebreid platform bieden met allerhande programma’s over techniek. Jong, oud, man, vrouw, jongen, meisje, techfan of kijkers die gewoon leuke tv over technische onderwerpen willen zien.’
Techniek sexy maken
Haar grote doel met het tv-kanaal: techniek sexy maken bij een brede doelgroep. ‘Binnen de techniekbranche neemt het aantal vacatures een vlucht, maar de aanwas van talent blijft achter. Hoewel brancheorganisaties, de overheid en werkgevers er van alles aan doen heeft de techniek nog steeds een negatief ‘viezehandenimago’. Techniek lééft niet. Wij springen daarop in door op een vooral leuke en aansprekende manier videocontent rondom techniek te bieden. Zie het als het Netflix voor techniek. Maar dan interactief.’
‘zie het als het Netflix voor techniek, maar dan interactief’
‘Appie-Today? Hebben wij al gedaan…’
Volgens Cornelisse sluit de online tv-content uitstekend aan op een trend. ‘Je hebt vast al gehoord van Appie-tv? Van YouTube naar een volwassen internet-tv-zender. Hebben wij met NXtv al gedaan…’ Want het aanbod blijft bij haar kanaal allang niet meer beperkt tot stukadoors. Zo onderzoekt presentatrice Nikki in de serie ‘Techniek, hoe werkt dat eigenlijk?‘ de ins en outs van een specifieke job in de techniek. En gaat de zogeheten #DrTechGirl in haar programmaserie op zoek naar ‘technologische oplossingen voor hedendaagse problemen’.
‘Techniekpromotie is het heilige doel’
‘Het heilige doel is techniekpromotie’, zegt Cornelisse. ‘We willen alleen content die techniek en innovatie laat leven voor een breed publiek.’ Die content wordt gemaakt met, door en voor technologisch hoogwaardige bedrijven, brancheorganisaties, onderwijs, en overheid, vertelt ze. ‘En de partners mogen de content ook kosteloos inzetten in hun eigen communicatie.’ Alles om de schaarste in de verschillende technische vakken te lijf te gaan dus.
Lees ook:
- Technici ruim bovenaan in schaarste-ranglijst
- Stephan Corporaal: ‘In werving technici is nog een wereld te winnen’