
Alles nieuw en anders, maar tegelijk vertrouwd en volop gebaseerd op ruime ervaring. Zo zou je de essentie kunnen samenvatten van Strong Originals, het vandaag gelanceerde, allernieuwste bureau voor alles wat te maken heeft met employer branding, recruitmentmarketing en arbeidsmarktcommunicatie in Nederland en België. Want hoewel de naam officieel pas vandaag aan de buitenwereld bekend wordt gemaakt, herkennen de experts er meteen de pay-off in van de bekende Hoofddorpse RPO- en total talent-dienstverlener EN HR solutions. En dat is niet voor niets, aldus Rob de Vormer, managing director van het nieuwe bureau.
‘We liepen al langer rond met het idee om dit ook als zelfstandige dienstverlening aan te bieden.’
We hebben al meer dan 20 jaar ervaring op dit gebied, maar dan als onderdeel van onze RPO-dienstverlening aan klanten. Maar er zijn ook organisaties die misschien niet de stap willen zetten naar recruitment process outsourcing, maar zich wél als aantrekkelijk werkgever willen positioneren naar de arbeidsmarkt toe. We liepen al langer rond met het idee om dat ook als zelfstandige dienstverlening aan te bieden. De pay-off die we al hadden, ‘Strong Originals’, past zo goed bij deze aanpak dat we dit nu als bureaunaam naar buiten willen brengen, compleet met nieuwe branding en look.’
Roots in recruitment
Collega Ray Pluim, die bij het nieuwe bureau als Creative Director aan de slag gaat, heeft zelfs al een speciale cap laten maken met het nieuwe logo erop, compleet met het trademark-achtige tekentje dat de initialen nog eens creatief samenvat. ‘Employer branding is wat ons betreft meer dan het bereiken van talent’, legt hij uit. ‘Het moet verbinden, inspireren en activeren in elk deel van de journey. Zo creëren wij fans for employer brands’, daarmee direct verwijzend naar de nieuwe pay-off van het bureau, dat zowel voor de klanten van EN HR solutions aan de slag blijft, als onder eigen naam nieuwe samenwerkingen wil opzetten.
Het team van het nieuwe bureau gaat meteen van start met zo’n 20 mensen, in Nederland en België, aldus De Vormer. Daardoor kunnen ze ook ‘alles in eigen huis’ aanbieden: van de ontwikkeling van een employer branding-strategie tot een werkgeversvideo, en van blogs tot werkenbij-site. Creatie, copy, art, video, online, employer branding, recruitmentmarketing, user experience, campagnemanagement: ‘we kunnen het allemaal zelf fixen.’
Creatie, copy, art, video, online, employer branding, user experience, campagnemanagement: ‘we kunnen het eigenlijk allemaal zelf fixen.’
Een belangrijke plus, noemt hij dat, naast het feit dat het bedrijf zijn roots in recruitment heeft, en dus meer weet van een sollicitatie- en recruitmentproces dan enig ander reclamebureau, en dat het ook de hele candidate journey kan vormgeven en begeleiden. ‘Alleen zo kunnen we onze belofte creating fans for employer brands waarmaken’, zegt hij.
Goed in graven
Met de lancering van Strong Originals slaat EN HR solutions nu zijn vleugels uit. De Vormer benadrukt dat voor hun klanten niet veel zal veranderen. ‘We waren altijd al het geïntegreerde arbeidsmarktcommunicatieteam binnen EN HR solutions. Dat blijft gewoon zo. Plat gezegd openen we nu alleen een extra loket voor partijen die een specifieke vraag hebben op het gebied van bijvoorbeeld werkenbij-sites of recruitmentmarketing. We treden nu voor het eerst onder eigen naam naar buiten. In feite deden we ook al een aantal jaar mee aan pitches. We zien het als kracht dat we dat nu ook onder een eigen bureaulabel kunnen doen.’
De naam ‘Strong Originals‘, daar zit veel van het DNA van het nieuwe bureau in, aldus De Vormer en Pluim. Net als in het motto What’s your story? ‘Waar wij goed in zijn is goed en oprecht luisteren en doorvragen’, aldus Pluim. ‘Naar boven halen wat een werkgever uniek en onderscheidend maakt en wat hun kracht is. Met die informatie starten we de conceptontwikkeling en vertalen we dit naar diverse communicatie, middelen en kanalen. Het gaat er juist om te blijven graven, nieuwsgierig te blijven, steeds vragen te stellen, ook bij je eigen ideeën. We willen onszelf én de klant blijven challengen. Zó kom je tot de beste resultaten.’
‘Een kick ass campagne is leuk, maar moet zich natuurlijk ook vertalen in dat talent dat werkgevers nodig hebben.’
En die resultaten moeten ook meetbaar zijn, vult De Vormer aan. ‘Een mooie kick ass campagne is heel leuk, maar moet zich natuurlijk ook vertalen in dat talent dat werkgevers daadwerkelijk nodig hebben. Er moet ook conversie zijn bij de juiste mensen. Het gaat om verbinden en inspireren, maar net zo goed om activeren. Dan helpt het als je dus weet hoe recruitmentprocedures er verder uitzien. We willen over die hele candidate journey meerwaarde kunnen bieden. Dat maakt ons ook anders dan andere marketingbureaus. Het gaat ons echt om de quality-of-hire, niet alleen om zoveel mogelijk kliks op de uitingen.’
Geen trucje herhalen
Het nieuwe bureau past bij de trend op de arbeidsmarkt, waar platte vacatures steeds meer worden verruild voor conceptmatige werkgeversverhalen, aldus Pluim. ‘Je moet tegenwoordig mensen meer in het hart zien te raken. Het klinkt misschien wat cliché, maar dat is wel waar het om draait.’ En dat betekent voor hem dus ook: voorbijgaan aan de clichés die vrijwel elke werkgever spuit, maar met verwondering en nieuwsgierigheid zoeken naar hoe je een employer value proposition echt zo origineel neerzet dat de juiste doelgroep er zich door aangesproken voelt, en in actie komt.
En bewust noemen ze daarbij ook ‘interne activatie’, zegt hij. ‘Dat zien we altijd wel als startpunt: hoe krijgen we eigen medewerkers mee, zodat zij ook als ambassadeurs gaan optreden? Daar hebben we natuurlijk ook veel ervaring in’, zegt hij.
‘Als werkgevers zichzelf durven zijn, worden ze vanzelf uniek.’
Maar, benadrukt hij: de naam Strong Originals belooft natuurlijk ook dat geen campagne hetzelfde zal zijn. ‘We willen geen routine, niet een trucje steeds herhalen, niet voorspelbaar worden. Creatief, conceptueel en tegelijk ook pragmatisch en oplossingsgericht kunnen denken, dáár ligt onze kracht. Als werkgevers zichzelf durven zijn, worden ze vanzelf uniek. Aan ons om dat vervolgens goed vorm te geven en te delen met de doelgroep. Met maar één doel: creating fans for employers brands. That’s basically it.’