Gem. leestijd 2 min  3690x gelezen

Strategische personeelsplanning (whitepaper)

Strategische personeelsplanning (whitepaper)

De arbeidsmarktwaarde van medewerkers is het fundament voor duurzame strategische personeelsplanning. Wie hier alles van weet is een voetbalclub. Deze doet als geen ander aan (duurzame) strategische personeelsplanning. Zij kent de arbeidsmarktwaarde van de huidige selectie, kan het uitzonderlijke talent benoemen (de scorende spits), het fundament van het elftal (middenveld, keeper), het potentiële talent (de jeugdopleiding) en tegelijkertijd ook de groep aanwijzen die het eerste elftal niet meer haalt.

Ideale medewerkersselectie

Deze laatste groep mag (transfervrij) op zoek naar een andere club. Binnen een voetbalclub is een dergelijke aanpak overzichtelijk omdat je ‘maar’ praat over een selectie van 24 tot 50 personen. Toch is een gelijke aanpak voor de eigen medewerkersselectie goed te maken, door de ‘klassieke’ strategische personeelsplanning te combineren de (externe) arbeidsmarktwaarde van deze selectie. Hieronder kun je een whitepaper downloaden, waarin helder uiteengezet wordt hoe je een duurzaam personeelsbeleid kunt vormgeven.

Geschiktheid en toekomstige behoeften

Met strategische personeelsplanning kijkt HR enerzijds naar de courantheid (geschiktheid) van het huidige personeelsbestand en anderzijds naar de toekomstige behoefte. Deze twee factoren zijn eveneens de bepalende factoren van iemands arbeidsmarktwaarde. Een combinatie van geschikt c.q courant zijn en blijven in de toekomst. Een hoge arbeidsmarktwaarde impliceert een positief perspectief op het vinden van een baan en een korte zoekduur; gewild zijn op de arbeidsmarkt. Een lage arbeidsmarktwaarde impliceert het tegenovergestelde.

Inzage in arbeidsmarktwaarde

Inzage in de arbeidsmarktwaarde van het personeelsbestand is daardoor zeer waardevolle input voor duurzame strategische personeelsplanning. Het wordt namelijk duidelijk wat de courante en minder courante groepen zijn binnen het personeelsbestand vanuit een extern arbeidsmarktperspectief. Door dit te weten kan passend beleid ontwikkeld worden opdat de organisatie een economisch betere positie krijgt en de medewerkers op sociaal maatschappelijk vlak een betere uitgangspositie hebben op de arbeidsmarkt. Hoe duurzame personeelsbeleid op een dergelijke manier kan worden ingericht wordt in deze whitepaper behandeld.

Download de whitepaper

Download de 17 pagina’s tellende whitepaper door hieronder je gegevens achter te laten.

* indicates required field
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners