Omschrijving van de case
Hoe maak je in een overspannen en door corona geteisterde arbeidsmarkt mensen (weer) warm voor de zorg? Met persoonlijke verhalen. In plaats van de geijkte ‘medewerkers-vlogs’ als promotiepraatje, kiest zorgorganisatie Cordaan voor een reeks mini-docu’s van anderhalve minuut. ‘Cordaan Stories‘ zijn persoonlijke videoportretten over de drive en droom van zorgmedewerkers van Cordaan.
Waarom stapte Monique als succesvolle IC-arts over op de ouderenzorg? Wat drijft Peter, die oude auto’s opknapt met ‘lastige’ jongeren? En hoe kijkt Karim aan tegen de dood op zijn palliatieve afdeling? Elk verhaal raakt. Er zit optimisme en hoop in – juist in deze tijd die zo zwaar op zorgmedewerkers drukt. Maar ook trots op wat ze kunnen betekenen en bereiken bij Cordaan.
De online video’s worden heel gericht verspreid onder potentiële nieuwe medewerkers.
De online video’s worden heel gericht verspreid onder potentiële nieuwe medewerkers via Facebook, Instagram en LinkedIn. Alle video’s zijn ook te zien op een speciale campagnesite. De Stories belichten een voor een de verschillende zorgvormen van Cordaan: de revalidatiezorg (Monique), de dagbesteding (Peter), de verstandelijk gehandicatenzorg (Nagthaly), de ouderenzorg (Hussain) en de palliatieve zorg (Karim). Dit jaar worden daar nog de thuiszorg en de jeugdzorg aan toegevoegd. Samen bieden ze als docuserie een verrassende kijk op werken in de zorg.
Wat was de impact van de case?
De Cordaan Stories brengen de werkgeversbelofte ‘Bij Cordaan kom je tot bloei’ met verve tot leven. De stories bereikten 172.636 potentiële nieuwe zorgmedewerkers; de helft van de volledige wervingsdoelgroep in regio Groot-Amsterdam. De waardering is hoog met een rapportcijfer van 8,3. En het uitkijkpercentage ligt ver bovengemiddeld.
‘De stories bereikten 172.636 mensen; de helft van de wervingsdoelgroep in de regio.’
De campagne zet Cordaan neer als een aantrekkelijke werkgever en de stories dragen bij aan een significant hogere overweging voor Cordaan. Het afgelopen corona jaar heeft Cordaan de helft meer sollicitaties mogen ontvangen en zijn er 12.5% meer zorgprofessionals aangenomen dan het jaar ervoor. En de veelal diep persoonlijke verhalen van collega’s dragen bij aan de interne trots. De Employee Value Proposition komt hierin optimaal tot zijn recht. Iedereen krijgt bij Cordaan de kans zijn eigen story te schrijven.
Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?
Deze arbeidsmarktcampagne schrijft mee aan ‘the corporate story’ van Cordaan. Niet alleen de verschillende zorgvormen komen aan bod, van de ouderenzorg tot de verstandelijk gehandicaptenzorg, maar ook vernieuwing en inclusiviteit in de zorg. En niets blijft onbesproken, ook de dood niet. De campagne voelt niet als wervingscampagne. Cordaan-collega’s krijgen het podium en de aandacht die ze verdienen.
Na het succes van 5 afleveringen in 2020, zijn er weer 5 afleveringen in de maak voor 2021.
De productiewaarde van de mini-docu’s is bewust van hoge kwaliteit. De verhalen zijn niet vooraf gescript, dit zijn de echt persoonlijke verhalen in de zorg. En we zijn nog lang niet uitverteld. Na het succes van 5 afleveringen in 2020, zijn er weer 5 afleveringen in de maak voor 2021.
Credits case
De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:
Intern:
- Sjoerd Beumer: Manager Communicatie & Marketing
- Vinnii Smeekes: Marketing Communicatie Adviseur
Extern:
- Bureau: Café Society
- Strategie: Bas Velthuis
- Concept: Elise van der Velde en Fabian Sapthu
- Producer: Mir Blijleven
- Regisseur: Bas Goossens (Ministry of Frames)
- Mediabureau: Savvy
Ook kans maken op een Werf& Award 2021?
Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 21 maart 2021 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.
Inzenden