Rasit Görgülü, hoofd arbeidsmarktcommunicatie en recruitment van de Rabobank, vertelt op de Employer Brand Experience in het Circustheater in Scheveningen over employer branding en story telling bij de Rabobank.
Beste werkgever
Al 4 jaar op rij is Rabobank de beste werkgever in het Intermediair Imago-onderzoek. De oorzaak ligt in de identiteit vertelt Görgülü. Rabobank vertelt een authentiek verhaal wat niet altijd hoogdravend is, maar wel echt. Voor de crisis en ook tijdens de crisis heeft de bank het eerlijke verhaal vertelt. Samen met het meegaan met veranderingen maakt het uitgangspunt voor haar employer brand.
Doelgroepgericht
Vervolgens is doelgroepinformatie belangrijk. Zo is een afstudeerder een half jaar bezig geweest om de IT-doelgroepen in kaart te brengen. En die verschillende doelgroepen hebben allemaal hun eigen behoefte aan informatie. Die informatiewil de bank geven met verhalen middels content marketing.
Content marketing
De Rabobank zet content marketing in voor engagement en branding. Content voegt waarde toe als het meer is dan een verhaal stelt Görgülü. Het gaat om verleiden in plaats van verstoren. Je wilt je doelgroep in de juiste vorm de juiste informatie overbrengen op verschillende manieren.
Raboworkx
Rabobank heeft een online platform gelanceerd: Raboworkx. Op Raboworkx zijn een drietal kanalen voor ict’ers, studenten en starters en over ons. Alle content, van artikelen tot films en van nieuwsberichten tot cases, staan hier gepubliceerd. Via betaalde en eigen media en verdiende aandacht wordt het platform bekend gemaakt. In de externe campagne, bijvoorbeeld voor ICT, staan cases van het platform centraal. Ondermeer homepage takeovers op Webwereld.nl maar ook door te adverteren op de Xbox omdat ICT’ers veel van games houden.
Resultaten
Het aantal bezoekers stijgt en ze blijven langer hangen, wel tot 2-3 keer. Studentenen starters blijven zelfs tot 6 minuten op de site. De bounce rate is 2-3% terwijl het gemiddelde in Nederland rond de 30% ligt besluit Görgülü. De contentstrategie zorgt voor kwalitatief bezoek.